abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 februari 2015 @ 17:10:56 #151
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_149392936
Amsel, zo ingewikkeld is het niet... Kies eerst een voedingsmoment om te introduceren. Bijvoorbeeld fruit in de ochtend. Hiermee begin je, kijk hoe dat gaat, als het goed loopt, kies je een ander moment om erbij te doen. Bijvoorbeeld groente in de avond. Zo voeg je steeds een moment toe als het goed gaat en goed voelt. Als zo'n voedingsmoment samen valt met bv, geef je eerst bv en daarna vast voedsel. Dat draait zich later vanzelf om :).
Ik zat een half jaar geleden met precies dezelfde vragen, maar het gaat echt vanzelf.
Op bv.com staat een schema van wat je wanneer kunt introduceren:
https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html

Hier staat ook uitgebreide info:
https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/bijvoeding.html
KuikenGuppy
  donderdag 5 februari 2015 @ 17:13:25 #152
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_149392997
Dat is moeilijk te zeggen.
Qua introductie kan je ervoor kiezen om op een bepaald moment tussen twee voedingen wat bijvoeding aan te bieden. Als dat goed gaat, kan je meerdere momenten per dag doen. En dan komt er meer tijd tussen de voedingen.
Hoe lang dat duurt is afhankelijk van hoe snel je kindje de bijvoeding oppakt.

Zijn geen zekerheden over te geven. Zeker als je de onrealistische schema's van het cb los laat.

Oke, wat burdie zegt dus :D
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_149393331
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 16:49 schreef Amsel het volgende:
Jongens ik snap bijvoeding niet :') Mevrouw is deze week zes maanden, dus we zijn eens rustig gaan experimenteren. Prima, maar uiteindelijk (maar wanneer dan??) moeten het hele maaltijden gaan worden en moeten we voedingen gaan vervangen enzo. En ik lees overal dat het vanzelf wel gaat en dat je je weg er wel in vindt, maar ik wil duidelijkheid :+ Over hoe veel, wanneer, hoe vaak, wat wel en wat niet... en dan vooral in combinatie met de bv. Enig idee of er een boek of site is met heldere uitleg? Volgende week weer afspraak bij het cb dus dan vraag ik het ook, maar ik bereid me graag voor met niet door het voedingscentrum gesponsorde informatie ;)
Ik gooi 'm er nog een keer in: Easy Peasy! Echt heel fijn en helder
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_149393405
Als je het bijvoeden als ontdekken en spelen met eten ziet, is het niet zo ingewikkeld meer :+

En verder wat de dames voor mij zeggen.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  donderdag 5 februari 2015 @ 18:16:28 #155
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_149394804
Wat burdie en morretje zeggen :Y Ik zat ook zo in de stress en nu geef ik gewoon wat als het uitkomt (en soms komt het even niet zo uit maar dat is nu nog niet zo erg).

Ik doe nu samen in de ochtend brood, begin middag fruit en dan begin avond iets van groente (mee-eten met ons lukt niet omdat hij dan meestal slaapt; dat is het enige waar ik van baal maar dat regelt zich vast ook vanzelf weer). Vandaag pakte het allemaal weer wat anders uit mijn zijn slaapje ed dus was het later op de ochtend brood en pas rond 16 uur fruit. Nu slaapt hij dus kijken of hij straks nog wat groente wil. Zo niet is dat ook prima.

En ik hield eerst ook aan dat ik hem eerst bv gaf en dan pas bijvoeding. Maar ik heb hier gemerkt dat hij ook gewoon nog goed drinkt als hij net wat broodkorst heeft gehad dus daar let ik nu niet meer op. Voor mij maakte dat het juist lastig namelijk omdat ik nog steeds elke twee uur voed en dan zat ik enorm te rommelen waar ik het ertussen moest proppen tussen de bv, even laten zakken, de slaapjes, het spelen, etc.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  donderdag 5 februari 2015 @ 22:08:17 #156
171422 LadyBlack
paint it black
pi_149404299
Oh heerlijk, lekker dat gefrut met 1 broodkorst, en eindeloos knagen / sabbelen op een appel O+
Probeer het inderdaad gewoon spelenderwijs te geven Amsel; onthou maar dat je nog helemaal niks hóeft, maar dat het mág.

Verder moest ik vandeweek ineens aan Kersjes denken, gaat het weer een beetje met je??
pi_149411475
Amsel, het heeft bij I wel geduurd tot ze negen/tien maanden was voor er echt iets naar binnen ging. Daarvoor was het vooral veel uitproberen, eten in haar mond stoppen, het er weer uithalen, bekijken, weer in de mond doen, bijna doorslikken maar toch uitspugen. Af en toe ging een klein hapje daadwerkelijk naar binnen. Ik maakte er al snel een gewoonte van om elke keer als wij gingen zitten om te eten (dus zo drie keer per dag) haar ook erbij te betrekken en haar iets te geven. Vaak iets van onze eigen maaltijd. Dus een stuk brood, of een groente, etc.

Dat was dus wel volgens de Rapley methode.

Ik kon me er toen ook nog niet zo veel bij voorstellen, bij de hoeveelheden die ze nu naar binnen werkt. Maar dat is vanaf tien maanden dus ineens vrij rap gegaan. Dat zal bij ieder kind anders zijn, maar door uit te proberen merk je vanzelf wat voor haar en voor jullie goed werkt. En het is zo leuk om te zien!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_149412167
Amsel, bedenk goed dat je niet met xx maanden verplicht bent om xx voedingen te vervangen he. Kijk naar je kindje, het ene kind is meteen wild van bijvoeding, het andere kind heeft daarin wat langer nodig. Tot het eerste jaar halen ze alles wat ze nodig hebben uit fv/bv dus dan is er geen noodzaak anders dan lekker laten rommelen en oefenen en proeven en ontdekken.
pi_149412988
Lente-ui :D
Amsel, laat het looooooossss laat het gaaaaaaan ;) Als jij wat eet en baby is wakker, geef je wat. En als baby slaapt, dan niet. Voeden op verzoek zoals je gewend bent. Je hoeft niks te gaan vervangen, baby regelt het helemaal zelf. Over de wat: je kunt het introductieschema gebruiken wat Marel bedoelt. Heb ik ook gedaan bij m'n oudste. Bij de jongste heb ik gewoon alles gegeven met gezond verstand. Geen zout natuurlijk, maar ik heb niet gekeken naar welke fruit wel en welke groente niet of pas ei bij zoveel maanden etc.

Edit: en toen was er nog een pagina 8)7 Sorry, mosterd enzo.
pi_149419717
Experiment kolven voor de bevalling: 1,4 ml :D _O-. Beetje zonde om al in te vriezen (ik heb spuitjes van 5 ml gekocht), dus straks nog maar een poging.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_149419822
Juist wel invriezen! En de volgende lading erbij doen en weer invriezen. Zolang de nieuwe lading kleiner is dan de oude kan dat prima.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_149419881
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:18 schreef Morretje het volgende:
Juist wel invriezen! En de volgende lading erbij doen en weer invriezen. Zolang de nieuwe lading kleiner is dan de oude kan dat prima.
Maar ik kan de melk toch niet meer opzuigen als de eerste batch al bevroren is? Het ligt nu in de koelkast en ik vries het sowieso binnen 24 uur in. Weggooien doe ik niet uiteraard!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_149419952
oh ja, spuitjes zuigen :+ |:(
Dan idd straks bij elkaar voegen en in 1 keer invriezen. ^O^

Nieuwsgierig: verwacht je dat je het nodig gaat hebben?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_149420186
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:22 schreef Morretje het volgende:
oh ja, spuitjes zuigen :+ |:(
Dan idd straks bij elkaar voegen en in 1 keer invriezen. ^O^

Nieuwsgierig: verwacht je dat je het nodig gaat hebben?
:D

Bij mijn oudste was bijvoeden helaas wel nodig, omdat hij klein was en nog niet zelf genoeg kracht had om te drinken. Mijn productie kwam ook pas na 5/6 dagen op gang, en liep nog wel een paar weken achter op wat hij nodig had.

Dit kindje wordt ook weer een ukkie, en het zal van de termijn afhangen of hij meer richting 5 of 6 pond zal gaan. Geschat gewicht met 40 weken is ca. 2800 gram (als ik dat haal, peuter kwam met 38 weken en 2460 gram). Ik neem aan dat mijn productie wat sneller op gang komt, aangezien ik tot 3 weken terug nog gevoed heb, maar ik vind het wel een fijn idee om iets achter de hand te hebben, zodat de eerste voeding niet per se kv hoeft te zijn.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_149420375
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:29 schreef Phaidra het volgende:

[..]

:D

Bij mijn oudste was bijvoeden helaas wel nodig, omdat hij klein was en nog niet zelf genoeg kracht had om te drinken. Mijn productie kwam ook pas na 5/6 dagen op gang, en liep nog wel een paar weken achter op wat hij nodig had.

Dit kindje wordt ook weer een ukkie, en het zal van de termijn afhangen of hij meer richting 5 of 6 pond zal gaan. Geschat gewicht met 40 weken is ca. 2800 gram (als ik dat haal, peuter kwam met 38 weken en 2460 gram). Ik neem aan dat mijn productie wat sneller op gang komt, aangezien ik tot 3 weken terug nog gevoed heb, maar ik vind het wel een fijn idee om iets achter de hand te hebben, zodat de eerste voeding niet per se kv hoeft te zijn.
Snap ik helemaal. Eerste voeding kv zou sowieso niet hoeven toch? Meteen aan de borst is hoedanook beter. Is donormelk een optie voor je?
Ik verwacht ook wel dat je productie snel op gang zal zijn, maar zorgverleners kijken daar vaak niet naar.. :{
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_149420579
Phaidra, je hebt een beginnetje!
Ik heb met vooraf verzamelen 3-4x per dag met de hand gekolfd voor een spuitje (10ml). Een dag later ging het veel moeizamer. Heb toen om de dag gedaan tot ik 6 spuitjes op voorraad had. Gelukkig niet hoeven gebruiken. Hoop dat het bij jou hetzelfde gaat.
pi_149421756
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:36 schreef Morretje het volgende:

[..]

Snap ik helemaal. Eerste voeding kv zou sowieso niet hoeven toch? Meteen aan de borst is hoedanook beter. Is donormelk een optie voor je?
Ik verwacht ook wel dat je productie snel op gang zal zijn, maar zorgverleners kijken daar vaak niet naar.. :{
Nu heb ik zelf ook meer kennis, dus zal sneller mijn eigen mening laten horen ;). Maar bij de oudste was het een randgeval van opname of naar huis. We mochten naar huis als we wel zouden starten met kv naast aanleggen elke 2 uur omdat hij eigenlijk niet veel mocht afvallen. Tja, dat deden we dus. En ergens maar goed ook, want hij viel toch veel af en na 5 dagen volgde alsnog een zh-opname...

Tnx voor de tips Kursor! Een dag overslaan had ik ook al bedacht, want mijn tepels zijn het zuiggeweld niet echt gewend meer, autsj!
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 6 februari 2015 @ 15:43:09 #168
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_149422143
Kijk je er naar uit Phaidra, weer zo'n ienieminibaby aan de borst? O+ *;.
KuikenGuppy
pi_149422616
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:43 schreef Burdie het volgende:
Kijk je er naar uit Phaidra, weer zo'n ienieminibaby aan de borst? O+ *;.
Ja O+!! Al vrees ik wel voor de streken die mijn peuter gaat uithalen ondertussen :').
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 6 februari 2015 @ 16:04:53 #170
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_149422692
Haha ja :') hoe oud is hij intussen?
KuikenGuppy
  vrijdag 6 februari 2015 @ 16:14:02 #171
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_149422923
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 16:01 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Ja O+!! Al vrees ik wel voor de streken die mijn peuter gaat uithalen ondertussen :').
Als mini ietsje groter is dan wordt ook meer bedreven in het al voedend rondlopen, bukken en ondertussen de peuter ergens vandaan/achter/onder/af vissen.....

O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Kyara op 06-02-2015 16:21:01 ]
pi_149423061
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 16:04 schreef Burdie het volgende:
Haha ja :') hoe oud is hij intussen?
2 jaar en bijna 8 maanden.

Kyara :D

Eindstand 3 ml vandaag :).

[ Bericht 9% gewijzigd door Phaidra op 06-02-2015 16:46:28 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_149424088
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:26 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Nu heb ik zelf ook meer kennis, dus zal sneller mijn eigen mening laten horen ;). Maar bij de oudste was het een randgeval van opname of naar huis. We mochten naar huis als we wel zouden starten met kv naast aanleggen elke 2 uur omdat hij eigenlijk niet veel mocht afvallen. Tja, dat deden we dus. En ergens maar goed ook, want hij viel toch veel af en na 5 dagen volgde alsnog een zh-opname...

Tnx voor de tips Kursor! Een dag overslaan had ik ook al bedacht, want mijn tepels zijn het zuiggeweld niet echt gewend meer, autsj!
Ik kolfde echt met de hand in een cupje, dus zonder kolf. Minder pijnlijk en mogelijk effectiever daardoor? Nu stimuleren is in ieder geval nog niet de bedoeling.
pi_149424096
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:26 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Nu heb ik zelf ook meer kennis, dus zal sneller mijn eigen mening laten horen ;). Maar bij de oudste was het een randgeval van opname of naar huis. We mochten naar huis als we wel zouden starten met kv naast aanleggen elke 2 uur omdat hij eigenlijk niet veel mocht afvallen. Tja, dat deden we dus. En ergens maar goed ook, want hij viel toch veel af en na 5 dagen volgde alsnog een zh-opname...

Tnx voor de tips Kursor! Een dag overslaan had ik ook al bedacht, want mijn tepels zijn het zuiggeweld niet echt gewend meer, autsj!
Is ook zo dat je nu meer weet. En dat wordt alleen maar nog meer :7 Ik hoop dat je het niet nodig hebt.

Nette opbrengst! ^O^
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_149424748
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 16:50 schreef Kursor het volgende:

[..]

Ik kolfde echt met de hand in een cupje, dus zonder kolf. Minder pijnlijk en mogelijk effectiever daardoor? Nu stimuleren is in ieder geval nog niet de bedoeling.
Met de hand lukt me niet, ondanks opvolgen van instructies.. Heel soms als ik al een tsr gekolfd had, maar meer dan druppels was het toen ook al niet (terwijl ik toen een prima productie had en zo ongeveer 130-150 ml per borst kon kolven).

Stimuleren maak ik me niet zoveel zorgen over, voor hetzelfde geld had peuter nog wel gedronken nu.
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')