abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 december 2014 @ 01:07:12 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148124725
quote:
It was almost a year ago when Ryan Bell, a professor and former pastor of a Seventh-day Adventist church, announced that he would “try on” atheism and “live as if there is no God” for 12 months.

[..]

[H]e got a taste of what being an atheist was like much sooner than expected. Less than a week after announcing his experiment, Bell was fired by his Christian employers at Azusa Pacific University and Fuller Theological Seminary because, according to Bell, “They simply feel they cannot have me as a part of the faculty while I’m am in this year long process.”

[..]

That year has come to an end. So what has Bell decided about God?

In an NPR story today, he told reporter Arun Rath that atheism just makes more sense to him now‘: “I’ve looked at the majority of the arguments that I’ve been able to find for the existence of God and on the question of God’s existence or not, I have to say I don’t find there to be a convincing case in my view.
[..] I don’t think that God exists. I think that makes the most sense of the evidence that I have and my experience. But I don’t think that’s necessarily the most interesting thing about me.
[..] I think before I wanted a closer relationship to God and today I just want a closer relationship with reality,” Bell says.

Bell has a new job, by the way, putting his Humanism in action. He’s working with a group called People Assisting The Homeless (PATH). He worked with them when he was a pastor, but now, it’s just more evidence that he can still be good without God.

Bron
Interessante proef, al kun je er weinig conclusies uit trekken. Ik denk evenwel dat veel christenen hetzelfde zou overkomen. Als je niet meer afhankelijk bent van een christelijke sociale omgeving en je vrij je denkbeelden kunt analyseren, zul je toch vrij snel tot bepaalde conclusies komen.

Sommige atheïsten zullen vast ook christelijk worden als ze een jaar zo zouden moeten leven, maar het zullen er een stuk minder zijn. Het is toch moeilijker om het scepticisme zo opzij te zetten.

SPOILER: Bonus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_148126114
Mooi verhaal. Wel heel Amerikaans.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 30 december 2014 @ 03:06:38 #3
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148126636
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 01:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Interessante proef, al kun je er weinig conclusies uit trekken. Ik denk evenwel dat veel christenen hetzelfde zou overkomen. Als je niet meer afhankelijk bent van een christelijke sociale omgeving en je vrij je denkbeelden kunt analyseren, zul je toch vrij snel tot bepaalde conclusies komen.

Sommige atheïsten zullen vast ook christelijk worden als ze een jaar zo zouden moeten leven, maar het zullen er een stuk minder zijn. Het is toch moeilijker om het scepticisme zo opzij te zetten.

SPOILER: Bonus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben benieuwd naar de uitkomsten, wanneer men ook het agnosticisme zou hebben mee genomen in deze proef.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_148126639
In en jaar kun je tot realistische inzichten komen. Next.
pi_148127401
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 03:06 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten, wanneer men ook het agnosticisme zou hebben mee genomen in deze proef.
Veel atheïsten staan agnostisch tegenover het idee god.
Je kan heel goed niet geloven in god x omdat je denkt dat het niet te bewijzen is dat een god wel of niet bestaat.
pi_148127413
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 02:07 schreef Molurus het volgende:
Mooi verhaal. Wel heel Amerikaans.
Als Amerikaan kun je beter niet openlijk bekennen dat je Atheïst bent.
Dus zo Amerikaans is het niet.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_148131146
Mooie therapie om eens op experimentele basis te gaan uitvoeren. Als het werkt, dan kan het grootschaliger toegepast worden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 03:06 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

De filosofische leer? Wat is daarmee? Agnosten uit hun agnostische omgeving halen? Wat?
pi_148131563
Je bent er voor de levenden nu, niet om het 'later' in de hemel goed te hebben.

Als er uberhaupt een hemel zou zijn :+

Deze man is daar dus ook achter gekomen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_148135756
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 07:34 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Als Amerikaan kun je beter niet openlijk bekennen dat je Atheïst bent.
Dus zo Amerikaans is het niet.
Dat hangt er heel erg vanaf in welke staat je woont en/of je actief bent in de politiek. Niet overal is het een probleem.

Ik zie hier een gelovig man die even 12 maanden atheïsme 'probeert' om daarmee te laten zien hoe slecht atheïsme wel niet is. Dat idee op zich komt nogal Amerikaans over. Althans, zoiets zie ik niet snel gebeuren in Nederland. Wij zijn veel terughoudender met zulke dingen.

Dat het hem bij nader inzien wel bevalt is natuurlijk helemaal grappig. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148136688
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 01:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het is toch moeilijker om het scepticisme zo opzij te zetten.
Dat valt wel mee denk ik, het lijkt me moelijker om nadat je heel je leven hebt gewijd aan een god, dat zomaar opzij te zetten en te leven alsof er geen god bestaat.

Mij lijkt het dus eerlijk gezegd een broodje aap.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_148137834
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 13:40 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Dat valt wel mee denk ik, het lijkt me moelijker om nadat je heel je leven hebt gewijd aan een god, dat zomaar opzij te zetten en te leven alsof er geen god bestaat.

Het gebeurt wel vaker dat een volwassen persoon de waanzin van zijn religie begint in te zien en vrij snel atheïst wordt. Zo heel bijzonder is dat niet.

Maar inderdaad, meestal is dat een proces van jaren.
pi_148139862
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 13:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat hangt er heel erg vanaf in welke staat je woont en/of je actief bent in de politiek. Niet overal is het een probleem.

Ik zie hier een gelovig man die even 12 maanden atheïsme 'probeert' om daarmee te laten zien hoe slecht atheïsme wel niet is. Dat idee op zich komt nogal Amerikaans over. Althans, zoiets zie ik niet snel gebeuren in Nederland. Wij zijn veel terughoudender met zulke dingen.

Dat het hem bij nader inzien wel bevalt is natuurlijk helemaal grappig. :)
Zo ging het niet, hij was al een zwaar twijfelende gelovige en zijn 'experiment' was bedoeld om iets aan die twijfel te doen, niet om atheïsme in een slecht daglicht te zetten.

citaat van januari 2014:

So how does one come to such a (non)belief? Can it be “tried on” or “flirted with,” as Kimberly Winston put it? Can one simply take off their “God glasses” or “wriggle into” atheism like a pair of jeans, as Turner says? Beliefs are not something one takes on and off, like clothing, and it would be nearly impossible to make a large leap, authentically, from an intact, evangelical belief system to atheism overnight. If I were beginning this journey having been, up until December 31, 2013, an ardent fundamentalist Christian, I would say there is no way to suddenly disregard God. But that is not my story. Mine has been a slow erosion of the beliefs I was raised with. Unanswered and, indeed, off limits questions, knocking at the door of my mind, refusing, finally, to be ignored. Indeed, anyone who once believed in God, and is now an atheist, has walked this road. To finally take the God glasses off is not a heroic act or a herculean feat, but the logical next step in my exploration of faith. What if it were true that there is no god, as I have suspected for a very long time? My “trying on” atheism is more like taking the next step and allowing myself to embrace my serious doubts about God’s existence. By removing my “God glasses” (both beliefs and actions) I am freed to see the world in a different way.

Dat ie atheist zou worden was een inkoppertje.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  dinsdag 30 december 2014 @ 14:45:16 #13
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148139878
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 13:40 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Gelovigheid wordt veel meer in stand gehouden door sociale druk dan door oprechte overtuiging. Alles wat zo'n man als Bell heeft, staat in het teken van religie: hij is professor aan een religieus instituut, zijn vrienden en familie zijn veelal of zelfs exclusief religieus, hij is waarschijnlijk actief in verschillende religieuze clubs, etc. Als je dan je religie kritisch gaat onderzoeken, loop je het risico een deel of alles te verliezen. Omdat niemand z'n sociale leven wil verliezen, zijn mensen daar erg terughoudend mee.
Doordat Bell een jaar als atheïst geleefd heeft, heeft hij contacten op kunnen doen buiten zijn enge sociale kring. Dan is de stap een stuk kleiner, omdat je niet je hele sociale leven op het spel zet.

Voor atheïsten is dat toch anders. Hun sociale kring is gewoonlijk niet exclusief atheïstisch en hun leven staat gewoonlijk een stuk minder in het teken van atheïsme: er zijn geen atheïstische scholen, er zijn niet voldoende atheïsten (zeker in de VS niet) om een exclusief atheïstische vrienden- of familiekring te hebben, atheïstische clubs zijn er slechts weinig en die zijn vaak erg vrijblijvend. Kortom: het voordeel van het krijgen van nieuwe sociale contacten valt grotendeels weg.

En op het moment dat je de argumenten pro en contra eerlijk kunt onderzoeken, zonder sociale druk, zullen die van het atheïsme een stuk sterker blijken.
  woensdag 31 december 2014 @ 01:08:00 #14
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148171217
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 07:30 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Veel atheïsten staan agnostisch tegenover het idee god.
Je kan heel goed niet geloven in god x omdat je denkt dat het niet te bewijzen is dat een god wel of niet bestaat.
Dus je stelt eigenlijk dat veel atheïsten het begrip agnost nog niet kennen, en daarom zich geen agnost noemen. Of ze bezigen andere termen als humanist. Vind ik ook een mooi begrip.

Ik ben overtuigt agnost omdat de wetenschap niet kan bewijzen dat er een God bestaat, maar ook niet kan bewijzen dat er geen God bestaat.

En nee, ik geloof niet in God... maar het atheïsme stelt dat er geen God bestaat. Net zo stellig als de gelovigen zijn, dat er wel een God bestaat. Bij geen van beide groeperingen voel ik me 100% thuis.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  woensdag 31 december 2014 @ 01:21:04 #15
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148171459
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 11:04 schreef Jigzoz het volgende:
Mooie therapie om eens op experimentele basis te gaan uitvoeren. Als het werkt, dan kan het grootschaliger toegepast worden.

[..]

De filosofische leer? Wat is daarmee? Agnosten uit hun agnostische omgeving halen? Wat?
Nee er zit geen brede filosofische leer achter. En al helemaal geen antwoorden. Ik weet dat ik niets weet, daar komt het eigenlijk op neer als het om wetenschappelijk onverklaarbare fenomenen gaat;
om religie, om geesten, helderziendheid, aliens... voodoo. Je kunt er zoveel op betrekken.
Maar boven alles is het om vooringenomenheid te temperen. Je kunt zeggen dat je ergens niet in gelooft... maar je kunt dit niet opleggen aan iedereen die dit wel gelooft, zolang je zelf geen bewijst hebt, dat iets niet bestaat.
pi_148171513
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 01:21 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Nee er zit geen brede filosofische leer achter. En al helemaal geen antwoorden. Ik weet dat ik niets weet, daar komt het eigenlijk op neer als het om wetenschappelijk onverklaarbare fenomenen gaat;
om religie, om geesten, helderziendheid, aliens... voodoo. Je kunt er zoveel op betrekken.
Maar boven alles is het om vooringenomenheid te temperen. Je kunt zeggen dat je ergens niet in gelooft... maar je kunt dit niet opleggen aan iedereen die dit wel gelooft, zolang je zelf geen bewijst hebt, dat iets niet bestaat.
Volgens mij begrijp je de termen die je gebruikt niet helemaal. Zelfs Dawkins zegt het niet uit te kunnen sluiten dat er een god bestaat. Toch is hij absoluut een atheïst.

Maar stel dat je inderdaad alles in het midden houdt: hoe schat je de kansen op een god in? 50%?
  woensdag 31 december 2014 @ 01:49:00 #17
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148171907
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 01:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je de termen die je gebruikt niet helemaal. Zelfs Dawkins zegt het niet uit te kunnen sluiten dat er een god bestaat. Toch is hij absoluut een atheïst.

Maar stel dat je inderdaad alles in het midden houdt: hoe schat je de kansen op een god in? 50%?
Als zelfs Dawkins zegt niet uit te kunnen sluiten dat er wel een God bestaat, kan dat feitelijk alleen maar betekenen dat hij geen atheïst is, maar een agnost.

Maar tegelijkertijd zal hij de kans wel heel miniem achten dat er een God bestaat. En dat hij zich toch als atheïst profileert zie ik als een krachtige manier om tegengas te geven aan de overtuigde gelovigen. En ja, misschien is dat ook wel nodig.

Maar wat betreft mijzelf? Ik kan dit niet in cijfers uitdrukken. Wel een interessante vraag beste Jigzoz.... en bedankt voor het stellen van deze vraag. ^O^

Een God zoals in de bijbel, de koran of van de Joden... die kans acht ik kleiner dan 3% (misschien nog wel kleiner)... de heilige boeken zijn zo expliciet dat de wetenschap (en soms alleen al gezond verstand) deze boeken grotendeels heeft gedetermineerd.

Minder duidelijk is het wanneer men God ziet als een hogere macht of gewoon als het Darwiniaanse systeem van aanpassingen die dieren, planten en zelfs eencelligen doen om te overleven in een veranderend klimaat. Misschien is God wel het som der delen van al het leven op onze aarde? Of in het heelal? Ja dat wordt al meer filosofie. Maar feit is dat al het leven zelf bestaat uit een paar bouwstenen, dat elk leven op aarde in elk geval in zich heeft.
Dan betekent dat ook dat elk levend wezen ergens op elkaar aansluit... contact met elkaar heeft (zonder het misschien zelf te beseffen, zoals planten).

Dat zou allemaal enorm kut zijn voor de vegetariërs en veganisten... maar de kans dat God een natuurkundig mechanisme is, is groter dan het religieus fenomeen dat in boeken staat beschreven.

En ja, ik heb ook een tijdje te maken gehad met diverse fenomenen die ik niet kon verklaren. Fenomenen die ik hoger aansla als het fenomeen God via de religieuze geschriften. Maar daar ga ik het verder niet over hebben. ;)
pi_148171958
Ik denk dat je er goed aan zou doen om minstens even de Wikipedia-pagina over agnosticisme door te nemen.
pi_148173841
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 01:08 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Dus je stelt eigenlijk dat veel atheïsten het begrip agnost nog niet kennen, en daarom zich geen agnost noemen. Of ze bezigen andere termen als humanist. Vind ik ook een mooi begrip.

Ik ben overtuigt agnost omdat de wetenschap niet kan bewijzen dat er een God bestaat, maar ook niet kan bewijzen dat er geen God bestaat.

En nee, ik geloof niet in God... maar het atheïsme stelt dat er geen God bestaat. Net zo stellig als de gelovigen zijn, dat er wel een God bestaat. Bij geen van beide groeperingen voel ik me 100% thuis.
nee
je bent een atheïst als je niet geloofd in een god of goden, zoals je al aangeeft te doen
je kan daarnaast agnostisch staan tegenover god maar er zijn ook theïsten die die positie innemen

oftewel jij bent een atheïst omdat je niet gelooft in God(en) of jij dat nu wil zijn of niet, je bent nu eenmaal een atheïst omdat je iets anders niet bent
pi_148173853
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 01:49 schreef EricOscuro het volgende:

[
Minder duidelijk is het wanneer men God ziet als een hogere macht of gewoon als het Darwiniaanse systeem van aanpassingen die dieren, planten en zelfs eencelligen doen om te overleven in een veranderend klimaat. Misschien is God wel het som der delen van al het leven op onze aarde? Of in het heelal?
In het verleden zou zo iemand simpelweg uitgemaakt worden voor atheïst, denk aan Spinoza die voor zijn atheïsme werd geëxcommuniceerd uit de synagoge (hoewel hij wel geloofde in een soort van onpersoonlijke god)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')