Flikker je hem dus zelf maar naar links en maakt van jouw probleem dus het probleem van een ander. En je durft nog te zeggen dat iemand die dat niet doet niet sociaal bezig is.quote:Op donderdag 8 januari 2015 21:54 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Omdat ik niet wil dat een invoeger hem er gewoon voor gooit en daardoor de rode lak van mijn auto aantast.
Dan heb ik nog een leuke voor je: Als je hem er bij mij voor flikkert en ik moet in de remmen, heb je grootlicht in je spiegels... Afwendig van gevaar. Anders gezegd: Moet in actief ingrijpen om een aanrijding te voorkomen (dus met even gas los is het niet te halen) omdat jij naar links komt, dan gebruik ik ook de hierbij horende signalen om dat gevaar af te wenden.quote:Zelf vind ik het ook prettig als iemand een baantje opschuift als ik wil invoegen. Zeker nu het donker is en al die felle lampen in je spiegels schijnen...
Ik gooi hem alleen naar links als er ruimte is op de linkerrijstrook...sowieso is het ook niet heel sociaal om bij een drukke invoegstrook iedereen met 160 op de linkerrijstrook voorbij te knallen...quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Flikker je hem dus zelf maar naar links en maakt van jouw probleem dus het probleem van een ander. En je durft nog te zeggen dat iemand die dat niet doet niet sociaal bezig is.![]()
![]()
![]()
[..]
Dan heb ik nog een leuke voor je: Als je hem er bij mij voor flikkert en ik moet in de remmen, heb je grootlicht in je spiegels... Afwendig van gevaar. Anders gezegd: Moet in actief ingrijpen om een aanrijding te voorkomen (dus met even gas los is het niet te halen) omdat jij naar links komt, dan gebruik ik ook de hierbij horende signalen om dat gevaar af te wenden.
Ach, ik vind het ook altijd een sport om vooral geen gebruik te maken van de invoeghulp die iemand mij geeft. Al een paar keer gehad dat iemand naar links voor me ging, maar ik bedacht had dat ik de hele invoegstrook ging gebruiken en de auto voor hem dus nog voorbij ging via de invoeger.![]()
Daar hoef je geen 160 voor te rijden. Reed vorig weekend 120 en kon hem ook vol in de ankers hangen. En dan reed ik al op de middelste rijstrook. 2x binnen 30 km. En beide kwamen vanaf de invoegstrook.quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:10 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik gooi hem alleen naar links als er ruimte is op de linkerrijstrook...sowieso is het ook niet heel sociaal om bij een drukke invoegstrook iedereen met 160 voorbij te knallen...
Deze discussie gaat niet over trage invoegers, maar over automobilisten die een baantje naar links schuiven als er veel auto's willen invoegen. Dan zou je als vaste linksrijder moeten kunnen inschatten dat er iemand met 110/120 naar links gaat. Beetje chauffeur kan daar op anticiperen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Daar hoef je geen 160 voor te rijden. Reed vorig weekend 120 en kon hem ook vol in de ankers hangen. En dan reed ik al op de middelste rijstrook. 2x binnen 30 km. En beide kwamen vanaf de invoegstrook.
Probleem is echter dat het ook gebeurt als het bijna leeg is. Paar keer gehad dat eentje is die het voor elkaar krijgt naast mij uit te komen op de invoegstrook met gang maken... Terwijl ik en hij de enige auto's in kilometers zijn. Dan ga ik niet naar links. Als je voor mij en achter mij een gat van een kilometer ofzo hebt...
Ik had vandaag een oetlul die stond te bellen voor een zebrapad ter hoogte van wtc op de coolsingel. Zulke kneuzen verdienen een aanrijding.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:45 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dit. Sowieso twijfelen bij oversteken op een zebrapad in grote steden.
Lukt bij mij niet want beslagen passagiersramen, dus afslaan is echt een gok voor mijquote:Op donderdag 8 januari 2015 21:40 schreef sirdanilot het volgende:
Als automobilist moet je natuurlijk uit je doppen kijken, een voetganger niet in de gaten hebben is een fatale fout
Uiteraard doe ik het altijd zo dat ik nog weg kan komen in een noodgeval, ik ben toch niet gek.
Rijden met beslagen ramen is tegen de verkeersregels.quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:39 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Lukt bij mij niet want beslagen passagiersramen, dus afslaan is echt een gok voor mij
Ja gebeurt automatisch dat beslaan. Kan moeilijk steeds stoppen om weg te halen en verder rijden..quote:Op vrijdag 9 januari 2015 00:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Rijden met beslagen ramen is tegen de verkeersregels.
Al overtreedt iedereen natuurlijk dagelijks wel meerdere verkeersregels, maar goed...
Laat je auto dan nakijken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 00:50 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Ja gebeurt automatisch dat beslaan.
En als die ruimte er niet is, moet ik dan boven op de rem gaan staan omdat iemand anders zo nodig bij het eerste blokje met amper 80 wil invoegen waar ik gewoon de toegestane 120 rij?quote:Op donderdag 8 januari 2015 21:26 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Als er ruimte is, moet je gewoon naar links gaan. Dat is voor iedereen het veiligst.
Gewoon om het simpele feit dat:quote:Op donderdag 8 januari 2015 21:21 schreef Kiid het volgende:
[..]
Maar vanwaar toch die standvastigdheid, dat snap ik echt niet. Als je naar links kan, waarom dan rechts blijven? Het is veiliger voor jou en voor de invoeger. Als er een invoegstrook nadert dan stel ik vast of ik naar links kan of niet en als het kan dan ga ik naar links. Misschien hoef je je dan ook minder te ergeren aan mensen die met 80 invoegen...
Die koppigheid is het enige waar ik mij aan kan storen in het verkeer. Uiteindelijk wilt iedereen veilig thuis komen en als dat betekent dat ik een keer moet uitwijken of voorrang verlenen zonder dat degene voorrang heeft, so be it.
Wacht ff jij ergert je aan iemand die vriendelijk is en ruimte maakt omdat dat mogelijk is????? Pfff zwaar leven heb je zeg..quote:Op vrijdag 9 januari 2015 02:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Gewoon om het simpele feit dat:
- het verplicht is om zoveel mogelijk rechts aan te houden.
- ik mij erger aan de verschuiving van het verwachtingspatroom naar semi verplicht. Als jij graag naar links wilt gaan houd ik je niet tegen. Het maakt het invoegend verkeer ongelooflijk lui. Zo van, ik hoef toch geen gas te geven, ze gaan toch wel naar links.
Ik erger mij als invoeger ook aan die linksschieters (ik ga ze voortaan zo noemen). Zie ik achter de auto's zeeën van ruimte, dus wacht ik even met richting aangeven. En toch, hop, gaat de auto meteen naar links. En dan heb ik er niet eens om gevraagd (richtingaanwijzer uit). Met de luxe wagen gebeurt het overigens minder vaak als met de vrachtauto.
Eh, ja.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 05:53 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Wacht ff jij ergert je aan iemand die vriendelijk is en ruimte maakt omdat dat mogelijk is????? Pfff zwaar leven heb je zeg..
Op sommige punten is het ook niet te doen om in de buurt van de 120 te komen bij het invoegen. Dat is vooral bij klaverbladen als je zo'n 270 graden lus neemt. De invoegstrook is dan ook meteen uitvoegstrook (dus als je niet op tijd invoegt, heb je kans dat je weer boven op de rem moet om te voorkomen dat je op een uitvoegende auto klapt).quote:Op vrijdag 9 januari 2015 02:43 schreef Tijn het volgende:
Dat mensen met 80 willen invoegen terwijl het verkeer met 120 rijdt, dát is pas koppigheid.
Als jij je liever blijft ergeren aan trage invoegers, mensen die hem er zo maar voorgooien, remmen/snelheid eruit moet halen dan dat je een baan opschuift dan moet je dat lekker zelf weten.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 02:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Gewoon om het simpele feit dat:
- het verplicht is om zoveel mogelijk rechts aan te houden.
- ik mij erger aan de verschuiving van het verwachtingspatroom naar semi verplicht. Als jij graag naar links wilt gaan houd ik je niet tegen. Het maakt het invoegend verkeer ongelooflijk lui. Zo van, ik hoef toch geen gas te geven, ze gaan toch wel naar links.
Ik erger mij als invoeger ook aan die linksschieters (ik ga ze voortaan zo noemen). Zie ik achter de auto's zeeën van ruimte, dus wacht ik even met richting aangeven. En toch, hop, gaat de auto meteen naar links. En dan heb ik er niet eens om gevraagd (richtingaanwijzer uit). Met de luxe wagen gebeurt het overigens minder vaak als met de vrachtauto.
In het buitengebied leert men dat wel afquote:Op vrijdag 9 januari 2015 09:32 schreef DroogDok het volgende:
Vanochtend een fietser die het wel een goed idee vond om even schuin de Holterbergweg in Amsterdam Zuidoost over te steken, 2x2 rijstroken, je mag er 50 maar wordt over het algemeen een stuk harder gereden. En dan ook nog zonder licht. Sommige fietsers realiseren zich echt hun eigen kwetsbaarheid niet.
In Duitsland is het verplicht om ruimte te maken als het ook maar een beetje mogelijk is. Maar daar is een invoegstrook ook maar 100 meter ofzo. Daar zie je vrachtwagens met grote regelmaat met amper 60 km'h invoegen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 10:16 schreef NieuweNier het volgende:
Over dat geen ruimte maken voor elkaar, waarom zou je uit principe een ongeluk riskeren?
Als ik zie dat het een auto niet lukt met een normale snelheid in te voegen maak ik ruimte. Op wegen met een hele korte invoegstrook als de waterlinieweg hier in utrecht of Duitsland maak ik ook ruimte.
Fucking annoying ook wanneer mensen dat niet doen. In Duitsland was de hele invoegstrook besneeuwd. De vluchtstrook ook. Echt minimaal 10cm. Je hebt dan gewoon niet genoeg grip om vaart te maken om op een redelijke snelheid in februari voegen. En daarom houden we rekening met elkaar in het verkeer.
Een auto heeft vast ook wel eens voor jullie van baan moeten verplaatsen of moeten remmen. Al is het maar om af te slaan...
Oja?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 10:29 schreef fathank het volgende:
[..]
In Duitsland is het verplicht om ruimte te maken als het ook maar een beetje mogelijk is. Maar daar is een invoegstrook ook maar 100 meter ofzo. Daar zie je vrachtwagens met grote regelmaat met amper 60 km'h invoegen.
quote:§2 Straßenbenutzung durch Fahrzeuge
(1) Fahrzeuge müssen die Fahrbahnen benutzen, von zwei Fahrbahnen die rechte. Seitenstreifen sind nicht Bestandteil der Fahrbahn.
(2) Es ist möglichst weit rechts zu fahren, nicht nur bei Gegenverkehr, beim Überholtwerden, an Kuppen, in Kurven oder bei Unübersichtlichkeit.
Kleine vertaling: 1. Voertuigen gebruiken van de twee rijstroken de rechter. Een vluchtstrook maakt geen deel uit van de rijbaan.quote:§7 Benutzung von Fahrstreifen durch Kraftfahrzeuge
(1) Auf Fahrbahnen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung dürfen Kraftfahrzeuge von dem Gebot möglichst weit rechts zu fahren (§ 2 Absatz 2) abweichen, wenn die Verkehrsdichte das rechtfertigt. Fahrstreifen ist der Teil einer Fahrbahn, den ein mehrspuriges Fahrzeug zum ungehinderten Fahren im Verlauf der Fahrbahn benötigt.
(2) Ist der Verkehr so dicht, dass sich auf den Fahrstreifen für eine Richtung Fahrzeugschlangen gebildet haben, darf rechts schneller als links gefahren werden.
(2a) Wenn auf der Fahrbahn für eine Richtung eine Fahrzeugschlange auf dem jeweils linken Fahrstreifen steht oder langsam fährt, dürfen Fahrzeuge diese mit geringfügig höherer Geschwindigkeit und mit äußerster Vorsicht rechts überholen.
*Stukje over binnen bebouwde kom, middelste rijstroken bij rijbanen met 2 rijrichtingen.*
(4) Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlussverfahren).
Verkeer op de doorgaande rijbaan (waar de invoegstrook dus niet bij hoort) heeft voorrang.quote:(3) Der Verkehr auf der durchgehenden Fahrbahn hat die Vorfahrt.
Allemaal prachtig, die wetten, maar door de wat kortere invoegstroken zie je op de weg wel dat mensen keurig ruimte maken, omdat je niet altijd kans hebt om EN ruimte te zoeken EN goed tempo te maken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 11:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Oja?
[..]
[..]
Kleine vertaling: 1. Voertuigen gebruiken van de twee rijstroken de rechter. Een vluchtstrook maakt geen deel uit van de rijbaan.
2. Er wordt zoveel als mogelijk rechts gereden. Dit geldt niet alleen in geval van tegenliggers, als je ingehaald wordt, in bochten en bij onoverzichtelijke situaties.
1. Op rijbanen met meerdere rijstroken in 1 richting, mag het gebod op rechtshouden (zie 2.) iets minder strikt worden toegepast indien de verkeersintensiteit dit vereist.
2. Is de verkeersintensiteit zo hoog dat er op rijbanen met meerdere rijstroken in 1 richting voertuigrijen (alias files) gevormd worden, dan mag er rechts sneller worden gereden dan links.
2a. Als op de rijbaan met meerdere rijstroken op de linkerrijstrook het verkeer stopt of langzaam rijdt, mag er met uiterste voorzichtigheid en iets hogere snelheid dan deze rijstrook worden ingehaald op de rechter rijstrook.
4. Als een doorgaande rijstrook op een rijbaan eindigt, dan is men verplicht om de voertuigen die hun weg op de eindigende rijstrook in te laten voegen op een doorgaande rijstrook volgens het ritsprincipe.
En dan hebben we nog deze:
[..]
Verkeer op de doorgaande rijbaan (waar de invoegstrook dus niet bij hoort) heeft voorrang.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |