Deze vraag stelde iemand gisteren hier op het forumquote:Vraag 10
De zilvervlootrekening was een spaarrekening voor jongeren waarbij er bovenop de rente van 3,5% per jaar aan het einde van de totale spaarperiode van minimaal 5 jaar nog een extra premie van 10% werd verstrekt.
Janneke had na 6 jaar sparen ¤430,32 op haar rekening staan. Ze wil nog 1 jaar doorsparen en dan al haar geld opnemen. Om in totaal ¤600,- op te kunnen nemen moet ze aan het begin van het zevende jaar extra geld op haar rekening zetten.
Hoeveel geld moet ze extra op haar rekening zetten? (rekenmachine toegestaan)
Ik denk dat je de toets op een programma op de computer maakt en dat de rekenmachine in het programma verwerkt zit.quote:Op woensdag 21 januari 2015 15:57 schreef 44rdbei het volgende:
ik vraag me af, hoe controleren ze het gebruik van de rekenmachine? de leraar weet toch niet bij welke vraag je bent?
Nu heb je voor de hele toets in principe geen rekenmachine nodig maar toch...
Het LAKS klaagt toch altijd, kan me voorstellen dat ze daar niet meer naar luisteren.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:11 schreef Faux. het volgende:
Ik moet deze nog maken. Wel tof dat de klachten uit het onderwijsveld (LAKS tot VO-raad) genegeerd worden...
quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:07 schreef 44rdbei het volgende:
Ik heb volgens mij ooit een rekentoets gemaakt op de computer.
En dan met msn open om elkaar te helpen
Joh, daarvoor bestaat die hele organisatiequote:Op woensdag 21 januari 2015 16:13 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Het LAKS klaagt toch altijd, kan me voorstellen dat ze daar niet meer naar luisteren.
Dit dus.quote:Op woensdag 21 januari 2015 15:58 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Ik denk dat je de toets op een programma op de computer maakt en dat de rekenmachine in het programma verwerkt zit.
Significantie, je mag er 1 decimaal naast zitten. Tenminste bij de CE's is dat zo.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:25 schreef nofxtbr het volgende:
was best een kuttoets twee jaar geleden. Er stond nergens bij of en hoe je moest afronden en ik kan niet tegen tijdslimieten
wel gehaald met een 6, vragen zelf waren niet zo moeilijk
misschien had ik iets duidelijker moeten zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:21 schreef Faux. het volgende:
[..]
Joh, daarvoor bestaat die hele organisatie
LAKS is bij examens slechts spreekbuis, is niet zozeer de mening van de gehele organisatiequote:Op woensdag 21 januari 2015 16:29 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
misschien had ik iets duidelijker moeten zijn.
het laks heeft elke jaar bij de examens meer klachten.
dat terwijl de examens niet slechter zijn dan het jaar ervoor.
Mits ze de maten erbij geven is dat ook een vrij eenvoudige rekensom.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:43 schreef spijkerbroek het volgende:
13 van de 15 goed in een half uurtje inclusief plaspauze en inclusief tv aan.
De afgelopen dagen hoorde ik dat er ook een vraag in zou staan "Hoeveel schoenen passen er in een kilometer"? Niet gezien hier.
Yup.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Zit er nu serieus Hi en Apple reclame in een rekentoets? GESPONSORDE toetsen?!
Maten hoeven ze er niet bij te geven.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:52 schreef Manono het volgende:
Mits ze de maten erbij geven is dat ook een vrij eenvoudige rekensom.
Nope, waren onderdelen van de toetsquote:
Wijsneuzen op niets af is ook een vak, maar wat jij wil joh.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maten hoeven ze er niet bij te geven.
Het antwoord is in alle gevallen 0.
Je kan geen driedimensionale dingen (schoenen) in een ééndimensionale afstand (kilometer) frommelen.
Dat "wijsneuzen" noemenquote:Op woensdag 21 januari 2015 17:05 schreef Manono het volgende:
Wijsneuzen op niets af is ook een vak, maar wat jij wil joh.
Natuurlijk wel, je kunt die schoenen maar op 1 manier achter elkaar zetten terwijl ze elkaar blijven raken zodat je zo min mogelijk schoenen nodig hebt om toch een lijn van 1 kilometer te maken.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maten hoeven ze er niet bij te geven.
Het antwoord is in alle gevallen 0.
Je kan geen driedimensionale dingen (schoenen) in een ééndimensionale afstand (kilometer) frommelen.
Je kunt de absolute getallen (waarnaar gevraagd wordt) van 2 jaren niet met elkaar vergelijken. Je hebt immers alleen het verschil tussen emigratie en immigratie in één jaar.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:16 schreef Basp1 het volgende:
14 van de 15 goed en ik ben het niet eens met die waar onwaar stellingen die ik fout had.
Als namelijk stelling 1 goed is zoals men beweert zou volgens mij stelling 2 ook goed moeten zijn, want het blok is minder hoog bij stelling 2 en dit komt door het verschil waar men het over heeft.
Of ik moet een fout in deze redenering maken.
Bij stelling 2 vergelijk je twee verschillende jaren, je weet de exacte aantallen van de emigraties/immigraties niet, alleen het saldo (het verschil tussen deze twee).quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:16 schreef Basp1 het volgende:
14 van de 15 goed en ik ben het niet eens met die waar onwaar stellingen die ik fout had.
Als namelijk stelling 1 goed is zoals men beweert zou volgens mij stelling 2 ook goed moeten zijn, want het blok is minder hoog bij stelling 2 en dit komt door het verschil waar men het over heeft.
Of ik moet een fout in deze redenering maken.
Dat is geen kilometer.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:18 schreef Basp1 het volgende:
Natuurlijk wel, je kunt die schoenen maar op 1 manier achter elkaar zetten terwijl ze elkaar blijven raken zodat je zo min mogelijk schoenen nodig hebt om toch een lijn van 1 kilometer te maken.
Oh ja wat een valkuil vraag wat niets meer met rekenen te maken heeft.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je kunt de absolute getallen (waarnaar gevraagd wordt) van 2 jaren niet met elkaar vergelijken. Je hebt immers alleen het verschil tussen emigratie en immigratie in één jaar.
Die schoenen achter elkaar gezet hebben een lengte van 1 kilometer.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:23 schreef Basp1 het volgende:
Waarom geven objecten die aansluitend achter elkaar gelegd worden geen opgetelde lengte?
Dat heb je van horen zeggen dus ik neem aan dat de vraag wel wat beter omschreven was.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Die schoenen achter elkaar gezet hebben een lengte van 1 kilometer.
De vraag was (kennelijk): Hoeveel schoenen passen er in een kilometer?
Niet: Hoeveel schoenen heb je nodig om een lengte van 1 kilometer te bereiken?
Preciesquote:Op woensdag 21 januari 2015 17:27 schreef Basp1 het volgende:
Dat heb je van horen zeggen dus ik neem aan dat de vraag wel wat beter omschreven was.
De vraag zoals jij deze nu idd neerzet is hetzelfde als : hoe lang is een chinees.
Dan kom niemant meer van de basessgool af.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:27 schreef tong80 het volgende:
Waarom wordt er niet naar taalfouten gemeten
Ligt er maar net aan wat je bedoelt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:28 schreef tong80 het volgende:
Hoe Lang moet trouwens met hoofdletters.
Breng ze nou niet op een idee.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:27 schreef tong80 het volgende:
Waarom wordt er niet naar taalfouten gemeten
U in jouw geval. Verder begrijp ik 'net' niet.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan wat je bedoelt.
Ok, mi hangt het er vanaf hoe de vraag gesteld is, met welke gegevens en voor welk vak. Aangezien jij degene was die met de vraag kwam, neem ik de voorwaarden wel gewoon van je aan. Zo beter?quote:
Nee.quote:
Leer Nederlandsquote:Verder begrijp ik 'net' niet.
9 literatuur tentamen. Wat bedoel jequote:
Tong, ga je moeder vervelen, joh.quote:
Dan kan je je Nederlands nog steeds verbeteren.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:37 schreef tong80 het volgende:
[..]
9 literatuur tentamen. Wat bedoel je
Dit is het laagste. Een moeder er bij halen. Dieptriest.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:39 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Tong, ga je moeder vervelen, joh.
200 fouten in het nationaal dictee.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:37 schreef tong80 het volgende:
[..]
9 literatuur tentamen. Wat bedoel je
quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
200 fouten in het nationaal dictee.
Het was de enige vraag die ik "fout" had en dat was omdat ik van de praktijk uitging. Een bank rond tussentijds af op centen maar het officiële antwoord doet dat niet.quote:Op donderdag 22 januari 2015 11:20 schreef MrBanaan1 het volgende:
Niet moeilijk, maar die sparrekening vraag is idd taalkundig onduidelijk, niet rekenkundig moeilijk.
Was ook de enige die ik fout had. Ik had die 10% rente niet gebruikt, want er staat duidelijk dat ze minimaal x euro wilde opnemen (wel alles). Niet dat ze ook haar rekening ging sluiten en dus die eindpremie kreegquote:Op donderdag 22 januari 2015 12:57 schreef Operc het volgende:
Het was de enige vraag die ik "fout" had en dat was omdat ik van de praktijk uitging.
Mwa dat was opzich wel duidelijk toch?quote:Op donderdag 22 januari 2015 13:01 schreef CrashO het volgende:
[..]
Was ook de enige die ik fout had. Ik had die 10% rente niet gebruikt, want er staat duidelijk dat ze minimaal x euro wilde opnemen (wel alles). Niet dat ze ook haar rekening ging sluiten en dus die eindpremie kreeg
Als je 13,5% doet, neem je de rente over rente bij de laatste 3,5% niet mee.quote:Op donderdag 22 januari 2015 13:41 schreef JoPiDo het volgende:
Die spaarrekeningvraag had ik fout, je kunt +3.5% en daarna +10% of +13.5% doen en dan zit je nog met afrondingsfouten. Beetje vreemde vraag.
Ik gok dat je fout afgerond hebt, je hoefde er niets bij op te tellen en als je 1 seconde erbij had geteld komt er volgens mij nog steeds hetzelfde uit.quote:Die triathlon-vraag heb ik ook fout, omdat ik fout heb afgerond of omdat je 0.1 meer moet rekenen voor het verbreken van het wereldrecord. Beetje jammer.
Verder een prima toets, niets mis mee.
Die afstanden heb ik gewoon verkeerd gelezenquote:Op donderdag 22 januari 2015 10:54 schreef raptorix het volgende:
11 goed, fouten zaten met name in niet goed lezen, bij die afstanden had ik totaal berekend in plaats van de afstand die je berekend, bij appeltaarten stom foutje gemaakt.
Zelfde geld voor tapijt, waar ik vergeten was dat het per vierkante meter was
Overigens vind ik dat dit soort vragen gewoon zonde rekenmachine moet kunnen, behalve misschien de vraag van de rente op de rekening, hoewel dat natuurlijk op papier wel goed te doen is, echter ik vind dat in geval van het rekenen met kleine rentepercentages het gebruik van een rekenmachine ook een vaardigheid is.
ah zo'n vraag die je alleen goed kan gokken dus. Vreselijk vond ik dat altijd op de middelbare school:ontcijferen wat nou precies de vraag is. Alles letterlijk nemen gaat je geen goede punten opleveren kan ik je uit eigen ervaring zeggen, dus je zit altijd maar te gissen wat nou logisch is om te vragen in een bepaalde toets. Hangt ook weer af van de leraar en de soort toets. Protesteren achteraf had nooit zin, kostte ontzettend veel moeite en maakte je niet geliefd bij de leraar.quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maten hoeven ze er niet bij te geven.
Het antwoord is in alle gevallen 0.
Je kan geen driedimensionale dingen (schoenen) in een ééndimensionale afstand (kilometer) frommelen.
Bij natuurkunde enzo heb ik daar regels voor gekregen die ik nu weer vergeten ben (quote:Op woensdag 21 januari 2015 16:25 schreef nofxtbr het volgende:
was best een kuttoets twee jaar geleden. Er stond nergens bij of en hoe je moest afronden en ik kan niet tegen tijdslimieten
wel gehaald met een 6, vragen zelf waren niet zo moeilijk
Als een leraar geen goede vragen kan stellen, hoe moet een leerling dan een goed antwoord geven? Ik heb altijd antwoord gegeven op de vraag, niet op wat de leraar eigenlijk bedoelt. Ben er een paar keer achteraan geweest in mijn schoolcarrière (quote:Op donderdag 22 januari 2015 15:27 schreef JaJammerJan het volgende:
ah zo'n vraag die je alleen goed kan gokken dus. Vreselijk vond ik dat altijd op de middelbare school:ontcijferen wat nou precies de vraag is. Alles letterlijk nemen gaat je geen goede punten opleveren kan ik je uit eigen ervaring zeggen, dus je zit altijd maar te gissen wat nou logisch is om te vragen in een bepaalde toets. Hangt ook weer af van de leraar en de soort toets. Protesteren achteraf had nooit zin, kostte ontzettend veel moeite en maakte je niet geliefd bij de leraar.
Het wordt niet echt duidelijk of ze de rente bv krijgt op 31-12 of op 1-1...dus zit die 3,5% al bijgeteld in de 420,32 of krijgt ze nog 3,5% op de 430 en moet ze dan bijstorten?quote:De zilvervlootrekening was een spaarrekening voor jongeren waarbij er bovenop de rente van 3,5% per jaar aan het einde van de totale spaarperiode van minimaal 5 jaar nog een extra premie van 10% werd verstrekt.
Janneke had na 6 jaar sparen ¤430,32 op haar rekening staan. Ze wil nog 1 jaar doorsparen en dan al haar geld opnemen. Om in totaal ¤600,- op te kunnen nemen moet ze aan het begin van het zevende jaar extra geld op haar rekening zetten.
Hoeveel geld moet ze extra op haar rekening zetten?
Kamer is 42m2 maar hij wil dus maar 1 naad. Dus hij moet of eerst 6*4 kopen en 6*3 of hij moet 7*4 en 7*2 kopen maar dat is dezelfde hoeveelheidquote:Jan legt in een rechthoekige kamer van 6 meter breed en 7 meter lang dit tapijt. Hij zorgt dat er slechts één naad in de tapijtvloer zit en gaat natuurlijk zo weinig mogelijk uitgeven.
Hoeveel geeft hij uit aan dit tapijt?
Dit vond ik ook onduidelijk... Had daarnaast ook berekend dat ze 600 euro op haar rekening wilde hebben om vervolgens alles op te nemen en dus 660 euro te incasseren. Vraagstelling is dus niet duidelijk imho.quote:Op woensdag 28 januari 2015 20:58 schreef kalinhos het volgende:
Ik snapte die spaarrente vraag niet, en ik heb no gwel 2 WFT diploma's ook
[..]
Het wordt niet echt duidelijk of ze de rente bv krijgt op 31-12 of op 1-1...dus zit die 3,5% al bijgeteld in de 420,32 of krijgt ze nog 3,5% op de 430 en moet ze dan bijstorten?
Rol tapijt = 400cm breedquote:Ook die vraag 15...kan iemand die uitleggen?
[..]
Kamer is 42m2 maar hij wil dus maar 1 naad. Dus hij moet of eerst 6*4 kopen en 6*3 of hij moet 7*4 en 7*2 kopen maar dat is dezelfde hoeveelheid
Dat het niet al te moeilijk is klopt, maar het mag bij een rekentoets niet zo zijn dat er fouten ontstaan doordat de vraagstelling niet duidelijk is.quote:Op woensdag 21 januari 2015 22:49 schreef Carlos93 het volgende:
Je moet wel echt een totale debiel zijn wil je dit niet met een goed cijfer halen. Alle klachten zijn wat mij betreft ongegrond. Er kan hoogstens geklaagd worden over het niveau dat veel te laag is.
Tapijt wordt verkocht per strekkende meter. Als de verkoper het per vierkante meter in rekening brengt zou ik een andere zaak zoeken.quote:Op donderdag 29 januari 2015 00:13 schreef Morodeepdelver het volgende:
Rol tapijt = 400cm breed
1 meter van de rol is dus 4 m2
Ik snap m nog steeds nietquote:Op woensdag 21 januari 2015 15:56 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Deze vraag stelde iemand gisteren hier op het forum
Ja ik ook, maar dit is toch écht hoe het in die toets staat.quote:Op donderdag 29 januari 2015 12:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tapijt wordt verkocht per strekkende meter. Als de verkoper het per vierkante meter in rekening brengt zou ik een andere zaak zoeken.
De prijs AANBIEDING staat vrijwel altijd in m2 aangeboden. Loop maar eens een tapijtzaak in. Vertrekking gaat altijd per strekkende meter (van 4m breed dus).quote:Op donderdag 29 januari 2015 12:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tapijt wordt verkocht per strekkende meter. Als de verkoper het per vierkante meter in rekening brengt zou ik een andere zaak zoeken.
Delen door 100, en dan keer het percentage, zo moeilijk is het.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |