abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148282695
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 15:58 schreef LTVDK het volgende:
Nog een verklaring van de onderzoekster zelf over de misvattingen van het stuk op OnzeTaal:

[..]

http://milfje.blogspot.nl(...)fkens-een-korte.html
Ze heeft het niet over misstanden in het stuk van Onze Taal, maar over reacties nav een artikel in de Volkskrant.
  Redactie Frontpage zaterdag 3 januari 2015 @ 16:14:10 #32
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_148282849
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ze heeft het niet over misstanden in het stuk van Onze Taal, maar over reacties nav een artikel in de Volkskrant.
Dat stuk in de VK is geschreven naar aanleiding van het stuk in Onze Taal ;)
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_148282965
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 14:33 schreef admiraal_anaal het volgende:
Verschrikkelijk als dit de toekomst moet worden. Lijkt wel een troll onderzoek om mensen op de kast te jagen
Ach ja, werkeloosheidsbestrijding. ;)
Ik zou wel graag willen weten welke organisatie dit onderzoek heeft gefinancierd. Bias en belangen en zo.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_148282972
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:14 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Dat stuk in de VK is geschreven naar aanleiding van het stuk in Onze Taal ;)
Ik voel me soms onwijs slim, maar dan besef ik vrij snel dat dat helemaal niet door mezelf komt.
pi_148283013
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ach ja, werkeloosheidsbestrijding. ;)
Ik zou wel graag willen weten welke organisatie dit onderzoek heeft gefinancierd. Bias en belangen en zo.
Het is een complot. Snel, bel Niburu.
pi_148283120
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 14:34 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Het regent > Er valt water uit de lucht
De regent > Plaatsvervangd staatshoofd indien troonsopvolder < 18 jaar is.

In de eerste zin gaat het al mis, vraag me af hoe betrouwbaar dat onderzoek is.
Tja, volgens deze neerlandica heeft "het" in "het regent" dezelfde functie als "het" in "het zout". Maar wij kunnen dat natuurlijk niet begrijpen als niet-linguïst. :')

Dit voorstel doet ook mijn wenkbrauwen fronzen.
Nog een puntje van "kritiek", is de vervoeging van onze werkwoorden. Die veranderen namelijk naar gelang de persoonsvorm. Niet nodig, zo blijkt. "In een transparantere taal zou je "hij loop" of "hij lopen" zeggen", klinkt het. De werkwoordsvorm zit namelijk al in het woordje "wij".
Van alles kan maar is er een noodzaak toe. Mag ik als leek de stelling innemen dat onze werkwoordsvervoeging waarvan de regels dermate eenvoudig zijn dat je bijlange na niet een A4'tje nodig hebt om ze uit te leggen voldoende eenvoudig is dat dit het zoeken naar een oplossing voor een niet bestaand probleem is?
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar jij loopt verschilt voor mij meer van ik loop dan jij loopt en hoe meer het verschilt hoe gemakkelijker ik het herken, vooral als ik snellees (techniekjes waarmee je binnen 10 sec. een bladzijde leest in plaats van in een halve minuut).
#NoDAPL
pi_148283161
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het is een complot. Snel, bel Niburu.
Zo ver wil ik niet gaan maar enige transparantie zou wel fijn zijn. Het is de combinatie van het pleiten voor het afschaffen van de geslachten en het vereenvoudigen van de vervoegingen wat mij doet vrezen dat een multiculti-organisatie dit onderzoek financiert of iets dergelijks. Dat mag maar het is wel handig om dat te weten.
#NoDAPL
pi_148283181
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zo ver wil ik niet gaan maar enige transparantie zou wel fijn zijn. Het is de combinatie van het pleiten voor het afschaffen van de geslachten en het vereenvoudigen van de vervoegingen wat mij doet vrezen dat een multiculti-organisatie dit onderzoek financiert of iets dergelijks.
Pleit ze daarvoor dan?
pi_148283226
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zo ver wil ik niet gaan maar enige transparantie zou wel fijn zijn. Het is de combinatie van het pleiten voor het afschaffen van de geslachten en het vereenvoudigen van de vervoegingen wat mij doet vrezen dat een multiculti-organisatie dit onderzoek financiert of iets dergelijks.
Zo ver wil je niet gaan en dan ga je toch zo ver? En wie pleit er voor het afschaffen van de geslachten en het vereenvoudigen van de vervoegingen? Er is geen taalkundige te vinden die zoiets debiels ook maar zou overwegen.
pi_148283232
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:23 schreef k_man het volgende:

[..]

Pleit ze daarvoor dan?
Hoe interpreteer jij dit dan?

Nog een puntje van "kritiek", is de vervoeging van onze werkwoorden. Die veranderen namelijk naar gelang de persoonsvorm. Niet nodig, zo blijkt. "In een transparantere taal zou je "hij loop" of "hij lopen" zeggen", klinkt het. De werkwoordsvorm zit namelijk al in het woordje "wij".
#NoDAPL
pi_148283287
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zo ver wil je niet gaan en dan ga je toch zo ver? En wie pleit er voor het afschaffen van de geslachten en het vereenvoudigen van de vervoegingen? Er is geen taalkundige te vinden die zoiets debiels ook maar zou overwegen.
Vooruit, ze speculeert dat het in de toekomst zo zal veranderen. Het lijkt me een nogal hoog glazenbolgehalte te hebben. Deed 1-2 jaar geleden niet een neerlandicus/neerlandica het voorstel om slechts 1 bepaald lidwoord over te houden? Oké, het is niet helemaal hetzelfde als het compleet afschaffen van de geslachten maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet.
#NoDAPL
pi_148283292
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe interpreteer jij dit dan?

Als een constatering.

Heb je gelezen wat ze zelf zegt, als reactie op de verschenen artikelen? Over het willen of kunnen veranderen van het Nederlands? Zo niet, lees dat hierboven dan nog even door. :)
pi_148283355
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vooruit, ze speculeert dat het in de toekomst zo zal veranderen. Het lijkt me een nogal hoog glazenbolgehalte te hebben. Deed 1-2 jaar geleden niet een neerlandicus/neerlandica het voorstel om slechts 1 bepaald lidwoord over te houden? Oké, het is niet helemaal hetzelfde als het compleet afschaffen van de geslachten maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet.
Ja, dat scheelt echt de volle 100%. Het is echt totaal iets anders. En nee, er was geen taalkundige die voorstelde om slechts één bepaald lidwoord over te houden.

Ik verwacht dat Nederland over 500 jaar grotendeels onder water staat. Pleit ik nu voor het doorbreken van de dijken?
pi_148283365
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Als een constatering.

Heb je gelezen wat ze zelf zegt, als reactie op de verschenen artikelen? Over het willen of kunnen veranderen van het Nederlands? Zo niet, lees dat hierboven dan nog even door. :)
Ik zie op die link enkel het artikeltje staan, geen reactie van haar op het artikeltje. Uiteindelijk bepaalt een volk grotendeels zelf hoe de taal is, wat dat betreft maak ik me geen zorgen. Zo'n clubje neerlandici kan nog net opleggen dat we ineens een andere spellingswijze moeten hanteren maar ga er te ver in en het volk neemt het niet over. Met het Witte Boekje werd wel duidelijk waar de grens lag. :)
#NoDAPL
pi_148283401
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zie op die link enkel het artikeltje staan, geen reactie van haar op het artikeltje.
Als je werkelijk niet kunt lezen is dit misschien niet het topic voor jou. Zoals ik zei: haar reactie staat hierboven.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2015 16:31:53 ]
pi_148283435
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:30 schreef k_man het volgende:

[..]

Als je werkelijk niet kunt lezen is dit misschien niet het topic voor jou. Zoals ik zei: haar reactie staat hierboven.
Als de pedante eikel eventjes een citaat geeft dan is het allemaal wat gemakkelijker. ;)
#NoDAPL
pi_148283497
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dat scheelt echt de volle 100%. Het is echt totaal iets anders.
Dat klopt. Het kwam op mij nogal over als dat dit ook een beetje wensdenken van dit meisje is maar dat was een te vrije interpretatie op basis van de tekst.

quote:
En nee, er was geen taalkundige die voorstelde om slechts één bepaald lidwoord over te houden.
Wat was dan 1-2 jaar geleden de reden dat het wekenlang/maandenlang ging over de vraag of dat het lidwoord "het" het onderspit zou moeten gaan delven? Dat begon met een of ander straattaalonderzoekje, vervolgens ging iedereen zich ermee bemoeien, waaronder neerlandici.
#NoDAPL
pi_148283546
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Helaas heb ik door ervaring geleerd dat bij gamma-onderzoekers vaak het verwachten van bepaalde ontwikkelingen vaak gelijk staat aan het willen dat dit gaat gebeuren. Ik geef direct toe dat ik hiermee nu een stapje te ver ging.

Taalkunde is geen gamma-vak.
  Redactie Frontpage zaterdag 3 januari 2015 @ 16:36:46 #49
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_148283582
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik voel me soms onwijs slim, maar dan besef ik vrij snel dat dat helemaal niet door mezelf komt.
Fijn dat je je zo verheven voelt, maar de misvattingen komen omdat het stuk in Onze Taal verkeerd is geïnterpreteerd door andere media als de VK. Hierin (evenals je Vlaamse bron) wordt veelvuldig gewezen naar Onze Taal ipv naar het proefschrift.
_____
pi_148283583
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Taalkunde is geen gamma-vak.
Meaculpa, het is inderdaad een alfa-vak. Sorry, ik ben gewend om in bèta- en niet-bèta te denken. ;)
#NoDAPL
pi_148283609
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:36 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Fijn dat je je zo verheven voelt,
Ja, bedankt nog daarvoor.
pi_148283759
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het is je gegund.
pi_148284905
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 16:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het valt bij jou nog mee, ik wou dat ik dat over een ander ook kon zeggen. :{
#NoDAPL
pi_148284974
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het valt bij jou nog mee, ik wou dat ik dat over een ander ook kon zeggen. :{
Ja sorry, maar het is vrij irritant als mensen zonder enige deskundigheid geen letter begrijpen van een artikel, maar wel direct heel hoog van de toren blazen.
pi_148285189
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja sorry, maar het is vrij irritant als mensen zonder enige deskundigheid geen letter begrijpen van een artikel, maar wel direct heel hoog van de toren blazen.
Die andere persoon reageert al meer dan een jaar ook in diverse andere discussies, ook bij discussies die buiten zijn expertise vallen, op een soortgelijke manier met andere betrokkenen (ik las daar enkel, ik reageerde daar niet). Het heeft echt niet alleen daarmee te maken. Ik vind het jammer. Nogmaals, zelf verschuil ik me nooit achter mijn expertiserol wanneer het gaat over zaken waar ik toevallig deskundig in ben, als iemand anders onzin verkondigt dan loop ik gillend weg of leg ik met geduld uit hoe het zit. Ik ga niet in een ivoren toren zitten en ik verschuil me niet achter jargon. Ten overvloede voor de duidelijkheid, ik stel niet dat jij dat deed!
#NoDAPL
pi_148285291
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die andere persoon reageert al meer dan een jaar ook in diverse andere discussies, ook bij discussies die buiten zijn expertise vallen, op een soortgelijke manier met andere betrokkenen (ik las daar enkel, ik reageerde daar niet). Het heeft echt niet alleen daarmee te maken. Ik vind het jammer. Nogmaals, zelf verschuil ik me nooit achter mijn expertiserol wanneer het gaat over zaken waar ik toevallig deskundig in ben, als iemand anders onzin verkondigt dan loop ik gillend weg of leg ik met geduld uit hoe het zit. Ik ga niet in een ivoren toren zitten en ik verschuil me niet achter jargon. Ten overvloede voor de duidelijkheid, ik stel niet dat jij dat deed!
Als mensen aangeven iets niet te snappen is ook Ser van harte bereid om iets uit te leggen. Maar als dat onbegrip kenbaar gemaakt wordt met een post als "Wat een flutonderzoek, het slaat helemaal nergens op en dit is weer zo'n gesubsidieerd theedoekenwijf dat betaald wordt om te zeggen dat het Nederlands afgeschaft moet worden!", dan kan ik me wel voorstellen dat ook Ser iets anders zo'n discussie in stapt.
pi_148285356
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als mensen aangeven iets niet te snappen is ook Ser van harte bereid om iets uit te leggen. Maar als dat onbegrip kenbaar gemaakt wordt met een post als "Wat een flutonderzoek, het slaat helemaal nergens op en dit is weer zo'n gesubsidieerd theedoekenwijf dat betaald wordt om te zeggen dat het Nederlands afgeschaft moet worden!", dan kan ik me wel voorstellen dat ook Ser iets anders zo'n discussie in stapt.
Hij reageerde ook naar andere mensen toe zo terwijl zij helemaal niet op zo'n manier spraken over dit onderzoek. Dat moet hij weten maar constructief is het niet en het siert hem niet. Nogmaals, je ziet al meer dan een jaar lang dat hij zich vaak zo gedraagt en vaak gaat het dan nog niet eens over iets waar hij voor heeft gestudeerd (politieke discussies). Het is de houding die je hebt. Dat mag allemaal maar ik ben er echt klaar mee.
#NoDAPL
  Redactie Frontpage zaterdag 3 januari 2015 @ 17:40:01 #58
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_148285719
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volgens mij plaatste ik enkel een achtergrondartikel waarin de verklaring van de onderzoekster stond? :{
_____
  zaterdag 3 januari 2015 @ 17:49:55 #59
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148286008
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 15:01 schreef hugecooll het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Nog even voor de duidelijkheid
Om dan vervolgens zelf Nederlands met Engels te gaan vergelijken.

quote:
Een bewijs daarvoor is het verschil tussen "de" en "het", terwijl ze in het Engels enkel "the" kennen.
Taalwetenschappers, logisch nadenken is meestal veel te moeilijk voor ze.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_148286038
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:49 schreef Viajero het volgende:
Taalwetenschappers, logisch nadenken is meestal veel te moeilijk voor ze.
Dat is vaak een van de redenen dat ze een taal zijn gaan studeren. :X
Ja, er zijn ook uitzonderingen.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')