Hoi allemaal,
Ik wil even mijn situatie schetsen sinds ik een heftig avondje met XTC heb gehad. Dit was een avond die voor mij is uitgelopen op een bad trip. Tijdens die bad trip had ik een heftige paniekaanval (hartkloppingen, onwijs zweten en dan weer ijskoud, gevoel dood te gaan etc). Ik wist op dit moment echter niet dat het een paniekaanval was, want ik had het nooit eerder gehad. Ik dacht gewoon dat ik erg bang was, meer niet.
Twee dagen later kreeg ik een paniekaanval op mijn werk. Was rustig ergens mee bezig, en opeens leken mijn hersenen uit te vallen. Kon opeens niet logisch meer nadenken en werd erg duizelig. Ook weer hartkloppingen en kreeg een dikke keel waardoor ik niet meer kon slikken. Ben toen even gaan zitten en na een halfuurtje was het grotendeels weg. Ook op dit moment wist ik niet dat dit een paniekaanval was. Ik dacht dat ik gewoon duizelig was (ben ik wel vaker) en dat het met het afgelopen weekend te maken had (XTC, slaaptekort, weinig gegeten).
Omdat ik dus niet wist dat er beide keren sprake was van een paniekaanval, kon ik relaxt verder leven zonder de angst te hebben om nog een keer zoiets mee te maken.
De weken erna voelde ik me emotioneel wel wat anders. Ik had een klein meningsverschil met mijn vriend, en dit trok ik me zo ontzettend aan dat ik onwijs heb lopen huilen. Als ik er nu aan terugdenk, was er eigenlijk vrij weinig aan de hand.
Ook was ik wat sneller aangevallen. Vervelende opmerkingen van bijvoorbeeld mijn vader kwamen hard aan, terwijl ik normaal gesproken zijn opmerkingen wel weg kan lachen.
Soms als ik bijvoorbeeld in de trein zat of thuis tv zat te kijken, werd ik uit het niets opeens een beetje zenuwachtig. Het voelde dan alsof mijn hersenen even in het diepe werden gezogen, ik kan het niet anders uitleggen. Deze momentjes duurden echter maar een paar seconden en ik besteedde er ook niet teveel aandacht aan.
Drie weken na de avond met XTC kreeg ik opeens in één week twee kleinere paniekaanvallen. Ik ben me toen wel zorgen gaan maken en ging op onderzoek uit op het internet. Hier las ik dat veel mensen na XTC(misbruik) last krijgen van angstaanvallen. Nu ik wist dat er sprake was van paniekaanvallen begon ik zelf ook echt paniekerig te worden. Ik heb een week lang in echte angst geleefd. Hele lichaam tintelde, kramp in handen en voeten, spanningshoofdpijn, zwaar gevoel achter neus, gespannen kaakspieren. Ik schrok werkelijk overal van, als er iets op de grond viel zat ik op het puntje van mijn stoel. Ik voelde me niet mezelf meer, ik heb mezelf aangekeken in de spiegel en gezegd: 'Dit ben jij niet'. Ik kon me in deze week goed voorstellen hoe een depressie voelt. Als ik over een viaduct liep, kon ik me voorstellen dat mensen de stap nemen om de sprong te maken. Begrijp me niet verkeerd, ik wilde dit lang niet zelf doen, maar ik kon het me wel vóórstellen dat mensen dit doen.
Ik was niet depressief, maar had wel lichte depressieve gedachten. Was vooral erg bang dat ik dat gevoel nooit meer kwijt zou raken en die gedachte was heel intens. Ben altijd een vrolijk meisje geweest en nu leek het alsof ik totaal werd overgenomen door iets waarvan ik niet wist wat het was. Ik kon geen middagen thuis op de bank zitten, daar werd ik somber en onrustig van. Zo was er een dag die ik vooral op de bank doorbracht, en opeens voelde ik me zo ontzettend opgefokt en had ik het idee dat ik iets MOEST doen, al wist ik niet wat. Ik ben toen maar een rondje gaan fietsen en dat hielp wel.
Na die heftige week ben ik heel voorzichtig verbetering gaan merken. Door de gedachte dat alles tussen mijn oren zat, lukte het me af en toe wel om het te relativeren. Hoe heftig het allemaal ook is, je gaat niet dood, dacht ik. Af en toe leefde ik opeens heel erg op. Dan dacht ik dat alles voorbij was en nooit meer bang zou zijn. En dan opeens was dat gevoel er weer, uit het niets.
Nu, precies twee maanden na de beruchte avond, ben ik er nog steeds niet vanaf. Het gaat echt stukken beter, dat zeker. Ik leef niet meer in volledige angst, het neemt me niet meer over zoals in die ene week. Maar ik heb zeker nog mijn momenten. Het ene moment ben ik rustig en ontspannen aan het werk, het andere moment ben ik weer lichtelijk angstig. Ik snap zelf echt niet goed waarom ik op zo'n moment angstig ben. Ik heb namelijk sinds die twee kleinere paniekaanvallen geen één aanval meer gehad (dat is nu vier weken geleden), dus waarom zou ik in godsnaam bang zijn voor nog een aanval? Ik ben ervan overtuigd dat ik er geen meer ga krijgen, maar toch blijf ik dat angstige gevoel houden. Ik slaap ook erg slecht en dat resulteert ook weer in somberheid. Ik heb bijvoorbeeld vaak dat ik me in mijn hoofd wel rustig voel als ik in bed lig, maar mijn lichaam maakt dan allemaal kleine spastische beweginkjes, vooral bij het inslapen.
Het is dus belangrijk te weten dat mijn situatie echt héél erg is verbeterd de afgelopen vier weken. Eigenlijk is dit redelijk vanzelf gegaan. Hoe ik eerst een week lang heb geleefd in pure angst en alles langs me heen ging, voel ik me nu over het algemeen wel weer de oude ik. Het zijn alleen die onverklaarbare angstige momenten die me in de weg zitten. Paar dagen geleden liep ik bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat en schrok ik intens van een etalagepop. Daarna had ik zoiets van: WAAROM schrik je zo erg van een etalagepop?
Nu is het zo met XTC dat het je serotoninevoorraad in één klap enorm omlaag haalt. Dit zou binnen drie maanden weer hersteld moeten zijn. Ik heb er grote hoop in dat dit bij mij de oorzaak is van mijn paniekaanvallen, en dat ik me over een maandje veel beter voel. Ik wil met dit lange verhaal vragen of er mensen zijn die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en hoe zij eruit zijn gekomen. Hoe en wanneer merkten jullie verbetering en ging dit vanzelf? Denken jullie dat dit een serotoninekwestie is en dus tijdelijk is? Ik slik nu sinds een paar dagen L-tryptofaan voor een steuntje in de rug.