abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148853961
Hi allemaal,

Ik geloof in God, omdat ik, vanwege de complexiteit van de wereld om ons heen, niet geloof dat dit zomaar is ontstaan. Dit zorgt ervoor dat ik tegelijkertijd ook aan het lezen ben over religie (en het christendom specifiek), hoewel ik veel gebeurtenissen in de Bijbel erg moeilijk te geloven vind.

Er zijn echter een aantal dingen gebeurd in m'n leven die je mogelijk zou kunnen interpreteren als teken van een christelijke God. Ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is. Hieronder 3 voorbeelden.

Voorbeeld 1

Een aantal jaren geleden, na een hele Kinderbijbel in 1 dag te hebben uitgelezen, lag ik een hele nacht wakker. Toen ik eindelijk in de ochtend in slaap viel kreeg ik een droom. Een hele heldere droom; een droom zoals die nooit eerder had gehad, en dat terwijl ik de avond daarvoor had gevraagd om een teken. Ik voelde een hand op m’n schouder. Vervolgens werd ik door de lucht in getrokken. Ik hoorde de wind om me heen, en uiteindelijk hoorde ik God (althans, zo interpreteer ik het) tegen me praten. Met een liefdevolle maar veel autoriteit uitstralende stem. Deze droom voelde voor mij erg echt. Bij de vraag of ik zo door moest gaan met m’n leven hoorde ik een duidelijk “nee”. Al werd er niet gezegd waarom; er was ook geen duidelijke verwijzing naar het christendom in die droom. Maar het voelde alsof het God was die in deze droom tegen me praatte. Ik heb dit hierna ook nooit meer gehad.

Ik kan me voorstellen dat jullie raar opkijken bij mijn verhaal over een droom, maar ik heb zo'n droom ook maar 1 keer in m'n leven gehad en het heeft erg veel impact op me gehad.

Voorbeeld 2

Ik heb me altijd afgevraagd hoe ik met vrouwen moet omgaan in deze onzekere tijden waarin ik eigenlijk niet weet wat ik geloof. Wat doe je als je je enigszins wel in het geloof verdiept, naar God op zoek bent, maar het anderzijds (nog) niet gelooft? Dit is altijd een worsteling geweest.

Op een ochtend, na het wakker worden, kreeg ik de gedachte “je geloof zal binnenkort getest worden”. Nu is dit natuurlijk een nogal breed begrip, een geloof dat getest wordt. Gaat iemand me binnenkort vragen wat ik geloof? Kom ik binnenkort een aantrekkelijke vrouw tegen die ik moet zien te weerstaan omdat zij puur en alleen naar seks op zoek zou zijn? En zo kun je nog een aantal voorbeelden bedenken (naast het feit dat het ook mogelijk een betekenisloze gedachte zou kunnen zijn).

Uiteindelijk kwam ik, 2 dagen na deze gedachte, in een bar een zeer aantrekkelijke vrouw tegen, waar ik die avond ook mee gezoend heb. Een vrouw die misschien niet al te serieuze bedoelingen had. Iemand waar je volgens een christelijke visie waarschijnlijk voor zou moeten oppassen.

Die ochtend daarna had ik (evenals de avond daarvoor) de volgende tekst in m'n hoofd van een bekend nummer: “I'd sell my soul for you babe”. Waarschijnlijk heb ik God toen ook gevraagd of ik dit moest zien als waarschuwing/teken. Later hoorde ik ook muziek van de Goo Goo Dolls “I’d give up forever to touch you”.

Moet ik zoiets interpreteren als een waarschuwing van God, dat ik me niet moet inlaten met bepaalde type vrouwen / geen seks moet hebben voor het huwelijk? Of is dit een aaneenschakeling van toevalligheden omdat ik heel lang op zoek ben naar antwoorden op dit gebied?

Voorbeeld 3

Kreeg een droom dat te maken had met wolven, evenals de gedachte “ze verlieten Jezus voor wolven”. Ik ging vervolgens opzoeken wat de Bijbel zegt over wolven, waaronder het volgende:

Ik weet dat er na mijn vertrek woeste wolven bij u zullen binnendringen, die de kudde niet zullen ontzien. 30 Uit uw eigen kring zullen mensen voortkomen die de waarheid verdraaien om de leerlingen voor zich te winnen.

Na dit stuk tekst vroeg ik of God me kon vertellen of dit een teken was en ging ik naar Facebook toe. Toevallig of niet: ik zag bovenaan de pagina een filmpje staan waarbij een schaap een wolf wegjaagde.

Zoals jullie misschien weten wordt Jezus vaak afgebeeld als een lam. Een lam dat, volgens de Bijbel, aan het eind al het kwaad (wolven) uit de wereld wegjaagt.

Mijn vraag is nu: zouden jullie zulke dingen opvatten als teken van God?
pi_148854174
Neen.
pi_148854196
quote:
6s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:38 schreef DrNick het volgende:
Neen.
Goed onderbouwd argument +1
  maandag 19 januari 2015 @ 20:40:07 #4
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_148854247
Persoonlijk kan je alles wat je wil interpreteren als 'teken'. Als je het maar graag genoeg wil kan je die auto die je net ontweek ook zien als teken
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
pi_148854267
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:39 schreef bravejongentje het volgende:

[..]

Goed onderbouwd argument +1
De vraag in de OP is gesloten. :P
  maandag 19 januari 2015 @ 20:41:37 #6
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_148854334
Dat moet je niet aan ons vragen, jij maakt dit allemaal zelf mee en als buitenstaander zijn verhalen als 'heldere dromen' best zweverig.

Maar als je je er goed bij voelt om te geloven dan moet je dat gewoon doen. Je moet het niet als een verplichting zien. Dan kan je niet echt oprecht geloven vind ik zelf.

Ik zelf geloof wel in God en dat is niet nadat ik heldere dromen heb gekregen maar omdat ik me geen wereld als deze kan voorstellen zonder God, ook al heb ik Hem nog nooit gezien of gesproken. Dat is ook niet nodig voor mij.

Voor anderen weer wel, en dat is weer hun eigen keuze.
Kon ik het geluk maar schilderen
pi_148854379
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:40 schreef DrNick het volgende:

[..]

De vraag in de OP is gesloten. :P
Gesloten. Klaar. Finito. De vraag die miljarden mensen zich af vragen en miljoenen levens heeft gekost heeft een FOK!'er opgelost met 1 woord.

Nobelprijs pls _O_
  maandag 19 januari 2015 @ 20:47:04 #8
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_148854626
Trouwens, wat ik nu pas zie: ik ben enu op dit moment een boek aan het lezen met een belangrijk personage die Roger heet (De overlevenden van John Shors)

Toeval of een teken? :p
  maandag 19 januari 2015 @ 20:47:17 #9
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_148854641
Zodra er wijn uit mijn kraan komt wil ik wel proberen in een god te geloven, maar abstracte dingen als een droom of gedachte kan ik niet echt een overtuigend teken noemen.
pi_148854888
Afgelopen weekend het licht uit mn ogen gezopen en kreeg vanmorgen een compliment voor iets wat ik niet eens had gedaan. God heeft het goede met mij voor.
Hier staat niets.
pi_148855152
Waarom kan het nu nooit eens overdag, als ik ergens buiten loop, dat ineens een scheur in de ruimtetijd openbreekt, er een hoofd door de speelt kijkt en zegt:

Hé, psst.. Ik moet je wat vertellen!.. Ik besta! Vertel iedereen dat ze eens moeten luisteren naar hun innerlijke stem en liefde en vriendschappen moeten gaan sluiten. Ik ga weer, groetjes, zie je later!
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_148855411
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:42 schreef bravejongentje het volgende:

[..]

Gesloten. Klaar. Finito. De vraag die miljarden mensen zich af vragen en miljoenen levens heeft gekost heeft een FOK!'er opgelost met 1 woord.

Nobelprijs pls _O_
Thanks.

Vind het ook altijd zo jammer dat mensen geloven in fabeltjes. En jammer dat kleine kinderen worden geïndoctrineerd door hun ouders. Religie is de akeligheid zelve.
pi_148855442
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:02 schreef DrNick het volgende:

[..]

Thanks.

Vind het ook altijd zo jammer dat mensen geloven in fabeltjes. En jammer dat kleine kinderen worden geïndoctrineerd door hun ouders. Religie is de akeligheid zelve.
Pas je op dat er geen moslim straks je IP traceerd en een bom laat ontploffen in je huis
pi_148855462
Jouw voorbeeld 1 doet me denken aan een televisieprogramma maand of wat terug. Was een man van het leger des heils die aardig crimineel was vroeger, maar na het lezen van de bijbel was hij in 1 klap zonder afkickverschijnselen van de drugs af. Beterde zijn leven en zette zijn leven in voor het goede.

Dat doet mij geloven dat elk soort geloof de goede is, zolang je maar oprecht gelooft.
pi_148855516
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:03 schreef Waarheidsvinder het volgende:
Jouw voorbeeld 1 doet me denken aan een televisieprogramma maand of wat terug. Was een man van het leger des heils die aardig crimineel was vroeger, maar na het lezen van de bijbel was hij in 1 klap zonder afkickverschijnselen van de drugs af. Beterde zijn leven en zette zijn leven in voor het goede.

Dat doet mij geloven dat elk soort geloof de goede is, zolang je maar oprecht gelooft.
Hahaha die heb ik ook gezien toevallig :) Van duivel naar engel
pi_148856391
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:02 schreef DrNick het volgende:

[..]

Religie is de akeligheid zelve.
Waarom vind je dat?
Natuurlijk, er zijn veel mensen die, naar mijn mening, het geloof totaal verkeerd interpreteren. Daarentegen zijn er ook ontzettend veel mensen die moed/zin uit het geloof halen. De meeste christenen die ik ken zijn hartstikke aardige mensen, die toch minder "verkeerd" (tegen de wet) doen dan de gemiddelde mens op deze aardkloot.
I never forget a face, but in your case I’d be glad to make an exception.
pi_148856400
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:34 schreef RogerSD het volgende:

Mijn vraag is nu: zouden jullie zulke dingen opvatten als teken van God?
Nee. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 19 januari 2015 @ 21:26:26 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148856525
Ik sluit me bij grotendeels bij Amaris-Airlie aan.

Het is voor een buitenstaander moeilijk om zoiets te beoordelen. Dat je tekenen van God of van engelen kunt ervaren, daarvan ben ik overtuigd. Heb ik zelf ook gehad.

Maar ook de vraag uit je OP kun je aan God voorleggen. 'Hoe weet ik dat dit een teken was?' En laat het dan los.
  maandag 19 januari 2015 @ 21:41:27 #19
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_148857309
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:57 schreef I-care het volgende:
Waarom kan het nu nooit eens overdag, als ik ergens buiten loop, dat ineens een scheur in de ruimtetijd openbreekt, er een hoofd door de speelt kijkt en zegt:

Hé, psst.. Ik moet je wat vertellen!.. Ik besta! Vertel iedereen dat ze eens moeten luisteren naar hun innerlijke stem en liefde en vriendschappen moeten gaan sluiten. Ik ga weer, groetjes, zie je later!
[ afbeelding ]
Omdat een geloof niet opgedwongen moet worden maar uit jezelf moet komen.

En als je dat niet lukt dan mis je dat fijne 'veilige' gevoel maar zal je ook niet weten wat je mist en daar kan je ook vrede mee hebben.

Sommige mensen geloven omdat ze wanhopig zijn, anderen omdat ze zich er gewoon fijn bij voelen en weer anderen omdat het ze is meegekregen vanuit hun jeugd.

En anderen kunnen weer totaal niet geloven zonder dat dat God 'bewezen' kan worden.
pi_148858010
Alles is een teken van God. Kijk eens om je heen...
Protège moi de mes désirs.
  maandag 19 januari 2015 @ 22:10:37 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_148858607
Als je niet in God geloofd, wil je niet dat het tekenen van God zijn. Als je wel in God geloofd wil je dat het tekenen van God zijn.

Dat is onafhankelijk van de werkelijkheid.

Als je echt wil weten of het tekenen van God zijn, zal je eerst het bestaan van God moeten bewijzen, maar dat gaat niet door analyse van deze tekenen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 19 januari 2015 @ 22:13:13 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148858712
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Als je echt wil weten of het tekenen van God zijn, zal je eerst het bestaan van God moeten bewijzen, maar dat gaat niet door analyse van deze tekenen.
Papier, dat is een ándere discussie ;)
  maandag 19 januari 2015 @ 22:16:00 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_148858845
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:13 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Papier, dat is een ándere discussie ;)
Ja dat zeg ik toch? :|W
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_148859609
quote:
Ik ga naar de kerk met mijn ouders en doe alsof ik gelovig ben, wat ik dus absoluut niet ben, en daar zie ik afschuwelijke dingen. De kinderen gaan naar de zondagschool waar ze zo goed als gebrainwashed worden (heb het zelf meegemaakt) en er worden vanalle enge christelijke liedjes in hun hoofd gedramd met een vrolijk wijsje. Net zoals kinderen die een liedje zingen over Freddy Krueger in Nightmare of Elm Street. Bovendien trekken de teksten op niks; er worden dingen gezongen als "klap in je handen want de Heer is goed. Hij is mijn herder en ik wil voor hem knielen" en dergelijke. Dan zie ik alle mensen in de kerk eng en tevreden glimlachen, net alsof ze bezeten zijn van de duivel!

TS, dat gevoel dat je hebt is perfect menselijk, maar heel goed te verklaren. Mensen grijpen altijd naar verklaringen die heel realistisch klinken als je niet beter weet, en als je de dingen eenmaal gelooft, kan je moeilijk terugkrabbelen. Je mag er dan ook niet meer aan denken of de leer in twijfel trekken, want dat is zondig.
Als je een christelijker antwoord zoekt, ga dan deze zondag maar mee naar de kerk en zing over de goedheid van de Here.
  maandag 19 januari 2015 @ 22:57:40 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148860494
Zo hé, je had een religieuze droom nadat je in één dag een kinderbijbel had uitgelezen. Toen de Schotse wiskundige William Lawson in zijn hoofd 40! uitgerekend had, droomde hij nog drie nachten van cijfers.

Ergo: God < wiskunde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')