Ik ben benieuwd naar welke school je bent geweestquote:Op woensdag 28 januari 2015 21:33 schreef Weekendwarrior het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Volgens mij de lasacademiequote:Op woensdag 28 januari 2015 21:34 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar welke school je bent geweest
Oh, ik had veel meer verwacht. Het lijkt een joekel.quote:Op woensdag 28 januari 2015 21:40 schreef Weekendwarrior het volgende:
En daarom dus autocorrect uitzetten....
Rond de 35 kilo.
Ja zeker, hij doet het mischien wel iets te goed, we moeten toch wel wat moeite doen om hem eruit te krijgen.quote:
Je ziet toch wel wat boven en onder is op de foto?quote:Op woensdag 28 januari 2015 22:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Weet je dat ik niet snap hoe zo'n anker werkt? Wat is nou de boven- en wat is de onderkant...? En moet er iets in de bodem blijven haken en hoe komt het dan weer los...?
Ja ik zie boven zo'n ding als in een katrol, of aan een katrol. Dus dat moet dan de bovenkant zijn. Maar hoe en waarom blijft dat ding dan liggen op de zeebodem? Da snap ik niet.quote:Op woensdag 28 januari 2015 22:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Je ziet toch wel wat boven en onder is op de foto?
Plat, met een ketting om de steel op de grond te houden. De bladen kunnen bewegen en trekken zich door het gewicht van de boot aan de lijn in de bodem.quote:Op woensdag 28 januari 2015 22:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja ik zie boven zo'n ding als in een katrol, of aan een katrol. Dus dat moet dan de bovenkant zijn. Maar hoe en waarom blijft dat ding dan liggen op de zeebodem? Da snap ik niet.
Oh.... dus het schip moet nog éven varen anders werkt het niet? Overigens zien die bladen er niet uit alsof ze kunnen bewegen, ze zien er vastgelast uit. Maar anders snap ik het wel ja. Dat rechte ding gaat over de bodem, de bladen klappen naar beneden en zetten zich schrap in de zeebodem. Zo....?quote:Op woensdag 28 januari 2015 22:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Plat, met een ketting om de steel op de grond te houden. De bladen kunnen bewegen en trekken zich door het gewicht van de boot aan de lijn in de bodem.
De boot moet er inderdaad aan trekken. En trekt de bladen dan de grond in inderdaad.quote:Op woensdag 28 januari 2015 22:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh.... dus het schip moet nog éven varen anders werkt het niet? Overigens zien die bladen er niet uit alsof ze kunnen bewegen, ze zien er vastgelast uit. Maar anders snap ik het wel ja. Dat rechte ding gaat over de bodem, de bladen klappen naar beneden en zetten zich schrap in de zeebodem. Zo....?
het is inderdaad een briljant anker. Ik zou het bijna in willen lijsten.quote:Op woensdag 28 januari 2015 21:43 schreef Awesome_ het volgende:
Ik heb nog nooit zo'n mooi anker gezien.
En toen dacht ik dat er EERST een paar meter ketting werd gebruikt, en de rest gewoon touw...quote:Je gebruikt een paar meter ketting omdat je het ding dan netjes plat in de grond trekt (gewicht). Als je omhoog trekt, komt het ding uit de grond.
De lassen en bewerkte kanten staan idd goed dik in de menie.quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:45 schreef -Richard- het volgende:
Volgens mij staat deze in de rode menie, dat is juist tegen roest.
Echter is roesten waarschijnlijk verwaarloosbaar, het is waarschijnlijk 10mm dik staal en daardoor duurt het heel erg lang voor dat het verrot is.
Een ketting is natuurlijk vele malen sterker en daarbij, beter bestand tegen het altijd vieze (zoute) water (en de organismen; denk aan alg en kleine waterdieren)
Maargoed, wat weet ik er ook van; dit is puur waar ik aan denk als ik dat zo zie.
Het kan beide :-)quote:Op donderdag 5 maart 2015 19:00 schreef Atmoz het volgende:
En toen dacht ik dat er EERST een paar meter ketting werd gebruikt, en de rest gewoon touw...
Maar je gebruikt dus overal ketting?!
De ketting gaat door zn gewicht op de bodem liggen, als er dan aan het touw word getrokken door de boot trekt ie t anker de grond in. Met alleen een touw zou t anker schuin omhoog worden getrokken, waardoor ie zich nooit lekker ingraaft.quote:Op donderdag 5 maart 2015 19:00 schreef Atmoz het volgende:
Ohhh... dus het is ALLEEN maar ketting?
Ik las dit:
[..]
En toen dacht ik dat er EERST een paar meter ketting werd gebruikt, en de rest gewoon touw...
Maar je gebruikt dus overal ketting?!
Of gewoon een paar extra ruggetjes in de voorraad kastquote:Op donderdag 5 maart 2015 20:08 schreef appelepent het volgende:
Volgende project een ankerlier? Mooi stuk metaal hoor!
Alles is van 8mm staal 52, afgelopen dinsdag heb ik hem toevallig in de twee componenten verf gezet. En inderdaad het roesten kan je nu wel bijna verwaarlozen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:45 schreef -Richard- het volgende:
Volgens mij staat deze in de rode menie, dat is juist tegen roest.
Echter is roesten waarschijnlijk verwaarloosbaar, het is waarschijnlijk 10mm dik staal en daardoor duurt het heel erg lang voor dat het verrot is.
Een ketting is natuurlijk vele malen sterker en daarbij, beter bestand tegen het altijd vieze (zoute) water (en de organismen; denk aan alg en kleine waterdieren)
Maargoed, wat weet ik er ook van; dit is puur waar ik aan denk als ik dat zo zie.
Haha opzich natuurlijk niet eens z'n gek idee, helaas is het voor een historische zeilboot dus die aanpassingen doen we maar nietquote:Op donderdag 5 maart 2015 20:08 schreef appelepent het volgende:
Volgende project een ankerlier? Mooi stuk metaal hoor!
1 waar geen taal zeikerds zittenquote:Op woensdag 28 januari 2015 21:34 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar welke school je bent geweest
Oude gardetaal. S355....quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:04 schreef Weekendwarrior het volgende:
[..]
Alles is van 8mm staal 52, afgelopen dinsdag heb ik hem toevallig in de twee componenten verf gezet. En inderdaad het roesten kan je nu wel bijna verwaarlozen.
Er zit altijd een stuk ketting aan een anker omdat ketting zwaarder is en zo het uiteinde van het anker naar beneden houd. Het anker moet natuurlijk op zijn kant liggen om de bodem in te haken.quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:35 schreef Atmoz het volgende:
Mooi gemaakt!!
Ziet d'r goed uit.
Wat doe je tegen het roesten?
En hoe zit dat nu precies met die ketting? Dat stukje snap ik even niet...?
Waarom moet er een ketting tussen? (is alleen een touw dus absoluut niet genoeg?)
Ik heb gisteren het anker zelfs wat handbaarder gemaakt. Opzich komt er maar een bootje van 16 ton aan te liggen dus hij was wel wat overkill. Zaterdag even testen!quote:Op dinsdag 10 maart 2015 16:15 schreef BBach het volgende:
@TS: mooi gemaakt en zal vermoedelijk ook wel goed werken. Het zijn wel vrij lange vloeien, misschien gaan die wel plooien op termijn. Ze zien er namelijk gewoon plat uit? Eventueel kan je er nog een verstevigingsrib aan lassen, zoals een holland profiel,
[ afbeelding ]
mocht dat gebeuren. Zal dan in elk geval veel stijver zijn.
Bij zulke gelaste poolankers zijn de vloeien meestal hol uitgevoerd. Maar misschien vallen de krachten hier wel mee met een klein schip, dat zal de tijd wel uitwijzen.
Dat zou ruimschoots voldoende moeten zijn. Succes! En blijven doordoen want je kan het blijkbaar.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 20:44 schreef Weekendwarrior het volgende:
[..]
Ik heb gisteren het anker zelfs wat handbaarder gemaakt. Opzich komt er maar een bootje van 16 ton aan te liggen dus hij was wel wat overkill. Zaterdag even testen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |