Okay voltijdsbaan is wat anders, maar zelfs dan nog... ik zou als ik een kind heb nooit kostgeld vragen.. Dat hebben mijn ouders ook nooit bij mij gedaan.quote:Op donderdag 18 februari 2016 13:00 schreef R-K het volgende:
[..]
Het lijkt mij logisch dat iemand die een voltijdsbaan heeft en nog bij zijn ouders woont een percentage van zijn inkomen afstaat aan zijn/haar ouders als kostgeld. Indien hij of zij nog een opleiding volt vindt ik kostgeld niet echt redelijk, aangezien zijn of haar inkomen minimaal is.
Dat is wat anders!, ik heb dan nog nooit echt fulltime gewerkt en bakken met geld overgehouden maar vind het natuurlijk wel vanzelfsprekend dat je een bijdrage lever bij het doen van boodschappen en wat andere dingen.quote:Op donderdag 18 februari 2016 14:56 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Mijn ouders (van Turkse afkomst) hebben mij ook nooit om kostgeld gevraagd. Ik vond het echter vanzelfsprekend om een bijdrage te leveren aangezien ik fulltime werkte en maandelijks bakken met geld overhield.Gewoon zo nu en dan een briefje van honderd in de portemonnee, tas, of zelf afrekenen in de supermarkt/bij het tankstation als we samen op stap zijn. Nieuwe tv nodig? Ik bestel wel. Onder het mom van vaderdag en moederdag kregen ze een vakantie cadeau.
Ik zou het ook gaan doen als mijn kind na zijn studie geen aanstalten zou maken om een keer op zichzelf te gaan. Op een gegeven moment is het toch echt tijd jezelf te rooien.quote:Op donderdag 18 februari 2016 20:11 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Okay voltijdsbaan is wat anders, maar zelfs dan nog... ik zou als ik een kind heb nooit kostgeld vragen.. Dat hebben mijn ouders ook nooit bij mij gedaan.
godverdomme. Ik zou mezelf van kant maken als dat mijn leven zou zijn.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 06:56 schreef Staaf het volgende:
Broertje van m'n vriendin was op z'n 22e thuiswonend en leerde toen z'n 27 jarige vriendin kennen die al 10 jaar uit huis was en al eerder had samengewoond. Zij ging toen bij hem en z'n ouders inwonen en hebben daar later ook met hun kind gewoond. Nu hebben ze een huis gekocht 1 straat van z'n ouderlijk huis vandaan. Eten doen ze nog steeds 3x in de week bij zijn ouders en de rest van de week kookt z'n moeder daar of halen ze friet of Chinees. Ook past z'n moeder 4x in de week op t kind..
Als ie eens een weekend alleen is komt ie hier met z'n weekendtas met was omdat ie niet weet hoe de wasmachine werkt..
Kortom allemaal snel huisje en gezinnetje maar zegt niks over zelfstandigheid..
Nou he. Echt, waarom?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 08:31 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
godverdomme. Ik zou mezelf van kant maken als dat mijn leven zou zijn.
Pas met middelbare school? Mijn dochter van 8 helpt al met koken, mag haar eigen kamer opruimen en weet dondersgoed dat bonte was niet bij de witte was moet.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 08:27 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het trouwens ook een faal van ouders als je je kind niet ergens in zijn middelbare schooljaren leert hoe hij moet koken, poetsen en wassen. Daarvoor hoef je niet op jezelf te gaan.
Doet pijn he.quote:
Maar dat bereid je niet echt voor op het keer op keer zelf doen.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 08:27 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het trouwens ook een faal van ouders als je je kind niet ergens in zijn middelbare schooljaren leert hoe hij moet koken, poetsen en wassen. Daarvoor hoef je niet op jezelf te gaan.
In mijn regio zijn de wachtlijsten erg lang en ik ken dus idd vrij veel mensen die pas rond hun dertigste uit huis gaan. Mijn ex was 28 bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 09:57 schreef Mathemaat het volgende:
Ik ben 25 en ga ook eindelijk op mezelf wonen. Waarom heb ik zo lang gewacht? Nou gewoon simpel, ik heb eindelijk een sociale huurwoning kunnen krijgen en heb een pot geld om het te kunnen betalen. Als dat makkelijker was, dan was ik al op mijn 18e uit huis.
En dan heb je ondertussen een goede baan gevonden of je gaat gewoon meer verdienen, en dan kom je niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning. Ga je de particuliere huurmarkt op en dan hou je onder de streep minder over dan toen je minder verdiendequote:Op vrijdag 19 februari 2016 10:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In mijn regio zijn de wachtlijsten erg lang en ik ken dus idd vrij veel mensen die pas rond hun dertigste uit huis gaan. Mijn ex was 28 bijvoorbeeld.
Je mag je pas inschrijven op je 18e.. met een wachtlijst van meer dan 12 jaar ben je dus maar zo 30 voor je een sociale huurwoning kunt bemachtigen. Er zijn dan ook aardig wat 'jongeren' die kiezen voor private huur maar die krijgen het stuk voor stuk erg zwaar financieel en ik ken er daar dus ook een paar van die toch terug zijn gegaan naar mam en pap.
Op je dertigste bij je ouders weg om te verkassen naar een sociale huurwoning.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 10:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In mijn regio zijn de wachtlijsten erg lang en ik ken dus idd vrij veel mensen die pas rond hun dertigste uit huis gaan. Mijn ex was 28 bijvoorbeeld.
Je mag je pas inschrijven op je 18e.. met een wachtlijst van meer dan 12 jaar ben je dus maar zo 30 voor je een sociale huurwoning kunt bemachtigen. Er zijn dan ook aardig wat 'jongeren' die kiezen voor private huur maar die krijgen het stuk voor stuk erg zwaar financieel en ik ken er daar dus ook een paar van die toch terug zijn gegaan naar mam en pap.
Ja. Iets met jeugdwerkloosheid, salarissen die onder druk staan mede door de goedkopere MOElanders, parttime banen, banen in het kader van die jeugdwerkloosheid (lekker goedkoop), werkervaringsplaatsen voor afgestudeerden e.d.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 10:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Op je dertigste bij je ouders weg om te verkassen naar een sociale huurwoning.
Als ik het goed herinner ben jij advocaat / fiscalist bij een gerenommeerd kantoor, en zit jij dus zo'n beetje aan de top van de arbeidsmarkt voor starters/junioren/senioren.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 10:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Op je dertigste bij je ouders weg om te verkassen naar een sociale huurwoning.
Als je wilt werken is er altijd wel werk hoor, alleen vaste contracten krijg je in Nederland niet meer zo snel als laaggeschoolde. In sommige branches is het inderdaad wel vrij schandalig hoe ze met werknemers omgaan (iemand Rambam gezien over de schoonmakers in hotels? In zo'n baan moet je niet blijven werken maar door blijven soliciteren of bijscholen in je vrije tijd). En je kan ook meerdere baantjes zoeken (onze voorouders hadden het niet heel veel gemakkelijker, alleen de twee, drie generaties direct voor ons misschien).quote:Op vrijdag 19 februari 2016 11:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja. Iets met jeugdwerkloosheid, salarissen die onder druk staan mede door de goedkopere MOElanders, parttime banen, banen in het kader van die jeugdwerkloosheid (lekker goedkoop), werkervaringsplaatsen voor afgestudeerden e.d.
Voor veel jongeren is het al heel wat om een baantje te bemachtigen voor minimumloon, zeker voor mbo-ers en lbo-ers. Niet iedereen heeft de uni gedaan en kon blijven in het bedrijf waar ze hun stage hebben gelopen.
Ik help een aantal van deze 'jongeren' ook met hun arbeidscontracten en schrik er echt al lang niet meer van dat de CAO's worden ontdoken of zelfs regelrecht aan uitbuiting wordt gedaan (28 uurs contract maar voor dat geld wel 60 uur moeten werken bv). Gedeeltelijk zwart werken voor een schijntje zie ik ook veel voorbij komen. Maar ja.. voor jou duizend anderen en je moet toch iets.
Punt is dat je daarmee dus geen private huur kunt krijgen en geen woning van kunt kopen. Blijft dus over een sociale huurwoning.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 12:09 schreef marzman het volgende:
[..]
Als je wilt werken is er altijd wel werk hoor, alleen vaste contracten krijg je in Nederland niet meer zo snel als laaggeschoolde. In sommige branches is het inderdaad wel vrij schandalig hoe ze met werknemers omgaan (iemand Rambam gezien over de schoonmakers in hotels?). En je kan ook meerdere baantjes zoeken (onze voorouders hadden het niet heel veel gemakkelijker, alleen de twee, drie generaties direct voor ons misschien).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |