abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148950296
quote:
Langer wachten op een goedkoop huurhuis door toegenomen aantal vluchtelingen

DEN HAAG - Het vinden van een goedkope huurwoning wordt steeds lastiger, omdat gemeenten dit jaar meer dan ooit worstelen met de huisvesting van asielzoekers. Ruim een kwart van de gemeenten voorziet problemen met dat onderbrengen van asielzoekers. En dat heeft grote gevolgen voor de huurwoningmarkt.

Door Brian van der Bol
Er komen meer vluchtelingen naar Nederland en omdat er oorlog in hun land is, mogen ze vaker (voorlopig) blijven. Gevolg is dat de wachttijd voor 'gewone burgers' om aan een sociale huurwoning te komen, oploopt. Dat zeggen de gemeenten in antwoord op vragen van de regionale omroepen, waaronder Omroep West, en de NOS. Voor het onderzoek zijn alle 393 gemeenten benaderd, 326 deden mee.

Elke gemeente is verplicht naar verhouding van het aantal inwoners een aantal ‘statushouders’ - asielzoekers met een verblijfsvergunning - te huisvesten. Vorig jaar kwamen er 25.000 asielzoekers naar Nederland, 10.000 meer dan het jaar daarvoor. Om de groeiende groep te huisvesten is de ‘taakstelling’ voor gemeenten voor 2015 verdubbeld. De meeste asielzoekers komen uit Syrië, Eritrea en Somalië. Velen van hen mogen op humanitaire gronden (voorlopig) blijven en moeten vanuit een asielzoekerscentrum (AZC) in gewone woningen geplaatst worden.

Gemeenten worstelen al langer met het huisvesten van asielzoekers
Het vinden van een woning was al niet eenvoudig: uit cijfers van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) blijkt dat op 1 januari de gemeenten duizenden woningen tekortkwamen. Gevolg is dat er eind vorig jaar ruim 11.000 statushouders in AZC’s op de wachtlijst voor een woning stonden. Daar komen dit jaar dus nog eens vele duizenden nieuwe vluchtelingen bij. In 2014 moesten gemeenten in onze regio bijna 1.700 statushouders huisvesten. Dit jaar worden dat er dus waarschijnlijk 2 keer zoveel.

Dat geeft spanningen op de woningmarkt. Gemeenten laten weten dat het steeds moeilijker wordt statushouders onderdak te bieden, omdat er ook lange wachtlijsten zijn van ‘gewone’ burgers. 19 Gemeenten in onze regio lopen achter bij het huisvesten van asielzoekers met een verblijfsvergunning. Voor bijna 350 statushouders is het niet gelukt om een geschikte woning te vinden, blijkt uit cijfers van het COA. Die achterstand moet dit jaar dus worden ingelopen. Daar bovenop komt dus een verdubbeling van de taakstelling van vorig jaar.

Spanningen op de woningmarkt
Een groot probleem heeft bijvoorbeeld Pijnacker-Nootdorp, zegt Jolanda Hoogeboom, directeur van de Vereniging Sociale Verhuurders Haaglanden (SVH). ‘Daar hebben we waarschijnlijk 58 betaalbare woningen beschikbaar en daar moeten we 42 statushouders gaan huisvesten.’ Een woordvoerder van de gemeente noemt dat een ‘nieuwe uitdaging’. Pijnacker-Nootdorp hoopt samen met het Rijk en ‘betrokken instanties’ een oplossing te vinden.

In onze regio werden asielzoekers eerder onder meer opgevangen op vakantiepark Duinrell in Wassenaar.
Eind vorig jaar stonden meer dan 11000 statushouders op een wachtlijst voor een woning. Een aantal dat alleen maar toeneemt.

Gemeenten moeten vluchtelingen binnen drie maanden een huis aan bieden, een autochtoon mag jaren op een wachtlijst staan. Het beleid van de overheid is in deze zo krom als een banaan.
pi_148950375
Je zegt een "autochtoon mag jaren op een wachtlijst staan". Hoe zit het met allochtonen (niet zijnde vluchtelingen)?
pi_148950427
Pff ze moeten van het probleem van hen, niet het probleem van mij maken.

Gelukkig huur ik al privaat.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148950433
Het verschil is dat bijna 100% van de mensen op zo'n wachtlijst, nu ook al ergens in een huis wonen. Vast niet ideaal, maar wel een dak boven hun hoofd. De echt urgente gevallen worden bovendien naar voren gehaald.

Vluchtelingen wonen nog niet ergens in een huis en asielzoekerscentra zijn niet geschikt om permanent te wonen. Dus als Nederland besloten heeft dat die vluchteling vooralsnog mag blijven, dan zal er linksom of rechtsom huisvesting beschikbaar moeten komen. Je kunt ze immers moeilijk een verblijfsvergunning geven en vervolgens op straat trappen.
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:58:32 #5
436346 Mika-Mika
dadasdasdadgasdggdw312312
pi_148950450
Het is zo bijna onmogelijk een ander huis te vinden, voor mij dan. Zit gewoon klem, en dat begint met dit soort berichten nog eens extra erg te worden.
pi_148950452
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:57 schreef spierbal het volgende:
Pff ze moeten van het probleem van hen, niet het probleem van mij maken.

Gelukkig huur ik al privaat.
Huren is voor de dommen.
pi_148950494
quote:
6s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:58 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Huren is voor de dommen.
als je toekomstperspectief in het huidige land ligt wel ja...

Eigenlijk ook niet. Geen owz waarde, hypotheekafloss als je werkeloos bent e.d.

Maar goed als je een huis koopt heb je eigenlijk ook een saai leven voor je.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148950595
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Eind vorig jaar stonden meer dan 11000 statushouders op een wachtlijst voor een woning. Een aantal dat alleen maar toeneemt.

Gemeenten moeten vluchtelingen binnen drie maanden een huis aan bieden, een autochtoon mag jaren op een wachtlijst staan. Het beleid van de overheid is in deze zo krom als een banaan.
@luxerobots: het is aanbieden en niet aan bieden.
pi_148950632
quote:
14s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:03 schreef Ceberut het volgende:

[..]

@luxerobots: het is aanbieden en niet aan bieden.
Zeg, reageer jij ook nog inhoudelijk?
pi_148950640
Ik ben blij dat we amper sociale huurwoningen in de buurt hebben.
pi_148950652
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zeg, reageer jij ook nog inhoudelijk?
Zie mijn eerste reactie. Krijg ik ook nog een inhoudelijke reactie of laat je het hier bij?
pi_148950653
De Bijlmerbajes is deels leeg en de rest komt binnenkort vrij.
Als we daar de vluchtelingen nou eens huisvesten. En zodra ze daar wonen, mogen ze zich inschrijven voor een sociale huurwoning.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_148950656
Gewoon een huis kopen, laat de tokkies en andere minderheden maar lekker in een eigen wijk zitten. Daar wil je als goed verdienende Nederlander toch niet tussen zitten in Parijs en New york is dat heel normaal.
pi_148950717
Ah, allochtonen zijn geen gewone burgers.
pi_148950744
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:06 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Zie mijn eerste reactie. Krijg ik ook nog een inhoudelijke reactie of laat je het hier bij?
Je staat gewoon langs de zijlijn te kankeren.
pi_148950754
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:08 schreef Xa1pt het volgende:
Ah, allochtonen zijn geen gewone burgers.
In mijn ogen niet, ik kijk altijd met enig derdain naar ze.
pi_148950757
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo krom? Vluchtelingen hebben doorgaans geen huis. De mensen die op een wachtlijst staan wel. Daarnaast kun je in een aantal dringende gevallen gewoon urgentie aanvragen.
pi_148950800
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:09 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je staat gewoon langs de zijlijn te kankeren.
Waarom vind je het nodig om te schermen met een ernstige ziekte?
pi_148950807
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:10 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoezo krom? Vluchtelingen hebben doorgaans geen huis. De mensen die op een wachtlijst staan wel. Daarnaast kun je in een aantal dringende gevallen gewoon urgentie aanvragen.
Mensen die hier al wonen moeten maar urgentie aanvragen. Mensen uit een ver land, die niet naar een buurland zijn gewoon maar naar Nederland, krijgen binnen drie maanden een huis.

Dat noem ik zo krom als een banaan.
pi_148950829
Waarom zijn bananen krom?
pi_148950833
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:06 schreef etuiedelapiel het volgende:
Gewoon een huis kopen, laat de tokkies en andere minderheden maar lekker in een eigen wijk zitten. Daar wil je als goed verdienende Nederlander toch niet tussen zitten in Parijs en New york is dat heel normaal.
Dit dus :)
Huurpaupers :')
pi_148950846
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit dus :)
Huurpaupers :')
Alsof iedereen maar een hypotheek krijgt ?
pi_148950893
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij daarom spreekt over paupers.
pi_148950934
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mensen die hier al wonen moeten maar urgentie aanvragen. Mensen uit een ver land, die niet naar een buurland zijn gewoon maar naar Nederland, krijgen binnen drie maanden een huis.

Dat noem ik zo krom als een banaan.
Mensen die hier wonen hebben doorgaans al een huis. Vluchtelingen dan weer niet. Het zou een stuk krommer zijn om vluchtelingen de straat op te schoppen.
pi_148950939
quote:
2s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:15 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ik denk dat hij daarom spreekt over paupers.
Hmm dat zou wel beetje kansloos zijn :P
pi_148950963
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee gelukkig niet, stel je voor dat ze in mijn straat komen wonen.
pi_148950964
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:17 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hmm dat zou wel beetje kansloos zijn :P
Zo kan je het ook wel aanduiden. Geen kans op een hypotheek. Kansloos ten aanzien van het bemachtigen van een hypotheek.
pi_148950973
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:18 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Nee gelukkig niet, stel je voor dat ze in mijn straat komen wonen.
Waar woon je?
pi_148951003
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mensen die hier wonen hebben doorgaans al een huis. Vluchtelingen dan weer niet. Het zou een stuk krommer zijn om vluchtelingen de straat op te schoppen.
Niemand heeft gevraagd om hier heen te komen, de wereld is groot.
pi_148951011
Toch vind ik het wel normaal dat mensen die geen onderdak en hier geen familie hebben wel voorrang krijgen.
pi_148951043
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:19 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Niemand heeft gevraagd om hier heen te komen, de wereld is groot.
Niemand in Syrië of Afghanistan heeft om interventies vanuit het westen gevraagd.
pi_148951062
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:19 schreef Wespensteek het volgende:
Toch vind ik het wel normaal dat mensen die geen onderdak en hier geen familie hebben wel voorrang krijgen.
Dit.
Als we het aantal asielzoekers willen beperken moeten we dat aan de deur doen, we moeten ze niet eerst accepteren en dan in de goot laten liggen.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_148951070
Het is van de zotte dat net binnengekomen gelukszoekers(vooral de Syriers komen alleen naar NL voor de voorzieningen) gelijkwaardig worden behandeld als mensen die hier al decennia wonen.

Nee, sterker nog. Ze worden beter behandeld. Ik word er kotsmisselijk van.
pi_148951074
ANDER VOLK EERST!
Je suis Charlie Sheen
pi_148951076
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Niemand in Syrië heeft om interventies vanuit het westen gevraagd.
Jawel hoor.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_148951082
quote:
6s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:58 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Huren is voor de dommen.
Domme uitspraak.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_148951098
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:21 schreef Confetti het volgende:
Het is van de zotte dat net binnengekomen gelukszoekers(vooral de Syriers komen alleen naar NL voor de voorzieningen) gelijkwaardig worden behandeld als mensen die hier al decennia wonen.

Ze krijgen voorrang omdat ze anders op straat komen te staan.
pi_148951109
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:21 schreef Confetti het volgende:

Dat heeft natuurlijk te maken met aantallen. Het is simpelweg onmogelijk, ook theoretisch, om iedereen voorrang te geven. Het relatief kleine aantal aan vluchtelingen is makkelijk te helpen.
pi_148951113
quote:
14s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:55 schreef Ceberut het volgende:
Je zegt een "autochtoon mag jaren op een wachtlijst staan". Hoe zit het met allochtonen (niet zijnde vluchtelingen)?
Die zouden eigenlijk twee generaties moeten wachten. Dus dan mag een familie hier bijv. wel +/- 40-50 jaar in tentenkampen wonen maar zal het kleinkind, van degene die het aangevraagd heeft, pas in aanmerking komen voor een huurhuis.
pi_148951123
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, ze kunnen prima in een AZC blijven totdat de wachtlijsten afnemen.
pi_148951125
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Talloze jarenlange wachtlijsten zeggen toch echt anders. *O*
Je suis Charlie Sheen
pi_148951144
quote:
14s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:23 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Die zouden eigenlijk twee generaties moeten wachten. Dus dan mag een familie hier bijv. wel +/- 40-50 jaar in tentenkampen wonen maar zal het kleinkind, van degene die het aangevraagd heeft, pas in aanmerking komen voor een huurhuis.
En nu in het Nederlands.
pi_148951159
Je eigen volk discrimineren :')
Het is mij wel duidelijk bij de volgende verkiezingen
pi_148951184
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:23 schreef Confetti het volgende:

[..]

Nee, ze kunnen prima in een AZC blijven totdat de wachtlijsten afnemen.
Ik heb zo'n vermoeden dat men dan gaat steigeren over de kosten. AZC's bouwen is overigens ook alleen maar een doekje voor het bloeden.
pi_148951202
quote:
14s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:23 schreef NotYou het volgende:

[..]

Talloze jarenlange wachtlijsten zeggen toch echt anders. *O*
Ja, iedereen op de wachtlijst slaapt nu onder een brug.
pi_148951208
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jullie partij staat flink in de min, sterker nog ze zijn op sterven na dood. Geeft toch wel aan dat je nagenoeg alleen staat in Nederland met je linkse uitspraken.
pi_148951213
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik heb zo'n vermoeden dat men dan gaat steigeren over de kosten. AZC's bouwen is overigens ook alleen maar een doekje voor het bloeden.
Misschien dat we dan maar eens op moeten houden met automutileren. :*
Je suis Charlie Sheen
pi_148951216
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:25 schreef whatdafuck het volgende:
Je eigen volk discrimineren :')
Het is mij wel duidelijk bij de volgende verkiezingen
Het begrip discriminatie niet begrijpen. :')
pi_148951240
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:26 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Jullie partij staat flink in de min, sterker nog ze zijn op sterven na dood. Geeft toch wel aan dat je nagenoeg alleen staat in Nederland met je linkse uitspraken.
Jullie partij? Waar bazel je over gast?
pi_148951252
quote:
10s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ja, iedereen op de wachtlijst slaapt nu onder een brug.
Woont nu op kamers, zonder rechten antikraak of bij vrienden/familie. Maar hey dat is prima, ander volk eerst!
Je suis Charlie Sheen
pi_148951258
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:

[..]

En nu in het Nederlands.
da kan ik nie cerbrut
pi_148951260
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:19 schreef Wespensteek het volgende:
:'( :'( :'( :'(
pi_148951299
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:28 schreef whatdafuck het volgende:

[..]

:'( :'( :'( :'(
Ander Volk Eerst.
pi_148951304
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het begrip discriminatie niet begrijpen. :')
Jij bent er zo 1 :D
pi_148951331
Nice, In mijn geboorte dorp dien je als jongere minimaal 7 a 8 jaar te wachten, jaren bouw je pas op na je 18e. Verhuizen je ouders na 6 jaar op de wachtlijst te staan, dan sta je weer onderaan.
Ik zal mijn nichtjes die momenteel het huis uit willen met hun vriendjes waarschuwen dat ze nog wel een jaar of 10 bij pa en ma kunnen blijven.
60 HRC
pi_148951333
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:29 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Ander Volk Eerst.
Hoge nood eerst.
pi_148951341
Vluchtelingen zijn toch allemaal mensen die ternauwernood aan de dood ontsnapt zijn?

Die zullen wel dankbaar voor alles zijn...toch?
pi_148951352
quote:
10s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:27 schreef NotYou het volgende:

[..]

Woont nu op kamers, zonder rechten antikraak of bij vrienden/familie. Maar hey dat is prima, ander volk eerst!
Of zit al geruime tijd in een woning maar wil verhuizen naar iets anders. Of huurt particulier maar wil goedkoper uit zijn op termijn.
pi_148951361
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:29 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Ander Volk Eerst.
Ja, werkelijk? Druk het eens uit in aantallen.
pi_148951381
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:30 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Hoge nood eerst.
Nee, asielzoekers zouden überhaupt niet in aanmerking mogen komen voor dergelijke huurderswoningen. Zet desnoods maar een stel containers neer. Het gaat om het onderdak en dan is luxe onnodig. Als de oorspronkelijke bevolking benadeeld moet worden omdat er kennelijk niet genoeg huisvesting voor is, moet daar een oplossing voor gevonden worden.

Dan hoef je ook niet te gaan kiezen tussen mensen die al jaren op een lijst staan of asielzoekers. En als het land het niet aankan (qua voorzieningen, huisvesting), moet er iets aan de hoeveelheid vluchtelingen gedaan worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')