Wat achtergrond in deze artikelen:quote:Russia Ratifies Deal With Georgia's Breakaway Republic
MOSCOW — The Russian parliament has ratified an agreement with Abkhazia, tightening its grip on the breakaway region of Georgia.
The State Duma voted overwhelmingly on Friday to give the green light to the agreement which puts Russian and Abkhazian forces under joint command and sanctions the joint patrolling of the border.
Russian troops have been stationed in Abkhazia, a Georgian republic on the Black Sea, since Russia recognized its independence following a 2008 war with Georgia.
The agreement that President Vladimir Putin signed with the leader of Abkhazia in November formalizes Moscow's control over this stretch of the Black Sea.
Georgia has denounced the plans for such an agreement as a step toward annexation, warning that it will jeopardize efforts to normalize relations with Russia. (New York Times).
quote:Pact Tightens Russian Ties With Abkhazia
MOSCOW — President Vladimir V. Putin signed a treaty on Monday to expand Russia’s authority over Abkhazia, a breakaway region of Georgia, effectively giving the Kremlin a dominant role in military and economic policy and making it easier for residents of Abkhazia to obtain Russian citizenship. (New York Times).
Zie ook dit topic over het conflict in 2008: NWS / Rusland valt Georgie binnen #13. De onafhankelijkheid.quote:Russia's Latest Land Grab: How Putin Won Crimea and Lost Ukraine
Russia’s occupation and annexation of the Crimean Peninsula in February and March have plunged Europe into one of its gravest crises since the end of the Cold War. Despite analogies to Munich in 1938, however, Russia’s invasion of this Ukrainian region is at once a replay and an escalation of tactics that the Kremlin has used for the past two decades to maintain its influence across the domains of the former Soviet Union. Since the early 1990s, Russia has either directly supported or contributed to the emergence of four breakaway ethnic regions in Eurasia: Transnistria, a self-declared state in Moldova on a strip of land between the Dniester River and Ukraine; Abkhazia, on Georgia’s Black Sea coast; South Ossetia, in northern Georgia; and, to a lesser degree, Nagorno-Karabakh, a landlocked mountainous region in southwestern Azerbaijan that declared its independence under Armenian protection following a brutal civil war. Moscow’s meddling has created so-called frozen conflicts in these states, in which the splinter territories remain beyond the control of the central governments and the local de facto authorities enjoy Russian protection and influence. (Foreign Affairs).
SPOILER: detailkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Rusland heb je tientallen van dat soort autonome republiekjes, deze 2 kunnen er ook nog wel bij.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:09 schreef hugecooll het volgende:
Dit is voor het eerst dat ik iets over Abchazië lees. Kende ik nog niet
Kosovo precedentquote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:47 schreef TweeGrolsch het volgende:
Rusland kijkt niet zo nauw op grenzen.
Waarom zou iets überhaupt iemands grondgebied zijn?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:41 schreef reza1 het volgende:
Waarom zou het Georgisch grondgebied zijn?
Anarchisme olé.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:15 schreef waht het volgende:
[..]
Waarom zou iets überhaupt iemands grondgebied zijn?
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:33 schreef Houtenbeen het volgende:
Mooie documentaire hierover
http://www.npo.nl/de-berg(...)2-2014/VPWON_1204099
Dit, in dit geval heeft Georgië weinig meer claim op dit gebied dan Rusland. Maar ja, het is makkelijker op het grote boze Rusland in een slechte hoek te zetten (enigszinds begrijpelijk na recente gebeurtenissen natuurlijk).quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:51 schreef meth1745 het volgende:
Toen Georgië onafhankelijk werd was het in oorlog met Abchazië en Zuid Ossetië. Beide gebieden hadden hun onafhankelijkheid uitgeroepen voordat Georgië dat deed. Beetje vreemd dat de internationale gemeenschap ze dan toch als onderdeel van Georgië beschouwt. Het blijven frozen conflicts omdat de meeste landen de de facto zelfstandigheid van de regios niet willen erkennen. Logisch dat ze hulp zoeken bij Rusland.
Dat is inderdaad de beeldvorming. De realiteit is nogal anders.quote:
De Zwarte Zee hadden ze al via de Krim. Poetin wil gewoon territoriaal uitbreiden en alle Russen weer in die Heimat brengen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:16 schreef allsystemshalt het volgende:
Zou het de russen om het stuk strand of eigenlijk extra toegang tot de zwarte zee te doen zijn?
Nu ik beter kijk er is ook een kolenmijn twee rivieren die uitmonden op de zwarte zee en wat toeristisch gebied.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:18 schreef waht het volgende:
[..]
De Zwarte Zee hadden ze al via de Krim. Poetin wil gewoon territoriaal uitbreiden en alle Russen weer in die Heimat brengen.
Ga er maar van uit dat dit helemaal niets met grondstoffen te maken heeft. Rusland heeft zelf meer dan voldoende grondstoffen in het achterland. Dit gaat puur om controle over gebieden waar Russen wonen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:23 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Nu ik beter kijk er is ook een kolenmijn twee rivieren die uitmonden op de zwarte zee en wat toeristisch gebied.
Zou die kolenmijn misschien van belang kunnen zijn? (geen idee hoe groot deze is).
Deze is ook wel aardig http://www.vpro.nl/buiten(...)es/transnistrie.htmlquote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:33 schreef Houtenbeen het volgende:
Mooie documentaire hierover
http://www.npo.nl/de-berg(...)2-2014/VPWON_1204099
Dit soort grensconflicten speelden al voor het uiteenvallen van Joegoslavië. Ik ken je standaardreflex om overal de VS de schuld geven maar die zit er wel vaker naastquote:
Het strand ziet er in ieder geval gezellig uitquote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:09 schreef hugecooll het volgende:
Dit is voor het eerst dat ik iets over Abchazië lees. Kende ik nog niet
Ik mis enkel de toekan op het gebouw.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:35 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Het strand ziet er in ieder geval gezellig uit
[ afbeelding ]
Even aan m'n verlanglijstje toevoegen
ah:quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:18 schreef waht het volgende:
[..]
De Zwarte Zee hadden ze al via de Krim. Poetin wil gewoon territoriaal uitbreiden en alle Russen weer in die Heimat brengen.
Juist.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ah:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heim_ins_Reich
Pfff gelukkig. Was al bang dat Rusland iets verkeerd had gedaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:51 schreef meth1745 het volgende:
Toen Georgië onafhankelijk werd was het in oorlog met Abchazië en Zuid Ossetië. Beide gebieden hadden hun onafhankelijkheid uitgeroepen voordat Georgië dat deed. Beetje vreemd dat de internationale gemeenschap ze dan toch als onderdeel van Georgië beschouwt. Het blijven frozen conflicts omdat de meeste landen de de facto zelfstandigheid van de regios niet willen erkennen. Logisch dat ze hulp zoeken bij Rusland.
Haalde niet voor niets dwangmatig Kosovo er bij.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Pfff gelukkig. Was al bang dat Rusland iets verkeerd had gedaan.
quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Haalde niet voor niets dwangmatig Kosovo er bij.
quote:In the United States, in hearings before the House Committee on Foreign Affairs, Congressman Dana Rohrabacher said:[56]
"Now we can talk until we're blue in the face trying to say there is no analogy here, but it doesn't cover up the obvious analogy between Kosovo and what's going on in Georgia where you have breakaway republics similar to what the Serbs face. Now the only difference is of course, we're Americans and they're Russians. And the people trying to break away there were pro-Russian.
And either we're for democracy — either we're for those people in Kosovo and in Ossetia and elsewhere — and in, I might say, in Georgia and their right to be separate from Russia in the beginning — to begin with — if we lose that, we've lost the high ground. We're already losing our credibility right now, let's not lose the high ground."[57]
Het conflict in Abchazië en de Russiche inmenging speelde, zoals ik al aangaf, al voor het uiteenvallen van Joegoeslavie en ver voor de westerse inmenging in Kosovo.quote:
Ik wijs op het precedent voor internationale erkenning van Abchazië, Zuid-Ossetië en Transnistrië als onafhankelijke staten. Dat jij dat niet snapt, tja...quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het conflict in Abchazië en de Russiche inmenging speelde, zoals ik al aangaf, al voor het uiteenvallen van Joegoeslavie en ver voor de westerse inmenging in Kosovo.
Een inmenging waar ik overigens ook op tegen was en ik zou ook niet weten hoe je met die actie precies het wangedrag van de Russen goed kan praten...
Nogmaals, hoe wil je hiermee precies het Russische imperialisme goedpraten?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:29 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik wijs op het precedent voor internationale erkenning van Abchazië, Zuid-Ossetië en Transnistrië als onafhankelijke staten. Dat jij dat niet snapt, tja...
Dat straw man argument heb je al ruim honderd keer gebruikt...quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, hoe wil je hiermee precies het Russische imperialisme goedpraten?
Omdat jij keer op keer op keer probeert met beroerd gedrag van de Amerikanen het beroerde gedrag van de Russen goed te praten. Ik snap dat gewoon niet. Waarom is het zo lastig om het gedrag van de Russen zelfstandig te veroordelen zonder dwangmatig naar de Amerikanen te wijzen?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:37 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Dat straw man argument heb je al ruim honderd keer gebruikt...
Waarom is het gedrag van de Russen beroerd als wij hetzelfde gedrag van de Amerikanen wel goedkeuren? Dan is het blijkbaar dus toch niet beroerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat jij keer op keer op keer probeert met beroerd gedrag van de Amerikanen het beroerde gedrag van de Russen goed te praten. Ik snap dat gewoon niet. Waarom is het zo lastig om het gedrag van de Russen zelfstandig te veroordelen zonder dwangmatig naar de Amerikanen te wijzen?
Dat de erkenning van de onafhankelijkheid van Kosovo "beroerd gedrag" was is jouw mening, ik gun Kosovo z'n onafhankelijkheid.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat jij keer op keer op keer probeert met beroerd gedrag van de Amerikanen het beroerde gedrag van de Russen goed te praten. Ik snap dat gewoon niet. Waarom is het zo lastig om het gedrag van de Russen zelfstandig te veroordelen zonder dwangmatig naar de Amerikanen te wijzen?
Ik keur vergelijkbaar gedrag van de Amerikanen zeker niet goed.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:50 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Waarom is het gedrag van de Russen beroerd als wij hetzelfde gedrag van de Amerikanen wel goedkeuren? Dan is het blijkbaar dus toch niet beroerd.
De 'westerse' inmenging daar was wat mij betreft net zogoed ongepast als de Russiche inmenging in pakweg Abchazië.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:51 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Dat de erkenning van de onafhankelijkheid van Kosovo "beroerd gedrag" was is jouw mening, ik gun Kosovo z'n onafhankelijkheid.
Omdat Russen leugenachtige, middeleeuws denkende mensen zijn.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:31 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik begrijp nooit zo goed waarom er gelijk een heel drama van gemaakt moet worden wanneer Rusland pacten sluit. Zogenaamd zijn we liberaal en moet internationale samenwerking gestimuleerd worden, maar eigenlijk alleen wanneer het onder Westerse leiding plaatsvindt.
Onze vertegenwoordigers hebben het gedrag van de Amerikanen goedgekeurd, daarmee geven ze Rusland of enig ander land naar mijn mening het recht om hetzelfde te doen. Hier een voorbeeld uit de historie:quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik keur vergelijkbaar gedrag van de Amerikanen zeker niet goed.
Meth gebruikt het echter om het gedrag van de Russen goed te praten, ik snap dat niet zo.
De VS werd schuldig verklaard voor hun inmenging in Nicaragua door het steunen van de rebellen daar. Ze weigerden echter enige compensatie te geven of hun schuld te bekennen.quote:The ICJ held that the U.S. had violated international law by supporting the Contras in their rebellion against the Nicaraguan government and by mining Nicaragua's harbors. The United States refused to participate in the proceedings after the Court rejected its argument that the ICJ lacked jurisdiction to hear the case. The U.S. later blocked enforcement of the judgment by the United Nations Security Council and thereby prevented Nicaragua from obtaining any actual compensation.
Landen kunnen voordeel halen door het ondermijnen van internationaal recht, zoals de VS dat hier heeft gedaan. De VS is een bondgenoot en wij halen hier dus in principe ook voordeel uit en keuren dit gedrag goed. Andere landen moeten zich echter wel aan internationaal recht houden en mogen hier geen voordeel uit halen, waardoor zijn dus flink benadeeld worden.quote:Further, by laying mines in Nicaraguan waters to enforce the embargo, the United States of America also violated "its obligations under customary international law not to use force against another State".[2] The United States was therefore obligated "to cease and to refrain from all such acts" and pay an unspecified amount in reparations to Nicaragua. [4] However, the United States continued the embargo nearly 4 years after the ruling, and did not pay reparations.
Ik snap gewoon echt niet waarom het wangedrag van de een het wangedrag van de ander goedkeurt...quote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:17 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Onze vertegenwoordigers hebben het gedrag van de Amerikanen goedgekeurd, daarmee geven ze Rusland of enig ander land naar mijn mening het recht om hetzelfde te doen. Hier een voorbeeld uit de historie:
[..]
De VS werd schuldig verklaard voor hun inmenging in Nicaragua door het steunen van de rebellen daar. Ze weigerden echter enige compensatie te geven of hun schuld te bekennen.
[..]
Landen kunnen voordeel halen door het ondermijnen van internationaal recht, zoals de VS dat hier heeft gedaan. De VS is een bondgenoot en wij halen hier dus in principe ook voordeel uit en keuren dit gedrag goed. Andere landen moeten zich echter wel aan internationaal recht houden en mogen hier geen voordeel uit halen, waardoor zijn dus flink benadeeld worden.
Consequent toegepast zou je dan proberen zelf beter te handelen ipv. op internet andere mensen (die kritiek hebben op Rusland) te bekritiseren.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |