abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 30 januari 2015 @ 14:11:04 #1
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149208838


Dit topic gaat over genderdysforie. Dit is een discrepantie tussen het fysieke geslacht en het belevingsgeslacht. De bekendste vorm hiervan is transseksualiteit, waarbij mensen zich niet thuis voelen in het lichaam waarin ze geboren zijn, en daar vaak iets aan laten doen door middel van hormonen en operaties. Mensen kunnen ook androgyn zijn, waarbij ze zich mannelijk én vrouwelijk of juist geen van beide voelen. Op Wikipedia kun je terecht voor meer informatie.

Behandelcentra
Er zijn in Nederland twee genderteams. Eén in Amsterdam en één in Groningen. Voor de zuidelijke bewoners van Nederland kan het genderteam in het Vlaamse Gent ook nog een optie zijn.

Gent [BE]
Groningen [NL]
Amsterdam [NL]

Er is ook een alternatieve route, via de Psycho Informa Groep. Bij deze route moet er door de cliënt meer zelf geregeld worden als het om behandelingen en ingrepen gaat.

De verschillen
- Drag King = een vrouw die als een man verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt, voor de show.
- Drag Queen = een man die als een vrouw verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt, voor de show.
- Transgender = iemand die leeft als het andere geslacht, maar (nog) niet in behandeling is (geweest).
- Transseksueel = iemand die een geslachtsaanpassende behandeling ondergaan heeft en/of ermee bezig is.
- Travestiet = iemand die af en toe verkleed gaat als het andere geslacht, tegenwoordig wordt dat ook "Drag Queen" en "Drag King" genoemd.
- Cross dresser = iemand die zich in het dagelijks leven soms in de kleding van het andere geslacht hult, al dan niet voor seksuele bevrediging.


Termen en afkortingen
- Post-op = geopereerd.
- Non-op = kan of wil niet geopereerd worden.
- Pre-op = (nog) niet geopereerd.
- SRS = sex reassignment surgery (= geslachtsoperatie).
- Hesje/Binder = een top die de borsten plat maakt, vaak gemaakt van spandex.
- Packer = penisprothese, als broekvulling en/of STP (stand to pee) en/of voor seks.
- FFS = facial feminization surgery (operatie(s) om het gezicht vrouwelijker te maken).
- FtM = female to male, transmannen, mannen die met een vrouwenlichaam geboren zijn.
- MtF = male to female, transvrouwen, vrouwen die met een mannenlichaam geboren zijn.
- RLE = real life experience, de tijd waarin de persoon in kwestie in de sociale geslachtsrol leeft voor hij of zij groen licht krijgt voor de operatie(s).
- Transitie = het hele proces van geslachtsverandering inclusief psychologische begeleiding, de real life experience (RLE), hormoonbehandeling en (eventuele) operaties.
- Stealth = een transseksueel die volledig als zijn of haar gender door het leven gaat, diegene vertelt niet dat hij of zij van geslacht is veranderd en is dus volledig geïntegreerd in de samenleving.
- Ombouwen = het woord ombouwen, om de behandeling aan te duiden, wordt door transgenders als kwetsend ervaren, ombouwen is iets wat men doet met een gebruiksvoorwerp. Bij een mens kan je spreken over een operatie, transitie of behandeling.

Stappenplan naam en geslacht wijzigen met deskundigenverklaring
- Ga met een identiteitsbewijs en de deskundigenverklaring naar de burgerlijke stand van de gemeente waar je bent geboren. Hier mag je je voornaam (of meerdere) en geslacht veranderen. Dit is gratis! Let erop dat niet alle gemeentes hetzelfde proces hanteren. Sommige gemeentes doen het digitaal, kijk hiervoor op de site van jouw gemeente.
- Als je niet in de gemeente woont waar je bent geboren wordt het opgestuurd, waardoor het iets langer duurt.
- De verwerking duurt maximaal vier weken, afhankelijk van de grootte van de gemeente. Tot nu toe is het meeste binnen 1-2 weken afgerond.
- Nieuwsgierig of het al is veranderd? Je kunt het onder persoonsgegevens BRP zien op mijn.overheid.nl.
- Als het is veranderd kun je je nieuwe documenten aanvragen. Neem je oude id-kaart of paspoort mee en voor de zekerheid een kopie van de deskundigenverklaring of bevestiging dat jouw BRP is veranderd.

Links
Genderdysforie
Transman
COC Nederland
Transgendervereniging Nederland

[ Bericht 2% gewijzigd door wonderer op 30-01-2015 23:00:10 ]
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149210299
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 14:10 schreef wonderer het volgende:

[..]

Kut, zes maanden voor de combo hysto + colpectomie. Dan kan ik april ook wel op mijn buik schrijven, zelfs al hoef ik dat jaar RLE niet te doen. :(
Zeker kut.
En apart? Want een hystorectomie kan in elk ziekenhuis. Ik moest daar op wachten omdat de betreffende arts alleen op vrijdag opereerde en twee vrijdagen elders moest zijn, maar anders had ik binnen een week terecht gekund.

Nou ja, was natuurlijk wel 20 jaar geleden en in Assen...

Daarna is de andere operatie lijkt me makkelijker, in elk geval korter en misschien anders in te plannen?
  vrijdag 30 januari 2015 @ 15:17:34 #3
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149211001
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 14:57 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Zeker kut.
En apart? Want een hystorectomie kan in elk ziekenhuis. Ik moest daar op wachten omdat de betreffende arts alleen op vrijdag opereerde en twee vrijdagen elders moest zijn, maar anders had ik binnen een week terecht gekund.

Nou ja, was natuurlijk wel 20 jaar geleden en in Assen...

Daarna is de andere operatie lijkt me makkelijker, in elk geval korter en misschien anders in te plannen?

Ik wil niet twee keer onder narcose, en uiteindelijk moet je toch drie maanden wachten tussen twee operaties dus dan maakt het qua timing niet uit.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149211169
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 15:17 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik wil niet twee keer onder narcose, en uiteindelijk moet je toch drie maanden wachten tussen twee operaties dus dan maakt het qua timing niet uit.
Ah okee. Is ook geen pretje, narcose, in de zin dat er risicos aanzitten.
Dat van die drie maanden wist ik niet.

Echt kut, man.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 15:30:22 #5
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149211396
Nou ja, ik word komende donderdag besproken in het team, wie weet wat daar nog uitkomt.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149211980
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 15:30 schreef wonderer het volgende:
Nou ja, ik word komende donderdag besproken in het team, wie weet wat daar nog uitkomt.
Dus er is nog een sprankje hoop op sneller?
  vrijdag 30 januari 2015 @ 15:51:51 #7
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149212091
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 15:48 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Dus er is nog een sprankje hoop op sneller?
Augustus, als die wachtlijst klopt :')

Mijn punt is meer dat ze me deze maand al hadden moeten bespreken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149212336
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 15:51 schreef wonderer het volgende:

[..]

Augustus, als die wachtlijst klopt :')

Mijn punt is meer dat ze me deze maand al hadden moeten bespreken.
Ok.
pi_149223401
Bummer Wonderer. Ik hoop dat het vooruitzicht toch wat sneller gaar worden.
pi_149223664
In de OP staat dit:
quote:
- Ombouwen = dit woord dient niet gebruikt te worden om een transgender of de SRS aan te duiden omdat het als kwetsend ervaren wordt. Het woord "ombouwen" wordt gebruikt bij objecten of gebruiksvoorwerpen en niet bij personen.
Als ik dat als leek zou lezen, dan komt die zin vrij aanvallend over door die gebiedende wijs. Lijkt mij handig om op een wat vriendelijke manier te formuleren voor geïnteresseerden die hier in het topic komen. Met een vriendelijke uitleg bereik je naar mijn idee meer dan een verbod.

Ik doe zo eens een voorstel:
- Ombouwen = Het woord ombouwen, om de behandeling aan te duiden, wordt door transgenders als kwetsend ervaren, ombouwen is iets wat men doet met een gebruiksvoorwerp. Bij een mens kan je spreken over een operatie, transitie of behandeling.

Je zou er nog aan toe kunnen voegen dat met het woord ombouwen je iemand dehumaniseert, maar dat wordt wel heel filosofisch voor een korte uitleg. (8>
  vrijdag 30 januari 2015 @ 23:00:52 #11
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149224778
Aangepast.

Overigens heb ik dat over dehumanisatie wel naar de Volkskrant-redactie gestuurd, maar niet echt antwoord op gehad. Hoop toch dat ze er iets mee gaan doen.

Hm, reactiemailtje nog eens gelezen en ik heb het vermoeden dat het als ingezonden brief geplaatst gaat worden, of al is geplaatst. Heeft iemand de Volkskrant? :')

[ Bericht 42% gewijzigd door wonderer op 30-01-2015 23:09:10 ]
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149227627
Uh... Kunnen ze dat gewoon doen? O_o Moet je daar niet toestemming voor geven voordat ze zoiets publiceren?

En over mijn coming out naar klasgenoten: Dat was toevallig (zeer) recent. :P

Vorige week donderdag was er na het afsluiten van een projectweek een borrel op school, en vanuit daar ben ik al aangeschoten met een paar mensen mee naar naar het verjaardagsfeest van een andere klasgenoot gegaan. Daar was het bijzonder gezellig en ik had zin in een feestje. Dus toen mensen begonnen over MDMA, besloot ik mee te doen.

Na ongeveer een uurtje was iedereen super vrolijk en knuffelig. Mensen begonnen dingen te delen, en ik voelde me steeds meer op m'n gemak. Op een gegeven moment riep iemand vanuit de WC "Oh damn ik heb die MDMA piemel" (een bij-effect is dat je penis krimpt blijkbaar :p), en ik floepte eruit "Nou, dat mag bij mij wel zo blijven".

Ik dacht onmiddellijk shit, nu ga ik raar aangekeken worden, maar dat viel hartstikke mee. Er werd juist gereageerd met "Oh, écht joh? Heftig man!..." en kreeg allemaal vragen over me heen. En gezien al m'n remmingen weg waren gaf ik overal eerlijk antwoord op. :P En iedereen deed er super cool over. Toen nog lang gekletst en binnen no time was het opeens weer ochtend en zaten we flink fucked up op school... xD

Dit was niet om stoer te doen over "hurr ik doe drugs en het is cool enzo". Ik vond het alleen een grappige anecdote.
P.s. Nog steeds is dit gewoon de Nederlandse SomethingAwful.com.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 01:52:27 #13
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149228476
Weet ik niet, eigenlijk.

Waren je klasgenoten nuchter nog steeds zo begrijpend?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149228687
Ja hoor, we hebben de dag erop nog wat rondgehangen bij de persoon die het feest gaf en nog wat gedronken en gekletst. :)
P.s. Nog steeds is dit gewoon de Nederlandse SomethingAwful.com.
pi_149231143
Over brieven aan de volkskrant : http://www.volkskrant.nl/(...)-volkskrant~a618491/

Ik ben te scheiterig, en altijd geweest, om drugs te proberen. Ze zullen werkelijk een pistool op mijn slaap moeten zetten wil ik iets gaan gebruiken.
Ik zie het nut ook niet voor mij, ik ben van mezelf relaxed en voel me niet geremd.
Heb eens mensen in de kroeg spontaan een tulp onder de neus gehouden voor een interview en daar gingen ze dan ook nog in lullen.... om maar wat te noemen. Het was apart om te merken hoe serieus sommigen ook nog deden.
pi_149232338
Brazils largest city to pay transgender youth to finish school
http://www.lgbtqnation.co(...)th-to-finish-school/
pi_149234228
Er staat vandaag een stukje van de ombudsvrouw in de Volkskrant heb ik gehoord over dat 'ombouw'- stukje.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 13:52:05 #18
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_149235410
Hier dus.
Nog vrij mild - maarja: Wij van WC-eend...
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_149235964
Ik heb daar altijd een wat dubbel gevoel over. Een beetje zorgvuldig zijn met termen is natuurlijk mooi, maar een transman is gewoon een man met een 'transgender verleden', net zo goed als een vrouw met een borstkanker verleden gewoon een vrouw is. Het plaatst je weer in zo'n hokje waar mensen direct allerlei (voor-)oordelen uit putten.

In de tijd dat transmensen weggestopt werden, was elke publiciteit meegenomen. Maar nu 'wij' wat meer in de openbaarheid komen, is misschien de volgende stap dat wij als gewone mensen gezien worden en niet meer als bezienswaardigheid. Als voorbeeld 'Hij is een zij' dat als het om de inhoud gaat, een mooie human interest serie was.
pi_149236956
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 14:14 schreef Onderweg het volgende:
Ik heb daar altijd een wat dubbel gevoel over. Een beetje zorgvuldig zijn met termen is natuurlijk mooi, maar een transman is gewoon een man met een 'transgender verleden', net zo goed als een vrouw met een borstkanker verleden gewoon een vrouw is.
Dan ga je er wel vanuit dat elke transgender op een gegeven moment een officiële geslachtsaanpassing doet.
Er zijn natuurlijk transgenders die dat gewoon nog zijn omdat er geen officiële aanpassing is gedaan.
Waarom zou je die geen transman of transvrouw kunnen noemen?
Ik ben het wel met je eens dat je daarna gewoon man of vrouw bent.
pi_149237938
Een geslachtsaanpassing is voor mij geen criterium en een juridische aanpassing evenmin. Een vrouw is iemand die zich als vrouw presenteert en zo aangesproken wil worden. Ik gluur niet in slipjes of ID kaarten.

Blijft over de groep die zich man noch vrouw voelt en dat ligt in elk geval wat lastiger. Maar leidraad voor mij is wat dat persoon zelf graag wil.
pi_149238610
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 15:33 schreef Onderweg het volgende:
Een geslachtsaanpassing is voor mij geen criterium en een juridische aanpassing evenmin. Een vrouw is iemand die zich als vrouw presenteert en zo aangesproken wil worden. Ik gluur niet in slipjes of ID kaarten.

Blijft over de groep die zich man noch vrouw voelt en dat ligt in elk geval wat lastiger. Maar leidraad voor mij is wat dat persoon zelf graag wil.
Ik snap wat je bedoeld.
Maar als jij als journalist persoonspapieren voor je hebt liggen waarin Piet staat en je moet Piet (die dag) Petra noemen, dan vind ik zelf het totaal niet raar dat er dan over "transvrouw/transgender Petra" wordt geschreven.

En er zijn er transgenders die er voor kiezen om in beide gedaantes door het leven te gaan. Die kun je kwalijk de ene dag vrouw en de ander dag man gaan noemen in een artikel (anders dan in het dagelijkse leven). Dat is gewoon een "transgender" . Mensen die er niks mee doen ook.
Snap je wat ik bedoel? Ik vind dat er enige actie/beslisssing moet zijn ondernomen om bij het andere dan aangeboren geslacht te horen. Vervang het officiele dan maar met "vast" als je daar meer vrede mee hebt .
Zolang je niet vast en zeker als man of vrouw door het leven gaat heb je in mijn ogen geen transgender verleden, maar ben je er een.

Overigens staat dit in de OP:
"- Transgender = iemand die leeft als het andere geslacht, maar (nog) niet in behandeling is (geweest)."

Ik heb nl niet het idee dat ik een transgender verleden heb. Het is nog steeds mij heden. Ik leef er mee, ik ben transgender. Ik ervaar dat niet als een foute benaming voor mij.
pi_149238739
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:01 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoeld.
Maar als jij als journalist persoonspapieren voor je hebt liggen waarin Piet staat en je moet Piet (die dag) Petra noemen, dan vind ik zelf het totaal niet raar dat er dan over "transvrouw/transgender Petra" wordt geschreven.

En er zijn er transgenders die er voor kiezen om in beide gedaantes door het leven te gaan. Die kun je kwalijk de ene dag vrouw en de ander dag man gaan noemen in een artikel (anders dan in het dagelijkse leven). Dat is gewoon een "transgender" . Mensen die er niks mee doen ook.
Snap je wat ik bedoel? Ik vind dat er enige actie/beslisssing moet zijn ondernomen om bij het andere dan aangeboren geslacht te horen. Vervang het officiele dan maar met "vast" als je daar meer vrede mee hebt .
Zolang je niet vast en zeker als man of vrouw door het leven gaat heb je in mijn ogen geen transgender verleden, maar ben je er een.

Overigens staat dit in de OP:
"- Transgender = iemand die leeft als het andere geslacht, maar (nog) niet in behandeling is (geweest)."
Tja, labeltjes dienen om onzekere mensen houvast te geven. Dat snap ik wel. En wat jij vindt mag net zo goed als wat ik vind.

Maar ik zie geen enkele reden voor een journalist iemand geen vrouw te noemen ondanks een ID kaart. Ik mag toch aannemen dat je als journalist wat verder kijkt dan die ene letter.

Ik ontmoet vrouwen waarvan ik zeker weet dat ze hun oude gereedschap nog hebben en dat ze voor een gedeelte van de week nog als man door het leven gaan. Dat zijn voor mij gewoon vrouwen en als ik ze als man zou tegenkomen, zou ik ze niet eens herkennen.

Als je zelf niet weet of je man of vrouw bent, is dat een andere situatie want dan zal je je ook anders presenteren. Ik ken ook wat mensen die zich androgyn (of zoiets) noemen. Prima, vertel mij dan maar hoe ik je moet noemen. Zo lastig is dat toch niet?
pi_149238854
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:01 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ik vind dat er enige actie/beslisssing moet zijn ondernomen om bij het andere dan aangeboren geslacht te horen.
Man/vrouw zijn zit in het hoofd en nergens anders. Iemand kan verschillende redenen hebben om 'geen actie te ondernemen'. Is iemand 'tussen man en vrouw' of de ene dag man en de andere dag vrouw. Tuurlijk, dat is een bron voor vergissingen maar dat snappen die mensen zelf ook wel. Niet-transmensen vinden het 'eng' en awkward, dat is de basis voor al die labeling en defenities.

[ Bericht 0% gewijzigd door Onderweg op 31-01-2015 16:20:11 ]
pi_149238986
Om nog even wat toe te voegen een anekdote.

Ik heb twee vriendinnen, één cisgender en één trans. Ik ken hen van vóór de tijd dat zij elkaar leerden kennen. Blijkbaar (ik houd dat gelukkig niet allemaal bij) zijn zij op enige moment in bed of iig uit de kleren beland. De cisgender vriendin wist blijkbaar niet dat de trans nog haar oude gereedschap had.

Ik snap dat dat vervelend is en dat je dan snel je kleren weer aantrekt als je daar niet tot aangetrokken voelt. Maar het gegeven dat zij in de weken daarna mij wel 10 keer het verhaal verteld heeft geeft aan, dat het veel dieper zit dan die ene vergissing. Als het om seks of geslachtsorganen gaat, flippen mensen ineens, terwijl als iemand zich als miljonair voordoet en blijkt op zwart zaad te zitten, halen ze hun schouders op.

Het is allemaal een kwestie van labeling en mensen worden onzeker als ze met iets geconfronteerd worden dat nieuw is.
pi_149239034
Ik denk dat je onderscheid kunt maken met iemand die je tegenkomt en het schrijven van een artikel/hebben over een derde persoon.
Ik denk dat jij het liefst hebt dat men nooit te weten komt dat er een vals verleden is geweest (bij wie dan ook) en dat hoeft van mij ook niet, maar als er juist over die periode geschreven wordt, kun je het woord transgender naar mijn inziens echt niet vermijden.
Zo ook in gevallen waar je gewoon het feit benoemd dat iemand transgender is. Niet iedereen is man of vrouw met een transgender verleden, soms is het ook gewoon heden. Als die persoon geen moeite heeft met dat label, waarom zou je er dan moeilijk over doen als journalist?
Ik heb geen moeite met wetenschappelijke benamingen, ook als ligt gevoelsmatig en en ander misschien anders voor je.

Laat ik het zo zeggen, ik vind het niet altijd zo incorrect in de media.
pi_149239109
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:21 schreef Alentejana het volgende:

Ik denk dat jij het liefst hebt dat men nooit te weten komt dat er een vals verleden is geweest (bij wie dan ook) en dat hoeft van mij ook niet, maar als er juist over die periode geschreven wordt, kun je het woord transgender naar mijn inziens echt niet vermijden.
Vals verleden? Ik ben wie ik ben en dat ik ooit als jongetje geboren ben, hoort daarbij. Maar zolang transvrouwen als een aparte soort gezien blijven worden en niet als een vrouw met een geschiedenis, zullen wij ook nooit 'een vrouw' worden voor de buitenwereld. Overigens ken ik ook heel veel cisgenders die er geen enkele moeite mee hebben, dat even daargelaten.

En wat een journalist schrijft? Tja, als het over het verleden van iemand gaat ontkom je er niet aan dingen te benoemen. Maar daar gaat het niet om. Transvrouwen zijn vrouwen die een geschiedenis hebben. Maar het zijn wel vrouwen en geen apart ras.

Denk maar even aan de krantenberichten zoals 'transvrouw gaat naar slager om haar lippen op te spuiten'. Wat is precies de meerwaarde van dat transvrouw?
pi_149239253
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:25 schreef Onderweg het volgende:

En wat een journalist schrijft? Tja, als het over het verleden van iemand gaat ontkom je er niet aan dingen te benoemen. Maar daar gaat het niet om. Transvrouwen zijn vrouwen die een geschiedenis hebben. Maar het zijn wel vrouwen en geen apart ras.

Denk maar even aan de krantenberichten zoals 'transvrouw gaat naar slager om haar lippen op te spuiten'. Wat is precies de meerwaarde van dat transvrouw?
Daar niet, maar denk aan een bericht als "trans teen Leelah" ...

Het onderwerp bepaalt gewoon of het noodzakelijk is om transvrouw/man of transgender te zeggen.

Nogmaals, ik snap wat je bedoeld hoor, daar niet van, maar er zijn best artikelen denkbaar waarin het echt niet raar is dat het benoemd wordt. Men hoeft het nou ook weer niet uit het woordenboek te bannen, om het maar zo te zeggen.
pi_149239371
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:31 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Daar niet, maar denk aan een bericht als "trans teen Leelah" ...

Het onderwerp bepaalt gewoon of het noodzakelijk is om transvrouw/man of transgender te zeggen.

Nogmaals, ik snap wat je bedoeld hoor, daar niet van, maar er zijn best artikelen denkbaar waarin het echt niet raar is dat het benoemd wordt. Men hoeft het nou ook weer niet uit het woordenboek te bannen, om het maar zo te zeggen.
Tuurlijk niet. En als het gaat om (bijvoorbeeld) de hoge suïcidecijfers is het ook zeer relevant. Maar om een vrouw transvrouw te noemen als ze nog een piemel heeft en diezelfde vrouw 'vrouw' te noemen als ie er niet meer is, is niet functioneel. Dezelfde discussies waren er bij de nieuwe transwet. Er waren vrouwen (in de oude termen 'transseksuelen') die vonden dat de V in het ID een beloning was voor mensen die er wat voor over hadden. Het is een rare manier van denken om te suggereren dat je bepaalde stappen moet ondernemen om je vrouw te voelen. Het is een manier om anderen normen op te leggen.
pi_149239591
Bruce Jenner laat zijn transformatie van man naar vrouw vastleggen op camera. Bruce is de stiefvader van de bekende Kim Kardashian.

quote:
In een eigen realitysoap gaat Bruce Jenner zijn ingrijpende levensveranderingen laten zien. Dat meldt People.

Insiders hebben bevestigd dat er momenteel gewerkt wordt aan een eigen serie voor Bruce Jenner, die tot nog toe negen seizoenen lang bij Keeping Up With The Kardashians te zien was. Paparazzi legden de afgelopen maanden vast dat de voormalig atleet sinds zijn scheiding van Kris steeds meer transformeerde tot vrouw. Zelf wilde Bruce zich daar vooralsnog niet over uitlaten. "Zijn filmcrew is verteld dat ze het geheim moeten houden", meldt een bron.

Na de hardnekkige geruchten over de geslachtsverandering van de realityvader, meldden verschillende bronnen en onlangs ook dochter Kim Kardashian dat Bruce op zijn eigen manier het nieuws bekend zal maken: "Ik denk dat Bruce zijn verhaal zelf zal delen wanneer de tijd daar rijp voor is", vertelde Kim die haar stiefvader zag opknappen sinds de scheiding van haar moeder. "Hij is gelukkiger dan ooit."
bron
pi_149239821
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:49 schreef Mylene het volgende:
Bruce Jenner laat zijn transformatie van man naar vrouw vastleggen op camera. Bruce is de stiefvader van de bekende Kim Kardashian.

[..]

bron
Ken deze mensen niet zo goed, maar een reality serie kan een goede manier zijn om een blik te krijgen in iemands leven. Misschien een gek voorbeeld maar ik heb een paar afleveringen gezien van de serie met Bobbie van Eeden (heet zij zo?). Juist omdat ik mij niet bezig houd met porno was het voor mij een leuke manier om te zien dat ze eigenlijk een leuke vrouw is met een wat apart beroep. Dus wat mij betreft zijn hier wat oogkleppen afgevallen en voor trans* geldt dat misschien ook.
pi_149239860
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 16:38 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. En als het gaat om (bijvoorbeeld) de hoge suïcidecijfers is het ook zeer relevant. Maar om een vrouw transvrouw te noemen als ze nog een piemel heeft en diezelfde vrouw 'vrouw' te noemen als ie er niet meer is, is niet functioneel. Dezelfde discussies waren er bij de nieuwe transwet. Er waren vrouwen (in de oude termen 'transseksuelen') die vonden dat de V in het ID een beloning was voor mensen die er wat voor over hadden. Het is een rare manier van denken om te suggereren dat je bepaalde stappen moet ondernemen om je vrouw te voelen. Het is een manier om anderen normen op te leggen.
Zo bedoelde ik het niet. Het ging niet om voelen en de persoon zelf, maar wanneer je precies, in een artikel, zou moeten spreken over een "transgender verleden". Ik vind het pas een transgender verleden als je er in het heden geen meer bent. En er zijn situaties te bedenken dat je dat nog wel bent of dat het relevant is om te noemen.

Ik zou het trouwens, nu ik je toch heb , prettig vinden als je de medici ook niet allemaal in de term "slagers" zou vatten, maar alleen als dat van toepassing is.
pi_149239915
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:04 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het niet. Het ging niet om voelen en de persoon zelf, maar wanneer je precies, in een artikel, zou moeten spreken over een "transgender verleden". Ik vind het pas een transgender verleden als je er in het heden geen meer bent. En er zijn situaties te bedenken dat je dat nog wel bent of dat het relevant is om te noemen.

Ik zou het trouwens, nu ik je toch heb , prettig vinden als je de medici ook niet allemaal in de term "slagers" zou vatten, maar alleen als dat van toepassing is.
Ik quote alleen de kop, dat is niet mijn mening.

En wanneer is je transgender verleden een verleden? Dat kan je toch niet bepalen aan de hand van zoiets als een operatie? Wanneer ben je transgender en wanneer ben je vrouw. In 99% van de gevallen dient het alleen om onderscheid te maken met cisgenders.
pi_149240053
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:02 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Ken deze mensen niet zo goed, maar een reality serie kan een goede manier zijn om een blik te krijgen in iemands leven. Misschien een gek voorbeeld maar ik heb een paar afleveringen gezien van de serie met Bobbie van Eeden (heet zij zo?). Juist omdat ik mij niet bezig houd met porno was het voor mij een leuke manier om te zien dat ze eigenlijk een leuke vrouw is met een wat apart beroep. Dus wat mij betreft zijn hier wat oogkleppen afgevallen en voor trans* geldt dat misschien ook.
Op deze foto kun je het resultaat al zien. Hij heeft zijn adamsappel ook al laten verwijderen.



Hier met zijn beroemde dochters en stiefdochters die hem onvoorwaardelijk steunen.



[ Bericht 0% gewijzigd door Mylene op 31-01-2015 20:23:46 ]
pi_149240071
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:07 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Ik quote alleen de kop, dat is niet mijn mening.

En wanneer is je transgender verleden een verleden? Dat kan je toch niet bepalen aan de hand van zoiets als een operatie? Wanneer ben je transgender en wanneer ben je vrouw. In 99% van de gevallen dient het alleen om onderscheid te maken met cisgenders.
Je zegt zelf dat het "een vrouw met een transgender verleden" is. Wat bepaalt dat het transgender verleden is voor jou? Ergens moet je de grens gaan leggen.

Ergens is er bepaald "en nu neem ik genoegen meer met de situatie". Dat hoeft voor mij helemaal niet een operatie te zijn, integendeel, hoeveel zijn er wel niet die niet geopereerd worden?
Maar er is wel enige vorm van transitie, anders hoefde dat ook niet zo te heten.
En als er geen vorm transitie is, is het nog steeds heden, in mijn ogen.

Dus dat ging werkelijk om een slager?
En de vagina slagers dan waar je het eerder over had?

Ik vind het raar dat zo´n woord bestaat.
pi_149240095
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:14 schreef Mylene het volgende:

[..]

Op deze foto kun je het resultaat al zien. Hij zijn adamsappel ook al laten verwijderen.
Afschaven dan toch? Vrouwen hebben nl ook een adamsappel, alleen niet zo scherp, dus niet zo zichtbaar.

Ik vind het toe te juichen dat bekende mensen er open over zijn.
pi_149240314
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:16 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Je zegt zelf dat het "een vrouw met een transgender verleden" is. Wat bepaalt dat het transgender verleden is voor jou? Ergens moet je de grens gaan leggen.

Ergens is er bepaald "en nu neem ik genoegen meer met de situatie". Dat hoeft voor mij helemaal niet een operatie te zijn, integendeel, hoeveel zijn er wel niet die niet geopereerd worden?
Maar er is wel enige vorm van transitie, anders hoefde dat ook niet zo te heten.
En als er geen vorm transitie is, is het nog steeds heden, in mijn ogen.

Dus dat ging werkelijk om een slager?
En de vagina slagers dan waar je het eerder over had?

Ik vind het raar dat zo´n woord bestaat.
De term transgender is ooit (naar mijn idee) als term naast de term transseksueel gezet, als onderscheid voor wel/geen geslachtsaanpassing. Inmiddels is alles wat niet cis is transgender heb ik het idee.

Waar je de grens trekt? Bij de mensen zelf denk ik. Als iemand zich vrouw noemt is er wat mij betreft geen reden om zo iemand transvrouw te noemen, behalve als het relevantie heeft (net zo goed als ik hier cis gebruik). Waarom moeten wij iemand een term opdringen alleen omdat 'wij' behoefte hebben aan een omslagmoment? Los van het hele juridische verhaal.

En los daarvan, wat is de zin om iemand transgender te noemen omdat hij/zij een maand in de transitie zit en dat niet meer te doen als dat 3 jaar is? Ik denk zelf dat je de rest van je leven in ontwikkeling bent. Als mens en dus ook als vrouw die in een jongenslichaam geboren is. Precies. Waar leg je de grens? Misschien moeten wij die dus maar niet leggen maar de betrokkene zelf. Dus als iemand zichzelf transgender acht omdat zhij geen man of vrouw is, prima. Als iemand trans genoemd wordt omdat iemand anders er de behoefte aan heeft een irrelevant onderscheid te maken, niet prima. Er zijn nu eenmaal veel mensen die het een eng idee vinden contact te hebben met een vrouw die niet bij de geboorte een vagina gekregen heeft. Wat mij betreft een vorm van xenofobie (of transfobie zoals je wilt).

En ik vind dat je van de media mag verwachten dat irrelevant onderscheid weggelaten wordt. Maar wij hoeven het niet eens te worden (dat is wel vaker gebeurd). Er zijn talloze meningen onder transmensen zelf, dus ik heb niet de illusie dat ergens een consensus in zit.

Slager is een denigrerende term voor een (slechte) chirurg en wordt in de media gebruikt:
http://anw.inl.nl/article/slager

[ Bericht 2% gewijzigd door Onderweg op 31-01-2015 17:52:17 ]
pi_149240957
Dank je voor de toevoeging.

Ik denk dat wij het helemaal niet zo oneens zijn als jij lijkt te denken.
De essentie is de relevantie. Daar doel ik steeds op. In een artikel over transgenders is die snel aanwezig....
Het gaat niet om opdringen aan/bepalen voor een ander. Dat moet nooit, dat ben ik gewoon met je eens.
Van mij mag iemand zichzelf noemen zoals hij of zij (of they en whatever ze tegenwoordig allemaal verzinnen voor die helemaal gendervrij willen zijn) wil en ik zal ze dan ook echt niet anders noemen.

Maar als we het hebben over een artikel, dan val ik niet zo snel over de term transgender of transvrouw/man als juist dat het onderwerp is. Dan hoeven ze voor mij niet te komen met vrouw of man met transgender verleden. In sommige gevallen vind ik dat zelfs incorrect.
Je kunt het bv over mij niet hebben als man met een transgender verleden, want ik leef als vrouw. Maar ik weet dat dit lichaam niet het juiste is en heb een groot deel van mijn leven als jongen kunnen leven, maar juist mijn volwassen leven niet. Ik vind het ook niet erg als ze het hebben over een man in een vrouwenlichaam. Wat eigenlijk letterlijk een transgender is. Het is maar hoe je het ziet...
Jij kijkt vanuit jouw situatie: een vrouw is een vrouw, en ik kijk vanuit mijn situatie, een man is niet altijd aan de buitenkant een man. Kan ik best vinden dat ik man bén, maar ik ben me er van bewust dat men niet een man ziet....Ik verwacht dan ook niet dat ze aan mij refereren als man en hij/hem, en dat transgender dan eerder over de tong gaat.
Zelfde geldt voor een transvrouw in de vriendenkring van mijn zus die zich nog bij zijn onmiskenbare mannennaam laat noemen en swingt tussen mannen en vrouwenuiterlijk. Die zegt ook letterlijk gewoon aan mensen met wie hij kennis maakt dat hij transgender is.

AIs iets anders het onderwerp is, bv vrouw gaat winkelen en koopt...dan is het niet relevant en daar mogen we mensen dan ook best op wijzen.

Maar nogmaals ik denk niet dat we het oneens zijn, ik heb alleen moeite met een term als een vrouw of man met transgender verleden omdat het niet altijd opgaat, in mijn ogen.
Ik heb niks tegen dat "transgender verleden" weglaten. Noem het maar gewoon vrouw of man.
Maar op het moment dat het relevant is mag je van mij best gewoon benoemen dat het om een transgender gaat. Of wat dacht je van dingen die vóór transgenders zijn? Daarin moeten we helaas toch wel als aparte groep gezien. " Artikelen voor transmannen/vrouwen" zijn wel andere als "artikelen voor mannen/vrouwen." Daar kom je niet onderuit...
Op het moment dat je aangepast bent van lichaam, kun je weer gewoon bij de mannen of vrouwen afdeling je ondergoed halen en heb je geen STP of andersoortige prothese meer nodig.

(En nee ik zeg niet dat je geen man of vrouw bent als je protheses etc nodig hebt, alleen als je wilt weten waar ze te halen zul je op het label "voor transgenders" moeten letten. Dan hoor je dus onvermijdelijk in die groep.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Alentejana op 31-01-2015 18:10:02 ]
  zaterdag 31 januari 2015 @ 20:10:09 #39
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149244157
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:14 schreef Mylene het volgende:

[..]

Op deze foto kun je het resultaat al zien. Hij zijn adamsappel ook al laten verwijderen.

[ afbeelding ]

Hier met zijn beroemde dochters en stiefdochters die hem onvoorwaardelijk steunen.

[ afbeelding ]
Mag ik vragen waarom je nog steeds mannelijke voornaamwoorden gebruikt?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149244872
Misschien omdat er voorlopig alleen nog maar hardnekkige geruchten zijn en een en ander nog geheimgehouden wordt en persoon in kwestie zich er niet over uit laat volgens het artikel?
Zolang hij nog Bruce en volgens zijn dochter "hij" is, zie ik geen aanleiding om te vallen over "hij".
Ik neem aan dat persoon in kwestie zelf aan zal geven wanneer er over zij gesproken moet gaan worden?
pi_149244901
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 20:10 schreef wonderer het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarom je nog steeds mannelijke voornaamwoorden gebruikt?
Heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Geen kwade opzet hoor. Maar ja, Bruce is nog een hij. Vandaar denk ik eigenlijk.
pi_149244997
Je hebt inderdaad ook nog het grijze gebied van genderqueer/fluid/etc mensen. Zo ken ik iemand die aan de oestrogeen zit en borstimplantaten heeft, maar zich nog wel identificeert als man en ook graag zo genoemd wordt.

Fuck gender roles enzo. ;)
P.s. Nog steeds is dit gewoon de Nederlandse SomethingAwful.com.
pi_149245730
Ja, zo is er hier een bekende Portugees die ook hormonen nam en borst implantaten heeft genomen, vooral om als vrouw model te lopen, maar die implantaten moesten er voor zijn eerste huwelijk van de priester weer uit (anders had hij ze nog, denk ik)...Hij gaat ook met mannen maar ontkent bi te zijn, want hij vindt dat zolang je niet in je kont geneukt wordt, doe je geen homoseksuele dingen, maar vindt wel weer dat hij een "flikker" is.Hij draagt zowel mannen- als vrouwen kleding en - accesoires. Als hij gaat zwemmen draagt hij soms een badpak, soms een zwembroek. Hij is getrouwd met een vrouw vindt zichzelf man en is "dominant in de slaapkamer en kan alleen klaarkomen bij een vrouw" aldus zijn biografie.

Kortom idd "fuck the gender roles". Heerlijk toch, zulke mensen?

Ik heb hem hier wel vaker getoond, geloof ik:


  zaterdag 31 januari 2015 @ 21:35:31 #44
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149247307
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 20:26 schreef Mylene het volgende:

[..]

Heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Geen kwade opzet hoor. Maar ja, Bruce is nog een hij. Vandaar denk ik eigenlijk.
En vanaf wanneer zou je het wel gaan doen dan? Dit past goed bij bovenstaande discussie (die je misschien niet gevolgd hebt. Wel leerzaam dus als je tijd hebt kun je misschien even teruglezen) vandaar dat ik er nog even op doorga. Waar ligt de grens?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 31 januari 2015 @ 21:40:28 #45
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149247453
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 20:25 schreef Alentejana het volgende:
Misschien omdat er voorlopig alleen nog maar hardnekkige geruchten zijn en een en ander nog geheimgehouden wordt en persoon in kwestie zich er niet over uit laat volgens het artikel?
Zolang hij nog Bruce en volgens zijn dochter "hij" is, zie ik geen aanleiding om te vallen over "hij".
Ik neem aan dat persoon in kwestie zelf aan zal geven wanneer er over zij gesproken moet gaan worden?
De media is zelden betrouwbaar door de vertekende en vaak niet actuele berichtgeving. Verder zie ik bijna nooit dat er in de media over voorkeur voor voornaamwoorden wordt gesproken.

Ik denk dat het veiliger is om "alvast" te beginnen met nieuwe voornaamwoorden zodra de mededeling van de transitie is gedaan dan vast te blijven houden aan de oude omdat je vindt dat de persoon in kwestie nog niet man/vrouw genoeg is.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149255948


[ Bericht 51% gewijzigd door Alentejana op 01-02-2015 10:30:39 ]
pi_149256664
Nou lekker, weer weg na een edit.

Even kijken of ik het nog terug kan halen uit mijn geheugen:

Waar het mij omgaat is dat de media inderdaad niet even betrouwbaar zijn, dus waarom zo´n gerucht dan wel geloven en op basis van een gerucht aannemen dat er werkelijk een transitie plaats gaat vinden? Voor hetzelfde geld gaat het om een verjongingskuur....
Ik wil het liever eerst uit de mond van Bruce zelf horen. Op zijn officiele website is er niks over te vinden.Ik mag hopen dat die betrouwbaar is.

Voorlopig horen we er alleen iets over uit de mond van Kim:

quote:
With rumors swirling about Bruce's ever-changing appearance, Kim seemed to be signaling something significant was afoot.

She told Entertainment Tonight, "I will say that I think Bruce should tell his story his way ... I think everyone goes through things in life and I think that story and what Bruce is going through, I think he'll share whenever the time is right."

Kim and the brood got together a week ago in a show of support for Bruce.
Wil je echt dat we een voornaamwoord gaan veranderen op basis van geruchten over een transitie? Dat lijkt mij voorbarig. Ik wil graag zeker weten dat het zo is en iets uit de mond van de persoon zelf horen erover.
Als er had gestaan "Bruce heeft aangekondigd dat hij/zij als vrouw door het leven zal gaan" of iets in die strekking, was het voor mij een heel ander verhaal.

Ik vind zelf dat we af moeten gaan op wanneer de persoon zelf de tijd er rijp voor vindt.
pi_149262342
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 21:35 schreef wonderer het volgende:

[..]

En vanaf wanneer zou je het wel gaan doen dan? Dit past goed bij bovenstaande discussie (die je misschien niet gevolgd hebt. Wel leerzaam dus als je tijd hebt kun je misschien even teruglezen) vandaar dat ik er nog even op doorga. Waar ligt de grens?
Ik heb er even nagedacht. Eigenlijk zou je het nu al kunnen gaan doen omdat Bruce eigenlijk een zij is of wordt en daarom best zo aangesproken kan worden. De hij is er al niet meer, van de hij heeft zij al afscheid genomen. Ik snap je punt nu heel goed.
  zondag 1 februari 2015 @ 14:56:20 #49
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149263348
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 14:30 schreef Mylene het volgende:

[..]

Ik heb er even nagedacht. Eigenlijk zou je het nu al kunnen gaan doen omdat Bruce eigenlijk een zij is of wordt en daarom best zo aangesproken kan worden. De hij is er al niet meer, van de hij heeft zij al afscheid genomen. Ik snap je punt nu heel goed.
Yay :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149263724
Dat is heel mooi geschreven Mylene!

Maar dan ga je er vanuit dat de geruchten die kant op waar zijn.
En als "zijn journey" nou helemaal niet om vrouw zijn gaat?
Met andere woorden, als hij helemaal geen vrouw is?

Op grond van een gerucht weiger ik zelf er vanuit te gaan dat iemand transgender is en een ander voornaamword gepast is.

Of je moet meer weten dan ik,dan hoor ik het graag. Ik ga zo om hoor. :)

(Ik ben niet zo dwars als het lijkt soms, ik houd alleen van discussiëren als er een kans is.)

[ Bericht 8% gewijzigd door Alentejana op 01-02-2015 15:25:55 ]
  zondag 1 februari 2015 @ 16:03:38 #51
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149265809
Het is veel vaker wel duidelijk, zeker als het in je omgeving gebeurt (wat natuurlijk het belangrijkste is; de media en celebs zijn gewoon handig om jezelf aan te wennen meteen te switchen en niet pas op een arbitrair punt in de behandeling).

Dit voorbeeld kwam toevallig op een goed momen, na de vorige discussie, om mijn punt proberen te maken en gelukkig is dat gelukt. Dat het misschien geen perfecte situatie is, doet verder weinig afbreuk aan dat punt.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149266911
Bij de vorige discussie was voor mij het hekelpunt of je iemand een vrouw/man met een transgender verleden zou moeten noemen zoals Onderweg voorstelde.
Dat verleden zat me dwars, omdat het soms heden is. En niet iedereen die als vrouw of man gaat identificeert zich met een/dat geslacht en wil persee het bijpassende voornaamwoord.
Het ging er niet eens om of je iemand vrouw of man moet noemen.
Het ging er om of je dat transgender er al of niet bij moest halen. En ja, soms ontkom je daar niet aan.
Het ging dus ook om het punt van wanneer je vindt dat je geen transgender meer bent. Niet om het punt dat je niet meer van het andere geslacht bent. ;)

In die zin werd er soms langs elkaar heen gepraat.
  zondag 1 februari 2015 @ 16:38:52 #53
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149267172
Doet er niet toe waar de discussie eigenlijk over ging, een punt dat duidelijk naar voren kwam was het arbitraire van "nu wel, nu niet".

De buitenwereld beleeft ons geslacht/onze gender op een andere manier dan wijzelf, want alleen wij kunnen in ons hoofd kijken. Ik vind het belangrijk dat de buitenwereld sneller en absoluter afgaat op wat de persoon in kwestie zegt, dan op wat ze zien. Dat kwam in een van die andere discussies ook al naar voren, dat mensen hardnekkig afgingen op wat in hun ogen man danwel vrouw is en het gevoel van de persoon totaal negeerden.

Als je van plan bent om straks wel de juiste voornaamwoorden te gebruiken, waarom niet nu al? De identiteit van de persoon verandert niet, alleen het lichaam.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149267699
Ik heb ook meteen gezegd dat het absoluut bij de persoon ligt. Ik zit daar ook totaal niet mee, al loopt er iemand met een baard. Als die zegt dat ze een zij is, dan is het voor mij een zij. (Ik ken trouwens toevallig een vrouw met een baard) en als we ander iets anders zegt, zal ik dat ook verbeteren.

Maar wat als die persoon niet vindt dat er van voornaamwoord veranderd moet worden? Hoe juist is het dan om het andere voornaamwoord wel alvast te gebruiken?

En hoe weten we ook maar iets over de identiteit van deze persoon Bruce (ben genegen om zover te gaan wat betreft verandering) als die zelf hardnekkig zwijgt? Hoe weet je dat deze persoon Bruce vrouw is en dat we dus een ander voornaamwoord zouden moeten gebruiken?

Je hebt het zelf ook over "sneller en absoluter afgaat op wat de persoon in kwestie zegt". Nou deze persoon in kwestie heeft niets gezegd, dat is het hele eieren eten....

Er gaan alleen geruchten rond, dat vind ik zelf niet genoeg.
Ik wil horen wat de wensen zijn van de persoon in kwestie, want ik kan niet zeker weten of de identiteit van deze persoon Bruce vrouwelijk is...Zelfs niet als er vrouwelijke aanpassingen komen...
pi_149269652
En nu ik toch een vrouw met een baard genoemd heb, na de deelname van Conchita Wurst op het songfestival zijn er levendige discussies ontstaan over het juiste voornaamwoord, terwijl hij zelf heeft aangegeven dat het hem gewoon allebei is. Met andere woorden, bij hem is er niet 1 juist voornaamwoord, het ligt aan de situatie. In drag is het zij, maar je kunt rustig Tom aanspreken over iets van Conchita en andersom. En dus ook publiceren "Hij vind dat zij... "
Toen (en nog wel) zaten dus anderen totaal overbodig te vechten over wat nou juist was/is overtuigd dat men te maken heeft met een transgender. Apart fenomeen.
  zondag 1 februari 2015 @ 18:39:56 #56
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149270758
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 16:38 schreef wonderer het volgende:
Doet er niet toe waar de discussie eigenlijk over ging, een punt dat duidelijk naar voren kwam was het arbitraire van "nu wel, nu niet".

De buitenwereld beleeft ons geslacht/onze gender op een andere manier dan wijzelf, want alleen wij kunnen in ons hoofd kijken. Ik vind het belangrijk dat de buitenwereld sneller en absoluter afgaat op wat de persoon in kwestie zegt, dan op wat ze zien. Dat kwam in een van die andere discussies ook al naar voren, dat mensen hardnekkig afgingen op wat in hun ogen man danwel vrouw is en het gevoel van de persoon totaal negeerden.

Als je van plan bent om straks wel de juiste voornaamwoorden te gebruiken, waarom niet nu al? De identiteit van de persoon verandert niet, alleen het lichaam.
Hier snijd je wel een goed punt aan wat betreft die beleving door de buitenwereld. Mensen willen dingen graag begrijpen en transproblematiek en als je geen problemen hebt met je genderidentiteit kan dat lastig zijn; zodra dat begrip er wel is kunnen mensen dingen die net even 'anders' zijn makkelijker accepteren. Ik weet bijna zeker dat de foutieve woordkeuze op dit gebied meestal niet voortvloeit uit kwaadwillendheid ofzo.
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:05 schreef Alentejana het volgende:
En nu ik toch een vrouw met een baard genoemd heb, na de deelname van Conchita Wurst op het songfestival zijn er levendige discussies ontstaan over het juiste voornaamwoord, terwijl hij zelf heeft aangegeven dat het hem gewoon allebei is. Met andere woorden, bij hem is er niet 1 juist voornaamwoord, het ligt aan de situatie. In drag is het zij, maar je kunt rustig Tom aanspreken over iets van Conchita en andersom. En dus ook publiceren "Hij vind dat zij... "
Toen (en nog wel) zaten dus anderen totaal overbodig te vechten over wat nou juist was/is overtuigd dat men te maken heeft met een transgender. Apart fenomeen.
Dat fenomeen ook wel een beetje eng eigenlijk. Er wordt door andere mensen gewoon even uitgemaakt hoe je wel en niet door anderen aangesproken zou moeten worden. Doet me een beetje denken aan de doorgeschoten politieke correctheid. Ik word er zelf altijd een beetje kribbig van.

Ik krijg soms ook de kriebels als ik op facebook naar die stripjes en verhaaltjes op transpagina's kijk (waar ik ook bewust niet op geabonneerd ben). De sentimenten begrijp ik wel, maar er wordt constant een claim op de 'juiste manier' en de 'waarheid' gemaakt. Op die manier vervreemd je buitenwereld ook van transmensen en zorg je voor een maatschappelijke kloof.

Leuk nieuws trouwens, ik heb een leuke voornaam gevonden! Heb een paar mensen naar hun mening gevraagd en ze vonden de naam bij me passen. Ouders vinden hem ook leuk :D (en dat vind ik toch wel heel belangrijk).
pi_149272083
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:39 schreef Azorius het volgende:

Ik krijg soms ook de kriebels als ik op facebook naar die stripjes en verhaaltjes op transpagina's kijk (waar ik ook bewust niet op geabonneerd ben). De sentimenten begrijp ik wel, maar er wordt constant een claim op de 'juiste manier' en de 'waarheid' gemaakt. Op die manier vervreemd je buitenwereld ook van transmensen en zorg je voor een maatschappelijke kloof.

Relativeren is belangrijk. Dat is ook waarom ik eerder in dit topic voorstelde om de OP aan te passen.

De grens tussen overdreven politiek correct en respectvol taalgebruik jegens een willekeurige minderheid is nogal dun en subtiel. Ik vind de spelregels die Asha ten Broeke op haar blog heeft gepubliceerd een goede richtlijn. Maar ik vind haar een beetje doorschieten naar het politiek correcte. De spatie na trans vind ik niet zo nodig, bijvoorbeeld. Zonder spatie lezen dat soort samengestelde woorden prettiger. In de Engelse taal is het zonder spatie beter (ze verwijst naar een Engels stuk over die spatie), maar in het Nederlands pas ik liever de gewone spellingsregels toe.

Net zoals ik best vind kunnen dat je transgenders kan gebruiken om de groep als geheel aan te duiden. We noemen mensen met suikerziekte ook gewoon diabetici. (Al heb ik het nooit iemand met diabetes gevraagd of ze die term een negatieve bijklank vinden hebben.) Zolang je de persoon zelf maar niet uit het oog verliest.

Naar aanleiding van het Volkskrant gedoe zei een collega me ook al dat zij er nog nooit bij stil gestaan had dat ombouwen wel eens kwetsend over zou kunnen komen. Terwijl ze tocht echt een empathisch persoon is, dat over dat soort dingen nadenkt. Zo erg ingeburgerd is dat woord blijkbaar.
pi_149272619
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:05 schreef Alentejana het volgende:
En nu ik toch een vrouw met een baard genoemd heb, na de deelname van Conchita Wurst op het songfestival zijn er levendige discussies ontstaan over het juiste voornaamwoord, terwijl hij zelf heeft aangegeven dat het hem gewoon allebei is. Met andere woorden, bij hem is er niet 1 juist voornaamwoord, het ligt aan de situatie. In drag is het zij, maar je kunt rustig Tom aanspreken over iets van Conchita en andersom. En dus ook publiceren "Hij vind dat zij... "
Toen (en nog wel) zaten dus anderen totaal overbodig te vechten over wat nou juist was/is overtuigd dat men te maken heeft met een transgender. Apart fenomeen.
Ja die heb ik hier ook allemaal mee gekregen. Ikzelf doe mijn baard ook niet afscheren (heb echt een hekel aan mijn gezicht zonder baard) weet wel is gewoon een ringbaard om mijn mond en op kin. Op die manier kan ik mij gekleed in vrouwenkleren prima vrouw voelen. Laat ik mijn baard langer groeien en tot aan mijn oren dan zeker niet meer of zo'n 3 dagen baard is het ook niet.
Is mijn baard mooi getrimd dan kan ik ook gewoon shoppen en alles voor mijn vrouwelijke kant. Is het langer dan lukt mij dat niet meer. Is toch het zelfbeeld wat ik heb die dat dan verstoord.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_149272725
Apart dat je dar zo´n limiet in hebt maar ik kan me er iets bij voorstellen.

Nou zeg, groots nieuws, Azorius! Het is idd natuurlijk belangrijk dat hij bij je past, dat maakt er aan wennen ook makkelijker voor anderen denk ik...

In het geval van Conchita is they trouwens prima, maar daar kwamen er niet zoveel mee.

Mijn punt van "nu wel of niet" was een andere dan waar wonderer op doelt.
Trans =aan de andere kant. In dit geval van je geslacht.
In mijn ogen ben je dus pas feitelijk geen "aan de andere kant van je geslacht" meer als je (identiteit) dus aan dezelfde kant staat van je geslacht. Dus als je geslacht is aangepast , tenminste op papier. (Niet dat je daarmee plots cisgender wordt dus de term transvrouw of -man zal toch op duiken waar het van toepassing is.)

Het ging hier puur om wanneer kun je spreken over een "transgender verleden". (Op het moment dat je er feitelijk geen meer bent, nl als identiteit en geslacht bij elkaar kloppen). En zijdelings over wanneer is het noemen van trans voor vrouw of man relevant.
Niet over wanneer je nou man of vrouw bent. Dat bepaal je zelf.
Ik vind dat onderscheid wel belangrijk.
Anders is het net of ik vind dat je pas man of vrouw bent als er aanpassing is geweest.
Dat is niet zo. Sorry dat ik er over doorzeik, maar ik wil niet dat het verkeerd begrepen is.
  zondag 1 februari 2015 @ 19:45:55 #60
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149273515
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 19:13 schreef Fixers het volgende:
Relativeren is belangrijk. Dat is ook waarom ik eerder in dit topic voorstelde om de OP aan te passen.

De grens tussen overdreven politiek correct en respectvol taalgebruik jegens een willekeurige minderheid is nogal dun en subtiel. Ik vind de spelregels die Asha ten Broeke op haar blog heeft gepubliceerd een goede richtlijn. Maar ik vind haar een beetje doorschieten naar het politiek correcte. De spatie na trans vind ik niet zo nodig, bijvoorbeeld. Zonder spatie lezen dat soort samengestelde woorden prettiger. In de Engelse taal is het zonder spatie beter (ze verwijst naar een Engels stuk over die spatie), maar in het Nederlands pas ik liever de gewone spellingsregels toe.

Net zoals ik best vind kunnen dat je transgenders kan gebruiken om de groep als geheel aan te duiden. We noemen mensen met suikerziekte ook gewoon diabetici. (Al heb ik het nooit iemand met diabetes gevraagd of ze die term een negatieve bijklank vinden hebben.) Zolang je de persoon zelf maar niet uit het oog verliest.

Naar aanleiding van het Volkskrant gedoe zei een collega me ook al dat zij er nog nooit bij stil gestaan had dat ombouwen wel eens kwetsend over zou kunnen komen. Terwijl ze tocht echt een empathisch persoon is, dat over dat soort dingen nadenkt. Zo erg ingeburgerd is dat woord blijkbaar.
Ik heb inderdaad gezien dat de OP wat is aangepast :). Dat stukje oogt nu een stuk vriendelijker, maar nog net zo duidelijk. Eerst kwam het nogal belerend en misschien zelfs een beetje agressief over, nu leest het prettiger weg. Over de OP gesproken, dat stukje over transgenders en travestieten zou misschien ook iets duidelijker ingedeeld kunnen worden...

Transgenders gebruik ik zelf ook meestal als term voor de hele groep. Als iemand daar toch moeite mee zou hebben dan houd ik dat in mijn achterhoofd voor als ik met die persoon praat (zolang die persoon het op een redelijke manier aangeeft natuurlijk). Soms vind ik het wel lastig en ik merk soms bij mezelf dat ik af en toe een beetje terughoudend ben met het gebruiken van transgerelateerde termen, vanwege die politiek-correcte supersentitieve typetjes die wel eens beledigd zouden kunnen zijn. Eigenlijk klopt dat van geen kant natuurlijk.

Wat betreft ombouwen... meh... geen leuk woord, maar het is wel begrijpelijk dat veel mensen het gebruiken. Is er een beetje ingesleten en het is ook geen moeilijke term (in tegenstelling tot het woord transitie bijvoorbeeld). Het enige wat je daar tegen kunt doen is corrigeren en blijven uitleggen dat het traject uit meer bestaat dan een piemel afhakken en borsten opplakken (of piemel opplakken en borsten afhakken voor de FtM's), en hopen/zorgen dat de betere termen in het nieuws en in artikelen worden gebruikt.
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 19:26 schreef Alentejana het volgende:
Nou zeg, groots nieuws, Azorius! Het is idd natuurlijk belangrijk dat hij bij je past, dat maakt er aan wennen ook makkelijker voor anderen denk ik...
Dank je :)! Ja klopt, ik wil een naam die wel vrouwelijk is maar niet té. Een naam die beetje normaal klinkt en ook past bij mijn achternaam en persoonlijkheid/lichaam. In de komende tijd misschien maar een beetje 'hintjes' naar anderen droppen dat er wat dingen spelen... dan is de schok later misschien niet zo groot. Ik heb me in ieder geval voorgenomen om niet extreem geheimzinnig te gaan doen over dingen die ik nu al (een beetje) doe.
pi_149274233
Nou, je weet wel goed hoe je dingen aan wilt pakken.Petje af.

Wat namen betreft, ik snap het nooit zo als men met van die exentrieke namen aankomt die zo hypermodern zijn dat je die nooit bij je geboorte had kunnen hebben, zodat men meteen al achterdochtig is, en dat lijkt mij juist niet de bedoeling tenzij het om een stage name gaat, dan is hoe opvallender hoe beter, natuurlijk. Lijkt mij althans.

Mijn jongens/puber naam die mijn nicht automatisch aan mij gaf was gewoon de manlijke vorm van mijn naam in het engels. Mijn gewone naam is trouwens in Italië gewoon een mannennaam, reden waarom ik denk ik ook nooit officiële voornaamsverandering zal laten doen mocht ik toch transitie doorzetten. Er moet alleen in mijn tweede naam een "a" aan het einde veranderen in een"o". Dus voor familie en vrienden is het dan ook niet lastig.Veel korten trouwens mijn naam af af en dat is ook al manlijk, wat overblijft.
Als je er goed bij nadenkt hebben ze me mijn hele leven al een jongens naam gegeven zonder er bij na te denken....
pi_149289506
Ik heb geen behoefte de discussie voort te zetten of (gedeeltelijk) over te doen. Het gaat mij om de gedachtegang, niet om één waarheid.

Twee opmerkingen:

1.
quote:
Transgender, when a person's gender identity doesn't match their assigned sex
Het is de incongruentie die de term bepaalt, niet een fase in het proces. Maar in het algemeen gaat het mij erom dat je als trans* op een gegeven moment (en dat is voor iedereen anders, toegegeven) een rol hebt die past bij het gender. Dan zou de rest van de wereld er ook klaar mee moeten zijn vind ik.

2.
Sekse en gender zijn niet hetzelfde. Dat transgender iets zou zijn voor het 'bereiken' van een bepaalde fase als het om sekse gaat, is dus niet logisch. Voor de term 'transseksueel' kan ik mij wel iets voorstellen bij die gedachtegang. Transseksueel zou dus zijn als je van de ene sekse naar de andere sekse gaat of gegaan bent.

Maar mijn eerdere opmerking heeft enerzijds te maken met het opleggen van normen aan iemand anders als het gaat om 'wanneer mag je iemand man/vrouw noemen' (en daarvoor is voor mij uitsluitend de wens van de betrokkene relevant) en anderzijds de toevoeging 'trans' in berichtgeving, die erg vaak irrelevant is en uitsluitend dient om stemming te maken (denk aan de kop "Marokkaan steelt fiets").

En daarnaast spelen heel veel andere dingen in het dagelijks leven, zoals het objectiveren van een persoon door uitsluitend aan te spreken op 1 aspect (een kankerpatiënt, een transvrouw) terwijl het in alle gevallen om mensen gaat die eenvoudigweg niet eendimensionaal zijn in dat aspect.

Tenslotte gaat het mij er niet om met verwijten te gooien. Veel mensen zeggen iets dat wij als onhandig of verkeerd beschouwen zonder er bij na te denken. Dat hoeven wij diegene niet zozeer te verwijten maar betekent evenmin dat wij dat niet zouden mogen corrigeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Onderweg op 02-02-2015 09:45:35 ]
  maandag 2 februari 2015 @ 09:51:31 #63
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149289732
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 09:39 schreef Onderweg het volgende:
En daarnaast spelen heel veel andere dingen in het dagelijks leven, zoals het objectiveren van een persoon door uitsluitend aan te spreken op 1 aspect (een kankerpatiënt, een transvrouw) terwijl het in alle gevallen om mensen gaat die eenvoudigweg niet eendimensionaal zijn in dat aspect.
Dat is mijn bezwaar bij het gebruik van transgender(s) als zelfstandig naamwoord. Je ontneemt (gechargeerd) iemand zijn menselijkheid. Daarom zeg ik transgender persoon.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149290661
@Onderweg.Verdiept in gender vs sex (thanks voor het wijzen op het verschil) en je zou idd kunnen zeggen dat zodra de rol van de andere kant is aangenomen het af is, maar dan nog zijn er dus mensen die die rol niet aannemen of permanent aannemen. Het "trangender verleden" past gewoon niet iedereen. That´s all. Ik denk dat we het eigenlijk verder overal wel over eens zijn, hoor. ;) Ik stel ook zo een mening bij, als het me maar duidelijk wordt. Ik vind het leuk om meningen te toetsen en via discussie meer inzicht te krijgen in onderwerpen of personen. Dat je niet denkt dat ik uitga van een absolute waarheid.

Ik heb geen probleem met transgenders in meervoud omdat dit een groep betreft.
Je hebt het ook over homo´s, kinderen, volwassenen, etc. Een en ander ligt ook aan de context .

Het is ook gewoon spreektaal. In een artikel zul je het hebben over een homoseksuele mensen, maar op een forum of in een gesprek zeg je snel "homo´s"...

Iets anders, ik denk dat het handig zou zijn als ze in de voorlichting op scholen, voor zover die nog bestaat of weer bestaat, iets meegenomen wordt over genderdysforie, om zo te voorkomen dat er raar tegenaan wordt gekeken en ook om de kinderen die zich al apart voelen een handvat te geven.
Er is wel internet enzo, maar toch...

[ Bericht 8% gewijzigd door Alentejana op 02-02-2015 10:46:52 ]
  maandag 2 februari 2015 @ 11:05:58 #65
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149291228
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 10:39 schreef Alentejana het volgende:

Ik heb geen probleem met transgenders in meervoud omdat dit een groep betreft.
Je hebt het ook over homo´s, kinderen, volwassenen, etc. Een en ander ligt ook aan de context .
Kinderen en volwassenen zijn woorden die "mens" betekenen (homo ook maar niet in deze context :P). Voor een groep kan ik er nog enigszins inkomen, omdat het de gedeelde factor is, maar juist bij het gebruik van homo als zelfstandig naamwoord merk je meteen mijn bezwaar: iemand is alleen nog maar "een homo", een stereotype, en geen mens meer.

Zelfde met autist etc. Je reduceert iemand tot een aandoening en vermindert zijn/haar menselijkheid. Dat is gevaarlijk. Hoe minder iemand als mens gezien wordt, hoe makkelijker hij onmenselijk behandeld kan worden.

Ik ben er dus voor om zo veel mogelijk eigenschappen als adjectief te gebruiken (een homoseksuele man vs een homoseksueel, iemand met autisme ipv een autist, en het eerder genoemde transgender persoon ipv die transgender).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149291676
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:05 schreef wonderer het volgende:

[..]

Kinderen en volwassenen zijn woorden die "mens" betekenen (homo ook maar niet in deze context :P). Voor een groep kan ik er nog enigszins inkomen, omdat het de gedeelde factor is, maar juist bij het gebruik van homo als zelfstandig naamwoord merk je meteen mijn bezwaar: iemand is alleen nog maar "een homo", een stereotype, en geen mens meer.

Zelfde met autist etc. Je reduceert iemand tot een aandoening en vermindert zijn/haar menselijkheid. Dat is gevaarlijk. Hoe minder iemand als mens gezien wordt, hoe makkelijker hij onmenselijk behandeld kan worden.

Ik ben er dus voor om zo veel mogelijk eigenschappen als adjectief te gebruiken (een homoseksuele man vs een homoseksueel, iemand met autisme ipv een autist, en het eerder genoemde transgender persoon ipv die transgender).
Wat dat transgender betreft had ik nooit over nagedacht eigenlijk. Ben het wel met je eens.

Zelfde met bv schizofrenie. Ik word ook liever niet "een schizofreen" genoemd.
pi_149292270
Ik had het over niet zo´n bezwaar hebben tegen het meervoud.
Je kunt niet ontkennen dat we ook gewoon onderdeel zijn van een groep. Bij groepenindeling gaat het per definitie niet om het individu, maar om de gemeenschappelijke factor.

Wat betreft het enkelvoud ben ik het gewoon met je eens, wonderer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 02-02-2015 12:05:39 ]
  maandag 2 februari 2015 @ 11:58:19 #68
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_149292563
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:49 schreef Alentejana het volgende:
Wat betreft het enkelfout ben ik het gewoon met je eens, wonderer.
Mooie Freudian slip ;)
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
  maandag 2 februari 2015 @ 12:03:56 #69
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149292779
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:49 schreef Alentejana het volgende:
Ik had het over niet zo´n bezwaar hebben tegen het meervoud.
Je kunt niet ontkennen dat we ook gewoon onderdeel zijn van een groep. Bij groepenindeling gaat het per definitie niet om het individu, maar om de gemeenschappelijke factor.

Wat betreft het enkelfout ben ik het gewoon met je eens, wonderer.
Maar het is net zo makkelijk om "transgender personen" (of mensen, nog beter) te zeggen. Of LHBT-mensen.

Ik weet niet. Ik snap het op zich wel, maar toch schuurt het.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149292831
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:58 schreef kELAL het volgende:

[..]

Mooie Freudian slip ;)
LOL
Het valt niet mee om drietalig te leven, geloof me.
Mijn verbinding is af aan dus ik kon niet meteen editen.
Ik edit alsnog ondanks dat de quote er staat, als je het me vergeeft, anders kan ik niet me me zelf leven...
pi_149293448
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 12:03 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar het is net zo makkelijk om "transgender personen" (of mensen, nog beter) te zeggen. Of LHBT-mensen.

Ik weet niet. Ik snap het op zich wel, maar toch schuurt het.
Dat kan dat zoiets schuurt, maar bij mij dus niet.

Het opnoemen van zo´n alfabet om vooral iedereen in te sluiten vind ik ook niet altijd correct want er zijn dingen die de "andere letters" (sorry dat ik het even zo doe) niks aangaan en dan zijn er altijd weer mensen die zeggen dat dit en dat er ook nog bij moet, het is eigenlijk nooit perfect.
Daarbij is de T daar bij gekomen vanwege opkomen voor rechten en het "samen sta je sterker" idee, maar niet omdat ze daar nou als trangender persoon echt bij horen want het gaat niet om seksuele voorkeur of hoe je de holebi´s wilt samenvatten. Als een transgender homo is (en even kort want feitelijk valt homoromantisch daar ook onder, dus wat verzin je dan weer als overkoepelende naam?), valt hij of zij er vanzelf al onder.

En als al eerder genoemd als het gaat om (web)winkels "voor transgenders" ofzo vind ik het niet raar om het zo tegen te komen en in spreektaal ook niet. wat ik zeg, voor mij ligt het erg aan de context.

Dat "wij" gevoel is ook wel een hekel punt voor mij trouwens. Er zijn mensen die vinden dat we onvoorwaardelijk voor iedereen van de hele groep LHBTQ... moeten opkomen en je verbonden moet voelen met die hele groep, maar dat vind ik ook weer overdreven.
Dan kijk ik dus wel naar het individu. Als de persoon in mijn ogen iets doms heeft gedaan, dan heeft hij of zij of they iets doms gedaan en dan ga ik niet zeggen dat het okee is omdat ik toevallig ook in dat lettergroepje gevat kan worden. Zelfde voor agressief gedrag. Ik keur dat niet goed. Niet bij een gefrustreerde hetero persoon en niet bij een gefrustreerde .... noem er maar een uit de lettergroep.
Ik ga iemand niet bij voorbaat aardig/ok vinden en mijn nek er voor uisteken omdát die ook in de lettergroep hoort, om het even bot te zeggen.

Gaat het om vechten rechten of erkenning, is het weer wat anders voor mij. Ik sta voor verbetering van situaties.
  maandag 2 februari 2015 @ 12:34:38 #72
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_149293732
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:05 schreef wonderer het volgende:

[..]

Zelfde met autist etc. Je reduceert iemand tot een aandoening en vermindert zijn/haar menselijkheid. Dat is gevaarlijk. Hoe minder iemand als mens gezien wordt, hoe makkelijker hij onmenselijk behandeld kan worden.
Was het maar zo simpel :)
Wahnenhardt twitterde op woensdag 30-04-2014 om 11:48:23 @ashatenbroeke @Ramonasno Als allist is het niet je plek om onze disability of onze identiteit als iets los te zien van ons. reageer retweet
ashatenbroeke twitterde op woensdag 30-04-2014 om 11:51:26 @RNStokvis @Ramonasno volgens mij snap ik hoe het zit. Blijkbaar is 'autist' een woord geworden dat voor sommigen hun identiteit uitdrukt. reageer retweet
Er zijn mensen die autisme als een dusdanig onderdeel van hun persoon zien, dat ze het niet losgetrokken willen zien van hun persoon. In de Engelstalige wereld splitst die discussie zich vooral uit tussen voorstanders van identity-first language en people-first language, een disability als zelfstandig naamwoord gebruiken kennen ze daar niet. Maar in het Nederlands schijnt het woord autist dus wel degelijk voor sommige mensen de voorkeur te hebben.

Dit artikel geeft de achterliggende gedachte wel goed weer: Why I dislike person-first language

quote:
1) Saying “person with autism” suggests that the autism can be separated from the person. But this is not the case.
2) Saying “person with autism” suggests that even if autism is part of the person, it isn’t a very important part.
3) Saying “person with autism” suggests that autism is something bad–so bad that is isn’t even consistent with being a person.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_149294803
Gelukkig wordt je hele persoonlijkheid bepaald door tig factoren. En hoe je dan een mens kunt aanduiden is toch een hele leuke waar je ook niet al teveel zout op de wonde moet leggen. Als je dat zou doen in elke wereld waar je je in begeeft dan wordt het best wel lang. Dan ben ik:
Crossdressige/Transgenderige Zeevarende AFOL fietsidioterig persoon/mens.

Welke van die dingen zal dan de meeste invloed hebben op mijn bestaan. Ik ben vaker zeevarende dan dat ik de vrouw uithang, met lego piel, dan wel op de fiets zit en dan ook nog de vriend van moet zijn en stiefvader van ene zoon.

Die van het zeevaren noemen mijn Captain Rockstar gewoon vanwege de oorbellen en lange haar wat gewoon blijft. Ja ik luister dan ook nog naar Metal (en Katy Perry) en loop bij tijd en wijle ook nog in een wolvenshirt als zodanig.

Mijn vriendin wist al het bovenstaande al behalve dan, het Crossdressige Trans gebeuren, gewoon door het het hele vrouwelijke wat ik uitstraal en als gedragingen heb die gewoon bij mij horen ook als ik niet bezig ben met mijn vrouwelijke kant. Wat dus eruit ziet dan als ben je een nog in de kast holebi. Nee dus gewoon een T waar die dan ook voor mag staan want ben daar zelf nog helemaal niet uit en met wat ik hier allemaal lees jullie allemaal eigenlijk ook niet.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_149295244
Ik denk dat het weglaten van "persoon" erachter voorkomt uit de neiging van veel Nederlanders om dingen af te korten.

Bij de paarden zie je bv dat een Shetland pony via Shetlander naar Shet is gegaan.
De Haflinger pony (ook wel paard), via Haflinger naar Haf...
De IJslandse pony (ook wel paard) via IJslander naar IJsco (serieus)
De Fjordenpony (ook wel paard) is Fjord geworden.
Etc.
Al zul je die laatste termen niet in boeken tegenkomen, in spreektaal zij ze ingeburgerd.

Dit is over een tijdsbestek van pakweg 50 jaar gegaan oftewel minstens 2 generaties gegaan, en ik zie dat ook wel bij termen. Men is ergens begonnen met de juiste term, maar gaandeweg lakser mee omgegaan en het kortere woord raakte ingeburgerd en de jeugd leert het al zo aan en ziet al niet meer in waarom je het hele woord zou moeten uitspreken.

En ik van de oude generatie erger me kapot...(dus ik snáp je gevoel wel hoor, wonderer)

Wat betreft labels geven, dat is een wereld op zich waar sommigen heel prat op gaan en anderen liever buiten blijven of halfslachtig aan meedoen.
Overkoepelende termen vind ik wat dat betreft wel okee, dat houdt het enigszins overzichtelijk. Daarbinnen kan dan wel weer gespecificeerd worden waar nodig.
pi_149295254
Tja, of de T bij de HLB hoort (althans in het aanduiden van 'een maatschappelijke groep' mensen) kom ik idd veel tegen. Ik snap (dûh) dat transgender (sorry wonderer) zijn weinig/niets te maken heeft met seksuele preferentie.

Maar ik zie het vanuit een actievoerend standpunt. Er zijn overeenkomsten die alle HLBT-ers delen. Dat maakt het gemakkelijk gemeenschappelijke standpunten naar voren te brengen. Ik stap er om die reden overheen dat de aard van het beestje verschilt. Dat werkt trouwens beide kanten op. Als ik homo's (sorry wonderer) in hun emancipatieproces ondersteun, verwacht ik ook dat 'zij' dat voor mij doen. Zie het als een alliantie.

Dat laat onverlet dat je heel goed kunt uitleggen dat GIS niets te maken heeft met op wie je valt.
pi_149295340
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 13:32 schreef Onderweg het volgende:
Tja, of de T bij de HLB hoort (althans in het aanduiden van 'een maatschappelijke groep' mensen) kom ik idd veel tegen. Ik snap (dûh) dat transgender (sorry wonderer) zijn weinig/niets te maken heeft met seksuele preferentie.

Maar ik zie het vanuit een actievoerend standpunt. Er zijn overeenkomsten die alle HLBT-ers delen. Dat maakt het gemakkelijk gemeenschappelijke standpunten naar voren te brengen. Ik stap er om die reden overheen dat de aard van het beestje verschilt. Dat werkt trouwens beide kanten op. Als ik homo's (sorry wonderer) in hun emancipatieproces ondersteun, verwacht ik ook dat 'zij' dat voor mij doen. Zie het als een alliantie..
Ja zo is het absoluut onstaan en zo zie ik het ook.
pi_149295487
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 13:35 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ja zo is het absoluut onstaan en zo zie ik het ook.
Helemaal mee eens.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  maandag 2 februari 2015 @ 13:43:44 #78
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149295537
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 13:32 schreef Onderweg het volgende:
Tja, of de T bij de HLB hoort (althans in het aanduiden van 'een maatschappelijke groep' mensen) kom ik idd veel tegen. Ik snap (dûh) dat transgender (sorry wonderer) zijn weinig/niets te maken heeft met seksuele preferentie.

Maar ik zie het vanuit een actievoerend standpunt. Er zijn overeenkomsten die alle HLBT-ers delen. Dat maakt het gemakkelijk gemeenschappelijke standpunten naar voren te brengen. Ik stap er om die reden overheen dat de aard van het beestje verschilt. Dat werkt trouwens beide kanten op. Als ik homo's (sorry wonderer) in hun emancipatieproces ondersteun, verwacht ik ook dat 'zij' dat voor mij doen. Zie het als een alliantie.

Dat laat onverlet dat je heel goed kunt uitleggen dat GIS niets te maken heeft met op wie je valt.
Daar is niks mis mee. "een transgender zijn" zou me tegen de borst stuiten ;)

Homofobie en transfobie komt allebei vanuit de ongelijkheid van de seksen, IMO, dus wat dat betreft vechten "we" tegen dezelfde vijand.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149296236
Eigenlijk is het van de gekke, he, die fobie. En het mooie is, dat de -foob er niet bij wil dat hij/zij de ander feitelijk als bedreiging voelt. Ze komen steevast met dat ze het vies of raar (of zelfs zondig)vinden, niemand gaat bij zichzelf na waarom....
pi_149323288
Blijf op de hoogte van de activiteiten van het Transcafé Rotterdam:

inschrijven nieuwsbrief
pi_149326586
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 12:43 schreef Onderweg het volgende:
Blijf op de hoogte van de activiteiten van het Transcafé Rotterdam:

inschrijven nieuwsbrief
Zo nu en dan zit ik in Rotterdam wel een weekje in een hotel vanwege cursussen. Zal er eens komen kijken.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_149327232
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 14:40 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Zo nu en dan zit ik in Rotterdam wel een weekje in een hotel vanwege cursussen. Zal er eens komen kijken.
^O^
pi_149339205
Hoi,
ik kom mij hier ook melden. Sinds mei 2014 ben ik voor de buitenwereld bekend geworden dat ik een transvrouw ben en sinds juli ga ik naar Psycho Informa Groep. Vorige week heb ik mijn aangepaste geboorteakte gekregen van de geboortegemeente. Nu moet mijn woongemeente deze gegevens in het BRP invoeren.
Als ik in mijnoverheid.nl kijk naar de persoonlijke gegevens, dan zie ik dat de gegevens nog niet aangepast zijn. Heeft iemand van jullie ervaring hoe snel dat gaat en of jullie (ondanks de toezegging dat de boel automagisch zou ingevoerd) er toch achteraan moesten gaan om deze gegevens ingevoerd te krijgen?
All that we see or seems, is but a dream within a dream
pi_149339765
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:45 schreef Jan-Beton het volgende:
Hoi,
ik kom mij hier ook melden. Sinds mei 2014 ben ik voor de buitenwereld bekend geworden dat ik een transvrouw ben en sinds juli ga ik naar Psycho Informa Groep. Vorige week heb ik mijn aangepaste geboorteakte gekregen van de geboortegemeente. Nu moet mijn woongemeente deze gegevens in het BRP invoeren.
Als ik in mijnoverheid.nl kijk naar de persoonlijke gegevens, dan zie ik dat de gegevens nog niet aangepast zijn. Heeft iemand van jullie ervaring hoe snel dat gaat en of jullie (ondanks de toezegging dat de boel automagisch zou ingevoerd) er toch achteraan moesten gaan om deze gegevens ingevoerd te krijgen?
Je woongemeente heeft daar maximaal twee weken voor. Je ziet de wijzigingen dan in mijnoverheid.nl. Ik kreeg van mijn woongemeente ook een brief dat mijn identiteitskaart ongeldig was en dat ik binnen een maand een nieuw exemplaar moest aanvragen.
pi_149340457
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 20:59 schreef Fixers het volgende:
Je woongemeente heeft daar maximaal twee weken voor. Je ziet de wijzigingen dan in mijnoverheid.nl. Ik kreeg van mijn woongemeente ook een brief dat mijn identiteitskaart ongeldig was en dat ik binnen een maand een nieuw exemplaar moest aanvragen.
Thanks! Ik ben blijkbaar te ongeduldig, haha! :) Dat komt omdat ik midden in een sollicitatieperiode zit en daarvoor wil ik een nieuwe paspoort.
All that we see or seems, is but a dream within a dream
  dinsdag 3 februari 2015 @ 21:53:10 #86
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149341708
Hm, ben je al bezig met hormonen? Ik zou verwachten dat een veranderd paspoort juist meer vragen zal oproepen als je nog helemaal aan het begin staat.

Aan de andere kant, misschien ben je wel helemaal niet van plan om stealth te gaan of er uberhaupt over te zwijgen, dus dan kun je het inderdaad maar beter achter de rug hebben. Met bijkomend voordeel dat ze je in ieder geval goed zullen aanspreken, da's ook wat waard.

Ik loop een beetje hardop te denken. Kun je er zelf nog wat over uitweiden misschien? ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149343671
Nee, ik ben nog niet begonnen met de hormonen. Over twee weken heb ik een gesprek met een endocrinologe (van hetzelfde ziekenhuis waar ik nu al in behandeling ben i.v.m. schildklier) om te onderzoeken of ze mij wil of kan gaan behandelen, met hulp/adviezen van het genderteam van Gent.
De planning is om halverwege dit jaar groen licht te krijgen voor de HRT. Althans, dat hopen ik en mijn psychologe voor elkaar te krijgen. Het levensverhaal heb ik eind vorig jaar af gekregen en ingeleverd. Nu zit ik in de fase van testen invullen. Over een paar weken heb ik (hopelijk) de laatste test en aansluitend heb ik een aantal sessies om de resultaten toe te lichten, waar nodig.
Vanwege mijn huidige medicatie is het uiterst belangrijk dat ik behandeld wordt onder begeleiding. De medicatie kan namelijk aangepast moeten worden door de invloed van de oestrogenen. Mijn huidige internist wil ook op de hoogte gehouden worden m.b.t. de medicatie en bloedwaarden.

De 'grap' is dat ik nu juist problemen heb met de legitimatie: men gelooft in eerste instantie niet eens dat ik een 'm' ben en moet ik juist steeds uitleggen dat ik transvrouw ben. Kortom: blijkbaar ben ik nu al heel passabel (dat is mijn geluk: ik ben niet breed gebouwd en heb nauwelijks mannelijke kenmerken, behalve mijn adamsappel en dat ding daarbeneden maar daar kijkt niemand naar); wel ben ik alvast begonnen met gelaatsontharing en mijn haren zijn nu heel lang... bijna tot mijn riem :)

Dus ja, ik wil juist stealth gaan (en eigenlijk is dat in het dagelijks leven al zo) en ja, ik weet dat de hormonen mijn gezicht nog meer zal 'vervrouwelijken', maar dan ziet we dan wel weer. Eerst een 'f' en vrouwennamen in mijn paspoort, omdat ik nu al solliciteer als vrouw en als zodanig leef. Dan hoef ik niet steeds uit te leggen dat ik transvrouw ben, maar kunnen we in gesprekken het hebben over mijn kennis en ervaring in plaats van alles te moeten uitleggen.
Voor de mensen aan de andere kant van de tafel is het wel interessant, maar toch heeft men 'schrik' van de gehele transitie. Dit komt onder anderen door de informatie op televisie en enkele gevallen waar het uit de klauwen is gelopen met de HRT (vaak doordat men zelf eraan beginnen of onvoldoende mentaal voorbereid zijn doordat ze de losse eindjes van hun leven niet of onvoldoende verwerkt hebben), terwijl in de meeste gevallen het juist goed gaat (maar dat wordt te vaak onderbelicht).
Als gevolg daarvan kom ik niet aan de bak, terwijl ik gewoon weer volwaardig aan het maatschappelijk verkeer wil deelnemen. Eigenlijk ben ik al sinds juni 2014 volledig als vrouw aan het leven. Hoewel de tijd vóór de HRT niet als RLE telt (volgens het protocol), is het voor mijn gevoel wel zo.

Ik heb gekozen voor Psycho Informa Groep, omdat daar de focus ligt op psychische psychologische begeleiding en voor de rest moet ik alles zelf regelen. Het grote voordeel is dan ook dat ik mij goed bewust ben van waar ik mee bezig ben en mij mentaal sterk maak (nu ben ik er klaar voor) voor de HRT. Dat is voor mij heel belangrijk. De SRS zie ik daarna weer wel. Ik ga steeds stap voor stap te werk en plan niets zover van te voren. Iedere mijlpaal die ik behaal is een feest(je) voor mij en als het wat langer duurt, dan valt mijn planning tenminste niet helemaal in het water.
All that we see or seems, is but a dream within a dream
  dinsdag 3 februari 2015 @ 23:12:06 #88
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149344845
Ok, cool. Bijzonder verhaal. Succes met je medicatie, dat lijkt me echt klote, als dat elkaar bijt...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149345668
Dank je. Het kan meevallen met de wisselwerking. Maar toch zekere voor het onzekere nemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jan-Beton op 04-02-2015 00:17:11 ]
All that we see or seems, is but a dream within a dream
pi_149350299
Jan-Beton, ik heb ook schildklier problemen (en een licht hartprobleem) dat houd mij een beetje tegen om aan hormonen te beginnen. Ik ben sowieso er nog niet uit wat ik precies wil en de kosten voor onderzoek zijn voor mij niet op te brengen.

Dat ze nu steeds je "m" niet geloven en je dan moet beginnen over het feit dat je transvrouw bent is een rotsituatie dus ik snap dat je een en ander zo snel mogelijk om wilt om door te kunnen.

Wat wil je voor werk gaan doen?
pi_149382731
Ik zag dat People Magazine verklaarde te wachten met veranderen van voornaamwoorden tot Bruce Jenner zelf transitie aankondigt.

Zijn moeder heeft Bruce ondertussen al ge-out als ik een artikel dat ik tegenkwam mag geloven....
  donderdag 5 februari 2015 @ 11:43:37 #92
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149383429
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 11:18 schreef Alentejana het volgende:
Ik zag dat People Magazine verklaarde te wachten met veranderen van voornaamwoorden tot Bruce Jenner zelf transitie aankondigt.

Zijn moeder heeft Bruce ondertussen al ge-out als ik een artikel dat ik tegenkwam mag geloven....
LGBTQ-nation of iets vergelijkbaars kwam met hetzelfde. Ik vind het dubieus. Ik vind het van meer respect getuigen om maar op de geruchten af te gaan voor het geval het zo is, dan te wachten om te voorkomen dat je een "foutje" maakt. Voor de media is het misschien nog iets anders, maar ook zij kunnen door juist nu al andere voornaamwoorden te gebruiken een precedent scheppen en aan mensen te laten zien dat het niet raar is om te doen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149384529
Ik kwam net ook het bericht van LGBTQ tegen dus ik neem maar aan dat het over de hele breedte hetzelfde is besloten.

Het probleem is een beetje dat we niet weten wat Bruce wil. Dus ik snap het afwachten wel.
Als Bruce er tegen was zou die het dat toch wel kenbaar maken?
Er wordt van Bruce zelf uit mysterie geschept. Het was nu echt heel gemakkelijk geweest om het bij de media in orde te krijgen als er maar een knoop werd doorgehakt.
Er is nu al zoveel uitgelekt dat je nog nauwelijks kunt spreken van een primeur, die blijkbaar wel is bedongen door een bepaalde interviewster.
pi_149392985
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 10:04 schreef Alentejana het volgende:
Jan-Beton, ik heb ook schildklier problemen (en een licht hartprobleem) dat houd mij een beetje tegen om aan hormonen te beginnen. Ik ben sowieso er nog niet uit wat ik precies wil en de kosten voor onderzoek zijn voor mij niet op te brengen.
Dat hartprobleem(pje) kan je enigszins beperken door Estrogel te gebruiken, maar ik raad je aan om dit met de endocrinoloog te bespreken. Verder pas ermee beginnen als je groen licht krijg van je genderteam (klinkt logisch, maar er zijn van die mensen die denken zelf een apotheker te kunnen spelen en als het fout gaat, gaan ze miepen)...
De onderzoeken van de endocrinoloog en bijbehorende bloedonderzoeken kosten (volgens mij) sowieso je eigen risico, zeker in het begin om de juiste dosering te bepalen. Dan kan je gelijk de andere onderzoeken bij doen. Juist aan het begin van een jaar heeft het 'voordeel' dat je 'alleen' je eigen risico kwijt bent en hoef je dat niet mee te nemen naar het jaar daarop. Ik ben door mijn chronische ziekte sowieso ieder jaar mijn eigen risico kwijt.

quote:
Wat wil je voor werk gaan doen?
Mijn CV laat een heel sterk technisch-wetenschappelijk onderzoeksprofiel zien op het gebied van micro-, nano- en biotechnologie. Helaas heb ik 'maar' een HTS opleiding. Als gevolg hiervan ben ik voor veel HBO vacatures 'overgekwalificeerd' maar ontbeer ik voor echte onderzoekswerk MSc of zelfs PhD. Je zult wel denken: 'waarom ben je dan niet naar de universiteit gegaan?'. Juist de prestatiedrang heeft mij ziek gemaakt en ik had geen zin om modellen en theorieën te moeten bewijzen. Juist toegepast werken en theorieën en modellen aanpassen voor specifieke situaties vind ik leuker.
Ik vond en vind toegepaste en fundamenteel onderzoek hartstikke leuk en heb ook een aantal jaren in moleculaire chemie gewerkt, maar het allerleukste is om met verschillende mensen (niveaus en nationaliteiten) en diensten samen te werken. Je moet mij niet opsluiten met een meetopstelling, want na een maand of twee word ik stapelgek (vandaar dat ik heel veel PhD vacatures een verschrikking vind).
Vanwege de bovengenoemde 'uitdagingen' zoek ik ook kansen op het gebied van (internationaal) supply management, waarbij Lean en echte Six Sigma uitdagingen een belangrijk deel van het werk is.
All that we see or seems, is but a dream within a dream
pi_149394843
Ok. Ik hoop dat je een baan vind die bij je past!

quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 17:13 schreef Jan-Beton het volgende:

De onderzoeken van de endocrinoloog en bijbehorende bloedonderzoeken kosten (volgens mij) sowieso je eigen risico, zeker in het begin om de juiste dosering te bepalen. Dan kan je gelijk de andere onderzoeken bij doen. Juist aan het begin van een jaar heeft het 'voordeel' dat je 'alleen' je eigen risico kwijt bent en hoef je dat niet mee te nemen naar het jaar daarop. Ik ben door mijn chronische ziekte sowieso ieder jaar mijn eigen risico kwijt.

Ik woon in Portugal en het werkt hier anders. Je betaalt altijd een belasting per consult, onderzoek en medicijn, ook als je ziekenfonds hebt en een aantal dingen moet je gewoon particulier betalen en daar valt bv psychiatrisch onderzoek bij genderteam onder. En dat heb ik op z´n minst nodig om van mijn borsten af te komen .
Bloedtesten kan wel weer via de huisarts, en de endo kan hij ook aanvragen, dan betaal ik alleen de belasting. Of de hormonen in het pakket vallen of niet weet ik niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 05-02-2015 18:34:20 ]
pi_149409272
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 18:17 schreef Alentejana het volgende:
Ok. Ik hoop dat je een baan vind die bij je past!
Dank je :)
quote:
Ik woon in Portugal en het werkt hier anders. Je betaalt altijd een belasting per consult, onderzoek en medicijn, ook als je ziekenfonds hebt en een aantal dingen moet je gewoon particulier betalen en daar valt bv psychiatrisch onderzoek bij genderteam onder. En dat heb ik op z´n minst nodig om van mijn borsten af te komen .
Bloedtesten kan wel weer via de huisarts, en de endo kan hij ook aanvragen, dan betaal ik alleen de belasting. Of de hormonen in het pakket vallen of niet weet ik niet.
Klinkt een beetje zoals in België. Je betaalt een zekere percentage/bedrag per consult/behandeling.
Ik neem aan dat de premies daarom wel (fors) lager uitvallen dan in Nederland. Wel zijn je bijdrages weer hoger, als je dure behandelingen hebt.
Ben je naar Portugal gegaan voor het klimaat en/of werk?
Voor operaties heb je inderdaad groen licht van een genderteam nodig, en dat is volgens mij overal zo beschreven in het protocol.
Je wilt dus testosteron gaan gebruiken? In dat geval heb je toch geen risico's met betrekking tot trombose maar heeft het dan toch invloed op je schildklier?
All that we see or seems, is but a dream within a dream
pi_149412655
Ik ben niet bang voor trombose.
Ik heb er geen verstand van, maar omdat mijn hormoonhuishouding niet normaal is en ik een immuun probleem heb, rommel ik liefst zo weinig mogelijk met dingen.
Ik reageer al heel anders op reguliere medicijnen. Ik heb eens een tijd zeer sterk verhoogd prolactine gehad. Ik werd volkomen high van de pillen die ik daarvoor kreeg. En voor de goede orde, IK houd daar niet van. Ik moest er meen ik 2 per dag en nam een halve en dat ging nog niet zonder het gevoel te hebben een beetje rond te zweven met de rest in de verte.
Gewoon mee gestopt. Toen de stressfactor (toenmalige vriend) weg was, zakte de prolactine ook weer vanzelf, gelukkig.
Ik ben heel vroeger ook altijd ontzettend ziek geweest van de pil, wel drie soorten geprobeerd en 1 maal moest ik de morning afterpil nemen (dat waren er toen 3, ik wet niet hoe het nu is) en ik dacht dat ik dood ging. Huisarts had nog nooit zo´n reactie gezien, maar toen wisten we nog niet van de gestoorde hormoonhuishouidng en hartkwaal.

Wat mijn vertrek naar Portugal betreft:
Ik wilde toendertijd (1999) zo ver mogelijk bij mijn (eerste) ex vandaan maar nog wel in Europa, en vanwege de reuma (ik heb een hele lijst van aandoeningen) maar naar het zuiden. Ik sprak Spaans dus Portugal was een aparte keuze vond men. Het was zuiver een gevoelskwestie want ik was er nooit eerder geweest. Maar ik was meteen "thuis".
Ik was toen al afgekeurd en kon dat beetje werk wat ik nog deed meenemen, want ik schreef (nogal gespecialiseerd-paarden) voor een uitgever, maar vrij snel nam die geen werk meer aan en werd ik afhankelijk van alleen mijn piepkleine WAZ uitkering (die niet gerelateerd is aan minimumloon, maar daar onder ligt, te danken aan een klootzak die voor mij berekende wat mijn uurloon was, dat je bij schrijven natuurlijk helemaal niet hebt, ik verkocht gewoon het eindproduct).
pi_149537040
De eeuwige taalkundige discussies ....
quote:
So I stopped beating around the bush.

"The word you may know for me is 'transsexual.' I was born in a boy's body. I had a sex change. Now I am completely female."
  donderdag 12 februari 2015 @ 23:24:31 #101
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149620245
Groen licht!

Er was zelfs een gaatje op zes maart maar dan kan ik niet :P

Duimen voor april.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 12 februari 2015 @ 23:44:02 #102
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149621267
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 23:24 schreef wonderer het volgende:
Groen licht!

Er was zelfs een gaatje op zes maart maar dan kan ik niet :P

Duimen voor april.
Fijn, ik zal met je meeduimen :).
  vrijdag 13 februari 2015 @ 06:54:16 #103
296917 Abby79
Being myself!
pi_149625198
Goed nieuws :).

Ik ga mee duimen!
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_149626531
Tof! Duim mee.
pi_149631642
Tof Wonderer! Je hoeft dus toch niet nog een heel jaar te wachten?

Ik heb net een afspraak bij de chirurg kunnen maken voor over vijf weken al. :P Nacontrole, op 3 dagen na precies een jaar na de operatie. Had eigenlijk in oktober-november al gemoeten, maar druk en een beetje vergeten. :@ Kan ik overleggen voor correcties enzo.
pi_149721522
Ik,eh, hoor niet in dit topic thuis maar ik denk dat ik hier toch het meeste ervaringen kan vinden :@

Mijn hormoonspiegels waren extreem laag en nu heeft de gynacoloog me ook een hormoonbehandeling voorgeschreven. Maar omdat ik een groot deel van mijn spijsverteringssysteem mis, werkt de gewone behandeling niet en ik denk dat ik nu net zoiets als de dames hier krijg.

Ik ben vorige week begonnen en het valt me echt heel zwaar. Woede-uitbarstingen, huilbuien, vréselijke migraine en kotsmisselijk. Na een maand of 3 zou het minder moeten worden, maar nu wordt het met de dag erger en ik weet niet hoe lang ik het nog volhou.

Bij jullie was de motivatie om door te zetten natuurlijk veel groter, maar hebben jullie tips om me erdoorheen te slepen? :P
pi_149744757
Ik heb niets van dat alles tot nu toe gehad maar het verschilt heel erg per persoon hoor/lees ik. Weet ook niet of we hetzelfde krijgen( Estradiol pleisters en androcur: Cyproteron) en het hetzelfde werkt op ons hoor .

In ieder geval welkom! Hoop dat hier iemand je wat beter kan helpen :)
pi_149750837
Net als Vivie, ik heb nauwelijks last gehad van bijwerkingen. Alleen vermoeidheid in de eerste maanden.

Wat voor vorm krijg je. Als je zegt dat je een deel van je spijsvertering mist vermoed ik pleisters. Of toch pillen?
  dinsdag 17 februari 2015 @ 17:01:55 #109
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_149764935
Ja, noem eens namen en rugnummers merknaam en dosering :{
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
  woensdag 18 februari 2015 @ 13:42:23 #110
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149791557
Ik ga toch naar het VUmc toe :). Het verschil qua wachttijden met het UMCG is zo groot dat ik de reiskosten dan maar voor lief neem. Volgens de telefoniste zou ik eind maart misschien al terecht kunnen voor een intakegesprek. Ik heb twee machtigingen ondertekend, dus als het goed is krijg ik deze week of volgende week een uitnodiging voor een gesprek thuis en anders bel ik er even achteraan.

Voel me de laatste tijd ook stukken beter, en mijn studie loopt dit semester tot nu toe ook weer prima. Heb nu eindelijk weer ritme en voel me minder depri. Goed nieuws mag ook wel eens haha.
  woensdag 18 februari 2015 @ 14:14:48 #111
296917 Abby79
Being myself!
pi_149792660
Zeker! :) Hoop dat het inderdaad vlot gaat straks. Wel jammer dat het dichterbij zo lang moet duren, maar gelukkig is Nederland niet al te groot ;).
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  woensdag 18 februari 2015 @ 15:06:29 #112
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149794325
Als je eenmaal bezig bent, kun je misschien je behandeling overzetten naar het UMCG.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149797949
quote:
11s.gif Op maandag 16 februari 2015 22:31 schreef Vivie het volgende:
Ik heb niets van dat alles tot nu toe gehad maar het verschilt heel erg per persoon hoor/lees ik. Weet ook niet of we hetzelfde krijgen( Estradiol pleisters en androcur: Cyproteron) en het hetzelfde werkt op ons hoor .

In ieder geval welkom! Hoop dat hier iemand je wat beter kan helpen :)
Ja de oestrogenen zijn hetzelfde volgens mij, ik heb dan geen testosteronremmers
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 06:43 schreef Fixers het volgende:
Net als Vivie, ik heb nauwelijks last gehad van bijwerkingen. Alleen vermoeidheid in de eerste maanden.

Wat voor vorm krijg je. Als je zegt dat je een deel van je spijsvertering mist vermoed ik pleisters. Of toch pillen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 17:01 schreef kELAL het volgende:
Ja, noem eens namen en rugnummers merknaam en dosering :{
ZO'n estradiolpleister dus. Dosering weet ik niet, weet enkel dat het ongeveer twee keer zoveel oestrogenen bevat dan de zwaardere standaard anticonceptiepillen. (en volgens mij zijn die pillen 50, dus dit zal 100 zijn)
pi_149800028
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 16:59 schreef Gebruikersna het volgende:

Op maandag 16 februari 2015 22:31 schreef Vivie het volgende:
Ik heb niets van dat alles tot nu toe gehad maar het verschilt heel erg per persoon hoor/lees ik. Weet
Ja ik had al idee dat je niet aan de testosteronremmers hoefde ;) (Thank god :P)

Ik denk dat we dan dezelfde pleisters hebben, Systen 100, 2x per week? Ik plak ze op mn heup/billen. Weet alleen dat je ze niet op de borsten mag plakken

Gebruik je ook reddit of evt viva forum? Misschien dat daar ook ervaringen te vinden zijn
pi_149801421
Hier weer even een update van mij. Heb 5 week geleden zoiets verteld aan mijn vriendin over mijn vrouwelijke gevoelens en wat ik er mee doe. Gaat helemaal goed, kunnen er samen mooi grapjes over maken. En elke week laat ik haar weer iets anders vrouwelijks zien van wat ik doe.
Super heerlijk om het zo te mogen doen en sommige vrienden(innen) weten het ook. Vanwege de kleinigheid van het dorp waar ik in woon alleen binnenshuis, maar als het niet te zien is mag ik dragen en doen wat ik wil.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  woensdag 18 februari 2015 @ 19:48:46 #116
107792 Hexley
the Platypus
pi_149803393
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 16:59 schreef Gebruikersna het volgende:


[..]

ZO'n estradiolpleister dus. Dosering weet ik niet, weet enkel dat het ongeveer twee keer zoveel oestrogenen bevat dan de zwaardere standaard anticonceptiepillen. (en volgens mij zijn die pillen 50, dus dit zal 100 zijn)
Het dubbele van de zware?
Dan zou je in pil vorm, aan iets van 6mg Progynova moeten zitten,...
  woensdag 18 februari 2015 @ 21:19:06 #117
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_149807812
<dubbel>

[ Bericht 100% gewijzigd door Joanne35 op 18-02-2015 21:30:15 ]
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  woensdag 18 februari 2015 @ 21:29:48 #118
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_149808383
Niet de eerste keer dat er van dit soort onzin uit Kampen komt:
Christelijk hoogleraar pleit voor wachten en conversietherapie
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  woensdag 18 februari 2015 @ 22:08:36 #119
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149810130
Niet gehinderd door enige kennis...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149818393
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2015 19:48 schreef Hexley het volgende:

[..]

Het dubbele van de zware?
Dan zou je in pil vorm, aan iets van 6mg Progynova moeten zitten,...
6mg NGMN en 0.75mg EE staat er. Maar goed, weinig herkenning hier dus :P

Over doorbraakbloedingen en menstruatieklachten zal ik helemaal maar zwijgen oO<
  donderdag 19 februari 2015 @ 09:01:32 #121
296917 Abby79
Being myself!
pi_149818467
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 08:56 schreef Gebruikersna het volgende:

6mg NGMN en 0.75mg EE staat er. Maar goed, weinig herkenning hier dus :P

Over doorbraakbloedingen en menstruatieklachten zal ik helemaal maar zwijgen oO<
Helaas, ik heb ook het idee dat de meeste mensen hier zich juist vele malen beter zijn gaan voelen na de hormonen :). Ik in ieder geval wel. En emotionele (huil)buien zaten daar in het begin ook wel eens tussen, maar dat heeft niet heel lang geduurd. De woedeaanvallen, migraine en misselijkheid heb ik zelf niet gehad.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  donderdag 19 februari 2015 @ 12:05:31 #122
107792 Hexley
the Platypus
pi_149822693
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 08:56 schreef Gebruikersna het volgende:

[..]

6mg NGMN en 0.75mg EE staat er. Maar goed, weinig herkenning hier dus :P

Over doorbraakbloedingen en menstruatieklachten zal ik helemaal maar zwijgen oO<
Dat is dus geen pleister met alleen maar een oestrogeen achtig goedje (EE = ethinylestradiol). NGMN is namelijk norelgestromine en dat is een progestageen. Het is dus een plakker met twee hormonen en een alternatief voor de normale pil. ;) :)
  donderdag 19 februari 2015 @ 13:59:50 #123
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149825781
Hey allemaal :) .

Ik ben hier een tijdje niet geweest, en ik zie allemaal nieuwe gezichten. Dus ik stel me maar eens voor zodat jullie weten wie ik ben.
Mijn naam is Naomi, ik ben nu 27 jaar (ook al is het mentaal anders), zit sinds 2013 in het traject en op dit moment ben ik 1 jaar en 1 maand aan de hormonen. Ik ben nog druk bezig met logopedie, ontharen (laseren) en als alles goed gaat dan mag ik in juni de operatie.
  donderdag 19 februari 2015 @ 14:01:25 #124
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149825826
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 09:01 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Helaas, ik heb ook het idee dat de meeste mensen hier zich juist vele malen beter zijn gaan voelen na de hormonen :). Ik in ieder geval wel. En emotionele (huil)buien zaten daar in het begin ook wel eens tussen, maar dat heeft niet heel lang geduurd. De woedeaanvallen, migraine en misselijkheid heb ik zelf niet gehad.
Ik ben me inderdaad wel beter gaan voelen. Emotioneel is het nog niet helemaal stabiel, maar inmiddels heb ik de diagnose borderline en ben ik in therapie daarvoor. Dus achteraf gezien had dat weinig te maken met de hormonen.
  donderdag 19 februari 2015 @ 22:01:05 #125
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149842931
Ik moet/wil een nieuwe piemel maar er zijn inmiddels zo veel nieuwe versies dat ik niet weet welke :'(
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 19 februari 2015 @ 23:02:20 #126
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149845511
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 22:01 schreef wonderer het volgende:
Ik moet/wil een nieuwe piemel maar er zijn inmiddels zo veel nieuwe versies dat ik niet weet welke :'(
De grootste. Is er geen uitvoering van 30 cm?
pi_149845767
quote:
10s.gif Op donderdag 19 februari 2015 23:02 schreef Azorius het volgende:

[..]

De grootste. Is er geen uitvoering van 30 cm?
Lol, kom op zeg

*denkt dat de helft meer dan ok is!*
  donderdag 19 februari 2015 @ 23:30:19 #128
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149846383
quote:
10s.gif Op donderdag 19 februari 2015 23:02 schreef Azorius het volgende:

[..]

De grootste. Is er geen uitvoering van 30 cm?
Ik ga toch niet de hele dag met een leuter van 30 cm in mijn broek lopen? Zo'n Fokker ben ik niet :P
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 19 februari 2015 @ 23:31:44 #129
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149846428
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 23:10 schreef Vivie het volgende:

[..]

Lol, kom op zeg

*denkt dat de helft meer dan ok is!*
Ik heb nu een 4" en dat is toch wel mijn maximum. Ik hoef er alleen maar mee te plassen, niet mee te neuken. Door het materiaal zijn ze niet zo plooibaar als eentje van vlees en bloed dus het is lastiger dragen. Dan wil je geen grote ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149849211
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 22:01 schreef wonderer het volgende:
Ik moet/wil een nieuwe piemel maar er zijn inmiddels zo veel nieuwe versies dat ik niet weet welke :'(
Dit leest best grappig zo op de vroege morgen. :D
Zijn er zoveel opties, variaties en uitvoeringen dan? Ben nu wel nieuwsgierig.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 09:24:52 #131
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149849772
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 08:44 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dit leest best grappig zo op de vroege morgen. :D
Zijn er zoveel opties, variaties en uitvoeringen dan? Ben nu wel nieuwsgierig.
Er komen steeds meer 3 in 1 versies (pack, pee and play) en ook betere pack and pee (S(tand)T(o)P(ee)s) protheses die net echt lijken. Maar ze zijn allemaal net een beetje anders en het is moeilijk inschatten of een bepaald systeem goed gaat werken met mijn anatomie.

Als je een overzichtje wilt: www.ftmpackers.com Van $12 voor de simpelste packer (=broekvulling) tot ruim $2000 voor een prothese die blijkbaar een ejaculatie-systeem heeft.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149850696
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 23:31 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik heb nu een 4" en dat is toch wel mijn maximum. Ik hoef er alleen maar mee te plassen, niet mee te neuken. Door het materiaal zijn ze niet zo plooibaar als eentje van vlees en bloed dus het is lastiger dragen. Dan wil je geen grote ;)
Nee zeker niet, dat zou hetzelfde zijn als de hele dag met een stijve rondlopen. Niet prettig en zeer krap in je broek. Nou vind ik 4" ook wel aardig groot maar ach dat is ook vanwege dat mijn eigen (ben man dus een echte) piemel zeer in maat kan verschillen. Eigenlijk in slappe toestand dus niet zo heel groot is hahaha. Jee zo ben ik natuurlijk geen echte fokker.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 10:13:30 #133
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149850738
Ja, da;s een nadeel, hij is altijd even groot. Dus zeker bij die 3 in 1 moet je een afweging maken tussen neuken en onderbroeken. Te klein is ook niet handig omdat je dan niet altijd even makkelijk uit je gulp kunt plassen.

*zucht*
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 20 februari 2015 @ 10:24:45 #134
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149850984
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 10:13 schreef wonderer het volgende:
Ja, da;s een nadeel, hij is altijd even groot. Dus zeker bij die 3 in 1 moet je een afweging maken tussen neuken en onderbroeken. Te klein is ook niet handig omdat je dan niet altijd even makkelijk uit je gulp kunt plassen.

*zucht*
Je kunt jezelf in ieder geval troosten met het feit dat ze waarschijnlijk steeds geavanceerder en beter worden :) . Zit wel veel verschil tussen die dingen onderling trouwens. Sommigen lijken net echt, en sommigen zijn echt duidelijk voor in de broek en verder niets.

Oh, en je hebt al meer staand geplast dan ik in mijn hele leven. Je sproeit toch niet over de bril/vloer heen hè :{w ?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 10:59:00 #135
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149851737
Nee, ik plas heel netjes ;) Als ik knoei, is het in mijn broek :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149852811
Ik dacht dat je een tijdje terug gewoon de nieuwere versie van die je had wilde? Is er dan weer zoveel aanlokkelijks bij gekomen?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 11:58:22 #137
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149853170
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 11:45 schreef Alentejana het volgende:
Ik dacht dat je een tijdje terug gewoon de nieuwere versie van die je had wilde? Is er dan weer zoveel aanlokkelijks bij gekomen?
Yeah. Eind van de maand komt een STP Emisil uit en de hands-on review was wel erg veelbelovend, dus die wil ik even bekijken (al zal ie wel duur zijn). En de eroticreations site is een weekje in onderhoud en die lijkt ook wel erg handig, maar zonder site kan ik daar weining mee. En ik ben nog steeds benieuwd naar de FreeToM Billy die is aangekondigd...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149853592
Ik vraag me af of je bij de "uncut" versies ook de voorhuid terug kunt trekken? Dat zou ik dan weer willen. Als het allemaal zo realistisch is, moeten ze ook zo ver gaan.

Ik duik even in je link.
pi_149854302
Lekker kletsen over peepees :P
  vrijdag 20 februari 2015 @ 13:12:27 #140
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149855005
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 12:13 schreef Alentejana het volgende:
Ik vraag me af of je bij de "uncut" versies ook de voorhuid terug kunt trekken? Dat zou ik dan weer willen. Als het allemaal zo realistisch is, moeten ze ook zo ver gaan.

Ik duik even in je link.
Bij de dure wel, bij de gewone packers niet, voor zover ik weet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 12:42 schreef Vivie het volgende:
Lekker kletsen over peepees :P
Zijn er voor borstprotheses niet zo veel versies? ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149855152
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 13:12 schreef wonderer het volgende:

[..]

Zijn er voor borstprotheses niet zo veel versies? ;)
Gaat bij meer om de BH en kleding die je aan hebt. Borsten hebben natuurlijk ook (ik wou zeggen minder functionaliteit maar dat klopt niet helemaal) minder tijdelijke grote veranderingen dan penissen. En besneden/onbesneden borst bestaat ook niet natuurlijk.
Zie het als in een sauna de verscheidenheid in penissen is daar ook groter dan de verscheidenheid in borsten (als in puntjes naar voren of puntjes naar beneden ;) )
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_149855435
Nou, je hebt borsten met een groot tepelhof of klein, met een verhoogd tepelhof al of niet met duidelijke bobbeltjes, met een kleine speen of grote speen, met ingetrokken speen, kleur van tepel verschilt per huidskleur... en dan hebben we het nog niet over borstvormen op zich die echt wel verder gaan dan zakjes of staanders hoor. Al is het maar om de maat. Of je het nu hebt over gebakken eieren of meloenen...

Maar goed, met een implantaat ben je snel klaar. Heb je gewoon je eigen tepels. Moet je alleen een maat zoeken die klopt.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 14:38:06 #143
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_149857510
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 13:28 schreef Alentejana het volgende:
Maar goed, met een implantaat ben je snel klaar.
Er is anders keuze genoeg:
• Rond of druppelvormig?
• Implantatie op of onder de borstspier?
• De vulling; siliconen of liever zout water (al dan niet verdikt met E466 tegen klotsen)?
En door welke chirurg laat ik het doen?
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
  vrijdag 20 februari 2015 @ 14:46:08 #144
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149857785
Onder de borstspier heb ik nooit begrepen...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 20 februari 2015 @ 14:56:12 #145
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149858128
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 14:38 schreef kELAL het volgende:

[..]

Er is anders keuze genoeg:
• Rond of druppelvormig?
• Implantatie op of onder de borstspier?
• De vulling; siliconen of liever zout water (al dan niet verdikt met E466 tegen klotsen)?
En door welke chirurg laat ik het doen?
Heb jij eigenlijk al iets op dat vlak, of ben je van plan om iets te doen? Ik zou zelf geen implantaten willen als er door de hormoontherapie al iets zou groeien. Hoeft van mij allemaal niet zo groot en ik heb het liefst zo weinig mogelijk spul in mijn lijf.
pi_149858561
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 13:59 schreef AdoraBelle het volgende:
Hey allemaal :) .

Ik ben hier een tijdje niet geweest, en ik zie allemaal nieuwe gezichten. Dus ik stel me maar eens voor zodat jullie weten wie ik ben.
Mijn naam is Naomi, ik ben nu 27 jaar (ook al is het mentaal anders), zit sinds 2013 in het traject en op dit moment ben ik 1 jaar en 1 maand aan de hormonen. Ik ben nog druk bezig met logopedie, ontharen (laseren) en als alles goed gaat dan mag ik in juni de operatie.
Hey Naomi,

Tijdje niet gezien op dit forum. :) Dit (Galgeras) is het nieuwe account van Gewas. Dan weet je dat. :P
pi_149858603
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 10:24 schreef Azorius het volgende:

[..]

Je kunt jezelf in ieder geval troosten met het feit dat ze waarschijnlijk steeds geavanceerder en beter worden :) . Zit wel veel verschil tussen die dingen onderling trouwens. Sommigen lijken net echt, en sommigen zijn echt duidelijk voor in de broek en verder niets.

Oh, en je hebt al meer staand geplast dan ik in mijn hele leven. Je sproeit toch niet over de bril/vloer heen hè :{w ?
Ik pis altijd staand en zeker als ik te veel pilsjes op heb wil ik wel eens naast de pot pissen. O-) Maar ik woon op mezelf dus dan mag dat. :7
pi_149859136
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 14:38 schreef kELAL het volgende:

[..]

Er is anders keuze genoeg:
• Rond of druppelvormig?
• Implantatie op of onder de borstspier?
• De vulling; siliconen of liever zout water (al dan niet verdikt met E466 tegen klotsen)?
En door welke chirurg laat ik het doen?
Ja, dat is ook weer zo, maar dat is meer technisch, niet estetisch, vandaar dat ik daar niet zo bij had stilgestaan.

@ wonderer, Onder de borstspier doen ze volgens mij om te voorkomen dat je de randen voelt en dat hij er gaat hangen.Tegenwoordig doen ze steeds meer tussen de spier, om grootste bezwaren van beide te voorkomen.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:25:21 #149
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149859140
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:10 schreef Galgeras het volgende:

[..]

Hey Naomi,

Tijdje niet gezien op dit forum. :) Dit (Galgeras) is het nieuwe account van Gewas. Dan weet je dat. :P
Wat leuk, eindelijk iemand die reageert op me :) .

Nee, klopt. Ik ben hier een tijdje niet geweest omdat ik er simpelweg geen behoefte aan had. Het is altijd weer hetzelfde gezeur hier en dezelfde pesterijen. Ik volgde vroeger nog weleens wat slowchats, maar ik heb nu de tijd er niet meer voor om de hele dag achter de computer te zitten en zo'n topic te volgen. Als ik tijd over heb dan kijk ik liever een serie of ga ik even een stukje wandelen.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:26:41 #150
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_149859198
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 14:56 schreef Azorius het volgende:
Heb jij eigenlijk al iets op dat vlak, of ben je van plan om iets te doen?
Ik ben de opties aan het verkennen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_149859325
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:25 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Wat leuk, eindelijk iemand die reageert op me :) .

Nee, klopt. Ik ben hier een tijdje niet geweest omdat ik er simpelweg geen behoefte aan had. Het is altijd weer hetzelfde gezeur hier en dezelfde pesterijen. Ik volgde vroeger nog weleens wat slowchats, maar ik heb nu de tijd er niet meer voor om de hele dag achter de computer te zitten en zo'n topic te volgen. Als ik tijd over heb dan kijk ik liever een serie of ga ik even een stukje wandelen.
Groot gelijk. ^O^ Ik wandel ook veel. Ik probeer minimaal 1x per dag te wandelen.

Ik heb nog nooit een slowchat gevolgd. Heb een hekel aan slap geouwehoer haha.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:30:25 #152
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149859331
Oh, wat betreft borstvergroting kan ik wel meepraten. Ik was van plan om in juni ook maar meteen een borstvergroting te laten doen. Maar eigenlijk zie ik daar nu vanaf omdat ik van mezelf al een volle B-cup heb, en er de kans is dat ze na de operatie ook nog doorgroeien. Van wat ik begrepen heb kunnen je borsten sowieso nog tot 4 jaar na de start met hormonen blijven groeien. Dus dan wacht ik dat liever even af, voor ik straks met borsten zit die groter zijn dan dat eigenlijk de bedoeling was.

Het liefste heb ik een C of een D cup. Dat vind ik mooi staan bij andere vrouwen. Maar voor nu stel ik het dus even uit.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:36:36 #153
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149859543
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:30 schreef AdoraBelle het volgende:
Oh, wat betreft borstvergroting kan ik wel meepraten. Ik was van plan om in juni ook maar meteen een borstvergroting te laten doen. Maar eigenlijk zie ik daar nu vanaf omdat ik van mezelf al een volle B-cup heb, en er de kans is dat ze na de operatie ook nog doorgroeien. Van wat ik begrepen heb kunnen je borsten sowieso nog tot 4 jaar na de start met hormonen blijven groeien. Dus dan wacht ik dat liever even af, voor ik straks met borsten zit die groter zijn dan dat eigenlijk de bedoeling was.

Het liefste heb ik een C of een D cup. Dat vind ik mooi staan bij andere vrouwen. Maar voor nu stel ik het dus even uit.
Ik had je graag de mijne gegeven... ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149859673
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:26 schreef kELAL het volgende:

[..]

Ik ben de opties aan het verkennen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is niet zoveel mis met een platte borst/miniborsten, past best bij een recht figuur als je dat ook nog hebt. Als je brede heupen en dikke kont krijgt is het meer uit verhouding, maar dan nog.
En wie weet krijg je wat welving door de hormonen die precies leuk is.
pi_149859704
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:36 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik had je graag de mijne gegeven... ;)
Konden we maar ruilen he, de transdames met de transheren met benodigde onderdelen...
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:41:43 #156
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149859707
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:36 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik had je graag de mijne gegeven... ;)
Daar ben je nu mooi te laat mee dan }:| .
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:42:51 #157
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149859743
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:40 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Er is niet zoveel mis met een platte borst/miniborsten, past best bij een recht figuur als je dat ook nog hebt. Als je brede heupen en dikke kont krijgt is het meer uit verhouding, maar dan nog.
En wie weet krijg je wat welving door de hormonen die precies leuk is.
Sowieso word je sneller als vrouw gezien wanneer je daar ook wat hebt zitten. Net zoals dat lang haar ook heel erg helpt. Dus het is maar net hoe vrouwelijk je eruit ziet of je een platte borst (of kort haar) kunt hebben of niet.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:45:56 #158
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149859864
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:12 schreef Galgeras het volgende:

[..]

Ik pis altijd staand en zeker als ik te veel pilsjes op heb wil ik wel eens naast de pot pissen. O-) Maar ik woon op mezelf dus dan mag dat. :7
Tja, eigen huis, eigen regels :P... maar vind je dat zelf niet vies? Ik krijg altijd een beetje last van smetvrees als vrienden van een huisgenoot hier staand plassen.

Waarom heb je een nieuw account gemaakt eigenlijk?
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:26 schreef kELAL het volgende:

[..]

Ik ben de opties aan het verkennen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik me ook wel iets bij voorstellen :D .
pi_149860085
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:45 schreef Azorius het volgende:

[..]

Tja, eigen huis, eigen regels :P... maar vind je dat zelf niet vies? Ik krijg altijd een beetje last van smetvrees als vrienden van een huisgenoot hier staand plassen.

Waarom heb je een nieuw account gemaakt eigenlijk?

Nope, vind het niet vies. :P Ik maak sowieso mijn wc paar keer per week schoon. Zeker als mijn moeder op bezoek komt, die ziet elke vuiligheid liggen. Moeders zien altijd alles. :P

Ik had paar weken geleden zo'n shitstorm aan vervelende reacties gekregen dat ik het e-mail adres van Gewas in een niet bestaand adres heb veranderd (waardoor ik niet meer kon inloggen). Was in een soort opvlieging.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 16:17:25 #160
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149860824
Ik maak mijn plee pas schoon als het er naar openbaar toilet begint te ruiken, geloof ik :') En als ik bezoek krijg, natuurlijk. Gelukkig krijg ik dat niet vaak.

Maar ik snap echt niet waarom mannen er zo'n moeite mee hebben een beetje te mikken. Kom op, als ik het met een stuk siliconen kan...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149860832
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:42 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Sowieso word je sneller als vrouw gezien wanneer je daar ook wat hebt zitten. Net zoals dat lang haar ook heel erg helpt. Dus het is maar net hoe vrouwelijk je eruit ziet of je een platte borst (of kort haar) kunt hebben of niet.
Ja dat is natuurlijk ook weer zo.
Maar als je dan kijkt in dat topic over androgene mensen hoe positief iedereen is en hoe mooi ze worden gevonden, kun je je afvragen of je niet sneller passable bent (dan maar als jongensachtige vrouw) dan men zelf denkt, vooral als je nog jong bent.

Ik denk ook altijd maar aan een Kyra Knighley bv


Ik denk dat de juiste subtiele make-up ook veel doet. Sterker nog, alleen met lippenstift en mascara denkt men als snel "vrouw". In elk geval in mijn tijd toen ik nog volop voor jongen werd aangezien, hielp het als ik dat op deed om als accuut voor meisje door te gaan.
Maar goed, daarbij was de ondergrond natuurlijk al soort van "kan alle kanten op" . Dat was mijn mazzel. (Ik heb pas in mijn foto boek een foto uit die periode geplaats, zal kijken of ik er meer heb, ook van wat ouder, ik heb eindelijk mijn oude fotoboeken hier in Portugal).
Ik kan me voorstellen dat als je heel manlijke trekken hebt een en ander een stuk moeilijker kan liggen.
Het lijkt me ook belangrijk om vrouwelijk te leren lopen. (Dat heb ik dus nooit gedaan, ik loop mijn hele leven als een cowboy, veel grapjes over moeten verdragen)
  vrijdag 20 februari 2015 @ 16:17:49 #162
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149860845
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:41 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Daar ben je nu mooi te laat mee dan }:| .
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mja. Weet eigenlijk ook niet wat ermee gebeurd is, maar ik denk niet dat je ze nog kunt opgraven, ergens ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149860993
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 16:17 schreef wonderer het volgende:

[..]

Mja. Weet eigenlijk ook niet wat ermee gebeurd is, maar ik denk niet dat je ze nog kunt opgraven, ergens ;)
Operatie "resten" worden vernietigd, daar hebben ze een speciale oven voor. Zonde he. Maar ja, anders zit je toch weer met afstotingsproblemen en levenslang meds daarvoor...
pi_149861557
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 16:17 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ja dat is natuurlijk ook weer zo.
Maar als je dan kijkt in dat topic over androgene mensen hoe positief iedereen is en hoe mooi ze worden gevonden, kun je je afvragen of je niet sneller passable bent (dan maar als jongensachtige vrouw) dan men zelf denkt, vooral als je nog jong bent.

Ik denk ook altijd maar aan een Kyra Knighley bv
[ afbeelding ]

Ik denk dat de juiste subtiele make-up ook veel doet. Sterker nog, alleen met lippenstift en mascara denkt men als snel "vrouw". In elk geval in mijn tijd toen ik nog volop voor jongen werd aangezien, hielp het als ik dat op deed om als accuut voor meisje door te gaan.
Maar goed, daarbij was de ondergrond natuurlijk al soort van "kan alle kanten op" . Dat was mijn mazzel. (Ik heb pas in mijn foto boek een foto uit die periode geplaats, zal kijken of ik er meer heb, ook van wat ouder, ik heb eindelijk mijn oude fotoboeken hier in Portugal).
Ik kan me voorstellen dat als je heel manlijke trekken hebt een en ander een stuk moeilijker kan liggen.
Het lijkt me ook belangrijk om vrouwelijk te leren lopen. (Dat heb ik dus nooit gedaan, ik loop mijn hele leven als een cowboy, veel grapjes over moeten verdragen)
Yeah, mensen waren heel positief in dat topic. Voor de mensen hier die het topic niet gelezen hebben:

LIF / Androgyn uiterlijk
pi_149862752
Ik heb trouwens nog drie fotos opgedoken uit mijn late tiener en vroege twintiger tijd. Mijn god wat jammer dat ik toen niet in transitie ben gegaan.
Ik zal ze in mijn fotoboek zetten, maar ik moet eerst uitmesten en honden uitlaten.
pi_149862764
Oh had niet door dat je hier ook zat Galgeras;)

Was leuk topic maar ik had opeens zoiets van "Ehh, ik ga hier niet vertellen wat ik ben' Stom want iemand kan gewoon mn postgeschiedenis zien.

Maar ik ben ook wel redelijk androgyn ja, ik heb evt wel foto's via pm
pi_149862791
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:29 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb trouwens nog drie fotos opgedoken uit mijn late tiener en vroege twintiger tijd. Mijn god wat jammer dat ik toen niet in transitie ben gegaan.
Ik zal ze in mijn fotoboek zetten, maar ik moet eerst uitmesten en honden uitlaten.
Ja, ik heb nu ook -tien jaar later- soms iets van; "Misschien was het toen makkelijker en sneller gegaan". Maar ja, achteraf he
pi_149862814
Genderdysforie verhaallijn in Grey's Anatomy vanaf de ep van vandaag, trouwens! :) voor de sporadisch volgers ;)
Ja doei.
pi_149862815
Inderdaad, Vivie
pi_149862841
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:32 schreef motorbloempje het volgende:
Genderdysforie verhaallijn in Greys vanaf de ep van vandaag, trouwens! :) voor de sporadisch volgers ;)
Jammer, kan ik niet zien.
pi_149862876
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:32 schreef motorbloempje het volgende:
Genderdysforie verhaallijn in Grey's Anatomy vanaf de ep van vandaag, trouwens! :) voor de sporadisch volgers ;)
Bedankt voor de tip!. Kijk vrijwel nooit tv behalve docu's. Misschien dit oppakken dan
  vrijdag 20 februari 2015 @ 17:37:08 #172
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_149862942
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:32 schreef motorbloempje het volgende:
Genderdysforie verhaallijn in Grey's Anatomy vanaf de ep van vandaag, trouwens! :) voor de sporadisch volgers ;)
Bedankt voor de tip!
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:34 schreef Vivie het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip!. Kijk vrijwel nooit tv behalve docu's. Misschien dit oppakken dan
Grey's is wel leuk :). Werd thuis door mijn moeder en mijn zusje gekeken toen ik nog thuis woonde (en ik keek dan stiekem mee).
pi_149863897
Sorry dat ik zo laat reageer: ik heb iets meer dan een week mijn nieuwe paspoort en rijbewijs binnen. Nu ben ik een tijd bezig (geweest en nog steeds) om mijn nieuwe namen door te geven. De enige bedrijven die er wat moeilijker over doen (je kan bij hen NIET online je gegevens aanpassen) zijn Essent, KPN en ENnatuurlijk. De eerste twee bedrijven beweerden dat ik dat op Mijn Essent en MijnKPN kon doen. Dus niet. ENnatuurlijk wil een brief, kopie van mijn geboorteakte en handtekening, blijkbaar is een mail niet goed.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 09:59 schreef Alentejana het volgende:
Ik ben niet bang voor trombose.
Ik heb er geen verstand van, maar omdat mijn hormoonhuishouding niet normaal is en ik een immuun probleem heb, rommel ik liefst zo weinig mogelijk met dingen.
Dat kan ik me goed voorstellen. Mijn schildklierhormoonmedicatie zal mogelijk verhoogd moeten worden bij oestrogeen-behandeling.
Als ik even Google op schildklierhormonen en testosteron, zie ik dat er inderdaad een interactie tussen die twee is.

quote:
Wat mijn vertrek naar Portugal betreft:
Ik wilde toendertijd (1999) zo ver mogelijk bij mijn (eerste) ex vandaan maar nog wel in Europa, en vanwege de reuma (ik heb een hele lijst van aandoeningen) maar naar het zuiden. Ik sprak Spaans dus Portugal was een aparte keuze vond men. Het was zuiver een gevoelskwestie want ik was er nooit eerder geweest. Maar ik was meteen "thuis".
Ik herken het wel: ik ben veel in Barcelona geweest en heb er goede vrienden. Door de werkloosheid kan ik er helaas niet meer naar toe reizen, maar iedere keer als ik er was, voelde het alsof ik weer thuis kwam.
Portugees is wel een andere taal dan Spaans, met haar eigen grammatica-regels. Toppie dat je het toch hebt gedaan!
quote:
...werd ik afhankelijk van alleen mijn piepkleine WAZ uitkering (die niet gerelateerd is aan minimumloon, maar daar onder ligt, te danken aan een klootzak die voor mij berekende wat mijn uurloon was, dat je bij schrijven natuurlijk helemaal niet hebt, ik verkocht gewoon het eindproduct).
Maar je hebt toch recht op een toeslag, als je uitkering onder het sociaal minimum is?! Mijn WGA uitkering is ook ver beneden het sociaal minimum en daarom krijg ik een toeslag. Ook ik heb gedonder met een rare (inconsequente) rekenmethode van het UWV. Over die beslissing buigt mijn advocaat en die zaak loopt nog.

Een interessante uitkomst van een onderzoek over de positie van transgenders dat in 2013 is gepubliceerd. Ik merk dat heden dit probleem alleen maar verergerd is. Als auditief 'beperkte' ben ik het wel gewend dat mijn beperking flink uitvergroot wordt (en nee, ik solliciteer echt niet naar call-center werk of in de sales sector) in plaats van mijn ervaring ter harte te nemen. Nu komt het transgenderisme er gewoon bij. Nu sta ik geregistreerd als vrouw en heb ik een paspoort en hoop ik dat het wat gemakkelijker wordt om te solliciteren: ik hoef mij dan niet meer keer-op-keer te verantwoorden. Wel geef ik het grif toe dat het privé mij heel erg meegevallen is: ik kreeg juist heel veel meer vrienden (niet-transgenders) bij.
All that we see or seems, is but a dream within a dream
pi_149864208
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 13:59 schreef AdoraBelle het volgende:
Mijn naam is Naomi, ik ben nu 27 jaar (ook al is het mentaal anders), zit sinds 2013 in het traject en op dit moment ben ik 1 jaar en 1 maand aan de hormonen. Ik ben nog druk bezig met logopedie, ontharen (laseren) en als alles goed gaat dan mag ik in juni de operatie.
Netjes: in ongeveer twee jaar dan "klaar" zijn met het traject! Waar ga je de operatie laten uitvoeren?
All that we see or seems, is but a dream within a dream
pi_149865597
Jan-Beton, toeslagen kun je niet meenemen, daar heb je alleen recht op in Nederland.

Kan de fotos net zo goed hier zetten:
Hier was ik 16 ofzo.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier was ik 20.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze foto is eigenlijk heel pijnlijk. Het is vlak voordat ik "maar vrouwenkleren" ben gaan kopen en dragen omdat ik ging accepteren dat ik niet verder kon als jongen omdat ik geen man zou worden maar vrouwelijke vormen kreeg.
Ik heb me wel na een korte periode van ongemakkelijkheid helemaal in de vrouwenkleding gegooid tot in het absurde met veel glitter en kant en felle make-up. Ik noem het mijn drag queen periode.

Maar als ik in die tijd van de foto of daarvoor bij de VU was binnengestapt....Ik ging al mijn hele leven als jongen door, op school had ik manlijke namen en bijnamen, vrienden en familie accepteerden mij als jongen, ik werd door vreemden voor jongen aangezien, ik had alleen jongenskleding. Hoe kort zouden de gesprekken met de psych zijn geweest...Hoe snel zou een en ander gegaan zijn....
De gelijkenis met mijn broer (en vader) is trouwens treffend, heb jij dat ook niet wonderer? (Dat je ontzettend op je broer lijkt)

Hier een van mijn eerste pogingen tot dan maar vrouw zijn. Met mascara en lippenstift, in een kokerrok. Lekker charmant dat brok chocolade in mijn mond, lol.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Raar om zo naar mezelf, van meer dan 30 jaar terug, te kijken.

Even in spoilers gezet omdat ze anders zo dominant aanwezig zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Alentejana op 20-02-2015 19:29:47 ]
pi_149866293
Het is inderdaad raar ja, soms kijk je naar oude foto's en denk je "Wat was je nou aan het doen?"

Maar er was zeker in de tijd waarin jij 20 was minder beschikbaar op dit gebied.Herken dat ook in het verhaal van een transman uit supportgroep die mijn groep dan co-leid en al 50+ is, er was nogal weinig toen + nogal bedenkelijke ideeen over hoe te behandelen
pi_149869576
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 19:37 schreef Vivie het volgende:
Het is inderdaad raar ja, soms kijk je naar oude foto's en denk je "Wat was je nou aan het doen?"

Maar er was zeker in de tijd waarin jij 20 was minder beschikbaar op dit gebied.Herken dat ook in het verhaal van een transman uit supportgroep die mijn groep dan co-leid en al 50+ is, er was nogal weinig toen + nogal bedenkelijke ideeen over hoe te behandelen
Nou ja de VU had in 1981 al tien jaar een genderteam, en de huisartsen van de praktijk waar ik toen bij liep hadden zeker niet raar opgekeken en meegewerkt, maar ze zijn nu wel veel verder met transmannen mogelijkheden dan toen, dat is een feit.
Maar ik wist gewoon niet dat er een mogelijkheid was in Nederland om er iets aan te doen. Dus veel ruchtbaarheid is er niet aangegeven. Er was natuurlijk geen internet dus zoeken was ook lastig.
Alleen kan ik er nu niet van profiteren.
Ach.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:02:17 #178
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149871589
Wow, wat een foto's. Die heb ik ook van mezelf, van niet zo lang geleden.

En ja, ik begin steeds meer op mijn vader en broer te lijken, terwijl ik vroeger juist op mijn moeder leek.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149880443
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:40 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Er is niet zoveel mis met een platte borst/miniborsten, past best bij een recht figuur als je dat ook nog hebt. Als je brede heupen en dikke kont krijgt is het meer uit verhouding, maar dan nog.
En wie weet krijg je wat welving door de hormonen die precies leuk is.
Er is ook niet zoveel mis met het hebben van een penis: toch heb ik er iets aan laten doen. Borsten zijn voor mij een zelfbeeld ding. Voor de buitenwereld kan ik het makkelijk faken, diepe decolletés lukken dan niet. Maar zolang ik iets bedekkends draag kan ik ze zo groot maken als ik wil. Maar in mijn hoofd werkt dat niet. Net zoals die penis niet voor me werkte, die kon ik ook makkelijk verbergen. Behalve in de sauna zag niemand er iets van.

Borsten zijn voor mij mentaal gewoon belangrijk. Daarom overweeg ik ook nog een vergroting. Ik ben alleen in mijn hoofd heel erg bezig met zelf-acceptatie dingen. Daar ben ik de laatste tijd wat anders tegen aan aan het kijken. Op mijn blog heb ik een tijdje geleden dat uitgelegd. Ik ben ook nog niet, zoals Kelal al wel, begonnen is met informatie verzamelen. Nou hadden de afgelopen weken mijn borsten ineens zin in een groeistuipje, niet enorm maar wel zichtbaar. Sowieso wil ik voor ik aan de chirurgische weg ga denken eerst nog met de endo overleggen of er nog een hormonale weg is. Liever een pilletje dan een scalpel.
pi_149883503
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 08:36 schreef Fixers het volgende:

[..]

Er is ook niet zoveel mis met het hebben van een penis: toch heb ik er iets aan laten doen. Borsten zijn voor mij een zelfbeeld ding. Voor de buitenwereld kan ik het makkelijk faken, diepe decolletés lukken dan niet. Maar zolang ik iets bedekkends draag kan ik ze zo groot maken als ik wil. Maar in mijn hoofd werkt dat niet. Net zoals die penis niet voor me werkte, die kon ik ook makkelijk verbergen. Behalve in de sauna zag niemand er iets van.

Borsten zijn voor mij mentaal gewoon belangrijk. Daarom overweeg ik ook nog een vergroting. Ik ben alleen in mijn hoofd heel erg bezig met zelf-acceptatie dingen. Daar ben ik de laatste tijd wat anders tegen aan aan het kijken. Op mijn blog heb ik een tijdje geleden dat uitgelegd. Ik ben ook nog niet, zoals Kelal al wel, begonnen is met informatie verzamelen. Nou hadden de afgelopen weken mijn borsten ineens zin in een groeistuipje, niet enorm maar wel zichtbaar. Sowieso wil ik voor ik aan de chirurgische weg ga denken eerst nog met de endo overleggen of er nog een hormonale weg is. Liever een pilletje dan een scalpel.
Dat mentale begrijp ik helemaal, ik bedoel: ik wil de mijne echt eraf, ook al kan ik ze best pletten.
Ik wilde alleen maar zeggen dat het niet zo is dat je alleen maar vrouw bent of passable als vrouw als je een flinke voorgevel (en lang haar) hebt.
Als je het zou laten bij wat je door de hormonen krijgt kún je ook super mooi en elegant zijn.
Dát je borsten wilt, vindt ik logish. :Y
Als je grotere wilt omdat het nu eenmaal leuker kleding vult, snap ik dat ook.
Je bent baas over je eigen lijf. Jij weet waar je gelukkig mee bent.
Alleen vind ik zelf vrouwen met "gebakken eieren" gewoon net zoveel vrouw als iemand met "meloenen". ;)

Ik duik even in je blog, thanks voor de link.
pi_149883924
Dit is zo persoonlijk, ken meiden die zich een stuk beter gaan voelen met een borstvergroting

Zelf heb ik maar kleine borsten (AA, A) maar ik ga er niets aan laten doen, past gewoon niet bij me. Wat er van natura nog bij komt is fijn hoor trouwens O+
pi_149884700
Ik heb dat stuk van je blog gelezen, Fixers, helemaal duidelijk. Wat schrijf je helder, leest heel fijn.

Zelf heb ik niks met de spiegel, nooit gehad, zo had ik ook helemaal niet door dat ik al borsten had tot iemand zei dat ik wel eens een BH mocht kopen. Toen had ik al een B cup. Wanneer ik schaamhaar heb gekregen weet ik bv ook helemaal niet. Ik had en heb gewoon geen interesse in mijn lichaam, is dat raar? Herkent iemand dat?
Ik weet niet of het te maken heeft met het transgender zijn en feitelijk niet willen zien, maar dat zou best kunnen.
  zondag 22 februari 2015 @ 02:47:23 #183
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149909919
Ik weet het nog juist wel exact. We hebben thuis vrij lang alleen een bad gehad, geen douche (het was dus of in bad, of met een washandje bij de wastafel, niet douchen) en ik legde altijd een washandje over mijn borst als ik in bad zat. En mijn schaamhaar schoor ik af, wat ik wilde niet ouder worden en "iets met seks" (hoewel dat waarschijnlijk meer te maken heeft met mijn aseksuele geaardheid). Ik ben ook vrij snel sportbeha's gaan dragen, hoe strakker/platter hoe beter, maar toen ik de pil ging gebruiken, hielp dat ook niet echt meer ;(

Maar verder weet ik niet hoe ik er vroeger uitzag. Ik was mager, want ik weet hoe zwaar ik was, maar heb geen herinneringen aan hoe ik er dan uitzag.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149911938


Zoals beloofd... tekening voor AdoraBelle. Doe ermee wat je wil. :P
  zondag 22 februari 2015 @ 18:37:23 #185
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149927145
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 09:29 schreef Galgeras het volgende:
[ afbeelding ]

Zoals beloofd... tekening voor AdoraBelle. Doe ermee wat je wil. :P
Dankjewel!! :* .

En ik houd nog van schoentjes ook :D .
pi_149927312
Mooi hoor, ik kan alleen maar paarden tekenen....
pi_149943606
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:37 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Dankjewel!! :* .

En ik houd nog van schoentjes ook :D .
^O^

Ik vind benen/voeten het mooiste deel van een vrouw.

quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:41 schreef Alentejana het volgende:
Mooi hoor, ik kan alleen maar paarden tekenen....
Paarden tekenen kan ik dan weer niet. :P

Wat ik teken is heel erg afhankelijk van mijn stemming.
  maandag 23 februari 2015 @ 13:19:37 #188
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149952499
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 02:05 schreef Galgeras het volgende:

[..]

^O^

Ik vind benen/voeten het mooiste deel van een vrouw.

[..]

Paarden tekenen kan ik dan weer niet. :P

Wat ik teken is heel erg afhankelijk van mijn stemming.
Dan is het toch jammer dat ik maat 44 heb. Dat is denk ik voor veel mannen die van vrouwenvoeten houden een afknapper.
  maandag 23 februari 2015 @ 13:57:53 #189
296917 Abby79
Being myself!
pi_149953674
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 13:19 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Dan is het toch jammer dat ik maat 44 heb. Dat is denk ik voor veel mannen die van vrouwenvoeten houden een afknapper.
Hangt helemaal van verhoudingen af gok ik. Maat lijkt me zoiets nietszeggend. "Oh jee, jouw voet is 2cm te groot hoor!". Zal toch wel meevallen?

Sowieso zijn er tegenwoordig steeds meer vrouwen met grote maten, de 44 wordt niet voor niets verkocht bij zaken als Van Haren. (Wel grappig, ik had echt nooit verwacht een vriendin te vinden met dezelfde schoenmaat, maar het is nu wel zo, ook beide 44 - En ze heeft, vind ik, mooie voeten, hihi)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  maandag 23 februari 2015 @ 14:01:36 #190
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_149953756
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 13:57 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Hangt helemaal van verhoudingen af gok ik. Maat lijkt me zoiets nietszeggend. "Oh jee, jouw voet is 2cm te groot hoor!". Zal toch wel meevallen?

Sowieso zijn er tegenwoordig steeds meer vrouwen met grote maten, de 44 wordt niet voor niets verkocht bij zaken als Van Haren. (Wel grappig, ik had echt nooit verwacht een vriendin te vinden met dezelfde schoenmaat, maar het is nu wel zo, ook beide 44 - En ze heeft, vind ik, mooie voeten, hihi)
Er zit een behoorlijk zichtbaar verschil tussen een maat 39 en een maat 44 hoor. En als je van vrouwenvoeten houdt dan maken de proporties volgens mij niet zoveel uit. Dan is het meer: klein = vrouwelijk en groot = mannelijk.

Bij Van Haren hebben ze inderdaad wel wat in maat 44. Daar ben ik erg blij om. Helaas zijn de echt mooie schoenen die ik wil toch altijd weer een 37 t/m 42 ofzo... Dat is dan wel weer jammer.
pi_149955050
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 13:19 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Dan is het toch jammer dat ik maat 44 heb. Dat is denk ik voor veel mannen die van vrouwenvoeten houden een afknapper.
Zoals Abby79 al zei, ligt ook aan de verhoudingen.

Mijn zusje heeft bijna net zulke grote voeten als ik (ik heb maat 45) en daar maken we weleens grapjes over. Maar verder valt het niet zo op ofzo.
  maandag 23 februari 2015 @ 15:17:04 #192
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_149955880
Mja... Paris Hilton heeft ook schoenmaat kano Sidonia 44, dus waar hebben we het over...
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_149955952
Ik zou zeggen, als je van voeten houdt, is meer beter? :P

Ik heb maat veertig en kreeg ooit te horen dat ik toch zulke "balletvoeten had". En toen had ik dus alleen nog maar in "Donald Duck" schoenen en vooral sandalen gelopen dus best brede grote voeten. Dus ach, wat wij vinden en wat een ander er in ziet kan mijlen uit elkaar liggen.

En het lijkt mij niet logish dat als iemand rond de 1.90m is dat je dan kleine voeten verwacht.

Elegantie zit ook niet in de grootte van de voet zelf- immers op een los plaatje kun je absoluut niet zien hoe groot of klein een voet is- maar hoe je die aankleed en hoe je er mee loopt, lijkt mij?
pi_149956251
Iets heel anders, ik had toevallig vanmorgen een gesprek via Facebook chat met een vriendin die ik ken uit de tijd dat ik net besloten had om dan maar als vrouw verder te gaan.
Door diverse verhuizingen zijn we elkaar al lang geleden uit het oog verloren en ik heb pas weer een paar jaar contact via Facebook.
Haar vertelde ik, eigenlijk een soort van tussen neus en lippen door- want ze vroeg of er een man in het leven was, dus ik zei dat het "nogal ingewikkeld was want aseksueel, en lastiger, transgender" dat ik dus trangender ben.
Ze is heel openminded, ik wist dat ze daar verder geen punt van zou maken, maar wat ik niet terug had verwacht was :
"Zal ik jou eens wat vertellen? Mijn zoon ook!"
Dus ze heeft er heel persoonlijk mee te maken en zit ook in een land waar het allemaal en stuk lastiger ligt, dus een boel gespreksstof!
  maandag 23 februari 2015 @ 15:58:35 #195
107792 Hexley
the Platypus
pi_149957089
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 15:17 schreef kELAL het volgende:
Mja... Paris Hilton heeft ook schoenmaat kano Sidonia 44, dus waar hebben we het over...
Nou op een paar mm na (en ex. schoen), het formaatje van een standaard stoeptegel. ;)
:P
pi_149960264
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 15:30 schreef Alentejana het volgende:
Iets heel anders, ik had toevallig vanmorgen een gesprek via Facebook chat met een vriendin die ik ken uit de tijd dat ik net besloten had om dan maar als vrouw verder te gaan.
Door diverse verhuizingen zijn we elkaar al lang geleden uit het oog verloren en ik heb pas weer een paar jaar contact via Facebook.
Haar vertelde ik, eigenlijk een soort van tussen neus en lippen door- want ze vroeg of er een man in het leven was, dus ik zei dat het "nogal ingewikkeld was want aseksueel, en lastiger, transgender" dat ik dus trangender ben.
Ze is heel openminded, ik wist dat ze daar verder geen punt van zou maken, maar wat ik niet terug had verwacht was :
"Zal ik jou eens wat vertellen? Mijn zoon ook!"
Dus ze heeft er heel persoonlijk mee te maken en zit ook in een land waar het allemaal en stuk lastiger ligt, dus een boel gespreksstof!
Goede manier om iig de band weer een beetje aan te halen!. Apart hoe het loopt ^^
  maandag 23 februari 2015 @ 21:27:09 #197
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_149969014
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_149972515
Op de site noemen ze Nederland nog als een van die 34 landen. Maar met de transgenderwet is dat toch niet meer zo? Of beschouwen ze de deskundigenverklaring als 'proof of a mental illness'?
  maandag 23 februari 2015 @ 23:33:27 #199
107792 Hexley
the Platypus
pi_149975132
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 22:29 schreef Fixers het volgende:
Op de site noemen ze Nederland nog als een van die 34 landen. Maar met de transgenderwet is dat toch niet meer zo? Of beschouwen ze de deskundigenverklaring als 'proof of a mental illness'?
Bekijk het onderstaande eens en trek zelf je conclussie. ;)

quote:
Download the Trans Rights Europe Index 2014 here.
The Trans Rights Europe Index provides detailed country information in 22 categories.

Disclaimer
Data as of 15 April 2014.
No warranty for accuracy and correctness.
The Trans Rights Europe Map & Index has been developed in cooperation with ILGA-Europe.
pi_149978845
Ah, dat had ik nog niet gezien. Dan hebben we in Nederland dus 2,5 van de drie nachtmerries geschrapt. Die deskundigenverklaring is dan geen 'proof of mental illness' maar je moet nog steeds een briefje van de dokter hebben.
  dinsdag 24 februari 2015 @ 14:02:03 #201
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_149989083
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 22:29 schreef Fixers het volgende:
Op de site noemen ze Nederland nog als een van die 34 landen. Maar met de transgenderwet is dat toch niet meer zo? Of beschouwen ze de deskundigenverklaring als 'proof of a mental illness'?
Ze maken geen onderscheid in de classificatie tussen die twee. En terecht lijkt me, je moet nog steeds langs een psycholoog voor zo'n verklaring.

Verder maken ze er volgens mij ook een punt van dat transgenders nog steeds gemedicaliseerd worden in Nederland. In de index staat namelijk dat 'medical intervention' in Nederland nog wel verplicht is (en dat is volgens hen iets anders dan 'surgical intervention'. Ik denk dat ze hiermee bedoelen dat zelfs transgenders die geen behandeling willen nog steeds langs het VUmc moeten voor een verklaring.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  dinsdag 24 februari 2015 @ 16:57:26 #202
107792 Hexley
the Platypus
  woensdag 25 februari 2015 @ 19:51:36 #204
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150040680
Jos gaat weg :o :'(
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150041803
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 19:51 schreef wonderer het volgende:
Jos gaat weg :o :'(
Wie is Jos?
  woensdag 25 februari 2015 @ 21:46:59 #206
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_150045725
Jos was degene die op 31 januari 2011 om zes over negen de telefoon opnam - hét telefoongesprek dat mijn leven veranderde. En nu gaat hij met pensioen

[ Bericht 18% gewijzigd door kELAL op 25-02-2015 22:10:33 ]
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
  donderdag 26 februari 2015 @ 09:14:15 #207
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150058440
Jos heeft echt heel veel levens veranderd.

En het is gewoon een leuke kerel en ik ga het jammer vinden dat ik hem niet meer tegen kom op de poli ;(
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150059273
Met achternaam erbij had ik de naam wel herkend van de docu die ik pas nog heb zitten kijken.
Ik snap dat zoiets best inslaat.

Nu dacht ik aan een vriendje ofzo van je, wonderer, sorry....
  donderdag 26 februari 2015 @ 09:48:02 #209
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150059289
Ja, sorry, iets duidelijker had wel gekund :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150059856
:Y
  vrijdag 27 februari 2015 @ 10:30:07 #211
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150103989
OK boeken heeft ook wat voeten in aarde, zeg.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 27 februari 2015 @ 13:47:24 #212
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_150110291
Mja, breek me de neus bek niet open :{
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_150110292
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 10:30 schreef wonderer het volgende:
OK boeken heeft ook wat voeten in aarde, zeg.
Vertel?
  vrijdag 27 februari 2015 @ 14:39:49 #214
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150111864
Ach, niks echt bijzonders, maar het voelt allemaal nogal rommelig. Dinsdag word ik teruggebeld, als het goed is.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150120473
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 14:39 schreef wonderer het volgende:
Ach, niks echt bijzonders, maar het voelt allemaal nogal rommelig. Dinsdag word ik teruggebeld, als het goed is.
Weer wachten... Vervelend, die spanningsopbouw.
pi_150252745
Gisteren een paar uur geskyped met mijn zus en we kregen het over trangenders, acceptatie en de lopende discussie daarover en ook bv over de transgender is haar vriendenkring en ik wilde net vertellen dat ik er ook een ben toen de kat over haar laptop liep en de verbinding verbrak.
Toen we weer verbinding hadden moest ze afscheid nemen omdat er een vriendin zou bellen, dus het kwam er niet van. Raar gevoel. Beetje teleurgesteld. Het is niet iets waar je zo out of de blue over begint.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 16:38:45 #217
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150253006
Da's wel een klote timing van die kat. Inderdaad was het een handig aanloopje geweest. Maar er komt nog wel zo'n moment. Desnoods stuur je een beetje.

In other news, raad eens wie er niet gebeld heeft? :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150253415
Klote voor je wonderer. Zelf weer bellen?

En ja die aanloop was juist zo mooi, maar ik krijg idd wel weer gelegenheid, denk ik.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 16:50:05 #219
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150253432
Morgenochtend :Y
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150253478
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 16:50 schreef wonderer het volgende:
Morgenochtend :Y
Ok. En dan maar hopen dat je wel iets anders krijgt dan "we bellen je er wel over terug".
pi_150254169
Ik verwacht trouwens een lauwe reactie van mijn zus.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 17:20:46 #222
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150254457
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 17:10 schreef Alentejana het volgende:
Ik verwacht trouwens een lauwe reactie van mijn zus.
dan kun je ook nog een mailtje sturen, van "weet je nog toen we het daar en daar over hadden? Nou..." en dan even melden.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150254489
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 17:20 schreef wonderer het volgende:

[..]

dan kun je ook nog een mailtje sturen, van "weet je nog toen we het daar en daar over hadden? Nou..." en dan even melden.
Dat is ook een idee!
pi_150257282
Ik zou inderdaad een mailtje doen en inhaken op jullie Skype gesprek Alentejana.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 16:38 schreef wonderer het volgende:
Da's wel een klote timing van die kat. Inderdaad was het een handig aanloopje geweest. Maar er komt nog wel zo'n moment. Desnoods stuur je een beetje.

In other news, raad eens wie er niet gebeld heeft? :')
Op/terugbellen is niet de sterkste kant van het genderteam
  dinsdag 3 maart 2015 @ 22:55:40 #225
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_150267111
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 18:49 schreef Fixers het volgende:
Ik zou inderdaad een mailtje doen en inhaken op jullie Skype gesprek Alentejana.

[..]

Op/terugbellen is niet de sterkste kant van het genderteam
Brieven sturen blijkbaar ook niet, maar dat geldt voor de hele zorg :') .
  woensdag 4 maart 2015 @ 09:12:31 #226
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150273674
Crisis. Ze zijn nog niet aan de planning toegekomen, en ik word echt heus vantevoren gebeld. Nou... Over twee weken of zo nog maar eens proberen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150273941
Nou zeg!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 11:28:15 #228
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_150346217
Op 20 maart heb ik dan eindelijk mijn intakegesprek :D ! Heb er wel twee keer voor moeten bellen, maar dat zal in de toekomst wel vaker moeten ben ik bang...
pi_150348800
Snel al!
  vrijdag 6 maart 2015 @ 23:40:51 #230
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_150373725
Ja klopt! Ik ben er ook wel heel blij mee moet ik zeggen. Eindelijk een beetje gang in de zaak :P .
  zaterdag 7 maart 2015 @ 08:55:43 #231
296917 Abby79
Being myself!
pi_150379034
Fijn! Hopen dat het vervolgtraject niet al te lang op zich laat wachten :). Hoe lang zijn de wachtlijsten daarvoor nu?
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 11:22:57 #232
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_150381074
Volgens deze lijst 22 weken. Geen idee hoeveel korrels zout daar tegenwoordig bij moet; bij mij was de daadwerkelijke wachttijd 25% langer dan de schatting.
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
  zaterdag 7 maart 2015 @ 12:43:37 #233
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_150382879
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 08:55 schreef Abby79 het volgende:
Fijn! Hopen dat het vervolgtraject niet al te lang op zich laat wachten :). Hoe lang zijn de wachtlijsten daarvoor nu?
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 11:22 schreef kELAL het volgende:
Volgens deze lijst 22 weken. Geen idee hoeveel korrels zout daar tegenwoordig bij moet; bij mij was de daadwerkelijke wachttijd 25% langer dan de schatting.
Ja, dat is nu een beetje afwachten. Toen ik me meer dan een maand geleden telefonisch aanmeldde was de wachttijd voor de diagnostische fase een getal onder de 10 (of 12) volgens die lijst, maar die was nog van december vorig jaar.

Ach, een half jaar is wel te overleven :) .
  maandag 16 maart 2015 @ 11:58:11 #235
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150691824
Trotsenburg werkt niet in April dus dat gaat hem sowieso niet worden :'(
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 17 maart 2015 @ 20:05:44 #236
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150746128
http://www.ftmmagazine.com/battleofthebeards
Zo zien transmannen eruit (voor de lurkers).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150746547
Niet leuk voor je, wonderer, dat april van de baan is.

Leuk die battle of the beards van de link.
Ik vind maar weinig mannen mooi(er) met baard, trouwens, over baarden gesproken.
Ik heb gestemd. Jij ook?
  woensdag 18 maart 2015 @ 09:30:14 #238
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150763952
Ja, een van de heren ken ik persoonlijk, dus ik heb op hem gestemd.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 18 maart 2015 @ 11:14:19 #239
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_150766969
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 20:05 schreef wonderer het volgende:
http://www.ftmmagazine.com/battleofthebeards
Zo zien transmannen eruit (voor de lurkers).
Zo, daar zitten ruige baarden tussen ^O^ !

Ook maar eens gaan stemmen zo...
pi_150769134
Die transmannen hebben meer baardgroei dan ik.
pi_150771553
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 09:30 schreef wonderer het volgende:
Ja, een van de heren ken ik persoonlijk, dus ik heb op hem gestemd.
Logisch.
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:01:56 #242
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150775132
quote:
10s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:15 schreef Galgeras het volgende:
Die transmannen hebben meer baardgroei dan ik.
Sommige transmannen zien er ook gewoon mooier uit dan biologische mannen :9 .
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:04:46 #243
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150775200
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:01 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Sommige transmannen zien er ook gewoon mooier uit dan biologische mannen :9 .
Een van mijn medevrijwilligers bij TNN is wat ouder (40+), met grijs haar en van die lijnen in zijn gezicht. Prachtig.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:05:31 #244
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150775217
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:04 schreef wonderer het volgende:

[..]

Een van mijn medevrijwilligers bij TNN is wat ouder (40+), met grijs haar en van die lijnen in zijn gezicht. Prachtig.
Ik kan me er even niet iets bij voorstellen. Maar als er iemand is die prachtig is... dan ben jij het wel.
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:07:02 #245
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150775264
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:05 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Ik kan me er even niet iets bij voorstellen. Maar als er iemand is die prachtig is... dan ben jij het wel.
:@
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:09:57 #246
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150775357
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:07 schreef wonderer het volgende:

[..]

:@
Weet jij trouwens hoe het zit, of een mooie vrouw ook automatisch een mooie transman wordt?
Andersom zie ik wel vaak dat een knappe man er vaak ook heel knap uitziet als transvrouw. Nu is het natuurlijk niet altijd een eerlijke vergelijking. Want op het moment dat je nog niet als je wensgeslacht leeft, zul je ook minder geneigd zijn om jezelf goed te verzorgen. Maar ik ben er wel benieuwd naar of er een verband te vinden is.
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:12:00 #247
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150775428
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:09 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Weet jij trouwens hoe het zit, of een mooie vrouw ook automatisch een mooie transman wordt?
Andersom zie ik wel vaak dat een knappe man er vaak ook heel knap uitziet als transvrouw. Nu is het natuurlijk niet altijd een eerlijke vergelijking. Want op het moment dat je nog niet als je wensgeslacht leeft, zul je ook minder geneigd zijn om jezelf goed te verzorgen. Maar ik ben er wel benieuwd naar of er een verband te vinden is.
Ik denk dat er in ons geval niks "automatisch" is. Trekken die iemand een mooie vrouw maken, zijn misschien juist als man niet gewenst (grote ogen, kleine neus, rond gezichtje). De pre-transitie mannen die ik mooi vind als "vrouw" hebben meestal al een mannelijk gezicht, met een brede mond en hoekige kaak, en dat worden meestal knappe kerels. Maar ik weet dus niet of de rest van de maatschappij hen ook als mooi ziet.

Buck Angel heeft wel een carriere als model achter de rug, maar ik vind hem nou weer niet noodzakelijk een knappe man.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:13:41 #248
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150775507
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:12 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik denk dat er in ons geval niks "automatisch" is. Trekken die iemand een mooie vrouw maken, zijn misschien juist als man niet gewenst (grote ogen, kleine neus, rond gezichtje). De pre-transitie mannen die ik mooi vind als "vrouw" hebben meestal al een mannelijk gezicht, met een brede mond en hoekige kaak, en dat worden meestal knappe kerels. Maar ik weet dus niet of de rest van de maatschappij hen ook als mooi ziet.

Buck Angel heeft wel een carriere als model achter de rug, maar ik vind hem nou weer niet noodzakelijk een knappe man.
Ah ja, dat is dan ook weer zo. Het is ook een kwestie van smaak natuurlijk. Wat voor de één mooi is, is voor de ander niet per se mooi.
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:14:26 #249
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150775535
Ik vind vrouwen meestal pas mooi als ze op een man lijken :') Zo gay ben ik dan weer wel :P
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:16:38 #250
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150775613
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:14 schreef wonderer het volgende:
Ik vind vrouwen meestal pas mooi als ze op een man lijken :') Zo gay ben ik dan weer wel :P
Hihi, ik heb dat juist andersom met vrouwelijke mannen. Soms zelfs met pre-HRT transmannen :@ . Gelukkig gaat dat meestal snel over wanneer ik me besef dat ik vrouwen toch leuker vind.
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:23:16 #251
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150775867
Afgelopen weekend ben ik op bezoek geweest bij een (trans) vriendin in Vlissingen. Het was erg gezellig en het leek me wel leuk om een foto te delen met jullie. Ook zodat jullie een beetje mijn voortgang kunnen zien enzo.


Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met deze foto. Ik vind mezelf niet per se lelijk of mannelijk en ik heb m'n ogen niet dicht :) .
pi_150776071
Lief! Wat leuk zo´n foto. Ook voor later.
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:35:10 #253
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150776287
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:28 schreef Alentejana het volgende:
Lief! Wat leuk zo´n foto. Ook voor later.
Jaa, dat vind ik ook :) .

En voor de mensen die nog niet weten hoe ik eruit zie: ik ben de linker.
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:55:10 #254
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150777058
Superleuke foto inderdaad!

Besef nu dat ik je niet eens meer een mooie vrouw kan noemen door mijn eerder gedane "bekentenis" :') Maar je ziet er goed uit.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150778656
Hmm, ik herken dat niet echt maar misschien is 10 maanden hormonen en andere dingen die 'mwah' gaan wel invloed op 'hoe mooi' ik ben

Als jongen was ik androgyn en een 7/8 qua looks vond ik zelf, nu heb ik het idee dat ik een 6je ben, de lat ligt hoger ;(
  donderdag 19 maart 2015 @ 22:56:47 #256
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150830790
Ik ben ingeschreven voor de militaire dienstplicht :D Nou ben ik echt een vent :')

Hopen dat ze de komende anderhalf jaar geen oorlog gaan voeren :P
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150831443
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:23 schreef AdoraBelle het volgende:
Afgelopen weekend ben ik op bezoek geweest bij een (trans) vriendin in Vlissingen. Het was erg gezellig en het leek me wel leuk om een foto te delen met jullie. Ook zodat jullie een beetje mijn voortgang kunnen zien enzo.
[ afbeelding ]

Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met deze foto. Ik vind mezelf niet per se lelijk of mannelijk en ik heb m'n ogen niet dicht :) .
Leuke foto :Y ^O^
pi_150854221
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 22:56 schreef wonderer het volgende:
Ik ben ingeschreven voor de militaire dienstplicht :D Nou ben ik echt een vent :')

Hopen dat ze de komende anderhalf jaar geen oorlog gaan voeren :P
Wat griezelig eigenlijk (dat er altijd een kans bestaat dat je actief soldaat moet worden).
Maar wel zo eerlijk trouwens dat je wel gewoon wordt opgeroepen.

Ik heb trouwens tussen neus en lippen door weer iemand verteld dat ik transgender ben.
Het is een nederlandse buurvrouw/vriendin. Haar zoon (half Portugees) is hier officieel resident, zij niet, maar ze moet vaak op het huis, tuin en poes passen als haar zoon dan weer in Nederland is om te werken. We lopen niet echt de deur plat bij elkaar maar omdat ze een auto heeft ga ik wel eens met haar mee boodschappen doen en we zijn de laatste tijd een paar keer naar de bios geweest en ze nodigt me zo nu en dan uit om daar te komen eten (ze is dol op koken).
Ze is 62 en een hippie die de hele wereld over geweest is, en we liggen elkaar goed.
Er kwam dan ook geen reactie, het viel in het verhaal over iets in de kindertijd en daar gingen we gewoon op door.
Voor haar zijn LGBT´s gewoon geen issue. Dat wist ik wel en ik had het al eerder willen vertellen, maar er was geen aanleiding, nu kwam het zo ter sprake.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 19:05:05 #259
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150856951
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 23:08 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Leuke foto :Y ^O^
Dankje :) .
  vrijdag 20 maart 2015 @ 22:57:16 #260
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150868045
Zo hoort het ook eigenlijk, nietwaar, alentejana?

Ik had vandaag een raar iets. Gisteren ben ik met een aantal collega's naar "SheSays" geweest, waar een aantal vrouwen over (persoonlijke) angst spraken. Was nogal feministisch ingesteld, waar ik op zich geen enkel probleem mee heb, maar het viel wel weer op hoe weinig is verder met vrouwen heb.

Hoe dan ook, een van de spreeksters was een transvrouw die bij de politie in groningen werkt en op latere leeftijd in transitie ging. Ze begon haar verhaal met "keer je naar de persoon naast je en vraag wat zij of hij weet van transgender" :') Nu zat ik tussen collega's in dus het logische antwoord moest ik ze schuldig blijven... :') (heb ik weer :P).

Fast forward naar vanmiddag, toen ik een van die collega's kort sprak. Ze vroeg hoe ik het vond, en of ik wist dat die transvrouw zou komen spreken. Heel specifiek. Vond ik een beetje vreemd. Ik zei nee en toen ze vroeg hoe ik het vond, haakte ik aan op haar werk bij de politie, dat ik dat mooi vond om te horen, omdat ik tijdens mijn research voor mijn boeken heel wat andere verhalen was tegengekomen.

Maar toch. Deze collega is goede maatjes met deze collega. Ik heb het idee dat als ik tzt uit de kast kom, zij gaan zeggen, oh, maar dat wisten we allang. Terwijl ik dus helemaal niet weet of het nou echt daar om ging of over het algemene LGBT-concept of het feit dat ze bij de politie werkt (bovengenoemde collega heeft inmiddels mijn boeken gelezen).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150872420
Zo, Ik ben al een heel aantal jaartjes aan het lurken op fok! echter wil ik nu wel wat nalaten hier aangezien ik ook met mijn transitie bezig ben. A.s. woensdag heb ik gesprekken op het vumc over mijn traject de komende jaren.
Ik heb al mensen gezien hier die o.a. op de roundtable actief zijn, en spreek hun wel over dit traject elders.
Ik heb o.a. door misbruik in mijn jeugd veel tijd verloren, ik zie eea tegemoet na lange tijd zwaar geworsteld te hebben, ik wens eenieder veel success in het lange traject en evt nasleep die nog volgt.
Weet niet of ik hier vaak zal posten maar zal het proberen :3
pi_150876354
Nou, Ferinia, ik vind het in elk geval wel leuk dat je de stap genomen hebt om hier te posten.
en ik wens je veel sterkte en succes in het hele proces van de transitie.
Ik ben zelf nooit in transitie gegaan, maar begin er nu over te twijfelen. (Ik ben 54)

@wonderer, ja zo hoort het ook gewoon, en zo is het eigenlijk steeds gegaan met het outen, zodoende is er nooit spanning vooraf geweest van "nu moet ik het gaan vertellen". Maar ik ben nog wel heel selectief met wie ik het vertel. Dat gaat ook vanzelf, want met mensen die er niet mee om kunnen gaan, heb je sowieso geen gesprekken waar LGBT in voorkomt. Of ze reageren al heel fel op iets heel onbenulligs LGBT. Als ik dan probeer voor te lichten (want meestal onwetendheid) en ze blijven stug, dan wordt dat gewoon een te vermijden onderwerp.

Wat die collegas van jou betreft, na het lezen van dat ander, zou ik zeggen dat die heel goed op de hoogte zijn. De littekens zijn voor mij altijd ook een aanleiding om te denken aan een transman.
Er zijn natuurlijk mensen die meer weten over transpersonen. Soms omdat ze een in de familie of vriendenkring hebben, soms door TV programmas.
Het lijkt mij ook dat deze collega het geheim kent, maar er niet naar zal vragen maar wel aanleiding geeft om er zelf over te kunnen beginnen.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 10:55:06 #263
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_150877292
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 00:36 schreef Ferinia het volgende:
Zo, Ik ben al een heel aantal jaartjes aan het lurken op fok! echter wil ik nu wel wat nalaten hier aangezien ik ook met mijn transitie bezig ben. A.s. woensdag heb ik gesprekken op het vumc over mijn traject de komende jaren.
Ik heb al mensen gezien hier die o.a. op de roundtable actief zijn, en spreek hun wel over dit traject elders.
Ik heb o.a. door misbruik in mijn jeugd veel tijd verloren, ik zie eea tegemoet na lange tijd zwaar geworsteld te hebben, ik wens eenieder veel success in het lange traject en evt nasleep die nog volgt.
Weet niet of ik hier vaak zal posten maar zal het proberen :3
Hoi Ferina!
Leuk dat je even de moeite neemt om te posten hier :) .
Ik ben wel benieuwd naar hoe jouw traject verloopt voor je en ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden van alles wat er gebeurt.
Wat is de roundtable eigenlijk?
Ik wens je veel succes a.s. woensdag.

Xx Naomi
pi_150889601
Eigenlijk roundstable maakte een typo XD, maar dat is voor enkele mensen hier die hier ook posten.
En ja het is naar mijn mening nooit te laat om eraan te beginnen. Zolang je maar gelukkig wordt..
En adorabelle, je ziet er zeer goed uit!
pi_150980491
De logica van het vu is weer eens ondoorgrondelijk. Ik maak een afspraak voor jaarlijkse controle bij de endocrinoloog, vraag of het handig is als ik een poosje van te voren vast bloed laat afnemen. Zodat ze gelijk actuele bloedwaarden hebben. "Nee, dat doen we niet meer. De Arts beslist of dat nodig is."

Wat waren de argumenten tegen zelfmedicatie nu ook weer bij het genderteam?
pi_150983701
Wellicht gaat de endo van het genderteam meer af op je verhaal/klachten.
Hij of zij heeft natuurliik wel jouw geschiedenis en weet of een lijn opwaarts, neerwaarts of gelijk is wat waardes betreft en alleen bij klachten is het dan nodig om te kijken of het dan aan veranderingen in het bloed is, dus ik snap de redenering wat dat betreft wel om ter plekke na te gaan of het nodig is om bloed af te gaan nemen. Oftewel pas als er vermoedens zijn dat er iets niet klopt. Ook een vorm van bezuinigen natuurlijk...
pi_150985647
Denk -nu je er over begint- dat mijn laatste bloedtapperij bijna twee jaar geleden was. Vanochtend gebeld voor een receptje, dat wordt gewoon opgestuurd zoals altijd. o|O . Ik denk dat ik nooit meer een bloedonderzoek zal krijgen tenzij ik het als eis op tafel leg ;)
pi_150986298
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:00 schreef Onderweg het volgende:
Denk -nu je er over begint- dat mijn laatste bloedtapperij bijna twee jaar geleden was. Vanochtend gebeld voor een receptje, dat wordt gewoon opgestuurd zoals altijd. o|O . Ik denk dat ik nooit meer een bloedonderzoek zal krijgen tenzij ik het als eis op tafel leg ;)
Of klachten krijgt...
pi_150986537
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:15 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Of klachten krijgt...
Tja, misschien dan. Jammer alleen dat als je klachten hebt, je nog een maand (of misschien twee) moet wachten voordat je terecht kan in Adam. Denk dat ik in dat geval maar gewoon naar de huisarts ga, die zich telefonisch kan laten adviseren. Lijkt mij wat praktischer. Als het aan mij ligt, haal ik daar ook mijn recepten, maar dat wil het VU niet volgens mij (zal wel iets met declaraties te maken hebben).
  dinsdag 24 maart 2015 @ 15:32:11 #270
296917 Abby79
Being myself!
pi_150986897
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:21 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Tja, misschien dan. Jammer alleen dat als je klachten hebt, je nog een maand (of misschien twee) moet wachten voordat je terecht kan in Adam. Denk dat ik in dat geval maar gewoon naar de huisarts ga, die zich telefonisch kan laten adviseren. Lijkt mij wat praktischer. Als het aan mij ligt, haal ik daar ook mijn recepten, maar dat wil het VU niet volgens mij (zal wel iets met declaraties te maken hebben).
Ik heb de recepten voor mijn hormonen nu via mijn internist die ik heb voor m'n diabetes. Waarom zou de huisarts dat niet kunnen? Volgens mij heeft het VU daar echt geen alleenrecht op hoor :).
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_150987116
Ik weet niet of de huisarts het zou willen, dat voorop gesteld. Misschien wil zij dat aan een specialist overlaten (die ik dus buiten het VU niet heb). Niet dat die een inhoudelijke beoordeling doet. Ik heb in het VU gezien hoe een arts-assistent de gehele middag standaard receptjes aan het uitschrijven was ;)

In de twee jaar voordat ik door het VU aan de hrt geholpen werd, heb ik zelf mijn bloedonderzoekjes gedaan voor -voornamelijk- de leverwaardes. Volgens mij loopt het allemaal niet zo'n vaart want dat was altijd stabiel. Maar ja, als je ouder wordt kan er natuurlijk wel wat gaan veranderen.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 15:41:13 #272
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150987214
Ik vraag me echt af hoe "gevaarlijk" die hormonen nou zijn. Misschien is er voor jullie een klein extra risico vanwege de toedoening, maar testosteron-injecties hebben volgens mij geen effect verder. Ik moet mijn rode bloedlichaampjes in de gaten houden, maar na vijf jaar heeft zich dat vast wel gestabiliseerd.

:o

Bijna mijn 5-jarig jubileum (13 April).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150987307
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:41 schreef wonderer het volgende:
Ik vraag me echt af hoe "gevaarlijk" die hormonen nou zijn. Misschien is er voor jullie een klein extra risico vanwege de toedoening, maar testosteron-injecties hebben volgens mij geen effect verder. Ik moet mijn rode bloedlichaampjes in de gaten houden, maar na vijf jaar heeft zich dat vast wel gestabiliseerd.

:o

Bijna mijn 5-jarig jubileum (13 April).
Alvast gefeliciteerd *O*

In mijn tweede jaar vóór het VU heb ik de hrt via mijn (vorige) huisarts gekregen. Die had met het VU gebeld en had te horen gekregen, dat de risico's voor een mtf niet groter zijn dan voor een cisgender vrouw van die leeftijd. Dusssss, het blijft een extra risico maar dat moet blijkbaar niet overdreven worden.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 15:44:53 #274
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150987336
Ja, precies. Een keer in de drie jaar of zo kan toch ook? Tenzij tussentijdse klachten.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150987419
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:44 schreef wonderer het volgende:
Ja, precies. Een keer in de drie jaar of zo kan toch ook? Tenzij tussentijdse klachten.
Na mijn 'afstuderen' in de transitie kreeg ik te horen dat ik na twee jaar een nieuwe afspraak moest maken. Of dat nou psychologisch, chirugisch of endocrinologisch is, is mij niet duidelijk geworden. Zal wel voor de endo zijn denk ik dan.
pi_150988107
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:38 schreef Onderweg het volgende:
Ik weet niet of de huisarts het zou willen, dat voorop gesteld. Misschien wil zij dat aan een specialist overlaten (die ik dus buiten het VU niet heb). Niet dat die een inhoudelijke beoordeling doet. Ik heb in het VU gezien hoe een arts-assistent de gehele middag standaard receptjes aan het uitschrijven was ;)

In de twee jaar voordat ik door het VU aan de hrt geholpen werd, heb ik zelf mijn bloedonderzoekjes gedaan voor -voornamelijk- de leverwaardes. Volgens mij loopt het allemaal niet zo'n vaart want dat was altijd stabiel. Maar ja, als je ouder wordt kan er natuurlijk wel wat gaan veranderen.
Huisartsen zouden er op zich geen problemen mee moeten hebben.

Hier krijg je trouwens altijd zelf de uitslag en moet/kun je daarmee naar de arts om het te laten beoordelen als je zelf niet weet wat je er mee aanmoet, maar zo lastig is dat ook weer niet, omdat de norm waardes erbij staan.

@wonderer, straks vijf jaar alweer... feli!
  dinsdag 24 maart 2015 @ 16:25:22 #277
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150988541
Ik moet trouwens ook weer een shot halen. Eens kijken of dat gaat lukken met het herhaalrecept en alles (en of ik dat nog kan vinden).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 24 maart 2015 @ 16:51:14 #278
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_150989472
Ik heb begrepen dat (mtf) hormonen vooral als je net begint risico's met zich meebrengen. Als in de beginperiode blijkt dat het geen problemen oplevert schijnt het risico op de langere termijn ook wel mee te vallen.

Dat je er zelf achteraan moet gaan om weer eens getest te worden is wel vervelend, een automatische oproep om de zoveel jaar zou een stuk makkelijker zijn. Ik moet hoognodig ook weer eens bellen, alhoewel ik wel een beetje bang ben dat ze dan over pleisters gaan beginnen omdat ik de 40 gepasseerd ben. Dat lijkt me dus helemaal niets, hoor heel veel negatieve verhalen over gedoe met pleisters, pillen zijn zoveel makkelijker (maar schijnen wel risicovoller te zijn voor 40-plussers).
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_150991096
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 16:51 schreef Joanne35 het volgende:
Ik heb begrepen dat (mtf) hormonen vooral als je net begint risico's met zich meebrengen. Als in de beginperiode blijkt dat het geen problemen oplevert schijnt het risico op de langere termijn ook wel mee te vallen.

Dat je er zelf achteraan moet gaan om weer eens getest te worden is wel vervelend, een automatische oproep om de zoveel jaar zou een stuk makkelijker zijn. Ik moet hoognodig ook weer eens bellen, alhoewel ik wel een beetje bang ben dat ze dan over pleisters gaan beginnen omdat ik de 40 gepasseerd ben. Dat lijkt me dus helemaal niets, hoor heel veel negatieve verhalen over gedoe met pleisters, pillen zijn zoveel makkelijker (maar schijnen wel risicovoller te zijn voor 40-plussers).
Ik gebruik inmiddels 6 jaar pleisters. Het enige vervelende is dat als je in je blote gat loopt, mensen het kunnen zien. Maar verder nooit opmerkingen over gehad. Het enige waar ik echt van baal is dat meno implant niet meer geproduceerd wordt. Als ik dat van tevoren geweten had was ik er niet aan begonnen ( :s) NOT ).
pi_150991327
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 16:11 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Huisartsen zouden er op zich geen problemen mee moeten hebben.

Hier krijg je trouwens altijd zelf de uitslag en moet/kun je daarmee naar de arts om het te laten beoordelen als je zelf niet weet wat je er mee aanmoet, maar zo lastig is dat ook weer niet, omdat de norm waardes erbij staan.

@wonderer, straks vijf jaar alweer... feli!
Het blijkt dat veel huisartsen er wel problemen mee hebben om hrt voor te schrijven. Dat maakt hen ook verantwoordelijk voor iets waar ze met hun vakgebied weinig mee te maken hebben. Maar goed, het is een kwestie van proberen. Soms zit het mee ...
  dinsdag 24 maart 2015 @ 18:09:13 #281
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150991635
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 17:44 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Ik gebruik inmiddels 6 jaar pleisters. Het enige vervelende is dat als je in je blote gat loopt, mensen het kunnen zien. Maar verder nooit opmerkingen over gehad. Het enige waar ik echt van baal is dat meno implant niet meer geproduceerd wordt. Als ik dat van tevoren geweten had was ik er niet aan begonnen ( :s) NOT ).
Er zijn ook cisvrouwen met dat soort pleisters (oa Angelina Jolie nu).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_150991832
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 18:09 schreef wonderer het volgende:

[..]

Er zijn ook cisvrouwen met dat soort pleisters (oa Angelina Jolie nu).
True :Y
pi_150991862
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:23 schreef AdoraBelle het volgende:
Afgelopen weekend ben ik op bezoek geweest bij een (trans) vriendin in Vlissingen. Het was erg gezellig en het leek me wel leuk om een foto te delen met jullie. Ook zodat jullie een beetje mijn voortgang kunnen zien enzo.
[ afbeelding ]

Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met deze foto. Ik vind mezelf niet per se lelijk of mannelijk en ik heb m'n ogen niet dicht :) .
Je ziet er goed uit op deze foto AdoraBelle.
pi_150996205
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:21 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Tja, misschien dan. Jammer alleen dat als je klachten hebt, je nog een maand (of misschien twee) moet wachten voordat je terecht kan in Adam. Denk dat ik in dat geval maar gewoon naar de huisarts ga, die zich telefonisch kan laten adviseren. Lijkt mij wat praktischer. Als het aan mij ligt, haal ik daar ook mijn recepten, maar dat wil het VU niet volgens mij (zal wel iets met declaraties te maken hebben).
Als ik acuut klachten krijg die aan de hormonen te relateren zijn dan zou ik waarschijnlijk ook eerst naar mijn huisarts gaan. Daar zal ik iets eerder terecht kunnen dan bij het VU. Ik heb mijn laatste herhaalrecept voor de oestrogeen ook van mijn huisarts. Progynova is iets wat huisartsen ook gewoon voorschrijven aan vrouwen met overgangsproblemen.
pi_150998098
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 17:55 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Het blijkt dat veel huisartsen er wel problemen mee hebben om hrt voor te schrijven. Dat maakt hen ook verantwoordelijk voor iets waar ze met hun vakgebied weinig mee te maken hebben. Maar goed, het is een kwestie van proberen. Soms zit het mee ...
Echt? Nou ja, succes dan maar!
pi_151022361
Ok, wachtlijst ahoy, eerst afspraak met therapeut maken, maar de bal is rollende :3
pi_151031140
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:44 schreef Ferinia het volgende:
Ok, wachtlijst ahoy, eerst afspraak met therapeut maken, maar de bal is rollende :3
Dat is al wat!
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:58:28 #288
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_151068185
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:44 schreef Ferinia het volgende:
Ok, wachtlijst ahoy, eerst afspraak met therapeut maken, maar de bal is rollende :3
Mooie eerste stap ^O^
pi_151088514
Gelukkig viel de stroomstoring vandaag net voor dat ik de trein in kon stappen naar het VU vanuit Rotterdam...anders in een weiland gestaan denk ik _O-

Eind april dan maar ^^
  vrijdag 27 maart 2015 @ 12:46:56 #290
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_151089037
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 12:32 schreef Vivie het volgende:
Gelukkig viel de stroomstoring vandaag net voor dat ik de trein in kon stappen naar het VU vanuit Rotterdam...anders in een weiland gestaan denk ik _O-

Eind april dan maar ^^
Oh wat zonde!
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:32:09 #291
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_151132364
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 18:17 schreef Gewas het volgende:

[..]

Je ziet er goed uit op deze foto AdoraBelle.
Dankjewel :) .
  maandag 30 maart 2015 @ 14:36:42 #292
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_151189633
Minister Schippers heroverweegt opname plastische chirurgie in basispakket

quote:
Minister Schippers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) biedt plastisch chirurgen nadrukkelijk een opening om medisch noodzakelijke plastische chirurgie weer vanuit de basisverzekering te vergoeden. 'Maak mij een voorstel dat ik niet kan weigeren.' Hiermee gaat de minister in tegen alle adviezen die zij hierover krijgt.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  maandag 30 maart 2015 @ 18:13:27 #294
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_151196867
Wat zou dat voor ons betekenen?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 30 maart 2015 @ 23:33:06 #295
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_151210284
Of het voor trans mannen veel uitmaakt weet ik niet, maar mogelijk dat de borstvergroting bij trans vrouwen dan net als vroeger weer vergoed gaat worden. Het artikel waar ik hierboven naar link verwijst o.a. naar een voorbeeld van een vrouw die wegens medische redenen geen borstgroei heeft. Oneerlijkheid t.o.v. dit soort patiënten was altijd de reden voor de politiek om de b.v.g. niet meer te vergoeden voor trans vrouwen. Mogelijk dat dit argument dan weg valt.

Verder zou het b.v. vergoeding van gezichtsoperaties eenvoudiger moeten kunnen maken. In principe vielen alle aanpassingen aan secundaire geslachtskenmerken buiten het pakket sinds de plastische chirurgie er uit gehaald is door Hoogervorst. De enige uitzondering is verwijdering van gezichtsbeharing, omdat dit volgens het College voor Zorgverzekeringen als een aangeboren misvorming gezien moet worden in het geval van trans vrouwen.

Maar laten we nog niet te vroeg juichen, voorlopig is het slechts een proefballon van Schippers.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  woensdag 1 april 2015 @ 21:05:42 #296
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_151276215
quote:
quote:
'Ik ben bereid naar ieder goed plan te kijken waarin je goede afbakeningen hebt en waar we met elkaar zeggen, dit is echt iets wat nodig is voor mensen om te kunnen functioneren, omdat het medisch noodzakelijk is.'
En:
quote:
De minister vindt de situatie echter dusdanig dat ze een belangrijke oproep doet aan de artsen zelf.
Goede zaak lijkt me; dit klinkt heel redelijk. Nu hopen dat het niet bij een overweging blijft, maar dat er (hopelijk op korte termijn) ook echt stappen worden gezet in de goede richting.
  donderdag 2 april 2015 @ 16:57:13 #298
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_151298983
Wat is de verhouding mannen/vrouwen bij zo'n cafe?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_151299438
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2015 16:57 schreef wonderer het volgende:
Wat is de verhouding mannen/vrouwen bij zo'n cafe?
1%/99% ;) , maar niets is onmogelijk :P
  donderdag 2 april 2015 @ 17:13:34 #300
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_151299448
Ugh :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_151299454
>:)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')