abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 januari 2015 @ 16:08:51 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149238792

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_149238845
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 15:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

We naderen de climax?
Het zijn echt ongelofelijk wereldvreemde idioten daar bij de ECB. Zetten ze zichzelf nu schaakmat door een termijn te noemen. Ze maken het Varoufakis wel heel makkelijk zo.

ps: dit was de quote van SeLang

quote:
ECB's Liikanen: No lending to Greek banks if no deal by end of February

Jan 31 (Reuters) - A deal on extending Greece's bailout deal must be found by the end of February or the European Central Bank will not be able to continue lending to its banks, ECB council member Erkki Liikanen said on Saturday.

http://www.reuters.com/ar(...)dUSL6N0VA05620150131
so long and thanks for all the fish
pi_149238886
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 15:41 schreef SeLang het volgende:
Ik denk de laatste tijd weer vaak terug aan 1989, de val van de Berlijnse muur. Hoe de wereld er eind 1989 opeens totaal anders uit zag als eind 1988. En niemand zag het aankomen. Zoiets kan weer gebeuren.

Eind dit jaar geen euro meer?
Waar kan in dat geval je het beste in zitten denk je? Dollars, euro's (of obligaties) in nederland of euro's in duitsland?
pi_149238956
quote:
So earlier today the ECB's Erikki Liikanen, tired of pleasantries and dealing with what to Europe is a completely incomprehensible and illogical stance, one which is essentially a massive defection by Greece in the European "prisoner's dilemma", and which while leading to a Greek financial collapse and Grexit - both prerequisites to a subsequent Greek economic recovery unburdened by the shackles of the Euro - would also unleash a European depression, came out and directly threatened Greece that it now has 1 month until the end of February to reach a deal with the Troika, or else the ECB would cut off lending to Greek banks, in the process destroying the otherwise insolvent Greek banking sector.
Het hek is van de dam. De bankencrisis in een nieuw jasje all over again. Afgezien van de invloed die de Trojka uitoefende is dit eigenlijk voor het eerst dat ik de ECB zich zo radicaal zie inmengen in een politieke crisis.
One man's trash, another man's treasure.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 16:23:27 #5
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_149239072
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:12 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Het zijn echt ongelofelijk wereldvreemde idioten daar bij de ECB. Zetten ze zichzelf nu schaakmat door een termijn te noemen. Ze maken het Varoufakis wel heel makkelijk zo.

ps: dit was de quote van SeLang

[..]

Hoezo wereldvreemd? Het lijkt me niet meer dan gezond verstand gebruiken. Je gaat een dwars kind niet belonen. En op het niveau van 'dwars kind' zit de Griekse politiek momenteel.

Laat ze maar in de stront zakken: ik ben benieuwd hoe het ze bevalt. :O
pi_149239086
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:17 schreef Arkai het volgende:

[..]

Het hek is van de dam. De bankencrisis in een nieuw jasje all over again. Afgezien van de invloed die de Trojka uitoefende is dit eigenlijk voor het eerst dat ik de ECB zich zo radicaal zie inmengen in een politieke crisis.
Dan heb je vorige week QE gemist. Want dat had niks met monetaire zaken te maken, maar was in alles politiek gedreven. Want je ziet nu de ECB aan de stutten van de funding trekken, dan is Griekenland kinderspel met welke exposures in de funding sfeer er gaan zijn bij de implementatie van QE - en al helemaal bij QE2 etc. Dat is de facto een transfer unie, en dat is enkel en alleen politiek. Ofwel, in Griekse mythologie, het paard van troje wat Draghi binnengereden heeft.

De ECB is alleen politiek, zij het zonder controle.
pi_149239108
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:23 schreef beantherio het volgende:

[..]

Hoezo wereldvreemd? Het lijkt me niet meer dan gezond verstand gebruiken. Je gaat een dwars kind niet belonen. En op het niveau van 'dwars kind' zit de Griekse politiek momenteel.

Laat ze maar in de stront zakken: ik ben benieuwd hoe het ze bevalt. :O
Let maar op wat de Italiaanse, Portugese en Spaanse yields gaan doen eind februari, als er geen accoord is. De ECB heeft zojuist haar eigen pistool tegen het eigen hoofd gezet. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Het is in ieder geval enorm dom en roekeloos.

En het verbaast me immer hoe een bevolking die je met de rug tegen de muur in de stront laat zakken vergeleken wordt met dwarse kinderen etc. Ik geloof dat miskent wordt dat er ook gewoon mensen leven in Griekenland, het zijn geen plastic stukjes stratego.

Als je dan toch de vergelijking met kinderen wil trekken, is de ECB een verwend kind dat stampvoetend dreinend een snoepje eist. Om te bewijzen dat het kan, niet meer dan dat.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 16:33:12 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149239288
Die hele QE gaat denk ik een enorme backfire worden. Niet alleen omdat het niets nuttigs doet maar vooral omdat het heeft blootgelegd hoe weinig bereidheid er met name in Duitsland is voor het backstoppen van risico's in de periferie. Daarmee is de geloofwaardigeheid van de OMT backstop (die er dus wel toe doet - dit heeft de crisis in 2012 tijdelijk gestabiliseerd) ernstig ondermijnd. Want wie gelooft er nu nog dat de Duitsers daadwerkelijk Spanje of Italië gaan backstoppen als dat nodig is?
Mijn reisverslagen
pi_149239311
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:23 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dan heb je vorige week QE gemist. Want dat had niks met monetaire zaken te maken, maar was in alles politiek gedreven. Want je ziet nu de ECB aan de stutten van de funding trekken, dan is Griekenland kinderspel met welke exposures in de funding sfeer er gaan zijn bij de implementatie van QE - en al helemaal bij QE2 etc. Dat is de facto een transfer unie, en dat is enkel en alleen politiek. Ofwel, in Griekse mythologie, het paard van troje wat Draghi binnengereden heeft.

De ECB is alleen politiek, zij het zonder controle.
Tot zover heeft de ECB zich enkel gemengd in het politieke debat dat lange termijnsgevolgen had. Op zich heeft dat altijd in lijn gestaan met het mandaat dat ze hebben om het prijspeil te stabiliseren en hun invloed binnen de Trojka was ook van die aard. Nu gaan ze echter concreet over tot het uiten van dreigementen en de vraag is echter in hoeverre de ECB gelegitimeerd is om de politieke agenda zo hevig te domineren, helemaal op de korte termijn. Wat dat betreft heet het IMF altijd een veel neutralere positie bekleed en het zou de ECB sieren om dat binnen deze kwestie ook te doen.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 16:37:18 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149239358
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:34 schreef Arkai het volgende:

[..]

Tot zover heeft de ECB zich enkel gemengd in het politieke debat dat lange termijnsgevolgen had. Op zich heeft dat altijd in lijn gestaan met het mandaat dat ze hebben om het prijspeil te stabiliseren en hun invloed binnen de Trojka was ook van die aard. Nu gaan ze echter concreet over tot het uiten van dreigementen en de vraag is echter in hoeverre de ECB gelegitimeerd is om de politieke agenda zo hevig te domineren, helemaal op de korte termijn. Wat dat betreft heet het IMF altijd een veel neutralere positie bekleed en het zou de ECB sieren om dat binnen deze kwestie ook te doen.
De politieke grens hebben ze natuurlijk al veel eerder overschreden door met het SMP specifieke landen te gaan backstoppen in 2010 en in de Troika te gaan zitten en mee te gaan beslissen over hervormingsprogramma's.
Mijn reisverslagen
pi_149239462
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2224641

Interview na dat dijnselbloem drama.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 16:47:58 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149239569

Weten jullie trouwens wat de afbeelding op de Griekse 2-euro munt voorstelt? Het is de verkrachting van Europa door Zeus (in de gedaante van een stier).

De Grieken hebben vanaf het begin een hint gegeven via hun 2-euro munt maar niemand pikte die hint op.
Mijn reisverslagen
pi_149239704
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:37 schreef SeLang het volgende:
De politieke grens hebben ze natuurlijk al veel eerder overschreden door met het SMP specifieke landen te gaan backstoppen in 2010 en in de Troika te gaan zitten en mee te gaan beslissen over hervormingsprogramma's.
Op zich wel maar de ECB heeft naar mijn weten steun/aankoopprogramma's altijd op eigen intiatief en in een eenrichtingsverkeer (op Trojka na) gelanceerd wat suggestieve invloeden van politieke inmenging elimineert. In dit specifieke geval echter worden er politieke voorwaarden doorgedrukt in combinatie met een ultimatum wat de ECB een starre onderhandelingspartner maakt. Dat is wat mij betreft een handeling die de ECB rigoreus buiten het boekje om doet en een schending van het mandaat maakt.
pi_149239790
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:56 schreef Arkai het volgende:

[..]

Op zich wel maar de ECB heeft naar mijn weten steun/aankoopprogramma's altijd op eigen intiatief en in een eenrichtingsverkeer (op Trojka na) gelanceerd wat suggestieve invloeden van politieke inmenging elimineert. In dit specifieke geval echter worden er politieke voorwaarden doorgedrukt in combinatie met een ultimatum wat de ECB een starre onderhandelingspartner maakt. Dat is wat mij betreft een handeling die de ECB rigoreus buiten het boekje om doet en een schending van het mandaat maakt.
Geloof je echt nog in de onafhankelijkheid van de ECB?

Ik vond bijna genant dat bijv. Hollande al dagen voor de vergadering wist te melden dat tot QE werd besloten. Hoezo geen politieke inmenging?
  zaterdag 31 januari 2015 @ 17:10:18 #15
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_149239957
Merkel aan Tsipras: "je zoekt het maar uit knul"

quote:
Angela Merkel rules out cancelling any more Greek debt

The German chancellor, Angela Merkel, has ruled out cancelling more of Greece’s debt, saying the country has already received billions of cuts from bankers and creditors.

Merkel’s intervention comes after the Greek finance minister, Yanis Varoufakis, refused to work with the troika of lenders – the European commission, European Central Bank and International Monetary Fund – to renegotiate the terms of the debt-ridden country’s ¤240bn (£180bn) bailout programme.

“There has already been voluntary debt forgiveness by private creditors, banks have already slashed billions from Greece’s debt,” Merkel told the Hamburger Abendblatt newspaper. “I do not envisage fresh debt cancellation.”

Greece’s leftwing Syriza party won last weekend’s election with a pledge to have half the debt written off and has already begun to roll back the austerity measures the creditors had demanded of the previous government.

But Merkel told the Berliner Morgenpost newspaper on Saturday that Europe would continue showing solidarity with Greece and other eurozone members struggling with debts “if these countries undertake their own reform and saving efforts”.

Asked whether there would be a debt cut for Greece, she replied that Athens had already been forgiven billions of euros by private creditors and added: “I don’t see a further debt haircut.”

No ‘Grexit’

But the German chancellor said that she still wanted Greece to stay in the eurozone. “The aim of our policies was and is for Greece to remain a part of the euro community permanently,” Merkel said.

Pierre Moscovici, the EU economic and financial affairs commissioner, told the BBC that Greece belongs in the eurozone and the single currency depends on there being no “Grexit”.

Standing his ground after talks in Athens with Jeroen Dijsselbloem, head of the eurogroup of EU finance ministers, Varoufakis said on Friday that Greece would not be rowing back on election-winning pledges.

“This platform enabled us to win the confidence of the Greek people,” Varoufakis said, insisting that the logic of austerity had been repudiated by voters when the far-left Syriza party stormed to victory in Sunday’s election.

The size of the Greek economy has shrunk by more than a quarter – the worst slump in modern times – as a result of consecutive waves of budget cuts and tax rises enforced at the behest of creditors.

Varoufakis and the new Greek prime minister, Alexis Tsipras, who also met Dijsselbloem on Friday, are adamant that the government will deal only with individual institutions and on a minister-to-minister basis within the EU rather than the “troika”.

Syriza, which having fallen short of an overall majority has formed a coalition government with rightwing populists also opposed to austerity, has made debt reduction and renegotiation of the bailout agreement a priority.

Varoufakis will travel to Paris on Saturday and is expected to meet French finance minister Michel Sapin and economy minister Emmanuel Macron on Sunday, rather than Monday as had been planned.

Alexis Tsipras, the new Greek prime minister, will visit Rome on Tuesday to meet with his Italian counterpart Matteo Renzi and Paris on Wednesday for talks with French president Francois Hollande with the aim of winning support for his anti-austerity policies.
pi_149240111
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:00 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Geloof je echt nog in de onafhankelijkheid van de ECB?

Ik vond bijna genant dat bijv. Hollande al dagen voor de vergadering wist te melden dat tot QE werd besloten. Hoezo geen politieke inmenging?
Ik geloof zeker dat de ECB onafhankelijk opereert maar wel symptonen vertoont van een vergaande loyaliteit om de Europese Droom te bewerkstelligen. Bij de ECB lijkt het steeds meer om een institutioneel karakter te gaan en dit baart mij ernstige zorgen omdat het hiermee de belastingbetaler met onnodige risico's opzadelt. Een goede stap zou die Draghi kan maken is door terug te komen op zijn uitspraak om de Euro te redden ongeacht de middelen die hiervoor nodig zijn. Die visie is veel te absoluut voor een organisatie die enkel liquditeit in de markt dient te verschaffen.
pi_149240191
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:19 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ik geloof zeker dat de ECB onafhankelijk opereert maar wel symptonen vertoont van een vergaande loyaliteit om de Europese Droom te bewerkstelligen. Bij de ECB lijkt het steeds meer om een institutioneel karakter te gaan en dit baart mij ernstige zorgen omdat het hiermee de belastingbetaler met onnodige risico's opzadelt. Een goede stap zou die Draghi kan maken is door terug te komen op zijn uitspraak om de Euro te redden ongeacht de middelen die hiervoor nodig zijn. Die visie is veel te absoluut voor een organisatie die enkel liquditeit in de markt dient te verschaffen.
Aangezien de markt al omkomt in de liquiditeit heeft Draghi c.s. met QE imho aangetoond enkel een politiek verlengstuk te zijn. Temeer omdat hij weet danwel kon weten dat geen enkele institutionele belegger een core EU land obligatie gaat verkopen, en dat het dus de facto verkapte financiering van non core landen is, met de risico's voor de core landen.

Dat gaat onmetelijk veel verder dan het redden van de EU.
pi_149240202
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 15:41 schreef SeLang het volgende:
Ik denk de laatste tijd weer vaak terug aan 1989, de val van de Berlijnse muur. Hoe de wereld er eind 1989 opeens totaal anders uit zag als eind 1988. En niemand zag het aankomen. Zoiets kan weer gebeuren.

Eind dit jaar geen euro meer?
Laten we het hopen van niet.
Met een simpel treinritje 3 verschillende valuta's nodig hebben heb ik geen zin in.

Overigens (geen directe reactie op jou) waarom zouden NL en België (bijv) allebei naar een andere valuta terugkeren? Is niet echt logisch, dan zie ik ze eerder in een soort van gemeenschappelijke munt blijven.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_149240220
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:24 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Laten we het hopen van niet.
Met een simpel treinritje 3 verschillende valuta's nodig hebben heb ik geen zin in.

Overigens (geen directe reactie op jou) waarom zouden NL en België (bijv) allebei naar een andere valuta terugkeren? Is niet echt logisch, dan zie ik ze eerder in een soort van gemeenschappelijke munt blijven.
Nee dank je, ik hou liever nog wat van mijn koopkracht over. Giften doe ik dan wel op een meer transparante wijze.
pi_149240230
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:25 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Nee dank je, ik hou liever nog wat van mijn koopkracht over. Giften doe ik dan wel op een meer transparante wijze.
De vraag is maar of we allemaal apart beter af zijn.
pi_149240239
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:26 schreef MouzurX het volgende:

[..]

De vraag is maar of we allemaal apart beter af zijn.
Wie is 'we allemaal'?
pi_149240243
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:27 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Wie is 'we allemaal'?
De eurolanden.
pi_149240264
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:27 schreef MouzurX het volgende:

[..]

De eurolanden.
Waarom moeten 17 miljoen Nederlanders bukken voor de eurolanden?

Ofwel, wat is er mis mee als iedereen zijn eigen shit oplost, en die niet doorschuift naar een ander? Dat is wel leuk die fabel van deflatie, maar ga maar eens na wat je dagelijks aan geimporteerde goederen verbruikt. Die zijn overnight 10% duurder geworden
pi_149240296
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:28 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarom moeten 17 miljoen Nederlanders bukken voor de eurolanden?

Ofwel, wat is er mis mee als iedereen zijn eigen shit oplost, en die niet doorschuift naar een ander?
Waarom moet de randstad bukken voor limburg?
  zaterdag 31 januari 2015 @ 17:35:27 #25
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_149240381
quote:
In Madrid is een grote betoging aan de gang van de nieuwe linkse partij Podemos. Tienduizenden aanhangers zijn naar het centrale plein in de Spaanse hoofdstad gekomen om het vertrek van de regering te eisen. Volgens correspondent Jessica van Spengen kun je er over de hoofden lopen.

Podemos is fel gekant tegen het financiële beleid van de centrumrechtse regering van premier Rajoy. De partij wil, net als de Griekse zusterpartij Syriza, dat er een einde komt aan het bezuinigingsbeleid.

Podemos ontstond vorig jaar en behaalde vanuit het niets vijf zetels in het Europees Parlement. "Dat bracht een behoorlijke schokgolf teweeg in Spanje", zegt Van Spengen.

In Spanje wisselen normaal gesproken de twee grootste partijen van het land, de arbeiderspartij PSOE en de centrumrechtse Partido Popular, elkaar om de paar jaar af in de regering. "En nu hebben ze ineens een heel grote volksbeweging tegenover zich die de boel op scherp zet", zegt Van Spengen.

Podemos staat voor een "socialere politiek". "Ze vinden dat de broekriem hier, net als in Griekenland, veel te strak is aangehaald. Dat de ongelijkheid, het verschil tussen arm en rijk, moet veranderen. De rijke Spanjaard moet meer gaan betalen, de werkweek moet terug naar 35 uur en de pensioenleeftijd moet omlaag", aldus Van Spengen.
Net als Syriza wil Podemos ook onderhandelen met Europa over kwijtschelding van de schulden. "Volgens Podemos hebben de Europese grootmachten de macht overgenomen en dat moet afgelopen zijn."

http://nos.nl/artikel/201(...)-been-in-madrid.html
Bedankt Hans.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')