quote:De serie begint als Tim Snel tijdens het kerstreces overstapt naar de VPN. Tim is een jong en ambitieus kamerlid. Hij heeft een ideaal: hij wil Nederland radicaal veranderen door de inkomstenbelasting af te schaffen. Bij zijn eigen partij kreeg hij geen voet aan de grond, tot de VPN hem een kans biedt. Met zijn overstap naar de VPN besluit hij helemaal voor de politiek te gaan.
Jan Leusingh, de charismatische partijleider van de VPN, heeft Tim gevraagd om als woordvoerder Financiën bij zijn partij te komen - zonder dit te overleggen met de ambitieuze fractieleider Marise Collee. Niet iedereen is dus blij met Tims komst. We volgen Tim in de Haagse politiek, waarin iedereen een verborgen agenda blijkt te hebben. Idealen blijken minder hard dan strategie om de macht.
Het doel van Jan Leusingh is de VPN tot de grootste partij te maken, met hemzelf als strateeg achter de schermen. Het liefst had hij zelf de macht naar zich toe getrokken en in de schijnwerpers gestaan, maar dat is door een verborgen gebleven gebeurtenis in zijn verleden onmogelijk. Tim speelt een rol in zijn spel.
quote:Elke vergelijking met échte politieke kopstukken gaat volgens de makers mank. Toch lijken de karakters uit De fractie zó weggelopen van het Binnenhof. Het idee voor de dramaserie komt van Femke Halsema.
Hoewel premier Rutte en alle andere bekenden van het Binnenhof regelmatig voorbijstruinen, is de nieuwe VPRO-serie De fractie vooral fictie. Toch staan de acteurs in deze tiendelige dramareeks, bedacht door voormalig Groen Links-politica Femke Halsema, met beide benen middenin in de politieke werkelijkheid. Dit dankzij een vernuftig productioneel trucje, dat het mogelijk maakt actuele Haagse hete hangijzers te integreren in de reeds opgenomen afleveringen.
Pikante politieke onderwerpen, persoonlijke sores: de fractieleden van de VPN, een vrijzinnige progressieve partij, woelen zich door een hete brij, waarin Groningse gasbellen, buitenlandse missies en de opvang van asielzoekers worden afgewisseld met dilemma's in de privésfeer.
Achter de schermen
Wat De fractie vooral onderscheidt van het echte leven in en rondom de Tweede Kamer, is dat het publiek een kijkje achter de doorgaans hermetisch gesloten kamerdeur van een fractie mag nemen. Met alle fricties, ruzies en achterklap die daar bij horen. "Uniek, want wat er áchter de schermen gebeurt, krijgen we als buitenstaanders normaal nooit te zien. Wat blijkt: het zijn gewoon mensen van vlees en bloed, met al hun tekortkomingen", zegt acteur Joris Smit, die als kroonprins van de partij zijn financiële zegje in de televisie-Kamer mag doen.
Femke Halsema, die eind 2010 het politieke toneel verliet, werkte samen met tv-producent Gijs van de Westelaken haar idee voor een dramaserie over politiek Den Haag uit. De oud-partijleider van Groen Links bedacht de contouren van de nieuwe VPN. Deze middenpartij is het speeltje van een voormalig internetondernemer, die zijn miljoenen euro's inzet om zijn politieke idealen te verwezenlijken en daarvoor vrienden uit het hele land optrommelt.
Smit: "Ik ben de financieel woordvoerder Tim Snel, die met veel bombarie wordt binnengehaald. Hij is jong, talentvol, heeft wilde ideeën en is – net als de partij – liever onorthodox dan voorspelbaar. Iemand die de randjes opzoekt en daar soms ook overheen gaat. Eigenlijk is dat wat Geert Wilders ook wel doet, hoewel Tim zeker geen populist is.
"Ik hoop dat we met deze dramaserie de politiek een beetje sexyer kunnen maken", vervolgt Smit. "In elke aflevering zit een onderwerp dat met ons allemaal te maken heeft en waarover we allemaal zouden moeten nadenken. Het volk mag af en toe wat meer van zich laten horen, vind ik. Toen we met het Nationale Toneel in 2013 een voorstelling gingen maken over Nieuwspoort, heb ik zes weken op het Binnenhof rondgelopen en die hele dierentuin mogen bespioneren. Ik ging weg met enorm veel respect voor iedereen die daar keihard werkt en met alle passie zijn land wil vertegenwoordigen."
Fractieleider
Sandra Mattie speelt fractieleider Marise Collee, die vanwege de aardgasbevingen meteen maar heel Groningen wil laten ontruimen. Zij deed in het Haagse een snuffelstage bij D66-Kamerlid en oud-journaliste Pia Dijkstra. "Wat ik heb gezien, is dat het heel erg hard werken is in de politiek. En dan al die gedragscodes waaraan iedereen zich maar moet houden... Een van de wijze lessen van Pia was dat je vooral goed bij jezelf moet blijven en je niet laat meeslepen door al die spanning."
De journalisten Toine Heijmans en Roel Jansen, die met misdaadauteur Charles den Tex voor het script tekenden, zeggen dat de serie niet is gemodelleerd naar bestaande of voormalige Kamerleden. Heijmans: "Je zou al die karakters er echter wel tegen kunnen komen, de hele partij trouwens. Waar we vooral op focussen, is wat er allemaal plaatsvindt achter de deur. Zo'n PvdA die in november twee Turkse Kamerleden de laan uitstuurt: wat heeft zich daar afgespeeld? Dat willen we toch weten?"
Maandag zal er dan toch iets over de aanslag op Charlie Hebdo in moeten zitten.quote:Op zondag 11 januari 2015 14:36 schreef Erasmo het volgende:
Ben benieuwd hoe ze de verweving met de waan van de dag aan gaan pakken.
Waarom ben je enthousiast over goedkope namaak?quote:Op zondag 11 januari 2015 15:22 schreef Faux. het volgende:
De Nederlandse Borgen, eindelijk. Ik kijk.
Omdat we nog niet weten óf het goedkope namaak isquote:Op zondag 11 januari 2015 15:24 schreef NotYou het volgende:
[..]
Waarom ben je enthousiast over goedkope namaak?
Als de fractievoorzitter van VPN na de eerste aflevering MP is heb je gelijk. Maar ik heb het idee dat deze serie veel meer over de fractie en de kamer gaat dan over het kabinet. En dat is toch echt anders. In Borgen kon de hoofdrolspeelster als MP druk uitoefenen die je als fractielid of voorzitter helemaal niet kan. Hele andere politieke processen moeten we dus te zien krijgen in deze serie.quote:Op zondag 11 januari 2015 14:37 schreef NotYou het volgende:
En ja hoor, de veelbesproken borgen kloon is er. Waarom goede buitenlandse series nog eens matig in 't Nederlands overdoen? We zijn toch zeker Amerika niet?
Meer omdat dit project vanaf het moment dat het bedacht werd in allerhande programma's (met name dwdd) gewoon zo verkocht/besproken is. Het is een slap aftreksel/goedkope namaak.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:29 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Als de fractievoorzitter van VPN na de eerste aflevering MP is heb je gelijk. Maar ik heb het idee dat deze serie veel meer over de fractie en de kamer gaat dan over het kabinet. En dat is toch echt anders. In Borgen kon de hoofdrolspeelster als MP druk uitoefenen die je als fractielid of voorzitter helemaal niet kan. Hele andere politieke processen moeten we dus te zien krijgen in deze serie.
Hoewel ik de vergelijking ook wel zie. De fractievoorzitter is een vrouw, de partijvoorzitter zal wel een oude vriend en vertrouweling zijn. En de jonge nieuwkomer lijkt inderdaad de vervanger van de spindokter uit Borgen. Maar ik ga zeker kijken.
Mwah.. Ik denk eerder dat het idee is dat als een Deense serie over politiek zo'n succes is (ook in Nederland) dan moet er ook ruimte zijn voor een Nederlandse variant. Dat is niet het zelfde als namaak. Dat is gewoon slim gebruik maken van iets dat succesvol is. House of Cards is toch ook geen namaak van Borgen.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:33 schreef NotYou het volgende:
[..]
Meer omdat dit project vanaf het moment dat het bedacht werd in allerhande programma's (met name dwdd) gewoon zo verkocht/besproken is. Het is een slap aftreksel/goedkope namaak.
House of Cards (van netflix) is een remake van het britse origineel:http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Cards_%28UK_TV_series%29quote:Op maandag 12 januari 2015 12:44 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mwah.. Ik denk eerder dat het idee is dat als een Deense serie over politiek zo'n succes is (ook in Nederland) dan moet er ook ruimte zijn voor een Nederlandse variant. Dat is niet het zelfde als namaak. Dat is gewoon slim gebruik maken van iets dat succesvol is. House of Cards is toch ook geen namaak van Borgen.
Tja.. Waarschijnlijk hadden ze die naam al bedacht (en te duur om te veranderen) toen Norbert hiermee kwam. Verder is hij nogal kansloos, dus ook deze serie gaat hem niet helpen.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:30 schreef DestroyerPiet het volgende:
deze serie ga ik zeker volgen, ben erg benieuwd.
wel bijzonder overigens dat deze serie gaat over de "vrijzinnige partij Nederland" maar Norbert Klein (ex 50plus) heeft pas geleden de "vrijzinnige partij" opgericht. geven ze hem met deze serie niet een hoop naamsbekendheid?
Het ging meer om het idee dat Borgen gewoon aangaf dat er behoefte is aan dit soort type series. Ik vind het wat ver gaan om het namaak te noemen. Je ziet altijd trends in TV-land.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:48 schreef NotYou het volgende:
[..]
House of Cards (van netflix) is een remake van het britse origineel:http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Cards_%28UK_TV_series%29
Ik zie de laatste tijd in Nederland vooral veel namaak: Hollands Hoop, Noord/Zuid en nu ook de fractie. Waar is de creativiteit gebleven? Waar zijn de originele ideeën? Gemeenschapsgeld moet toch beter te besteden zijn dan aan het namaken/na-apen van wat elders al bestaat en al prima is?quote:Op maandag 12 januari 2015 13:40 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Het ging meer om het idee dat Borgen gewoon aangaf dat er behoefte is aan dit soort type series. Ik vind het wat ver gaan om het namaak te noemen. Je ziet altijd trends in TV-land.
ik vind het wat makkelijk om over na-apen te praten als je de serie nog nooit gezien hebt. sowieso is het politieke systeem in Denemarken (Borgen) en de V.S. (House of Cards) heel anders is dan hier in Nederland, een simpele remake van de series zou dan ook helemaal nergens op slaan.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:43 schreef NotYou het volgende:
Ik zie de laatste tijd in Nederland vooral veel namaak: Hollands Hoop, Noord/Zuid en nu ook de fractie. Waar is de creativiteit gebleven? Waar zijn de originele ideeën? Gemeenschapsgeld moet toch beter te besteden zijn dan aan het namaken/na-apen van wat elders al bestaat en al prima is?
Ik heb de series die je hier nu noemt niet gezien en weet dus ook niet of daar nou echt sprake is van namaak. Maar er zijn gewoon heel veel series op het moment. De kans dat je een zelfde thema pakt is groot. Bedoeld of onbedoeld. En het thema van een succesvolle buitenlandse serie nemen zie ik niet als namaak of verkeerd. Als hele karakters en verhaallijnen gekopieerd worden hoeft het van mij ook niet zo nodig inderdaad.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:43 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik zie de laatste tijd in Nederland vooral veel namaak: Hollands Hoop, Noord/Zuid en nu ook de fractie. Waar is de creativiteit gebleven? Waar zijn de originele ideeën? Gemeenschapsgeld moet toch beter te besteden zijn dan aan het namaken/na-apen van wat elders al bestaat en al prima is?
De enige creativiteit die er beschikbaar is omvat het bij elkaar gooien van dezelfde kliek acteurs met een verhaal dat door anderen is bedacht.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:43 schreef NotYou het volgende:
[..]
Nu er bij DWDD bij elkaar wel meer dan een minuut van is uitgezonden ben ik onverminderd zuur: wat zag dat er goedkoop uit zeg.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:06 schreef PinguinF het volgende:
Wat een zuur gemekker voordat er ook maar 1 minuut is uitgezonden..
Ik zit er straks klaar voor
Haha, nou dan kan je om 21.15 uur lekker wat anders gaan doen.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:09 schreef NotYou het volgende:
[..]
Nu er bij DWDD bij elkaar wel meer dan een minuut van is uitgezonden ben ik onverminderd zuur: wat zag dat er goedkoop uit zeg.
Voegen ook niks toe die appjes.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:29 schreef SureD1 het volgende:
Slap aftreksel van Borgen tot nu toe, slecht geacteerd inderdaad. Duidelijk ook dat ze Borgen na proberen te doen ook wat cameravoering enzo betreft.. Die sms-jes zijn irritant
Welk deel van het concept vind je aardig?quote:Op maandag 12 januari 2015 21:42 schreef Ajacied422 het volgende:
Ik vind het wel een aardig concept, maar de acteurs zijn zoals Nederland is, dramatisch.
Zoek maar op de term "kasschuif".quote:Op maandag 12 januari 2015 21:27 schreef opperkleurder het volgende:
Alsof er een weldenkend mens is dat denkt dat je gratis kinderopvang kunt betalen vanuit (extra?) aardgasbaten in Groningen.
En die smsjes hebben ze uit, jawel, House of Cardsquote:Op maandag 12 januari 2015 21:29 schreef SureD1 het volgende:
Slap aftreksel van Borgen tot nu toe, slecht geacteerd inderdaad. Duidelijk ook dat ze Borgen na proberen te doen ook wat cameravoering enzo betreft.. Die sms-jes zijn irritant
Je hoeft mij niks over politiek te vertellen. Meest tenenkrommende was die aandacht voor zijn moeder. Alsof je denkt op je eerste werkdag bij een nieuw partij rustig de tijd heb voor koffie/lunch met je moederquote:
Ja en dan die speech erbijquote:Op maandag 12 januari 2015 21:47 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Je hoeft mij niks over politiek te vertellen. Meest tenenkrommende was die aandacht voor zijn moeder. Alsof je denkt op je eerste werkdag bij een nieuw partij rustig de tijd heb voor koffie/lunch met je moeder
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |