abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 januari 2015 @ 00:12:45 #1
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_148965872

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)
Bedankt Hans.
pi_148967840
Het drukken van het geld is begonnen...

De spaarders worden genaaid en de banken beloond voor hun loonpraktijken.

Rough justice.

[ Bericht 55% gewijzigd door de_ier op 23-01-2015 02:21:19 ]
pi_148969063
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 01:29 schreef de_ier het volgende:
Het drukken van het geld is begonnen...

De spaarders worden genaaid en de banken beloond voor hun loonpraktijken.

Rough justice.
Kijk die rentes eens van spanje en italie. Daar is het om te doen.goedkoop geld voor de knoflooklanden...
pi_148969249
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dat gedoe met Draghi heeft te maken met de zwitserse franc?
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_148969388
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 07:29 schreef maryen65 het volgende:
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dat gedoe met Draghi heeft te maken met de zwitserse franc?
Dragi's QE zet de koers van de euro onder druk. Er zijn dan twee dingen die kunnen spelen: de Zwitsers hebben principieel geen zin dat de koers van hun munt ook omlaag moet, en/of het probleem is dat veel mensen uit de euro vluchten en hun geld in Franken willen opsparen, zodat het voor de Zwitserse centrale bank onmogelijk wordt om de koers naar beneden te drukken.
pi_148972845
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 07:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Dragi's QE zet de koers van de euro onder druk. Er zijn dan twee dingen die kunnen spelen: de Zwitsers hebben principieel geen zin dat de koers van hun munt ook omlaag moet, en/of het probleem is dat veel mensen uit de euro vluchten en hun geld in Franken willen opsparen, zodat het voor de Zwitserse centrale bank onmogelijk wordt om de koers naar beneden te drukken.
Ik gok dat laatste.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_148975625
Door de 1,12
pi_148975783
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 11:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik gok dat laatste.
Ik weet het wel zeker, de Zwitsers zouden nagenoeg de hele QE moeten absorberen om hun koersdoel te handhaven. Het zou de moeder van alle luchtbellen zijn geworden.
pi_148975832
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:01 schreef piepeloi55 het volgende:
Door de 1,12
Jammer voor mij als toerist, maar of dat nou echt zo erg is? Naar aanleiding van de Zwitserse verrassing heeft Mercedes zijn prijzen in dat land met 18% verlaagd. Just saying.
pi_148975862
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:01 schreef piepeloi55 het volgende:
Door de 1,12
Mijn VS aandelen staan praktisch alleen in de plus door de daling van de euro. :')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_148976121
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:09 schreef HiZ het volgende:
Jammer voor mij als toerist, maar of dat nou echt zo erg is? Naar aanleiding van de Zwitserse verrassing heeft Mercedes zijn prijzen in dat land met 18% verlaagd. Just saying.
Voor mijzelf doet het ook geen pijn (op dit moment heb ik zelfs baat bij een zwakke euro), maar ik geloof er niet in dat dit economisch goed is voor de eurozone als geheel.

Winstmarges van lokale (MKB) niet exporterende bedrijven slinken enorm op dit tempo, pensioenen e.d. worden uitgehold. Je kent het riedeltje wel...

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 23-01-2015 13:25:43 ]
pi_148976376
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Voor mijzelf doet het ook geen pijn (op dit moment heb ik zelfs baat bij een zwakke euro), maar ik geloof er niet in dat dit economisch goed is voor de eurozone als geheel.
Ik zie de prijzen van elektronica al omhoog gaan. Spulletjes die ik op het oog had die ineens 10-20 eu duurder zijn.

Het nastreven van hogere inflatie in een tijd waar de koopkracht voor enorme groepen al jaren onder druk staat, idioot beleid.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_148976798
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik zie de prijzen van elektronica al omhoog gaan. Spulletjes die ik op het oog had die ineens 10-20 eu duurder zijn.

Het nastreven van hogere inflatie in een tijd waar de koopkracht voor enorme groepen al jaren onder druk staat, idioot beleid.
De fabriekshal van de wereld ligt niet in de eurozone, dus al die spulletjes worden duurder. De winkelier kan in het huidige klimaat niet de gehele stijging doorberekenen, wat dus ook ten kosten gaat van zijn winstmarge.

Dit is niet alleen waanzinnig beleid, maar ook weer een vorm van wealth transfer waarbij een relatief kleine groep bevoordeeld word ten opzichte van de massa.
pi_148976856
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:40 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

De fabriekshal van de wereld ligt niet in de eurozone, dus al die spulletjes worden duurder. De winkelier kan in het huidige klimaat niet de gehele stijging doorberekenen, wat dus ook ten kosten gaat van zijn winstmarge.

Dit is niet alleen waanzinnig beleid, maar ook weer een vorm van wealth transfer waarbij een relatief kleine groep bevoordeeld word ten opzichte van de massa.
Jep. Goed voor 'a few', slecht voor 'the many'.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_148976875
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dan zou ik nog vlug zijn, +10% is in aantocht.
pi_148976946
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dan zou ik nog vlug zijn, +10% is in aantocht.
Het is niet dat ik ze per se nodig heb, dus de kans is groot dat de aanschaf er helemaal niet van komt :') .
pi_148977919
Het is eigenlijk best wel slecht voor de import/koopkracht. Alles "Made in China" is bijv. ook al 30% duurder dan 8 maanden geleden nog.

Maar voor de export van m.n. Zuid-Europa zal het juist wel goed zijn.
pi_148978186
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 14:16 schreef Igen het volgende:
Het is eigenlijk best wel slecht voor de import/koopkracht. Alles "Made in China" is bijv. ook al 30% duurder dan 8 maanden geleden nog.

Dan vind ik toch wel knap dat ze 0.8% inflatie kunnen berekenen, bij een 20-30% devaluatie. Vergeten ze de importen in hun mandje?
so long and thanks for all the fish
pi_148978647
Ellende dit voor de importeurs hoor.
Waar we in November nog voor de 1,26 importeerden (EUR-USD), vandaag 1,11...dat is niet door te berekenen meer aan de klant meer.

Zal lekker jaar worden voor het al noodlijdende V&D en Hema en overige van welleer trotse Nederlandse bedrijven

Vroeger.....
I am a Koala who Stretches :P
pi_148979438
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 13:40 schreef piepeloi55 het volgende:

Hoho, daar staat wel tegenover dat Griekse mandjesvlechters, Franse druivenmelkers en Brabantse gloeilampendraaiers nu weer concurrerend worden. We kunnen zelf weer dingen gaan maken en een salaris verdienen in plaats van onze WW en Bijstand via de Bristol en de Action bij de Chinezen in te leveren.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 15:06:44 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148979476
Die ineenstorting van de euro gaat een hoop faillissementen veroorzaken in midden en kleinbedrijf. Hetzelfde gebeurde recentelijk in Japan na de ineenstorting van de yen. Werkloosheid zal dan ook wel weer gaan toenenen. Alles wordt momenteel ondergeschikt gemaakt aan het in stand houden van de bubbles. Huishoudens zijn collateral damage.

In de Japanse centrale bank gaan momenteel stemmen op om te gaan stoppen met die onzin nu de verzekeraars eraan gaan. Het is lastig om lijfrentes uit te keren met negatieve yields.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148979571
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 14:16 schreef Igen het volgende:

Dat is heel leuk maar hoeveel exporteren die naar buiten de EU?
Het zijn vooral de noordelijke landen die dat doen omdat ze kwaliteitsproducten maken.

Positief punt is dat productie binnen europa zo goedkoper wordt.
pi_148979655
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is heel leuk maar hoeveel exporteren die naar buiten de EU?
Het zijn vooral de noordelijke landen die dat doen omdat ze kwaliteitsproducten maken.

Positief punt is dat productie binnen europa zo goedkoper wordt.
Probleem is dat het een langdurig effect is. De import wordt bij een hogere prijs gelijk duurder, maar bij een lagere exportprijs duurt het lang voordat er daadwerkelijk productie wordt opgezet.
pi_148980183
waarom verdwijnt mijn post na een edit? :(
pi_148980284
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:06 schreef SeLang het volgende:
Die ineenstorting van de euro gaat een hoop faillissementen veroorzaken in midden en kleinbedrijf. Hetzelfde gebeurde recentelijk in Japan na de ineenstorting van de yen. Werkloosheid zal dan ook wel weer gaan toenenen. Alles wordt momenteel ondergeschikt gemaakt aan het in stand houden van de bubbles. Huishoudens zijn collateral damage.

In de Japanse centrale bank gaan momenteel stemmen op om te gaan stoppen met die onzin nu de verzekeraars eraan gaan. Het is lastig om lijfrentes uit te keren met negatieve yields.
Ow? http://www.bloomberg.com/(...)-of-more-easing.html

quote:
Bank of Japan Governor Haruhiko Kuroda signaled the central bank may need to look at fresh options if more stimulus is needed to propel inflation to levels unseen since stagnation set in two decades ago.

“If, really, our possible path to 2 percent inflation is significantly affected, then of course we can make adjustment to our monetary policy,” Kuroda said in an interview with Bloomberg Television in Davos, Switzerland, on Friday. Asked whether the BOJ will have to get more creative, he said “yes, I think so.” He declined to specify the options available.
Doughlas Adams dacht dat het antwoord 42 was, maar in werkelijkheid is het QE, volgens de centraal bankiers. Ook al werkt het al zes jaar niet, try harder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')