abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158709098
Goedemiddag. Hier zijn de meelballen gebakken voor de mensen die geen vulling denken te lusten.
Nu ff pauze, en dan beginnen aan mijn IKEA-box vol met vulling-deeg :)

Ik gebruik al jaren hetzelfde recept:
- 1 kg meel
- 1 kg lauwe vloeistof
- 50 g suiker, 80g echte boter, 3 eieren, 10g zout, 10g citroensap, 2 zakjes droge gist

Dit jaar is de vloeistof 1/3 Leffe Bruin en 2/3 volle melk..
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_158712338
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 12:55 schreef fietsie het volgende:
Goedemiddag. Hier zijn de meelballen gebakken voor de mensen die geen vulling denken te lusten.
Nu ff pauze, en dan beginnen aan mijn IKEA-box vol met vulling-deeg :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik gebruik al jaren hetzelfde recept:
- 1 kg meel
- 1 kg lauwe vloeistof
- 50 g suiker, 80g echte boter, 3 eieren, 10g zout, 10g citroensap, 2 zakjes droge gist

Dit jaar is de vloeistof 1/3 Leffe Bruin en 2/3 volle melk..

Zien er mooi uit :) ik had (helaas) toch maar een pak Koopmans gedaan. Volgende keer maar zelf mixen. Het wilde niet rijzen, later de bak in heet water gezet. Toen ging het beter. Beslag stond warm (cv-ruimte waar het 22 graden is en geen tocht) maar na 45 minuten nog hetzelfde goedje :{ dat snap ik niet maar oke. Wel op 185 / 190 gebakken maar ik vind ze te zwaar, wel gaar maar deegballen. Appelflappen zijn gelukkig wel prima gelukt :D
pi_158712462
Ik ben gezwicht. De mislukking-in-wording staat nu te rijzen!
Ja doei.
  Moderator donderdag 31 december 2015 @ 15:41:59 #204
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_158715105
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 14:33 schreef motorbloempje het volgende:
Ik ben gezwicht. De mislukking-in-wording staat nu te rijzen!
_O_ Veel plezier met bakken (het is zo leuk :D )
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_158716469

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_158716547
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2015 14:30 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Zien er mooi uit :) ik had (helaas) toch maar een pak Koopmans gedaan. Volgende keer maar zelf mixen. Het wilde niet rijzen, later de bak in heet water gezet. Toen ging het beter. Beslag stond warm (cv-ruimte waar het 22 graden is en geen tocht) maar na 45 minuten nog hetzelfde goedje :{ dat snap ik niet maar oke. Wel op 185 / 190 gebakken maar ik vind ze te zwaar, wel gaar maar deegballen. Appelflappen zijn gelukkig wel prima gelukt :D
Gebruik je wel voldoende gist, suiker en eventueel bier? Want bij mij rijsde het al tijdens het mixen...
pi_158718822
M'n deeg had niets gedaan ;( :') Maar ik moest echt bakken. Volgens mij zijn ze wel 'te kanen', maar daar houdt het ook mee op :')_!
Ja doei.
pi_158719181
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 17:32 schreef motorbloempje het volgende:
M'n deeg had niets gedaan ;( :') Maar ik moest echt bakken. Volgens mij zijn ze wel 'te kanen', maar daar houdt het ook mee op :')_!
Wat had je gedaan om het te laten rijzen dan?
pi_158719400
Netjes op een warme plek met een vochtige doek voor anderhalf uur. Denk dat m'n gist niet actief genoeg meer is. -O- Was al geen compleet bruisende bedoening bij de voorgist, maar niet helemaal dood (en geen tijd om nieuwe te halen). Ach ja! :P
Ja doei.
pi_158719615
Al dat getob met rijzen. Waarom niet gewoon in de oven op tegen de 40 graden? Het komt niet nauw want het beslag bevat voldoende water om warmte te absorberen. :)
  donderdag 31 december 2015 @ 18:10:05 #211
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_158719874
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 17:52 schreef motorbloempje het volgende:
Netjes op een warme plek met een vochtige doek voor anderhalf uur. Denk dat m'n gist niet actief genoeg meer is. -O- Was al geen compleet bruisende bedoening bij de voorgist, maar niet helemaal dood (en geen tijd om nieuwe te halen). Ach ja! :P
Beetje warm bier en/of suiker erbij?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_158720021
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:10 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Beetje warm bier en/of suiker erbij?
Ja, is nu te laat, waren al gebakken :+

Volgend jaar weer een kans! :)
Ja doei.
pi_158720030
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 16:21 schreef fietsie het volgende:

[..]

Gebruik je wel voldoende gist, suiker en eventueel bier? Want bij mij rijsde het al tijdens het mixen...
Bij dat pak van Koopmans hoeft dat niet. Hoeft alleen 500 ml. lauw water bij, heb netjes 40 graden gemeten en 350 ml. gedaan en 150 ml. Heineken oud bruin. Op het pak stond 45 minuten laten rijzen maar misschien had ik domweg 1,5 uur kunnen doen. Tis bij mij net als bij Motorbloempje denk ik... lui deeg. Ook te kanen maar kon 10 x beter. Ik weet niet hoe lang v.t.v. ze bij Koopmans die pakken fabriceren en of de gist dan oud kan zijn misschien?
pi_158720117
Zou je het beslag ook gewoon voor een gaskachel kunnen zetten? Waar had jij 'm neergezet Fietsie? Want jouw bak heeft een groot oppervlak zelfs. Dan moet het in een Kitchenaid kom en een plastic bak (had 2 soorten, 1 met rum rozijnen) toch ook willen rijzen. Grrrrr |:(
pi_158720155
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:22 schreef empa1010 het volgende:
Zou je het beslag ook gewoon voor een gaskachel kunnen zetten? Waar had jij 'm neergezet Fietsie? Want jouw bak heeft een groot oppervlak zelfs. Dan moet het in een Kitchenaid kom en een plastic bak (had 2 soorten, 1 met rum rozijnen) toch ook willen rijzen. Grrrrr |:(
Tegen de cv plaat aan, op een krukje, met een dik deken erbovenop.
pi_158720164
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:18 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Bij dat pak van Koopmans hoeft dat niet. Hoeft alleen 500 ml. lauw water bij, heb netjes 40 graden gemeten en 350 ml. gedaan en 150 ml. Heineken oud bruin. Op het pak stond 45 minuten laten rijzen maar misschien had ik domweg 1,5 uur kunnen doen. Tis bij mij net als bij Motorbloempje denk ik... lui deeg. Ook te kanen maar kon 10 x beter. Ik weet niet hoe lang v.t.v. ze bij Koopmans die pakken fabriceren en of de gist dan oud kan zijn misschien?
Ah ok. Ik heb nog nooit oliebollen uit een pakje geprobeerd...
pi_158720212
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:23 schreef fietsie het volgende:

[..]

Tegen de cv plaat aan, op een krukje, met een dik deken erbovenop.
Ja zo deed ik het vroeger ook maar woon nu in een nieuw huis met uitsluitend vloerverwarming. Dat is in dit geval -O-
pi_158720230
Ohja en ik had dan een natte, hete theedoek er op gelegd maar dat zal weinig verschil maken met een deken. Blijf het vreemd vinden...
pi_158720235
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:26 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Ja zo deed ik het vroeger ook maar woon nu in een nieuw huis met uitsluitend vloerverwarming. Dat is in dit geval -O-
Ik heb al overal in NL oliebollen gebakken; in geval van ontbreken van een kachel zet ik de emmer met beslag in een heetwaterbad.
Vuilniszakken eroverheen en klaar.
pi_158720310
Ik vind ze echt lekker geworden!! Heb een beetje melk en bier (sylvester van Brand) gebruikt en het lang laten rijzen. Keer of drie nog zachtjes doorgeroerd in die tijd. Echt veel smaak, lekkere structuur en niet te vet :9
pi_158720347
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:27 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik heb al overal in NL oliebollen gebakken; in geval van ontbreken van een kachel zet ik de emmer met beslag in een heetwaterbad.
Vuilniszakken eroverheen en klaar.
Oké, bedankt voor de tips ^O^ ik lees nu ook dat je gewoon kunt roeren tussendoor. Op dat pak van Koopmans staat dat je er af moet blijven. Nou ja, volgende keer beter.
pi_158720818
Mijn bollen komen ook uit de olie, dus oliebollen. Alleen dan jam donuts. Mijn vriend heeft het meeste werk gedaan. :) Ze zijn goddelijk. :9~

Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 31 december 2015 @ 18:59:25 #223
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_158721023
Ik heb vandaag naturel oliebollen en oliebollen met krenten en stukjes appel gebakken. En appelbeignets met zelfgemaakt bladerdeeg. De bollen zijn heerlijk luchtig en de appelbeignets zijn (alhoewel ze er niet zo mooi uitzien :) ) ook prima gelukt.

Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 31 december 2015 @ 19:02:48 #224
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_158721106
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:34 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Oké, bedankt voor de tips ^O^ ik lees nu ook dat je gewoon kunt roeren tussendoor. Op dat pak van Koopmans staat dat je er af moet blijven. Nou ja, volgende keer beter.
Het is een goede manier om ze mooi luchtig te krijgen. De mijne heb ik 5 keer teruggeslagen (de emmer waar het beslag in zit optillen en stevig terug op de grond zetten is genoeg). Op die manier krijgen de gluten de tijd om zich te vormen en krijgt het beslag ook de tijd om smaak te ontwikkelen.
  Moderator donderdag 31 december 2015 @ 19:31:34 #225
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_158721951
Ik ga dit jaar wat later beginnen met bakken, net even gekeken maar het mag nog wat verder rijzen allemaal. Dit jaar ongefilterd biologisch witbier gebruikt in het beslag. In de krentenbollen zit nu ook vanille :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')