abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147377431
In de uitzending van Nieuwsuur een zeer treurig item over hoogbegaafde kinderen welke daar problemen van ondervinden. Het gaat er vooral om dat de hoogbegaafde kinderen op school niet zich kunnen aanpassen aan de of de medescholieren, hetzij de lesstof of de wijze waarop onderwijs word gegeven. In Nederland een groot probleem, het lijkt wel alsof hoogbegaafde mensen vreemd of eng worden gevonden. Terwijl landen zoals China veel meer zich focust op dit soort mensen en ze dan ook speciaal onderwijs en dergelijke aanbied.

Verspillen we in Nederland op deze manier talent en de waarde van intelligentie? Want het bizarre is dat die hoogbegaafde kinderen zich niet kunnen handhaven in het onderwijs en stomweg uitvallen. Vervolgens krijgen 35 kinderen een dagbesteding maar daar maar mogen ze geen onderwijs krijgen.

De reden dat er geen onderwijs gegeven mag worden op de dagbesteding is dat het dan geen zorg meer is, maar onderwijs. En de dagbesteding word uit het Persoonsgebonden budget voor langdurig zieken betaald, en is dus zorg en geen onderwijs.

Hoe belachelijk is het dat in Nederland hoogbegaafdheid niet word benut omdat de dagbesteding word betaald uit een zorgpotje en niet een onderwijspotje. En dan wil Nederland een kenniseconomie? De kennis die we hebben die word verwaarloosd.

Wat vinden jullie, mogen hoogbegaafde kinderen op een dagbesteding onderwijs krijgen ook al word de dagbesteding niet door het onderwijs maar door de zorg betaald. Dat moet toch kunnen :?

Aanrader om helemaal te lezen, Nieuwsuur;

Enkele fragmenten;
quote:
Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd. Toch gaan ze niet naar school. De drie jongeren zijn drop-outs, ze liepen vast in het onderwijs. De drop-outs hebben een plek gevonden waar ze onder lotgenoten kunnen zijn: Feniks Talent in het Brabantse Sterksel.

De jongeren hebben in de jaren dat ze op school zaten, allerlei problemen ontwikkeld: van faalangst tot depressies. Daardoor zijn ze uit de leerplicht ontheven en zijn ze officieel 'thuiszitters'.

Feniks Talent begeleidt de jongeren op basis van een persoonsgebonden budget, PGB. De nieuwe eigenaar van Feniks, Tijl Koenderink, zou de jongeren graag meer willen bieden, maar dat is op dit moment niet mogelijk.

"Er is een frictie tussen wat we doen, wat we mogen doen en wat we willen doen. We bieden de jongeren maatschappelijke dagbesteding aan, vanuit het PGB. Met het doel dat ze niet terugvallen, dat doen we hier. Maar eigenlijk is dat niet het uitgangspunt van deze begeleiding. Je wilt kinderen helpen en kijken of ze hun diploma kunnen halen, maar dat mogen we op dit moment niet."
quote:
Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast. Dat realiseren mensen zich niet altijd.
quote:
Vanuit politiek Den Haag is er steeds meer aandacht voor toptalenten. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vindt dat er juist meer aandacht moet komen voor leerlingen met veel potentieel. Na jarenlange aandacht voor de onderpresteerders moet het roer om.

Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.

Quinny: "Ik kan de keren niet tellen dat mensen naar mij of mijn moeder toe kwamen en zeiden: ik zou willen dat ik ook zulke slimme kinderen had. En wij dachten, nee dat wil je niet. Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast."

Ondanks dat de politiek meer focus wil op toptalenten, is de toekomst van Feniks Talent onzeker. Het PGB gaat vanaf 1 januari over naar gemeenten. Of ze de organisatie in de toekomst blijven bekostigen, is nog totaal onduidelijk.

Ouders kijken of ze moeten verhuizen. Want het kan voorkomen dat op de plek waar je nu woont, een kind niet geholpen wordt. Terwijl op het moment dat je 5 kilometer verderop woont, binnen een andere gemeente, het kind wel geholpen wordt."
Definitie hoogbegaafdheid

Een vaste definitie van hoogbegaafdheid bestaat niet. Ongeveer 10 procent van alle leerlingen heeft kenmerken van hoogbegaafdheid. Een kenmerk is bijvoorbeeld een creatief denkvermogen of een IQ van 130 of hoger. Maar een lage score op intelligentietesten sluit hoogbegaafdheid niet uit.

Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Oorzaak uitval hoogbegaafde leerlingen

Veel hoogbegaafden hebben een creatieve, andere manier van denken en beleven, een sterke intrinsieke motivatie en sterke behoefte aan autonomie. Zij ervaren in het onderwijs niet genoeg ruimte om op hun manier, aansluitend bij hun passie/interesses, te kunnen leren. Vaak ontwikkelen ze een meervoudige problematiek.

Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Uiteindelijk wil Feniks ook graag een samenwerking met het onderwijs aangaan, zodat ze de jongeren ook een vorm van onderwijs kunnen aanbieden. Daarover worden gesprekken met scholen gevoerd.
quote:
Wat is hoogbegaafdheid? Ben ik hoogbegaafd?

De definitie van hoogbegaafdheid die hier beter op zijn plaats is, is dat iemand die heel hoog scoort op een IQ test als hoogbegaafd gezien moet worden. Doorgaans wordt daarbij als grens een IQ score van 130 of hoger gehanteerd. Dat komt overeen met de 2,5% van de mensen met de hoogste score op een IQ test. Volgens deze definitie zijn er dan dus op 16 miljoen Nederlanders 400.000 hoogbegaafden.
Doe hier een IQ test, ben jij hoogbegaafd?

Vereniging hoogbegaafde Nederland, Mensa.
Indien je bij een IQ test 120 of hoger scoort dan kom je al in aanmerking om door Mensa getest te worden op hoogbegaafdheid.

Ikzelf ben twee keer uitgenodigd voor een dergelijk onderzoek maar ik heb zelf twee keer geweigerd. Mijn keus om te weigeren was dat er door wat persoonlijke problemen al meerdere etiketjes en labels op mij waren geplakt en ik mijzelf niet nogmaals in een hokje geplaatst wilde zien. Ik herken dan ook de problematiek van die kinderen en ik hoop bij god dat er eens wat verandert in Nederland, want ook ik had meer van mijn leven kunnen maken dan dat het er tot heden van gekomen is. Maar ach ik ben nog jong, pas 40 jaar, dus nog genoeg kansen om alsnog er iets meer van te maken. ;)

Reacties zoals, te lang niet gelezen, of OP niet gelezen. Als je het onderwerp niet leest hoef je ook niet te reageren. Want eigenlijk is dat heel dom. Hoe kan je ergens op reageren als je geeneens weet waar het over gaat. Gezeik over spelfouten in de OP of anderszins mogen in de slowchat, die vind je hier.

Dus ook al behoor je niet tot de hoogbegaafde, de zwakzinnige reacties mogen achterwege blijven :P Dan blijft dit topic van vervuiling verschoond, dank u wel voor de medewerking. ^O^
  zondag 7 december 2014 @ 23:10:48 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147377691
Dat ons onderwijssysteem niet is ingericht op deze groep is geen nieuws; binnen de mogelijkheden die scholen, leerkrachten, zorgverleners en alles eromheen op dit moment hebben is er ook weinig meer eer aan te behalen. Een regionaal centrum waar deze (toch redelijk beperkte) groep bijvoorbeeld 2 of 3 dagen per week terecht kan zou een goede investering zijn van de toch vaak duistere gelden in het onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147377797
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:05 schreef Het_fijtje het volgende:
IIk herken dan ook de problematiek van die kinderen en ik hoop bij god dat er eens wat verandert in Nederland, want ook ik had meer van mijn leven kunnen maken dan dat het er tot heden van gekomen is. Maar ach ik ben nog jong, pas 40 38 jaar, dus nog genoeg kansen om alsnog er iets meer van te maken. ;)

Dit.

Een aantal jaar geleden heeft de toenmalige minister binnen Mensa gevraagd om eens mee te denken over dit probleem. Ik heb vrij kort in die commissie gezeten (iets met dat ook tussen hoogbegaafden heel ijdele mensen zitten die zichzelf heel belangrijk vinden :+ )

Er is dus wél een wil. Ook bij de overheid.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_147377827
Je praat wel een beetje dedain over zwakbegaafden. Zowel hoogbegaafdheid als zwakbegaafdheid kunnen serieuze problemen veroorzaken, dus dat je het op zwakbegaafden munt zou je uit empathie niet moeten doen in mijn ogen. Allebei de groepen ondervinden problemen met hun intelligentie.

Verder was het inderdaad wel een goed stukje. Jammer dat er maar zo'n enkele plaats in heel Nederland voor zoiets is.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de steun verdwijnt, maar de kern van de problematiek pak je met zo'n dagbesteding niet aan. Waarom gaat het niet lekker op school? Zijn er manieren waarop we dat kunnen oplossen? Kunnen ze thuis wel hun ei kwijt in stimulerende hobby's of interesses?

Kortom:

Jammer dat de steun weggaat. Desalniettemin focussen op de oorzaken.
pi_147377874
Hoezo is ons onderwijssysteem niet geschikt voor hoogbegaafde? hoogbegaafde op de basisschool krijgen vaak extra en/of moeilijkere opdrachten en als ze dat zelfs makkelijk afgaat dan kunnen ze al naar het voorgezet onderwijs. En voor de hoogbegaafde op het voortgezet onderwijs gaat hetzelfde op.
pi_147377918
Onderwijs is in Nederland vooral gestoeld op de zesjescultuur.

We proberen van een 5 graag een 6 te maken. Maar van een 7 durven we dan geen 8 te maken. Soms is talent al vroeg zichtbaar, maar moeten mensen vooral ploeteren om vakken te behalen, waar ze totaal geen talent voor hebben. Er zouden uren moeten zijn waarbij je je talenten kunt ontplooien.

Ben je een rekenkundig wonder: twee uur per week extra rekenen of wiskunde. Taalknobbel? Verdieping in de vreemde talen of in het Nederlands.

Het geeft je net wat meer inhoud op de vervolgopleidingen.
pi_147377961
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef theunderdog het volgende:
Hoezo is ons onderwijssysteem niet geschikt voor hoogbegaafde? hoogbegaafde op de basisschool krijgen vaak extra en/of moeilijkere opdrachten en als ze dat zelfs makkelijk afgaat dan kunnen ze al naar het voorgezet onderwijs. En voor de hoogbegaafde op het voortgezet onderwijs gaat hetzelfde op.
Dat gebeurt nauwelijks en ook al helemaal niet gestructureerd. Je moet een leerkracht hebben die daadwerkelijk zich daarvoor wil inzetten, want op scholen is daarvoor nauwelijks tijd of ruimte. Past niet in het curriculum, hoor je dan. Logisch, want er zijn geen echte talentprogramma's op alle verschillende vlakken.
pi_147377996
Overigens is een IQ-test via internet onbetrouwbaar, dus waarom je naar die site linkt is mij niet duidelijk.
pi_147377997
quote:
14s.gif Op zondag 7 december 2014 23:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat gebeurt nauwelijks en ook al helemaal niet gestructureerd. Je moet een leerkracht hebben die daadwerkelijk zich daarvoor wil inzetten, want op scholen is daarvoor nauwelijks tijd of ruimte.
Oh naja, dan heb ik daar andere ervaringen mee. Mijn broertje is ook hoogbegaafd, en die heeft altijd extra en moeilijkere opdrachten gekregen.
  zondag 7 december 2014 @ 23:17:45 #10
346939 Janneke141
pi_147378001
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:14 schreef theunderdog het volgende:
Dit vertelt iedere school je op de open dag, maar in de praktijk is dit zo hard niet waar. Het is voor een leerkracht zo goed als ondoenlijk om inhoudelijk doeltreffend op dit niveau te differentiëren.

Ja, extra en/of moeilijkere opdrachten zijn beschikbaar en worden aan leerlingen gegeven - maar de middelen voor begeleiding ontbreken.
pi_147378031
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit vertelt iedere school je op de open dag, maar in de praktijk is dit zo hard niet waar. Het is voor een leerkracht zo goed als ondoenlijk om inhoudelijk doeltreffend op dit niveau te differentiëren.

Ja, extra en/of moeilijkere opdrachten zijn beschikbaar en worden aan leerlingen gegeven - maar de middelen voor begeleiding ontbreken.
Ik heb andere ervaringen.
pi_147378059
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het zal ook wel flink per instelling verschillen lijkt me.
pi_147378087
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat geeft al aan dat het dus een probleem is.
pi_147378100
quote:
10s.gif Op zondag 7 december 2014 23:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat geeft al aan dat het dus een probleem is.
Waarom?
  zondag 7 december 2014 @ 23:20:29 #15
346939 Janneke141
pi_147378112
quote:
2s.gif Op zondag 7 december 2014 23:19 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het zal ook wel flink per instelling verschillen lijkt me.
En per leraar. Maar je bent een knappe jongen (m/v) als je inhoudelijk met een hoogbegaafde leerling gaat zitten werken als achter je rug drie leerlingen met gedragsproblemen de hut afbreken en de rest van het werk houden.
pi_147378123
Was er hier geen topic vol met 'hoogbegaafden' die maar klaagden over hoe dom iedereen wel niet is en hoe moeilijk ze het vinden om 'intelligente gesprekken' te kunnen voeren.
  zondag 7 december 2014 @ 23:21:13 #17
346939 Janneke141
pi_147378141
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom?
Dit nodigt zó uit tot slechte grappen, maar ik zal het niet doen.

Omdat het kennelijk van school tot school verschilt, hoe goed de mogelijkheden zijn.
pi_147378150
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En per leraar. Maar je bent een knappe jongen (m/v) als je inhoudelijk met een hoogbegaafde leerling gaat zitten werken als achter je rug drie leerlingen met gedragsproblemen de hut afbreken en de rest van het werk houden.
Mijn broertje ging gewoon vaak apart zitten. Kreeg die veel moeilijkere opdrachten dan zijn klasgenootjes.
pi_147378165
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit nodigt zó uit tot slechte grappen, maar ik zal het niet doen.

Omdat het kennelijk van school tot school verschilt, hoe goed de mogelijkheden zijn.
Is hier ook ooit serieus onderzoek naar gedaan?
pi_147378177
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom?
Het feit dat er maar wat wordt aangerommeld. Op de ene school (sterker: in de ene klas...) worden er 'extra en moeilijke opdrachten' gegeven. Op de andere school (sterker: in de andere klas) wordt er niets aan gedaan.

Logisch ook: de overheid stimuleert dit niet en investeert niet in programma's.

En dat is niet beperkt tot hoogbegaafden. Dit geldt voor elk kind. Het ene kind is nu eenmaal beter in talen dan werken met zijn handen of ruimtelijk inzicht. Maar toch houden we vast aan 1 standaard vorm van onderwijs.
  zondag 7 december 2014 @ 23:22:22 #21
346939 Janneke141
pi_147378180
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Mijn broertje ging gewoon vaak apart zitten. Kreeg die veel moeilijkere opdrachten dan zijn klasgenootjes.
Dat is geen onderwijs.
pi_147378218
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is geen onderwijs.
Natuurlijk wel. Het is niet alsof die direct apart moest zitten ofzo .

Hij deed gewoon mee met de lesstof, maar omdat hij die zaken al zo snel op zich nam en alles snel af had mocht hij in een aparte kamer moeilijkere opdrachten maken.

Op die manier heeft hij zich goed kunnen ontwikkelen.
pi_147378219
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is geen onderwijs.
Bezigheidstherapie. (anders zit 'ie ook maar niets te doen)
pi_147378235
quote:
14s.gif Op zondag 7 december 2014 23:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het feit dat er maar wat wordt aangerommeld. Op de ene school (sterker: in de ene klas...) worden er 'extra en moeilijke opdrachten' gegeven. Op de andere school (sterker: in de andere klas) wordt er niets aan gedaan.

Logisch ook: de overheid stimuleert dit niet en investeert niet in programma's.

En dat is niet beperkt tot hoogbegaafden. Dit geldt voor elk kind. Het ene kind is nu eenmaal beter in talen dan werken met zijn handen of ruimtelijk inzicht. Maar toch houden we vast aan 1 standaard vorm van onderwijs.
Hier kan ik in meegaan.
pi_147378249
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Het is niet alsof die direct apart moest zitten ofzo .

Hij deed gewoon mee met de lesstof, maar omdat hij die zaken al zo snel op zich nam en alles snel af had mocht hij in een aparte kamer moeilijkere opdrachten maken.

Op die manier heeft hij zich goed kunnen ontwikkelen.
Ja, meer van hetzelfde. Dat is geen ontwikkeling van talent.

Maar goed... we dwalen af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')