abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:28:13 #1
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148276471
Om het heugdelijke feit dat mijn goede vriend Johannes moderator van dit fantastische subforum op een verdere kutwebsite geworden is te vieren, geef ik nu een kleine spreekbeurt over een dier. Niet zomaar een dier, het betreft een fantastisch dier. Een mooie, klassieke, imponerende en nuttig dier. Zoals met wel meer mooie dieren, heeft de mens het zover laten komen dat dit fraaie beestje welhaast uitgestorven was. Gelukkig is dat nog net voorkomen. sterker nog, het beestje floreert nu meer dan ooit. Gekscherend noemen sommige mensen het dan ook "De Comeback Koe". Anderen spreken liever door haar opvallende verschijning liever over "De koe in Chaquet". Liefhebbers weten natuurlijk direct over welk ras ik het heb. Die met haar opvallend chique tekening die in zowel rood als zwart voorkomen kan. Ik heb het over de Groninger Blaarkop

DE KOE DER KUNSTENAARS

Een ras welke zo tot de verbeelding spreekt dat zelfs de grote meesters (Denk aan een Johannes Vermeer) zich hebben laten inspireren door dit bijna mythische wezen.

EEN OERSTERKE EN KLASSIEKE SCHOONHEID

De bouw van het dier is solide, met mooie verhoudingen en een gepaste bespiering. De kop is gehoornd en de romp mooi gewelfd. Zoals van iets afkomstig vanuit de Groningse klei verwacht mag worden, zijn het enorm sterke koeien. En dat brengt veel voordelen met zich mee. Zo kunnen ze jaarrond buiten staan en hoeven ze in tegenstelling tot inferieure rassen niet preventief met antibiotica volgestampt te worden. De blaarkop is de top onder de biologische runderen!

SUPERIEUR VLEES EN MELK

Het vlees van de Groninger Blaarkop mag uniek genoemd worden . Het heerlijke gemarmerde , gerijpte vlees leent zich bij uitstek voor culinaire hoogstandjes. Niet zonder reden geven vele topchefs de voorkeur aan Blaarkoppenvlees. Ook de melk is van ongeevenaarde kwaliteit. Topmodellen geven zichzelf vaak een facial met blaarkopmelk om hun huid jong, strak en gezond te houden. Onlangs heeft ook Jessica Alba erkent dat het geheim van haar succes een glaasje blaarkoppenmelk in de morgen is.

Hieronder volgen nog een aantal leuke plaatjes van Blaarkoppen.

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_148276513
Ja hiero. Wat is dat witte spul op dat laatste plaatje?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:29:51 #3
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_148276515
* blup steekt vinger op
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:30:07 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148276522
Voor de mensen met interesse, op deze webpagina kunt u blaarkoppenvlees kopen. En bij de kloosterboerderij vindt u blaarkoppenworst :

Blaarkoppenworst.
Een heerlijke , fijngemalen worst van 100% biologisch blaarkoppenvlees.
Door de fijne structuur en het niet te scheutig omgaan met kruidnagel , is deze worst geschikt voor vele monden (!) .
De worst wordt per stuk verpakt in "gasverpakking" , zodat hij lekker lang houdbaar is. Het geheel wordt verpakt in een luxe doosje , waardoor het ook uitermate geschikt is als dankbaar geschenk !
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:30:26 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148276528
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:29 schreef HPLC het volgende:
Ja hiero. Wat is dat witte spul op dat laatste plaatje?
Dat is onvervalste rauwe blaarkopmelk
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:30:40 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148276539
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:29 schreef blup het volgende:
* blup steekt vinger op
Zeg het maar.
pi_148276551
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:30 schreef Dven het volgende:

[..]

Zeg het maar.
Waarschijnlijk wil hij naar de wc :T
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:31:12 #8
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_148276560
quote:

[..]

Zeg het maar.
Hoe oud worden koeien?
pi_148276566
quote:

[..]

Dat is onvervalste rauwe blaarkopmelk
ow, wat stom van me
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:32:01 #10
436421 Pauper_Bob
Ik ben een pauper
pi_148276583
Jammer dat een topic met zoveel potentie waarschijnlijk gesloten gaat worden.
Dit topic heeft tenminste een geweldige openingspost waar aandacht aan is besteed.
Een interessante tekst aangevuld met mooie foto's.
Ik hoop oprecht dat dit topic open mag blijven en dat er nog vele vervolgtopics op komen.
Waarom?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:32:05 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148276586
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:31 schreef HPLC het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wil hij naar de wc :T
:P
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:32:48 #12
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148276607
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:31 schreef blup het volgende:

[..]

Hoe oud worden koeien?
Koeien kunnen wel 20 jaar oud worden. Helaas is de industrie zo verpest dat de meeste koeien al blij mogen zijn wanneer ze de zes jaar halen. Gelukkig gaat men met blaarkoppen wel goed om. Deze halen vaak de leeftijd van 20 wel.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:33:32 #13
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_148276624
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:32 schreef Dven het volgende:

[..]

Koeien kunnen wel 20 jaar oud worden. Helaas is de industrie zo verpest dat de meeste koeien al blij mogen zijn wanneer ze de zes jaar halen. Gelukkig gaat men met blaarkoppen wel goed om. Deze halen vaak de leeftijd van 20 wel.
Cool! Ik ben bang voor koeien, kan je deze gewoon aaien?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:45:14 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148276884
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:33 schreef blup het volgende:

[..]

Cool! Ik ben bang voor koeien, kan je deze gewoon aaien?
Jazeker. Het zijn zeer stabiele koeien. Zeer geschikt om in huis te nemen. Kunnen ook goed omgaan met kinderen. En naar school of werk rijden is een stuk cooler wanneer je het op je koe in plaats van in een auto of op een fiets doet.
pi_148277017
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:32 schreef Pauper_Bob het volgende:
Jammer dat een topic met zoveel potentie waarschijnlijk gesloten gaat worden.
Dit topic heeft tenminste een geweldige openingspost waar aandacht aan is besteed.
Een interessante tekst aangevuld met mooie foto's.
Ik hoop oprecht dat dit topic open mag blijven en dat er nog vele vervolgtopics op komen.
Dit topic gaat helemaal niet gesloten worden.

Gras waar blaarkoppen grazen is ook ideaal om op te voetballen. In elk geval beter dan het gras van PSV.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:55:22 #17
436421 Pauper_Bob
Ik ben een pauper
pi_148277134
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:50 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Gras waar blaarkoppen grazen is ook ideaal om op te voetballen. In elk geval beter dan het gras van PSV.
Maar het gras bij vv Harkstede blijft het best. :Y
Waarom?
pi_148277153
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:55 schreef Pauper_Bob het volgende:

[..]

Maar het gras bij vv Harkstede blijft het best. :Y
Dat topic is helaas wegens gebrek aan draagvlak op FOK! gesloten.

Waar de blaarkop zéér populair is.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:57:33 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148277194
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:50 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Ik ga FC Groningen even een brief versturen. Per Groninger Slenk natuurlijk. Of ze bij wijzen van test niet een aantal blaarkoppen het heilige gras willen laten begrazen. Ben ervan overtuigd dat het de sleutel tot een toekomstig landkampioenschap kan zijn.
pi_148277236
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:57 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik ga FC Groningen even een brief versturen. Per Groninger Slenk natuurlijk. Of ze bij wijzen van test niet een aantal blaarkoppen het heilige gras willen laten begrazen. Ben ervan overtuigd dat het de sleutel tot een toekomstig landkampioenschap kan zijn.
Denk dat de gemiddelde blaarkop ook scherper voor het doel is dan Zeefuik.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 13:01:20 #21
436421 Pauper_Bob
Ik ben een pauper
pi_148277305
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:56 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Dat topic is helaas wegens gebrek aan draagvlak op FOK! gesloten.

Waar de blaarkop zéér populair is.
En ik had er nog wel een mooie foto van het dameselftal uit 2002 bij gedaan -O-
Waarom?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 13:01:29 #22
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_148277309
Limousinekoe > blaarkop
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 13:02:39 #23
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148277342
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 13:01 schreef Catch22- het volgende:
Limousinekoe > blaarkop
Post gerapporteerd
pi_148277539
gay
pi_148277869
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 13:10 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

VBL / Het grote Christian Eriksen topic

Dat topic is een deurtje verder!
Ik vind Jessica Alba erg knap.

eriksen topic is niet eens actief

whahahahaha dik gedist

jammer dat je meteen voor schut staat als moderator? misschien meteen maar even slotje zetten? drizzy wat vind jij?

[ Bericht 4% gewijzigd door johannes_vermeer op 03-01-2015 13:27:05 ]
pi_148277986
Ik wil je vriendelijk verzoeken niet offtopic te gaan Tyron :)
  zaterdag 3 januari 2015 @ 13:38:05 #28
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148278313
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 13:23 schreef Tyron het volgende:

[..]

Ik vind Jessica Alba erg knap.

eriksen topic is niet eens actief

whahahahaha dik gedist

jammer dat je meteen voor schut staat als moderator? misschien meteen maar even slotje zetten? drizzy wat vind jij?
Ik stel voor dat je je in dit heilige topic gedraagt. Anders verwijs ik je naar het gat van de deur.
pi_148278475
jongens, ff centraal. Dit topic gaat over iets heel anders

Oeps, de nieuwe mod heeft dit al gemeld :T

[ Bericht 56% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2015 13:43:55 ]
  zaterdag 3 januari 2015 @ 20:03:25 #30
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148291323
Goed topik
pi_148293521
Ben toch meer fan van de Holstein-Friesian zoals te zien in mijn UI. Maar toegegeven, Groningers zien wel erg mooi uit.
pi_148293634
Rasbeschrijving

De Holstein is wereldwijd het meest verspreide melkras, de dieren zijn superieur voor wat betreft melkproductie, zijn stijlvol, zwart en wit van kleur (met uitzondering van de Red-holstein). Ze hebben bijna altijd zwarte oren, witte hoeven en een wit staartuiteinde.

De dieren komen oorspronkelijk uit Friesland (Nederland), waar ze reeds in de jaren voor Christus ontstonden uit een kruising van de plaatselijke runderen die reeds in die tijd gekend waren voor hun melkproductie.

In de 18-19de eeuw werden Holsteins, toen nog Friesians genaamd massaal (zo'n 8800 stuks) geimporteerd door Nederlandse migranten in de VS. Ondertussen brak er een ziekte uit onder het vee in Europa, waardoor de import werd gestopt.
Terwijl de Friesian in Europa een dubbeldoelras was en bleef, werd in Amerika vooral op melk geselecteerd waardoor de meltypische Amerikaanse dieren na verloop van tijd erg verschillend werden van de wat robuustere Friesians in Europa en de naam Holstein kregen.

In Europa begonnen de Friesians steeds meer problemen te vertonen met doorgezakte uiers, slecht beenwerk, enz.. Daardoor werden er in de 20ste eeuw enkele Amerikaanse Holsteins geimporteerd in Duitsland en ingekruist op de plaatselijke Friesian veestapel. De resultaten waren verbluffend en al gauw werd overal in Europa de Friesian omgevormd tot de Holstein zoals we die vandaag kennen.

Red-holstein:

De roodbonte variant produceert gemiddeld gezien ongeveer 700 kg melk minder, met hogere gehaltes aan eiwit en vet, dan een zwartbonte Holstein. Voor de rest is het hetzelfde ras alleen een andere kleur.

Oorspronkelijk was het een bastaardras afkomstig van de zwartbonte versie en werd als rasonzuiver bestempeld, pas rond 1964 werden de roodbonte dieren erkend door het stamboek.

De zwarte kleur is dominant over de rode kleur. Een zwarte koe gekruist met een rode stier, geeft een zwartbont kalfje met de roodbont factor (RF). In de tabel staat de kans welke kleur het kalf kan krijgen (roodfactor = zwartbont met roodfactor).

De Holstein is veruit het ras met het grootste fokprogramma, geen enkel ras heeft zo'n vooruitgang geboekt voor melkproductie en uiervorm, de dieren zijn gemiddeld tot groot, scherp en melktypisch. Dit in combinatie met een vlotte melkbaarheid en goed karakter maakt dat de Holstein erg geliefd is bij elke professionele melkveehouder.

Doch komen de laatste jaren steeds meer mankementen van het ras naar boven, Een hoge melkproductie eist veel van de koeien, en deze éénzijdige selectie op melk heeft ertoe geleidt dat de veestapel ondanks een goed en verbeterd management steeds meer te kampen heeft met uierontsteking, vruchtbaarheidsproblemen, kreupele koeien, sterfte, enz..
M.a.w. om de hoge producties vol te houden blijken de andere belangrijke (gezondheids) schakels te zwak.
Op deze gezondheidskenmerken wordt momenteel sterker geselecteerd dan enkele jaren terug, zo hoopt men het ras duurzamer te maken.

Maar ook het effect van inteelt op de gezondheid word door veel foktechnici zwaar onderschat.
Velen denken het probleem op te lossen door zogenaamde 'Outcross'stieren te gebruiken, doch zijn deze dieren binnen het ras praktisch onmogelijk te vinden, de Holsteinpopulatie van vele miljoenen dieren is genetisch gezien niet groter dan een kudde van 100 koeien.

De superieure kwaliteiten, en uniformiteit van het ras is net zoals bij de meeste rassen bekomen door een bepaalde vorm van inteelt, alle dieren binnen het ras stammen af van dezelfde voorouders, stieren zoals 'Osborndale Ivanhoe' en 'Pawnee Farm Arlinda Chief' hun zonen, kleinzonen, enz.. komen vele malen terug in de stamboom van elke goede Holstein.

Zolang men het probleem van inteelt niet erkend zal het erg moeilijk zijn om enkel via selectie binnen het ras het gezondheidsniveau van de Holstein op te krikken.
Om outcross toe te voegen lijkt inkruisen met een ander ras de beste oplossing, niet alleen worden de zwakkere schakels van de holstein meteen aangepakt, ook blijken de dieren een betere levenslust om te produceren te vertonen.

Of je nu kiest voor de zuivere fokkerij of het inkruisen, elke veehouder dient er zich van bewust te zijn dat een koe niet meer kan produceren dan zijn zwakste schakel toelaat.
Destijds bracht de Holstein veel beterschap door in te kruisen op de Europese Friesians, misschien is het terug tijd voor wat vernieuwing...

zaterdag 3 januari 2015 @ 20:54:11 #33
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148293682
Post gerapporteerd.

Alsof je de lage zwaluwen ophemelt in het real madrid topic :r
pi_148293771
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 20:54 schreef Dven het volgende:
Post gerapporteerd.

Alsof je de lage zwaluwen ophemelt in het real madrid topic :r
Wat betreft melkproductie superieur aan elke andere koe.

Wel heb ik net nog eens goed de OP doorgelezen en met name bekeken en toegegeven, het zijn echt prachtige koeien.
Wat dat betreft is een vergelijking met Jessica Alba wel op zijn plaats, heel fijn om naar te kijken alleen jammer dat ze niet kan acteren.
pi_148299101
Ik krijg hier honger van.
  Moderator zondag 4 januari 2015 @ 01:25:33 #36
138438 crew  Pizzakoppo
pi_148306098
Toch vind ik het jammer dat jullie aan stuivertje wisselen hebben gedaan. Het lijkt me geweldig om GGMM en Johannes als moderators de lijnen te zien uitzetten. :)
  zondag 4 januari 2015 @ 01:26:37 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_148306134
quote:
99s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef McGrath het volgende:
Ik krijg hier honger van.
Ik stel voor dat je een glaasje blaarkopmelk drinkt. Dan komt alles goed :)
pi_148312065
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:26 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik stel voor dat je een glaasje blaarkopmelk drinkt. Dan komt alles goed :)
Ik vraag zo wel even bij de slager of ze een blaarkopentrecote hebben.
pi_148315592
OP helemaal gelezen, was het waard. 10/10
pi_148315653
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 20:56 schreef Adames het volgende:

[..]

Wat betreft melkproductie superieur aan elke andere koe.

Wel heb ik net nog eens goed de OP doorgelezen en met name bekeken en toegegeven, het zijn echt prachtige koeien.
Wat dat betreft is een vergelijking met Jessica Alba wel op zijn plaats, heel fijn om naar te kijken alleen jammer dat ze niet kan acteren.
Kan je dat laatste statement eens genuanceerd uitwerken? :{
pi_148316898
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 13:55 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Kan je dat laatste statement eens genuanceerd uitwerken? :{
Ze heeft ook een paar uiers waar we graag naar kijken.
  zondag 4 januari 2015 @ 14:39:23 #42
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_148316950
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_148386899
Liever Wagyu
pi_148387175
Dit topic verdient een glitterkoe.

BFF met GGMM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')