Vooruit, ze speculeert dat het in de toekomst zo zal veranderen. Het lijkt me een nogal hoog glazenbolgehalte te hebben. Deed 1-2 jaar geleden niet een neerlandicus/neerlandica het voorstel om slechts 1 bepaald lidwoord over te houden? Oké, het is niet helemaal hetzelfde als het compleet afschaffen van de geslachten maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zo ver wil je niet gaan en dan ga je toch zo ver? En wie pleit er voor het afschaffen van de geslachten en het vereenvoudigen van de vervoegingen? Er is geen taalkundige te vinden die zoiets debiels ook maar zou overwegen.
Als een constatering.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe interpreteer jij dit dan?
Nog een puntje van "kritiek", is de vervoeging van onze werkwoorden. Die veranderen namelijk naar gelang de persoonsvorm. Niet nodig, zo blijkt. "In een transparantere taal zou je "hij loop" of "hij lopen" zeggen", klinkt het. De werkwoordsvorm zit namelijk al in het woordje "wij".
Ja, dat scheelt echt de volle 100%. Het is echt totaal iets anders. En nee, er was geen taalkundige die voorstelde om slechts één bepaald lidwoord over te houden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vooruit, ze speculeert dat het in de toekomst zo zal veranderen. Het lijkt me een nogal hoog glazenbolgehalte te hebben. Deed 1-2 jaar geleden niet een neerlandicus/neerlandica het voorstel om slechts 1 bepaald lidwoord over te houden? Oké, het is niet helemaal hetzelfde als het compleet afschaffen van de geslachten maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet.
Ik zie op die link enkel het artikeltje staan, geen reactie van haar op het artikeltje. Uiteindelijk bepaalt een volk grotendeels zelf hoe de taal is, wat dat betreft maak ik me geen zorgen. Zo'n clubje neerlandici kan nog net opleggen dat we ineens een andere spellingswijze moeten hanteren maar ga er te ver in en het volk neemt het niet over. Met het Witte Boekje werd wel duidelijk waar de grens lag.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:27 schreef k_man het volgende:
[..]
Als een constatering.
Heb je gelezen wat ze zelf zegt, als reactie op de verschenen artikelen? Over het willen of kunnen veranderen van het Nederlands? Zo niet, lees dat hierboven dan nog even door.
Als je werkelijk niet kunt lezen is dit misschien niet het topic voor jou. Zoals ik zei: haar reactie staat hierboven.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zie op die link enkel het artikeltje staan, geen reactie van haar op het artikeltje.
Als de pedante eikel eventjes een citaat geeft dan is het allemaal wat gemakkelijker.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Als je werkelijk niet kunt lezen is dit misschien niet het topic voor jou. Zoals ik zei: haar reactie staat hierboven.
Dat klopt. Het kwam op mij nogal over als dat dit ook een beetje wensdenken van dit meisje is maar dat was een te vrije interpretatie op basis van de tekst.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat scheelt echt de volle 100%. Het is echt totaal iets anders.
Wat was dan 1-2 jaar geleden de reden dat het wekenlang/maandenlang ging over de vraag of dat het lidwoord "het" het onderspit zou moeten gaan delven? Dat begon met een of ander straattaalonderzoekje, vervolgens ging iedereen zich ermee bemoeien, waaronder neerlandici.quote:En nee, er was geen taalkundige die voorstelde om slechts één bepaald lidwoord over te houden.
Taalkunde is geen gamma-vak.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Helaas heb ik door ervaring geleerd dat bij gamma-onderzoekers vaak het verwachten van bepaalde ontwikkelingen vaak gelijk staat aan het willen dat dit gaat gebeuren. Ik geef direct toe dat ik hiermee nu een stapje te ver ging.
Fijn dat je je zo verheven voelt, maar de misvattingen komen omdat het stuk in Onze Taal verkeerd is geïnterpreteerd door andere media als de VK. Hierin (evenals je Vlaamse bron) wordt veelvuldig gewezen naar Onze Taal ipv naar het proefschrift.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik voel me soms onwijs slim, maar dan besef ik vrij snel dat dat helemaal niet door mezelf komt.
Meaculpa, het is inderdaad een alfa-vak. Sorry, ik ben gewend om in bèta- en niet-bèta te denken.quote:
Het valt bij jou nog mee, ik wou dat ik dat over een ander ook kon zeggen.quote:
Ja sorry, maar het is vrij irritant als mensen zonder enige deskundigheid geen letter begrijpen van een artikel, maar wel direct heel hoog van de toren blazen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het valt bij jou nog mee, ik wou dat ik dat over een ander ook kon zeggen.
Die andere persoon reageert al meer dan een jaar ook in diverse andere discussies, ook bij discussies die buiten zijn expertise vallen, op een soortgelijke manier met andere betrokkenen (ik las daar enkel, ik reageerde daar niet). Het heeft echt niet alleen daarmee te maken. Ik vind het jammer. Nogmaals, zelf verschuil ik me nooit achter mijn expertiserol wanneer het gaat over zaken waar ik toevallig deskundig in ben, als iemand anders onzin verkondigt dan loop ik gillend weg of leg ik met geduld uit hoe het zit. Ik ga niet in een ivoren toren zitten en ik verschuil me niet achter jargon. Ten overvloede voor de duidelijkheid, ik stel niet dat jij dat deed!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja sorry, maar het is vrij irritant als mensen zonder enige deskundigheid geen letter begrijpen van een artikel, maar wel direct heel hoog van de toren blazen.
Als mensen aangeven iets niet te snappen is ook Ser van harte bereid om iets uit te leggen. Maar als dat onbegrip kenbaar gemaakt wordt met een post als "Wat een flutonderzoek, het slaat helemaal nergens op en dit is weer zo'n gesubsidieerd theedoekenwijf dat betaald wordt om te zeggen dat het Nederlands afgeschaft moet worden!", dan kan ik me wel voorstellen dat ook Ser iets anders zo'n discussie in stapt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die andere persoon reageert al meer dan een jaar ook in diverse andere discussies, ook bij discussies die buiten zijn expertise vallen, op een soortgelijke manier met andere betrokkenen (ik las daar enkel, ik reageerde daar niet). Het heeft echt niet alleen daarmee te maken. Ik vind het jammer. Nogmaals, zelf verschuil ik me nooit achter mijn expertiserol wanneer het gaat over zaken waar ik toevallig deskundig in ben, als iemand anders onzin verkondigt dan loop ik gillend weg of leg ik met geduld uit hoe het zit. Ik ga niet in een ivoren toren zitten en ik verschuil me niet achter jargon. Ten overvloede voor de duidelijkheid, ik stel niet dat jij dat deed!
Hij reageerde ook naar andere mensen toe zo terwijl zij helemaal niet op zo'n manier spraken over dit onderzoek. Dat moet hij weten maar constructief is het niet en het siert hem niet. Nogmaals, je ziet al meer dan een jaar lang dat hij zich vaak zo gedraagt en vaak gaat het dan nog niet eens over iets waar hij voor heeft gestudeerd (politieke discussies). Het is de houding die je hebt. Dat mag allemaal maar ik ben er echt klaar mee.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als mensen aangeven iets niet te snappen is ook Ser van harte bereid om iets uit te leggen. Maar als dat onbegrip kenbaar gemaakt wordt met een post als "Wat een flutonderzoek, het slaat helemaal nergens op en dit is weer zo'n gesubsidieerd theedoekenwijf dat betaald wordt om te zeggen dat het Nederlands afgeschaft moet worden!", dan kan ik me wel voorstellen dat ook Ser iets anders zo'n discussie in stapt.
Volgens mij plaatste ik enkel een achtergrondartikel waarin de verklaring van de onderzoekster stond?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja sorry, maar het is vrij irritant als mensen zonder enige deskundigheid geen letter begrijpen van een artikel, maar wel direct heel hoog van de toren blazen.
Om dan vervolgens zelf Nederlands met Engels te gaan vergelijken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 15:01 schreef hugecooll het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Nog even voor de duidelijkheid
Taalwetenschappers, logisch nadenken is meestal veel te moeilijk voor ze.quote:Een bewijs daarvoor is het verschil tussen "de" en "het", terwijl ze in het Engels enkel "the" kennen.
Dat is vaak een van de redenen dat ze een taal zijn gaan studeren.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:49 schreef Viajero het volgende:
Taalwetenschappers, logisch nadenken is meestal veel te moeilijk voor ze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |