Om het heugdelijke feit dat mijn goede vriend Johannes moderator van dit fantastische subforum op een verdere kutwebsite geworden is te vieren, geef ik nu een kleine spreekbeurt over een dier. Niet zomaar een dier, het betreft een fantastisch dier. Een mooie, klassieke, imponerende en nuttig dier. Zoals met wel meer mooie dieren, heeft de mens het zover laten komen dat dit fraaie beestje welhaast uitgestorven was. Gelukkig is dat nog net voorkomen. sterker nog, het beestje floreert nu meer dan ooit. Gekscherend noemen sommige mensen het dan ook "De Comeback Koe". Anderen spreken liever door haar opvallende verschijning liever over "De koe in Chaquet". Liefhebbers weten natuurlijk direct over welk ras ik het heb. Die met haar opvallend chique tekening die in zowel rood als zwart voorkomen kan. Ik heb het over de Groninger Blaarkop
![blaarkoppen.jpg]()
DE KOE DER KUNSTENAARS
Een ras welke zo tot de verbeelding spreekt dat zelfs de grote meesters (Denk aan een Johannes Vermeer) zich hebben laten inspireren door dit bijna mythische wezen.
![ZH34ae-0840.jpg]()
![Yoeri_Lady_5420.jpg]()
![blaarkop-zwarte-2.jpg]()
EEN OERSTERKE EN KLASSIEKE SCHOONHEID
De bouw van het dier is solide, met mooie verhoudingen en een gepaste bespiering. De kop is gehoornd en de romp mooi gewelfd. Zoals van iets afkomstig vanuit de Groningse klei verwacht mag worden, zijn het enorm sterke koeien. En dat brengt veel voordelen met zich mee. Zo kunnen ze jaarrond buiten staan en hoeven ze in tegenstelling tot inferieure rassen niet preventief met antibiotica volgestampt te worden. De blaarkop is de top onder de biologische runderen!
SUPERIEUR VLEES EN MELK
Het vlees van de Groninger Blaarkop mag uniek genoemd worden . Het heerlijke gemarmerde , gerijpte vlees leent zich bij uitstek voor culinaire hoogstandjes. Niet zonder reden geven vele topchefs de voorkeur aan Blaarkoppenvlees. Ook de melk is van ongeevenaarde kwaliteit. Topmodellen geven zichzelf vaak een facial met blaarkopmelk om hun huid jong, strak en gezond te houden. Onlangs heeft ook Jessica Alba erkent dat het geheim van haar succes een glaasje blaarkoppenmelk in de morgen is.
Hieronder volgen nog een aantal leuke plaatjes van Blaarkoppen.
![4d6777d9-54d2-4ca7-a28b-f93452867598_blaarkop-marlies_sanders.jpg]()
![blaarkop.jpg]()
![dsresource7f1b.jpg?objectid=arnhemintern:100468&versionid=]()
![blaar21.jpg]()
![Runderland_ILL_web061_Blakervelderhoeve-02_SAM_7736.jpg]()
![Entrecote-510x345.jpg]()
![rauwe%20melk%20007.JPG]()
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?