Jazeker. Kunst is de mythe van de realiteit te scheiden. Laat dat dan blijken.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:56 schreef RogerSD het volgende:
Naar mijn mening moeten alle bronnen beschouwd worden, zowel de Bijbel als de historisch kritische bronnen, om een goede visie van Jezus te krijgen. Al die bronnen moeten naar waarheid getoetst worden.
Heb dit tot halfweg gelezen. Conclusie : Zeer zwakke argumentering voor de juiste titel. De auteur kan ook nog niet de mythe van de realiteit scheiden. Was me ook aangeraden. Had absoluut dit soort boeken niet nodig om tot deze conclusie te komen.quote:Ik neem aan dat je ook het boek "De Zeloot" hebt gelezen? Interessant boek, heb hem zelf ook gelezen.
Omdat die al dood was verdorie.quote:Hoe kom je aan de kennis dat het om een algemene messias ging waar het in die brief over gaat, en niet over Jezus?
Ik word ook door mijn vrouw als een god aanbeden... dat zegt niks.quote:De bovenstaande tekst zegt dat de messias als een God aanbeden werd.
Cyrus de Grote.quote:Het klopt dat er vele mensen waren die zichzelf in die tijd messias noemden. Maar weet je een ander voorbeeld van een messias die aanbeden werd als een God?
Waarom ???quote:Het lijkt me toch erg aannemelijk dat ze het hier over Jezus hadden.
Oh god die hoofdletter gezeurquote:Op zondag 25 januari 2015 14:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja? Dan begreep ik het hoofdlettergebruik verkeerd.
Dat is in dit geval nogal belangrijk. Een Jood is onderdeel van het Joodse volk (wat op zich niets meer dan een joods dogma is), terwijl een jood gewoon iemand is die het jodendom aanhangt.quote:
Nee, je vader is moslim. Kleine letter. Geen volk.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:01 schreef Szikha het volgende:
Kijk om mijzelf als vorbeeld te noemen. Ik ben volgens het Jodendom Joods. Ondanks ik niet Joods opgevoed ben. Mijn moeder niet. Mijn grootouders niet. De oma van mijn oma was Joods.
Dus maakt het mij (binnen het Jodendom Joods) ondanks ik eigenlijk geen zak met het Jodendom te maken heb gehad.
En om het nog ingewikkelder te maken: mijn vader is afkomstig uit Tunesie en is Moslim
Ja.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:02 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
en kan je erin meegaan dat volk in deze context hetzelfde betekent als etniciteit?
ben jij het eens met deze definitie?quote:
Ja.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:08 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
ben jij het eens met deze definitie?
An ethnic group or ethnicity is a socially defined category of people who identify with each other based on common ancestral, social, cultural or national experience.[1][2] Membership of an ethnic group tends to be defined by a shared cultural heritage, ancestry, origin myth, history, homeland, language and/or dialect and sometimes ideology, manifests itself through symbolic systems such as religion, mythology and ritual, cuisine, dressing style, physical appearance, etc.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group
Automatismequote:Op zondag 25 januari 2015 15:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, je vader is moslim. Kleine letter. Geen volk.
Kleine letter, geen volk.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:09 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
kan je mij dan uitleggen waarom die definitie niet toepasbaar is op Joden?
oh, ging het om een taal verwarringquote:Op zondag 25 januari 2015 15:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kleine letter, geen volk.
Om dezelfde redenen waarom christenen, moslims, satanisten, enzovoort geen volkeren zijn.
Ook. Maar ik geloof ook niet in het Joodse volk hoor. Ga dus rustig verder.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:14 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
oh, ging het om een taal verwarring?
joden = geen volk
Joden = volk
Ik neem aan dat je bedoeld niet te geloven in 'het uitverkoren joodse volk van god' . dus de religieuze betekenis.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ook. Maar ik geloof ook niet in het Joodse volk hoor. Ga dus rustig verder.
Ik ken de definitie, maar daarmee kun je vrijwel alle groepen volkeren noemen.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:14 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je bedoeld niet te geloven in 'het uitverkoren joodse volk van god' . dus de religieuze betekenis.
Niet geloven dat 'Joods volk' een betekenis heft lijkt me het stijfkoppig ontkennen van zo'n beetje alle definities van het woord volk. , zie : http://www.encyclo.nl/begrip/volk
Mwah geloof er niets van.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dat is nogal verwarrend in dezen.
Hij schrijft jood maar bedoeld overduidelijk Jood (volk)quote:Ik zou eerder zeggen dat de joden juist opgenomen zijn in vrijwel alle europese en midden-oosten volken . omdat ze 2000 jaar geen eigen land hebben gehad is dat ook logisch. Het merendeel mengde zich met de lokale bevolkingen. Bij sommige joden kun je alleen nog aan de achternaam zien dat ze joods zijn of zelfs dat niet. Wie wist bv dat Jack van Gelder joodse voorouders heeft? heeft (vorig jaar programma over gezien?)
Een deel van de joden is wel altijd een duidelijk herkenbare groep gebleven omdat ze door hun religie verbonden zijn. Binnen deze groep zijn ook nog duidelijk genetische afstammingslijnen naar het midden oosten in de oudheid te traceren (maar ook flink wat vermenging met europeanen)
Die heb ik niet gelezen.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:23 schreef Szikha het volgende:
[..]
Mwah geloof er niets van.
Zie deze post aantal uren geleden:
[..]
Hij schrijft jood maar bedoeld overduidelijk Jood (volk)
Als het verwarrend voor je is had je deze user zeker gecorrigeerd.
Niet echt. Omdat niemand zich ervoor interesseert. En je het dus alleen toevallig te horen krijgt als langs een programma zapt waarin de heer van Gelder (omdat ie toevallig BN-er is) meedoet aan een programma over voorouders.quote:Op zondag 25 januari 2015 09:38 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat (al decennia) algemeen bekend was?
Ja maar Joden zijn ook met modern wetenschappelijk DNA onderzoek te onderscheiden.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ken de definitie, maar daarmee kun je vrijwel alle groepen volkeren noemen.
Je bent Joods als je moeder (of moederlijn) Joods zijn volgens het Joodse wet. Anders niet.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:29 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Niet echt. Omdat niemand zich ervoor interesseert. En je het dus alleen toevallig te horen krijgt als langs een programma zapt waarin de heer van Gelder (omdat ie toevallig BN-er is) meedoet aan een programma over voorouders.
van Gelder is al 40 jaar getrouwd met dezelfde vrouw (als ie ten minste niet onlangs gescheiden is, ik volg de Telegraaf niet) en heeft (klein) kinderen. Als zijn vrouw niet joods is (wederom ik heb geen idee, gaat me niks aan) dan is hij dus een prima voorbeeld van hoe mensen hun joods zijn verliezen want die nakomelingen zijn dan niet joods. En ik denk ook niet dat die zich dan Jood met hoofdletter zullen noemen.
Het punt is dus dat dit door alle eeuwen door gebeurde waardoor genetisch gezien er gewoon vermenging met andere volkeren heeft plaatsgevonden.
Desondanks heeft DNA onderzoek wel aangetoond dat Joden toch wel dusdanig bij elkaar bleven klitten dat ze genetisch nog steeds duidelijk met elkaar verwant zijn en de roots uit het antieke Midden Oosten zijn nog steeds terug te vinden bij die groepen die al eeuwen elders leven
Maar zo wordt de definitie van volk wel erg waterig...quote:Op zondag 25 januari 2015 16:42 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ja maar Joden zijn ook met modern wetenschappelijk DNA onderzoek te onderscheiden.
Dat betekent natuurlijk niet dat elke Jood verwant is aan elke andere, maar hun genoom heeft overeenkomsten. (En is daarnaast uiteraard lokaal vermengd op elke locatie)
dus Iraanse joden lijken meer op Portugese joden dan hun Iraanse buurman lijkt op de Portugese buurman etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |