Klopt, dat weet jij, ik en de hele wereld min PT en zijn libertarische achterban.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:30 schreef NanaVonB het volgende:
Zonder die regulering zou de economie onderhevig zijn aan de grillen van de maffia.
De traditionele tegenstellingen tussen noord en zuid komen al weer bovendrijven. Er komt straks weer een mooi compromis waarbij alle partijen water bij de wijn doen. De constructie fouten in de EMU worden door deze politici niet meer opgelost maar er worden steeds meer concessies gedaan en afspraken genegeerd. Het gaat niet meer om verstandig beleid maar beperken van gezichtsverlies en elk land vecht voor zijn eigen belangen en de belangen van de landen die in een vergelijkbaar parket zitten. Nu duidelijk is dat afspraak is afspraak niet geldt is het hek van de dam.quote:Op zondag 1 februari 2015 20:52 schreef k3vil het volgende:
Frankrijk wil nieuwe deal voor Griekenland
Lees: Frankrijk schijt peuken om hun miljarden in griekenland.
Hoe zien jullie dit?
Ik las ergens dat Frankrijk 42 miljard euro heeft uitstaan in Griekenland. Ik vraag me af of de Fransen die 42 miljard kunnen missen (afboeken) zonder zelf in de problemen te geraken.quote:Op zondag 1 februari 2015 21:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De traditionele tegenstellingen tussen noord en zuid komen al weer bovendrijven. Er komt straks weer een mooi compromis waarbij alle partijen water bij de wijn doen. De constructie fouten in de EMU worden door deze politici niet meer opgelost maar er worden steeds meer concessies gedaan en afspraken genegeerd. Het gaat niet meer om verstandig beleid maar beperken van gezichtsverlies en elk land vecht voor zijn eigen belangen en de belangen van de landen die in een vergelijkbaar parket zitten. Nu duidelijk is dat afspraak is afspraak niet geldt is het hek van de dam.
Ik denk dat de hele eurozone dat niet kan opvangen zonder enorme negatieve gevolgen. Er moet wel een compromis komen maar helaas wordt gelijktijdig niet gewerkt aan een permanente oplossing, mogelijk kan dat niet nu de tegenstellingen zo groot zijn.quote:Op zondag 1 februari 2015 22:07 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik las ergens dat Frankrijk 42 miljard euro heeft uitstaan in Griekenland. Ik vraag me af of de Fransen die 42 miljard kunnen missen (afboeken) zonder zelf in de problemen te geraken.
Ik kan niet inschatten of dat het desastreus zou zijn voor de Grieken als ze uit de EU-zone stappen maar zo ja, dan zal Varoufakis het wel niet zo ver laten komen. Een veel slimmere minister hadden ze niet kunnen aantrekken als minister van financiën en onderhandelaar. Gek leven voor hem: het ene moment is hij nog een kamergeleerde die een succesvol boek heeft geschreven, het volgende moment wordt hij benaderd door de baas van Valve om een financieel adviseur te worden en nu weer wordt hij eventjes minister die een van de lastigste taken krijgt die een Europese minister in de afgelopen decennia heeft gehad.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:48 schreef Kaas- het volgende:
Door alle afspraken met de trojka (lagere rente, langere looptijd) kent de staatsschuld momenteel een betere houdbaarheid dan bijvoorbeeld die van Italie, ondanks de hogere totaalschuld als percentage van het BBP van de Grieken.
Als de Grieken en de EU beide slim zijn blijven ze in de euro en gaan de door met de noodzakelijke hervormingen, maar krijgt Griekenland nogmaals een schuldlastverlichting. Niet omdat dat terecht zou zijn, maar omdat ze de hervormingen dan politiek beter kunnen verkopen na een politieke overwinning voor Syriza bij de trojka.
Een Grexit zou best vervelend zijn voor de eurozone, maar desastreus voor de Grieken zelf en daarom zou een dreigement van de Grieken aan de onderhandelingstafel om er zomaar uit te stappen ook niet echt betrouwbaar zijn. Maar dat kan ook zomaar raar lopen, omdat de politieke belangen voor de nieuwe Griekse regering misschien wel zwaarder wegen dan de sociaal-economische belangen.
quote:Obama: geen druk blijven uitoefenen op Griekenland
'We kunnen geen druk blijven uitoefenen op landen die vol in een depressie zitten.' Dat zei president Barack Obama van de Verenigde Staten op nieuwszender CNN over de politieke situatie in Griekenland. De linkse partij Syriza probeert daar een alternatief te bieden voor de besparingen die de internationale gemeenschap eist in ruil voor de financiële steun die het land nodig heeft sinds de bankencrisis.
2 februari 2015, 03:20 Bron: Belga 5
Obama gaf toe dat Griekenland snel hervormingen moet doorvoeren. 'Maar het is heel lastig om verandering in gang te zetten als de levensstandaard van het volk met een vierde is gedaald. Op de lange termijn kan het politieke systeem, de samenleving, dat niet dragen. Er is een groeistrategie nodig om de schulden te kunnen terugbetalen.'
Het bruto binnenlands product van Griekenland is ongeveer 25 procent gekrompen tussen 2009 en begin 2014. Na jaren van recessie werd in het tweede en derde kwartaal van 2014 een lichte groei genoteerd.
De linkse partij Syriza, de winnaar van de verkiezingen vorige week, wil opnieuw onderhandelen over de terugbetaling van haar schulden (ongeveer 175 procent van het bbp). De Duitse kanselier Angela Merkel wees een schuldkwijtschelding af. Het zouden vooral Europese staten zijn - Duitsland en Frankrijk voorop - die de schuld moeten kwijtschelden.
Obama voegde eraan toe dat hij hoopte dat Griekenland in de eurozone blijft. 'Maar dat vergt compromissen van beide kanten.'
Obama deed ook uitspraken over de zwakke groei in de rest van Europa. 'Budgettaire voorzichtigheid is geboden, structurele hervormingen zijn noodzakelijk in vele landen. Maar uit ervaring weten we in de Verenigde Staten dat groei de beste manier is om tekorten weg te werken en weer financieel gezond te worden.'
De vraag is of de Grieken met voorkennis van de hulp van de Russen de EU qua geld hebben leeggezogen. Win-win voor de Grieken en Win-win voor de Russen t.o.v. de EU.quote:Griekse premier praat met Poetin over nauwere banden
De nieuwe Griekse premier Alexis Tsipras heeft donderdag met de Russische president Vladimir Poetin over nauwere relaties gesproken.
Poetin heeft Tsipras uitgenodigd om de Dag van de Overwinning, 9 mei, in Moskou te zijn. Het Duitse Derde Rijk van Adolf Hitler capituleerde in Berlijn op de avond van 8 mei 1945, het was in de Sovjet-Unie toen al 9 mei.
Poetin en Tsipras beklemtoonden ''de noodzaak de samenwerking tussen Rusland en Griekenland aanzienlijk te verbeteren, met name in de sectoren van economie, energie, toerisme, cultuur en transport'', luidt een verklaring van de Griekse regering.
De Griekse minister van Financiën, Yanis Varoufakis, zei deze week dat zijn land Rusland beslist niet om financiële hulp gaat vragen. Varoufakis' Russische collega Anton Siloeanov had opgemerkt dat Moskou bekijkt of het mogelijk is Griekenland te helpen als Athene daarom vraagt.
Rusland kan de ellende van de Grieken helemaal niet dragen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
De vraag is of de Grieken met voorkennis van de hulp van de Russen de EU qua geld hebben leeggezogen. Win-win voor de Grieken en Win-win voor de Russen t.o.v. de EU.
Win-win inderdaad als de helft van je jeugd werkloos isquote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
De vraag is of de Grieken met voorkennis van de hulp van de Russen de EU qua geld hebben leeggezogen. Win-win voor de Grieken en Win-win voor de Russen t.o.v. de EU.
Jij denkt dat de NWE landen niet in de gaten hadden dat dat met boekhoudfraude was?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:31 schreef Basp1 het volgende:
Dit had vanaf dag 1 dat je met zo'n ingrijpend en grootschalig experiment startte al goed moeten gaan. En bij de constatering dat Griekenland bij de euro gekomen was door boekhoud fraude meteen sancties ipv het pappen en nathouden waardoor er op den duur veel meer afgeschreven moet worden.
Maak er meteen maar een BNW topic van.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
Griekenland bereidt zich voor op een Grexit, het lijkt me normaal dat je dan verkent of dat je een alliantie kan vormen met een andere grote jongen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
66 jaar ja?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:27 schreef LXIV het volgende:
Beter kost het ons nu 800 miljard dan dat het ons tot in lengte van jaren 12 miljard per jaar kost.
Prima toch? Hoe meer buitenstaanders hun mening geven hoe beter.quote:
De ballen van dat volkquote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
Is Griekenland serieus een Grexit van plan? Wat zijn je aanwijzingen daarvoor?quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Griekenland bereidt zich voor op een Grexit, het lijkt me normaal dat je dan verkent of dat je een alliantie kan vormen met een andere grote jongen.
Ik weet niet of dat Griekenland dat van plan is, ik neem aan dat Griekenland zich er op voorbereidt voor het geval dat...quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is Griekenland serieus een Grexit van plan? Wat zijn je aanwijzingen daarvoor?
Om je op zo'n drastische stap voor te gaan bereiden moet je toch al serieus plannen in die richting hebben? Dat doe je niet voor je lol immers.quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat Griekenland dat van plan is, ik neem aan dat Griekenland zich er op voorbereidt voor het geval dat...
Dat is fatsoenlijk beleid, je op alle realistische opties voorbereiden en zoveel mogelijk opties open houden.
Je doet het niet voor je lol maar stel dat je het niet doet en het blijkt te gebeuren...quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Om je op zo'n drastische stap voor te gaan bereiden moet je toch al serieus plannen in die richting hebben? Dat doe je niet voor je lol immers.
Tja, je kan ook wel scenario's gaan maken voor het geval de zondvloed komt. Echter scenario's voor uit de EU en Euro stappen lijken me voor Griekenland niet erg aan de orde. Immers dan zijn ze economisch echt helemaal kapot en heeft scenario's maken ook weinig nut. De regeringsfunctionarissen vluchten dan direct het land uit.quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je doet het niet voor je lol maar stel dat je het niet doet en het blijkt te gebeuren...
Je moet toch voorbereid zijn op het ergste?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |