mijn auto heeft 5W40 of 10W40 nodig. Mijn vraag is dan ook, maakt het iets uit of ik die van Gamma pak (of action of whatever) of van een merk als Valvoline of Shell.quote:Op dinsdag 9 december 2014 15:54 schreef jitzzzze het volgende:
Zolang je geen high end sportwagen, auto met garantie of heel gevoelig motorblok hebt maakt het niet zo gek veel uit.
Maar doe wel de juiste viscositeiten en minerale/halfsyntheet/volsyntheet bij elkaar, anders wordt het echt een zooitje.
nee, tenzij je één van de uitzonderingen hebt die ik al noemde. En je geen minerale, halfsyntheet of volsyntheet gaat mengen en je 5w40 bij 5w40 giet.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:08 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
mijn auto heeft 5W40 of 10W40 nodig. Mijn vraag is dan ook, maakt het iets uit of ik die van Gamma pak (of action of whatever) of van een merk als Valvoline of Shell.
Tankstations vragen ook idiote bedragen. Gebruik zelf Castrol a 8 euro de liter die officieel iets van 28 euro ex btw de liter kost.quote:Op dinsdag 9 december 2014 14:49 schreef de_boswachter het volgende:
Moest toevallig vanmiddag even bij de Gamma zijn en zag dat ze er motorolie van het huismerk verkochten, maar ook Valvoline. Nou heb ik er verder geen verstand van, maar zit er nou verschil in 5W40 of 10W40 van de Gamma of die van Valvoline, los van het prijsverschil.
Viel me op dat het t.o.v. de tankstation literprijzen olie echt 25% scheelt ofzo....
Och, hangt van de auto af. Mijn ouwe 850 lust wel een slokje (olie), dus die krijgt gewoon goedkope olie. Ruikt allemaal hetzelfde wanneer het als blauw pluimpje uit de uitlaat komt.quote:Op woensdag 10 december 2014 16:41 schreef DS4 het volgende:
En nog 1 ding: voor die paar euro action olie erin flikkeren wat sommigen doen vind ik verkeerde zuinigheid.
Meeste koekblokken zijn misschien ook wel gekocht uit een oogpunt van verkeerde zuinigheid?quote:Op woensdag 10 december 2014 16:41 schreef DS4 het volgende:
En nog 1 ding: voor die paar euro action olie erin flikkeren wat sommigen doen vind ik verkeerde zuinigheid.
Bij de action staat oa ook valvoline. Zelfde product als bij de gamma alleen dan 10e per liter gpedkoper.quote:Op woensdag 10 december 2014 19:05 schreef DS4 het volgende:
Ja, je spaart zo 25 euro op de 20.000 km uit... Dat zijn bedragen die er toe doen!
Ik vertrouw die chemische bedrijven voor geen meter. Zie ze ervoor aan, om in dezelfde verpakking een andere samenstelling olie te gieten "speciaal" voor de action, of voor verkoop in woestijnlanden.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:17 schreef Flycoo het volgende:
[..]
Bij de action staat oa ook valvoline. Zelfde product als bij de gamma alleen dan 10e per liter gpedkoper.
100% dezelfde formulatie.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik vertrouw die chemische bedrijven voor geen meter. Zie ze ervoor aan, om in dezelfde verpakking een andere samenstelling olie te gieten "speciaal" voor de action, of voor verkoop in woestijnlanden.
Die zeggen niet zoveel over de daadwerkelijke samenstelling. Hoeveel en welke dopes erin zitten, hoelang de reinigende werking goed blijft, enz enz.quote:Op woensdag 10 december 2014 21:33 schreef Flycoo het volgende:
[..]
100% dezelfde formulatie.
kijk ook maar naar de specs en approvals.
onderzoek die aantoont dat synthetische olie van merk a in de praktijk een veel langere levensduur van de motor geeft aub?quote:Op woensdag 10 december 2014 16:41 schreef DS4 het volgende:
En nog 1 ding: voor die paar euro action olie erin flikkeren wat sommigen doen vind ik verkeerde zuinigheid.
Grote onzin, waar komt dit toch altijd vandaan? Motorolie is gewoon altijd mengbaar, zonder enkele gevolgen behalve dat de kwaliteit sneller richting de "slechtere" van de samenstelling gaat dan richting de "betere".. Dit komt omdat je additives door te mengen nooit beter kunt maken, maar wel wat minder effectief. Dus de gemiddelde kwaliteit van het mengsel zal iets naar beneden afwijken waarschijnlijk.quote:Op woensdag 10 december 2014 17:44 schreef Pauper_Bob het volgende:
Gewoon de juiste viscositeit (de voorgeschreven) gebruiken en zoals eerder genoemd geen synthetische en minerale door elkaar gooien. Dit gaat schuimen met een zware verminderde smeerwerking tot gevolg.
Ook al niet waar. Kijk maar eens goed op je olieflesje. Let vooral op: "Meets de requirements of:..." is niet het zelfde als "approved for:..."quote:Op woensdag 10 december 2014 21:33 schreef Flycoo het volgende:
[..]
100% dezelfde formulatie.
kijk ook maar naar de specs en approvals.
Ik heb een scooter waar van het blok steeds in elkaar draait na gebruik van action oliequote:Op woensdag 10 december 2014 22:30 schreef SuperFood het volgende:
wie zegt dat dure olie per definitie beter is. beter nog, wie kan het bewijzen.
Als de olie 400 graden wordt is de kwaliteit daarvan wel je kleinste probleem. Dit zegt niet zo veel over de praktijk, enkel dat de ene olie anders verbrandt dan de andere.quote:Op donderdag 11 december 2014 01:28 schreef NieuweNier het volgende:
Dit soort filmpjes dus. Maar dan met nog pauperdere olie
Castrol EDGE vs BMW 5W30 oils contest:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Castrol EDGE vs BMW 5W30 oils contest
Waar dat vandaan komt?quote:Op woensdag 10 december 2014 22:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Grote onzin, waar komt dit toch altijd vandaan? Motorolie is gewoon altijd mengbaar, zonder enkele gevolgen behalve dat de kwaliteit sneller richting de "slechtere" van de samenstelling gaat dan richting de "betere".. Dit komt omdat je additives door te mengen nooit beter kunt maken, maar wel wat minder effectief. Dus de gemiddelde kwaliteit van het mengsel zal iets naar beneden afwijken waarschijnlijk.
Als ik een mailtje naar de TD van een grote smeerolie fabrikant komt dit in mijn eigen mailbox terecht... Er zijn uiteraard genoeg soorten olie en additives die absoluut niet mengbaar zijn, zeker in turbines en industriële tandwielkasten en dergelijke. Maar dat zijn specifieke industriële toepassingen waarbij smeervoorschriften nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden.quote:Op donderdag 11 december 2014 09:17 schreef Pauper_Bob het volgende:
[..]
Waar dat vandaan komt?
Na 14 jaar werken met turbines en motoren die enkele slagjes groter zijn dan een auto-motortje.
Stuur gerust eens een mailtje naar de smeerolie-afdelingen van Shell, Castrol of BP.
Die zullen je ook vertellen dat je mineraal en synthetisch niet mag mengen omdat dit door de verschillende gebruikte dopes kan gaan schuimen.
Verschillende merken kunnen uiteraard wel worden gemengd. In de praktijk zal het inderdaad wel meevallen want voor auto's wordt niet vaak meer een vol minerale olie gebruikt omdat dit vaak duurder is dan (half)synthetisch.
Scheelt dan ook dat een automotor amper draaiuren maakt vergeleken met industriële motoren.quote:Op donderdag 11 december 2014 09:26 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Als ik een mailtje naar de TD van een grote smeerolie fabrikant komt dit in mijn eigen mailbox terecht... Er zijn uiteraard genoeg soorten olie en additives die absoluut niet mengbaar zijn, zeker in turbines en industriële tandwielkasten en dergelijke. Maar dat zijn specifieke industriële toepassingen waarbij smeervoorschriften nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden.
Een oliefabrikant kan niet hebben dat een of andere jandoedel bij het tankstation een kannetje minerale 15W40 in zijn nieuwe VW gooit waar een 504/507 in hoort dat het er meteen uit komt schuimen. Dit risico nemen ze dan ook niet en daarom zijn personenwagen/vrachtwagen motoroliën gewoon altijd mengbaar zonder risico.
Zoals eerder wel aangegeven: Het wordt er nooit beter van dus gewoon opletten wat je er in gooit heeft altijd de voorkeur. En dit verhaal zal een TD van elke grote oliefabrikant je bevestigen.
Daarom zeg ik dat je appels met peren vergelijkt en in deze kwestie het verschil tussen synthetisch, mineraal, semi-synthetisch, 5w30 of 15w40 voor de werking opzich niks uitmaakt.quote:Op donderdag 11 december 2014 09:30 schreef Pauper_Bob het volgende:
[..]
Scheelt dan ook dat een automotor amper draaiuren maakt vergeleken met industriële motoren.
Het is geen goed idee om ze te mengen (sowieso is het immers het beste om steeds dezelfde olie te gebruiken, of volledig over te gaan op een andere olie), maar zo lang als de classificatie van de olie gelijk is (API, niet de ACEA) kun je deze zonder enig probleem mengen en geldt ook dat deze backward compatibel moet zijn (je hoeft dus alleen maar in dezelfde klasse te blijven).quote:Op woensdag 10 december 2014 17:44 schreef Pauper_Bob het volgende:
zoals eerder genoemd geen synthetische en minerale door elkaar gooien. Dit gaat schuimen met een zware verminderde smeerwerking tot gevolg.
Nou zou ik ook niet zo snel valvoline kopen, maar waar je het product koopt maakt iig niet uit. Alleen: goede webshop zal net zo goedkoop zijn, OF er is iets aan de hand met de partij die bij de Action ligt.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:17 schreef Flycoo het volgende:
Bij de action staat oa ook valvoline. Zelfde product als bij de gamma alleen dan 10e per liter gpedkoper.
AMS, ik meen een jaar geleden ofzo: de meeste volsynthetische oliën op de markt zijn niet volsynthetisch...quote:Op woensdag 10 december 2014 22:21 schreef SuperFood het volgende:
onderzoek die aantoont dat synthetische olie van merk a in de praktijk een veel langere levensduur van de motor geeft aub?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop