Je moet de brutaliteit maar hebben.quote:Nabestaanden van een van de overvallers die werd doodgeschoten bij juwelier Goldies in Deurne willen dat de schietende juweliersvrouw alsnog wordt vervolgd voor doodslag.
Nabestaanden eisen vervolging juweliersvrouw Deurne
Ze dienen daarom een klacht in bij het gerechtshof in Den Bosch, vertelde hun advocaat Peter Plasman vrijdag tegen de NOS.
De Deurnese juweliersvrouw Marina schoot de twee overvallers dood. Het Openbaar Ministerie (OM) oordeelde dat ze mocht schieten om zichzelf en haar man te verdedigen toen ze werden aangevallen.
De nabestaanden hebben vraagtekens bij het standpunt van het OM, legde Plasman uit. Ze vragen zich bijvoorbeeld af of het echt nodig was om de overvaller die Marina vanachter een deur belaagde met een eerste schot recht door het hart te schieten.
Ze vinden bovendien dat de rechter in zo'n ernstige zaak het laatste woord moet hebben en ze willen in een proces de kans hebben op spreekrecht. Het kunnen uiten van hun gevoelens is van groot belang voor de verwerking, zegt Plasman.
Juwelierszaak Goldies werd op 28 maart overvallen, terwijl het echtpaar in de winkel aanwezig was. De twee overvallers werden bij de overval doodgeschoten.
Ik vraag me af of het echt nodig was hardwerkende mensen te overvallen.quote:Ze vragen zich bijvoorbeeld af of het echt nodig was om de overvaller die Marina vanachter een deur belaagde met een eerste schot recht door het hart te schieten.
Alsof iemand in blinde paniek bewust op het hart kán mikken.quote:Ze vragen zich bijvoorbeeld af of het echt nodig was om de overvaller die Marina vanachter een deur belaagde met een eerste schot recht door het hart te schieten.
Misschien niet. Dat zal dan in de rechtszaak naar voren komen, zoals het hoort.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Alsof iemand in blinde paniek bewust op het hart kán mikken.
Eens.quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Mijn standpunt heroverwegen?
Deze nabestaanden willen gebruik maken van een recht dat hen toekomt. Zij hebben totaal geen schuld aan wat er is gebeurd maar zijn wel dierbaren verloren. In plaats van dat mensen daar respect voor hebben mogen ze volgens sommige een kogel krijgen.
Als je zo denkt dan zit er echt iets niet goed in je hoofd. Dat ben je echt een smerige vuile Tokkie. Om te kotsen.
En bovendien is en blijft het volstrekt belachelijk dat het OM besluit om geen vervolging in te stellen in een zaak waar mensen bij zijn omgekomen.
Paniek of niet, goed gemikt. Mijn complimenten aan de vrouw.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Alsof iemand in blinde paniek bewust op het hart kán mikken.
Ik heb mensen zien posten op FOK! dat de nabestaanden de kogel verdienen omdat ze familie zijn van de dader of omdat ze willen weten wat er precies gebeurd is. Dan vind ik het stempel tokkie nog zacht uitgedrukt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij bent het ermee eens dat hij mensen wegzet als Tokkie?
Ik vraag me af sinds wanneer je dat vogelvrij maakt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:47 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het echt nodig was hardwerkende mensen te overvallen.
Of beroven of aanklagen?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:14 schreef danny081 het volgende:
Ik heb zelf in een juwelier gestaan en het is om te kotsen dit. Ik ken ongeveer 7 andere juweliers die allen na de derde o f vierde overval het bijltje er bij neergegooid hebben. Hun hele passie voor het vak is daardoor kapot gemaakt. Maar er zijn ook juweliers die vinden dat ze eigenlijk wel het recht hebben om gewoon hun werk te doen. Dus die treffen maatregelen. Kopen een pistool bijvoorbeeld of een ander wapen om zichzelf mee te verdedigen. Ze zijn genoodzaakt omdat de kverheid niets doet om een overval te voorkomen.
Ik ben zelf met mij. Werkgever naar de politie gegaan met videobeelden van 3 verdachte personen die in de winkel waren en onopvallend foto's van de sloten van de vitrines namen. De politie bekijkt samen de beelden maar kan pas wat doen als er ook daadwerkelijk iets gebeurd. Ze doen dus niets. En ja eerlijk gezegd kunnen ze dat ook niet. het is een lastige situatie maar als dader win je nu dus altijd. Of je berooft de juwelier succesvol, of je klaagt de juwelier aan. De nabestaande van deze situatie zouden zich dood moeten schamen. In dit geval is de overvaller dood, tja risico van het vak. Een wapen is verboden en dat ga ik ook niet goedkeuren. Maar ik vind wel dat de wet, de overvaller, of nabestaanden het recht moet ontnemem om dan nog een aanklacht in te dienen.
Waarom "wint" een overvaller als je de juwelier aan kunt klagen? Volgens mij snap je dan niet helemaal wat een vervolging betekent.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:14 schreef danny081 het volgende:
het is een lastige situatie maar als dader win je nu dus altijd. Of je berooft de juwelier succesvol, of je klaagt de juwelier aan. De nabestaande van deze situatie zouden zich dood moeten schamen. In dit geval is de overvaller dood, tja risico van het vak. Een wapen is verboden en dat ga ik ook niet goedkeuren. Maar ik vind wel dat de wet, de overvaller, of nabestaanden het recht moet ontnemem om dan nog een aanklacht in te dienen.
Wel, die mensen zijn Tokkies. Maar deze user vindt ook mensen Tokkies die er niet mee zitten dat deze ratjes gestorven zijn. Trouwens, het is ook maar een assumptie dat die ouders er niks mee te maken hebben. Voor hetzelfde geld hebben ze die kinderen voor galg en rad laten opgroeien of had pa nogal losse handjes, wat niet ongebruikelijk is bij Marokkaanse gezinnen. Dan hebben ze eraan bijgedragen dat die jongens op het verkeerde pad zijn beland. Los daarvan is het heus erg dat ze hun zoon zijn kwijtgeraakt, maar dienen ze gewoon een toontje lager te zingen en kritisch naar het gedrag van hun eigen kind te kijken. En wat hun kind deze mensen heeft aangedaan.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb mensen zien posten op FOK! dat de nabestaanden de kogel verdienen omdat ze familie zijn van de dader of omdat ze willen weten wat er precies gebeurd is. Dan vind ik het stempel tokkie nog zacht uitgedrukt.
Kritisch naar het gedrag van hun kind kijken is juist wat ze doen. Denk je dat ze vervolging willen omdat ze denken dat daar uit komt dat de overvallers eigenlijk niets fout deden? Natuurlijk niet. Ze zijn niet achterlijk, en Benedicte Ficq is dat al helemaal niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel, die mensen zijn Tokkies. Maar deze user vindt ook mensen Tokkies die er niet mee zitten dat deze ratjes gestorven zijn. Trouwens, het is ook maar een assumptie dat die ouders er niks mee te maken hebben. Voor hetzelfde geld hebben ze die kinderen voor galg en rad laten opgroeien of had pa nogal losse handjes, wat niet ongebruikelijk is bij Marokkaanse gezinnen. Dan hebben ze eraan bijgedragen dat die jongens op het verkeerde pad zijn beland. Los daarvan is het heus erg dat ze hun zoon zijn kwijtgeraakt, maar dienen ze gewoon een toontje lager te zingen en kritisch naar het gedrag van hun eigen kind te kijken. En wat hun kind deze mensen heeft aangedaan.
Gedeeltelijk mee eens. Maar ik vind op het moment dat er iemand in jouw zaak of, jouw huis binnen komt en middelen bij zich heeft om jouw of de mensen die je dierbaar zijn mee te kunnen doden. Iedere vorm van noodweer geoorloofd zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom "wint" een overvaller als je de juwelier aan kunt klagen? Volgens mij snap je dan niet helemaal wat een vervolging betekent.
Als een juwelier zich niet buitenproportioneel verdedigt komt hij er altijd mee weg. Zo werkt ons recht. Maar aan de andere kant werkt ons recht ook zo, dat er een rechter moet beoordelen of er sprake is van noodweer of niet. Zoals er ook een rechter moet beoordelen of er sprake is van een overval of niet, als de daders gepakt worden.
Een paar weken terug is deze juwelier nog vrijgesproken. Dan staat voor iedereen, ook voor de nabestaanden van het "slachtoffer", vast wat er gebeurd is. En zo hoort het in mijn ogen in een rechtsstaat te gaan.
Het OM mag afzien van vervolging. Dat is ook zoals het hoort.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Misschien niet. Dat zal dan in de rechtszaak naar voren komen, zoals het hoort.
Dat vind ik absoluut niet. Je moet je verdedigen voor zover dat nodig is om het gevaar af te wenden. Soms zal dat betekenen dat je de overvaller moet doden, maar niet altijd. Je moet per geval beoordelen wat er gebeurd is. Hoe asociaal en debiel het ook is om in te breken, dat maakt je niet helemaal vogelvrij als dader. Er zijn zaken geweest waar bewoners inbrekers gemarteld hebben; dat heeft niets meer met verdediging te maken en moet in mijn ogen gewoon bestraf worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:21 schreef danny081 het volgende:
[..]
Gedeeltelijk mee eens. Maar ik vind op het moment dat er iemand in jouw zaak of, jouw huis binnen komt en middelen bij zich heeft om jouw of de mensen die je dierbaar zijn mee te kunnen doden. Iedere vorm van noodweer geoorloofd zou moeten zijn.
sinds mensenheugenis zoals het hoortquote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik vraag me af sinds wanneer je dat vogelvrij maakt.
Ik ben persoonlijk van mening dat het OM altijd moet vervolgen als er iemand om het leven komt door toedoen van een ander.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:25 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het OM mag afzien van vervolging. Dat is ook zoals het hoort.
helaas....quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:25 schreef Tchock het volgende:
Hoe asociaal en debiel het ook is om in te breken, dat maakt je niet helemaal vogelvrij als dader
dan zal die het druk hebben tijdens een oorlogquote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk van mening dat het OM altijd moet vervolgen als er iemand om het leven komt door toedoen van een ander.
quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
sinds mensenheugenis zoals het hoort![]()
Lekker terug naar de Middeleeuwen?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |