quote:
Op zondag 14 december 2014 13:17 schreef Adrie072 het volgende:Taal hadden ze zo te horen snel onder de knie, voorbereiding/uitvoering van de plannen kwam er niet helemaal uit vind ik. Maar waarom ze nou voor deze locatie hebben gekozen, is me niet geheel duidelijk. Op het openingsfeestje waren bijvoorbeeld een boel Nederlanders aanwezig, waren dit nou vrienden of bewoners uit de omgeving?
Het wordt/is daar zo langzamerhand een Nederlandse enclave: de huizen zijn niet duur, zeker niet voor handige mensen, want dan kan je al voor 20 000 ¤ een opkanppertje op een goede lap grond kopen. In Ik Vertrek waren ook de campingeigenaren van St Nicolas des Biefs, ook Nederlanders. Bij St Priest de Laprugne camping le Paradou eva en Wouter, ook Nederlanders, bij La Chabanne, Laprugne camping le moulin Gitenay, Rop en Boukje, Nederlanders, die willen overigens verkopen.
Maandagmorgen op een terras in Le Mayet de Montagne verzamelen 20 à 30 Nederlanders uit de omgeving. Deels hebben die mensen net als ik een tweede huis hier, maar meer dan de helft zit hier permanent. Hun inkomsten halen ze uit kamerverhuur of het verhuren van hun hele huis via Natuurhuisje.nl of Bellevilla.nl, zelf gaan ze dan in een caravan gedurende de zomer, of ze hebben een blokhut gebouwd in een hoekje van hun terrein. Op de markt van Mayet staat ook altijd een kaasboer met Nederlandse kaas, een Nederlander.
Over de goedkoopte van de panden: Drie jaar geleden kwam een hotel in Laprugne op een veiling, het was gerestaureerd, en overal dubbelglas en gloedjenieuwe keuken, maar het echtpaar was bij een ongeluk om het leven gekomen, en de ene zoon woonde in Parijs, de andere in Clermont, en geen van beide had lust te gaan hotellieren. Hadden de tax en de impôt niets mee te maken, dokken voor een waardevol pand. Het heeft jaren te koop gestaan, en niemand wilde het. En elk jaar maar die belasting ophoesten waren ze zat, dus ze hadden ook geen minimumprijs vastgesteld. Alleen moest de koper ook de veilingkosten betalen, 2000 ¤ ongeveer. De hoogste bieder bood 4000 ¤. Eenmaal andermaal, verkocht! Dus voor in totaal 6000 ¤ een hotel met 12 kamers en een gloednieuwe keuken en overal dubbelglas. (Jammer dat ik dat 's avonds pas hoorde, ik heb wel spijt gehad dat ik niet op die veiling was, bon Dieu).
Maar goed, het is illustratief voor de omgeving. Er staat veel leeg, veel te koop en de verkopers hebben de hoop al opgegeven in veel gevallen. Je moet ook niet via een makelaar zoeken, ga lekker naar een van die Nederlandse campings, kijk rond en zoek zelf de eigenaar van zo'n duidelijk onbewoond pand. Die onthaalt je als een vorst, je bent vrienden voor het leven en voor vrijwel "rien" ben je tweedehuizenbezitter. Ik weet nog wel wat leuk gelegen huisjes die ik op mijn wandelingen gezien heb, juweeltjes half in het bos, en duidelijk al jaren onbewoond.