quote:
Nou, vooruit dan..
1.Ne Obliviscaris - CitadelTevens mijn ontdekking van het jaar, geweldige prog plaat die me terug doet denken aan de tijd dat ik Opeth leerde kennen (Ten tijde van Blackwater park)
2.Mastodon - Once more round the sunWeer een top plaat van deze groep, en heel lang de topkandidaat voor de eerste plek geweest.
3.Solstafir - ottaWeer een prachtige, sfeervolle, meeslepende plaat uit IJsland.
4.Slipknot - 5: The Gray ChapterStrakke 'come back' plaat van de heren uit Iowa, die alleen maar sterker uit de recente periode lijken te zijn gekomen.
5.Triptykon - Melana ChasmataTom G Warrior gaat gewoon door met goede platen maken.
6.Opeth - Pale CommunionOf Opeth nog wel echt metal is zal de discussie nog wel even over doorgaan, maar het blijft knap dat hun typische stijl altijd aanwezig is, of ze nu benvloed worden door rock, pop of jazz.
7.Decapitated - Blood mantraHoewel er van het originele Decapitated niet veel meer over is, bevalt hun huidige stijl mij uitstekend.
8.Avatar - Hail the apocalypseWeer een strakke plaat van deze Zweden. Helaas een of twee iets mindere nummers, maar ook een paar sterke zoals bovenstaande Bloody Angel en de titel track.
9.Babymetal- BabymetalMijn 'guilty pleasure' in deze lijst; strakke Japanse Industrial met drie Japanse meisjes op zang, met traditionele Japanse invloeden, pop, rap en zelfs dubstep erin. Ontzettende rare combinatie, maar het werkt voor mij wel. Plus dat videos een stuk leuker zijn om naar te kijken..
10.Alcest - ShelterHeerlijke 'shoegaze' uit Frankrijk.
Teleurstelling van het jaar? Dat wordt dan de keuze tussen het melige en flauwe Z2 van Devin Townsend of de nieuwe Machine Head die helaas een stap terug is ten opzichte van de vorige drie platen.