http://www.nu.nl/politiek(...)vmbo-vernieuwen.htmlquote:Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt. Staatssecretaris Sander Dekker trekt daar 5,5 miljoen euro voor uit.
De scholen en het bedrijfsleven gaan het onderwijs meer samen vormgeven. Het geld is bedoeld om de docenten bij te spijkeren die de vernieuwde beroepsgerichte vakken moeten gaan geven.
Dit vind ik persoonlijk onzin.quote:Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.
Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Lees nog een keer waar je op reageert.quote:Op maandag 15 december 2014 14:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit vind ik persoonlijk onzin.
Beter zouden ze de oude stijl KMBO, LBO en MBO terugbrengen, daar kwamen tenminste volop vakmensen vandaan.
Voor mensen die ongeacht hoe slim ze zijn een vak willen leren waarin ze het vooral van hun handen moeten hebben is er geen goede opleiding meer op dit moment. Dat moeten ze terugbrengen.
Wij hebben als bedrijf een overéénkomst met een leerinstituut, en de jongens die na 2 jaar hiermee klaar zijn kunnen zelfstandig met een auto op stap om klanten te helpen. Jongens die een volle dagopleiding volgen leren bijna niets nuttigs meer en komen met twee linkerhanden op de werkvloer om daarna te constateren dat ze ondanks de opleiding nog steeds niets weten. Hierdoor blijven ze nog vele jaren onderaan in een bedrijf hangen.
Juist het bedrijfsleven is bij uitstek geschikt om de opleidingen te hervormen. Want scholen weten veelal niet meer welke kennis nodig is.
Bijna alle vakmannen van nu komen van dat soort oude opleidingen, en er komt ondanks de grote leerling aantallen bijna geen vakman meer bij.
Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over...... toch... of niet...?quote:Op maandag 15 december 2014 14:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Lees nog een keer waar je op reageert.
De echte wereld. Lol. De echte wereld is meer dan het bedrijfsleven, het echte leven is meer dan alleen werken.quote:Op maandag 15 december 2014 12:37 schreef Individual het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)vmbo-vernieuwen.html
Hoe effectief dit wordt vernieuwd weet ik niet, maar een betere aansluiting van onderwijs op het bedrijfsleven is goed.
Juist praktijkgerichte opleidingen sluiten beter aan op de echte wereld dan de hogere niveau's. Daarom is het een goed idee om juist de hogere niveau's beter te laten aansluiten op het bedrijfsleven.
Ik heb op een middelbare school met techniek en handenarbeid gezeten en de hoeveelheid diepte die ze daarmee in kunnen gaan qua tijd is zo klein. De basis van timmeren, technisch tekenen, elektriciteit en solderen zaten er wel mooi in. Ik zou niet weten waarom je dat geforceerd wil aan laten sluiten om een lokale meubelfabriek ofzo, twee jaar voordat die kinderen verhuizen naar een andere stad.quote:Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over..
Maar dat is ten dele, ik begrijp niet iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.
Waarom en timmeren en electro?quote:Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb op een middelbare school met techniek en handenarbeid gezeten en de hoeveelheid diepte die ze daarmee in kunnen gaan qua tijd is zo klein. De basis van timmeren, technisch tekenen, elektriciteit en solderen zaten er wel mooi in. Ik zou niet weten waarom je dat geforceerd wil aan laten sluiten om een lokale meubelfabriek ofzo, twee jaar voordat die kinderen verhuizen naar een andere stad.
Wat een bullshit. Niet iedereen is een boekenwurm. Sommige mensen vinden het veel leuker om met hun handen te werken en zijn niet zo goed in leren. Typisch geredeneerd vanuit jezelf dit.quote:Op maandag 15 december 2014 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Geen goed idee. Het middelbare onderwijs zou algemene vorming moeten zijn. Leren voor een vak doe je op voortgezet onderwijs.
Het onderwijs gaat kapot aan die zucht naar economisch nut.
Vreemd, veel bedrijven kunnen geen goede technici vinden. De vacatures zijn er volop, het werk ook, alleen de mensen zijn er niet.quote:Op maandag 15 december 2014 14:19 schreef Ryon het volgende:
"Er is geen werk in de regio, dus de leerlingen hoeven ook niets te leren. Van de 5.5 miljoen kopen we ballonnen en een paar extra voetballen zodat de koters nog wel wat te doen hebben."
Omdat je leerlingen de kans wil geven om verschillende dingen te doen, zodat ze een studiekeuze kunnen maken op basis van hun ervaringen en niet alleen een glanzende folder.quote:
Raar. Gek dat er zo weinig goede door de wol geverfde technici te vinden zijn onder 16-jarige zonder enige vorm van werkervaring.quote:Op maandag 15 december 2014 14:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vreemd, veel bedrijven kunnen geen goede technici vinden. De vacatures zijn er volop, het werk ook, alleen de mensen zijn er niet.
Of je leert zelf een vak. Opleidingen lopen vaak achter op de werkelijkheid, helemaal in vakken die te snel gaan voor school.quote:Op maandag 15 december 2014 14:23 schreef AgLarrr het volgende:
Als je een vak wilt leren ga je maar een vakopleiding doen.
quote:Op maandag 15 december 2014 14:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Niet iedereen is een boekenwurm. Sommige mensen vinden het veel leuker om met hun handen te werken en zijn niet zo goed in leren. Typisch geredeneerd vanuit jezelf dit.
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.quote:Op maandag 15 december 2014 14:52 schreef Individual het volgende:
[..]
Of je leert zelf een vak. Opleidingen lopen vaak achter op de werkelijkheid, helemaal in vakken die te snel gaan voor school.
Ik denk dat het hem vooral gaat om het woordje 'regionale'. Stel nou eens dat leerlingen er helemaal niet op zitten te wachten om in hun geboorteomgeving te blijven zitten maar elders in het land willen gaan werken? of een deel van de plaatselijke industrie gaat door omstandigheden failliet? Dan blijf je ineens zitten met een hele hoop mensen die een bijzonder specifiek vak hebben geleerd waar ze vervolgens nergens mee aan de bak komen.quote:Op maandag 15 december 2014 14:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter van niet, dan komt mijn posting zo dom over...... toch... of niet...?
Ik begrijp niet dat iemand dit "Praktijkvakken in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gaan beter aansluiten op de regionale arbeidsmarkt." een slecht plan kan vinden.
Degenen die er niet in geïnteresseerd zijn onthouden toch niets van het datgene wat ze op school leren. In wat voor droomwerkelijkheid leef jij waarin iedereen geïnteresseerd is in school? Sommigen vinden het leuk om monteur te worden en zijn daar tevreden mee.quote:Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Onzin.quote:Op maandag 15 december 2014 14:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Raar. Gek dat er zo weinig goede door de wol geverfde technici te vinden zijn onder 16-jarige zonder enige vorm van werkervaring.
Oké, is dat niet het punt dat ik probeer te maken? 40+ en 60 is nou niet bepaald 16..quote:Op maandag 15 december 2014 15:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Onzin.
Bij goede vaklui speelt leeftijd geen rol, wij hebben vorig jaar nog een techneut van 60 een vast contract gegeven. En van de contracten die wij uitdelen gaat meer dan de helft naar mensen boven de 40
Niet al het onderwijs dat nu op VMBO wordt aangeboden is zinvol. Veel kennisonderwijs is volkomen overbodig.quote:Op maandag 15 december 2014 15:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed plan. Onderwijs afschaffen en gewoon al die 12-jarigen thuis zelf een vak laten aanleren. Willen ze wat weten dan pakken ze wikipedia er maar bij. Staat toch alles.
Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.quote:Op maandag 15 december 2014 15:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Degenen die er niet in geïnteresseerd zijn onthouden toch niets van het datgene wat ze op school leren. In wat voor droomwerkelijkheid leef jij waarin iedereen geïnteresseerd is in school? Sommigen vinden het leuk om monteur te worden en zijn daar tevreden mee.
Ik denk dat je dit iets anders moet zien.quote:Op maandag 15 december 2014 15:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik denk dat het hem vooral gaat om het woordje 'regionale'. Stel nou eens dat leerlingen er helemaal niet op zitten te wachten om in hun geboorteomgeving te blijven zitten maar elders in het land willen gaan werken? of een deel van de plaatselijke industrie gaat door omstandigheden failliet? Dan blijf je ineens zitten met een hele hoop mensen die een bijzonder specifiek vak hebben geleerd waar ze vervolgens nergens mee aan de bak komen.
Wel als die tijd besteed kan worden aan scholing die nuttiger is voor het niveau van de leerling. Er zijn betrekkelijk weinig VMBO'ers die echt iets doen met hun aangeleerde kennis over jager-verzamelaars in prehistorisch Nederland.quote:Op maandag 15 december 2014 15:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, en sommige pubers vinden het leuk om de hele dag WoW te spelen terwijl moeders macaroni maakt en zijn daar ook tevreden mee. Geen reden om school dan maar af te schaffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |