Ik heb dan ook geen Canon-mount lenzen.

Moderne non-M43 lenzen die ik heb zijn Nikon mount: Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 11-16mm f/2.8 & 11-16mm f/2.8 II, Nikon 18-55mm II kitlens, 35mm f/1.8G DX, 28mm f/2.8 AI-S MF, 28-70mm f/2.8D ED & 80-200mm f/2.8D ED, daar heb ik zowel een Fotga 'domme' adapter voor als ook een R.J. Lens Turbo.
Ik weet dat ik dan geen beeldstabilisatie heb (kunnen de meeste toch al niet en als dat echt een must is... ik heb de E-M1 met sensorstabilisatie, al doet die alleen maar 30p, de E-M5II pre-order heb ik geschrapt nadat de filmcentric camera van Olympus toch niet zo filmisch bleek te zijn en de GX7 heeft wel sensorstabilisatie ook... maar zet dat natuurlijk fijntjes uit tijdens het opnemen van video. Maar! Ze droppen de prijs van de GX7 en 't lijkt erop dat we over een tijdje de opvolger te zien krijgen... met de gehoopte verbeteringen (4K zou leuk zijn, maar hoeft niet, verbeterde 1080p, robuustere codec/bitrate, meer framerates, vari-angle display en dan natuurlijk in-body image stabilization (IBIS, liefst Olympus like) tijdens video-opnamen)). Autofocus kun je dan ook vergeten. Maar goed, daar ga je dan ook mirrorless voor. Alles adapten met welke adapters dan ook en dan heb je gewoon focus assist en peaking. En je gaat Nikon als je diafragma wilt kunnen regelen. Of gewoon sowieso voor volledig-handmatig-alles-objectieven gaan. Ook veel oudjes van lenzen gewoon lekker adapten.

Gebrek aan stabilisatie door of wijd te gaan, veel contactpuntjes en dan rustig en beheerst schieten... of riggen... tele? Gewoon lockdown, whop, op een statief ermee.
Als ik voor een ander systeem zou gaan en dan ook fullframe vanwege de usual suspects: makkelijker wijd, dieptescherpte misschien, lowlight, beter voor hybrid met groot fotobelang... dan eerder D750 eigenlijk.

Maar denk niet dat ik het M43-formaat snel ga verlaten. Als het moet, sure, dikke lenzen, rigs, de hele mikmak, maar het mooie is, het kan ook heel subtiel, compact en licht... dat zie ik mezelf nog niet zo opgeven.
Motto is een beetje: zit er een spiegel in? Dan denk ik dat ik er niet aan begin. Enne... zit er tussen de lenzen ook een pannenkoek? Anders denk ik dat ik nog ff verder zoek.
De D5300 heeft wel een beetje m'n ogen geopend voor het gedoe met optical viewfinders. Het gemak van EVF is toch wel erg chill. Sowieso de hele beleving van liveview en dergelijke, zo'n spiegel zit letterlijk en figuurlijk alleen maar in de weg en vertraagt alles. Zie spiegelreflex APS-C niet echt zitten. De NX1 is nog wel leuk, maar probleem is daar dat als je iets nativemount zou willen je echt weinig keuze hebt. En de lens die een beetje wat kan, de 16-50mm S lens meen ik, die is stervens duur. Dus ja. A5100 heeft mindere features dan de A6000, maar dan wel weer XAVCS. De A6000 mist dan weer de A5100. En beide zijn ze nu ook weer niet al te briljant voor video. En zo'n A7S is ook wel leuk, maar als ik er dus geen mini lensjes op kan gooien, kan ik net zo goed meteen een D750 nemen... want dan is het toch niet heel erg klein te houden. Hoewel... die Loxia's zijn trouwens wel erg chique. Maar toch. En voor 4K heb je costly externe meuk nodig.
Andere spiegelmeuk van Canon? Als stills voornamelijk je ding is, tuurlijk zo'n 7DmkII is een geweldig sports & wildlife shooter. De autofocus is mooi meegenomen en die en de 70D met dat dualpixel gebeuren schijnen nog best aardige continuous AF te hebben ook. Rebel, xxxD meuk... anno 2015 kun je dat geloof ik wel laten voor video ben ik bang. De 5DmkIII? Mweh, zijn genoeg leuke alternatieven beschikbaar. En Magic Lantern RAW kan nog enigszins wat goedmaken, maar ja, gedoe. En met nieuwe bodies is ML zelfs niet eens meer mogelijk, wordt actief tegengehouden door Canon, de partypoopers. De nieuwe 5D's? Vergeet ze maar weer gauw. De nieuwe 5DmkIV... waarvan alleen speculaties circuleren dat 'ie ergens dit jaar nog zou moeten komen, dat zou nog wat kunnen worden... de 1D C... duur! C100 (II), C300, C500? Nogal een upgrade vanaf een GH-tje. Sowieso, voor dat geld zou je ook een Sony kunnen halen. FS700 met Odyssey of meteen FS7. A7S met Odyssey of Shogun. Die nieuwe JVC... Blackmagic... Kinefinity, Axiom... Panasonic komt met de AF100-opvolger.
Mja. In de M43/MFT-categorie heb je nog altijd camera's die heel aardige 1080p doen en prima modes hebben. De GM1, GM5, G6, GX7, GH2, GH3 en de BMPCC. De GH4 voor 4K (en de LX100 leuk voor erbij). Again, Olympus valt hier door de mand vanwege de '30p only'-mentaliteit. Had graag de E-M5II die daar een eind aan maakte wel wat willen vinden ook. Maar daar is de beeldkwaliteit dan verstiert door Olympus. En in je persberichten maar noemen
'cinema-quality movies [..] Top-class movie performance [..] Advanced movie features for professional level movie making [..] Functions that go beyond flagship models'. Jaja. Mooie praatjes. Anyways. Qua lenzen. Wijd moeilijk? Ja. En native mount is goed wijd duur inderdaad. En huren? Denk dat er weinig fotografen M43 glas zouden willen huren. Daardoor wordt het ook lastig om er voor video aan te komen, want dat is dan weer heel specifiek. Over het algemeen vind ik alle lenzen eigenlijk vrij redelijk geprijsd. Er zijn nauwelijks lenzen die duurder zijn dan 1000 euro. Als je ziet wat een beetje fullframe glas moet doen... nou, daar koop je zo een prima 1080p Panasonic camerabody voor.
Maar goed. Zijn natuurlijk verschillende filosofieën, meningen en baten mee gemoeid. Maar voordat de toekomst van Canon in het segment is zekergesteld met een goed blijkende 5DmkIV zou ik bij Canon vandaan blijven als je daar nog niet hardcore onder bent gebracht. Fullframe D750 is dan eerder mijn pick. De A7S is natuurlijk machtig mooi ook. De NX1 wint langzaam de harten van de mensen merk ik... maar Panasonic... het blijft toch hét balans tussen compactheid, flexibiliteit, prijs en kwaliteit. Wat mij betreft dan, hè. Daar ga je de komende jaren nog vele leuke dingen voor tegenkomen. Verschillende merken camera's. Grote (en denk ook aan aerial videography, weten jullie trouwens dat DJI lid is geworden van het M43-systeem? Kan goed zijn dat ze straks met een kant-en-klare drone komen met M43 mount) en kleine set-ups (bare essentials: body met pancake!) mogelijk. Mount er een regenboog aan lensassortimenten op... maar net wat je wilt. Voor iedereen eigenlijk wel toegankelijk. N'espresso. What else?

So far deze midnight rant.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz