quote:Op zondag 21 december 2014 07:02 schreef MokerDude80 het volgende:
Zoals de titel al zegt, proberen mijn schoonouders hun christelijke geloof aan ons zoontje op te leggen.
Ze doen dit op slinkse manieren, die op het eerste oog onschuldig lijken, maar ondertussen maar 1 doel hebben: hun christelijke denkbeelden op te leggen.
Ik ben zelf een atheïst, van kinds af aan geloofde ik niks van het geloof. Ik ben weliswaar gedoopt, maar daar houdt het mee op. Ik geloof niet. Mijn vriendin ook niet.
Dat andere mensen gelovig zijn, vind ik prima. Maar daar waar anderen proberen hun geloof aan mij op te leggen, trek ik een lijn: no way.
De slinkse manieren waarop ze hun geloof proberen op te leggen: even snel een religieus familie erfstuk in de handen van mijn vriendin duwen, met daarbij de uitdrukkelijke wens dat de betreffende ketting aan de wieg moet hangen.
Of andere zoon en dochter van hun (die ook niet gelovig zijn) een kinderbijbel voor de kleine cadeau te doen. Of een kerststal van een paar honderd euro. Allemaal erg leuk misschien, maar de boodschap is duidelijk, ze leggen hun visue en wil op aan anderen. Ik zie dat de eigen kinderen geen tegengas durven te geven, ook al hebben ze het er onderling wel over.
Ooit gaat het moment komen dat het over de doop zal gaan. Ik wil dit pertinent niet en mijn vriendin heeft dit ook zo tegen mij uitgesproken. Een afspraak wat mij betreft. Ik ben echter bang dat ze gaat zwichten onder de druk.
Wat te doen? Kan mijn kind stiekem gedoopt worden zonder mijn toestemming? Want ja, zo erg is het.
Ik heb het niet over de atheist in zijn algemeenheid, ik reageer op iemand die zelf aangeeft zijn kinderen weg te houden bij religieuze uitingen, die niet bij zijn (jonge) kinderen te blieven.quote:Dit is iets dat ik wel vaker heb gehoord. Maar als je het mij vraagt speelt atheïsme en/of een afkeer van religie in de meeste atheïstische gezinnen totaal geen rol. Het komt eenvoudig nooit ter sprake.
Nu kan ik me voorstellen dat dat 'heel atheïstisch' overkomt voor gelovigen. Maar voor atheïsten zelf is het totaal niet relevant.
Nee, in praktijk is dat vrijwel precies hetzelfde.quote:Op zondag 21 december 2014 16:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de atheist in zijn algemeenheid, ik reageer op iemand die zelf aangeeft zijn kinderen weg te houden bij religieuze uitingen, die niet bij zijn (jonge) kinderen te blieven.
Dat is heel wat anders als het komt gewoon nooit ter sprake.
Niet eens een beetje jigjoz, niet eens een beetje.quote:Op zondag 21 december 2014 16:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, in praktijk is dat vrijwel precies hetzelfde.
Ja, echt vrijwel volledig.quote:Op zondag 21 december 2014 17:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet eens een beetje jigjoz, niet eens een beetje.
Nee jigjoz en ik snap niet dat je dat verschil niet wil zien.quote:
Ik zei dan ook in praktijk. Vraag later aan mijn kinderen hoe we met geloof omgaan en dan zeggen ze iets wat neerkomt op 'het kwam gewoon nooit ter sprake'.quote:Op zondag 21 december 2014 17:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee jigjoz en ik snap niet dat je dat verschil niet wil zien.
Er is atheist zijn, niet geloven dus en er is anti theist zijn, actief tegen geloof zijn.
Zo en dan ? De USA heeft ook het communisme verboden. Mijn punt is dat men zowel communist én gelovige kan zijn.quote:Communisme heeft religie wel eens verboden.
Anti-theïsme komt binnen het gezin net zo veel/vaak ter sprake als anti-Wilders sentimenten.quote:Op zondag 21 december 2014 17:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee jigjoz en ik snap niet dat je dat verschil niet wil zien.
Er is atheist zijn, niet geloven dus en er is anti theist zijn, actief tegen geloof zijn.
Exact! En inderdaad ben ik ook actief bezig ze weg te houden bij discriminatie en andere PVV-verschijnselen.quote:Op zondag 21 december 2014 17:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Anti-theïsme komt binnen het gezin net zo veel/vaak ter sprake als anti-Wilders sentimenten.
Je geeft je kinderen mee hoe je tegen de wereld aankijkt, en waar je voor bent. Niet hoe je niet tegen de wereld aankijkt of waar je tegen bent.
Het is gewoon niet de moeite waard om je kinderen uit te leggen waar je niet in gelooft. Die lijst is sowieso eindeloos.
Je hebt ook niet perse een hekel aan geloof/religie als je wil dat je kinderen er niet mee in aanraking komen.quote:Op zondag 21 december 2014 16:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de atheist in zijn algemeenheid, ik reageer op iemand die zelf aangeeft zijn kinderen weg te houden bij religieuze uitingen, die niet bij zijn (jonge) kinderen te blieven.
Dat is heel wat anders als het komt gewoon nooit ter sprake. Ik ben ook opgegroeid in een atheistisch gezin, daar kwam het idd amper tot nooit ter sprake, maar die hadden dan ook geen gloeiende hekel aan geloof en waren niet actief bezig met dingen weren uit ons leven.
Integendeel, ik zie religieuze-indoctrinatie als een groot probleem.quote:Op zondag 21 december 2014 17:33 schreef Jigzoz het volgende:
Wat me trouwens wel verbaast is dat kinderen christelijk opvoeden heel normaal of zelfs een recht wordt gevonden, maar als ik zeg dat ik mijn kinderen op wil laten groeien vrij van christelijke invloeden, dan is dat ineens een heel probleem.
Ik heb het niet zo zeer over jou.quote:Op zondag 21 december 2014 17:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Integendeel, ik zie religieuze-indoctrinatie als een groot probleem.
Volgens mij zien relatief veel mensen dat als een probleem. Sowieso indoctrinatie in het algemeen.quote:
Ben ik met je eens, maar sommige opvattingen zul je ze toch graag mee willen geven. 'Normaal doen tegen dieren' bijvoorbeeld. Of 'kunst kan ongelofelijk mooi zijn'.quote:Op zondag 21 december 2014 17:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Volgens mij zien relatief veel mensen dat als een probleem. Sowieso indoctrinatie in het algemeen.
Ik ben van mening dat je je kinderen zo vrij mogelijk moet opvoeden, zodat je ze zelf laat denken.
Mwau, eigenlijk vind dat ze dat zelf moeten ontdekken. Natuurlijk kun je je kinderen nooit volledig vrij opvoeden (je geeft ze altijd zaken mee, al is het onbewust), maar ik vind wel dat de basis visie van je opvoeding moet zijn.quote:Op zondag 21 december 2014 17:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar sommige opvattingen zul je ze toch graag mee willen geven. 'Normaal doen tegen dieren' bijvoorbeeld. Of 'kunst kan ongelofelijk mooi zijn'.
Ik zie soms letters niet helemaal zoals anderen ze zien. Dat is zeer zeker niet persoonlijk bedoeld, alleen doet de spellingscheck daar niets mee.quote:Op zondag 21 december 2014 17:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zei dan ook in praktijk. Vraag later aan mijn kinderen hoe we met geloof omgaan en dan zeggen ze iets wat neerkomt op 'het kwam gewoon nooit ter sprake'.
By the way: is mijn nickname zo ontzettend moeilijk of is er een andere reden dat je 'm consequent verkeerd schrijft?
Ik vind christelijk opvoeden in combi met weghouden bij andere zaken ook fout hoor, daar maak ik geen verschil in. Het sleutelwoord is dat weghouden bij of zwaardere indoctrinatie(andersdenkend als slecht wegzetten, dom e.d.).quote:Op zondag 21 december 2014 17:33 schreef Jigzoz het volgende:
Wat me trouwens wel verbaast is dat kinderen christelijk opvoeden heel normaal of zelfs een recht wordt gevonden, maar als ik zeg dat ik mijn kinderen op wil laten groeien vrij van christelijke invloeden, dan is dat ineens een heel probleem.
Vertel eens, wat zijn de andere redenen dan? Want alles komt neer op een aversie tegen, dat wil zeggen als het gaat om geheel weghouden, dus ook overstuur raken van een kerststal, kruisje of wat dan ook.quote:Op zondag 21 december 2014 17:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je hebt ook niet perse een hekel aan geloof/religie als je wil dat je kinderen er niet mee in aanraking komen.
Ah, maakt niet uit.quote:Op zondag 21 december 2014 17:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zie soms letters niet helemaal zoals anderen ze zien. Dat is zeer zeker niet persoonlijk bedoeld, alleen doet de spellingscheck daar niets mee.
Je kan religie toch perfect als onwenselijk beschouwen zonder er een hekel aan te hebben?quote:Op zondag 21 december 2014 17:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Vertel eens, wat zijn de andere redenen dan? Want alles komt neer op een aversie tegen, dat wil zeggen als het gaat om geheel weghouden, dus ook overstuur raken van een kerststal, kruisje of wat dan ook.
Whuut?quote:Op zondag 21 december 2014 17:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zie soms letters niet helemaal zoals anderen ze zien. Dat is zeer zeker niet persoonlijk bedoeld, alleen doet de spellingscheck daar niets mee.
Begrijp me niet verkeerd: ik leer mijn kinderen echt niet aan dat christenen dom zijn of zo.quote:Op zondag 21 december 2014 17:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind christelijk opvoeden in combi met weghouden bij andere zaken ook fout hoor, daar maak ik geen verschil in. Het sleutelwoord is dat weghouden bij of zwaardere indoctrinatie(andersdenkend als slecht wegzetten, dom e.d.).
Gewoon doen, want dat zijn ze ! allemaal !quote:Op zondag 21 december 2014 17:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd: ik leer mijn kinderen echt niet aan dat christenen dom zijn of zo.
Nou ja, ze geloven allemaal in flauwekul. Daar heet het tenslotte geloof voor.quote:Op zondag 21 december 2014 17:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Gewoon doen, want dat zijn ze ! allemaal !
quote:Op zondag 21 december 2014 17:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, ze geloven allemaal in flauwekul. Daar heet het tenslotte geloof voor.
Als er eentje homo is dan vind ik daar helemaal niks van. Als er eentje christen wordt dan zou ik mezelf dat wel ernstig kwalijk nemen.quote:Op zondag 21 december 2014 17:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als mijn kind later thuiskomt en zegt dat hij christen is, zou ik dat erger vinden dan dat hij thuiskomt en zegt dat hij homo is.
quote:Op zondag 21 december 2014 18:01 schreef Jigzoz het volgende:
Of nog erger: moslim. En vooral als het mijn dochter is.
Ik wil het geen dyslectie noemen, het is (na wat werk vroeger) vrij mild te noemen. Maar het komt erop neer dat ik andere letters kan zien dan er staan, of iets wat redelijk gelijk is in vorm of zegswijze kan schrijven(en vooral dan gewoon denk dat ik het juiste neerzet). Kan ook zijn dat ik letters verwissel of spiegel. Schrijven is hierin mijn grote zwakte, lezen gaat beter, maar soms glipt er wat door.quote:
Maar hoe heb je het dan gedaan met dat weghouden van? Als je kinderen zich het apenzuur schrikken van een kruis met jezus moet dat toch wel vrij bewust gedaan worden. Die dingen kom je overal en nergens tegen namelijk.quote:Op zondag 21 december 2014 17:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd: ik leer mijn kinderen echt niet aan dat christenen dom zijn of zo.
Valt erg mee hoor. Dat soort boeken hebben we niet in huis, dat soort tv kijken we niet en op dat soort plaatsen komen we niet.quote:Op zondag 21 december 2014 18:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar hoe heb je het dan gedaan met dat weghouden van? Als je kinderen zich het apenzuur schrikken van een kruis met jezus moet dat toch wel vrij bewust gedaan worden. Die dingen kom je overal en nergens tegen namelijk.
Hangt er vanaf wat je een kunstgreep noemt.quote:Als het trouwens in de praktijk erop neer komt dat je gewoon niet ter sprake komt en geen kunstgrepen worden uitgehaald om het te vermijden vind ik er helemaal niets mis mee. Dat is dat verschil wat ik bedoel tussen gewoon atheistisch zijn en anti theistisch zijn en dat ook nog eens uitdragen richting je kinderen.
The horror. Vraag me wel af of kinderen die opgroeien in een atheistisch gezin gelovig worden. Vooral geloven waarbinnen veel geweld beschreven staat zoals het christendom of de islam met de bijbel en koran.quote:Op zondag 21 december 2014 18:01 schreef Jigzoz het volgende:
Of nog erger: moslim. En vooral als het mijn dochter is.
Is hier een naam voor?quote:Op zondag 21 december 2014 18:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik wil het geen dyslectie noemen, het is (na wat werk vroeger) vrij mild te noemen. Maar het komt erop neer dat ik andere letters kan zien dan er staan, of iets wat redelijk gelijk is in vorm of zegswijze kan schrijven(en vooral dan gewoon denk dat ik het juiste neerzet). Kan ook zijn dat ik letters verwissel of spiegel. Schrijven is hierin mijn grote zwakte, lezen gaat beter, maar soms glipt er wat door.
Het wordt gecombineerd door aartsluiheid, dat ik het niet voldoende controleer is de reden dat je het opmerkt(dat dus naast de typefouten en wat matige grammatica)
Je moet ze natuurlijk wel normen & waarden leren. Wat veel mensen vergeten in deze discussie is dat de christelijke opvoeding veel meer omvat dan alleen het geloof. Op het kerkelijke gebeuren na kan ik mij (agnost) er prima in vinden.quote:Op zondag 21 december 2014 17:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau, eigenlijk vind dat ze dat zelf moeten ontdekken. Natuurlijk kun je je kinderen nooit volledig vrij opvoeden (je geeft ze altijd zaken mee, al is het onbewust), maar ik vind wel dat de basis visie van je opvoeding moet zijn.
Ik kan mij niet herinneren dat mijn ouders heel nadrukkelijk hun normen en waarden naar voren hebben gebracht. Ik ben vooral erg vrij opgevoed.quote:Op zondag 21 december 2014 18:21 schreef eight het volgende:
[..]
Je moet ze natuurlijk wel normen & waarden leren. Wat veel mensen vergeten in deze discussie is dat de christelijke opvoeding veel meer omvat dan alleen het geloof. Op het kerkelijke gebeuren na kan ik mij (agnost) er prima in vinden.
Als je als ouders zijnde je kind niet christelijk wilt opvoeden is dat prima, maar daar moet wel wat voor in de plaats komen. Een kind heeft wel een richtlijn nodig.
Laten we wel wezen, de ouders van tegenwoordig hebben door het tweeverdienersmodel weinig tijd om hun kind op te voeden. Hierdoor worden kinderen ook nog eens door 3 a 4 verschillende partijen opgevoed (ouders, beide grootouders en school/naschoolse opvang).
Juist in deze situatie is een krachtige en eenduidige visie over opvoeding ontzettend belangrijk maar dat laatste ontbreekt tegenwoordig juist volledig.
Ik denk niet dat de volgende generatie volwassenen de fijnste gaat worden..
Theistisch met een aversie tegen andersdenkende ben ik net zo min voor. Het ligt in die aversie tegen andersdenkende. Daarin lijkt de anti-theist verdacht veel op dat reli gekje.quote:Op zondag 21 december 2014 18:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Valt erg mee hoor. Dat soort boeken hebben we niet in huis, dat soort tv kijken we niet en op dat soort plaatsen komen we niet.
[..]
Hangt er vanaf wat je een kunstgreep noemt.
Maar vanwaar die afkeer van antitheïsme? Waarom zou iemand zijn kinderen wel theïstisch, maar niet antitheïstisch op mogen voeden?
Ja? Daar snap ik echt helemaal niets van.quote:Op zondag 21 december 2014 18:21 schreef eight het volgende:
[..]
Je moet ze natuurlijk wel normen & waarden leren. Wat veel mensen vergeten in deze discussie is dat de christelijke opvoeding veel meer omvat dan alleen het geloof. Op het kerkelijke gebeuren na kan ik mij (agnost) er prima in vinden.
Wat een ongelofelijke onzin. Balkenende-praat.quote:Als je als ouders zijnde je kind niet christelijk wilt opvoeden is dat prima, maar daar moet wel wat voor in de plaats komen. Een kind heeft wel een richtlijn nodig.
Dyslectie komt het dichtste in de buurt, maar ik vind het te mild om het dyslectie te noemen, heb er verder niet zoveel last van.quote:
Oh oké.quote:Op zondag 21 december 2014 18:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Dyslectie komt het dichtste in de buurt, maar ik vind het te mild om het dyslectie te noemen, heb er verder niet zoveel last van.
Volgens mij heb ik nergens ook maar de suggestie gewekt dat ik mijn kinderen een aversie tegen andersdenkenden aanleer. Ik wil niet dat ze met christelijke ellende geconfronteerd worden, aangezien ik het christendom een uitermate kwaadaardige religie vind. Dat heeft helemaal niets met haat tegen andersdenkenden te maken. Integendeel!quote:Op zondag 21 december 2014 18:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Theistisch met een aversie tegen andersdenkende ben ik net zo min voor. Het ligt in die aversie tegen andersdenkende. Daarin lijkt de anti-theist verdacht veel op dat reli gekje.
Als je het over christelijke ellende hebt, ze weghoudt bij religieuze (persoonlijke) uitingen, overstuur raakt als je kind een erfstuk krijgt dat een religieus tintje is, of een kinderbijbel of een kerststalletje, het een uitermate kwaadaardig iets vindt ga je dat meegeven. Het is amper doenelijk om dat niet te doen.quote:Op zondag 21 december 2014 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik nergens ook maar de suggestie gewekt dat ik mijn kinderen een aversie tegen andersdenkenden aanleer. Ik wil niet dat ze met christelijke ellende worden geconfronteerd worden, aangezien ik het christendom een uitermate kwaadaardige religie vind. Dat heeft helemaal niets met haat tegen andersdenkenden te maken. Integendeel!
Als je je kinderen normen en waarden wilt meegeven, dan moet je ze juist niet christelijk opvoeden.quote:Op zondag 21 december 2014 18:21 schreef eight het volgende:
[..]
Als je als ouders zijnde je kind niet christelijk wilt opvoeden is dat prima, maar daar moet wel wat voor in de plaats komen. Een kind heeft wel een richtlijn nodig.
Laten we wel wezen, de ouders van tegenwoordig hebben door het tweeverdienersmodel weinig tijd om hun kind op te voeden. Hierdoor worden kinderen ook nog eens door 3 a 4 verschillende partijen opgevoed (ouders, beide grootouders en school/naschoolse opvang).
Juist in deze situatie is een krachtige en eenduidige visie over opvoeding ontzettend belangrijk maar dat laatste ontbreekt tegenwoordig juist volledig.
Ik denk niet dat de volgende generatie volwassenen de fijnste gaat worden..
Ik raak nergens overstuur van. Ik wil niet dat ze in aanraking komen met perverse ideologieën. En ja, ik hoop inderdaad dat ze die opvatting later ook zullen hebben.quote:Op zondag 21 december 2014 18:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Als je het over christelijke ellende hebt, ze weghoudt bij religieuze (persoonlijke) uitingen, overstuur raakt als je kind een erfstuk krijgt dat een religieus tintje is, of een kinderbijbel of een kerststalletje, het een uitermate kwaadaardig iets vindt ga je dat meegeven. Het is amper doenelijk om dat niet te doen.
Ik heb een enorme aversie tegen het christendom.quote:Aversie zeg ik dan ook, expres geen haat, jij kan niet met recht zeggen dat je geen aversie hebt tegen het christendom.
Wat is nou eigenlijk je punt?quote:Ik zeg niet dat jij dit in je opvoeding zo brengt, vandaar ook dat ik zei als je zo stellig bent als hier op het forum. En ik ken wel een enkeling die dat is, aan beide kanten van het spectrum.
Het punt waarmee ik begon, je angst dat je kinderen "besmet" raken door het christendom, je angst dat ze geindoctrineerd worden door zelfs die kleine (persoonlijke) uitingen in combi met je onversneden aversie maken dat je zelf het grootste gevaar voor nare indoctrinatie bent in het leven van je kinderen.quote:Op zondag 21 december 2014 18:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik raak nergens overstuur van. Ik wil niet dat ze in aanraking komen met perverse ideologieën. En ja, ik hoop inderdaad dat ze die opvatting later ook zullen hebben.
[..]
Ik heb een enorme aversie tegen het christendom.
[..]
Wat is nou eigenlijk je punt?
Duidelijk.quote:Op zondag 21 december 2014 18:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Het punt waarmee ik begon, je angst dat je kinderen "besmet" raken door het christendom, je angst dat ze geindoctrineerd worden door zelfs die kleine (persoonlijke) uitingen in combi met je onversneden aversie maken dat je zelf het grootste gevaar voor nare indoctrinatie bent in het leven van je kinderen.
Ik zeg niet dat je het doet he, alleen dat het iets is waarvoor je moet waken. Dat hoort nu eenmaal bij overtuigingen die anderen als het grote kwaad neerzetten met niet al teveel nuance erin.quote:Op zondag 21 december 2014 18:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Duidelijk.
Ik ben trouwens nog niet eerder een 'gevaar voor nare indoctrinatie' genoemd, maar voor alles is een eerste keer.
Besnijdenis vind ik overigens echt een zieke traditie. Daar zou de overheid echt in moeten grijpen.quote:Op zondag 21 december 2014 18:45 schreef Szikha het volgende:
TS, gewoon erover praten zoals volwassen mensen. Het zal geen probleem moeten zijn afhankelijk van de mentaliteit van je schoonouders of ze je kunnen begrijpen ( dus niet aan hun ideologie/ religie) .
Mijn nicht getrouwd met een man uit Afrika en hebben samen een zoontje. Haar man en zijn ouders wilde hem perse besnijden (cultuur niet uit religieuze overwegingen). Dat was heel moeilijk. Uiteindelijk ging iedereen akkoord met veel moeite (tja Afrikaanse cultuur) om het kind niet te besnijden.
Het is jouw kind. Jij beslist. Communiceer en maak er geen (onnodig) drama van.
Succes
Even kijken:quote:Op zondag 21 december 2014 18:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je het doet he, alleen dat het iets is waarvoor je moet waken. Dat hoort nu eenmaal bij overtuigingen die anderen als het grote kwaad neerzetten met niet al teveel nuance erin.
Ja, dat zei je wel.quote:Op zondag 21 december 2014 18:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Het punt waarmee ik begon, je angst dat je kinderen "besmet" raken door het christendom, je angst dat ze geindoctrineerd worden door zelfs die kleine (persoonlijke) uitingen in combi met je onversneden aversie maken dat je zelf het grootste gevaar voor nare indoctrinatie bent in het leven van je kinderen.
Waarom moet hij daarvoor waken? Ben je soms atheïsten als het grote kwaad aan het neerzetten met niet al te veel nuance erin door te stellen dat ze hun kinderen als religiefoben opvoeden?quote:Op zondag 21 december 2014 18:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je het doet he, alleen dat het iets is waarvoor je moet waken. Dat hoort nu eenmaal bij overtuigingen die anderen als het grote kwaad neerzetten met niet al teveel nuance erin.
Wat precies snap je niet?quote:Op zondag 21 december 2014 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja? Daar snap ik echt helemaal niets van.
Een paar van de 10 geboden meegeven in de opvoeding is toch niet zo'n gek idee?quote:Op zondag 21 december 2014 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je je als niet-christen goed kunt vinden in een christelijke opvoeding.
Welke bijvoorbeeld? Dat ze geen mensen mogen vermoorden? Als ik ze dat moet vertellen, dan zijn er wel een paar zaken ernstig misgegaan. Of dat ze geen andere god mogen aanbidden dan de christelijke? Welke geboden vind je goed om in een opvoeding langs te laten komen?quote:Op zondag 21 december 2014 19:25 schreef mootie het volgende:
[..]
Een paar van de 10 geboden meegeven in de opvoeding is toch niet zo'n gek idee?
Niet stelen, niet doden, niet vloeken, niet afgunstig zijn.quote:Op zondag 21 december 2014 19:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Welke bijvoorbeeld? Dat ze geen mensen mogen vermoorden? Als ik ze dat moet vertellen, dan zijn er wel een paar zaken ernstig misgegaan. Of dat ze geen andere god mogen aanbidden dan de christelijke? Welke geboden vind je goed om in een opvoeding langs te laten komen?
Ik vind het wel redelijk maf dat je de 10 geboden nodig hebt om duidelijk te krijgen dat stelen en moorden niet mag. Alsof niet misdadig zijn iets typisch christelijks is of zo.quote:Op zondag 21 december 2014 19:28 schreef mootie het volgende:
[..]
Niet stelen, niet doden, niet vloeken, niet afgunstig zijn.
Ergens moet je je kinderen dit toch meegeven.
O, en heb je daar een ' heilig boek ' voor nodig ?quote:Op zondag 21 december 2014 19:28 schreef mootie het volgende:
[..]
Niet stelen, niet doden, niet vloeken, niet afgunstig zijn.
Ergens moet je je kinderen dit toch meegeven.
Ik zeg ook niet dat je de 10 geboden nodig hebt, maar dat je als ouder meestal toch wel een paar van de 10 geboden meegeeft.quote:Op zondag 21 december 2014 19:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind het wel redelijk maf dat je de 10 geboden nodig hebt om duidelijk te krijgen dat stelen en moorden niet mag. Alsof niet misdadig zijn iets typisch christelijks is of zo.
Schreeuwen op straat vind ik ook niet kunnen, maar dat staat niet in de tien geboden. Best jammer, want schreeuwen op straat vind ik stukken lomper dan een vloek. Vloeken zijn nuttig, schreeuwen op straat is lomp en asociaal.
Ik snap het punt dat je wil maken niet. Als ik zeg dat stelen niet mag, dan komt dat automatisch uit de Bijbel of zo?quote:Op zondag 21 december 2014 19:36 schreef mootie het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je de 10 geboden nodig hebt, maar dat je als ouder meestal toch wel een paar van de 10 geboden meegeeft.
Volgens mij was het voor de bijbel al niet de bedoeling dat je zou stelenquote:Op zondag 21 december 2014 19:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap het punt dat je wil maken niet. Als ik zeg dat stelen niet mag, dan komt dat automatisch uit de Bijbel of zo?
Precies. Wederom: alsof het typisch christelijk is om geen misdadiger te zijn. Onzin.quote:Op zondag 21 december 2014 19:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij was het voor de bijbel al niet de bedoeling dat je zou stelen
Nee, dat hebben ze destijds in een lekker handzaam jasje gegoten om de massa een beetje in de hand te houden. En het werkt, dat blijkt wel.quote:Op zondag 21 december 2014 19:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Precies. Wederom: alsof het typisch christelijk is om geen misdadiger te zijn. Onzin.
Een paar open deuren, wat moralisme en wat religieus gedrein. Voila, de tien geboden.quote:Op zondag 21 december 2014 19:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, dat hebben ze destijds in een lekker handzaam jasje gegoten om de massa een beetje in de hand te houden. En het werkt, dat blijkt wel.
Nee, dat zijn min of meer normale fatsoensnormen. Ze kunnen er zelf niet zoveel aan doen dat ze in de bijbel staan.quote:Op zondag 21 december 2014 19:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap het punt dat je wil maken niet. Als ik zeg dat stelen niet mag, dan komt dat automatisch uit de Bijbel of zo?
Dan mis ik je punt nu echt voor de volle 100%.quote:Op zondag 21 december 2014 19:43 schreef mootie het volgende:
[..]
Nee, dat zijn min of meer normale fatsoensnormen. Ze kunnen er zelf niet zoveel aan doen dat ze in de bijbel staan.
Ik ook bijna.quote:Op zondag 21 december 2014 19:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan mis ik je punt nu echt voor de volle 100%.
Waar het volgens mij fout gaat is dat je in dezelfde constructie trapt als zovelen. In de Bijbel staan ook een paar dingen die de meeste mensen 'goed' zullen noemen. Christenen wijzen daar naar als ze hun geloof willen promoten, maar negeren dan doodleuk dat die zaken vrijwel altijd open deuren zijn.quote:Op zondag 21 december 2014 19:47 schreef mootie het volgende:
[..]
Ik ook bijna.![]()
Ik krijg het niet fatsoenlijk verwoord.
Ik heb me nooit gestoord aan het katholieke gebeuren. Zolang het je niet wordt opgedrongen en genoeg de ruimte krijgt om je eigen mening te vormen is er ook weinig mis mee. Ik heb het altijd meer gezien als een sinterklaas voor volwassenen.quote:Op zondag 21 december 2014 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je je als niet-christen goed kunt vinden in een christelijke opvoeding.
Maar stuur je er ook niet op aan in je opvoeding om een voorbeeld te stellen hoe je omgaat met andersdenkenden? Als jouw kinderen later het internet opgaan zullen ze toch meer gezien moeten hebben dan Jip en Janneke. Anders kunnen ze hun weg niet vinden in goed/kwaad lijkt mij.quote:Op zondag 21 december 2014 18:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik raak nergens overstuur van. Ik wil niet dat ze in aanraking komen met perverse ideologieën. En ja, ik hoop inderdaad dat ze die opvatting later ook zullen hebben.
Het zou juist vreemd en ongeloofwaardig zijn als het zou ontbreken in de 10 geboden.quote:Op zondag 21 december 2014 19:43 schreef mootie het volgende:
[..]
Nee, dat zijn min of meer normale fatsoensnormen. Ze kunnen er zelf niet zoveel aan doen dat ze in de bijbel staan.
'Zondigen'? Bedoel je daar crimineel gedrag mee? Kun je dat ook onderbouwen met enige cijfers? Want uit de cijfers die ik ken blijkt dat gelovigen net zo vaak crimineel gedrag vertonen als ongelovigen.quote:Op zondag 21 december 2014 19:54 schreef eight het volgende:
Allen dit sprookje zorgt er doorgaans voor dat mensen die geneigd zijn om te zondigen op het rechte pad blijven.
Natuurlijk. Mijn moeder/hun oma is gereformeerd. Veel andersdenkender worden ze niet. Maar zij kent mijn opvattingen, dus daar valt ze de kinderen niet mee lastig. Da's een kwestie van vertrouwen.quote:Op zondag 21 december 2014 19:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar stuur je er ook niet op aan in je opvoeding om een voorbeeld te stellen hoe je omgaat met andersdenkenden?
Dit kan ik niet volgen. Er is wel wat meer in de wereld dan Jip en Janneke en de Bijbel hoor.quote:Als jouw kinderen later het internet opgaan zullen ze toch meer gezien moeten hebben dan Jip en Janneke.
Goed en kwaad als objectieve oordelen vind ik bijzonder stompzinnig.quote:Anders kunnen ze hun weg niet vinden in goed/kwaad lijkt mij.
En wat vind je ervan dat slavernij bijvoorbeeld niet verboden wordt in de tien geboden? Maakt dat ze ook vreemd en ongeloofwaardig?quote:Op zondag 21 december 2014 19:56 schreef eight het volgende:
[..]
Het zou juist vreemd en ongeloofwaardig zijn als het zou ontbreken in de 10 geboden.
Nou, je waakt over de invloed van perverse ideologieën zeg je. Dan neem ik aan dat je ze voor alle perverse indrukken behoedt. Dus TV, internet, film zul je toch in de gaten moeten houden. Ze zouden er eens door gegrepen kunnen worden.quote:Op zondag 21 december 2014 20:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Natuurlijk. Mijn moeder/hun oma is gereformeerd. Veel andersdenkender worden ze niet. Maar zij kent mijn opvattingen, dus daar valt ze de kinderen niet mee lastig. Da's een kwestie van vertrouwen.
[..]
Dit kan ik niet volgen. Er is wel wat meer in de wereld dan Jip en Janneke en de Bijbel hoor.
Ja, maar ik heb idd. geen cijfers. Ik redeneer hierin volledig vanuit de logica. De katholieken hebben angst gezaaid door te stellen dat er een hemel en een hel is en dat God hierop toeziet.quote:Op zondag 21 december 2014 19:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
'Zondigen'? Bedoel je daar crimineel gedrag mee? Kun je dat ook onderbouwen met enige cijfers? Want uit de cijfers die ik ken blijkt dat gelovigen net zo vaak crimineel gedrag vertonen als ongelovigen.
O, dat zit wel goed hoor. Concreet voorbeeld: toen ze vroegen hoe kippen geslacht worden hebben we dat op internet bekeken. Het journaal kijken ze ook gewoon mee. Ik heb er geen enkel probleem dat ze de wereld leren kennen. Natuurlijk niet.quote:Op zondag 21 december 2014 20:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, je waakt over de invloed van perverse ideologieën zeg je. Dan neem ik aan dat je ze voor alle perverse indrukken behoedt. Dus TV, internet, film zul je toch in de gaten moeten houden. Ze zouden er eens door gegrepen kunnen worden.
Toch komt er een moment dat je kinderen zelf gaan uitmaken wat zij wel en niet willen zien of beleven. Daar ben jij dan niet meer bij, ooit. Leer je hen wel zelf te oordelen...? Voor je 't weet krijg je van die Staphorster figuren die zo rigide als wat zijn.
http://repository.ubn.ru.(...)02342.pdf?sequence=1quote:Op zondag 21 december 2014 20:12 schreef eight het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb idd. geen cijfers. Ik redeneer hierin volledig vanuit de logica. De katholieken hebben angst gezaaid door te stellen dat er een hemel en een hel is en dat God hierop toeziet.
Als je hierin echt geloofd dan ga je daarna leven is mijn gedachtengang.
Maar ik ben erg benieuwd naar de cijfers die jij kent. Ik hoop zelfs dat ze mij overtuigen want het voorkomen van zonden is m.i. een van de weinige positieve zaken die het christendom gebracht hebben en het zou mooi zijn als dit niet eens blijkt te kloppen.
Vind ik een prima uitgangspunt.quote:Op zondag 21 december 2014 20:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, dat zit wel goed hoor. Concreet voorbeeld: toen ze vroegen hoe kippen geslacht worden hebben we dat op internet bekeken. Het journaal kijken ze ook gewoon mee. Ik heb er geen enkel probleem dat ze de wereld leren kennen. Natuurlijk niet.
Het verschil zit hierin: films met geweld erin? Prima. Films waarin geweld verheerlijkt wordt: nee. Films met seks erin? Prima. Films waarin seks van allerlei oordelen wordt voorzien: nee. Enzovoort.
Ik vind gelovigen niet bedreigend. Ik vind het christendom extreem verwerpelijk. De redenen daarvoor zijn nogal talrijk.quote:Op zondag 21 december 2014 20:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vind ik een prima uitgangspunt.
Toch snap ik niet helemaal waarom je gelovigen/geloof zo bedreigend vindt. Of heb ik dat niet goed begrepen?
Oh.quote:Op zondag 21 december 2014 20:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind gelovigen niet bedreigend. Ik vind het christendom extreem verwerpelijk. De redenen daarvoor zijn nogal talrijk.
Hoeft ook niet hoor, maar om een voorbeeld te noemen: de erfzonde. Ik vind het extreem verwerpelijk om kinderen te vertellen dat ze in essentie slecht zijn. Ik kan er echt met mijn verstand niet bij hoe mensen dat hun eigen kinderen wijs kunnen maken.quote:Op zondag 21 december 2014 20:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh.
Ik heb niet de kennis om daarover te discussiëren.
Ah, dat kan ik wel beter volgen.quote:Op zondag 21 december 2014 20:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoeft ook niet hoor, maar om een voorbeeld te noemen: de erfzonde. Ik vind het extreem verwerpelijk om kinderen te vertellen dat ze in essentie slecht zijn. Ik kan er echt met mijn verstand niet bij hoe mensen dat hun eigen kinderen wijs kunnen maken.
Punt is dat er dan heel erg weinig overblijft. De schepping? Weg ermee, onzin. De joodse wetten? Weg ermee. Jezus? Weg. Openbaring? Weg!quote:Op zondag 21 december 2014 20:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ah, dat kan ik wel beter volgen.
De bijbel zou opnieuw geschreven moeten worden. Met de voorbeelden van nu. Niet uit een lang vervlogen tijd. Ik weet daar ook geen weg mee.
Weet ik ook allemaal te weinig van. Maar kun je de Bijbel niet samenvatten in: wees net zo goed voor de ander als voor jezelf....?quote:Op zondag 21 december 2014 20:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Punt is dat er dan heel erg weinig overblijft. De schepping? Weg ermee, onzin. De joodse wetten? Weg ermee. Jezus? Weg. Openbaring? Weg!
Ik zou eigenlijk niets in de Bijbel aan kunnen wijzen wat ik het bewaren waard vind.
Nee, sorry. De Bijbel laat zich eerder samenvatten als: de mens is slecht, eigenlijk verdient iedereen de dood, maar Jezus heeft je gered door heel veel te lijden, dus dat is een voorbeeld voor iedereen, dus nu moet je dankbaar zijn en nederig, want eigenlijk is god nog vreselijk boos en hij vindt genocide geen enkel probleem. O, en het eind der tijden wordt een megaslachting met extreem veel bloed en pijn. Vet heilig.quote:Op zondag 21 december 2014 20:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Weet ik ook allemaal te weinig van. Maar kun je de Bijbel niet samenvatten in: wees net zo goed voor de ander als voor jezelf....?
Nou ja, ik weet het ook eigenlijk niet.
Ik kan je niet van repliek dienen want ik weet het antwoord hierop óók niet. Maar de Bijbel is voor mij sowieso zo veelomvattend dat ik na drie zinnen de kluts kwijt raak. Dus voor de echte discussie hierover: dat kunnen anderen, ik niet.quote:Op zondag 21 december 2014 20:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, sorry. De Bijbel laat zich eerder samenvatten als: de mens is slecht, eigenlijk verdient iedereen de dood, maar Jezus heeft je gered door heel veel te lijden, dus dat is een voorbeeld voor iedereen, dus nu moet je dankbaar zijn en nederig, want eigenlijk is god nog vreselijk boos en hij vindt genocide geen enkel probleem. O, en het eind der tijden wordt een megaslachting met extreem veel bloed en pijn. Vet heilig.
Nee hoor.Je kent 'm niet. Da's heel wat anders.quote:Op zondag 21 december 2014 20:48 schreef Boca_Raton het volgende:
De Bijbel is voor mij boven mijn pet.
Toch moet ik delen kennen. Ik ben notabene katholiek opgevoed.quote:Op zondag 21 december 2014 20:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee hoor.Je kent 'm niet. Da's heel wat anders.
Dat zeg ik wel, gevaar voor is niet hetzelfde als het nu al doen.quote:Op zondag 21 december 2014 18:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Even kijken:
[..]
Ja, dat zei je wel.
Maar ieder zijn opvattingen hoor. Ik snap niet waar je dergelijke extreme veroordelingen vandaan haalt, maar ik kan daar wel mee leven geloof ik.
Heb je het artikel zelf wel gelezen? Dit is wellicht wel de slechtste bronvermelding ooit aangezien er het exact het tegenovergestelde wordt beweerd als dat jij claimt.quote:Op zondag 21 december 2014 20:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
http://repository.ubn.ru.(...)02342.pdf?sequence=1
Katholieken zijn meestal niet echt Bijbellezers.quote:Op zondag 21 december 2014 20:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Toch moet ik delen kennen. Ik ben notabene katholiek opgevoed.
Nee, niet eens een beetje, ben toch vrij duidelijk geweest in wat ik bedoel.quote:Op zondag 21 december 2014 18:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom moet hij daarvoor waken? Ben je soms atheïsten als het grote kwaad aan het neerzetten met niet al te veel nuance erin door te stellen dat ze hun kinderen als religiefoben opvoeden?
Nee, dat staat er niet. Kort door de bocht gezegd staat er dat er geen verband te vinden is tussen religiositeit en crimineel gedrag.quote:Op zondag 21 december 2014 20:52 schreef eight het volgende:
[..]
Heb je het artikel zelf wel gelezen? Dit is wellicht wel de slechtste bronvermelding ooit aangezien er het exact het tegenovergestelde wordt beweerd als dat jij claimt.
Het artikel zegt juist dat gelovigen (op uitzondering van fundamentalisme en orthodoxie) doorgaans minder crimineel gedrag vertonen dan niet-gelovigen..
Dus 'je bent een gevaar' is niet negatief bedoeld?quote:Op zondag 21 december 2014 20:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zeg ik wel, gevaar voor is niet hetzelfde als het nu al doen.
Nee, sorry. Het zal vast met die dyslexie te maken hebben, maar je communiceert bijzonder onduidelijk en warrig.quote:Op zondag 21 december 2014 20:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, niet eens een beetje, ben toch vrij duidelijk geweest in wat ik bedoel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |