ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant ) Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen.
Opstelterrein Amsterdam Zaanstraat in de winterzon vanuit een vliegtuigje met daarin de Amsterdamse stadsfotograaf Thomas Schlijper Veel meer (prachtige) foto's van Amsterdam e.o. uit het vliegtuig op Twitter en op de site van Schlijper
Op woensdag 31 december 2014 22:18 schreef Salatrel het volgende: wij schrijven 20:40 te Rotterdam centraal: meneer, hoe laat gaat de trein naar Groningen? nou morgenochtend bent u als eerste aan de beurt
Op woensdag 31 december 2014 22:18 schreef Salatrel het volgende: wij schrijven 20:40 te Rotterdam centraal: meneer, hoe laat gaat de trein naar Groningen? nou morgenochtend bent u als eerste aan de beurt
Op woensdag 31 december 2014 22:39 schreef Dr_Flash het volgende: Voor jou dan. Rauw van de cam. Niets aan gedaan. Plan V 957 in Apeldoorn, 31-12-2014. Hou ervan
Op woensdag 31 december 2014 22:39 schreef Dr_Flash het volgende: Voor jou dan. Rauw van de cam. Niets aan gedaan. Plan V 957 in Apeldoorn, 31-12-2014. Hou ervan
Jep, had er ook zo een gisteravond. "Meneer, hoe kom ik in Amsterdam?" Ik heb haar naar de laatste trein naar Amsterdam verwezen (dat was denk ik rond een uurtje of half 8). Kom ik die vrouw een uurtje later opnieuw tegen, terwijl op dat moment de laatste treinen het station komen binnen rollen. "Meneer, hoe kom ik nu in Amsterdam?" Ik: "..."
En ook een goed nieuwjaar gewenst! Dat er maar niemand moge ontsporen
Hoe en wanneer kunt u op reis: • Eén dag geldig voor één persoon van 5 januari t/m 15 maart 2015. • Geldig in de treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia tijdens daluren (ma-vr. vķķr 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur) en op za. en zo. de hele dag geldig. • Bij HTM (tram), HTMbuzz (bus) en RET geldig maandag t/m vrijdag na 9.00 uur, za. en zo. hele dag. Niet geldig in de BOB-bus. • Verplicht in- en uitchecken bij alle vervoerders, behalve bij Connexxion. Daar toont de klant de Dagkaart aan controlerend personeel. • Met toeslag geldig in Intercity direct tussen Schiphol en Rotterdam en ICE International. • Niet geldig in Thalys-treinen Amsterdam-Parijs v.v. • Omruilen of geld terug is niet mogelijk. • Te gebruiken van 5 januari tot en met 15 maart 2015.
Veolia meldde in de limburgse bussen dat vanaf vandaag alle stempelautomaten buiten dienst zijn gesteld. Dat is nu inderdaad mogelijk geworden nu het chippen ook bij andere vervoerders is ingevoerd.
31 december liep het eerste jaar van mijn weekend vrij af, als het goed is wordt hij nu maandelijks opzegbaar. Kreeg vanmorgen een mailtje dat hij verlengd is, en ik 29 euro per maand blijf betalen en er rond 8 januari 348 euro wordt afgeschreven, exact 12 maanden dus. Hoort dat zo? Als het nu 40 euro per maand wordt wat ik eigenlijk verwacht had, wijzig ik hem naar Dal Voordeel, bij 29 euro per maand kan het net uit. Reis denk ik gemiddeld per jaar een euro of 25 per maand, dus komt net uit als je de kosten van Dal Voordeel ook meerekent.
Op donderdag 1 januari 2015 13:24 schreef Hugo__Boss het volgende: 31 december liep het eerste jaar van mijn weekend vrij af, als het goed is wordt hij nu maandelijks opzegbaar. Kreeg vanmorgen een mailtje dat hij verlengd is, en ik 29 euro per maand blijf betalen en er rond 8 januari 348 euro wordt afgeschreven, exact 12 maanden dus. Hoort dat zo?
Blijkbaar is het reguliere tarief in 2015 gewoon 29 euro geworden als je de PDF'jes op ns.nl/tarieven mag geloven, dat wist ik niet. Dus iedereen gaat dat bepalen neem ik aan als de actieperiode voorbij is Dan ga ik het abonnement mooi aanhouden.
Op donderdag 1 januari 2015 13:40 schreef Hugo__Boss het volgende: Blijkbaar is het reguliere tarief in 2015 gewoon 29 euro geworden als je de PDF'jes op ns.nl/tarieven mag geloven, dat wist ik niet. Dus iedereen gaat dat bepalen neem ik aan als de actieperiode voorbij is Dan ga ik het abonnement mooi aanhouden.
Vind ik leuk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
over 23 minuten heb ik de eerste 249 kilometer alweer gehad bij de Zuiderburen.
De M6-rijtuigen die voor 200km/h aangepast waren en al een jaar ofzo maar 170km/h mogen door een onrustige rijeigenschap (veel schommelen en stoten) mogen inmiddels 180km/h. Voor 200km/h is men nog bezig.
Dus. Ik ging door België reizen, met de GoPass. Zoals u allen ongetwijfeld wel weet, is het vandaag donderdag, maar lijkt het een zondag. En wat doe ik dan? Juist. Ik vulde op alle 3 de strippen ZONDAG in. Pas bij de zevende controle (jawel, ik heb in ELKE trein waar ik in zat, controle gehad) werd dit opgemerkt, en dat was de derde strip. Deze beste man vond het allemaal wel welletjes, want snapte ook wel de verwarring enzo, en de datum klopte. Geen probleem dus. De achtste (en de laatste controle van de dag) had het ook niet opgemerkt.
En inmiddels ook een nieuwe pas gekocht, omdat ik anders met het Nieuwjaarsrondje strippen tekort ga komen.
Na vandaag moet ik alleen het stuk Neerpelt - Hamont nog, en dan zijn alle lijnen met actief reizigersverkeer weer afgestreept.
Op donderdag 1 januari 2015 18:10 schreef b2py het volgende: Afgelopen zondag was alweer de laatste keer met de trein maar stiekem zie ik er weer naar uit om morgen een ritje te maken
Ausweitung des Vlexx- Fahrplanprogramms Regionalbahn Mainz – Bad Kreuznach – Idar Oberstein fährt wieder weitestgehend stündlich
Kaiserslautern/Mainz: Kurz nach dem Betriebsstart von vlexx musste wegen erheblicher Anlaufschwierigkeiten das Fahrplanangebot deutlich reduziert werden. Die Erfahrungen der letzten Tage haben gezeigt, dass dieses Fahrplankonzept stabil gefahren werden kann. In einem ersten Schritt hat vlexx die Regionalbahn Mainz – Idar Oberstein, die vorübergehend nur alle zwei Stunden gefahren wurde, tagsüber wieder zu einem Stundentakt verdichtet. Ab 20.00 Uhr besteht vorübergehend noch das reduzierte Zugangebot dieser Regionalbahnlinie. Alle Fahrplandetails sind auf der Homepage von vlexx ([www.vlexx.de] [www.vlexx.de]) zusammengestellt.
Ab dem {Montag, dem} 05.01.2015 ist dann die nächste Ausweitung des Zugangebotes vorgesehen: Es sind weitere Züge im Berufsverkehr geplant, außerdem soll ab Ferienende ein reibungsloser Schülerverkehr sichergestellt werden. Welche Züge genau ab dem 5.1.2015 verkehren, wird derzeit erarbeitet und rechtzeitig {kurzfristig} veröffentlicht."
Morgenavond (vrijdag 2 januari) houdt de NVBS Afdeling Twente zijn jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst. Naast veel gezelligheid (met uiteraard onze verrukkelijke gehaktballen!) hebben we ook dit jaar weer een aantal korte presentaties op het programma staan, met vooral regionale onderwerpen (die uiteraard ook interessant zijn voor spoorliefhebbers van buiten Twente). Daarnaast nog een spoedcursus over het fotograferen in RAW-formaat en het bewerken van foto's. Een overzicht van alle presentaties morgenavond:
Evert Heusinkveld - Film over de Ahaus-Enscheder Eisenbahn (AEE) in de zestiger jaren
Roef Ankersmit - Internationale treinen via Twente (45 minuten)
Erikjan Sachse - Industrie- en smalspoor in Enschede
Vincent Jannink - De kracht van RAW - digitale RAW fotobewerking
Jurrien Dreves - Op bezoek bij de buren, in Aken en Belgīë
Jan Keppels - Rund um Gronau
Daarnaast hebben we voor NVBS-leden een aantal boeken over deze onderwerpen uit de NVBS-bibliotheek te leen. Normaal zijn ze alleen in Amersfoort te lenen, maar speciaal voor onze nieuwjaarbijeenkomst hebben we kleine selectie van boeken meegenomen naar Hengelo.
De NVBS-bijeenkomsten zijn voor iedereen toegankelijk (je hoeft geen NVBS-lid te zijn), en je bent, samen met je spoorvrienden, van harte welkom! Onze bijeenkomsten worden gehouden in NSH-gebouw 't Schöpke, Waarbekenweg 23, 7553 KH Hengelo (naast Lidl Supermarkt) en beginnen om 19.30 uur, de zaal is open vanaf 18.30 uur. De entree bedraag ¤2,50 en slechts ¤1,25 voor jongeren tot 18 jaar!
Op donderdag 1 januari 2015 23:59 schreef ReisT het volgende: Oh ja, dat was morgen al weer. Denk dat ik nu ook maar een keer langs kom, kan ik eindelijk die gehaktballen testen!
ja, u k zit ook een beetje te twijfelen. Zit in Enschede voor mijn werk vandaag en daarna iser Nieuwjaarsborrel. Dus jah. Bijna zeg maar
De eerste keer dat ik ben gaan mopperen over geluid in de stilte coupé, dat je een beetje praat, oké. Maar kleine kinderen die met de prullenbak lopen te klepperen en muziek op de speaker zetten vind ik dan weer iets te veel.
Zag trouwens zaterdagochtend ook een dubbele Thalys van de HSL-Zuid komen te Rotterdam Zuid rond half negen in de ochtend toen ik daar op moest wachten vanwege enkelspoor..
Line 15 South, the first phase of the Grand Paris Express project, has received its Declaration of Public Utility. This was announced a few days after the signing of an agreement with Caisse des Dépôts providing ¤4bn for the project.
Wie wilde hier ook al weer de HTM aanpakken? Nu is het GVB de maatschappij met de problemen, want voor de tweede keer in korte tijd lag bij Amsterdam CS een deel van het tramverkeer plat door een niet meewerkende tram.
Wat nu weer godverdomme. Intercity Enschede naar het westen staat er niet. Hoort met -30 klaar te staan. Komt er op-8 een compleet dichtgeschilderd stel voor. Ergens vandaan.
Als je die van 19:45 hebt naar Den Haag lijkt het dat ze de 2x VIRM-IV die hem zou moeten rijden weg hebben gezet en een ICM-3 uit de tuin hebben geplukt om wat voor een reden dan ook
Ik ga geen foto's posten, maar ik zou wel graag zien dat de kunstenaars die dit doen, in geval van heterdaad gewoon doodgeschoten worden. Dat soort mensen heeft niemand iets aan.
Op vrijdag 2 januari 2015 20:02 schreef Dr_Flash het volgende: Ik ga geen foto's posten, maar ik zou wel graag zien dat de kunstenaars die dit doen, in geval van heterdaad gewoon doodgeschoten worden. Dat soort mensen heeft niemand iets aan.
Waarom rijden Duitse IC"s veel lekkerder dan die klere koplopers, schommelschip :’)
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende: Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
Op vrijdag 2 januari 2015 19:41 schreef Dr_Flash het volgende: Wat nu weer godverdomme. Intercity Enschede naar het westen staat er niet. Hoort met -30 klaar te staan. Komt er op-8 een compleet dichtgeschilderd stel voor. Ergens vandaan.
18.15 vanaf Enschede naar Schiphol stond er al wel, maar met de deuren dicht. Met eveneens -8 kwam er een VIRM-4 vanaf het opstelterrein om die van 18.15 te rijden. Op het opstelterreintje stond toen ook je dichtgeschilderde treinstel.
Op vrijdag 2 januari 2015 20:02 schreef Dr_Flash het volgende: Ik ga geen foto's posten, maar ik zou wel graag zien dat de kunstenaars die dit doen, in geval van heterdaad gewoon doodgeschoten worden. Dat soort mensen heeft niemand iets aan.
Gaat mij er niet eens om van "huu wat wordt de trein lelijk" of "huu nou kan ik niet meer uit het raampje kijken" (aan de andere kant was het ook nacht). Maar denk er eens over na gewoon. Er zijn dus mensen die geen tijd hebben om te werken, lekker uit de staatsruif lopen te vreten en al "hun" geld spenderen aan verfbussen om constant alles onder te kliederen. Alleen maar dat.
Dan kun je er net zo goed mee ophouden aan deze kant van de dampkring. Dan kun je gewoon niet met zuurstof omgaan. Weg ermee.
Ze verkopen die meuk tegenwoordig voor vet weinig geld bij de Action, die spuitbussen. Iedere mongol kan dat doen. Maar ik heb dus wel eens een rugzak van zo'n tuigbak ondergekalkt met een spuitbus die ik uit zijn eigen rugtas had gehaald. Toen werd meneer boos, zo boos dat de beveiliging hem uit het café moest verwijderen want hoe had ik het gore lef om aan zijn spullen te komen.
Op vrijdag 2 januari 2015 20:44 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ze verkopen die meuk tegenwoordig voor vet weinig geld bij de Action, die spuitbussen. Iedere mongol kan dat doen. Maar ik heb dus wel eens een rugzak van zo'n tuigbak ondergekalkt met een spuitbus die ik uit zijn eigen rugtas had gehaald. Toen werd meneer boos, zo boos dat de beveiliging hem uit het café moest verwijderen want hoe had ik het gore lef om aan zijn spullen te komen.
Voor zo'n figuur betaal ik graag een kogel En een zak haardblokken.
Op vrijdag 2 januari 2015 20:44 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ze verkopen die meuk tegenwoordig voor vet weinig geld bij de Action, die spuitbussen. Iedere mongol kan dat doen. Maar ik heb dus wel eens een rugzak van zo'n tuigbak ondergekalkt met een spuitbus die ik uit zijn eigen rugtas had gehaald. Toen werd meneer boos, zo boos dat de beveiliging hem uit het café moest verwijderen want hoe had ik het gore lef om aan zijn spullen te komen.
Dat zou je denken maar ik heb best lang bijzonder hard moeten oppassen om niet alleen te zijn als ik hem tegenkwam. Voordeel was wel dat hij niet zo goed lag in zijn eigen vriendengroep wat er voor zorgde dat het getemperd werd maar ik moet misschien minder impulsief dat soort dingen doen.
Nee ik denk dat hij roze en zwart pakt. Roze omdat 'ie me een grote gaylord vindt en zwart om er nog wat veren overheen te gooien zodat het lijkt op pek & veren.
Op vrijdag 2 januari 2015 19:41 schreef Dr_Flash het volgende: Wat nu weer godverdomme. Intercity Enschede naar het westen staat er niet. Hoort met -30 klaar te staan. Komt er op-8 een compleet dichtgeschilderd stel voor. Ergens vandaan.
je had ook gewoon de stopper naar Hengelo moeten pakken, naar de gezellige NVBS bijeenkomst
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ja, laat die kunstenaar ebola en aids krijgen en tegen een kogel aanlopen. Maakt me niet uit hoeveel hij lijdt, dit soort organismen moeten gewoon ASAP weg.
[ Bericht 3% gewijzigd door Dr_Flash op 03-01-2015 15:05:08 ]
Op zaterdag 3 januari 2015 00:52 schreef b2py het volgende: Je hebt best mooie graffiti, zoals ze in België die wanden hebben geverfd. Maar dit is gewoon pure oogbaltyfus. Het is gewoon lelijk.
Maakt niet eens uit. Mensen die hier ook maar tijd aan besteden, laat staan er hun levenswerk van maken, hebben aan deze kant van de dampkring niks te zoeken. Gewoon de kogel, meer aandacht zijn ze niet waard.
Op vrijdag 2 januari 2015 19:48 schreef boriq het volgende: Als je die van 19:45 hebt naar Den Haag lijkt het dat ze de 2x VIRM-IV die hem zou moeten rijden weg hebben gezet en een ICM-3 uit de tuin hebben geplukt om wat voor een reden dan ook
Die 2x VIRM-IV had ik van Utrecht tot Hengelo. Leek niks mis mee. (Vroeg me wel af waarom beide stellen mee moesten naar Twente, doen ze niet meer aan aftrappen in Deventer?)
Die 2x VIRM-IV had ik van Utrecht tot Hengelo. Leek niks mis mee. (Vroeg me wel af waarom beide stellen mee moesten naar Twente, doen ze niet meer aan aftrappen in Deventer?)
VIRM staat over in Hengelo en Enschede, er wordt nauwelijks afgetrapt in Deventer. Het zesje wat van deze trein is afgetrapt is twee uur later weer teruggestuurd naar Den Haag. Goede capaciteitsknaller wel!
Ah, vandaar. Nouja, je bent van harte welkom op 21 januari (films van Ton Pruissen), 18 februari (Dieselvijven), 18 maart (Engeland), 15 april (presentatie door Roef Ankersmit), 20 mei (Zweden en Noorwegen) en 17 juni (meeneemavond). En natuurlijk ook op 2 mei (voorlopige datum) op ons reisje naar Wuppertal.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 3 januari 2015 00:52 schreef b2py het volgende: Je hebt best mooie graffiti, zoals ze in België die wanden hebben geverfd. Maar dit is gewoon pure oogbaltyfus. Het is gewoon lelijk.
Maar daar in België hebben ze graffitikunstenaars laten komen om juist deze taferelen met de lelijke graffiti te voorkomen.
Ah, vandaar. Nouja, je bent van harte welkom op 21 januari (films van Ton Pruissen), 18 februari (Dieselvijven), 18 maart (Engeland), 15 april (presentatie door Roef Ankersmit), 20 mei (Zweden en Noorwegen) en 17 juni (meeneemavond). En natuurlijk ook op 2 mei (voorlopige datum) op ons reisje naar Wuppertal.
Het is een uitje van de NVBS afdeling Twente, dus niet specifiek op jongeren gericht. Geen onhaalbare overstappen van 1 minuut e.d. dus. We gaan sowieso de Schwebebahn doen, voor de rest zijn we nog druk aan het plannen. Wel vroeg weg zoals het er nu voor staat: 7.56u uit Enschede.
zo. weer terug uit Köln. hoop V'tjes gezien tussen Den Bosch en Venlo
je kunt voor 29 euro naar Keulen met de trein. zonder te reserveren. daar kan geen auto tegenop. Keulen is een fijne stad, erg leuk sfeertje daar bij die wintermarkt. helaas was het panoramadek van de triangel-toren gesloten. verder een hoop gezien.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
RailTV is op zoek naar bijzondere foto’s. Foto’s van winterse taferelen… die creatief en verrassend zijn… Stuur uw foto in voor 1 februari 2015 (1 inzending per persoon) De mooiste foto’s worden beloond met een cadeaukaart van ¤50 voor de Spoordeelwinkel.
Op zaterdag 3 januari 2015 07:34 schreef Viezze het volgende: Dat gebeurt in Nederland ook wel, ik weet alleen niet precies meer waar. Maar buiten dat moeten ze die lui inderdaad doodmaken.
Op verschillende plekken in het land hebben ze de vrijheid om muren, elektriciteitshuisjes, etc te beschilderen. Weet van Leeuwarden dat dit echt mooie kunstwerken oplevert.
Zeg experts hiero, vertel mij eens het volgende. Waar staan de treinen 's nachts precies?
Als in, een machinist die bijv. de laatste rit met een trein rijdt 's nachts, moet die dan de trein naar een opstelterrein rangeren ofzo? Of laten ze treinen gewoon op een station staan zodat 'ie de volgende morgen direct inzetbaar is?
Dit soort dingen vraag ik me 's nachts af als ik niet kan slapen
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
Als in, een machinist die bijv. de laatste rit met een trein rijdt 's nachts, moet die dan de trein naar een opstelterrein rangeren ofzo? Of laten ze treinen gewoon op een station staan zodat 'ie de volgende morgen direct inzetbaar is?
Dit soort dingen vraag ik me 's nachts af als ik niet kan slapen
Een groot deel gaat naar het opstelterrein, maar een ander deel dat de volgende dag de eerste treinen zal rijden staat 's nachts langs het perron.
Rangeren wordt gedaan door machinisten die rangeerdienst hebben. Daarnaast lopen er in de late avond schoonmakers rond die de treinen helemaal reinigen.
Een groot deel gaat naar het opstelterrein, maar een ander deel dat de volgende dag de eerste treinen zal rijden staat 's nachts langs het perron.
Rangeren wordt gedaan door machinisten die rangeerdienst hebben. Daarnaast lopen er in de late avond schoonmakers rond die de treinen helemaal reinigen.
Top, duidelijk Thanks!
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
Op zaterdag 3 januari 2015 16:48 schreef b2py het volgende: Ik zie nu iets staan tot in april. Je kan ze eventueel in het Engels benaderen op Twitter. @bahn of @DB_Bahn volgens mij.
Jawel, maar ik vind persoonlijk Engels makkelijker. En het leek mij wel overduidelijk dat ze Duits spraken dus vandaar dat ik er even bij zet dat het eventueel ook in het Engels kan.
The arrival of NS 186 018 was sooner as expected. We expected Monday, but the machine arrived in the Netherlands today. The transport of the locomotive was combined with other transfers. This resulted in a mixed train pulled by MRCE ES 64 F4-110 pulling 186 018, RailAdventure's 139 558 and a Desiro ML train for the Belgian railways.
The 189 and the 186 were added in Kassel Rbf last night. In Lippstadt the transport was splitted again, with the two modern locomotives heading for Bad Bentheim > the Netherlands. 139 558 ran to from Lippstadt to Mönchengladbach with the Desiro ML. Various impressions of the transports today. - HM/HZ/RA/ML/MT
The arrival of NS 186 018 was sooner as expected. We expected Monday, but the machine arrived in the Netherlands today. The transport of the locomotive was combined with other transfers. This resulted in a mixed train pulled by MRCE ES 64 F4-110 pulling 186 018, RailAdventure's 139 558 and a Desiro ML train for the Belgian railways.
The 189 and the 186 were added in Kassel Rbf last night. In Lippstadt the transport was splitted again, with the two modern locomotives heading for Bad Bentheim > the Netherlands. 139 558 ran to from Lippstadt to Mönchengladbach with the Desiro ML. Various impressions of the transports today. - HM/HZ/RA/ML/MT
hoop echt dat dit soort idioten eens gepakt worden. al hebben geen geen ene cent, dan een jaar achter slot en grendel op water en brood. soms denk ik, hoe kunnen we NS helpen om dit soort amoeben aan te geven. Overigens: In Duitsland krijg je 500 euro beloning als het je lukt om de dader aan te geven.
Op vrijdag 2 januari 2015 11:17 schreef greavy het volgende: In het Duitse Allgau werden er RB'en opgeheven omdat de sneeuwploeg over het spoor moest afgelopen zaterdag. [ afbeelding ] Foto: Josef Teichmann
Is die loc van DB, of van een 'aannemer' die het spoor sneeuwvrij moet houden? Is al en oudje volgens mij?
Op zondag 4 januari 2015 10:12 schreef spectrumanalyser het volgende: hoop echt dat dit soort idioten eens gepakt worden. al hebben geen geen ene cent, dan een jaar achter slot en grendel op water en brood. soms denk ik, hoe kunnen we NS helpen om dit soort amoeben aan te geven. Overigens: In Duitsland krijg je 500 euro beloning als het je lukt om de dader aan te geven.
Een beloning zou geen slecht iets zijn lijkt me om deze vorm van vernieling te verminderen.
Lijkt er ook op dat als je een met graffiti vol gespoten trein bij Hago op twitter meldt, dat ze hem z.s.m. uit dienst proberen te halen en schoon proberen te krijgen.
Op zondag 4 januari 2015 12:06 schreef boriq het volgende: Lijkt er ook op dat als je een met graffiti vol gespoten trein bij Hago op twitter meldt, dat ze hem z.s.m. uit dienst proberen te halen en schoon proberen te krijgen.
daar heeft het personeel van NS gewoon een telefonische meldlijn voor.
Is die loc van DB, of van een 'aannemer' die het spoor sneeuwvrij moet houden? Is al en oudje volgens mij?
Ik kan het nummer niet lezen maar er zijn er nog een paar bij DB geloof ik. Het zijn iconische V200 locs die in de Baureihe 220 terechtkwamen na de herindelingen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_220
Op zondag 4 januari 2015 12:06 schreef boriq het volgende: Lijkt er ook op dat als je een met graffiti vol gespoten trein bij Hago op twitter meldt, dat ze hem z.s.m. uit dienst proberen te halen en schoon proberen te krijgen.
dat klopt. zo snel mogelijk eraf die bende. dit doet men om de 'terugkijkkick' te voorkomen.
Laatste weken ook al meerdere treinen op Groningen gezien op de opstelsporen, helemaal onder de graffiti. Niet te zuinig. Lijkt wel alsof het de laatste tijd veel vaker voorkomt.
Op zondag 4 januari 2015 12:59 schreef Monopoly het volgende: Laatste weken ook al meerdere treinen op Groningen gezien op de opstelsporen, helemaal onder de graffiti. Niet te zuinig. Lijkt wel alsof het de laatste tijd veel vaker voorkomt.
Verveling misschien? En omdat met de koude temperaturen het reinigen minder makkelijk gaat?
Op zondag 4 januari 2015 12:59 schreef Monopoly het volgende: Laatste weken ook al meerdere treinen op Groningen gezien op de opstelsporen, helemaal onder de graffiti. Niet te zuinig. Lijkt wel alsof het de laatste tijd veel vaker voorkomt.
Dat is in de herfst en winter altijd. De materieelstand is slechter, dus minder gelegenheid om materieel uit de dienst te halen om het schoon te maken. Daarnaast zijn de nachten langer, dus meer tijd om te verven.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Verveling misschien? En omdat met de koude temperaturen het reinigen minder makkelijk gaat?
Bij lage temperaturen droogt de verf minder snel dus zou het v makkelijker gaan...
Wat voor zooi zullen ze wel niet gebruiken om die verf eraf te krijgen? Want de gewone verf blijft wel zitten... Of spuit je het er zo af, omdat treinen bijna altijd smerig zijn van buiten en de verf dus niet hecht?
Bij lage temperaturen droogt de verf minder snel dus zou het v makkelijker gaan...
Wat voor zooi zullen ze wel niet gebruiken om die verf eraf te krijgen? Want de gewone verf blijft wel zitten... Of spuit je het er zo af, omdat treinen bijna altijd smerig zijn van buiten en de verf dus niet hecht?
Er zit speciale folie over de originele verf, die ervoor zorgt dat graffiti er makkelijker af kan worden gehaald, zonder de onderliggende verflaag aan te tasten.
Er zit speciale folie over de originele verf, die ervoor zorgt dat graffiti er makkelijker af kan worden gehaald, zonder de onderliggende verflaag aan te tasten.
De folie ės de verf voor het grootste deel van de bak...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Je kan beter folie ontwikkelen die loskomt van de wand en de kunstenaar hermetisch van de buitenwereld afsluit. Maakt niet uit of hij na 3 minuten of na 3 maanden gevonden wordt. Dood issie toch, rotten kan-ie niet, meteen kissie in en weg ermee
In België plakken ze ook folie op de treinen tegen graffiti... Over het UIC-nummer, het raster met technische informatie en het NMBS-nummer. Voor de rest hebben ze geen geld, voor reiniging naderhand evenmin.
Vandaag in Hamont geweest. De terugreis had een toename van 300% aan reizigers dan dat wij heen gingen. Wij waren tussen Neerpelt en Hamont de enigste 2 reizigers, maar de terugreis hadden wij er dus 6 reizigers. Het stationnetje stelt niks voor, uiteraard. Simpel perronnetje, 2 Abri's, één kaartautomaat en een parkeerplaats. Verder is er dus niks te beleven. De trein staat daar een minuut of 40 te keren ...
Zelfs als het niet uit zou kunnen kan dat nog interessant zijn. Nu betaalt NMBS als ik het goed begrijp extra aan Infrabel omdat de stilstand langer is dan 30 minuten.
Op zondag 4 januari 2015 16:47 schreef greavy het volgende: Vandaag in Hamont geweest. De terugreis had een toename van 300% aan reizigers dan dat wij heen gingen. Wij waren tussen Neerpelt en Hamont de enigste 2 reizigers, maar de terugreis hadden wij er dus 6 reizigers. Het stationnetje stelt niks voor, uiteraard. Simpel perronnetje, 2 Abri's, één kaartautomaat en een parkeerplaats. Verder is er dus niks te beleven. De trein staat daar een minuut of 40 te keren ...
Zelfs als het niet uit zou kunnen kan dat nog interessant zijn. Nu betaalt NMBS als ik het goed begrijp extra aan Infrabel omdat de stilstand langer is dan 30 minuten.
De infrastructuur is er zelfs al grotendeels, enkel rond Weert moet er een en ander worden aangepast. Een zakspoor aanleggen misschien?
Zakspoor is denk ik niet wenselijk met kruisende bewegingen die je creëert, zal je eerder een apart eilandperron krijgen. Vraag me alleen af welke verbinding er beter van wordt als je die verbinding doortrekt. .
Zakspoor is denk ik niet wenselijk met kruisende bewegingen die je creëert, zal je eerder een apart eilandperron krijgen. Vraag me alleen af welke verbinding er beter van wordt als je die verbinding doortrekt. .
Parkeerplaats bij station Essen op bijvoorbeeld een zondag: 80 tot 90% zijn Nederlandse auto's. Mensen die dus in Essen gratis parkeren, en met het boemeltje verder reizen. Ongetwijfeld dat Hamont en Neerpelt ook zoiets waarneembaar is. Net als Visé oid.
Hoe ga je een relatief goedkope sneller directe busverbinding beconcurreren met een trein die een overstap heeft en (volgens mij) ook nog een stoptrein is?
Hoe ga je een relatief goedkope sneller directe busverbinding beconcurreren met een trein die een overstap heeft en (volgens mij) ook nog een stoptrein is?
Nee, het is een IC-trein volgens de NMBS. Want tussen Herentals en Antwerpen stopt-ie alleen in Lier.
Op zondag 4 januari 2015 17:15 schreef greavy het volgende: Parkeerplaats bij station Essen op bijvoorbeeld een zondag: 80 tot 90% zijn Nederlandse auto's. Mensen die dus in Essen gratis parkeren, en met het boemeltje verder reizen. Ongetwijfeld dat Hamont en Neerpelt ook zoiets waarneembaar is. Net als Visé oid.
Het is niet eens per se omdat je er gratis kan parkeren: het grenstarief is achterlijk hoog en je betaalt voor Roosendaal - Antwerpen al gauw 2x meer dan Essen - Antwerpen. Dan zit de helft van de kosten dus gewoon in die 100 meter van Roosendaal naar Essen.
De infrastructuur is er zelfs al grotendeels, enkel rond Weert moet er een en ander worden aangepast. Een zakspoor aanleggen misschien?
Heel makkelijk: de stopper uit Eindhoven laten doorrijden naar Roermond (en verder naar Maastricht). Die kan dan van spoor 2 en 3b gebruik maken, terwijl de Belgische stopper op 3a keert. De IC's kunnen dan Weert eindelijk voorbij rijden.
De NS heeft er (nog) geen boodschap aan dat de stoptrein van Maastricht naar Luik tegenwoordig doordeweeks een "IC" naar Hasselt is. Er staat nog altijd stoptrein en Luik op de borden
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2015 18:25:16 ]
In Stuttgart is een goederentrein met diesel ontspoort. Geen gewonden en geen ontploffingsgevaar. Vanavond worden de ketelwagens leeg gepompt.
quote:
Ein Güterzug ist beim Rangieren in Stuttgart entgleist. Drei mit Diesel beladene Waggons kippten nach Polizeiangaben in der Nacht zum Samstag um. Es entstand hoher Sachschaden. Strommasten seien umgeknickt, Leitungen abgerissen und Gleise beschädigt worden, sagte ein Sprecher der Polizei. Der Lokführer habe sofort eine Notbremsung eingeleitet. Es sei kein Kraftstoff ausgelaufen. Niemand sei verletzt worden. Die Beamten konnten zunächst keine genaue Schadenshöhe nennen.
Wieso es zu dem Unfall an einer Weiche kommen konnte, blieb ebenfalls offen. Am Sonntag könne man voraussichtlich mehr dazu sagen, erklärte der Sprecher. Dann solle ein Kran die auf der Seite liegenden Waggons mit den Tanks aufrichten und auf die Schienen stellen. Noch am Samstag sollte der Diesel abgepumpt werden.
Der Bahnverkehr war laut Polizei nicht betroffen, da sich das Unglück auf einem privaten Gelände am Stuttgarter Hafen ereignet hatte.
Op zondag 4 januari 2015 18:53 schreef Monopoly het volgende: In Stuttgart is een goederentrein met diesel ontspoort. Geen gewonden en geen ontploffingsgevaar. Vanavond worden de ketelwagens leeg gepompt.
Volgens mij rijdt alles al sinds de kerstdagen met Bistro. Er is alleen één stam die een tweede klas-rijtuig mist.
Over de Pimpel gesproken.. Vorig jaar in 2013 pakte ik de eerste rond 8 uur 's ochtends vanuit Deventer... Hoorde van en vriend die vrijdag rond 6 uur al richting Berlijn ging. Is de dienstregeling uitgebreid? Of is dat niet elke dag, die trein van een uur of 6?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Over de Pimpel gesproken.. Vorig jaar in 2013 pakte ik de eerste rond 8 uur 's ochtends vanuit Deventer... Hoorde van en vriend die vrijdag rond 6 uur al richting Berlijn ging. Is de dienstregeling uitgebreid? Of is dat niet elke dag, die trein van een uur of 6?
Ja vanaf 5 uur gaat er nu 1 vanaf Amsterdam. Die van 19:00 naar Duitsland is weggevallen, mooi kut want ik nam die best vaak. Op dat tijdstip rijdt er nu een VIRM naar Hengelo, kut trein dus.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b] Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b] [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
Ja vanaf 5 uur gaat er nu 1 vanaf Amsterdam. Die van 19:00 naar Duitsland is weggevallen, mooi kut want ik nam die best vaak. Op dat tijdstip rijdt er nu een VIRM naar Hengelo, kut trein dus.
Behalve op zondagavond, dan rijdt er om 19:00 wel een IC van Amsterdam naar Hannover.
Op zondag 4 januari 2015 19:55 schreef Dr_Flash het volgende: Eeuwig zonde. Wat is er nou beter dan na een nacht keihard zuipen in Amsterdam, om 5 uur de BordBistro in te wankelen en gewoon door te gaan
van zondag t/m vrijdag kun je je dus gewoon klem zuipen in Amsterdam en dan om 5:00 doorgaan in de BordBistro. En 6/7 is nog altijd beter dan 0/7 zoals in de vorige dienstregeling
Op zondag 4 januari 2015 19:55 schreef Dr_Flash het volgende: Eeuwig zonde. Wat is er nou beter dan na een nacht keihard zuipen in Amsterdam, om 5 uur de BordBistro in te wankelen en gewoon door te gaan
Ach, met keihard zuipen is de Bistro van 07:01 ook niet zo'n issue hoor..
AMERSFOORT - Het treinverkeer tussen Nunspeet en Amersfoort Vathorst ligt zondagavond stil vanwege een aanrijding op een overweg op de Stationsstraat in Putten.
Daarbij kwam zondagmiddag een man om het leven. De politie gaat niet uit van een ongeval. Het treinverkeer komt naar verwachting rond negen uur zondagavond weer op gang. De NS zet bussen in.
Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van een half uur tot een uur.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op zondag 4 januari 2015 18:22 schreef J.B. het volgende: De NS heeft er (nog) geen boodschap aan dat de stoptrein van Maastricht naar Luik tegenwoordig doordeweeks een "IC" naar Hasselt is. Er staat nog altijd stoptrein en Luik op de borden
Maar het is eigenlijk ook een stoptrein, want hij stopt bij vrijwel iedere boom. Dat men het een IC noemt, komt alleen omdat er gemeentes zoals Hasselt waren die een IC met Maastricht wilden
Dikke bullshit. Al jaren roept men die onzin van "beter afstemmen op de hoeveelheid reizigers" en al jaren zijn treinen op zoveel trajecten veel te kort. En aangezien iedereen verplicht in- en uit moet checken is deze extra meting compleet nutteloos. Ik denk dat het wel een veilige aanname is dat een reiziger die om 10:15 in Breda incheckt en om 11:05 in Eindhoven uitcheckt de trein om 10:20 van Breda naar Eindhoven heeft gepakt.
Op zondag 4 januari 2015 20:58 schreef Dr_Flash het volgende: vooral dat "strikte orders om alleen op die en die trajecten te gaan peilen" dat slaat gewoon overal de bodem onderuit.
Uhuh. Dan kom je mogelijk niet op trajecten waar het iedere spits weer V-vervoer is
Op zondag 4 januari 2015 21:03 schreef b2py het volgende: Wat gaan ze bij Ostbahnhof doen dat vanaf 29 augustus alle treinen via Tief rijden naar Sudkreuz?
heftig, daar in Putten. ik plaats geen foto's meer, maar elders op internet staat een foto van de trein van voren, dan zie je pas echt goed de impact. van dat autotje is niets meer intact.
Op zondag 4 januari 2015 21:40 schreef spectrumanalyser het volgende: heftig, daar in Putten. ik plaats geen foto's meer, maar elders op internet staat een foto van de trein van voren, dan zie je pas echt goed de impact. van dat autotje is niets meer intact.
Zolang er geen lichaamsdelen te zien zijn kan het prima denk ik?
Op zondag 4 januari 2015 23:23 schreef DeaDLocK2K het volgende: Omg, dan ben je in Charleroi Het is wel gewoon een Ghetto maar toch vind ik het wel wat hebben, dat industriële enzo (y)
Ik had een kaartje voor dat feestje van 7 dagen in het oostblok en een treinkaartje terug...
Bedenk je eens dat ik ooit een vlucht in charleroi heb gemist. God, wat was dat kut......
Ik heb een keer een Benelux gemist ook al was ik ruim op tijd op het station aanwezig (minstens 15 minuten op voorhand). Ik had nog geen kaartje en destijds kenden de Belgen het principe "kaartautomaat" nog niet, ik was dus aangewezen op het loket waar één of andere stoethaspel een half uur nodig had om 2 Thalys-tickets te kopen.
En tijdelijk een extra loket openen voor internationaal, omdat je ziet dat er inmiddels 10 man in de rij staat? Nee hoor.
Ik heb een keer een Benelux gemist ook al was ik ruim op tijd op het station aanwezig (minstens 15 minuten op voorhand). Ik had nog geen kaartje en destijds kenden de Belgen het principe "kaartautomaat" nog niet, ik was dus aangewezen op het loket waar één of andere stoethaspel een half uur nodig had om 2 Thalys-tickets te kopen.
En tijdelijk een extra loket openen voor internationaal, omdat je ziet dat er inmiddels 10 man in de rij staat? Nee hoor.
ik heb al meerdere keren een half uur in de rij gestaan voor zo'n pauperloket, dat bleek dat het het binnenlandloket was. En nee, Roosendaal is geen binnenland Volgende rij in. Kutvolk.
Op zondag 4 januari 2015 23:28 schreef Dr_Flash het volgende: ik heb al meerdere keren een half uur in de rij gestaan voor zo'n pauperloket, dat bleek dat het het binnenlandloket was. En nee, Roosendaal is geen binnenland Volgende rij in. Kutvolk.
Dat er überhaupt twee soorten loketten zijn is al achterlijk te noemen.
Net als in Breda, daar zijn drie loketten (en dan bedoel ik dus 1 balie): 1) Nederland 2) Internationaal 3) Stad- en streekvervoer
Voeg die loketten samen, dan kun je een wachtrij veel sneller wegwerken. Op rustigere uren hoeft er dan ook niet voortdurend 3 man aanwezig te zijn
Het wordt zelfs omgeroepen in de bus: 'PLING Enschede, Centraal Station. Uitstappen voor: Stadskantoor, Nationaal Muziekkwartier, Saxion Hogeschool en InterCityHotel. Reist u met een OV-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken.'
Op maandag 5 januari 2015 00:10 schreef dennistd het volgende: Het wordt zelfs omgeroepen in de bus: 'PLING Enschede, Centraal Station. Uitstappen voor: Stadskantoor, Nationaal Muziekkwartier, Saxion Hogeschool en InterCityHotel. Reist u met een OV-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken.'
Ik ben benieuwd wat voor kaartje ze dan hebben voor hun hotelgasten, misschien weet jij dat? Intercity hotel heeft een lokaal ov-kaartje voor al hun gasten.
Ik ben benieuwd wat voor kaartje ze dan hebben voor hun hotelgasten, misschien weet jij dat? Intercity hotel heeft een lokaal ov-kaartje voor al hun gasten.
Heb er nog niks van gehoord. Enige dat we hebben aan dagkaart op dit moment zijn het SuperTicket (2 volwassen en 3 kinderen in alle bussen van Syntus, maar niet in de concessie Midden-Overijssel) en de Meermanskaart (2 volwassenen en 4 kinderen in alle bussen in Overijssel, Gelderland en Flevoland (excl. Almere)).
Wel hebben we bijvoorbeeld ook het P+R-ticket (geldig tussen de P+R en het centrum voor maximaal 5 personen), die wordt gewoon op de dag zelf gestempeld. Het zal dan wel zoiets worden denk ik.
Die GoPass1 staat ook in de kaartautomaten bij de Belgen, maar niet bij 'Passen' maar bij 'Biljetten'. Dat je het weet, want ik (en waarschijnlijk vele anderen) verwachten dat zoiets bij Passen staat...
De naam "Go Pass" is dan ook volledig verkeerd, want het is geen pas (of zoals de Fransen het noemen: carnet) maar een enkeltje.
Het zou nog mooier zijn als men die Go Pass 1 combineert met de gewone biljetten en dan vraagt "Bent u jonger dan 26?" en zo ja: een Go Pass 1 uitgeeft als dat goedkoper is dan een normaal ticket.
Achterlijk kut bedrijf, de NS De IC van Arnhem richting Utrecht van 10:16 heeft +15 en wordt vervolgens opgeheven omdat de reiziger op 1 2 3 staat. De volgende IC van 10:33 heeft vervolgens ook +10 dus ik pak de Sprinter. Laten ze dat kutding ook wachten Gvd laat die dan wel op tijd vertrekken
leuk, aardig, maar gemiddeld goed is niet meer goed genoeg. Daarnaast hebben we niet echt winter gehad, waardoor de cijfers flink positiever zijn dan ze eigenlijk zouden moeten zijn. Het is dan ook goed dat de rest van het artikel geen borstklopperij is, want er is nog erg veel ruimte voor verbetering.
Op maandag 5 januari 2015 16:43 schreef Ireyon het volgende: 10 minuten te laat uit Schiphol vertrekken, 5 minuten te vroeg in HS arriveren.. #gewoonmetdebenelux
Op maandag 5 januari 2015 16:43 schreef Ireyon het volgende: 10 minuten te laat uit Schiphol vertrekken, 5 minuten te vroeg in HS arriveren.. #gewoonmetdebenelux
Door een paar "foutjes" zijn de bogen van- en naar de Betuweroute bij Elst weer uit dienst: Betuweroute richting Arnhem is langdurig buiten dienst door een veiligheidsprobleem, een prognose is er nog niet. De andere richting (Arnhem naar de Betuweroute) is uit dienst door een ontwerpfout in de beveiliging. Daar is wel een prognose bekend: Ergens in de loop van 2015.
Hierdoor zijn alle rijpaden via deze 2 sporen weer opgeheven tot nader order. Ja, er hebben rijpaden gelegen, onder andere ERS wilde er gebruik van maken met de containertrein van/naar Poznan Polen.
Zag net een Q-liner op een normal regiotraject rijden, creative oplossing voor een materieeltekort. Kan de NS ook van leren, als er weer eens een SLT of SGM kwijt is
Op maandag 5 januari 2015 17:11 schreef Nattekat het volgende: Zag net een Q-liner op een normal regiotraject rijden, creative oplossing voor een materieeltekort. Kan de NS ook van leren, als er weer eens een SLT of SGM kwijt is
Bussen zijn nooit creatieve oplossingen voor treinen.