Bij de 3N viel me op dat ie bij ISO AUTO hem altijd op 3200 zet ('s avonds dan). Op zich prima, en kan inderaad nabewerken.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 23:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je in de nabewerking de ruis kunt onderdrukken is mijn ervaring met mijn NEX5N dat je de ISO het beste op Auto zet, je sluiter op 1/200 en je diafragma op 5.6 of 8. Die sensor van zo'n NEX kan erg goed met hoge ISO's overweg.
De standaard komt van het schieten op 35mm filmformaat af. Dat is overgenomen door digitaal. Dus als je een 50mm in huis haalt, is het idee dat als je 'em op een 35mm formaat camera zou gooien, je er een 50mm blikveld aan overhoudt. Van daar moet je het dus gaan terugrekenen naar een cropsensor. Dus als je een APS hebt (Nikon 1.5x, Canon 1.6x) dan wordt de 50mm op een Nikon (1.5x crop) een 75mm 35mm-equivalent. Je 18-55mm is alleen 18-55mm op een 35mm camera. Gebruik je een cropsensor dan gaat 18-55mm niet meer op en moet je inderdaad een 35mm-equivalent gaan bepalen door de cropfactor toe te passen. Effectief is een 18-55mm met 1.5x crop dan dus ook wat een 27-82.5mm op een 35mm camera zou zijn; het 35mm-equivalent. Wat natuurlijk voor- en nadelen heeft.quote:Op zondag 1 februari 2015 17:36 schreef Hojdhopper het volgende:
Even een vraag die deels gaat over objectieven in het algemeen maar ook van toepassing is op vintage objectieven.
Ik lees hier en daar verschillende dingen over de brandpuntsafstand van lenzen. Is het nou zo dat de gegeven waarde (bijv. 50mm) geldt voor gebruik met een full frame sensor?
Ik bedoek, laatst dus een Chinon lens gekocht (50mm) die ik dus gebruik met de APS-C sensor van mijn NEX (cropfactor 1,5). Dat zou dus betekenen dat het die 50mm lens eigenlijk een +-35mm lens is voor de NEX.
Maar de kitlens van de NEX (18-55), is die dan wel al 'geconvert' naar het APS-C formaat? Omdat die lens eigenlijk alleen voor de NEX toestellen is.
Ik hoop dat iemand de vraag snapt, zo niet dan probeer ik het nog wel even anders uit te leggen.
Thanks voor je uitleg, duidelijk. Vond het even lastig met omrekenen! Maar goed, wil ik dus een 35mm equivalent voor mijn NEX dan moet ik eigenlijk een 23mm objectief hebben, theorethisch gezegd.quote:Op zondag 1 februari 2015 18:15 schreef shiznuts het volgende:
[..]
De standaard komt van het schieten op 35mm filmformaat af. Dat is overgenomen door digitaal. Dus als je een 50mm in huis haalt, is het idee dat als je 'em op een 35mm formaat camera zou gooien, je er een 50mm blikveld aan overhoudt. Van daar moet je het dus gaan terugrekenen naar een cropsensor. Dus als je een APS hebt (Nikon 1.5x, Canon 1.6x) dan wordt de 50mm op een Nikon (1.5x crop) een 75mm 35mm-equivalent. Je 18-55mm is alleen 18-55mm op een 35mm camera. Gebruik je een cropsensor dan gaat 18-55mm niet meer op en moet je inderdaad een 35mm-equivalent gaan bepalen door de cropfactor toe te passen. Effectief is een 18-55mm met 1.5x crop dan dus ook wat een 27-82.5mm op een 35mm camera zou zijn; het 35mm-equivalent. Wat natuurlijk voor- en nadelen heeft.
Omdat het zo leuk klinkt zie je iedereen die brandpunten omrekenen en het wordt er steeds maar ingewikkelder opquote:Op zondag 1 februari 2015 20:25 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Thanks voor je uitleg, duidelijk. Vond het even lastig met omrekenen! Maar goed, wil ik dus een 35mm equivalent voor mijn NEX dan moet ik eigenlijk een 23mm objectief hebben, theorethisch gezegd.
edit: Als ik dus zeg, deze foto die ik heb gemaakt nam ik op 30mm (waarde die de lens aangeeft), dan is het dus eigenlijk op 45mm geschoten. Maar je noemt dan eigenlijk de niet-35mm-waarde.
Ja precies, echt duidelijk is het allemaal niet. En zo belangrijk vind ik het vind ik het ook niet, maar in ieder geval er wel iets wijzer over geworden.quote:Op zondag 1 februari 2015 20:37 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Omdat het zo leuk klinkt zie je iedereen die brandpunten omrekenen en het wordt er steeds maar ingewikkelder op
Staat je lens op 30mm, dan is ie 30mm en gedraagt ie zich ook als een dertig millimeter. Het enige dat je in de gaten moet houden is dat naarmate je opnamevlak kleiner wordt, de gebruikte beeldhoek ook kleiner wordt.
Een 45mm of zelfs maar iets dat er op lijkt wordt het nooit. Het blijft 30mm.
Ja, klopt.quote:Op zondag 1 februari 2015 20:25 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Thanks voor je uitleg, duidelijk. Vond het even lastig met omrekenen! Maar goed, wil ik dus een 35mm equivalent voor mijn NEX dan moet ik eigenlijk een 23mm objectief hebben, theorethisch gezegd.
edit: Als ik dus zeg, deze foto die ik heb gemaakt nam ik op 30mm (waarde die de lens aangeeft), dan is het dus eigenlijk op 45mm geschoten. Maar je noemt dan eigenlijk de niet-35mm-waarde.
Dat is nou een preset diafragma. Die werden gebruikt in de tijd voordat het springdiafragma werd uitgevonden.quote:Op maandag 2 februari 2015 12:16 schreef shiznuts het volgende:
Oehhh...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat diafragma!![]()
Al dacht ik eerst dat 'ie stuck was in wide open. Zit een soort limiter op of iets.
quote:Op maandag 2 februari 2015 21:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat is nou een preset diafragma. Die werden gebruikt in de tijd voordat het springdiafragma werd uitgevonden.
Met de ene ring stel je de gewenste waarde in, met de ander kun je wisselen tussen vol open en dicht en alles wat daar tussenin zit.
Op een spiegelloze camera zet je een J-9 bij voorkeur op 5.6 zodat daar de limiet ligt en door de sluitring te draaien zoek je het mooiste plaatje.
Dat preset-diafragma is ook de oorzaak van dat 'karakter' van de J-9 en de Sonnar waarvan ie is afgeleid. Een automatisch diafragma moet altijd dicht bij de camera zitten, een preset kan op de ideale positie in het stelsel worden aangebracht. Omdat het diafragma rustig gesloten wordt kunnen er, anders dan bij een springdiafragma ook veel meer lamellen worden toegepast wat ook weer wat karakter meeneemt.
[..]
quote:Als je de J-9 leuk vindt dan vind je de collectie van Meyer(Orestor/Orestegor) ook leuk, zijn ook presets met 'lots of soul' en er zijn massa's van die dingen in omloop dus makkeiljk te vinden.
Heb een Helios! Ook mooie dinkies.quote:
Je kunt de blokkeringen ook eraf slopen. Dan is het veel minder geklier en kun je met wat handigheid de adapter direct uit de camera draaien.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nope, die Pentax-adaptertjes zijn bij de opstuurchinees ook bijzonder betaalbaar. Wel merk je hier het verschil met een originele Pentax waarvan de blokkeerveer niet zo snel op drift raakt als bij de no-names.
Even voor het idee hoe zo'n adapter in de vatting komt te zitten
[ afbeelding ]
En dat sleuteltje waar ik het over had komt dus in die twee uitsparingen te zitten en daarmee geef je gelijk de blokkering vrij. Werkt kortom iets anders dan al die andere adapters.
Hij kan wel een voorzichtig blaaskwastje en microvezeldoekje hebbenquote:Op zondag 8 februari 2015 21:17 schreef Clayton1 het volgende:
Weer een speeltje gevonden op de rommelmarkt.
Sigma multi coated 28-80mm 3.5-4.5
Met zonnenkap en beschermkoker.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Da's best een mooiequote:Op dinsdag 10 februari 2015 20:32 schreef Gimmick het volgende:
[ afbeelding ]
Ik was opzoek naar een portretlens, en het is voorlopig deze geworden: Pentax k 105mm f 2.8 Niet supersnel, wel een prachtige lens. Eerste generatie k-mount lenzen en voelt onverwoestbaar aan. Mooi stukje techniek in al zijn eenvoud.
Wat betaal je nou voor zo`n exemplaar?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 20:32 schreef Gimmick het volgende:
[ afbeelding ]
Ik was opzoek naar een portretlens, en het is voorlopig deze geworden: Pentax k 105mm f 2.8 Niet supersnel, wel een prachtige lens. Eerste generatie k-mount lenzen en voelt onverwoestbaar aan. Mooi stukje techniek in al zijn eenvoud.
Prijs is inderdaad wel te rechtvaardigen als ie nog aanvoelt alsof ie gister gebouwd is. Tikkie boven een J-9 waarbij aangetekend dat je met die Pentax toch wat meer lens voor je geld hebt.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:04 schreef Gimmick het volgende:
125 euro. Dat vind ik nog best een bedrag (al ben ik wel nieuwsgierig naar de nieuwprijs van zo'n lens in 2015 prijzen), maar gezien de staat van de lens is het denk ik een faire prijs. De minder gebruikelijke Pentax primes blijven hun waarde goed behouden.
Praktica B-mountquote:Op woensdag 11 februari 2015 14:19 schreef Pandaplint het volgende:
Bij een verhuizing kwam ik dit lensje tegen. Een prakticar 135mm f2.8 MC Pentacon
Is dit wat. En wat voor vatting zit er op? Ik kan er zelf niet achter komen. Heeft iemand een idee?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bedanktquote:Op woensdag 11 februari 2015 16:42 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Praktica B-mount
Commercieel een drama maar Pentacon was wel even de eerste die een volledig electrische koppeling tussen camera en lens tot stand bracht (weliswaar zonder AF)
Lens is te adapteren naar een EOS(en naar elke willekeurige spieggelloze camera) en moet, als doorontwikkeling van de Meyer Orestor een bijzonder fraaie lens zijn met ten opzichte van de Orestor wat minder karakter en wat meer scherpte en contrast.
Je zou er een spiegelloze camera en een adapter bij kunnen kopen en dan kun je er wel iets meequote:Op woensdag 11 februari 2015 16:53 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Bedankt
Maar niet een lens waar ik iets mee kan dus. Als iemand er hier belang bij heeft hoor ik het graag
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |