abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147597565
Ik heb van mijn vader een royaal verjaardagscadeau gehad; een driehonderd euro.
Hartstikke mooi natuurlijk en 'we' (ik, jongste en vriend) hebben al besloten om er om te beginnen een frituur van te kopen. Maar dat kost maar een klein beetje van het geld.

Nu zit de rest me niet helemaal lekker. Ik zou graag wat van het geld aan mijn oudste geven die intern een opleiding volgt en dus niet profiteert van dingen die ik voor het gezin koop. Mijn vriend vindt dat onzin want mijn oudste maakt geen deel meer uit van het gezin in zijn ogen.
Hij wil graag dat ik een deel gebruik voor de inkopen van het kerstmenu. En dat zit mij dan weer niet helemaal lekker.
We hebben dit jaar namelijk diverse uitnodigingen ontvangen voor kerst maar hij wilde graag thuis eten. Dit terwijl ik juist wel blij was om eens een hele kerst niet te hoeven koken. Hij kan namelijk niet koken en mijn zoons zijn dit jaar met de kerst bij hun vader dus dat wordt dan alleen in de keuken staan. Tweede kerstdag wil hij wel in de middag naar zijn zus (die geen eters wil dit jaar) omdat zij jarig is die dag. Dan zelf koken is extra knudde omdat we dan laat thuis komen en het snel-snel iets in elkaar flansen wordt. Niet naar zijn zus is onbespreekbaar. Hij heeft mij overgehaald om alle uitnodigingen af te zeggen door mij voor te houden dat ik alle ingrediënten zou mogen kopen die ik wens en dat hij dat dan zou betalen; luxe eten dus. Maar nu ik dat vervoegde verjaardagscadeau heb gekregen wil hij dus dat ik mijn cadeaugeld daar deels aan ga besteden zodat hij die kosten niet heeft.

Ergens begrijp ik hem wel; als ik het geld heb, dan hoeft hij natuurlijk niet mee te betalen. Maar aan de andere kant; hij heeft het beloofd in ruil voor het afzeggen van die uitnodigingen omdat hij lekker ontspannen thuis wil eten.
En dan ben ik wel een vrouw.. maar moet mijn cadeaugeld besteed worden aan het huishoudgeld? Of is het idee achter geld cadeau geven juist dat je daar dingen voor jezelf voor koopt? Of in het ieder geval uitgeeft zoals je zelf wilt/wenst? Nu weet ik ook wel dat het bij mij altijd grotendeels uiteindelijk bij de kinderen terecht zal komen, maar toch...

Wat vinden jullie?
1) Uitgeven aan kerstinkopen voor het eten?
2) Een deel aan mijn oudste geven zodat hij er eens van uit kan gaan of zijn kamer wat aan kan kleden?
3) Alleen uitgeven aan mijzelf?
4) Alleen uitgeven aan wat ik wil (dus ook gezinsdingen die we anders niet doen want te duur?)
5) lekker in een la stoppen en gebruiken als er iets leuks voorbij komt voor mijzelf, mijn kinderen of mijn vriend (wat ik het liefste zou doen)?
6) Combinatie van bovenstaande?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouder1 op 15-12-2014 12:15:30 ]
pi_147597621
1,2 en 5
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_147597650
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:11 schreef pl4kkie het volgende:
1,2 en 5
6 dus
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_147597662
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:11 schreef pl4kkie het volgende:
1,2 en 5
Kan je ook onderbouwen waarom 1? Zoveel is het ook weer niet; Na die frituur, kerstinkopen en een fatsoenlijk bedrag naar oudste is het bijna op.

- OP aangepast en bedrag genoemd-
pi_147597855
2. Ik vind die kerel van jou nogal egoistisch overkomen eigenlijk. HIJ wil thuis eten en jij moet maar dat geld wat je eigenlijk aan je kind wilt uitgeven, aan zijn willetje uitgeven. Als hij niet de vader is, zou het voor mij al helemaal een makkelijke keus zijn. Kinderen komen eerst punt.
pi_147597863
Het is jouw geld dus je moet doen wat je zelf wil.
Als je wil kan je een gedeelte afstaan aan je oudste zoon of aan je vriend voor de boodschappen.
Je vriend heeft wel al beloofd om die boodschappen te betalen dus daar kan je hem gewoon aan houden.
pi_147597879
Je hebt het over maar 300 euro, als ik dit zo lees denk ik of sparen of schulden afbetalen.
  maandag 15 december 2014 @ 12:21:51 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_147597916
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:07 schreef Ouder1 het volgende: Ik zou graag wat van het geld aan mijn oudste geven die intern een opleiding volgt en dus niet profiteert van dingen die ik voor het gezin koop. Mijn vriend vindt dat onzin want mijn oudste maakt geen deel meer uit van het gezin in zijn ogen.
Hij wil graag dat ik een deel gebruik voor de inkopen van het kerstmenu.
Ik ga er even van uit dat je kinderen niet van je vriend zijn en dat jullie samenwonen. Dan is dit geen leuke reactie van je vriend. Wat ik mis is dat hij het respecteert dat je ook wat wilt reserveren voor je kind die niet thuis woont. Onaangename reactie, komt niet zo heel liefdevol op mij over.

quote:
Hij heeft mij overgehaald om alle uitnodigingen af te zeggen door mij voor te houden dat ik alle ingrediënten zou mogen kopen die ik wens en dat hij dat dan zou betalen; luxe eten dus. Maar nu ik dat vervoegde verjaardagscadeau heb gekregen wil hij dus dat ik mijn cadeaugeld daar deels aan ga besteden zodat hij die kosten niet heeft.
Het moet dus hier aan op gaan.

Het is jouw verjaardagskado van jouw vader. Ik vind dat je dat mag besteden zoals jij dat wilt.
pi_147598067
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:20 schreef hoas het volgende:
Je hebt het over maar 300 euro, als ik dit zo lees denk ik of sparen of schulden afbetalen.
Ik heb geen schulden buiten mijn hypotheek en al een redelijk bedrag aan spaargeld voor noodgevallen. Wij (ik en zoons) leven echter behoorlijk krenterig (elke cent omdraaien) omdat ik nu al een tijdje werkloos ben dus dingen als het vervangen van een kapotte frituur blijven liggen en leuke dingen die geld kosten doe ik niet aan mee en mijn kinderen zelden (kinderen gaan bij mij altijd voor).
pi_147598239
Je moet ermee doen wat je zelf wil. Maar ik zou er niet het kerstdiner van betalen.
pi_147598257
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:21 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ga er even van uit dat je kinderen niet van je vriend zijn en dat jullie samenwonen. Dan is dit geen leuke reactie van je vriend. Wat ik mis is dat hij het respecteert dat je ook wat wilt reserveren voor je kind die niet thuis woont. Onaangename reactie, komt niet zo heel liefdevol op mij over.
We wonen niet samen; hij is wel elk weekeinde (vrijdagavond-maandagochtend) hier maar woont nog bij zijn ouders. Kinderen zijn idd niet van hem. Hij betaalt wel mee aan de kosten hier (en dat vind ik lief), eerst betaalde hij af en toe de boodschappen; tegenwoordig maakt hij maandelijks op eigen initiatief een bedrag over. Hij is namelijk voor mij best een dure kostganger; Hij rookt, drinkt vrij veel bier, wil grote porties vlees, heeft extra eten nodig omdat hij anders te veel afvalt, speelt veel spelletjes op een energievreter en staat erg lang onder een loeihete douche. Hij verdient minimumloon maar heeft dus vrijwel geen vaste lasten.

Voor wat betreft mijn oudste; het botert even niet zo heel erg goed en hij ziet het als 'omkopen' en oneerlijk tegenover de jongste omdat ik die dan geen geld geef maar mee laat profiteren van wat ik aanschaf (zoals die frituur).
  maandag 15 december 2014 @ 12:41:25 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_147598335
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

We wonen niet samen; hij is wel elk weekeinde (vrijdagavond-maandagochtend) hier maar woont nog bij zijn ouders. Kinderen zijn idd niet van hem. Hij betaalt wel mee aan de kosten hier (en dat vind ik lief), eerst betaalde hij af en toe de boodschappen; tegenwoordig maakt hij maandelijks op eigen initiatief een bedrag over. Hij is namelijk voor mij best een dure kostganger; Hij rookt, drinkt vrij veel bier, wil grote porties vlees, heeft extra eten nodig omdat hij anders te veel afvalt, speelt veel spelletjes op een energievreter en staat erg lang onder een loeihete douche. Hij verdient minimumloon maar heeft dus vrijwel geen vaste lasten.

Voor wat betreft mijn oudste; het botert even niet zo heel erg goed en hij ziet het als 'omkopen' en oneerlijk tegenover de jongste omdat ik die dan geen geld geef maar mee laat profiteren van wat ik aanschaf (zoals die frituur).
TS, ik moet me nu echt inhouden om niet boos te worden.

Ik zal het héél kort houden: ik vind hem overkomen als een aardige profiteur. Met weinig respect voor jou en jouw kinderen. Tevens lijkt hij een egoïstische krent te zijn. En dan ben ik héél netjes gebleven.

Laat je niets aanpraten over de keuzes die jij wilt maken voor je kinderen. Als het aan hem ligt, denk ik niet dat ze veel nog wat krijgen.

Waak daarover!
pi_147598360
Jullie hadden een duidelijke afspraak over het kerstdiner toch? Jij zegt alles af, kookt en hij betaalt. Ik zie niet in waarom dat nu zou veranderen nu jij (en niet hij dus) geld hebt gekregen.

Als jij het aan jouw kinderen wil geven, doe dat dan gewoon. Wat hij daarvan vindt maakt eigenlijk niet veel uit.
pi_147598510
Sowieso is het jouw cadeau en moet je het dus besteden aan jezelf, en dus niet aan je zoon geven of er kerstinkopen van doen.
En verder zou ik tegen je vriend zeggen dat als hij zo nodig thuis wil eten, hij dan ook een bijdrage mag leveren aan de bereiding van het diner.

Waarom later vrouwen altijd zo over zich heen lopen en gaan dan ergens anders klagen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_147598604
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

TS, ik moet me nu echt inhouden om niet boos te worden.

Ik zal het héél kort houden: ik vind hem overkomen als een aardige profiteur. Met weinig respect voor jou en jouw kinderen. Tevens lijkt hij een egoïstische krent te zijn. En dan ben ik héél netjes gebleven.

Laat je niets aanpraten over de keuzes die jij wilt maken voor je kinderen. Als het aan hem ligt, denk ik niet dat ze veel nog wat krijgen.

Waak daarover!
Dit is de eerste keer dat hij zo reageert. Hij zorgt juist financieel mee voor mijn kinderen; zo heeft hij een OV kaart voor oudste betaald toen die nog hier woonde (¤1047.-), afgelopen schooljaar een school evenement betaald voor jongste (¤357.-) en dit jaar de 'vrijwillige' ouderbijdrage voor jongste zodat die naar schoolfeesten kan en een kluisje heeft op school.
Ook is hij nooit te beroerd om eens voor ze te rijden, zijn creditcard te gebruiken als ze iets willen bestellen (en contant aan hem terug betalen) of te zorgen dat hij hier is als ik sporadisch eens van huis ben tijdens de avondmaaltijd (zoons koken dan).

Ik denk dat hij nu geconfronteerd wordt met hoe duur het leven eigenlijk is, iets waar hij helemaal geen ervaring mee heeft; hij betaalt bij zijn ouders ook geen kostgeld. Dat is voor hem best wel slikken. Vakanties zijn geen automatisme meer een driekeer per week stappen ook niet, ook maakt hij nu zelf zijn sigaretten ipv een pakje te kopen. Ik denk dat dat hem krenteriger maakt en dat hij daarom vindt dat ik dat geld maar moet besteden aan de kerstinkopen en niet deels aan luxe voor oudste.
pi_147598627
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:36 schreef Ouder1 het volgende:
We wonen niet samen; hij is wel elk weekeinde (vrijdagavond-maandagochtend) hier maar woont nog bij zijn ouders.
Wait whut? Jouw vriend woont nog thuis bij zijn ouders?
Is hij zo jong dat hij net zo oud is als jouw kinderen of woont hij al 40 jaar bij zijn ouders?

In beide gevallen lijkt me dat hij niet zoveel te zeggen heeft over hoe jij je cadeau besteed.
Wat moet je trouwens met een fucking frituurpan als je elke cent om moet draaien? Over verkwisting gesproken.
pi_147598677
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:49 schreef DroogDok het volgende:
Waarom later vrouwen altijd zo over zich heen lopen en gaan dan ergens anders klagen?
Ik klaag niet. Ik wil graag de mening van anderen; Ben ik egoïstisch als ik denk: Cadeaugeld is geld om uit te geven zoals ik wil, voor mijzelf? Al zou dat zijn aan het fijne gevoel als ik oudste iets kan toestoppen? Ben ik egoïstisch als ik hem de kerstinkopen laat betalen terwijl ik net ¤300.- heb gekregen om uit te geven?
Is cadeaugeld een onderdeel van je huishoudgeld of een extra die daar buiten gelaten hoort te worden?
pi_147598716
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:07 schreef Ouder1 het volgende:
Wat vinden jullie?
1) Uitgeven aan kerstinkopen voor het eten? nee!!!!
2) Een deel aan mijn oudste geven zodat hij er eens van uit kan gaan of zijn kamer wat aan kan kleden? nee als ik uit huis zou zijn zou ik niet van mijn ouders verwachten dat ze hun eigen verjaardagsgeld wat ze gekregen hebben van hun ouders aan mij zouden besteden
3) Alleen uitgeven aan mijzelf? ja!!!
4) Alleen uitgeven aan wat ik wil (dus ook gezinsdingen die we anders niet doen want te duur?) dat kan ook
5) lekker in een la stoppen en gebruiken als er iets leuks voorbij komt voor mijzelf, mijn kinderen of mijn vriend (wat ik het liefste zou doen)? ja dat kan ook
6) Combinatie van bovenstaande?
Het is jouw geld, doe er mee wat jij wil. Fuck die kerstinkopen, die vriend van je maakt zich er wel lekker makkelijk vanaf :') Ik zou een pizza kopen.
pi_147598769
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:56 schreef Kingstown het volgende:
Wat moet je trouwens met een fucking frituurpan als je elke cent om moet draaien? Over verkwisting gesproken.
Patatjes bakken ipv aardappels/pasta bij de maaltijd? Nu doe ik dat weleens in de oven maar dat is duurder en duurt langer dan frituren.
Frikandel frituren ipv stukje vlees bakken?

Gewoon, soms, omdat het lekker is om eens wat anders te eten dan aardappel-vlees-groente, pasta, rijst oid?
pi_147598806
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:58 schreef Ouder1 het volgende:
Is cadeaugeld een onderdeel van je huishoudgeld of een extra die daar buiten gelaten hoort te worden?
Overduidelijk dat laatste. Een cadeau is een cadeau.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_147598822
Laat die vriend koken en zijn eigen eten kopen wat denkt hij wel niet :') Ik vind dit echt een vaag verhaal.

Als je iedere cent omdraait dan komt nu ¤300,- heel goed uit lijkt me, als je dat aan iets uit gaat geven zoals kerst dan WTF volgens mij valt het allemaal wel mee met die krenterigheid. Zonder duur eten gaat kerst ook wel door hoor.

Zet het lekker op de bank of doe ermee wat JIJ wil, het is jouw geld, jij hebt het gekregen. Als jíj graag het wilt uitgeven aan kerst dan moet jíj dat doen, niet omdat die gozer het wil :')
pi_147598838
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 12:56 schreef Kingstown het volgende:
Frituren is de favoriete manier van voedselbereiding aan de onderkant van de samenleving.
  maandag 15 december 2014 @ 13:10:21 #23
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_147599000
Ik zou voor 2 en 5 gaan. Mening van jouw vriend daarover zou voor mij sowieso niet heel erg relevant zijn. Dus een deel naar zoon toe en de rest lekker opzij leggen. Het hoeft toch niet meteen uitgegeven te worden?
pi_147599065
Ik snap nog steeds niet dat mensen zich zo druk kunnen maken om 300 euro.
pi_147599076
quote:
3s.gif Op maandag 15 december 2014 13:04 schreef vera166 het volgende:
Als je iedere cent omdraait dan komt nu ¤300,- heel goed uit lijkt me, als je dat aan iets uit gaat geven zoals kerst dan WTF volgens mij valt het allemaal wel mee met die krenterigheid. Zonder duur eten gaat kerst ook wel door hoor.
Het is vooral dat ik zo vaak 'Nee' zeg tegen mijn kinderen en vooral mijzelf;
Nee, geen nieuwe winterjas al is de mijne nu 12 jaar oud en vertoont slijtsporen
Nee, niet uit eten, dat is te duur
Nee, geen nieuwe schoenen al zitten er gaatjes in
Nee, geen bijzonder toetje want dat is ¤0,25 duurder
Nee, geen kaas want dat is duur
Nee, niet met de auto naar het centrum want dat kost parkeergeld
Nee, niet naar de bios want dat is duur
Nee, niet naar de kapper al zit mijn haar voor geen meter, wacht maar tot ik weer een sollicitatiegesprek heb en het dus zinnig is
Nee, nee, nee, nee

Dat geld kan ik ook daaraan besteden... Snap je?

En die kerst was dus omdat hij thuis wilde eten ipv bij anderen. dat had dus nauwelijks wat gekost, was gezellig en voor mij gemakkelijk geweest. Hij heeft mij omgepraat door te zeggen dat ik dan de ingrediënten zou mogen kopen die ik wilde ipv te moeten kniepen op elke cent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')