Haha, het piepschuim moet er weer tussen inderdaad. Vandaag even weggehaald bij het sleuvenfrezen, maar dat plaats ik weer terug voor we beton gaan storten.quote:Op zaterdag 11 april 2015 20:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Zijn de randen rondom de zwaluwstaartplaten al afgedicht?![]()
Ziet er weer goed uit.
Ja, dat is een goeie. Staat wel op het lijstje maar had er niet meer aan gedacht. Bedanktquote:Op zaterdag 11 april 2015 20:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Vergeet de zwaluwstaart vloer niet te aarden met een stuk vertind CU4 koperdraad.
Dat uiteinde van de draad breng je weer naar je centraal aardpunt ergens in de badkamer (vaak maak je die onder de wastafel of achter het badmeubel o.i.d.
[ afbeelding ]
Dat staat wellicht niet helemaal duidelijk in de afbeelding; maar het is in een badkamer op lewis staartplaten vloer voldoende om de lewis staartplaat vloer te aarden; de wapening hoef je dan echt niet apart nog een keer te aarden.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:06 schreef bankrupcy het volgende:
@Vonkenboer: Niet om meteen dit topic te kapen, maar waarom moeten de lewisplaten en eventuele wapening ook geaard worden? Het is niet dat daar 230V spanning op kan komen te staan.
Tja, ik heb hier ook alles geaard. Maar ik kan het nergens kwijt. Ja, over de gevel drie etages naar beneden....quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:16 schreef Gieliovd het volgende:
Potentiaal vereffening en aarding.
Je wilt in natte ruimten geen risico lopen.
Ik zie het probleem niet om in de vloer te starten met de bocht. Wellicht 2 * 45 waarvan één met spie? Scheelt ook weer een stukjequote:Op maandag 13 april 2015 21:02 schreef Nightquest777 het volgende:
Beste mensen, vanavond ben ik tegen de volgende situatie aan gelopen:
de 110mm afvoer van het nieuwe toilet komt nu door de zwaluwstaartplaat heen naar beneden. Daarna zou de bocht in het verlaagde plafond richting de standbuis moeten voeren, alles onder een acceptabel afschot.
[ afbeelding ]
Maar zoals je kan zien, dient de afvoerbuis rechts op de foto praktisch horizontaal over de stalen balk heen te gaan (kan er moeilijk een gat van 110mm in maken, en er onderdoor kan ook niet).
Echter blijft er wel heel weinig ruimte over voor 2x 45 graden bocht, denk zelfs dat er alleen ruimte zou zijn voor een 90 graden bocht. Dat schijnt niet te mogen, plus dan wordt afschot wel lastig natuurlijk. Zou ik de bocht al 'in' de vloer moeten starten?
Iemand die mij kan voorzien van advies?
De sproeier van de regendouche is volgens mij ook zo'n deel dat vaak vergeten wordt?quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:19 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat staat wellicht niet helemaal duidelijk in de afbeelding; maar het is in een badkamer op lewis staartplaten vloer voldoende om de lewis staartplaat vloer te aarden; de wapening hoef je dan echt niet apart nog een keer te aarden.
Aarding in de badkamer heeft alles te maken met vereffenen van vreemd geleidende delen aan elkaar; naar jou centrale aardpunt in de badkamer; dat vervolgens weer aan aarde ligt van je woning.
Zit meer te denken dat het wellicht een beetje kan gaan werken in zo'n bocht. Als dat zo is vraag ik me af of dat nu handig is in een betonnen vloer. Maar als dat verder niet uit maakt dan ga ik liever voor die oplossing dan de oplossing met een 90 graden bocht.quote:Op maandag 13 april 2015 21:16 schreef tux87 het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet om in de vloer te starten met de bocht. Wellicht 2 * 45 waarvan één met spie? Scheelt ook weer een stukje
Geen idee. Op de offerte staat Vloerverwarmingsslang 16mm.quote:Op vrijdag 17 april 2015 21:02 schreef Gieliovd het volgende:
Is het wel zuurstofdiffusie dichte slang?
Of ligt elders ook nog deze slang?
Oke, en elders radiatoren?quote:Op vrijdag 17 april 2015 21:35 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Geen idee. Op de offerte staat Vloerverwarmingsslang 16mm.
Ligt alleen hier.
Nou, dat is dus het punt denk ik.quote:Op vrijdag 17 april 2015 21:44 schreef tiho1 het volgende:
[..]
De huidige slangen zijn dat echt niet meer hoor.
Volgens mij zijn het gescheiden circuits. Alle radiatoren zitten samen op 'dikke' slang (dacht 25mm), terwijl de VV is afgetakt van een aparte dunne slang die volgens mij rechtstreeks vanaf de CV komt.quote:Op vrijdag 17 april 2015 21:53 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Oke, en elders radiatoren?
[..]
Nou, dat is dus het punt denk ik.
Zover mijn kennis rijkt, en vandaar mijn opmerking:
- Als je alleen VV hebt, maakt het niet uit, dan passen ze vaak gewoon PE slang toe.
- Als je radiatoren voedt, gebruik je zuurstofdiffusiedichte slangen. Ook bij een combinatie radiatoren en VV.
Doe je dat niet, krijg je zuurstofrijk water, dan roesten je radiatoren heel snel.
Maar goed, ik wordt graag gecorrigeerd als het niet juist is!!!
Alupex = zuurstofdiffusiedicht (Uponor etc.).
Haha, zal mijn best doen.quote:
Als jij een vloerverwarmingsslang neemt met kiwa/komo is die echt wel diffusiedicht. De slangen die dat niet waren vroeger, zijn van zachte pe gemaakt. Ik mag toch aannemen dat niemand dat meer gebruikt in geen enkel systeem. Het cv water gaat evengoed ook door de ketel ook al zou je geen radiatoren hebben.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |