quote:Op zondag 21 december 2014 07:02 schreef MokerDude80 het volgende:
Zoals de titel al zegt, proberen mijn schoonouders hun christelijke geloof aan ons zoontje op te leggen.
Ze doen dit op slinkse manieren, die op het eerste oog onschuldig lijken, maar ondertussen maar 1 doel hebben: hun christelijke denkbeelden op te leggen.
Ik ben zelf een atheïst, van kinds af aan geloofde ik niks van het geloof. Ik ben weliswaar gedoopt, maar daar houdt het mee op. Ik geloof niet. Mijn vriendin ook niet.
Dat andere mensen gelovig zijn, vind ik prima. Maar daar waar anderen proberen hun geloof aan mij op te leggen, trek ik een lijn: no way.
De slinkse manieren waarop ze hun geloof proberen op te leggen: even snel een religieus familie erfstuk in de handen van mijn vriendin duwen, met daarbij de uitdrukkelijke wens dat de betreffende ketting aan de wieg moet hangen.
Of andere zoon en dochter van hun (die ook niet gelovig zijn) een kinderbijbel voor de kleine cadeau te doen. Of een kerststal van een paar honderd euro. Allemaal erg leuk misschien, maar de boodschap is duidelijk, ze leggen hun visue en wil op aan anderen. Ik zie dat de eigen kinderen geen tegengas durven te geven, ook al hebben ze het er onderling wel over.
Ooit gaat het moment komen dat het over de doop zal gaan. Ik wil dit pertinent niet en mijn vriendin heeft dit ook zo tegen mij uitgesproken. Een afspraak wat mij betreft. Ik ben echter bang dat ze gaat zwichten onder de druk.
Wat te doen? Kan mijn kind stiekem gedoopt worden zonder mijn toestemming? Want ja, zo erg is het.
Ik heb het niet over de atheist in zijn algemeenheid, ik reageer op iemand die zelf aangeeft zijn kinderen weg te houden bij religieuze uitingen, die niet bij zijn (jonge) kinderen te blieven.quote:Dit is iets dat ik wel vaker heb gehoord. Maar als je het mij vraagt speelt atheïsme en/of een afkeer van religie in de meeste atheïstische gezinnen totaal geen rol. Het komt eenvoudig nooit ter sprake.
Nu kan ik me voorstellen dat dat 'heel atheïstisch' overkomt voor gelovigen. Maar voor atheïsten zelf is het totaal niet relevant.
Nee, in praktijk is dat vrijwel precies hetzelfde.quote:Op zondag 21 december 2014 16:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de atheist in zijn algemeenheid, ik reageer op iemand die zelf aangeeft zijn kinderen weg te houden bij religieuze uitingen, die niet bij zijn (jonge) kinderen te blieven.
Dat is heel wat anders als het komt gewoon nooit ter sprake.
Niet eens een beetje jigjoz, niet eens een beetje.quote:Op zondag 21 december 2014 16:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, in praktijk is dat vrijwel precies hetzelfde.
Ja, echt vrijwel volledig.quote:Op zondag 21 december 2014 17:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet eens een beetje jigjoz, niet eens een beetje.
Nee jigjoz en ik snap niet dat je dat verschil niet wil zien.quote:
Ik zei dan ook in praktijk. Vraag later aan mijn kinderen hoe we met geloof omgaan en dan zeggen ze iets wat neerkomt op 'het kwam gewoon nooit ter sprake'.quote:Op zondag 21 december 2014 17:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee jigjoz en ik snap niet dat je dat verschil niet wil zien.
Er is atheist zijn, niet geloven dus en er is anti theist zijn, actief tegen geloof zijn.
Zo en dan ? De USA heeft ook het communisme verboden. Mijn punt is dat men zowel communist én gelovige kan zijn.quote:Communisme heeft religie wel eens verboden.
Anti-theïsme komt binnen het gezin net zo veel/vaak ter sprake als anti-Wilders sentimenten.quote:Op zondag 21 december 2014 17:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee jigjoz en ik snap niet dat je dat verschil niet wil zien.
Er is atheist zijn, niet geloven dus en er is anti theist zijn, actief tegen geloof zijn.
Exact! En inderdaad ben ik ook actief bezig ze weg te houden bij discriminatie en andere PVV-verschijnselen.quote:Op zondag 21 december 2014 17:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Anti-theïsme komt binnen het gezin net zo veel/vaak ter sprake als anti-Wilders sentimenten.
Je geeft je kinderen mee hoe je tegen de wereld aankijkt, en waar je voor bent. Niet hoe je niet tegen de wereld aankijkt of waar je tegen bent.
Het is gewoon niet de moeite waard om je kinderen uit te leggen waar je niet in gelooft. Die lijst is sowieso eindeloos.
Je hebt ook niet perse een hekel aan geloof/religie als je wil dat je kinderen er niet mee in aanraking komen.quote:Op zondag 21 december 2014 16:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de atheist in zijn algemeenheid, ik reageer op iemand die zelf aangeeft zijn kinderen weg te houden bij religieuze uitingen, die niet bij zijn (jonge) kinderen te blieven.
Dat is heel wat anders als het komt gewoon nooit ter sprake. Ik ben ook opgegroeid in een atheistisch gezin, daar kwam het idd amper tot nooit ter sprake, maar die hadden dan ook geen gloeiende hekel aan geloof en waren niet actief bezig met dingen weren uit ons leven.
Integendeel, ik zie religieuze-indoctrinatie als een groot probleem.quote:Op zondag 21 december 2014 17:33 schreef Jigzoz het volgende:
Wat me trouwens wel verbaast is dat kinderen christelijk opvoeden heel normaal of zelfs een recht wordt gevonden, maar als ik zeg dat ik mijn kinderen op wil laten groeien vrij van christelijke invloeden, dan is dat ineens een heel probleem.
Ik heb het niet zo zeer over jou.quote:Op zondag 21 december 2014 17:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Integendeel, ik zie religieuze-indoctrinatie als een groot probleem.
Volgens mij zien relatief veel mensen dat als een probleem. Sowieso indoctrinatie in het algemeen.quote:
Ben ik met je eens, maar sommige opvattingen zul je ze toch graag mee willen geven. 'Normaal doen tegen dieren' bijvoorbeeld. Of 'kunst kan ongelofelijk mooi zijn'.quote:Op zondag 21 december 2014 17:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Volgens mij zien relatief veel mensen dat als een probleem. Sowieso indoctrinatie in het algemeen.
Ik ben van mening dat je je kinderen zo vrij mogelijk moet opvoeden, zodat je ze zelf laat denken.
Mwau, eigenlijk vind dat ze dat zelf moeten ontdekken. Natuurlijk kun je je kinderen nooit volledig vrij opvoeden (je geeft ze altijd zaken mee, al is het onbewust), maar ik vind wel dat de basis visie van je opvoeding moet zijn.quote:Op zondag 21 december 2014 17:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar sommige opvattingen zul je ze toch graag mee willen geven. 'Normaal doen tegen dieren' bijvoorbeeld. Of 'kunst kan ongelofelijk mooi zijn'.
Ik zie soms letters niet helemaal zoals anderen ze zien. Dat is zeer zeker niet persoonlijk bedoeld, alleen doet de spellingscheck daar niets mee.quote:Op zondag 21 december 2014 17:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zei dan ook in praktijk. Vraag later aan mijn kinderen hoe we met geloof omgaan en dan zeggen ze iets wat neerkomt op 'het kwam gewoon nooit ter sprake'.
By the way: is mijn nickname zo ontzettend moeilijk of is er een andere reden dat je 'm consequent verkeerd schrijft?
Ik vind christelijk opvoeden in combi met weghouden bij andere zaken ook fout hoor, daar maak ik geen verschil in. Het sleutelwoord is dat weghouden bij of zwaardere indoctrinatie(andersdenkend als slecht wegzetten, dom e.d.).quote:Op zondag 21 december 2014 17:33 schreef Jigzoz het volgende:
Wat me trouwens wel verbaast is dat kinderen christelijk opvoeden heel normaal of zelfs een recht wordt gevonden, maar als ik zeg dat ik mijn kinderen op wil laten groeien vrij van christelijke invloeden, dan is dat ineens een heel probleem.
Vertel eens, wat zijn de andere redenen dan? Want alles komt neer op een aversie tegen, dat wil zeggen als het gaat om geheel weghouden, dus ook overstuur raken van een kerststal, kruisje of wat dan ook.quote:Op zondag 21 december 2014 17:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je hebt ook niet perse een hekel aan geloof/religie als je wil dat je kinderen er niet mee in aanraking komen.
Ah, maakt niet uit.quote:Op zondag 21 december 2014 17:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zie soms letters niet helemaal zoals anderen ze zien. Dat is zeer zeker niet persoonlijk bedoeld, alleen doet de spellingscheck daar niets mee.
Je kan religie toch perfect als onwenselijk beschouwen zonder er een hekel aan te hebben?quote:Op zondag 21 december 2014 17:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Vertel eens, wat zijn de andere redenen dan? Want alles komt neer op een aversie tegen, dat wil zeggen als het gaat om geheel weghouden, dus ook overstuur raken van een kerststal, kruisje of wat dan ook.
Whuut?quote:Op zondag 21 december 2014 17:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zie soms letters niet helemaal zoals anderen ze zien. Dat is zeer zeker niet persoonlijk bedoeld, alleen doet de spellingscheck daar niets mee.
Begrijp me niet verkeerd: ik leer mijn kinderen echt niet aan dat christenen dom zijn of zo.quote:Op zondag 21 december 2014 17:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind christelijk opvoeden in combi met weghouden bij andere zaken ook fout hoor, daar maak ik geen verschil in. Het sleutelwoord is dat weghouden bij of zwaardere indoctrinatie(andersdenkend als slecht wegzetten, dom e.d.).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |