Dat zeg ik ook steeds, dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is om terug te lopen als juist denkt dat je al op de terugweg bent.quote:Op maandag 8 december 2014 14:56 schreef Ceto het volgende:
Als je in de veronderstelling bent de goede richting op te lopen dan ga je niet opeens omkeren en helemaal dezelfde weg terug nemen. Je denkt dan eerder dat je een afslag gemist hebt, of een verkeerd pad hebt gevolgd. Je keert dan terug tot de laatste splitsing of zijpad en dan neem je het andere pad.
Joh, post je droom dan. Ik bedoel als Martin Luther King had gesproken "I have a dream, and I just won't tell ya what's in it!" was de roem ver te zoeken gebleven.quote:Op maandag 8 december 2014 16:08 schreef doorgaan het volgende:
Aha, gezien nu: een zekere Cindy. Nee, ik ben haar niet. Zit nu voor het eerst in mijn leven
op een forum. Ook geen helderziende.
Ik hoop dat bijv. dat t-shirt, blauw meen ik, wat hoog in een boom was gevonden, alsog ook
op dna wordt bekeken. Al is het niet van de meisjes, ze kunnen het wel gedragen hebben en
er zal meer dna op zijn te vinden.
Lonely Planet heeft er m.i. weinig mee te maken. Mijn aanname is dat de meiden nauwelijks een idee hadden van de route en van de geografie ten noorden van Boquete. In Nederland kun je zo'n toeristische route bijna niet fout doen, want op de cruciale plaatsen staan bordjes (en dan is er ook nog die goed leesbare routebeschrijving van de ANWB).quote:Op maandag 8 december 2014 16:10 schreef Deiner het volgende:
Toch frappant dat de uitvinding "door de beschrijving op Lonely Planet hadden ze het idee dat het pad in een lus liep", ooit geopperd in een krantenartikel, maar zonder ook maar een beetje basis, nu nog steeds in de publieke gedachten hangt als voor de hand liggende verklaring, een soort van nuloptie.
Het is een ver gezochte verklaring, niets simpels aan.
En de opvolgende 11 dagen ook nietquote:Op maandag 8 december 2014 16:46 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Lonely Planet heeft er m.i. weinig mee te maken. Mijn aanname is dat de meiden nauwelijks een idee hadden van de route en van de geografie ten noorden van Boquete. In Nederland kun je zo'n toeristische route bijna niet fout doen, want op de cruciale plaatsen staan bordjes (en dan is er ook nog die goed leesbare routebeschrijving van de ANWB).
Voor Nederlanders is de normale vorm van een toeristische tocht het rondje, de lus. De ANWB stuurt je meestal niet van A naar B en dan terug, maar bedenkt een afwisselende ronde, voor wandelaars, fietsers of autorijders. (Misschien hebben de meiden in Bocas, op het eiland Colón, al een rondje gelopen - wie zal het zeggen.) Wie slecht voorbereid, zonder ervaring, en een lusvormige route verwachtend aan het Pianistapad begint, zal niet snel gaan twijfelen. Pas toen het voorbij de quebrada donker begon te worden sloeg de bevreemding toe. Maar zoals Ceto al schrijft, zal zelfs op dat moment het besef dat het een heen-en-terug-route is waarschijnlijk niet zijn doorgedrongen.
(Alle verwijten aan het adres van Lonely Planet vond en vind ik trouwens grote flauwekul.)
Het zou zo kunnen zijn misgegaan, daar geef ik je gelijk in. Het lijkt mij ook dat als je eenmaal in tijdnood voor de keuze komt tussen doorlopen en terug, je niet teruggaat als je al dacht door te moeten lopen.quote:Op maandag 8 december 2014 16:46 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Lonely Planet heeft er m.i. weinig mee te maken. Mijn aanname is dat de meiden nauwelijks een idee hadden van de route en van de geografie ten noorden van Boquete. In Nederland kun je zo'n toeristische route bijna niet fout doen, want op de cruciale plaatsen staan bordjes (en dan is er ook nog die goed leesbare routebeschrijving van de ANWB).
Voor Nederlanders is de normale vorm van een toeristische tocht het rondje, de lus. De ANWB stuurt je meestal niet van A naar B en dan terug, maar bedenkt een afwisselende ronde, voor wandelaars, fietsers of autorijders. (Misschien hebben de meiden in Bocas, op het eiland Colón, al een rondje gelopen - wie zal het zeggen.) Wie slecht voorbereid, zonder ervaring, en een lusvormige route verwachtend aan het Pianistapad begint, zal niet snel gaan twijfelen. Pas toen het voorbij de quebrada donker begon te worden sloeg de bevreemding toe. Maar zoals Ceto al schrijft, zal zelfs op dat moment het besef dat het een heen-en-terug-route is waarschijnlijk niet zijn doorgedrongen.
(Alle verwijten aan het adres van Lonely Planet vond en vind ik trouwens grote flauwekul.)
volgens M.F. zag L. er waarschijnlijk zeker tegenop terug te moeten lopen door die smalle geulen heen. Misschien speelde dat bij de beslissing (doorlopen ipv. omkeren) een rol.quote:Op maandag 8 december 2014 16:53 schreef Deiner het volgende:
[..]
Het zou zo kunnen zijn misgegaan, daar geef ik je gelijk in. Het lijkt mij ook dat als je eenmaal in tijdnood voor de keuze komt tussen doorlopen en terug, je niet teruggaat als je al dacht door te moeten lopen.
Ik vind het niet een voor de hand liggende verklaring, maar het kan zeker.
Als L. echt angst gekregen zou hebben bij het lopen in die diepe geulen dan zouden ze wel onmiddellijk zijn teruggegaan omdat zij niet wisten wat er verder nog zou komen aan moeilijk terrein. Het zekere voor het onzekere, zou ik dan zeggen.quote:Op maandag 8 december 2014 17:29 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
volgens M.F. zag L. er waarschijnlijk zeker tegenop terug te moeten lopen door die smalle geulen heen. Misschien speelde dat bij de beslissing (doorlopen ipv. omkeren) een rol.
Ja. Misschien. Maar zomaar aannemen dat de te lopen tocht wel in een rondje zal lopen, daar geloof ik niet in.quote:Op maandag 8 december 2014 17:29 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
volgens M.F. zag L. er waarschijnlijk zeker tegenop terug te moeten lopen door die smalle geulen heen. Misschien speelde dat bij de beslissing (doorlopen ipv. omkeren) een rol.
nee, ik ook niet, ik ben van de lijn ... dat er iemand bij ze was. Die vervelend werden, en de meiden hebben laten barsten.quote:Op maandag 8 december 2014 17:49 schreef Deiner het volgende:
[..]
Ja. Misschien. Maar zomaar aannemen dat de te lopen tocht wel in een rondje zal lopen, daar geloof ik niet in.
ik kan me er wat bij voorstellen, wat een spelonken zeg. Ik denk dat ik had gedacht laat maar.quote:Op maandag 8 december 2014 17:29 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
eigenlijk maakt het niet uit voor wat ik denk, of ze nou doorliepen omdat ze verdwaald waren of omdat ze gewoon meer wilden zien, ik denk toch dat ze met iemand waren of diep in t bos de verkeerde zijn tegen gekomen.quote:Op maandag 8 december 2014 17:49 schreef Deiner het volgende:
[..]
Ja. Misschien. Maar zomaar aannemen dat de te lopen tocht wel in een rondje zal lopen, daar geloof ik niet in.
quote:Op maandag 8 december 2014 17:57 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
nee, ik ook niet, ik ben van de lijn ... dat er iemand bij ze was. Die vervelend werden, en de meiden hebben laten barsten.
ik denk dat er vanaf het begin iemand of meerdere personen bij hun waren. Die meiden waren veel te voorzichtig om alleen een "jungle" in te duiken. Dat ze de dag ervoor misschien het eerste gedeelte, tot laatste rij hutjes, zelf hebben gedaan, daar kan ik nog in mee gaan. Maar 2 jonge meiden die besluiten ALLEEN door het bos te trekken om de top te bereiken.....en verder, daar heb ik meer moeite mee.quote:Op maandag 8 december 2014 18:03 schreef Marrije het volgende:
[..]
eigenlijk maskt het niet uit voor wst ik denk, of ze nou doorliepen omdat ze verdwaald waren of omdat ze gewoon meer wilden zien, ik denk toch dat ze met iemsnd wsren of diep in t bos de verkeerde zijn tegen gekomen.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat ze onder begeleiding waren.quote:Op maandag 8 december 2014 18:03 schreef Marrije het volgende:
[..]
eigenlijk maakt het niet uit voor wat ik denk, of ze nou doorliepen omdat ze verdwaald waren of omdat ze gewoon meer wilden zien, ik denk toch dat ze met iemand waren of diep in t bos de verkeerde zijn tegen gekomen.
Waar komt deze foto vandaan? Of ben ik de enige die deze nog nooit voorbij had zien komen?quote:Op maandag 8 december 2014 17:41 schreef ToniB het volgende:
1 van de 2 rookte. Er zit een pakje Marlboro black in de rode toilettas.
[ afbeelding ]
Keeldropjes!quote:Op maandag 8 december 2014 17:41 schreef ToniB het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie het niet maar dat kan komen omdat mn ogen niet top zijn en mn beeldscherm al helemaal niet.quote:Op maandag 8 december 2014 17:41 schreef ToniB het volgende:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |