abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149004608
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Diverse platformen krijgen een officiële vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM of DM je mailadres naar Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.
Schip ahoy!
pi_149004641
En maar even een nieuw deel omdat de vorige ongemerkt dicht ging. Ik heb zelf gisteravond ook nog wat in Van Oord gestopt, maar gewoon een klein bedrag. Zo blijven de projecten lopen maar doe ik geen al te gekke dingen.

Doel van deze maand is in elk geval gehaald: return herinvesteren en klein bedrag er bovenop. Ik pak deze maand alleen nog een echt buitenkansje, de rest laat ik lopen.
Schip ahoy!
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:10:55 #3
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_149008902
Oh snap! Ik dacht ik kom even vragen "wie zaten er ook in HIN?" maar het feestje is alweer voorbij, en Van Oord al weer vol voor ik er bij kon... Lap :(
pi_149009177
Ik had het idee dat die het hele weekend nog wel zou lopen, gelukkig was ik net op tijd. Ben benieuwd in hoeverre het 'resultaten uit het verleden' opgaat. Of juist niet.

Als het moet kun je dus in notime 600k ophalen. Toch een soort kuddegedrag in de crowd.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell
pi_149009208
:D Wen er maar aan. De goede projecten knallen heel snel vol. Je kunt een mazzeltje hebben als er toevallig een project begin van de avond wordt gepubliceerd. Maar alles dat overdag op de site komt en goede ratings heeft, gaat hard. Je vraag je bijna af waar de opvatting vandaan komt dat NL in een crisis zit :+
Schip ahoy!
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:21:19 #6
62913 Blik
The one and Only!
pi_149009251
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:19 schreef abominabel het volgende:
Ik had het idee dat die het hele weekend nog wel zou lopen, gelukkig was ik net op tijd. Ben benieuwd in hoeverre het 'resultaten uit het verleden' opgaat. Of juist niet.

Als het moet kun je dus in notime 600k ophalen. Toch een soort kuddegedrag in de crowd.
Ja, is wel waar. Ik heb bijna blind weer ingelegd toen ik het verhaal op het forum las. Het verhaal op de website eigenlijk maar half gelezen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:23:16 #7
62913 Blik
The one and Only!
pi_149009309
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:19 schreef Piet__Piraat het volgende:
vraag je bijna af waar de opvatting vandaan komt dat NL in een crisis zit :+
Weet niet hoe je daar bij komt, maar Nederland is in ieder geval sinds eind 2013 al uit de recessie. Dus dat Nederland in een crisis zou zitten herken ik niet
pi_149009639
Ik vind het ook wel bijzonder hoe snel projecten op GvE vol lopen. Lijkt nx uit te maken wat voor project of het is. Blijkbaar is KoM toch minder bekend. Ik zie daar nog wel een paar projecten staan die op GvE volgens mij allang vol hadden gezeten
pi_149010730
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:34 schreef Justme7005 het volgende:
Ik vind het ook wel bijzonder hoe snel projecten op GvE vol lopen. Lijkt nx uit te maken wat voor project of het is. Blijkbaar is KoM toch minder bekend. Ik zie daar nog wel een paar projecten staan die op GvE volgens mij allang vol hadden gezeten
Bij GvE heb je niet zo lang kans om na te denken. Als je mee wilt doen moet je meteen inleggen.

Ik heb deze maand een X bedrag om te investeren, en daarvoor spiegel ik alle projecten met RDM van KOM. Wanneer deze maand geen betere projecten voorbij komt investeer ik het bedrag in RDM. Deze strategie zou ik bij een project van gve niet kunnen doen aangezien die binnen een half uur vol zou zijn.
pi_149012177
Zijn er hier ook mensen die investeren in bedrijven in ruil voor aandelen? Zoals bij Symbid?

Het idee spreek mij wel aan, maar de risico's zijn denk ik een stuk groter. Daarentegen de opbrengsten ook als het goed loopt. Maar ik zag ook dat de kosten wel een stuk hoger waren dan bijvoorbeeld bij gve.
pi_149012685
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 16:14 schreef eenjongen... het volgende:
Zijn er hier ook mensen die investeren in bedrijven in ruil voor aandelen? Zoals bij Symbid?

Het idee spreek mij wel aan, maar de risico's zijn denk ik een stuk groter. Daarentegen de opbrengsten ook als het goed loopt. Maar ik zag ook dat de kosten wel een stuk hoger waren dan bijvoorbeeld bij gve.
Ik heb 1 symbid project, maar het is mij teveel risico en te onzeker. Waarderingen zijn erg subjectief (DCF obv eigen inschattingen). Soms komt er pareltje langs dat ik nog wel twijfel, maar het blijft een spelletje symbid
pi_149012711
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 16:32 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik heb 1 symbid project, maar het is mij teveel risico en te onzeker. Waarderingen zijn erg subjectief (DCF obv eigen inschattingen). Soms komt er pareltje langs dat ik nog wel twijfel, maar het blijft een spelletje symbid
En hoe loopt dat ene project?
pi_149012861
Nog even een vraag van een nieuweling.

Als ik ¤10k in verschillende projecten doe van allemaal 48 maanden en allemaal 8% hoeveel heb ik dan na die 4 jaar?

Is dat :

(((1+1,08)^1/12)-1/(1-((1+((1+1,08)^1/12)-1^-48)))*-10000 = 12096,95, dus ¤12096,95

of is het zoals op http://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html berekent wordt ¤244,13 per maand en dus (244,13*48 =) ¤11718,24 na 4 jaar?
pi_149014363
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 16:38 schreef Cruseder4 het volgende:
Nog even een vraag van een nieuweling.

Als ik ¤10k in verschillende projecten doe van allemaal 48 maanden en allemaal 8% hoeveel heb ik dan na die 4 jaar?

Is dat :

(((1+1,08)^1/12)-1/(1-((1+((1+1,08)^1/12)-1^-48)))*-10000 = 12096,95, dus ¤12096,95

of is het zoals op http://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html berekent wordt ¤244,13 per maand en dus (244,13*48 =) ¤11718,24 na 4 jaar?
Laatste berekening maar dan min 90 euro als fee
pi_149015875
quote:
Laatste berekening maar dan min 90 euro als fee
min eventuele defaults
pi_149016172
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 16:14 schreef eenjongen... het volgende:

Zie er nu niet echt projecten tussen staan die enorm aanspreken en waarbij ik vertrouwen heb in het product. Enige uitzondering misschien die chocolate company, maar dan zou ik eerst eens naar zo'n winkel gaan om zelf eens te kijken en te proeven.

Dus zou het moeten zitten in de gunfactor. Zoals zo'n fimproject misschien of het redden van je favoriete boekhandel. Heb mijn favoriete film of boekhandel alleen nog niet langs zien komen.
En de opbrengst van Nederlandse films zal altijd beperkt zijn is mijn verwachting.
pi_149023940
Hoi allemaal, speciaal voor het crowdfunding forum mezelf geregistreerd op fok.
Over mij: Actief op GvE sinds begin 2013, geen ervaring op andere platformen. Ruim 20 projecten lopen, nog geen slechte ervaringen. Ben dan ook vrij kritisch op welke ik mee doe :)
pi_149024326
quote:
12s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 21:58 schreef aborren het volgende:
Hoi allemaal, speciaal voor het crowdfunding forum mezelf geregistreerd op fok.
Over mij: Actief op GvE sinds begin 2013, geen ervaring op andere platformen. Ruim 20 projecten lopen, nog geen slechte ervaringen. Ben dan ook vrij kritisch op welke ik mee doe :)
Welkom :)
pi_149024451
quote:
ben dan ook vrij kritisch op welke ik mee doe
Daar is bij GVE geen tijd meer voor tegenwoordig. :)
pi_149024514
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 22:14 schreef M.anoniem het volgende:

[..]

Daar is bij GVE geen tijd meer voor tegenwoordig. :)
Komt vanzelf wel weer als er een aantal projecten de mist in gaan. Dit is de zoveelste financiële bubbel. die knapt ook nog wel een keer.
pi_149024945
Voor de mensen die het leuk vinden; ik heb wat zitten grasduinen in de data van GvE:

Gemiddelde investering: ¤ 779 (neemt wel af, t/m 2013 was het ¤ 920, in 2014 ¤ 744 en in 2015 ¤ 705)
Meest voorkomende investering : ¤ 500

Gemiddeld geboden rentepercentage : 7,87% (neemt nauwelijks af, t/m 2013 was het 8,16%, 2014 7,80%, 2015 7,74%)
Gemiddeld geboden rentepercentage versus GvE risico: 6,36% bij score 1, 7,35% bij score 2, 7,79% bij score 2, 8,03% bij score 4 en 8,45% bij score 5(s).

Getallen gebaseerd op >10.000 investeringen.

Wellicht bruikbaar bij het beoordelen of een nieuw project beter/slechter dan gemiddeld is!
pi_149025105
quote:
Gemiddeld geboden rentepercentage : 7,87% (neemt nauwelijks af,
Ik leef in de veronderstelling dat er de laatste tijd met name 5-jes voorbij komen, verklaard dit wellicht waarom het gemiddelde geboden rentepercentage niet af neemt (oftewel de gemiddel geboden rente blijft hoog omdat er in verhouding meer risicovollere projecten worden gelanceerd)? of Leef ik in de verkeerde veronderstelling?

In elk geval leuk om kennis te nemen van jouw onderzoeksresultaten.
pi_149032232
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 22:29 schreef aborren het volgende:

Meest voorkomende investering : ¤ 500

Ik had 100 verwacht
pi_149037149
Wel leuke cijfers om te zien inderdaad. We zullen zien hoe het zich in 2015 ontwikkelt. Maar het kan inderdaad een flinke bubble zijn! Daarom goed blijven opletten :)
Schip ahoy!
pi_149037592
mijn stats ter vergelijking:
Gemiddelde rating: 2,77
Gemiddelde looptijd:46,9mnd
Gemiddelde rente: 7,45%

Ik loop wel redelijk mee qua gemiddelden, ik pak zelden een starter en geen horeca mee en vaak alleen projecten met goed onderpand / borgstelling die wat voorstelt. Vandaar dan de rente iets lager is denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')