abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148111329
Een topic waar we verder kunnen kletsen over het opvoeden van 1-jarigen.. voor zover opvoeden mogelijk is :P

pi_148112091
Ik zag vanavond 2 doorgekomen kiezen bij sac. Dat verklaart wel het huilen en de rode wangen.
  maandag 29 december 2014 @ 21:22:42 #3
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148112754
Hopelijk is het tandjesleed snel over FR :*

Jeetje Limone, wat heftig. Sterkte met het verwerken :*

Hier een zieke D sinds vanochtend. Koorts, slijm ophoesten, misselijk van tijd tot tijd. Hetgeen ook rondgaat qua ziekte ben ik bang
Morgen maar eens naar de huisarts, zeker omdat hij vanavond ook benauwd was. Arm mannetje, hij was en is zo zielig :'( .
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_148112897
Ah bah, benauwd lijkt me zo naar mandy! Hopelijk kan de huisarts iets voorschrijven. Stomen jullie al met m? En ik gooi het er nog eens in: melk en sinaasappelsap zijn slijmvormend he, dus laat dat zoveel mogelijk achterwege!

FR, wel logisch dan dat Sac zo huilde :X hopelijk is de pijn nu weg!
pi_148113165
Ik was vandaag ook met E bij de huisarts; ze werd gisteravond wakker en moest zo vreselijk huilen dat ik haar bij mij in bed heb genomen. Ze wou veel drinken, en toen ze zich om had gedraaid, bleef ze maar woelen en ineens hoorde ik wat ze aan het doen was: haar enorm opgevlamde eczeemplekken kapotkrabben :'(

Toen ik er vaseline op had gesmeerd en haar probeerde te kalmeren, bleef ze maar mijn hand grijpen en in haar hals duwen, zodat ik daar kon 'kriebelen' ;( Ik heb ernaast liggen huilen, zo sneu vond ik het.

De huisarts heeft een hormoonzalf voorgeschreven, hopelijk heeft die gauw effect. Daarna moeten we gewoon blijven smeren met zo vet mogelijke zalf, en heel erg oppassen met water. Dus eerst insmeren voor ze in bad gaat bijvoorbeeld.

Ik lees allerlei dingen als "de meeste kinderen zijn er overheen als ze 12 jaar zijn." Ik mag toch hopen voor mn kleine meiske dat t eerder weg is -O-
pi_148113414
LB, Sticker heeft toen hij heel jong was ook eens zo'n uitbraak gehad (wij kregen toen triamto-nogwat - werkte echt snel!) en ik was ook bang voor een kind-met-eeuwig-eczeem, maar hij heeft er echt nooit meer last van gehad. Dat kan dus ook, blijkbaar :)

Wel sneu voor je elfje zeg, lekker veel smeren, hielp hier goed.
  maandag 29 december 2014 @ 21:33:25 #7
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148113462
Goed dat je het nog eens benoemt LB, ook altijd handig voor de andere mama's. hij heeft bewust daarom ook geen melk gehad ivm de slijmvorming toen hij ging slapen. Hij is op bed gegaan met zetpil, luuf op de borst en ventolin gaan slapen. 's Avonds melk drinken is zo voor baby's vind hij zowiezo.
Hij ligt al 1.5 uur te slapen en was net onrustig dus ik ga zo maar een zachtjes boven kijken.

Hopelijk heeft die zalf snel resultaat bij haar LB, echt sneu voor haar dat ze er zo'n last van heeft.
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_148113565
O fijn om te horen L-E! _O_

De pest is; ik heb een rothuid, en zwager én schoonzus hadden eczeem en hebben astma :X
Dus ik zie de bui al hangen; was juist zo blij dat E dr hele eerste jaar een gaaf huidje had, net als dr vader.
pi_148113690
Hier ook snel last van eczeemplekjes helaas. Heb eigenlijk standaard een tube cetamacrogol in huis, daarmee is het aardig te onderdrukken. Maar hier aan man's kant ook veel last dus ik vrees er ook voor.

Beterschap voor D Mandy!
  maandag 29 december 2014 @ 21:46:39 #10
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148114205
Mijn huisarts gaf aan dat cetomacrogol eigenlijk niet vet genoeg is. Of eigenlijk; teveel vocht bevat, waardoor het eigenlijk de huid alleen maar uitdroogt. Het liefst zoek je een zalf waar geen water in zit. Gewone pure vaseline was volgens haar echt prima.

Knaagt alleen nog een stemmetje van mijn oude huisarts, dat je vaseline alleen moest gebruiken om je fiets mee te smeren..... :') :X
pi_148114297
Oh, hier werkt het prima :)
pi_148114472
Ik ken dan weer mensen die menen dat pure vaseline te veel de huid 'afsluit', wij hadden het icm met lanette, dat was ook erg fijn!
  maandag 29 december 2014 @ 21:55:16 #13
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148114705
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 21:51 schreef L-E het volgende:
Ik ken dan weer mensen die menen dat pure vaseline te veel de huid 'afsluit', wij hadden het icm met lanette, dat was ook erg fijn!
Ja, dat zou ik ook denken. Ik kan t alleen nergens vinden, en heb nu 3 tubes zalf in huis........ zie door de bomen het bos niet meer :X
pi_148115017
Wij hebben voor eva twee jaar geleden ook hormoonzalf gekregen. Let wel op goed je handen te wassen na het smeren. Het hoe en waarom weet ik ff niet meer, maar stond uitgelegd in de bijsluiter. En heeeel dun opsmeren.

Als we goed opletten lukt het meestal wel zonder die zalf gelukkig. En dan inderdaad met cetomacrogolgel. Het is een combinatie van vaseline en glycerine en ik gebruik het soms ook als ik mijn schenen weer kapot krab van de droogte. Het trekt uiteindelijk ook in de huid.
Alleen puur vaseline vind ik vreselijk. Zo'n vetlaag die op de huid blijft liggen :r
  maandag 29 december 2014 @ 22:07:02 #15
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148115399
Hormoonzalf maakt uiteindelijk je huid heel dun :Y plus bij chronisch gebruik werkt het op den duur niet meer.

En ik heb opzich zelf nu ook wel baat bij al dat gesmeer met hypervette creme ja :D heb in jaren niet zulke zachte handen gehad O+
pi_148115674
Oh ja dat was het. Dat het Je huid dun maakt.
Ik hoor dat we dit jaar het niet nodig hebben. Twee jaar geleden (dus toen was mijn eva even oud als de jouwe nu), had ze er heel erg last van, vooral in de knieholtes.
Maar nu lijkt het goed te gaan.
Zag wel wat rode vlekjes op de binnenkant van dr ellebogen, dus weer lekker aan het smeren met bodylotion. Hopelijk is dat genoeg.
pi_148117530
Ai, wat naar LB. Mijn beide zussen hebben heel erg eczeem, mijn oudste zus voornamelijk op haat handen en mijn middelste zus over haar hele lijf. Bij beide werkt ook alleen hormoonzalf en met name op de handen van mijn oudste zus zie je echt dat haar huid daar heel erg dun is. Maar bij ernstige opvlammingen werkt het wel ontzettend goed. Hopelijk heeft E het maar kort nodig, het is zo naar..

Wat zielig mandy.. Beterschap!

FR, die kiezen zijn gelukkig door. Rotdingen zijn het ;(
E.
  maandag 29 december 2014 @ 22:50:21 #18
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148117772
Ohh Spark ik wou nog over die foto van Eva zeggen dat ie zo cute is!! Met dr staartjes :D O+

Hoe krijgen jullie dat in godsnaam voor elkaar trouwens? E wordt wóest als ze geen zin heeft in een staartje :') En ik ben vreselijk onhandig op dat vlak, dus dan heeft ze meestal maar een halfslachtig rommelig staartje.
pi_148118115
Hier eisen ze de hele dag door staartjes dus dat is wel makkelijk. Soms wel scheve staartjes maar goed. Zelfs papa kan staartjes maken inmiddels :D

We hebben wel hele fijne dunne elastiekjes die je heel ver kunt uitrekken (en maar 1 keer gebruikt kunnen worden want daarna knappen ze). Per 1000 via ebay :')
  maandag 29 december 2014 @ 22:58:51 #20
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148118273
Mja ze heeft mijn haar geloof ik, het is best wat. Dus de elastiekjes die ik heb zijn prima, maar alles valt of staat met haar humeur :')

Mijn schoonzus zei dat ze het meestal in de kinderstoel doet, en als ze echt werk ervan wil maken, dan zet ze een filmpje op. Maar ik hoopte op herkenning en woorden als "komt vanzelf goed" :oO<

E heeft maar héél af en toe dat ze zelf een staartje wil.
pi_148118337
Hier willen ze weer geen clipjes in. Vind ik dan weer jammer.
Dat wil zeggen, ze willen zelf wel een clipje in maar ze trekken de clipjes van elkaar eruit.
pi_148119214
Hier nog te weinig en te dun haar voor strikjes :'(
  maandag 29 december 2014 @ 23:28:05 #23
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148119929
Ik hoef gelukkig geen strikjes en staartjes te maken bij D :P , da's haartjes kammen en af en toe een beetje gel voor zijn haar omhoog te zetten voor "stekels"
pi_148120764
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 22:50 schreef LadyBlack het volgende:
Ohh Spark ik wou nog over die foto van Eva zeggen dat ie zo cute is!! Met dr staartjes :D O+

Hoe krijgen jullie dat in godsnaam voor elkaar trouwens? E wordt wóest als ze geen zin heeft in een staartje :') En ik ben vreselijk onhandig op dat vlak, dus dan heeft ze meestal maar een halfslachtig rommelig staartje.
Met drie mensen. Ik begin, mijn man probeert haar naar iets te laten kijken en mijn zus maakte het af omdat ik te chagrijnig werd omdat ze niet bleef zitten :')
Normaal gesproken maak ik ook alleen een snelle staart hoor, heb er helemaal geen geduld voor ook.

En dankjewel :* het is ook een lekker ding hoor, ze trekt zo vaak de aandacht in de winkel omdat ze zingend en dansend de winkel door gaat. Vooral oudere mensen die echt stil staan om even naar haar te kijken. Dan groei ik minstens twee meter denk ik O+
E.
pi_148121188
Ik heb voor kerst een iPad van mijn man gekregen. Onze oude was kapot gevallen laatst en nu heb ik er 1 gekregen als bedankje omdat ik altijd achter hem gestaan heb met zijn studie. Lief hè?! O+

Maar onze oude iPad kende al jullie namen, nu moet ik steeds alles extra goed nalezen om te controleren of er fouten in staan. Shandaly wordt schandalig bijvoorbeeld :')

Luxeproblemen, ik weet het :@
E.
pi_148127247
Ik prop meestal eerst mn eigen haar vol met elastiekjes en speldjes. Dan wil ze wel hihi. Sinds kort kan ze echt weer 2 staartjes, alleen mag het wel ff snel groeien wamt dat matje in haar nek :N
pi_148127360
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 23:50 schreef .Sparkling. het volgende:
Ik heb voor kerst een iPad van mijn man gekregen. Onze oude was kapot gevallen laatst en nu heb ik er 1 gekregen als bedankje omdat ik altijd achter hem gestaan heb met zijn studie. Lief hè?! O+

Maar onze oude iPad kende al jullie namen, nu moet ik steeds alles extra goed nalezen om te controleren of er fouten in staan. Shandaly wordt schandalig bijvoorbeeld :')

Luxeproblemen, ik weet het :@
Schandalig? .. :'(
(Namen toevoegen aan woordenboek, scheelt een hoop ;) )

En wat lief van je man, en wat lief van jou van de afgelopen jaren :*

Staartjes hoef ik nog niet aan te denken bij Femke. Ze begint wel iets van een matje te krijgen, maar bovenop en aan de zijkanten is het nog helemaal niets. Niets om een speldje überhaupt aan vast te maken.

LB, wat klinkt dat naar zeg, dat eczeem. Ik heb er gelukkig zelf geen last van, nooit ervaring mee gehad, dus kan je niets zinnigs zeggen. Beterschap :*

Mandy ook beterschap!
pi_148127561
Ah beterschap zieke dreumesjes :*

Staartjes hoef ik niet te doen, maar hier wel haar dat 'eindelijk' voller en stugger begint te worden. Ik doe er nu bodylotion in om de krulletjes tevoorschijn te laten toveren. Kan ik er al 'echt' haarspul in doen denken jullie? Er is vast niemand van jullie die echt tips heeft voor mn kroeskopje he? :@ In mn eigen bos doe ik cremevoeding en vet maar dat lijkt me zo'n troep op dat tere hoofdje.
pi_148127808
Beterschap voor alle zieke/ zielige dreumesjes :*

Hier ook geen haarperikelen :D alleen als het te lang is krult het om bij zijn oren, dus dan is het kappertijd. Wel kapperperikelen trouwens :X laatste keer ging het goed, hopelijk was dat niet eenmalig. De keer daarvoor stuiterde L met de Ikeakinderstoel de woonkamer door en de kapster er maar achteraan met dr schaar :')

Mabawa er zijn ook speciale kappers voor kroeshaar toch? Misschien hebben die wel fijn kinderspul?
pi_148128024
Beterschap voor alle zieke dreumesen. Hoe is de nacht gegaan Mandy? benauwd is zo'n verschrikkelijk gevoel.

Lb hopelijk werkt de hormoonzalf snel lijkt mij verschrikkelijk die jeuk.

Spark mooi cadeau.

Staartjes tja sac heeft vooral een heel lang matje en Ean kan nog steeds geen staartjes in dus tot nu toe heb ik nog niks ondernomen daarin. Verwacht ook dat Sac het niet laat zitten.

Vanmorgen kreeg ze van mijn 2 vitaminepilletjes ipv vit d druppels ze blijft maar zo verkouden, later kreeg ean ze ook maar toen bedacht sac dat ze die ook wilde en hoppa het luchtalarm ging af en het brood wat ze nog had liggen werd zo op de grond gekiept.
pi_148129396
Mabawa een vriendinnetje van mij deed bij haar dochter om de dag vloeibare kokosolie in haar haar savonds dan pluisde het niet zo in de ochtend misschien is dat een optie??
pi_148129768
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 10:05 schreef aapieannie het volgende:
Mabawa een vriendinnetje van mij deed bij haar dochter om de dag vloeibare kokosolie in haar haar savonds dan pluisde het niet zo in de ochtend misschien is dat een optie??
Ja dat is een goede trouwens. Bij mn eigen haar heeft dat nooit gewerkt maar dat is ook veel dikker en stugger dan dat van M.
Ga ik proberen!
pi_148129878
Ik spuit altijd een beetje andrelon oil & care in hun haartjes als het weer een pluisbolletje is geworden. Maar ja, zij hebben natuurlijk geen kroeshaar. Gebruik dat spul zelf dus heb het maar gewoon geprobeerd.

Hier zijn het trouwens nog vooral lange plukken hoor. Merk wel dat er nu een onderlaag gaat komen dus hopelijk wordt het nog wat. Maar helaas zullen ze niet zo'n volle haardos krijgen als M vrees ik.

(Best grappig, M heeft de volle bos haar van mijn kant en het kapsel (sluik en rare kruin) van zijn vader en de meiden hebben mijn krullen maar ook het weinige haar van papa (hoewel er in mijn familie ook nog wel mensen zitten met minder haar)).
pi_148131570
Riley heeft het haar zoals ik het ook heb. Ik had ook heel weinig als dreumes en peuter.

Weet je wat me wel eens kan verbazen. Als ik tijdens boodschappen kindjes van twee of drie in kinderwagens zie. Soms denk ik dan echt: "Hoe dan?" :D
Riley wil dat echt niet meer. :D
  dinsdag 30 december 2014 @ 11:22:44 #35
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_148131729
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 11:17 schreef Omentielvo het volgende:
Riley heeft het haar zoals ik het ook heb. Ik had ook heel weinig als dreumes en peuter.

Weet je wat me wel eens kan verbazen. Als ik tijdens boodschappen kindjes van twee of drie in kinderwagens zie. Soms denk ik dan echt: "Hoe dan?" :D
quote:

Dat kan weer terugkomen hoor :P. Niets zo veranderlijk als een kind :+. E., bijna 2,5, wil nu soms ook weer in de wagen terwijl dat toen ze 1,5 was bijvoorbeeld echt een no go was
pi_148140460
Hier ook staartjes of een clipje, blijft meestal wel zitten. Ik verbaas me soms nog steeds over hoe lang en dik het nu al is.

Heb me met Kerst wel enorm geërgerd aan m'n schoonouders. Ze blijven me steeds maar vertellen dat haar haren minder rood worden... Waarom? Waarom 'moet' dat? Ik erger me kapot eraan :(.

Beterschap voor de zieken!
Home is where the O+ is...
pi_148140576
quote:
Als ik tijdens boodschappen kindjes van twee of drie in kinderwagens zie. Soms denk ik dan echt: "Hoe dan?"
Riley wil dat echt niet meer.
:W

Hier lopen ze ook liever. Vooral de meiden, M vind het prima om in een wagen of buggy te zitten Maar ja, soms hebben ze gewoon pech. Want 3 loslopende peuters door de supermarkt.... :X :X :X

Ze mogen wel zelf kiezen wie in de drager en wie in de wagen gaat. Helpt ook :)
pi_148140829
Aiden zit nog regelmatig in de wandelwagen. En in de supermarkt gaat hij standaard in het winkelwagentje.
Maar als we op pad gaan, wilt hij op den duur natuurlijk lekker zelf lopen.
Wandelwagen gaat in ieder geval nog altijd mee.
pi_148142145
Zelfs mijn 3 jarige wil sinds sac in de buggyinzet zit ook weer in de buggy. En sac los is nog niet zo'n succes dus die parkeer ik in de buggy of in het winkelwagentje.
pi_148144668
Mijn kind heeft bij lange na nog niet genoeg haar voor een staartjes. En als het wel zo was, het is een grote piepdoos. Zodra ik haar haar ook maar aanraak is het al AAAUUWW ;( :')

Het is sale bij Zara O+ Ik heb me uitgeleefd en kreeg vandaag het pakketje binnen O+ Het voelt altijd alsof het een cadeau voor mezelf is, zo'n mooie doos, vloeipapier aan de binnenkant en dan al die kleertjes die in het echt nog 100x leuker zijn dan op de website O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nog superleuk nieuws! Een vriendinnetje is bevallen van haar zoontje vannacht O+ Ik vind het zo tof! En met mijn andere vriendinnetje gaat het redelijk. Het kindje loopt nog steeds achter met groei maar doet het nog goed op de ctg/echo's. Volgende week gaan ze haar halen, dan is ze 37 weken zwanger en ik ben de enige die precies weet wanneer O+ Ik vind het zo'n eer!! :D O+
Sarcasme. Herken het.
  dinsdag 30 december 2014 @ 16:39:53 #41
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_148144998
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 08:05 schreef Mabawa. het volgende:
Ah beterschap zieke dreumesjes :*

Staartjes hoef ik niet te doen, maar hier wel haar dat 'eindelijk' voller en stugger begint te worden. Ik doe er nu bodylotion in om de krulletjes tevoorschijn te laten toveren. Kan ik er al 'echt' haarspul in doen denken jullie? Er is vast niemand van jullie die echt tips heeft voor mn kroeskopje he? :@ In mn eigen bos doe ik cremevoeding en vet maar dat lijkt me zo'n troep op dat tere hoofdje.
Kokosolie. En ver weg blijven van conditioner en verzorging waar siliconen inzitten. Dan hoef je ook geen shampoo te gebruiken waar sls in zit. Dat droogt je haar namelijk enorm uit en voor krullen is dat echt funest.
Je kunt ook een conditioner gebruiken bij wijze van leave-ein. Krullen kunnen dat wel hebben. Kroes al helemaal :)
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_148145278
Ik was de haren van de kinderen eigenlijk sowieso amper met shampoo... Goed spoelen is echt wel voldoende. Alleen na het zwemmen tegenwoordig wil ik wel wat sop gebruiken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148145424
Leuke buit spirit! Konijnenshirtje hebben wij ook O+

Hier zielige koortsige plakdreumes. Waar D liever alleen op de bank lag met een dekentje, wil J alleen maar bij mij liggen. Nu dus met z'n viertjes op de bank voor een zandkasteel marathon.
  dinsdag 30 december 2014 @ 16:52:50 #44
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148145780
Beterschap voor de zieken...
En leuke buit Spirit. Ik mag eigenlijk niets meer kopen, kast is vol, maar sale bij Zara :9

Hier geen staartjes :+ , maar J. wil zelf zn haar kammen, wat ook niet altijd een succes is...

Hij heeft trouwens besloten geen middagslaapje meer te willen doen. Die zijn voor babay's en dreumessen blijkbaar, en hij is natuurlijk al bijna 2 (8> :7 Ik vind t eigenlijk nog niet zo'n goed plan, maar wel in bed resulteert in een hysterische krijsbui...

Hij heeft wel een nieuwe hobby: klussen met papa. Wil steeds mee naar zolder waar vriend bezig is met de zolderkamer aftimmeren en deuren hangen O+
  dinsdag 30 december 2014 @ 16:56:43 #45
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_148146007
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:44 schreef Ticootje het volgende:
Ik was de haren van de kinderen eigenlijk sowieso amper met shampoo... Goed spoelen is echt wel voldoende. Alleen na het zwemmen tegenwoordig wil ik wel wat sop gebruiken.
Ja dat chloor er uit wassen is wel beter. Chloor droogt je haar ook enorm uit :X
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_148152023
Cwen, dat is niet leuk dat ze het daar telkens over hebben :*

Kyara, leuk dat je ze laat kiezen. Gaat dat wel altijd goed? Of heb je soms boze bijna peuters, omdat ze allemaal in de doek willen?

Spirit, wat een leuke buit

MM redt hij het ook zonder middagslaapje? Of duurt de dag dan net te lang

Riley zit nu in zo'n vrolijke fase. Ik geniet er maar lekker van voordat de peuterbuien (ik lurk in het peutertopic) gaan beginnen :D
pi_148152705
Niet leuk idd Cwen, komt de rode haren van jouw kant van de familie of van je man?
Ik hoor ook altijd dat Sac al zo veel meer haar heeft dan Ean. Ik hoor dus ook al ruim 3 jaar dat Ean zo weinig haar heeft :( :'( ;(
pi_148155972
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:39 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

Kokosolie. En ver weg blijven van conditioner en verzorging waar siliconen inzitten. Dan hoef je ook geen shampoo te gebruiken waar sls in zit. Dat droogt je haar namelijk enorm uit en voor krullen is dat echt funest.
Je kunt ook een conditioner gebruiken bij wijze van leave-ein. Krullen kunnen dat wel hebben. Kroes al helemaal :)
Dank je! Ik ga kokosolie inderdaad maar proberen. Gebruik zelf al jaren een leave-in conditioner, werkt echt het beste als ik mn haar los draag :)

Mooie buit Spirit! Ik zie altijd zoveel leuke dingen bij Zara maar ik koop er nooit.

Cwen wat irritant ja. Alsof het belangrijk is.

Ahh arme J, beterschap! :*

Vrolijke Riley! O+

Hier ook een vrolijk kind. Hij is echt de hele dag aan het zingen en doen, zo leuk!
pi_148158166
Het haar van mijn oudste is al drie jaar niet meer met shampoo gewassen (en hij ligt twee keer per week in een zwembad met chloor) maar hij heeft echt het mooiste haar van ons allemaal. Stevig, glanzend, en nooit vettig. Echt zo tof, je haar schijnt zichzelf te reinigen (ofzo? ik ben niet hippie genoeg om me er echt in te hebben verdiept natuurlijk) als je het nooit wast. Ik durf het bij mezelf niet aan, maar ik ben wel standaard jaloers op zijn bos O+

Spirit, leuk! Gaat het eea ook in V&A tzt? O+ En wat een fijn nieuws van je vriendinnetje zeg :)
pi_148159148
Mijn zoon was vandaag met zn oom en 3 vrienden daarvan op stap :D
Geen van deze jongens is vader, dus het was al een groot avontuur hoe de wandelwagen in elkaar moest. :D
Bram daarintegen, die had de dag van zn leven. Keimoe natuurlijk want slapen is voor kleine jongens.
pi_148159260
Le, je haar kun je makkelijk maximaal 2x per week wassen. Maar als je hoofdhuid gewent is aan elke dag wassen dan moet je wel even doorbijten, want door veel wassen wordt er ook veel talg aangemaakt en dat moet dan eerst reguleren.
Ik was mn haar 1 en soms 2x per week.
pi_148159771
Hier ook 1, max 2 keer per week wassen inderdaad. Kinderen 2 a 3 keer per week. Ligt er ook een beetje aan wat ze er nog meer ingesmeerd hebben qua pasta, yoghurt en banaan.
  dinsdag 30 december 2014 @ 21:29:08 #53
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148160088
Ik was E's haar zelden. Ik had van Hipp zo'n waslotion voor huid & haar gekocht, maar ik zag deze week op haar kruin schilfers zitten. Dus ik blijf voorlopig nog maar gewoon met het badwater-met-olie spoelen.

Ze gaat trouwens ook 1, of max 2x per week in bad vanwege dr droge huid.
  dinsdag 30 december 2014 @ 21:34:16 #54
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148160442
Wat vervelend Cwen.

D's haar wassen we 1 à 2x per week ongeveer.

Die Bram, zo groot al ook. Knap dat hij het toch volhoudt zonder te slapen.

FR, afgelopen nacht ging redelijk. Hij is tot 1u vaak wakker geweest en daarna doorgeslapen tot half 7 met meteen daarna nog een paar extra uren slaap tot kwart over 10.
Hij had afgelopen nacht 's avonds ventolin gehad en vanavond weer voor het slapen gaan. Daarstraks al wakker geworden door het vuurwerk en net weer heel onrustig.
Morgenavond zetten we voor de zekerheid het campingbedje op onze kamer, dan kunnen we als het niet gaat in zijn eigen bed 's avonds babytv opzetten, hem in het campingbedje stoppen zodat hij het vuurwerk minder hoort.
Normaal zouden we naar mijn ouders gaan in België, maar opa en oma komen hier morgen oud en nieuw vieren.
Morgen maar langs de ha. Vanochtend was het 38,1C vanavond is hij gaan slapen met 39C Het heeft iets weg van kroep vinden we.

[ Bericht 0% gewijzigd door -mandy- op 30-12-2014 22:05:26 ]
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:44:02 #55
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148164626
Boh kroep is wel echt naar mandy :{ Hopelijk slaapt ie vannacht een beetje, maar dat bedje op jullie kamer klinkt wel verstandig.

Fijn dat je ouders jullie kant op komen! Niet leuk om een ziek kind mee op sleeptouw te moeten nemen :N
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:46:36 #56
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148164753
Wij gaan morgen naar vrienden, waar ook nog een rits andere kindjes onder de 4 is! Dolle boel dus *O*

E kan gewoon op een kinderkamer slapen, in haar eigen campingbedje, dus ik heb goede hoop dat ze in elk geval prima gaat slapen. De terugreis heb ik minder zin in :X als ze niet uit zichzelf wakker wordt, moeten we een kind wakker maken en dan in de auto proppen, om haar thuis weer in bed te leggen. De laatste keer was dat níet bepaald een succes :%

Er staat ook een logeeraanbod, maar dat wou mn vriend niet.... Maargoed, we zien het wel.
pi_148165529
M'n pa heeft rood haar - nou ja, had want inmiddels is 'ie grijs natuurlijk ;). Maar dat gelooft m'n sm ook niet :?. Die roept maar tegen iedereen dat ze "geen idee heeft waar dat rode haar vandaan komt". Soms, hè... *zucht*

FR, ze heeft ook niet veel haar, toch? :@. Maar het is idd wel vet irritant als men het er steeds over heeft, alsof het iets wezenlijks over je kind zegt ofzo.

Ik was m'n haar ook 1-2x per week en Ellie's haar is de afgelopen 16 maanden zo'n 3x gewassen denk ik. Ik met een natuurlijke shampoobar op oliebasis en het hare alleen met water. Werkt voor ons beide goed, al is m'n haar nog steeds niet echt aan de natuurlijke shampoo gewend. Maar als je sluik of fijn haar hebt kan ik het echt aanraden, zo veel meer volume!

Haren kammen kan ze nu ook zelf, zo schattig O+!

Beterschap voor J, Kyara!

Omen, fijn dat ze zo happy is.
pi_148168479
Cwen, ik weet de perfecte oplossing...
Toch maar een tweede kind nemen... Dan wel een jongetje met manliefs kleur haar produceren he ;) :D (als je dat niet ziet zitten, haar een jongenspop met donker haar cadeau geven? :P )

Beterschap voor de zieken!
  woensdag 31 december 2014 @ 07:03:48 #59
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_148173825
Hier was ik hun haar alleen als het touw-achtig aanvoelt, vaak is dat idd na zwembad ofzo. Eens in de anderhalf a twee maanden is dat I guess. Douchen doen ze trouwens ook niet elke dag, ik denk zo'n 4 a 5 keer per week (tenzij verkouden, dan is het fijn ivm aangekoekt snot en om te stomen). Is beter voor de huid en scheelt in de ochtend veel tijd.

Mandy, hoe is het met zieke mannetje?

Cwen, wat vervelend, alsof het de identiteit van een kind bepaalt -O-

LB, logeren!! Het kan het ritme zo enorm verstoren, de kans bestaat dat je haar thuis niet meer in bed krijgt (hebben we eens gehad met Stef, niet met oud en nieuw overigens, daar hebben we alledrie nog dagen last van gehad..)
Ik snap denk ik wel waarom je vriend niet wil, maar misschien in het belang van de kleine meid toch even heroverwegen? Klinkt wel heel gezellig trouwens!

En kijk nou eens!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben haar grote-meisjesbed neergezet, ze kroop erin en na twee krijspartijen (omdat respectievelijk het bed nog moest worden opgemaakt en de pyama nog aan moest) ging ze liggen en hebben we haar niet meer gehoord :o we waren redelijk flabbergasted over hoe makkelijk dat ging. Vannacht is ze wel twee keer wakker geweest nog, maar dat is al de hele week zo, dus dat ligt niet aan haar bedje.

[ Bericht 15% gewijzigd door Incantrix op 31-12-2014 07:34:56 ]
3!
pi_148174076
Riley's haar wordt ook 2 of 3 keer per week gewassen.

LB, klinkt gezellig. Hopelijk gaat de terugreis lekker hoor

Inca O+

Tico, klinkt als een gezellig dag voor je bijna peuter O+

Hier werd ze vanmorgen 7 uur wakker. Is mooie tijd. Maar afgelopen week was het telkens 8 uur. En dat is nog mooier :+
pi_148174230
Inca O+

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan LB. Misschien toch nog even overleggen over het slapen?

Wij doen lekker niets vanavond en blijven thuis samen. Wat hapjes en samen op de bank. (Ik haaaat O&N)
Wordt M wakker rond 12 dan gaan we samen vuurwerk kijken. Vorig jaar ook gedaan O+
pi_148174320
Ohhh Inca wat knap! O+ kijk dr nou liggen dan!

Hier een prutnacht :O tussen 3 en 5 was het de L.show in ons bed :') hele verhalen, 'mama? mamaa? MAMAAAAAAAAAA? telewisie aan?', onder de dekens wegkruipen. Hoop dat ik vandaag nog een paar uurtjes kan pakken anders haal ik vanavond niet!

Ik laat het ook van L afhangen of hij wakker wordt. Denk eerder dat hij het eng vindt, hij houdt niet zo van harde geluiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fieder op 31-12-2014 08:30:16 ]
pi_148175941
Inca, wat ligt ze er wijs bij zo! Fijn dat het zo goed is gegaan.

LB, succes voor vanavond. Hier geen ervaring met wakker maken. Hier zijn ze al niet zo gezellig als ze in de auto in slaap vallen en dan wakker gemaakt worden.

Hier ook thuis, mijn moeder komt hier. Ben ook benieuwd of ze wakker gaan worden.
pi_148176682
Fieder :*

Hier vier ik oud en nieuw bij mijn ouders. Ik ben ook benieuwd of Riley blijft slapen. Als ze blijft slapen dan laat ik haar logeren bij mijn ouders. Wordt ze wakker dan neem ik haar mee naar mijn huis
pi_148176885
Wij blijven vandaag ook gewoon thuis. Hooguit vannacht na twaalfen even langs de buren (als ik het tuinpaadje af durf dan). Femke laten we lekker liggen als ze er doorheen slaapt. Deed ze vorig jaar wel iig. En Lars... ik denk dat we er niet onderuit komen om hem wakker te maken. Hij is er al zo mee bezig O+
pi_148177656
Wij zijn ook thuis. De vrienden met wie we het al jaren vierden, hebben allemaal afgehaakt.
Dus we zijn lekker met zijn viertjes. Heerlijk samen op de bank filmpje kijken met oliebollen en een wijntje (lees: malibucola :@)
Vorig jaar werd eva wakker, Rosalie niet.
Wij houden aan dat ze eruit mogen km te kijken als ze wakker worden. Als ze er doorheen slapen, laten we ze lekker liggen.
pi_148177868
Hier wel met vrienden. Bij ons thuis, en aangezien Ellie het vorig jaar presteerde om tot 01.00 uur wakker te blijven ben ik heel benieuwd hoe het gaat :D. Ik ga er vanuit dat ze wel wakker wordt in elk geval en dan gaan we lekker achter het raam kijken.
pi_148184422
LE, ben je een meisje aan het bakken dan?? O+ Zo ja en je wil dan kan ik wel kijken wat er allemaal nog weg kan aan alles waar isa niet meer in past. Van de grotere kleertjes verkoop ik amper door omdat het meeste gewoon echt opgedragen wordt. Dat is het nadeel/voordeel van goedkopere kleertjes van h&m enzo :)

Ik weet sinds De Grote Uitval echt niet meer wat ik met mijn haar aan moet. Het is pluis all over the place maar als ik het 1 dag niet was is het zo sluik en vet en dat is met weinig haar echt geen gezicht. Ik smeer in de lengte conditioner die je niet uitwast tegen het pluis en een krullenspray omdat ik ooit krullen had en nog steeds die hoop hou :') en aan de voorkant een beetje mousse omdat ik anders 0,0 volume heb. Echt, ik word er niet goed van. Heb al zoveel geprobeerd... Isa's haar daarentegen heb ik nog nooit gewassen, alleen met babydouchespul zonder zeep en dat is zo mooi zacht en glanzend O+
Sarcasme. Herken het.
  woensdag 31 december 2014 @ 14:17:08 #69
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148185313
quote:
17s.gif Op woensdag 31 december 2014 07:03 schreef Incantrix het volgende:
LB, logeren!! Het kan het ritme zo enorm verstoren, de kans bestaat dat je haar thuis niet meer in bed krijgt (hebben we eens gehad met Stef, niet met oud en nieuw overigens, daar hebben we alledrie nog dagen last van gehad..)
Ik snap denk ik wel waarom je vriend niet wil, maar misschien in het belang van de kleine meid toch even heroverwegen? Klinkt wel heel gezellig trouwens!

Ik weet niet of dat er duidelijk uit werd, maar het logeeraanbod stond dan voor ons drieën, en dat ziet mn vriend niet zitten. Maar ik zie het allemaal wel..... met een beetje mazzel wordt ze zelf wakker, en gaan we nog even gezellig naar beneden en daarna naar huis.

Isabel heeft een mooi bed!! O+ en wat fijn dat ze er zo graag in wou!

Fieder, de L.show :D O+ :')

Wij hebben er al een verjaardagsvisite op zitten, vriend is nu helpen klussen bij vrienden, en dan stráks, als E wakker wordt, gaan we naar ons feestadres :)
pi_148185427
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 23:00 schreef Cwen het volgende:
M'n pa heeft rood haar - nou ja, had want inmiddels is 'ie grijs natuurlijk ;). Maar dat gelooft m'n sm ook niet :?. Die roept maar tegen iedereen dat ze "geen idee heeft waar dat rode haar vandaan komt". Soms, hè... *zucht*

FR, ze heeft ook niet veel haar, toch? :@. Maar het is idd wel vet irritant als men het er steeds over heeft, alsof het iets wezenlijks over je kind zegt ofzo.

-knip-
Dat klopt maar dat is hetzelfde als constant zeggen dat Ellie rood haar heeft dat zie je toch, net zoals dat ean weinig haar heeft.
pi_148188439
LB wat een drukke dag voor jullie! Hopelijk wordt ze vanavond wakker, kunnen jullie lekker naar huis.

Wij blijven lekker thuis en iedereen komt hierheen, net als met kerst. Zo fijn dat iedereen dat goed vindt, hoeven wij er niet uit. Na middernacht roep ik even door de voordeur naar de buurtjes en dan ga ik naar boven :') hou niet van vuurwerk.

Spirit wat balen van je haar! Een vriendin van me heeft sinds haar zwangerschap heeeel dun haar en die heeft permanent laten zetten, is mooi geworden! Ze moet alleen bovenop alles nog steeds goed recht kammen ivm kale plekjes -O-
  woensdag 31 december 2014 @ 16:10:32 #72
95408 Incantrix
pi_148190053
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 14:17 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat er duidelijk uit werd, maar het logeeraanbod stond dan voor ons drieën, en dat ziet mn vriend niet zitten. Maar ik zie het allemaal wel..... met een beetje mazzel wordt ze zelf wakker, en gaan we nog even gezellig naar beneden en daarna naar huis.

Isabel heeft een mooi bed!! O+ en wat fijn dat ze er zo graag in wou!

Fieder, de L.show :D O+ :')

Wij hebben er al een verjaardagsvisite op zitten, vriend is nu helpen klussen bij vrienden, en dan stráks, als E wakker wordt, gaan we naar ons feestadres :)
Ja hoor, dat had ik door :) wij logeren ook wel eens bij vrienden met de kinderen, is veel relaxed-er dan de heibel van naar huis moeten met kinderen in de nacht (m.i. ofcourse ;)).
3!
pi_148203185
Hoe doen jullie dreumesjes het? Die van mij slaapt gelukkig nog. Bij elke knal (die zijn echt hard) ben ik wel een beetje bang dat ze wakker schrikt.
Allemaal een fijne jaarwisseling.
pi_148203617
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 22:47 schreef Omentielvo het volgende:
Hoe doen jullie dreumesjes het? Die van mij slaapt gelukkig nog. Bij elke knal (die zijn echt hard) ben ik wel een beetje bang dat ze wakker schrikt.
Allemaal een fijne jaarwisseling.
Ow is doodsbang!
Zo zielig..
Ik hoop dat hij zo nog even slaapt en dan om half 1 naar huis denk ik..
pi_148203841
M slaapt er doorheen. Hij is sinds 19.30 1 keer wakker geworden maar niet door het knallen :)
Arme Ow!
  woensdag 31 december 2014 @ 23:13:35 #76
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148203869
Hier slaapt meneer. Wel even eruit om half 9 ivm het gehoest.
Arme ding heeft nu voor de 4e avond op rij geen avondeten op, hij wil het gewoon niet -O-. Nog steeds last van de pseudokroep.

Arme Ow..wat zielig dat hij zo bang is :*

Fijne jaarwisseling meiden :* Al de 2e jaarwisseling met onze kindjes O+
  woensdag 31 december 2014 @ 23:27:42 #77
95408 Incantrix
pi_148204244
Ons popje weigerde de hele dag door haar slaapje, stortte om kwart over zes compleet in, ging haar bed in en ligt sindsdien in coma :)

Fijn nieuwjaar chicks :*
3!
pi_148204291
De mijne slaapt nog.
pi_148204453
Hier een hele club mensen gehad en dan mag Aiden wat langer opblijven. Zeker zolang hij gezellig blijft.
Uiteindelijk om 21:30 naar bed gebracht en dat ging ook zonder slag of stoot. Blijkbaar precies op tijd.
Vuurwerk vindt ie alleen maar prachtig. :)
Goeie jaarwisseling verder!
pi_148205425
M werd net wakker en vind het vuurwerk geweldig. Wijzen en kletsen. Mn vriend staat op balkon en hij bleef maar die kant op wijzen en springen dus nu staan ze samen O+
pi_148208505
Allemaal de beste wensen voor het aankomende jaar!!

Kaylee heeft overal doorheen geslapen en was not amused toe papa haar ging halen om naar huis te gaan maar na een verkleedpartij omdat ze haar slaapzak uit dreef slaapt ze nu lekker verder
pi_148209760
Loj, wat zielig. Heeft hij wel geslapen? :*

Riley heeft ook doorgeslapen. Dus die heb ik bij mijn ouders laten logeren. Nu net zelf wakker. Ik ben benieuwd hoe ze geslapen heeft
pi_148209761
Gelukkig nieuw jaar. Sac is door al het vuurwerk heen geslapen en was om 06:30 wakker.
pi_148209966
Riley werd half negen wakker. O+

Nu langzaam aan gaan denken aan Riley haar tweede verjaardag. Is al dit jaar gewoon :o
  donderdag 1 januari 2015 @ 09:39:08 #85
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_148210082
S heeft ook overal doorheen geslapen, was na 8ten weer wakker.

Beste wensen allemaal O+
  donderdag 1 januari 2015 @ 09:49:36 #86
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_148210136
Gelukkig nieuwjaar!

Nora werd om 1 uur wakker en het duurde 2 uur voor het haar weer lukte om in slaap te vallen.
Maar toen wel tot 8 uur geslapen :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_148210318
Gelukkig nieuwjaar!

Wij hebben echt een hele leuke avond gehad! Bij vrienden aan een lange tafel met eten en een quiz en zingen en dansen en tekenen op de muur. O+ M. heeft in de aangrenzende kamer gewoon doorgeslapen. Heerlijk!
pi_148210506
Gelukkig nieuwjaar!!

L heeft overal doorheen geslapen. Het geknal voor bedtijd vond hij wel interessant, foewerk O+ En nu het jaar dat mijn baby al 2 wordt :o
  donderdag 1 januari 2015 @ 10:40:01 #89
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148210530
Gelukkig nieuwjaar!

T. werd om 00:10 wakker, hoestend en benauwd. Dus maar mee naar beneden genomen en vuurwerk gekeken. Vond hij prachtig! Om half 2 naar huis gegaan en daar sliep hij gelijk verder tot half 9 :) Prima!
pi_148210731
Iedereen de beste wensen voor 2015 :*

Isa sliep ook overal doorheen, ik moest echt moeite doen om haar wakker te maken :D Dat was misschien niet zo slim, maar wel echt superfijn. We hebben met zijn tweetjes in het raamkozijn gezeten en naar het vuurwerk gekeken. Ze vond het prachtig! De hele tijd wijzen en kijk roepen O+ De rest van de nacht was wat slapen betreft echt prut en om half 7 was ze gewoon weer wakker :')
Sarcasme. Herken het.
pi_148211147
Leuk om te lezen hoe de nachten gegaan zijn O+

In de categorie kiezen. Hoe gaan jullie om met het volgende?
Riley kon net kiezen uit twee cakejes. En met chocola en een roze. Ze wilde eerst die met chocola. Zodra die uitgepakt was wilde ze die ander. Nu heb ik die van chocola opgegeten. Maar of dat opvoedkundig verantwoord is :+
pi_148211162
Iedereen een heel gelukkig en gezond 2015 :*

Rosalie heeft overal doorheen geslapen en werd om 08.30 wakker :D
Overdag vond ze het super interessant. "Mama! Papa fuur maakt" O+
pi_148216658
Volgens mij is er iemand moe. Isa slaapt inmiddels al 3,5 uur :')
Sarcasme. Herken het.
  donderdag 1 januari 2015 @ 15:13:13 #94
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148216873
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 11:27 schreef Omentielvo het volgende:
Leuk om te lezen hoe de nachten gegaan zijn O+

Riley kon net kiezen uit twee cakejes. En met chocola en een roze. Ze wilde eerst die met chocola. Zodra die uitgepakt was wilde ze die ander. Nu heb ik die van chocola opgegeten. Maar of dat opvoedkundig verantwoord is :+
Hmm, bij mij zou J. pech hebben denk ik. Eens gekozen blijft gekozen... Maar als ik geen zin heb in een krijspartij zou ik zomaar kunnen doen wat jij deed ;)

Hier trouwens gisteravond ook samen met J. vuurwerk gekeken. Hij werd om 23 uur wakker van een van de andere aanwezige kinderen die aan het huilen was, en wilde niet meer slapen. Vuurwerk was mooi volgens J. en BOEM is ook helemaal niet eng... Uitslapen was er dan helaas vanochtend weer niet bij :(
  donderdag 1 januari 2015 @ 16:02:12 #95
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148218328
Gelukkig nieuwjaar allemaal! Maak wat moois van 2015 *O*

Wij hadden een superavond O+ Bij vrienden waar nog 3 dreumesen en 2 peuters waren; die hebben eerst pannenkoeken gegeten, en toen het hele spul tegen 20:30 in bed lag, kwam de kaasfondue op tafel :9~

E werd om 23:30 wakker, dus die heb ik mee naar beneden genomen, waar de oudste peuter ook al onder een dekentje op de bank lag omdat ze doodsbang was voor het vuurwerk. E dacht daar anders over: "Oooooh moooooi!!! Vuurwerk! Fontein! Sterretjes!" O+ En als er dan even geen vuurwerk te zien was riep ze gelijk "Nog keer?!" :D

Ze heeft t vreselijk naar dr zin gehad, en we zijn rond half 2 naar huis gegaan, Daar nog even een puzzeltje gelegd, en toen ging t schatje heerlijk slapen. (ondanks dat we haar speen waren vergeten :% :') ) Helaas werd ze om half 8 al wakker, maar toen heb ik haar bij mij in bed genomen en hebben we nog gesoezeld tot 10:00 *O*
  donderdag 1 januari 2015 @ 16:04:34 #96
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148218391
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 10:37 schreef Fieder het volgende:
Gelukkig nieuwjaar!! En nu het jaar dat mijn baby al 2 wordt :o
Must you say this? }:| :o

Maar bizar wel he, oud&nieuw krijgt met een kind nog weer zo'n extra dimensie vind ik! Voor mezelf is het ene jaar redelijk inwisselbaar met het andere, maar een kind maakt de eerste jaren zulke wezenlijke stappen! 2015 zal heel anders zijn dan 2014.

Man, ik word er helemaal emotioneel van :'( :') O+
  donderdag 1 januari 2015 @ 16:05:52 #97
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148218416
Oh en GotC, wat sneu dat ie zo'n last heeft van die pseudo kroep zeg!! Had je er nou iets voor gekregen al?

En Ow zo bang voor het vuurwerk...... echt zielig! Ik ben bang dat E t nu in elk geval tof vond! En Ow is er weer een jaartje vanaf ^O^
  donderdag 1 januari 2015 @ 16:35:49 #98
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148219336
Nope niks gekregen voor pseudokroep vrees ik. Het is echt een kwestie van uitzitten tenzij hele erge benauwdheid -O-

En sterretjes O+ Ik verheug me zo erg op de woordjes en zinnen O+!
pi_148222330
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 11:27 schreef Omentielvo het volgende:
Dat gebeurt hier ook regelmatig. Ik maak er geen strijd van, onder het mom van pick your battles. Als het echt niet anders kan (als een ander kindje de roze had ofzo) zeg ik nee en doorsta ik de driftbui :')

quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 16:04 schreef LadyBlack het volgende:

Maar bizar wel he, oud&nieuw krijgt met een kind nog weer zo'n extra dimensie vind ik! Voor mezelf is het ene jaar redelijk inwisselbaar met het andere, maar een kind maakt de eerste jaren zulke wezenlijke stappen! 2015 zal heel anders zijn dan 2014.

:D sorry :* O+

Pff L eet regelmatig geen hapje avondeten. Omkopen en afleiden werkt niet. Het cb advies is dan zonder enig ander eten naar bed. Maar dat kan ik niet :@ Ik geef hem aan tafel niks anders en ruim zijn bordje weer op. Maar dan na een uurtje krijgt hij crackers en rauwkost oid om toch met volle buik naar bed te gaan. Dan twijfel ik ook zo of ik het wel goed doe.

Hoe doen jullie dat nou? Of ben ik de enige met dit probleem? In mijn omgeving wel namelijk...
  donderdag 1 januari 2015 @ 18:41:43 #100
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148222726
Fieder, J. krijgt bij niet willen eten ook niets anders. Vaak trekt ie dan na een kwartier toch z'n bord naar zich toe om een paar happen te eten. Zo niet, dan niet. Hij krijgt wel altijd yoghurt. J. wordt echt nooit wakker van de honger, en als ie overdag genoeg eet kan ie t blijkbaar ook prima hebben...
pi_148222853
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 16:04 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Ik ook. Zo herkenbaar wat je zegt :'( O+

Zo leuk om te lezen hoe elk dreumesje op zijn of haar eigen manier reageert op vuurwerk O+

Fieder, Riley eet normaal goed. Maar vandaag hadden we veel visite en aten we Chinees en dat wilde ze niet. Dus ik heb haar net een flesje met pap gegeven zodat ze tenminste geen honger heeft.

Vandaag een drukke dag. Elk jaar wordt nieuwjaarsdag gevierd bij een van de kinderen van mijn opa en oma. Dit jaar was het bij mijn ouders. Dus heel veel familie was er. Riley heeft vanmiddag twee uur geslapen en vond het geweldig om al die visite te zien. Ze heeft zich ontzettend vermaakt. Nu ligt ze op haar bedje. En ben ik emotioneel, omdat ik me zo ontzettend gelukkig voel met dat kleine droppie
O+
pi_148223544
Het ligt er hier een beetje aan de situatie. Soms is het wel honger maar echt niet lusten (als in steeds weer proberen maar toch uitspugen en dan tot huilens toe), dan krijgen ze hier echt wel een boterham. In andere gevallen is het een iets grotere bak yoghurt als toetje of nog een extra stuk fruit.

Oh en emo met de jaarwisseling; check.Sowieso met alle verjaardagen in januari voelt het ook echt als een leeftijdsjaar.
pi_148224686
Hier ook een liefhebster van alle 'flits' :D O+. Ze vond het prachtig, stond steedsop de bank te kijken.

Het was echt enorm gezellig. Helaas was Ellie rond 01.30 nog niet van plan om te gaan slapen en hebben we de ergste krijspartij sinds maanden doorgemaakt voor ze uitgeput genoeg was om aan de borst in slaap te vallen :'(. Maar goed, de luiken gingen vanochtend pas om 9.30 weer open dus dat was heerlijk. Maar zelfs onze logées waren onder de indruk van het gegil :@.
pi_148224946
Fieder, vanavond toevallig weer gevalletje van moetiknietblerghhiermamaeetmaarlekkerzelfop. Gezien ze nog wat gesnoept had met papa neem ik in dat soort gevallen aan dat ze gewoon geen honger heeft. Ze krijgt dan nog wat yoghurt en gaat dan gewoon naar bed. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ze wakker wordt van de honger, maar ik vind het op deze manier ook niet nodig om er echt een big deal van te maken of te straffen.

Daarovergesproken, man riep ineens out of the blue tegen Isa dat als ze niet ging eten/luisteren, ze op de mat moest. Dat hebben we echt nog nooit gedaan en wil ik ook niet. Hij heeft het gisteren bij het oude jaars feestje gezien. Daar ging het ene na het andere kindjes krijsend op de mat :')

Wat moet ik daar nu mee? :@
Sarcasme. Herken het.
pi_148225255
Op een rustig moment vertellen dat jij dat niet wil en ook waarom niet? En van hem horen wat hij daar mee wil bereiken? Denkt hij dat het zo "hoort" omdat hij zoveel andere dat ziet doen?
  donderdag 1 januari 2015 @ 20:17:43 #106
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148225283
Gelijk even bespreken Spirit. Misschien is hij het ook wel niet echt van plan, maar je kan maar beter één lijn trekken lijkt me.

Fieder, hier hetzelfde als MM; als E dr eten niet hoeft (en ik kook altijd zo dat er iig wel iets bij zit dat ze lust) dan zal ze wel geen honger hebben. Ze wacht dan maar even tot wij ons eten op hebben (of iig een van ons) en dan gaan we yoghurt eten.

Oh Omen, dat is ook heel leuk. Misschien wat familie die je niet heel vaak ziet? Dan kun je wel uit elkaar klappen van trots dat jij zo'n leuke toevoeging aan de familie hebt gedaan he? O+

Cwen, ai :X Hoe gaat t vanavond?
pi_148225295
Ach Cwen, dat was geen goed begin van het nieuwe jaar dus -O-
Wat sneu! :*
  donderdag 1 januari 2015 @ 20:22:13 #108
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148225456
Onzekerheidje op ander vlak: ik ben in mijn vriendenkring een beetje de 'neuroot' wat kinderen betreft. Wij hadden E naar bed gebracht, en die was nog een héle tijd aan het kletsen en af en toe jammeren. Ik zit dan niet echt relaxed en hield de babyfoon in de buurt. Zij zijn allemaal veel meer van de 'als ze echt huilen hoor je t vanzelf'. En hun kinderen doen het er ook allemaal prima op, en ja die kinderen gaan ook allemaal veel makkelijker slapen dan E, maar ik wil dat echt niet zo :N

Maar echt tof is het niet, als je de babyfoon in de buurt houdt, en dat men daar toch een beetje meewarig naar kijkt....

E heeft trouwens vanmiddag tussen 3 en 5 geslapen, en is nu gewoon op de normale tijd probleemloos naar bed gegaan :o _O_
pi_148226088
Gelukkig nieuwjaar allemaal!

He bah Cwen, geen goed begin zo -O-

LB, niet zo onzeker voelen hoor! Dat andere mensen het anders doen betekent niet dat jij het fout doet! Je kiest voor wat voor jullie goed voelt en dat is altijd goed :*

Spirit, ik zou het ook even bespreken inderdaad. Het is ook best lastig om een goede manier van opvoeden te vinden.

Fieder, ik doe +1 op spirit.
Eten is hier nog steeds Niet Lekker, behalve brood. Brood gaat er bijna altijd in, wat soms dus wil zeggen dat ze een boterham als avondeten eet.
En eet ze niets, dan maar niet..

Eten is dus nog steeds niet zo gezellig hier.
Aan avondeten is er helemaal niets dat er goed in gaat, alleen volledig gladgepureerde soep eet ze wel aardig. Tot er ineens een stukje in zit, ze dan moet kokhalzen en direct niet meer wil :')
Sowieso lijkt ze moeite te hebben met de structuren in eten, valt me steeds vaker op.
E.
pi_148226137
Kyara wat knap dat ze het dan toch proberen! Dat doet L echt niet, die schuift meteen zijn bord weg. Ik zal hem nooit dwingen iets te eten wat hij echt niet lust maar hij probeert het niet eens. En het zijn meestal dingen waarvan ik weet dat hij ze lekker heeft gevonden.

Ik merk eigenlijk dat het steeds erger wordt. Dingen die hij eerst at weigert hij nu ook. En ik vind hem aan de magere kant. Daarom maak ik me er nu drukker om. Ik ging rond deze leeftijd ook slecht eten en dat is pas rond mn 20e weer bijgetrokken :D (ruimschoots :@ )

Oei Spirit, lastig! Meteen bespreken ja.

LB die neuroot ben ik ook, boks. Bij je eigen gevoel blijven :*
pi_148226193
Cwen, wat leuk dat ze zo genoten heeft van de jaarwisseling. Alleen jammer van de krijspartij :*

Spirit, ik zou dat even bespreken inderdaad. Wat zijn idee erachter is en jouw idee.

LB, het is bekende familie. Maar ze zijn allemaal helemaal gek op haar. En ze komt ook bij iedereen even zitten. En geeft ook iedereen kusje bij het weggaan. O+

LB, herkenbaar. Ik vind dat ook altijd zo lastig. Geen tips. Alleen herkenbaarheid :*
pi_148226269
Lastig.. Anders zijn... Maar anders is niet altijd verkeerd. Die anderen hebben misschien wel gewoon heel veel geluk met makkelijk slapende kindjes :* Als jij er zelf een beter gevoel bij hebt om de babyfoon in de gaten te houden, dan moet je dat toch gewoon vooral doen?

Qua slecht eten kan ik met Femke niet echt meepraten, dat kind eet nog steeds bijna alles. Maar Lars heeft ook wel eens van die buien gehad, en dan kreeg hij gewoon niets anders. Hij is nog nooit wakker geworden avn de honger, en hij doet het nog altijd hartstikke prima, dus mocht Femke ooit gaan muiten dan gaat ze ook gewoon zonder naar bed. Het zal dan wel niet nodig zijn...

Femke is trouwens vannacht wel wakker geworden van het vuurwerk. Logisch eigenlijk, want ze heeft nog geen overgordijnen op haar slaapkamer, dus alle lichtflitsen waren goed te zien... Ze vond het prachtig! Ze heeft met open mond en grote ogen naar al het vuurwerk zitten kijken. En daarna oliebollen zitten knagen O+
  donderdag 1 januari 2015 @ 20:43:29 #113
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148226299
Pfoe Spark, dat lijkt me toch echt heel lastig. En als je merkt dat ze dus een probleem heeft met structuren, dan zou je toch een sleutel willen vinden hoe je daar mee om kan gaan he. Ik weet een aantal users hier die daar volgens mij zelf ook moeite mee hebben, misschien dat die tips kunnen bieden? dm maar even als je wilt weten wie

Fieder, probeer toch echt nog maar even vast te houden aan het idee dat hij echt wel eet als hij het nodig heeft. Hij kan net een groeispurt in de lengte aan het trekken zijn, of over een week weer gaan bunkeren. Tenzij hij echt van zijn curve afdondert natuurlijk, of als je het idee hebt dat hij ergens moeite mee heeft.
pi_148226337
Ow... En: gelukkig nieuwjaar allemaal! *O*
  donderdag 1 januari 2015 @ 20:44:51 #115
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148226351
Ohja! Oliebollen :D

Die heb ik haar in de pan laten zien toen een vriendin ze stond te bakken, was heel interessant. En later (toen ze wakker was geworden) mocht ze ook meepeuzelen :9 En toen heetten ze obobollie :D O+
pi_148226550
Ik vind dat eten nooit, echt nooit een machtsstrijd moet worden. Dingen als straffen en negeren en belonen en alles passen imo niet bij iets ontspannends als eten. Als ze niet willen eten, dan eten ze niet. Ik kan niet in de buik van mijn kind kijken om te zien hoeveel honger hij heeft, dus wij laten die beslissing compleet bij hen.Als ze niet willen eten omdat we iets eten wat ze niet lekker vinden, dan krijgen ze iets anders. Ik kook wel altijd dusdanig dat er veel verschillende dingen op tafel staan, dus dat 'iets anders' is stiekem gewoon onderdeel van de maaltijd. En willen ze niet eten, dan zorgen we voor een extra voedzaam toetje, ook prima. Maar goed, wij zijn gezegend met goede eters die voor veel open staan, dus ik denk dat ik wel een beetje makkelijk praten heb daarin ;)

Spark, dat lijkt me lastig zeg. Kwamen jullie met haar bij logopedie?

LB, blijf dicht bij jezelf. Ik voel me bij anderen ook vaak de moederkloek die haar kroost nauwlettend in de gaten houdt maar ik schud de blikken zo snel als ik kan van me af: je hebt een verantwoording naar je kind toe, niet naar 'anderen' :)
pi_148226655
Le ik vind dat dus ook. Maar twijfel in hoeverre ik iets anders moet aanbieden. Misschien moet ik het gewoon eens een avond proberen, niks anders na het avondeten geven.

Obobollie O+ nohhhhhh

Spark ik wilde net als LE ook logopedie voorstellen. Daar kunnen ze volgens mij ook oefenen met structuren
pi_148226701
Maar wat win je daar dan mee Fieder? Als hij trek heeft, moet hij toch gewoon eten? :)
pi_148226856
Volgens het cb zal hij dan beseffen dat hij niks anders krijgt en toch zijn eten opeten. Want nu heeft hij geleerd dat hij toch wel wat anders krijgt. :{
Maar ik heb liever dat hij dan die komkommer bijv eet ipv niks.
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:00:37 #120
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148226950
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 20:50 schreef L-E het volgende:

LB, blijf dicht bij jezelf. Ik voel me bij anderen ook vaak de moederkloek die haar kroost nauwlettend in de gaten houdt maar ik schud de blikken zo snel als ik kan van me af: je hebt een verantwoording naar je kind toe, niet naar 'anderen' :)
Haha, nou ik prijs me gelukkig met dit forum, waar ik ze nog wel een tandje 'erger' ken ja oO< ;) Of: waar ik herkenning vind.

Maar het zou tof zijn om ook in je omgeving meer gelijkgestemden te hebben. Gelukkig heb ik 1 vriendin die er hetzelfde in staat als ik. Heerlijk gezin, fantastische moeder, en ook het adres dat we voor wat-als-hopelijk-nooit voor E hebben O+
pi_148226951
Logopedie had ik zelf ook in gedachten ja! We hebben nu geen logopedie meer met haar, wel gehad als baby.
Het kwartje viel ook pas sinds kort eigenlijk, dat het de structuren zouden kunnen zijn :@ maar haar voeding zit me niet lekker, het is zo eenzijdig. Het enige dat ze gewoon eet zijn boterhammen, fruit, komkommer en pap. We gaan de huisarts maar eens bezoeken denk ik, kijken wat hij zegt.
E.
pi_148227049
Ik lig in bad, hoor ik Eva beneden een driftbui krijgen inclusief, zo te horen, zich op de grond laten vallen en trappen.

Dreumesjes O+ O+
E.
pi_148227067
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 20:58 schreef Fieder het volgende:
Volgens het cb zal hij dan beseffen dat hij niks anders krijgt en toch zijn eten opeten. Want nu heeft hij geleerd dat hij toch wel wat anders krijgt. :{
Maar ik heb liever dat hij dan die komkommer bijv eet ipv niks.
Hij krijgt komkommer als hij niet eet? En dat mag niet van het cb? :D!

Oke, ik ga dit even verwerken en kom hier later op terug :')
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:04:37 #124
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148227121
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:03 schreef L-E het volgende:

[..]

Hij krijgt komkommer als hij niet eet? En dat mag niet van het cb? :D!

Oke, ik ga dit even verwerken en kom hier later op terug :')
Nouja, ik snap het cb wel in zoverre dat kindjes natuurlijk wel kunnen gaan beseffen dat ze aan tafel niet hoeven te eten als ze geen zin hebben, omdat er later toch wel wat lekkers aankomt.

Maar dan zou ik gewoon een schaal komkommertjes op tafel zetten, als salade bij het eten. En dan eet ie dat lekker op terwijl jullie het avondeten nemen.
pi_148227130
Lastig he fieder? :* ik zou gewoon wat anders aanbieden als hij iets niet wil eten hoor. Ik vind het advies van het cb een beetje vreemd, als je nou koekjes gaf als vervanging maar komkommer?
E.
pi_148227212
Ik moet ook gewoon geen dingen voorleggen aan het cb 8)7 Het ging niet zozeer om de komkommer hoor, dat was maar een voorbeeld. Maar ik moet dus na het avondeten niets meer aanbieden. Koekjes krijgt hij ook wel eens 's avonds als hij niet gegeten heeft.

Ik denk dat ik onbewust gewoon bang ben dat ik een slechte eter van hem aan het maken ben :@
pi_148227287
Misschien proberen wat LB zegt? Een schaaltje met wat gezonde lekkernijen voor hem maken en dat hij daarvan kan pakken? Ik heb wel eens gedacht aan een monkey platter voor Eva, gewoon zodat ze gedurende de dag allerlei eten naar binnen kan schuiven :+
E.
pi_148227290
Hier staan altijd komkommertjes en tomaatjes op tafel. Als ze iets krijgen wat ze niet lekker vinden dan kunnen ze dat eten. Maar ik vraag aan de oudste elke dag wat ze eten wil. Niet dat dat een garantie geeft tot goed eten :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:09:43 #129
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148227296
Fieder, is ie dan nog zo lang wakker na het eten? Wij eten rond 6 uur, en om 7 uur ligt J.in bed. Tussen avond eten en bed eten we dus niks, gewoon omdat de tijd zo kort is...
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:09:45 #130
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148227297
Ik denk dat je dan het beste gewoon zo min mogelijk aan zijn eetpatroon kan proberen te sleutelen Fieder.

Ik herken het wel hoor! Ik probeer toch ook af en toe al te voorkomen dat E alleen vette dingen lekker vindt, omdat vriendje en ik daar dol op zijn en allebei wat te dik zijn. Maarja..... ze kan maar beter gewoon lekker eten dan een afkeer krijgen van allerlei magere dingen die ik haar dan voor zou zetten. Dan weet je zeker dat ze later als reactie naar troep gaat grijpen.
pi_148227357
Hier ook herkenbaar LB. Het is een hele grote angst bij mij dat Eva te dik wordt, dat zou ik echt heel erg vinden.
E.
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:12:07 #132
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148227409
Gelukkig nieuwjaar!

Een bezoekje aan de ha kan nooit kwaad Spark.

Niet druk maken om wat anderen denken LB, jij bent bezorgt over je meisje en houdt de babyfoon goed in de gaten.

D had vandaag zijn eerste koortsvrije dag, en voelt zich langzamerhand al weer wat beter. Door het vuurwerk heeft hij heen geslapen.

Geen tips hier helaas wat betreft eten, D lust vrijwel alles behalve rauwkost en hard fruit (appels ed moeten zachter worden in de magnetron)
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:13:25 #133
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148227464
E heeft trouwens vaak tijdens het koken al de helft van een maaltijd op :') Rijstwafel, tomaat (soms wel een hele), olijfjes.... of rauwe champignons, courgette.... allemaal heerlijk! Dus dan maakt t daarna helemaal niet meer zoveel uit wat ze nog eet. Stukjes (vega)vlees gaan er altijd in als ze in de maaltijd zitten.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:11 schreef .Sparkling. het volgende:
Hier ook herkenbaar LB. Het is een hele grote angst bij mij dat Eva te dik wordt, dat zou ik echt heel erg vinden.
Ja, en toch moeten we dat loslaten he... Maar ik zal eerlijk toegeven dat ik het erg comfortabel vond dat ze steeds onder de middenlijn zat :') En dat ik echt schrok toen ze ineens in gewicht ging stijgen.

Maar ik kan het nu lekker laten. Ze eet goed, en daar ben ik heel blij mee (ik lustte zelf bijna niks), en ze laat gerust 1 stukje van iets lekkers liggen als ze vol zit. Dat is voor mij het ultieme teken dat ze zoveel eet als ze nodig heeft.
pi_148227684
Maar Fieder, hoe ziet de rest van zijn eetpatroon er uit? Kun je jezelf wat geruster maken door over de dag heen wat meer en ook andere dingen aan te bieden? Zodat hij wel krijgt wat hij nodig heeft en er minder druk op het avondeten ligt? :)

LB, ik snap de insteek van het cb wel, maar ik vind het echt onzin om te gaan miepen over komkommer. Ze geven zelf de meest slechte voedingsadviezen die er bestaan (over genomen van het voedingscentrum) en dan zeuren over komkommer bij een kind dat blijkbaar vaker slecht eet? Ik lees inmiddels dat de komkommer een voorbeeld was trouwens, dat verandert het verhaal ;)
pi_148228022
Wij eten om half 6 en L gaat om 8 uur naar bed. Dus daar zit nog wel wat tijd tussen. Hij vraagt dan ook vaak nog om iets te eten.

Fruit en rauwkost eet hij heel goed. Brood gaat matig. Kaas en andere zuivel, vlees, eieren ed weigert hij. Ik ben er overdag erg mee bezig besef ik me nu, als hij dan bijv een plakje worst eet ben ik gewoon opgelucht.
Ik heb in mijn hoofd dat hij echt wel eet wat hij nodig heeft en dat ik hem niet wil pushen maar ben toch nog wel erg aan t afvinken merk ik.

Maar terwijl ik dat typ besef ik me ook dat hij energie voor 10 heeft en zich verder heel goed ontwikkelt dus :X
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:34:35 #136
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_148228408
Hier nog een slechte eter hoor.

Pap in de ochtend gaat ok. Brood ging ook goed, maar laatste twee weken worden de half opgekauwde stukjes weer op de grond gegooid. Avondeten is en blijft een drama. Ik geloof niet meer dat het 'een fase' is, want het avondeten wil ik niet duurt hier al ruim jaar. De laatste tijd is het zelfs al zover dat ze in stand luchtalarm gaat zodra ze in de stoel wordt gezet. Alles wordt van tafel gesmeten en hoofd weggedraaid als we wat aanbieden. Zelf eten wil ze ook niet, dan wordt direct alles op de grond gegooid. Het enige wat re-de-lijk gaat zijn Olvarit potjes. Alles wat een ander kookt, mot ze niet. Met bestek eten kan ze dus ook niet. Maar dat is least of my worries. We hebben alles geprobeerd. Boos worden, begripvol zijn, negeren, alles. Maar niks werkt. Als ze niets tot drie happen eet, geef ik soms nog wat fruit erbij. Anders toetje en jammer dan. Maar het avondeten is echt alles behalve gezellig. Vervelendste moment van de dag.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:35:28 #137
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_148228449
Ze lust verder ook niks. Dus in de praktijk eet ze elke dag hetzelfde. Ook zoiets. Maar ja.
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  donderdag 1 januari 2015 @ 21:44:22 #138
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148228910
Mja dat klinkt inderdaad heel vervelend XM -O- En als het het vervelendste moment van de dag is, is het natuurlijk ook niet zo gek dat ze niet in de stoel wil.....

Ook zo suf dat ze potjes dan wel lekker vindt :?

Om even wat mee te denken (als je dat niet wil, gewoon niet op ingaan dan ;) ), hoe laat eten jullie, wat eten jullie zoal, en wat doet ze daarvoor en daarna?

E slaapt bijvoorbeeld vaak tot 15:30/16:00, en heeft dus 3 tot 3,5 uur daarvoor voor t laatst gegeten. Hongerrrrrr en dan krijgt ze rijstwafel, wat overgebleven lunch, of olijfjes. Dan ff spelen, en als ik ga koken snaait ze vast wat mee (dat valt wel eens samen met het eerdergenoemde). Eten op haar bord gaan we eerst samen blazen, en dan mag ze aanvallen. Grote hits zijn kapucijners met champignons en gehaktballetjes. Dan pikt ze eerst de balletjes eruit, dan de kapucijners en tenslotte de champignons. Ook bloemkool met aardappelpuree is lekker. Maar eigenlijk eet ze alle ingrediënten het liefst los van elkaar. Alleen pasta met rode saus en fijngesneden groenten gaat redelijk integraal naar binnen ;)

Ik hou daar met koken ook rekening mee. Als ik vermoed dat ze het eten zelf misschien niet lekker vindt, zit er sowieso vlees(vervanger) bij. Of als ik niet weet of ze groente X lust, eten we het samen met een groente die ze graag lust, en aardappelpuree.

Na het eten volgt yoghurt, en 9 van de 10 keer ook een poepluier :') Als die nog niet is geweest, gaan we even spelen op het kleed, en als ze heeft gepoept gaan we naar boven voor een schone luier en tandenpoetsen + naar bed.
pi_148229188
Fieder, heeft hij misschien gewoon nog niet genoeg trek om half 6? Heb je wel eens geprobeerd zijn eten later te geven, maakt dat verschil? Koken jullie afwisselend, is er veel variatie?

Lijkt me echt heel vervelend, als de maaltijden niet leuk zijn.
pi_148229336
Oh, en ik zag m al voorbij komen: de monkey platter O+ Kindjes vinden dat echt heel erg leuk, en zo krijgen ze ongemerkt echt zo veel (goede voedingsstoffen) binnen!

XM, al eens smoothies geprobeerd?
pi_148229399
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 20:22 schreef LadyBlack het volgende:
Maar echt tof is het niet, als je de babyfoon in de buurt houdt, en dat men daar toch een beetje meewarig naar kijkt....
Niet leuk maar elk kind is anders en elke moet is anders.Hier is het ene kind ook luidruchtiger dan de ander en bij het ene kind sta ik bij de 1e kick naast het bed en bij de ander wacht ik even af wat nu de bedoeling is. En dan hebben ze nog dezelfde moeder ook ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:00 schreef .Sparkling. het volgende:
Logopedie had ik zelf ook in gedachten ja! We hebben nu geen logopedie meer met haar, wel gehad als baby.
Wat vervelend dat het eten nog steeds zo moeizaam gaat. Zou inderdaad toch eens bij logopedie aankloppen.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 20:39 schreef Fieder het volgende:
Kyara wat knap dat ze het dan toch proberen! Dat doet L echt niet, die schuift meteen zijn bord weg. Ik zal hem nooit dwingen iets te eten wat hij echt niet lust maar hij probeert het niet eens. En het zijn meestal dingen waarvan ik weet dat hij ze lekker heeft gevonden.
Dat zijn ook meestal de dingen die haar zus wel lekker vindt. Dus ze ziet dat zij het eet en het lekker vindt dus het moet wel lekker zijn. Dat idee.
  donderdag 1 januari 2015 @ 22:28:21 #142
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_148230508
We eten rond 18u. Later moet ook niet, want dan is ze te moe. Ze gaat echt redelijk stipt rond 19u naar bed. Vaak staat ze dan ook al bij de deur "bedje toe" te roepen. Ze slaapt tussen 13-15 gemiddeld. Als ze uit bed komt krijgt ze iets kleins, meestal wat fruit. Maar dat weglaten maakt geen verschil.

En hier eet ze dus liefst alles gemengd juist LB :'). Losse elementen op het bord leggen is echt kansloos met een hoofdletter k. Dan eet ze echt niets niks noppes nada. Of ze doet het in haar mond, kauwt en spuugt het weer uit. Maar meestal is het "nee!" en dan wegsmijten, naar ons toe of op de grond. Heb haar al 1000x duidelijk proberen te maken dat ze het dan naast haar bordje mag leggen, maar ook dat komt niet aan.

Bordje met dingetjes neerzetten ook geprobeerd :Y maar ik werd het uit het tapijt poetsen van stukjes peer/ontbijtkoek/tomaat/appel/etc een beetje moe :@.
pi_148230612
Oei lastig als ze echt alles weigeren... hier wisselt het, ene dag mag ik 2 keer opscheppen en de andere dag eet ze 3 happen. Prima hoor ze geeft het zelf aan...

Smorgens wisselen we ook af, soms pap soms brood soms ontbijtkoek. Ze eet wat ik eet dus dat is wel handig..
pi_148230881
Voor alle moeilijke eters en hun mama's :*
  donderdag 1 januari 2015 @ 22:46:18 #145
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_148231048
Achja, andere kindjes slapen weer slecht. Zo is er altijd wel iets. En Noor is echt een slaapkop. Vanmiddag moest ik haar ook weer wakker maken na 2,5 uur.

Het is trouwens niet dat er fysiek iets mis is volgens mij, want als we als laatste redmiddel bumba opzetten, dan krijg ik er meestal wel wat in. En als ze iets echt niet lust dan helpt zelfs bumba niet. (Zoals alles met aardappel erin, kaas, tomaat, etc etc).

Ik wilde eigenlijk alleen fieder 'geruststellen' dat ze niet de enige is die hiermee worstelt :').
pi_148231228
Kan jij het trouwens wel een beetje loslaten dat het avondeten niet goed gaat? Of heb je nog steeds de angst dat ze niet goed groeit? :*
  donderdag 1 januari 2015 @ 22:58:10 #147
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_148231341
Zolang ze overdag goed eet, kan ik er redelijk mee dealen, maar frustrerend is en blijft het. Alleen nu er overdag ook met het brood wordt gespookt, vind ik het minder relaxed. Dan maak ik me meer zorgen.
pi_148232345
Bij jullie ook nog steeds eetgedoe dus, XM -O- Noor groeit wel goed tot nu toe toch?
Het is wel lastig vind ik. Ik probeer er zo ontspannen mogelijk over te zijn, straf en dwing niet maar toch, het knaagt iedere dag weer. Als we aan tafel gaan weet ik al dat het voor Eva eigenlijk onzin is om te doen. Ik zie haar nooit genieten van eten, alleen van chocola en dat krijgt ze zelden :')
E.
pi_148232467
Het klinkt misschien makkelijk gezegd, maar probeer het los te laten.
Ook de gedachte dat je zelf iets verkeerd doet.
Even als steun onze situatie kort: eva is een moeilijk eter. Lust weinig, proeft zelden want het is op voorhand al vies.
Maar dat slechte eten begon op dag 1. Letterlijk. Nou ja das niet waar: dag 9.
Ze kreeg toen 90cc melk en de dag erna mocht dat 100cc worden. En dat dronk ze niet. Ze bleef op 90cc zitten. Heel lang.
De flesjes erna waren altijd strijd, we waren zo geïnstrueerd dat ze eerst om de 3 en later om de 4 een flesje moest drinken. Dan waren we een uur bezig en had ze met hangen èn wurgen een halve fles leeg.
Toen ze al met 10 weken doorsliep 's nachts en daardoor maar 4 flessen kreeg, ging het cb over de rooie, want 4 was écht te weinig! Resultaat: strijd om haar te laten drinken en einde doorslapen tot ze 2 was -O-
Toen kwam het vaste voedsel. En ze lustte niks. Alleen olvarit bruine bonen met appeltjes. En dan een half potje. Dus dat at ze twee avonden in de week en de rest waren we aan het proberen met ander eten.
Nou ja....met echt vast eten ging het steeds een beetje beter, maar echt een goede eter zal ze niet worden.
Afgelopen week at ze met lunch ineens 3 of 4 boterhammen :o droog, zonder korstje, maar ach....als zij dat lekker vindt. Dan ben ik ook blij.
Maar het was vaak tot altijd strijd.

En toen kwam Rosalie.
En die dronk. En at. Een deed ze dat een keer niet, dan haalde ik mijn schouders op, want verder at ze prima.
En dat is nu nog zo.
En dat bevestigde voor mij dat het iig niet aan ons lag, want wij deden niks anders.

Pfff lang verhaal. Maar waar ik naar toe wil: eva eet redelijk. Niet veel en ook zelden echt met smaak. Eva eet omdat het moet, Rosalie omdat het kan :D
Maar eva doet het nog steeds, heeft zelfs bewezen dat ze een groeispurt kan trekken en ook dat ze wel weer wat opkrabbelt als ze aan de onderkant van de curve eraf dondert. Want ja, ze had qua gewicht op een gegeven moment haar eigen -3 lijntje :')
eva eet het beste als het bekend is, geen saus, geen druk en geen gierende honger vooraf.
Wij eten om 17.30 (want 18.00 was te laat merkten we; kinderen sacherijnig en aten slechter) en om 17.00 krijgen ze dan als zoethoudertje en voor de ergste trek 2 maisboogies pp.

Dit is onze ervaring. Misschien heeft iemand er wat aan, misschien niet. Maar wilde het wel graag delen. Je staat hierin niet alleen en je wil het beste voor je kind. Maar je kind is zo klein dat ze dat uiteraard niet snappen en alleen die (prestatie)drang voelen. En dan gaat de kont tegen de krib of slaat een kindje dicht.
kijk dus ook vooral heel goed naar je kind. Naar de 'randvoorwaarden'.
Misschien helpt een beker drinken bij het eten. Of laat deze juist eens weg.
geen tv aan, maar gezelligheid met het gezin aan tafel.

Dit zijn tips en die zullen lang niet iedereen helpen, ik denk dat in het geval van Spark het een goed idee is om idd eens met een logopediste te gaan praten.

[ Bericht 0% gewijzigd door danic op 01-01-2015 23:41:32 ]
  vrijdag 2 januari 2015 @ 00:01:36 #150
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148233088
Danic _O_
pi_148236323
Wauw Danic _O_

Ik ga trouwens 22 maart met Riley naar het theater. Dan is er een peuterfestival en een voorstelling met muziek. Ze is dol op muziek. O+
pi_148236516
Ja zit er een beetje samenhang in mijn verhaal? :@
Soms heb ik het idee echt alle kanten op te schieten met wat ik wil zeggen.

Theater is zo leuk Omen. Dan zie je al die kindjes meedoen en genieten O+
  vrijdag 2 januari 2015 @ 08:17:42 #153
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148236526
Het is een duidelijk verhaal hoor Danic. En niet alleen herkenbaar met slechte eters, maar überhaupt de verschillen tussen kindjes.

Leuk Omen! Welke voorstelling? Wij gaan eind mei met het hele stel naar iets met Dikkie Dik (en 18 januari met peuter naar Brandweerman Sam).
pi_148236545
Het peuterfestival heeft als thema onderwaterwereld. En wij gaan naar de voorstelling van Ageeth de Haan. Het theater wordt omgebouwd tot speelparadijs en na of voor de voorstelling kan je ook in het theater diverse dingen doen.
pi_148236641
Bedankt allemaal O+ ik ga nog eens het een en ander proberen anders te doen. Ik heb het al zover losgelaten dat wij wel gezellig eten ( man en ik) en dan zien we wel wat L doet. Was het even heeeel zat dat hij voor de zoveelste keer meteen zijn bord wegduwde. Bedankt voor het spuien :)

Wat onwijs leuk dat kindertheater!
pi_148236683
Klibkt leuk omen.

Hier ook een oudste die amper eet en een jongste die dat wel doet. Al hoewel nu even niet maar reserves genoeg dus daar maak ik mij idd niet druk om.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 09:30:32 #157
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148237074
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 08:22 schreef Omentielvo het volgende:
Het peuterfestival heeft als thema onderwaterwereld. En wij gaan naar de voorstelling van Ageeth de Haan. Het theater wordt omgebouwd tot speelparadijs en na of voor de voorstelling kan je ook in het theater diverse dingen doen.
Oh leuk! dat is dan een beetje hetzelfde idee als waar wij naar toe gaan. Hier is het thema Kabouterbos.
pi_148237366
Ik wil graag een heel verhaal typen dat M. zo goed eet en dat ik daar heel erg mijn best voor heb gedaan en dat ik daar zo trots op ben, maar na de post van Danic zie ik daar toch maar vanaf. ;)

Ik lees nu dit boek: French kids eat everything . Het is wat strenger dan het 'kinderen mogen zelf bepalen wat, waar en wanneer ze eten', maar dat vind ik ook wel weer verhelderend. Misschien een tip.
pi_148237393
Leuk, theater! Dikkie Dik klinkt ook leuk, zeg. Eens kijken wanneer die hier komt. :)
pi_148237515
Limone, in Amsterdam zit de Toverknol, aanrader! :)
pi_148237531
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:06 schreef L-E het volgende:
Limone, in Amsterdam zit de Toverknol, aanrader! :)
Ooooh leuk!! Thanks. O+
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:10:08 #162
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148237558
Interessant boek Limone, ga 'm ook bestellen ^O^
pi_148237823
Ik heb net met L 3x het boek Mama kwijt gelezen O+ en hij vond het geweldig. Ik heb het toen ik zwanger was al gekocht maar hij vond het nooit leuk. *O* O+

Klinkt interessant Limone, ga m ook bestellen denk ik!
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:50:33 #164
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148238153
Jeetje, ik dacht dat J. af en toe slecht at, maar dat valt welmee als ik jullie verhalen lees :@

Vandaag zalhet wel goed gaan, want we hebben taart! Met een 2 er op! En opa en oma komen op bezoek *O*

Dat betekent dus dat ik jullie moet gaan verlaten :'(

[ Bericht 2% gewijzigd door mousemicky op 02-01-2015 11:07:44 (Verkeerde smiley...) ]
pi_148238280
MM, gefeliciteerd!!! *G* Een peutertje! O+

Fieder, tof he? Dat ook dat soort interesses in fases gaan... Femke heeft echt nog geen geduld om voorgelezen te worden, maar Lars gaat niet slapen zonder verhaaltje O+

Theater heb ik nog niet gedaan met ze, ik ben zelf ook niet zo'n theaterganger, dus eerlijk gezegd is het nog niet bij me opgekomen... :@
pi_148238535
Theater is zo leuk!!! Vorig jaae naar Dikkie Dik geweest, maar met 1 jaar was Kyan toen nog wel te klein.
In maart ga ik naar 2 kleine kleutertjes en in april wil ik nog naar Dirk Scheele.

En eten, ik heb het ook los gelaten. En dan ineens eet hij weer wat.
pi_148238782
MM gefeliciteerd nog n taartfoto? O-)

Ja hij heeft sinds kort het geduld om n boekje helemaal uit te lezen. En hij leeft dan zo mee. O+
En dan hoor je 'hokie hokie' (nog een keer) En samen kleien is ook al zo gezellig
Precies zoals ik me altijd voorgesteld had slik O+
pi_148238801
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:54 schreef Limone het volgende:
Ik wil graag een heel verhaal typen dat M. zo goed eet en dat ik daar heel erg mijn best voor heb gedaan en dat ik daar zo trots op ben, maar na de post van Danic zie ik daar toch maar vanaf. ;)

Ik lees nu dit boek: French kids eat everything . Het is wat strenger dan het 'kinderen mogen zelf bepalen wat, waar en wanneer ze eten', maar dat vind ik ook wel weer verhelderend. Misschien een tip.
Hoezo?
Ik snap hem even niet....
pi_148239361
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 11:21 schreef danic het volgende:

[..]

Hoezo?
Ik snap hem even niet....
In jouw post lees ik dat het geen reet uitmaakt wat je doet. Als je kind niet wil eten kan je hoog en laag springen met je wortels. Het ligt dus helemaal niet aan de moeite die ik erin gestoken heb, M. eet nu eenmaal graag. :)
pi_148239719
Oh zo. Ja precies. Je kan op de kop staan en gek doen, maar als die kaken op slot gaan kan je het er moeilijk infrotten.
Dit is echt een strijd die je niet kan winnen.
pi_148243350
Wow Danic _O_ wat een herkenbare post! Hier begonnen de problemen rondom de voeding ook al in de kraamweek, er waren weken bij dat ze 60 cc per fles dronk. We hebben de eerste tijd maar door blijven proberen om die voeding erin te krijgen, we zaten soms wel 1,5 uur met een 1 fles. Toen Eva werd opgenomen in het ziekenhuis kregen we daar de tip om na maximaal een half uur gewoon te stoppen met de fles aan te bieden, ze wou niet meer en werd er alleen maar extra vermoeid van. Haar flessen zijn nooit groter geworden dan 120. (Nu ze alleen nog in de avond pap drinkt gaat er overigens wel ineens 180/6 in).
Vanaf het begin aan bijvoeding hebben we haar alles aangeboden wat veilig was, ze weigert of neemt een hapje. Gepureerd ging het nog wel, toen er eenmaal stukjes in kwamen ging het snel bergafwaarts.

Ik twijfel niet (meer) dat het aan onszelf ligt. Het is iets dat bij Eva hoort, onafhankelijk van wat wij doen. Los laten en dan gaan eten klinkt leuk, maar zo werkt het niet per definitie bij de moeilijke eters. Dat klinkt een beetje alsof Eva moeilijk eet omdat wij er dwangmatig mee bezig zijn zeg maar. Al voelt het misschien voor mij als een aanval en bedoelen jullie dat helemaal niet zo, dat zou ook kunnen. Ik denk dat Eva niet veel merkt van onze frustraties rondom haar eten.

Nou ja, logopedie proberen dus. Had vandaag de huisarts willen bellen, vergeten vanochtend. Ik heb wel dingen gekocht om een monkey platter te maken vandaag, ga eens kijken hoe dan gaat.

MM, gefeliciteerd!

Theater klinkt leuk zeg, volgens mij zijn er weinig zulke dingen hier in de buurt.
E.
pi_148244228
Mm, gefeliciteerd met je peuter *O*
Tot over drie weken :*

Fieder, hoe lief dat hij van boekjes lezen houdt O+

Mijn zus moest vandaag weer naar de klinkiek en heeft dinsdag haar eerste terugplaatsing. Zo spannend.
Riley was meegegaan. Heen en terugreis gingen redelijk goed op 1 peuterdriftbui na, omdat ik haar bifiworstje durfde te openen nadat ze het me gevraagd had :D
Daar bij de kliniek was nog een jongen van bijna drie en die twee hebben zo leuk met elkaar gespeeld. Ze begrepen elkaar ook helemaal. Echt genieten O+
pi_148244742
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 14:46 schreef .Sparkling. het volgende:
Wow Danic _O_ wat een herkenbare post! Hier begonnen de problemen rondom de voeding ook al in de kraamweek, er waren weken bij dat ze 60 cc per fles dronk. We hebben de eerste tijd maar door blijven proberen om die voeding erin te krijgen, we zaten soms wel 1,5 uur met een 1 fles. Toen Eva werd opgenomen in het ziekenhuis kregen we daar de tip om na maximaal een half uur gewoon te stoppen met de fles aan te bieden, ze wou niet meer en werd er alleen maar extra vermoeid van. Haar flessen zijn nooit groter geworden dan 120. (Nu ze alleen nog in de avond pap drinkt gaat er overigens wel ineens 180/6 in).
Vanaf het begin aan bijvoeding hebben we haar alles aangeboden wat veilig was, ze weigert of neemt een hapje. Gepureerd ging het nog wel, toen er eenmaal stukjes in kwamen ging het snel bergafwaarts.

Ik twijfel niet (meer) dat het aan onszelf ligt. Het is iets dat bij Eva hoort, onafhankelijk van wat wij doen. Los laten en dan gaan eten klinkt leuk, maar zo werkt het niet per definitie bij de moeilijke eters. Dat klinkt een beetje alsof Eva moeilijk eet omdat wij er dwangmatig mee bezig zijn zeg maar. Al voelt het misschien voor mij als een aanval en bedoelen jullie dat helemaal niet zo, dat zou ook kunnen. Ik denk dat Eva niet veel merkt van onze frustraties rondom haar eten.

Nou ja, logopedie proberen dus. Had vandaag de huisarts willen bellen, vergeten vanochtend. Ik heb wel dingen gekocht om een monkey platter te maken vandaag, ga eens kijken hoe dan gaat.

MM, gefeliciteerd!

Theater klinkt leuk zeg, volgens mij zijn er weinig zulke dingen hier in de buurt.
Ik begrijp je volledig. Maar ga je toch op één puntje tegenspreken: ik denk namelijk niet dat jouw Eva niets meekrijgt van jullie frustraties. Ik vind die emotie heel logisch en die hebben wij ook heel veel gehad, en soms nog.
Maar je ontkomt er bijna niet aan dat ze dit meekrijgen. Soms omdat je erover praat. En let je op je intonatie (zo luchtig mogelijk) dan begrijpen ze wel wat je zegt. En soms straal je het onbewust toch uit. Ze pikken zó ontzettend veel op!

Geen verwijt, maar ik denk dat het heel moeilijk is om dit niet te laten merken aan Eva. En je wilt zo graag dat het anders is, dat je kindje met smaak eet en het (bij wijze van) door haar hele gezicht en haren smeert. Gewoon, omdat ze het eten aan het ontdekken zijn. Maar dat doet jouw kind niet, sterker nog, het geniet helemaal niet van eten. En je wilt zo graag anders voor je kind. En dat voelen ze.
pi_148245073
Wat spannend Omen!

Het klinkt bijna alsof Riley misschien een broertje/ zusje mag gaan krijgen :o O+ . Jullie zien elkaar heel veel, toch?
  vrijdag 2 januari 2015 @ 16:05:35 #175
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148245748
Gefeliciteerd met je peuter MM!

Oehhh, wat spannend voor je zus Omen!
pi_148251635
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:54 schreef Limone het volgende:

Ik krijg altijd een beetje jeuk van dat soort boeken :@ Ik vind het zo belerend. Volgens mij kom je met een beetje common sense een heel eind. Daarbij vind ik het Amerikaanse eetgedrag niet echt vergelijkbaar met het onze, En mijn kind eet ook gewoon broccoli en spinazie, als haar pet ernaar staat :P
Sarcasme. Herken het.
pi_148254639
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:40 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Ik krijg altijd een beetje jeuk van dat soort boeken :@ Ik vind het zo belerend. Volgens mij kom je met een beetje common sense een heel eind. Daarbij vind ik het Amerikaanse eetgedrag niet echt vergelijkbaar met het onze, En mijn kind eet ook gewoon broccoli en spinazie, als haar pet ernaar staat :P
Ohja. Ik hou van dat soort boeken. Obviously ;) Voor mij is het een bevestiging van wat ik al doe en soms ook een update van mijn common sense. Alles wat niet in mijn straatje past negeer ik, zo ben ik dan ook weer wel.
pi_148254781
Ik ben er ook vrij makkelijk mee. Ik heb allang door dat je de strijd niet gaat winnen kinderen hebben over wat dingen "macht" eten en zindelijkheid. En ze kunnen je er echt radeloos mee maken.

Sac mocht voor de verandering weer even los mee in de kruidvat nah ik wacht wel weer even voor ik dat nog een keer doe. Het was super rustig en uitverkoop dus hamsteren dacht ik. Sac had het speelgoedschap ontdekt en kwam telkens met iets anders aan, toen ik aan een verkoopster iets vroeg liep ze vast naar buiten en bij de kassa trok ze heel het snoeprek leeg en trots dat ze was met de chocolade ik was toch niet van plan heel het schap te gaan kopen dus het moest terug en pakte zij weer wat nieuws enz enz.

En ik had ook maar heel weinig dingen ahum ahum dus de gene achter mij vonden het ook wel komisch.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 20:24:36 #179
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148255369
FR :D

MM, gefeliciteerd met je peuter! *G*
pi_148255598
mm gefeliciteerd het peutertopic is ook heel leuk hoor.

En toen ik sac in de auto zette spuugde ze zich nog helemaal onder het was pas 10:00 uur voor de rest van de dag is alles goed gegaan hoor nog bij een vriendin geweest en daar heeft ze prima geslapen.
pi_148255643
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:33 schreef danic het volgende:

[..]

Ik begrijp je volledig. Maar ga je toch op één puntje tegenspreken: ik denk namelijk niet dat jouw Eva niets meekrijgt van jullie frustraties. Ik vind die emotie heel logisch en die hebben wij ook heel veel gehad, en soms nog.
Maar je ontkomt er bijna niet aan dat ze dit meekrijgen. Soms omdat je erover praat. En let je op je intonatie (zo luchtig mogelijk) dan begrijpen ze wel wat je zegt. En soms straal je het onbewust toch uit. Ze pikken zó ontzettend veel op!

Geen verwijt, maar ik denk dat het heel moeilijk is om dit niet te laten merken aan Eva. En je wilt zo graag dat het anders is, dat je kindje met smaak eet en het (bij wijze van) door haar hele gezicht en haren smeert. Gewoon, omdat ze het eten aan het ontdekken zijn. Maar dat doet jouw kind niet, sterker nog, het geniet helemaal niet van eten. En je wilt zo graag anders voor je kind. En dat voelen ze.
Waarschijnlijk heb je gelijk ja. Laat ik het anders zeggen: we hebben er nooit (oké, in het begin wel maar later niet) een gevecht van gemaakt. Geen strijd aan gegaan, geen opmerkingen over gemaakt. Maar je hebt gelijk dat ze het ongetwijfeld wel moet merken, is het alleen al omdat ze af en toe extra op de weegschaal moet bij het cb en daar haar problemen rondom de voeding bespreken.
Ik hoop in ieder geval dat de mate waarin ze het meekrijgt niet bepalend is voor hoe zij tegen voeding aankijkt. Ik maak me er zorgen om maar ik word niet boos en zal haar nooit op geen enkele manier straffen omdat ze niet eet. Maar goed, hoe je het ook bekijkt: iedereen heeft eten nodig, ik maak me wel zorgen als ze bijna niet eet.
E.
pi_148255820
Hahah FR, je hebt wel een ondernemend typje hè :D

Omen, wat spannend! Hopelijk gaat de terugplaatsing goed en word je tante! O+

Eva zegt mama! Eindelijk! Ik dacht dat het nooit meer ging gebeuren maar vanmiddag zei ze ineens mama! Welk kind van 19 maanden kan nou ook geen mama zeggen?! :+
E.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 20:34:24 #183
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148255848
Spark O+ wat leuk!

Omen, spannend!
  vrijdag 2 januari 2015 @ 20:37:16 #184
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148255984
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:33 schreef .Sparkling. het volgende:

Eva zegt mama! Eindelijk! Ik dacht dat het nooit meer ging gebeuren maar vanmiddag zei ze ineens mama! Welk kind van 19 maanden kan nou ook geen mama zeggen?! :+
Die van mij (van 2 jaar dus)! Papa zegt ie wel, maar ik ben als ik geluk heb baba. En anders ben ik gewoon naamloos :'(

O, en mijn kind heeft een loopfiets van opa en oma gekregen. En hij wou er op, en hij wou zelfs lopen met zn voeten. Woohoo, morgen gaan we buiten proberen, maar dit is al langer dan ie ooit op de wheeliebug heeft willen zitten *O*
pi_148256099
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:37 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Die van mij (van 2 jaar dus)! Papa zegt ie wel, maar ik ben als ik geluk heb baba. En anders ben ik gewoon naamloos :'(

O, en mijn kind heeft een loopfiets van opa en oma gekregen. En hij wou er op, en hij wou zelfs lopen met zn voeten. Woohoo, morgen gaan we buiten proberen, maar dit is al langer dan ie ooit op de wheeliebug heeft willen zitten *O*
Ohh, wat shit! Ik vind het echt stom dat Eva geen mama kan zeggen. Ze zegt van alles maar mama niet, dat was baba inderdaad.

Wat leuk dat hij op de loopfiets wil O+
E.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 20:39:42 #186
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148256103
De mijne roept t zojuist nog door de babyfoon.... terwijl ze al een halfuur in bed ligt :') Ze begint op mij te lijken, ik lag ook altijd nog heel lang wakker.

MM gefeliciteerd met je grote jongen!!

Omen, succes met duimendraaien ;)
pi_148257844
Ferrari, die Sac :D

Riley zegt als ze wakker wordt zo vaak mama achter elkaar dat ze me doet denken aan Stewie van Family Guy.
Dat gaat echt van "Mama, mama, mama, mama, mama"
En als ik dan binnenkom: "Hoi"
pi_148257960
Ik hoop dat riley snel een neefje/nichtje krijgt omen spannend voor je zusje. Is zij ook alleenstaand of is er een andere reden voor een terugplaatsing :@
pi_148258489
Ook alleenstaand. Ze is zo verliefd op Riley en begon ook zo te rammelen dat ze ook op die manier zwanger probeert te worden
pi_148258630
Ik hoop voor d'r dat het snel raak dezelfde donor toevallig als bij riley?
En superknap dat jullie dat beide zo aandurven mijn geduld trekt dat niet gok ik zo een kind alleen bewust alleen opvoeden.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 21:30:30 #191
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148258649
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:33 schreef .Sparkling. het volgende:

D doet het andersom. D zegt al een tijdje mama, maar papa ... tja. Afgelopen weekend nog een keer, en iets dat leek op omamamama en opa werd bawa 2x maar verder is vooral heel kleurrijk gebrabbel.
pi_148258767
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:30 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik hoop voor d'r dat het snel raak dezelfde donor toevallig als bij riley?
En superknap dat jullie dat beide zo aandurven mijn geduld trekt dat niet gok ik zo een kind alleen bewust alleen opvoeden.
Nee. Bewust gevraagd voor een andere donor heeft ze :D
pi_148258861
Hier ook nog geen mama, of papa of iets... ze kletst wel de oren van je hoofd af maar verstaanbaar is het nog niet.
Wij zijn allebei tata :+
pi_148258864
Ik kan mij indenken dat zo voor dezelfde zou kiezen omdat Riley O+ is. Maar ik snap ook goed dat ze voor een andere gekozen heeft.
pi_148258915
Hier geen gepraat er komt nu zo nu en dan wat gebrabbel uit maar niks concreets bewegen is veel leuker en dan vooral lopen/rennen en ze komt alles naar je brengen of naar iemand anders van wie het is O+
  vrijdag 2 januari 2015 @ 21:42:44 #196
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148259315
D zie ik wel met kleine sprongetjes vooruit gaan in zijn kunnen, om zijn ontwikkeling maak ik me niet echt veel zorgen. Al hou ik logopedie in mijn achterhoofd als hij in april (wordt hij 2) nog niet echt meer verstaanbaar praat.
Hij is van het type: liever later en dan meteen goed.

[ Bericht 2% gewijzigd door -mandy- op 02-01-2015 21:48:52 ]
  vrijdag 2 januari 2015 @ 21:45:09 #197
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148259467
Mijn nichtje is ruim 2 en praat veel minder verstaanbaar dan E. Maar je merkt wel dat haar taal al 'gevorderder' is, best een gekke gewaarwording. En dus heel makkelijk om slecht verstaanbaar gebrabbel af te doen als 'niet praten', terwijl ze dat natuurlijk wel doen.

Als je vooruitgang ziet lijkt het mij goed! ^O^
pi_148259773
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:30 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je gelijk ja. Laat ik het anders zeggen: we hebben er nooit (oké, in het begin wel maar later niet) een gevecht van gemaakt. Geen strijd aan gegaan, geen opmerkingen over gemaakt. Maar je hebt gelijk dat ze het ongetwijfeld wel moet merken, is het alleen al omdat ze af en toe extra op de weegschaal moet bij het cb en daar haar problemen rondom de voeding bespreken.
Ik hoop in ieder geval dat de mate waarin ze het meekrijgt niet bepalend is voor hoe zij tegen voeding aankijkt. Ik maak me er zorgen om maar ik word niet boos en zal haar nooit op geen enkele manier straffen omdat ze niet eet. Maar goed, hoe je het ook bekijkt: iedereen heeft eten nodig, ik maak me wel zorgen als ze bijna niet eet.
Wat zijn haar stats nu?
Misschien kan ik je daarmee ook geruststellen. (Hopelijk)
pi_148260566
MM gefeliciteerd met je peuter!!

Omen wat spannend voor je zus! Fijn dat jullie dit zo kunnen delen.

Hier met 13 maanden ook geen mama. Hij zegt papa,etuh en sasa maar meer niet. Hij begint nu wel steeds meer te kletsen en doet echt alle klanken na. En hij blijft zoveel zingen O+ op zijn manier dan neurieen. Ze waren op t kdv blij verrast dat ze weer een nieuw liedje bij m ontdekten. Hèhè nou weet ik eindelijk welk liedje hij sinds Kenia soms 30x achter elkaar laat horen. Ik ken het niet en kon het echt niet plaatsen. (Opruimen, niet spelen oid)
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:10:19 #200
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148260850
Ik hang nu uitgeput op de bank van het verjaardagsfeestje, maar ik hoop dit weekend foto's van feest en een jaar dreumes :D
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:11:46 #201
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148260925
Gefeliciteerd MM! 2 jaar *O*!
pi_148262017
Gefeliciteerd MM!!! (Tot over een kleine twee weken).

Eet strijd ga ik ook niet meer aan..
Als hij een keer geen brood wilt eten bied ik hem later gewoon wat extra fruit aan. En bij het avondeten krijgt hij altijd een toetje (fruit met yoghurt) dus dan heeft hij altijd wat binnen :)

ik denk trouwens dat ik maandag op het cb ga horen dat Js te weinig krijgt, 2x borst en 3 flessen. Maar zeker 's nachts ga ik daar niets aan veranderen, want hij slaapt door!!! ;) (in tegenstelling tot z'n bijna peuterbroer :O . Ik ben nu alweer 2 uur met hem bezig... Gaat vast beter als hij peuter is :P

Leuk he fr, met dreumessen los door winkels lopen. Ow vindt het super om mee te helpen met boodschappen doen (en ik sta bij de kassa de meest rare dingen uit m'n mandje te vissen! :D )
pi_148262390
Haha Loj. Dus over een week slaapt hij ineens prima. :D
Fijn dat Js wel goed slaapt. Bewijst toch maar weer (net als met eten) dat zulke dingen niet liggen aan wat je als ouder doet, maar hoe je kindje is
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:23:45 #204
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_148265061
S. praat buitenaards :+ heel veel maar weinig tot niks verstaanbaar. Mama af en toe en papa. Aai en ja, boem en bah Komt vanzelf wel. Vandaag heeft ze de hondendrinkensbak over zichzelf heengegooid :X

Ze loopt nog niet los maar wel snel met d'r nijntje wagen.

MM gefeliciteerd *O*
  zaterdag 3 januari 2015 @ 09:09:31 #205
95408 Incantrix
pi_148273187
Hehe, hier ook vooral veel brabbels, ze heeft al best een boel woorden die ze kan zeggen, maar meestal komt er gibberish uit :P

Qua eten (en slapen ook, het is geen feestje hier atm) benik blij dat ik van de eerste al weet dat veel dingen ook weer over gaan. Zo slecht als sommige kindjes hier eten heb ik dan weer geen ervaring mee, maar Peach heeft op het moment een aversie tegen avondeten en omdat ik al weet dat dat wel weer over zal gaan kan ik daar een stuk relaxed-er mee omgaan dan bij haar broer destijds. Even een spoiler vanwege enorm en warrig verhaal:

SPOILER
MM, omg!! Als jij gaat ben ik ook bijna weg hier! Enorm gefeliciteerd, hoe was het allemaal? :* *O* Een peuter heb je!

Hier trouwens nog steeds vreselijke nachten, Peach is qua ritme compleet van haar pad af. Overdag heeft ze al drie dagen niet geslapen, in de nachten spookt ze als ik weet niet wat, ze wil gewoon niet slapen. Ik was vannacht in staat haar ledikant er weer bij te trekken, maar het spoken was juist een reden om haar kamertje aan te passen. Ze blijft nu alleen ook niet in haar bed liggen, staat ze 's-nachts om drie uur ineens op haar deur te kloppen :') maar ook hier herkenning, Stef had ook zo'n periode en eigenlijk ben ik maar blij dat dit samenvalt met haar ik-kan-zelf-uit-bed-gespook, dan hebben we straks alles in één keer gehad. Want ook dit gaat weer over. Ooit :O ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Incantrix op 03-01-2015 09:22:03 ]
3!
pi_148273324
Omen wat onwijs spannend! Ik ga duimen O+ jij kan evt ooit nog wel dezelfde donor als van Riley gebruiken toch?

Inca heel mooi beschreven onder je spoiler!
SPOILER
Maar jij vraagt ze dus om te proeven, evt als n soort wedstrijdje. En als ze dan nog niet willen laten gaan? En volgende keer weer proberen?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 09:32:00 #207
95408 Incantrix
pi_148273342
Dan volgende keer weer inderdaad :) ik zie zelf soms ook af van proeven, ik voel soms vantevoren al dat het niet de dag is om mijn grenzen op te rekken, dus dat mogen zij ook :)

En jij ook alle stoer, heel herkenbaar wat je schrijft :*
3!
  zaterdag 3 januari 2015 @ 09:36:14 #208
95408 Incantrix
pi_148273371
Overigens komt er vaak wel veel aansporing bij kijken trouwens. Ik ga zeker niet tot het naadje, maar soms dwing ik wel enigzins. Als je het helemáál aan hen overlaat proeven ze niks en ik wil pertinent niet dat ze zo eindigen als hun moeder. Daarom ook echt nadruk op proeven (en dus niet per se op eten zeg maar), als je maar blijft proeven blijft je smaak zich ontwikkelen :)

Ik vind het in dit geval eigenlijk ook min of meer een 'asset' dat ik zelf moeilijk ben met eten, ik begrijp het veel beter wanneer het niet lukt en ik kan zelf actief het goede voorbeeld geven. Als ik van ze verwacht dat ze proeven en zlef met ze meedoe zien ze dat het ok is om er moeite mee te hebben. Ze zien dus ook dat ik het soms niet trek, ril, kokhals of uitspuug. En het de volgende keer tóch weer probeer. Dat dat mag en niet gek is, maar dat je wel moet blijven proberen :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Incantrix op 03-01-2015 09:44:08 ]
3!
pi_148274626
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:50 schreef danic het volgende:

[..]

Wat zijn haar stats nu?
Misschien kan ik je daarmee ook geruststellen. (Hopelijk)
Ik weet het eigenlijk niet. De laatste echte CB afspraak was bij 14 maanden dacht ik, toen is ze gemeten en gewogen. De laatste gewichtsmeting die ik heb is van oktober, toen was ze bijna 17 maanden en woog ze 9350 gram. Haar lengte weet ik echt niet, maat 86 past goed qua lengte in ieder geval ;)
Op zich zit ze vrij stabiel in de curve hoor, is de laatste tijd heel iets afgebogen maar dat is minimaal.
Ik denk wel dat een groot deel van haar voedingsstoffen uit de pap komt, ze drinkt minimaal 180/6 in de avond en soms nog een 150/5 erbij. Pap zet best aan toch? Of zit dat in mijn hoofd?

Inca, wat een verhelderende post _O_
E.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 13:04:29 #210
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_148277391
Ik zette Nora net op de gewone weegschaal .. 12 kg! :o

Dat was wel met een volle buik, volle luier en winterse kleertjes aan .. Maar ik had gedacht dat ie 11 zou aangeven dan. Nu moet ik zeggen dat de weegschaal bij mij ook 2 kg meer aangaf dan ik had gedacht, hij is vast stuk :+
  zaterdag 3 januari 2015 @ 13:06:30 #211
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_148277437
Spark, of het 'aanzet' weet ik niet. Maar er zitten wel veel vitamines en mineralen volgens de verpakking, dus dat is wel fijn :)
pi_148296640
:W *meldt*
Yesterday is history, tomorrow is a mystery.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:17:59 #213
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148297863
Welkom Flowerbox! En gefeliciteerd met je dreumes!

D heeft ook zijn goede voornemens gemaakt kwam ik achter. 8)7
Waar ik me had voorgenomen vanaf 1 januari altijd te onthouden waar ik mijn telefoon had neergelegd, heeft D zich blijkbaar voorgenomen om met mijn telefoon aan de haal te gaan als die binnen zijn handbereik ligt. Ik heb me de afgelopen dagen al een aantal keer moeten bellen om erachter te komen waar D het ding heeft neergelegd.

Met de kerstboom is ook onze box uit elkaar en naar zolder verhuisd. Echt de afsluiting van een periode :'( . Ik heb echt een traantje moeten wegpinken.
Hij wordt meer en meer een peutertje, mijn blonde krullebol :* *;
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:21:09 #214
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148298049
Oeh, wat een verandering Mandy! Maar lekker veel ruimte ineens? O+

Flowerbox, ook een dreumes in tha house? Gefeliciteerd!!

Inca _O_
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:28:54 #215
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148298423
Die ruimte ineens idd, heerlijk!
Ook al scheelt het misschien niet zo heel veel. In de plaats ligt nu het speelkleed. Dat ding lag voorheen zowat in het midden van de woonkamer.
pi_148298839
MM, nog gefeliciteerd met je peuter!

En flobo, welkom, ook gefeliciteerd met je dreumes!
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:37:51 #217
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148298902
Speelt D ook echt op het speelkleed dan? Toen hier nog het speelkleed lag en E mobiel werd, ging ze pertinent overal spelen behalve op dat kleed :') En t was nog hartstikke koud toen!!
pi_148298908
Gebruikten jullie de box nu nog, Mandy? :o wij hebben hem een tijd geleden verkocht en daarvoor gebruikten we hem al maanden als opbergplek :+

Hoi flowerbox! Welkom :W

Eva maakt sprongen met taal joh! Waar het eerst voornamelijk onverstaanbare brabbels waren is het nu vaak verstaanbaar en best duidelijk al.
Vanochtend bracht mijn man een bureaustoel voor mijn nichtje naar de auto en Eva staat voor de deur door het raam te kijken, helemaal verbaasd met haar handen voor haar mond en ze roept: ohhhhh, toel! Papa, ohhhh, toel!

_O-
E.
pi_148298996
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 22:37 schreef LadyBlack het volgende:
Speelt D ook echt op het speelkleed dan? Toen hier nog het speelkleed lag en E mobiel werd, ging ze pertinent overal spelen behalve op dat kleed :') En t was nog hartstikke koud toen!!
Ja! Wat de fuck is dat eigenlijk voor gedrag idd? :') Ondankbaar gedoe :{w
pi_148299050
quote:
Hier ook inderdaad. We hebben die kleden maar kort gebruikt. Voor Eva dan, onze hond heeft ze zichzelf toegewezen als mandje en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om er niets meer neer te leggen :@
E.
pi_148299119
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 22:39 schreef L-E het volgende:

[..]

Ja! Wat de fuck is dat eigenlijk voor gedrag idd? :') Ondankbaar gedoe :{w
Die eigenschap hebben kinderen sowieso! Koop je het mooiste en duurste speelgoed en waar spelen ze mee? De lege doos waar dat stuk speelgoed IN zat :N
E.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:42:19 #222
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148299156
Haha die gebaartjes er ook bij he Spark? :D O+

E heeft ook iets nieuws. Ik zat vanmiddag op de bank een haakprojectje af te werken, en zij zat naast me met een bolletje wol te spelen. En het ging aan één stuk door "doet evaaj?? doet mama?? doet évaaj? doet máma?" En dan echt met zo'n giga-verbaasde intonatie, ik ging echt stuk _O-
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:42:20 #223
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148299160
Ik heb vandaag nog een bijna peuter in de box gezet. Ding moet eigenlijk weg maar dan moet ik ook al het speelgoed gaan herorganiseren.... Soms zitten ze er zelfs nog met z'n drietjes in (zelf ingeklommen, dan dan weer wel).... geen idee tot hoeveel kg zo'n box gaat maar > 35 kg houdt het dus aardig :D
pi_148299183
Oh, en ik doe het nooit zomaar, maar omdat het 3 januari is krijgen jullie gratiesj en voor nieks een foto van Stickertje!

SPOILER
pi_148299223
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

Die eigenschap hebben kinderen sowieso! Koop je het mooiste en duurste speelgoed en waar spelen ze mee? De lege doos waar dat stuk speelgoed IN zat :N
En hysterisch als je dat wil opruimen he. SPEEL EENS MET DIE 80 EURO AAN DUPLO DIE ERNAAST LIGT MAN! :')
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:43:49 #226
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148299230
Wat een stooooeeeere foto! O+ Wat kan zo'n klein jongetje ernstig kijken ook :D
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:43:55 #227
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148299234
O+ sticker O+

Wat is hij veranderd!
pi_148299252
Hij kijkt wel een beetje moeilijk LE, maar goeie muts! O+
Sarcasme. Herken het.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:44:36 #229
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148299270
Stickert! O+ Lekker ding!

Flobo, nog gefeliciteerd!

E. van LB :D Klinkt heel lief!
pi_148299291
Die blik wordt meestal gevolgd door een gewichtige uitspraak als: 'Bladoekiesj - doeh' O+

Idd Kyara, ik vind m zooo veranderen ineens. Hij gaat op mijn man lijken!
pi_148299473
Wauw, sticker is mooi! En stoer O+

Gossie LB, wat schattig! Ik vind die intonaties en gebaren ook geweldig!
Eva gooit haar speen heel vaak weg terwijl ze dan ook haar handen voor haar mond slaat en speen roept, alsof ze compleet verbaasd is hoe die speen nou toch op de grond komt. En als je hem terug geeft doet ze het gewoon weer opnieuw :')
E.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:50:05 #232
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148299580
Ohja _O-

Hier stort ze ter aarde als er iets gebeurt dat ze niet tof vindt, en dan zegt ze zelf "doe je nóu?" :')
En ze wijst in gezelschap alle 'nieuwe' mensen aan met een priemend vingertje en zegt "wiesdat?" :D
pi_148299696
:D wat zijn ze leuk he, die dreumesjes!
E.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:55:14 #234
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148299832
Hier geven ze inmiddels elkaar de schuld.... compleet met priemend vingertje.

Sta je s nachts in hun kamertje omdat er 1 huilt en de ander slaapdronken wakker wordt, is het "Daffene huilen". Tuurlijk meis....
  zaterdag 3 januari 2015 @ 22:56:15 #235
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148299875
_O-
  zaterdag 3 januari 2015 @ 23:08:21 #236
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148300413
De nieuwste sport is hier trouwens ergens heel voorzichtig op gaan staan. Vaak is een boekje dan het doelwit :')

En dan zo eigenwijs mogelijk kijken als je moeder lachend een foto wil maken oO<
SPOILER
De laarsjes heeft ze overigens zelf aangedaan. Zodra ze ze ziet, trekt ze dr sloffen uit en móeten ze aan :')
pi_148300751
Jemig LB, wat ziet ze er al wijs uit :o
E.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 23:19:13 #238
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148300939
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 23:15 schreef .Sparkling. het volgende:
Jemig LB, wat ziet ze er al eigenwijs uit :o
Fixed it!

Kind van dr moeder oO<
pi_148301184
STICKERRR!!!! Ik herken 'm nog hoor! Hoe is zijn haar nu?

Oh tjeeminee, LB! Dat is toch echt een heus kind! Wat een gezelligerd!
pi_148301195
Veel! Uitroeptekens! Sorry!
pi_148301254
En gefeliciteerd nog MM!

En blowverbod, welkom! :P
  zaterdag 3 januari 2015 @ 23:28:47 #242
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148301338
Whut? _O-
pi_148301453
M. zegt al 'wah' voor hondachtigen (beer, tijger etc.) en beh voor schaap. O+

En tijdens een taalonderonsje heb ik iets gruwelijk verkeerd gedaan. ;( Ze heeft een romper met een poes erop en een keertje toen ze die aanhad vroeg ik 90000000 keer "waar is de poes?" en die wees ze dan vervolgens aan op haar buik. Ik super trots natuurlijk. Maar nu. Als er ergens een poes is, vraag ik: "Waar is de poes?" en dan wijst ze iedere keer haar buik aan. Onder haar navel. :')
pi_148301510
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 23:28 schreef LadyBlack het volgende:
Whut? _O-
Ja! Dat was een autocorrectje van GotC toen Flowerbox twee streepjes had: 'gefeliciteerd, blowverbod!'

Ik kan daar dus nu nog heel hard om lachen. :D
  zaterdag 3 januari 2015 @ 23:33:43 #245
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148301560
OMG whehehe die poes!

Ja, het zit in the ear of the beholder he, maar toch...... ik hoor t mezelf ook vaak zeggen :')
  zaterdag 3 januari 2015 @ 23:36:16 #246
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148301683
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 23:32 schreef Limone het volgende:

[..]

Ja! Dat was een autocorrectje van GotC toen Flowerbox twee streepjes had: 'gefeliciteerd, blowverbod!'

Ja! Hahaha :D :D Was ik alweer vergeten joh!
  zaterdag 3 januari 2015 @ 23:53:52 #247
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148302516
Wat een mooie foto van Sticker LE. En dat is echt geen dreumes meer maar een echte peuter!

Geweldige foto LB van E. Mooie dame! Ook al goed op weg om een echte peuter te worden.
quote:
Heel af en toe. Het is bij en tijd en wijle ook meer een opruimplek voor D's speelgoed dan echt een speelplek.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 22:37 schreef .Sparkling. het volgende:
Gebruikten jullie de box nu nog, Mandy? :o wij hebben hem een tijd geleden verkocht en daarvoor gebruikten we hem al maanden als opbergplek :+

blowverbod? _O- Leuk die spellingcontrole :P

...

_O-

Neen, de laatste maand stond de kerstboom erin en daarvoor was het al anderhalve maand een opruimplek voor speelgoed. Eigenlijk sinds hij los kon lopen wou hij haast niet meer in de box.

Wat goed van E Spark!

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

Zooooo herkenbaar. Favoriet stuk speelgoed als het keukenkastje niet op slot is, is een plastic kan met deksel...
  zaterdag 3 januari 2015 @ 23:54:12 #248
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148302536
LB, wat een eigenwijs snoetje O+

Limone, _O-

Ik heb een half slapende dreumes naast me in bed. Had het licht aan maar daar werd ze iets te gezellig van. Wat een geouwehoer zeg :D
  zondag 4 januari 2015 @ 00:02:41 #249
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148302933
En na die leuke foto's van E en Sticker, hier in de spoiler ook nog een foto van D van afgelopen week.
SPOILER
Die heeft nog geen zin om echt te gaan slapen Kyara ...
pi_148304884
Hier werd bijna peuter wakker. Ik denk een nachtmerrie. Even bij mij genomen en ze ligt nu weer in haar eigen bedje.

Sticker wat is hij leuk O+

LB, wat een leuke foto. En ze lijkt al een bijna peuter O+

Mandy O+

Kyara jouw tweeling die elkaar de schuld geeft. Riley geeft ook graag anderen de schuld. :o

Nu weer proberen te slapen :z
pi_148309097
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 23:32 schreef Limone het volgende:

[..]

Oh echt? Al helemaal weer vergeten!
Bedankt voor jullie warme welkom
O+
Ik beloof dat ik niet zal blowen :+

Ben niet een hele actieve poster maar zal bij vlagen aankomen waaien.

Drie dagen geleden dat ze dreumes werd. En nu hebben we gewoon geen baby meer in huis.Maar twee kleuters en een dreumes! :o
Yesterday is history, tomorrow is a mystery.
pi_148309163
Flowerbox. Nog gefeliciteerd en welkom
  zondag 4 januari 2015 @ 08:45:37 #253
95408 Incantrix
pi_148309259
Flowerbox, welkom! :) ohja, en gefeliciteerd dus *O*

LB, omg, ook een laarzenfan! Peach gaat compleet uit haar panty van laarzen, haar huidige paar is in de hema gescand met haar er nog in want na het passen was het gillen toen ik ze uit wilde doen :') ze trekt ze zelf aan als ze ze ziet en uit mag niet meer. Wat een lieve en grappige foto ervan O+

LE, wat een leuke Sticker heb je daar O+

Mandy, haha, wat een blij ei! Voelt vast super, zo veel ruimte nu de box weg is.

Ik kom jompelen: Peach heeft doorgeslapen *O* gisteren wilde ik haar pas na de lunch op bed leggen (ze ging altijd ervoor) omdat ze telkens niet wilde, en prompt na de linch wees ze naar de gang en vroeg met droopy-oogjes 'sassa?' (= slapen). Ik haar mee naar boven, schone luier, in bed, lampje aan.. En toen wilde ze niet meer. Boos! En ik was er al klaar mee dus besloot haar het dan maar proefondervindelijk te laten ondervinden. Uit bed, de auto in, boodschappen doen. Toen we aankwamen sliep ze, in de buggy ook nog ern half uur ofzo. De rest van de dag niet meer, uiteindelijk vroeg ze om half 5 weer ofze mocht slapen, maar dat mocht niet meer van mij omdat ze dan meteen niet meer wakker wordt en haar avondslaap ervan maakt :@ op de bank gelegd met een dekentje, snel avondeten op tafel en na een kwartier vroeg ze half huilend of ze mocht slapen, dus toen hebben we haar meteen in haar bedje gelegd. 10 uur was ze nog even wakker, maar daarna pas weer om een uur of 6 *O* echt hoor, ik vind het echt zielig als ze zo moe is maar ze weigert zó koppig dat dit de enige wijze is om haar op andere gedachten te brengen.
Vandaag gaan we met de auto naar Lelystad, ik zie nu al op tegen de wagenziekte -O- de pilletjes hebben we ondertussen, maar zijn belachelijk vies -O-
3!
pi_148309318
Inca *O* voor het doorslapen
En :* voor de autoreis. Hopelijk gaat die goed :*
  zondag 4 januari 2015 @ 09:02:25 #255
95408 Incantrix
pi_148309346
Ik hoop het ook, thnx hon :* ohja! En wat je zei over de nachtmerrie, kan heel goed, volgens mij is dit de leeftikd dat ze zo'n beetje gaan dromen!
3!
  zondag 4 januari 2015 @ 09:04:17 #256
95408 Incantrix
pi_148309354
Ik heb trouwens in de taartenbakwinkel terwijl Peach sliep allemaal spullen gekocht voor het maken van verjaardagscupcakes, ik ga frozen-cupcakes maken O+
3!
pi_148309476
Gaaf. Een collega van mij gaat Riley's verjaardagstaart maken en dat is ook met thema Frozen :D
  zondag 4 januari 2015 @ 09:24:54 #258
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148309480
Ik ging vroeger over mijn nek van de pilletjes, en daarna in de auto nog een keer want pilletje uitgespuugd dus werkte niet :') :+

(wilde je vast niet lezen he? :@ )

Hier ook laarsjesfans. Ze lopen er de hele dag mee te slepen. Aan en uit. O+
  zondag 4 januari 2015 @ 09:27:00 #259
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148309494
Eens kijken wat ik hier op de taart kan zetten. Peuter krijgt Dikkie Dik op zijn taart denk ik. Meiden zijn stiekem verliefd op Toto maar die hoef ik dan weer niet op een taart :') Frozen vind ik super maar die hebben zij nooit gezien dus dat schiet niet op.

(het wordt hier gewoon weer een hema fototaart met een gejat plaatje van internet erop)
pi_148309537
Sticker! Groterd! Met je muts! O+

Elfje O+ Met der laarsjes. Zo schattig!

Flobo nog gefeliciteerd en welkom met je dreumes!

Hahaha Limone, waar is de poes :') Hier een wijd open mond en lief brulletje als ik vraag wat de leeuw doet. Bij poes komt er soms een hele vlugge 'maw' uit en hondje soms 'oef'

Mandy en D zonder box. Hier staat 't nog en zit M er as we speak al 20 minuten in te spelen. Soms wel even lekker. Ahhh Vrolijke D! Jammer dat we nou z'n blonde krullen niet ziet hoor ;) :P
Ging ze nog vlot slapen Kyara?

Jeeej Inca ik jompel mee *O* *O* Heb jij ook lekker geslapen?? Blugh succes met de rit :*

Taarten :9~ Wij hadden voor de 1e verjaardag een soort van olifantjesthema dus dito taart. Met heel veel marsepein :Y) Daar heb ik nu trek in...
  zondag 4 januari 2015 @ 09:49:28 #261
95408 Incantrix
pi_148309695
Oohh, lekker he, Mabawa? :9 normaal maak ik ook een taart, maar omdat ik nog niet zo mobiel ben ga ik voor de easy way out en maak ik cupcakes. Wel met wat marsepein en die van Isabel met Elsa en Anna van Frozen erop (popjes waar ze daarna mee kan spelen :)). Ohja, en heerlijk geslapen, ik sliep om 9, heb haar om 10 niet gehoord en had vanmorgen uitslaapochtend dus half 9 pas wakker 8-)

Kyara, ik maak me toch geen illusies over of we 'm erin gaan krijgen ;) ik hoop op een combi van vloeiend rijden, de ipad met filmpjes erop en mss even een stop ergens. En wat lief! Laarzenmeisjes united O+
3!
pi_148309912
LE jaaaaaa O+ gezien! Mooie muts
Inca succes met rijden!
Flowerbox welkom *O* gefeliciteerd
Limone oeps, maar geen poezen meer ter sprake brengen in t openbaar :') L weet zn piemel aan te wijzen en te benoemen. 'piedel' is t geworden O+
D, wat een lekkere hapwangen heeft hij! Of komt dat door zn muts :D
Omen wanneer is Riley jarig?

[ Bericht 1% gewijzigd door Fieder op 04-01-2015 10:28:14 ]
  zondag 4 januari 2015 @ 12:05:33 #263
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148311919
Tijd om echt gedag te zeggen, de beloofde foto:

De taart was best aardig gelukt voor een eerste poging. Hij smaakte prima :Y)
pi_148312666
Cupcakes zijn ook heel lekker Inca!

Piedel :D

Dag J, je bent een heus peutertje nu :W
pi_148312670
Fieder, 23 januari. Over 19 dagen al :D :'(

MM, wat een leuke spam

Bij ons is het traditie dat de kindjes geld krijgen voor het nieuwe jaar. Riley had zoveel opgehaald dat ik een leuke houten poppenwagen hebt gekocht O+
  zondag 4 januari 2015 @ 13:35:59 #266
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148314995
Leuke foto's MM! Leuke kleding O+ En jaar goed gelukt :)
Merk jij trouwens ook dat hij helemaal "bijgetrokken" is na zijn vroeggeboorte?

Oh, en nav een foto op FB heb ik net de foto's van de meet vorig jaar teruggekeken. Zo leuk al die kindjes die nu gewoon een jaar ouder zijn. Kleine mini T van GotC, en met Riley, Kyan en L. van Fieder in het ballenbad. En Femke nog zo mini en E van Spark O+ En mijn meiden die bij iedereen op schoot zaten :') J kon nog niet eens zelf gaan zitten toen.

En verder een klote ochtend hier. Misschien later meer.
pi_148315754
MM ik vind m zo leuk O+
Omen goeie traditie :o
Kyara ik heb ook al zitten kijken ja O+ en :* voor je ochtend. Hoop niet dat het ernstig is...
  zondag 4 januari 2015 @ 14:04:20 #268
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148315917
MM, toffe foto's van je grote knul!

Kyara, ik keek vanmorgen ook naar vorig jaar. Bizar om de verschillen te zien O+
Hoop dat alles ok met jullie gaat!

Omen, leuk is dat! Poppenwagens zijn tof.
  zondag 4 januari 2015 @ 14:07:02 #269
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148316000
Oh, wilde jullie niet laten schrikken hoor. Meer dat een gezellig gezinsuitje naar het bos een beetje uitliep in een drama met krijsende kinderen en een meehuilende moeder.
pi_148316119
-O- :*
  zondag 4 januari 2015 @ 14:12:58 #271
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148316172
:* Dat is klote..
pi_148316468
Oh. Vanavond ga ik ook eens de foto's van de meet terug kijken. Was echt gezellig weet ik nog. Riley die gek,op de ballenbak was en toen nog niet kon lopen

Kyara, dat valt echt tegen -O-
Hier ging het iets beter, maar wel erg kort. We gingen de hond uitlaten zo met het mooie weer. Maar Riley wilde alleen maar gedragen worden. Dus alleen het eerste oad afgelopen.
  zondag 4 januari 2015 @ 14:25:24 #273
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_148316547
Mijn mini kon toen nog nauwelijks z'n hoofd omhoog houden :D En rent nu de hele dag door het huis.
Bijzonder wat er allemaal kan veranderen in een jaar!
pi_148318220
SPOILER
Sarcasme. Herken het.
  zondag 4 januari 2015 @ 15:19:03 #275
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148318349
Fijn dat alles goed is gegaan Spirit. Maar wat een mini, dat is ook echt dysmatuur. Hopelijk gaat het vanaf nu beter :*
pi_148319435
quote:
2s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:19 schreef Kyara het volgende:
Fijn dat alles goed is gegaan Spirit. Maar wat een mini, dat is ook echt dysmatuur. Hopelijk gaat het vanaf nu beter :*
+1 :*
pi_148320560
Kyara :*

Spirit gefeliciteerd! Wat een klein popje! Hier ruim 3 maanden geleden een neefje gekregen met dat gewicht. Maar die was prematuur en niet dysmatuur. Hopelijk gaat alles goed en is ze over een paar maandjes net zo gezonde en bolle baby als ons kleine neefje! O+
pi_148322881
Gefeliciteerd Spirit!

Jongens, ik zag net een geboortebord in de tuin en dat moet ik echt even overtypen, anders vergeet ik hem.

Je weet wat ze zeggen over mannen met grote voeten.
Daarmee heeft hij in *** liggen wroeten
Alle leidingen verstopt behalve 1
Nu mag *** rusten met zijn derde been

Echt waar! :'(
E.
pi_148322994
Kyara, dag nog een beetje goed gekomen?

Mijn zus en ik vlogen elkaar nogal in de haren vanmiddag. Ze is boos weggegaan :') zal driftbuien in het weer zitten?

Leuk he, foto's terug kijken van de meet? Alle kinderen waren nog zo klein! En ik krijg er zin van in weer een meet O+
E.
pi_148323121
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:12 schreef .Sparkling. het volgende:
Gefeliciteerd Spirit!

Jongens, ik zag net een geboortebord in de tuin en dat moet ik echt even overtypen, anders vergeet ik hem.

:o :'( |:( :N :X :|W
  zondag 4 januari 2015 @ 17:20:21 #281
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_148323222
Spark, nee :o :')

Kyara, volgens mij is J. redelijk bijgetrokken . Hij is laat met eigenlijk alles, maar niet extreem of buiten de marges. :P . En boeh voor de in de soep gelopen ochtend...

En Spirit, jeetje wat een uk? J was zelfs iets zwaarder. Sterkte de komende zware weken met ziekenhuis etc. voor je vriendin.

Ps. Misschien blijf ik toch maar hier, het peutertopic is zowat uitgestorven -O-
pi_148323700
Goed nieuws Spirit, hoe gaat het met de nieuwbakken ouders? Ik vind het nog best een aardig gewicht voor alles wat er speelde eigenlijk. Hopelijk komen ze snel bij van alle toestanden :)
  zondag 4 januari 2015 @ 17:39:25 #283
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_148324053
Flobo, welkom! En mm gefeliciteerd met je peuter!

Spirit, wat heftig! Dat van dat kindje dan. Dat bord is gewoon te kansloos.

En verder ben ik te high op m'n tramadol om me te kunnen herinneren wat er nog meer gepost is :') :@.
pi_148324182
Waarom tramadol XM?
  zondag 4 januari 2015 @ 17:48:29 #285
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_148324417
Heel heel heel veel bekkenpijn en pijn in m'n onderrug.
  zondag 4 januari 2015 @ 17:58:15 #286
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148324794
Spark, dat bord :o Ik sluit me bij Mabawa aan. Ze verwoordt het zeer treffend.
En :* voor de ruzie met je zus. Hopelijk snel weer bijgelegd.

MM, fijn dat hij is bijgetrokken, en laat met alles, ach, gemiddelden zijn gebaseerd op uitersten dus naast sneller zijn ook langzamere kindjes nodig ;)

En het peutertopic is inderdaad wat rustiger. Maar het gaat ook allemaal een stuk minder snel qua ontwikkeling dan de eerste 2 jaar.

XM, sterkte!
pi_148325620
Spark, dat bord is kansloos zeg :o

MM, ik lurk alvast in het peutertopic en het is daar inderdaad heel rustig. Nog een reden dat ik nu al emotioneel ben, omdat Riley bijna twee is :D

XM, sterkte :*

Kyara, hoe was de rest van de dag?
pi_148325738
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:31 schreef L-E het volgende:
Goed nieuws Spirit, hoe gaat het met de nieuwbakken ouders? Ik vind het nog best een aardig gewicht voor alles wat er speelde eigenlijk. Hopelijk komen ze snel bij van alle toestanden :)
SPOILER
Sarcasme. Herken het.
pi_148329597
Ook net even de foto's van de meet van vorig jaar bekeken. Wat zijn de kindjes al groot geworden weer. En ik krijg gewoon zin om te meeten. Zoveel mensen die ik een jaar gelden voor het laatst zag :o
  zondag 4 januari 2015 @ 20:43:52 #290
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_148330814
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:48 schreef XcUZ_Me het volgende:
Heel heel heel veel bekkenpijn en pijn in m'n onderrug.
Dat heb ik echt heel lang gehad nog na nummer 1... Ga je wel naar een fysio?
  zondag 4 januari 2015 @ 20:45:40 #291
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148330906
Als de meets nu eens niet zo ver weg zouden zijn ...

Beterschap XM

Gefeliciteerd met je vriendin Spirit. Wat een lichtgewichtje, maar goed dat ze nu geboren is en ze alle nodige en goede zorgen krijgt.

Dat bord ... dat zet je toch niet neer 8)7 ?!
  zondag 4 januari 2015 @ 20:46:12 #292
378192 -mandy-
I am who I am
pi_148330928
Wacht maar tot alle april-mei kinderen in het peutertopic zitten ... gedaan met de rust dan in het peutertopic.
pi_148330975
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 18:27 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_148331126
XM, wat heftig. Zo ineens? Heeft dat een oorzaak?
  zondag 4 januari 2015 @ 20:50:07 #295
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_148331158
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:12 schreef .Sparkling. het volgende:
Gefeliciteerd Spirit!

:')
Arm kind.
pi_148331196
L-E, hoe gaat het met jou? Jouw oudste is toch bijna jarig?
pi_148331402
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:50 schreef Omentielvo het volgende:
L-E, hoe gaat het met jou? Jouw oudste is toch bijna jarig?
:o Wat goed dat je dat hebt onthouden! Hij is woensdag jarig idd, 7! O+
pi_148332264
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:54 schreef L-E het volgende:

[..]

:o Wat goed dat je dat hebt onthouden! Hij is woensdag jarig idd, 7! O+
En als ze 7 worden? Ga je dan nog steeds helemaal week en emotioneel worden en flashbacks hebben van de voorgaande jaren en hoe snel de tijd toch gaat?
Zo gaaf. Op zijn achtste verjaardag zijn er gewoon drie kindjes in huize L-E O+
  zondag 4 januari 2015 @ 21:13:40 #299
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_148332680
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:07 schreef Omentielvo het volgende:
Zo gaaf. Op zijn achtste verjaardag zijn er gewoon drie kindjes in huize L-E
O+ dat is echt om te janken :'( O+
als je hormonaal bent tenminste ;)
pi_148332688
Ja hoor, ook dan is het een en al terugblikken naar de bevalling, en alles er omheen. Dat doen we nog als ze 40 worden denk ik :D
pi_148332751
Ik doe m wel dicht, zonder hormonen jeweetz.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')