In de uitzending van Nieuwsuur een zeer treurig item over hoogbegaafde kinderen welke daar problemen van ondervinden. Het gaat er vooral om dat de hoogbegaafde kinderen op school niet zich kunnen aanpassen aan de of de medescholieren, hetzij de lesstof of de wijze waarop onderwijs word gegeven. In Nederland een groot probleem, het lijkt wel alsof hoogbegaafde mensen vreemd of eng worden gevonden. Terwijl landen zoals China veel meer zich focust op dit soort mensen en ze dan ook speciaal onderwijs en dergelijke aanbied.
Verspillen we in Nederland op deze manier talent en de waarde van intelligentie? Want het bizarre is dat die hoogbegaafde kinderen zich niet kunnen handhaven in het onderwijs en stomweg uitvallen. Vervolgens krijgen 35 kinderen een dagbesteding maar daar maar mogen ze geen onderwijs krijgen.
De reden dat er geen onderwijs gegeven mag worden op de dagbesteding is dat het dan geen zorg meer is, maar onderwijs. En de dagbesteding word uit het Persoonsgebonden budget voor langdurig zieken betaald, en is dus zorg en geen onderwijs.
Hoe belachelijk is het dat in Nederland hoogbegaafdheid niet word benut omdat de dagbesteding word betaald uit een zorgpotje en niet een onderwijspotje. En dan wil Nederland een kenniseconomie? De kennis die we hebben die word verwaarloosd.
Wat vinden jullie, mogen hoogbegaafde kinderen op een dagbesteding onderwijs krijgen ook al word de dagbesteding niet door het onderwijs maar door de zorg betaald. Dat moet toch kunnen
Aanrader om helemaal te lezen,
Nieuwsuur;Enkele fragmenten;
quote:
Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd. Toch gaan ze niet naar school. De drie jongeren zijn drop-outs, ze liepen vast in het onderwijs. De drop-outs hebben een plek gevonden waar ze onder lotgenoten kunnen zijn: Feniks Talent in het Brabantse Sterksel.
De jongeren hebben in de jaren dat ze op school zaten, allerlei problemen ontwikkeld: van faalangst tot depressies. Daardoor zijn ze uit de leerplicht ontheven en zijn ze officieel 'thuiszitters'.
Feniks Talent begeleidt de jongeren op basis van een persoonsgebonden budget, PGB. De nieuwe eigenaar van Feniks, Tijl Koenderink, zou de jongeren graag meer willen bieden, maar dat is op dit moment niet mogelijk.
"Er is een frictie tussen wat we doen, wat we mogen doen en wat we willen doen. We bieden de jongeren maatschappelijke dagbesteding aan, vanuit het PGB. Met het doel dat ze niet terugvallen, dat doen we hier. Maar eigenlijk is dat niet het uitgangspunt van deze begeleiding. Je wilt kinderen helpen en kijken of ze hun diploma kunnen halen, maar dat mogen we op dit moment niet."
quote:
Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast. Dat realiseren mensen zich niet altijd.
quote:
Vanuit politiek Den Haag is er steeds meer aandacht voor toptalenten. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vindt dat er juist meer aandacht moet komen voor leerlingen met veel potentieel. Na jarenlange aandacht voor de onderpresteerders moet het roer om.
Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.
Quinny: "Ik kan de keren niet tellen dat mensen naar mij of mijn moeder toe kwamen en zeiden: ik zou willen dat ik ook zulke slimme kinderen had. En wij dachten, nee dat wil je niet. Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast."
Ondanks dat de politiek meer focus wil op toptalenten, is de toekomst van Feniks Talent onzeker. Het PGB gaat vanaf 1 januari over naar gemeenten. Of ze de organisatie in de toekomst blijven bekostigen, is nog totaal onduidelijk.
Ouders kijken of ze moeten verhuizen. Want het kan voorkomen dat op de plek waar je nu woont, een kind niet geholpen wordt. Terwijl op het moment dat je 5 kilometer verderop woont, binnen een andere gemeente, het kind wel geholpen wordt."
Definitie hoogbegaafdheid
Een vaste definitie van hoogbegaafdheid bestaat niet. Ongeveer 10 procent van alle leerlingen heeft kenmerken van hoogbegaafdheid. Een kenmerk is bijvoorbeeld een creatief denkvermogen of een IQ van 130 of hoger. Maar een lage score op intelligentietesten sluit hoogbegaafdheid niet uit.
Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Oorzaak uitval hoogbegaafde leerlingen
Veel hoogbegaafden hebben een creatieve, andere manier van denken en beleven, een sterke intrinsieke motivatie en sterke behoefte aan autonomie. Zij ervaren in het onderwijs niet genoeg ruimte om op hun manier, aansluitend bij hun passie/interesses, te kunnen leren. Vaak ontwikkelen ze een meervoudige problematiek.
Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Uiteindelijk wil Feniks ook graag een samenwerking met het onderwijs aangaan, zodat ze de jongeren ook een vorm van onderwijs kunnen aanbieden. Daarover worden gesprekken met scholen gevoerd.
quote:
Wat is hoogbegaafdheid? Ben ik hoogbegaafd?De definitie van hoogbegaafdheid die hier beter op zijn plaats is, is dat iemand die heel hoog scoort op een IQ test als hoogbegaafd gezien moet worden. Doorgaans wordt daarbij als grens een IQ score van 130 of hoger gehanteerd. Dat komt overeen met de 2,5% van de mensen met de hoogste score op een IQ test. Volgens deze definitie zijn er dan dus op 16 miljoen Nederlanders 400.000 hoogbegaafden.
Doe hier een IQ test, ben jij hoogbegaafd?Vereniging hoogbegaafde Nederland,
Mensa.Indien je bij een IQ test 120 of hoger scoort dan kom je al in aanmerking om door Mensa getest te worden op hoogbegaafdheid.
Ikzelf ben twee keer uitgenodigd voor een dergelijk onderzoek maar ik heb zelf twee keer geweigerd. Mijn keus om te weigeren was dat er door wat persoonlijke problemen al meerdere etiketjes en labels op mij waren geplakt en ik mijzelf niet nogmaals in een hokje geplaatst wilde zien. Ik herken dan ook de problematiek van die kinderen en ik hoop bij god dat er eens wat verandert in Nederland, want ook ik had meer van mijn leven kunnen maken dan dat het er tot heden van gekomen is. Maar ach ik ben nog jong, pas 40 jaar, dus nog genoeg kansen om alsnog er iets meer van te maken.
Reacties zoals, te lang niet gelezen, of OP niet gelezen. Als je het onderwerp niet leest hoef je ook niet te reageren. Want eigenlijk is dat heel dom. Hoe kan je ergens op reageren als je geeneens weet waar het over gaat. Gezeik over spelfouten in de OP of anderszins mogen in de slowchat, die vind je
hier.
Dus ook al behoor je niet tot de hoogbegaafde, de zwakzinnige reacties mogen achterwege blijven

Dan blijft dit topic van vervuiling verschoond, dank u wel voor de medewerking.