abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148713076
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 11:28 schreef SeLang het volgende:
De Zwitserse centrale bank capituleert:

[..]

[ afbeelding ]

Initiële spike in CHF +45%. Dat is ongekend voor de currency van een ontwikkeld land. Dit is een duur grapje voor de SNB en ik ben erg benieuwd naar de consequenties die een -0.75% rente gaat hebben. (Zelf zou ik mijn geld uit de bank trekken en in een kluis leggen als ze dit doorberekenen. En als ze het niet doorberekenen gaan de marges van de bank eraan).
Verstandig van de Zwitsers, die koppeling was niet langer houdbaar door de extreem zwakke euro en wellicht vooruit bordurend op de maatregelen van Draghi die nog gaan komen.
pi_148713168
quote:
2s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Enkel de huishoudens die voldoende spaarsaldo hebben om van de rente lekker te kunnen consumeren. Dat lijkt me een in omvang zeer beperkte groep.
Er zullen meer mensen zijn die van de lage rente profiteren omdat hun schulden zoals de hypotheek ook minder zwaar op de maandelijkse uitgaven drukken. Dat zal eerder zorgen voor meer consumptie van de huishoudens.
Onzin, de rente zou weer op gezond niveau moeten komen, zodat de ECB ook weer instrumenten heeft om te sturen. Als ik Draghi was zou ik de rente in stappen (geleidelijk in bv 1 jaaar) verhogen naar zo'n 5% , dat is een gezond en ook houdbaar niveau.
pi_148721645
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:34 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Klopt, maar zonder een kunstmatig lage rente en allerlei rare financiële constructies zouden die hoge lasten zowiezo minder zijn. Toegegeven, de situatie is nu eenmaal zo.

Aan de andere kant staat een heel pensioenstelsel dat gesloopt word (dat zijn echt niet allemaal ''rijken''), ouderen die daardoor langer moeten werken/bijklussen én jongeren die daardoor geen kans krijgen op de arbeidsmarkt. Lonen die daardoor extra onder druk staan en extra vraaguitval omdat ouderen een minder economisch gunstig uitgavepatroon hebben.

Ik kan nog tig voorbeelden geven net als bij de argumenten waarom dit beleid wel werkt, het is echter een optelsom van plussen en minnen. Persoonlijk denk ik dat op dit moment de minnen ietsjes zwaarder wegen. Op zijn best is het in evenwicht, maar niet eerlijk verdeeld. In de toekomst, bij het ploffen van de bubbles die door dit beleid worden opgeblazen, zie je echter pas de werkelijke eindafrekening.
Ik zeg ook niet dat het erg verstandig beleid zou zijn. Ging mij puur even om dit deel van het betoog wat gewoon niet echt klopt, zeker voor de korte termijn.
pi_148721684
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 15:37 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Onzin,
Wat klopt er feitelijk niet aan?
quote:
de rente zou weer op gezond niveau moeten komen, zodat de ECB ook weer instrumenten heeft om te sturen. Als ik Draghi was zou ik de rente in stappen (geleidelijk in bv 1 jaaar) verhogen naar zo'n 5% , dat is een gezond en ook houdbaar niveau.
Leuk idee maar dat is niet erg geleidelijk natuurlijk.
  donderdag 15 januari 2015 @ 20:06:25 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148724021
Met een EUR/USD op <1.16 vraag ik me trouwens af of dit geen aanleiding gaat zijn voor de ECB om QE te beperken. Ze wilden de wisselkoers omlaag lullen toen het >1.30 was maar een complete ineenstorting helpt ook niet voor het vertrouwen in de economie. De wisselkoers is inmiddels een stuk lager dan in de donkerste dagen van de eurocrisis.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148724292
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 20:06 schreef SeLang het volgende:
Met een EUR/USD op <1.16 vraag ik me trouwens af of dit geen aanleiding gaat zijn voor de ECB om QE te beperken. Ze wilden de wisselkoers omlaag lullen toen het >1.30 was maar een complete ineenstorting helpt ook niet voor het vertrouwen in de economie. De wisselkoers is inmiddels een stuk lager dan in de donkerste dagen van de eurocrisis.
Is het mogelijk weer alleen de dreiging die al genoeg is? Dus dat die QE helemaal niet meer nodig is?
  donderdag 15 januari 2015 @ 20:20:35 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148724707
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 20:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Is het mogelijk weer alleen de dreiging die al genoeg is? Dus dat die QE helemaal niet meer nodig is?
Het "probleem" is natuurlijk dat als ze nu niks aankondigen de koers weer stijgt.

Mijn basisscenario wbt QE is altijd geweest dat ze het aankondigen maar niet (of slechts mondjesmaat) uitvoeren. En dat kunnen ze makkelijk doen door het zogenaamd data afhankelijk te maken.

Maar in het licht van de recente koersdaling kondigen ze misschien een wat kleiner programma aan.
Mijn reisverslagen
pi_148737407
Is dat niet lastig voor de FED om rentes omhoog te gooien? Stel dat US overheid nu 1.5% meer betaalt, dat is een deficit van bijna een triljard $ dan, tegen 18 triljard schuld.

Als ik het zo zie dan doet nederland het nog best goed. Begrotings tekort van maar 20 miljard, en staatschuld van 400m euro ofzo.

Vraag me af wat de vonk op dit hele gebeuren zal zijn. Lijkt me dat alleen een drastische situatie een hoop van die politici kan wakker schudden. Griekenland uit de euro zal niet echt een vonk zijn? Eerder Japan of Italie ofzo?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 10:35:15 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148741091
quote:
Finland emerges as major hurdle to Greek bailout deal

Finland has emerged as the biggest stumbling block to negotiating a new bailout deal with an incoming Greek government, telling its eurozone partners that it will not support debt forgiveness and is reluctant to back another extension of the ¤172bn rescue.

In an interview, Finland’s prime minister said he would give a “resounding no” to any move to forgive Greece’s debts and warned that a new government in Athens would have to stick to the terms of the existing bailout.

http://www.ft.com/cms/s/0(...)cc-00144feabdc0.html
Niet alleen de Duitsers "liggen dwars"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 januari 2015 @ 10:51:40 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148741562
quote:
Greek banks make requests for ELA funding

Two Greek systemic banks submitted the first requests to the Bank of Greece for cash via the emergency liquidity assistance (ELA) system on Thursday, sources told Kathimerini.

It is thought that requests from the remaining Greek banks will follow in the next few days.

The move came in response to the pressing liquidity conditions resulting from the growing outflow of deposits as well as the acquisition of treasury bills forced onto them by the state.

Banks usually resort to ELA when they face a cash crunch and do not have adequate collateral to draw liquidity from the European Central Bank, their main funding tool. ELA is particularly costly as it carries an interest rate of 1.55 percent, against just 0.05 percent for ECB funding.

The requests by the two lenders will be discussed by the ECB next Wednesday.

Bank officials commented that lenders are resorting to ELA earlier than expected, which reflects the deteriorating liquidity conditions in the credit sector.

Besides the decline in deposits, banks were dealt another blow on Thursday with the scrapping of the euro cap on the Swiss franc. Bank estimates put the impact of the euro’s drop on the local system’s cash flow at between 1.5 and 2 billion euros.

Deposits recorded a decline of 3 billion euros in December – a month when they traditionally expand – while in the first couple of weeks of January the outflow continued, although banks say it is under control.

A major blow to the system’s liquidity has come from the repeated issue of T-bills: In November the state drew 2.75 billion euros in this way, in December it secured 3.25 billion euros, and it has already tapped another 2.7 billion in January. Of the above amounts, a significant share – amounting to 3 billion euros according to bank estimates – was in the hands of foreign investors who are not renewing their stakes, so Greek banks have to step in to buy them.

Local lenders had also resorted to ELA in 2011 to cope with the outflow of deposits and consecutive credit rating downgrades of the state (and the banks) that made Greek paper insufficient for the supply of liquidity by the Eurosystem. In June 2012, due to the uncertainty of the twin elections at the time, the ELA being drawn by local banks to handle the unprecedented outflow of deposits reached a high of 135 billion euros. By May 2014, Greek banks had reduced their ELA financing to zero.

http://www.ekathimerini.c(...)_1_15/01/2015_546255
Dus er is een bankrun aan de gang in Griekenland die wordt versterkt doordat de overheid miljarden leent van de banken omdat ze elders niet meer kunnen lenen.

De genoemde ELA is echt de laatste reddingslijn van de centrale bank en hier heeft de ECB veel macht want die kan die reddingslijn intrekken als Griekenland niet doet wat ze willen. Het gevolg is dan een harde default en "vrijwillige" euro-exit, aangezien Griekenland dan niet anders meer kan dan een eigen munt invoeren. Via dat mechanisme kun je Griekenland dus uit de euro dwingen (niet dat iemand dat wil op dit moment, maar het kan).
Mijn reisverslagen
pi_148741594
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:35 schreef SeLang het volgende:

Good job! Jammer dat de Finnen tegenwoordig zo'n slechte naam hebben, vooral op Geenstijl moeten ze het steeds ontgelden.

Had je gezien dat twee Griekse banken gisteren 'emergency liquidity assistance' van hun eigen centrale bank hebben gevraagd? Dat doen ze alleen als ze een paar uur van een wisse dood verwijderd zijn. Schijnbaar zijn de Grieken massaal hun spaartegoedjes aan het opvragen omdat papieren euro's nu eenmaal waardevaster zijn dan girale.

De Helvetische centrale bank kan van mij trouwens de pip krijgen. Die hadden beloofd de CHF rond de 0,80 te houden, maar net op het moment dat ik een Zwitserse leverancier meer dan CHF 10K moet betalen, laten ze de teugels los en stijgt dat kreng 20%. Gelukkig waren daar nog mijn lieve goudjes om dat verlies te compenseren.
pi_148741629
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:52 schreef dvr het volgende:

Had je gezien
Ja dus :')
  vrijdag 16 januari 2015 @ 11:02:27 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148741883
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:52 schreef dvr het volgende:

[..]

Good job! Jammer dat de Finnen tegenwoordig zo'n slechte naam hebben, vooral op Geenstijl moeten ze het steeds ontgelden.
:')

Ik las een paar dagen geleden een interview met Klaas Knot (baas van DNB) en die zit met de meeste dingen ook gewoon op de Duitse lijn (wat betreft monetair beleid). Waarom trekt hij dan zijn bek niet wat meer open in het openbaar? Het is belachelijk dat we van de Duitsers afhankelijk zijn om onze Nederlandse belangen te verdedigen.

quote:
Had je gezien dat twee Griekse banken gisteren 'emergency liquidity assistance' van hun eigen centrale bank hebben gevraagd? Dat doen ze alleen als ze een paar uur van een wisse dood verwijderd zijn. Schijnbaar zijn de Grieken massaal hun spaartegoedjes aan het opvragen omdat papieren euro's nu eenmaal waardevaster zijn dan girale.
Zie vorige post

quote:
De Helvetische centrale bank kan van mij trouwens de pip krijgen. Die hadden beloofd de CHF rond de 0,80 te houden, maar net op het moment dat ik een Zwitserse leverancier meer dan CHF 10K moet betalen, laten ze de teugels los en stijgt dat kreng 20%. Gelukkig waren daar nog mijn lieve goudjes om dat verlies te compenseren.
Dit was de eerste capitulatie van een centrale bank in het new era van zogenaamd omnipotente centrale banken. Als we over 10 jaar terugkijken wordt dit mogelijk gezien als het begin van het einde van die periode.
Mijn reisverslagen
pi_148742233
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:02 schreef SeLang het volgende:

Ik las een paar dagen geleden een interview met Klaas Knot (baas van DNB) en die zit met de meeste dingen ook gewoon op de Duitse lijn (wat betreft monetair beleid). Waarom trekt hij dan zijn bek niet wat meer open in het openbaar? Het is belachelijk dat we van de Duitsers afhankelijk zijn om onze Nederlandse belangen te verdedigen.
Zal ongetwijfeld zo afgesproken zijn. Een paar jaar terug had Dijsselbloem een grote bek naar (ik meen) Frankrijk en Italië, zodat Duitsland niet zelf de boeman hoefde uit te hangen. Het kan best zijn dat NL nu ook nog even achter de hand wordt gehouden, om pas met forse kritiek te komen als een Griekse bailout en een grote QE-actie echt werkelijkheid dreigen te worden.

Welke centrale bank wordt volgens jou de volgende die capituleert? Japan lijkt me een goede kandidaat, maar dan wordt het echt spannend eng.
pi_148742814
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen kwijtschelding maar ook geen zin om meer noodfondsgeld aan Griekenland te geven? Wat willen ze dan wel?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 11:54:00 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148743149
Update met het bloedbad van gisteren. Ik heb het plaatje dit keer omgedraaid omdat dat meer intuïtief is als je naar de waarde van de euro kijkt:

Uitgedrukt in US$ en Yen staan we ongeveer terug op het punt van introductie. Alleen in Britse Pound is de euro gestegen. In Zwitserse frank is het hij gedecimeerd.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 januari 2015 @ 11:59:37 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148743286
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Zal ongetwijfeld zo afgesproken zijn. Een paar jaar terug had Dijsselbloem een grote bek naar (ik meen) Frankrijk en Italië, zodat Duitsland niet zelf de boeman hoefde uit te hangen. Het kan best zijn dat NL nu ook nog even achter de hand wordt gehouden, om pas met forse kritiek te komen als een Griekse bailout en een grote QE-actie echt werkelijkheid dreigen te worden.

Welke centrale bank wordt volgens jou de volgende die capituleert? Japan lijkt me een goede kandidaat, maar dan wordt het echt spannend eng.
Japan :Y

Of misschien wel de ECB, in die zin dat ze QE er niet door krijgen en de euro explodeert in waarde.

Ow, en eigenlijk doet de Fed het ook niet best. Ondanks record balancesheet is de dollar fors gestegen. De massale Amerikaanse liquiditeit is een groot deel van de oorzaak van de bubble in China die begint leeg te lopen en in combinatie met de hoge US$ zorgt voor hoge import disinflatie/ deflatie in de VS.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 januari 2015 @ 12:18:54 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148743745
Ik denk dat de ECB er goed aan zou doen om geen QE te doen. Sowieso is het imo negatief voor de economie om de exportsector verder te subsidiëren ten koste van huishoudens. (En export is niet het probleem, de eurozone heeft een handelsoverschot!). Maar daarbij creëren ze momenteel een zelf een crisissfeer door de euro compleet te laten instorten. Wat doen mensen in crisistijd? Die houden hun hand op de knip. Zo werk je prijsdeflatie zelf in de hand.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 januari 2015 @ 14:38:30 #94
307622 Perox
(niet de echte)
pi_148748107
quote:
2s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Enkel de huishoudens die voldoende spaarsaldo hebben om van de rente lekker te kunnen consumeren. Dat lijkt me een in omvang zeer beperkte groep.
Er zullen meer mensen zijn die van de lage rente profiteren omdat hun schulden zoals de hypotheek ook minder zwaar op de maandelijkse uitgaven drukken. Dat zal eerder zorgen voor meer consumptie van de huishoudens.
Ja, dacht je? Hypotheekrente houdt geen pas met de ontwikkelingen hoor, die blijft gewoon schofterig hoog in NL. :6
pi_148749249
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 14:38 schreef Perox het volgende:

[..]

Ja, dacht je? Hypotheekrente houdt geen pas met de ontwikkelingen hoor, die blijft gewoon schofterig hoog in NL. :6
Rabo, 1 jaar vast 2% en 10 jaar vast voor 2,8. Dat lijken me geen hoge rentes. Betaalde 7 jaar terug aanmerkelijk meer.
pi_148751083
In Duitsland krijg je 10 jaar vast voor 1.5% tegenwoordig. Wel 20% eigen geld meenemen. maar vanuit een het oogpunt van de bank is dat nog steeds een hoger risico dan NHG

[ Bericht 21% gewijzigd door Knakker op 16-01-2015 16:29:41 ]
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:49:46 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148752016
Euro/USD nu 1.1479

Ik ben er nu wel klaar mee eigenlijk
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:53:16 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148752130
Straks moet de ECB de rente nog verhogen om de euro te redden :+
Mijn reisverslagen
pi_148753772
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:49 schreef SeLang het volgende:
Euro/USD nu 1.1479

Ik ben er nu wel klaar mee eigenlijk
Ik zal het laatste doorgeven aan Draghi ;) :D

1.525 nu, het effect was direct voelbaar
so long and thanks for all the fish
  vrijdag 16 januari 2015 @ 17:58:15 #100
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_148753839
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:15 schreef Knakker het volgende:
In Duitsland krijg je 10 jaar vast voor 1.5% tegenwoordig. Wel 20% eigen geld meenemen. maar vanuit een het oogpunt van de bank is dat nog steeds een hoger risico dan NHG
hm, ik betaal nog ruim 6% voor mn hypotheek :( :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')