Herkenbaar. Bij de eerste was het nog te overzien, met nummer twee erbij en de eerste inmiddels een stukje groter vind ik het echt soms wel heel moeilijk. Ik werk meer op school en doe thuis minder. Maar nog blijft het chaotisch, maar dat ligt ook deels aan een nieuw examenprogramma waardoor alles drie keer zoveel tijd kost. Hopelijk volgend schooljaar beter.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:52 schreef Franny_G het volgende:
Sinds ik een kind heb, heb ik ineens af en toe momenten dat ik zo twijfel aan het onderwijs en of ik het nog wel wil. Ik vind de werkdruk op bepaalde momenten zo niet leuk en ik ervaar dan zoveel stress als ik voortdurend achter de feiten aanloop, deadlines net wel of net niet haal, steeds af moeten wegen in hoeverre ik tijd met vriend en kind moet opgeven om toch maar weer wat werk te doen in het weekend. Niet toekom aan hobby's of sport omdat de tijd die ik heb steeds opgaat aan mijn werk + nog iets van 'een sociaal leven'. Enerzijds denk ik: dit is vast voor alle 'verse' ouders een lastig punt, anderzijds is dit ook wel een onderwijsding, denk ik. Ik heb gewoon geen zin om altijd het gevoel te hebben dat ik tekortschiet.
En minder werken?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 20:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik geef veel les in de bovenbouw ja. Waar veel tijd in gaat zitten: lessen voorbereiden (maar dat vind ik wel het leukste onderdeel van mijn werk), toetsen maken en nakijken, mentortaken. Dan ben ik ook sectievoorzitter van een nogal dramatische sectie en dat zorgt vooral voor stress omdat veel op mij neerkomt en van mij afhankelijk is. De collega met wie ik het beste kan samenwerken is door privé omstandigheden met verlof, waardoor ik ook nu in mijn eentje de examenklassen doe, Ik heb dus per direct onlangs een klas van hem overgenomen. Verder ben ik coördinator op het gebied van talentontwikkeling. Dat staat nog in de kinderschoenen dus daar moet veel voor worden opgezet. Die laatste taak ga ik afstoten, heb ik besloten. Ik wil nog wel een taak doen op dat terrein, maar coördinator zijn, kost me teveel energie.
Hoewel mijn werk verschilt van dat van jou, herken ik het wel. Voor een deel heeft het denk ik te maken met een nieuwe balans vinden als je een kind krijgt. Je kunt niet blijven doen wat je voorheen deed én er een kind bij nemen - iets moet wijken. Logisch eigenlijk, maar gevoelsmatig best lastig.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:52 schreef Franny_G het volgende:
Sinds ik een kind heb, heb ik ineens af en toe momenten dat ik zo twijfel aan het onderwijs en of ik het nog wel wil. Ik vind de werkdruk op bepaalde momenten zo niet leuk en ik ervaar dan zoveel stress als ik voortdurend achter de feiten aanloop, deadlines net wel of net niet haal, steeds af moeten wegen in hoeverre ik tijd met vriend en kind moet opgeven om toch maar weer wat werk te doen in het weekend. Niet toekom aan hobby's of sport omdat de tijd die ik heb steeds opgaat aan mijn werk + nog iets van 'een sociaal leven'. Enerzijds denk ik: dit is vast voor alle 'verse' ouders een lastig punt, anderzijds is dit ook wel een onderwijsding, denk ik. Ik heb gewoon geen zin om altijd het gevoel te hebben dat ik tekortschiet.
Hoelang ben je nu aan het zoeken?quote:Op woensdag 1 april 2015 02:59 schreef Friek_ het volgende:
Heeft er iemand een baantje over als docent filosofie/levensbeschouwing? Ik zoek nog wat.
Ondertussen trek ik een uitkering natuurlijk, want dan behoor je te doen als afgestudeerde alfa.
En nu breekt de periode aan waarin ze pas echt naar leraren gaan zoeken, toch? Ik zal voor je uitkijken in ieder geval.quote:Op woensdag 1 april 2015 10:35 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach, zes maanden pas. Het kan natuurlijk nog veel erger allemaal, bedenk ik me maar.
Dat klopt. En bedankt natuurlijk! Ik merk dat ik het ook wel lastig vind om een goede, persoonlijke sollicitatiebrief te schrijven. Ik heb nooit zoveel zin om persoonlijk te worden, terwijl je nu juist wel op je persoonlijkheid en op wie je bent wordt afgerekend.quote:Op woensdag 1 april 2015 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En nu breekt de periode aan waarin ze pas echt naar leraren gaan zoeken, toch? Ik zal voor je uitkijken in ieder geval.
Soms is er ook gewoon geen klik - excuses voor de jeukterm - en moet je het jezelf maar niet te zeer aanrekenen dat ze niet met je verder willen. Ik was er zelf wat verontwaardigd over dat ik in de laatste fase van Eerst De Klas afviel met als voornaamste reden dat ik niet genoeg aan klasmanagement deed omdat ik bijv. mensen achterin mijn klas liet kletsen. Ik zag dat zelf anders: ik doe aan een andere vorm van klasmanagement waarin ik veel investeer in een goede relatie met studenten/leerlingen en een fijne sfeer, en alleen als het niet anders kan expliciet corrigeer. In mijn huidige werk wordt dat gewaardeerd door collega's en door studenten. Iedereen blij.quote:Op woensdag 1 april 2015 10:57 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat klopt. En bedankt natuurlijk! Ik merk dat ik het ook wel lastig vind om een goede, persoonlijke sollicitatiebrief te schrijven. Ik heb nooit zoveel zin om persoonlijk te worden, terwijl je nu juist wel op je persoonlijkheid en op wie je bent wordt afgerekend.
Zo ben ik laatst eens op sollicitatiegesprek geweest en achteraf werd als feedback gegeven dat ik te weinig passie toonde. Ik moet erbij zeggen dat het een tijdelijke, parttime functie betrof van slechts zes weken. Een paar dagen later stond de vacature weer doodleuk online. Tsja, wat moet je ermee.
Ik sta ook op die manier in het lesgeven, maar de pijnlijke waarheid is wel dat het laten kletsen van leerlingen achterin de klas in het VO al heel snel leidt tot onwerkbare situaties.. In het HO is dat echt anders.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Soms is er ook gewoon geen klik - excuses voor de jeukterm - en moet je het jezelf maar niet te zeer aanrekenen dat ze niet met je verder willen. Ik was er zelf wat verontwaardigd over dat ik in de laatste fase van Eerst De Klas afviel met als voornaamste reden dat ik niet genoeg aan klasmanagement deed omdat ik bijv. mensen achterin mijn klas liet kletsen. Ik zag dat zelf anders: ik doe aan een andere vorm van klasmanagement waarin ik veel investeer in een goede relatie met studenten/leerlingen en een fijne sfeer, en alleen als het niet anders kan expliciet corrigeer. In mijn huidige werk wordt dat gewaardeerd door collega's en door studenten. Iedereen blij.
Ik heb ook in het vmbo gewerkt en nooit een andere stijl gehanteerd. En in mijn ouderschap ben ik eigenlijk precies hetzelfde. Dit is wat mij ligt: investeren in de positieve aspecten en alleen ingrijpen d.m.v. externe dwangmiddelen als het niet anders kan. In Roos van Leary-termen ben ik niet eens een Onder-Samen-docent, want ik wil wel de leiding hebben en houden, maar niet door (voornamelijk) politieagent te spelen.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:11 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik sta ook op die manier in het lesgeven, maar de pijnlijke waarheid is wel dat het laten kletsen van leerlingen achterin de klas in het VO al heel snel leidt tot onwerkbare situaties.. In het HO is dat echt anders.
Ik sta nu vijf jaar voor de klas en elk jaar weer merk ik na een paar maanden dat ik in sommige klassen toch te soepel begonnen ben
Wow, ik heb echt exact hetzelfde meegemaakt tijdens mijn stageperiode. Tijdens de bespreking van de lesopname vond mijn begeleidster dat ik ook te weinig de leerlingen achterin corrigeerde, terwijl ik - net als jij - het nut er niet van inzag om ze heel expliciet te corrigeren. Meestal deed ik dat met subtiele trucs, door didactiek als pedagogisch middel in te zetten. Bijvoorbeeld aan rustige leerling een vraag te stellen en aan een drukke leerling te vragen om te reageren erop. Vaak kwam er van die drukke leerling nog een behoorlijke intelligente reactie ook, waar ik hem dan voor beloonde. Maar mijn begeleidster vond toch echt dat het absoluut muisstil moest zijn als ik aan het woord was. Dus tsja, dat zet je dan maar braaf in je portfolio, 'ik moet nog werken aan mijn klassenmanagement'.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Soms is er ook gewoon geen klik - excuses voor de jeukterm - en moet je het jezelf maar niet te zeer aanrekenen dat ze niet met je verder willen. Ik was er zelf wat verontwaardigd over dat ik in de laatste fase van Eerst De Klas afviel met als voornaamste reden dat ik niet genoeg aan klasmanagement deed omdat ik bijv. mensen achterin mijn klas liet kletsen. Ik zag dat zelf anders: ik doe aan een andere vorm van klasmanagement waarin ik veel investeer in een goede relatie met studenten/leerlingen en een fijne sfeer, en alleen als het niet anders kan expliciet corrigeer. In mijn huidige werk wordt dat gewaardeerd door collega's en door studenten. Iedereen blij.
Precies! Ik ben nu mijn basiskwalificatie voor het hoger onderwijs aan het halen en ik merk dat het merendeel van mijn collega's hier niet veel voor voelt maar intussen geen succes weet te boeken bij bijvoorbeeld de studenten op de achterste rij. Ik heb er zo mijn foefjes voor om die bij mijn colleges te betrekken, bijvoorbeeld door tijdens momenten waarop ik de groep een paar minuten geef om over een vraag na te denken door de hele zaal te lopen en studenten geïnteresseerd te vragen wat ze al hebben bedacht. Ik vind dat zelf veel prettiger dan zeuren om aandacht en inzet, zoals ik veel collega's zie doen.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:17 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Wow, ik heb echt exact hetzelfde meegemaakt tijdens mijn stageperiode. Tijdens de bespreking van de lesopname vond mijn begeleidster dat ik ook te weinig de leerlingen achterin corrigeerde, terwijl ik - net als jij - het nut er niet van inzag om ze heel expliciet te corrigeren. Meestal deed ik dat met een subtiel trucje, door didactiek als pedagogisch middel in te zetten. Bijvoorbeeld aan rustige leerling een vraag te stellen en aan een drukke leerling om te reageren erop. Vaak kwam er van die drukke leerling nog een behoorlijke intelligente reactie ook, waar ik hem dan voor beloonde. Maar mijn begeleidster vond toch echt dat het absoluut muisstil moest zijn als ik aan het woord was. Dus tsja, dat zet je dan maar braaf in je portfolio, 'ik moet nog werken aan mijn klassenmanagement'.
Ik wil ook niet zeggen dat je nooit moet ingrijpen. Als geklets op de achterste rij storend is, voor jou of voor de andere leerlingen, dan moet je daar iets mee. Dat kan vervolgens op verschillende manieren natuurlijk, maar ik wil niet aangeven dat je als docent maar permissief moet zijn. Het is belangrijk om te weten welke grenzen je hebt en om die te bewaken.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:11 schreef kwakz0r het volgende:
Edit: ik bedoel dat ondanks mijn goede relatie met een klas ze dan toch teveel vrijheid nemen (want als het ene kan, dan kan vast het andere ook wel) en te weinig echt doen/luisteren als dat nodig is/verantwoording nemen, en dat het me dan heel erg veel energie kost om dat weer terug te winnen/bevechten als we eenmaal zo zijn begonnen.
Precies, als een leerling echt storend of vervelend wordt, kun je hem ook gewoon dwingen om afgezonderd van medeleerlingen op de eerste rij te komen zitten. Recht voor je neus, zijn nieuwe vaste plek in jouw lokaal. Zuivere stoorzenders moet je onschadelijk maken. In het geval van een leerling die je uitdaagt of autoriteit probeert te ondermijnen (dat zijn de leukste natuurlijk), zet ik ze vaak vlakbij de deur neer, met de boodschap dat het volgende station het gat van de deur is.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wil ook niet zeggen dat je nooit moet ingrijpen. Als geklets op de achterste rij storend is, voor jou of voor de andere leerlingen, dan moet je daar iets mee. Dat kan vervolgens op verschillende manieren natuurlijk, maar ik wil niet aangeven dat je als docent maar permissief moet zijn. Het is belangrijk om te weten welke grenzen je hebt en om die te bewaken.
Ja precies, dan zijn we het met elkaar eens.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wil ook niet zeggen dat je nooit moet ingrijpen. Als geklets op de achterste rij storend is, voor jou of voor de andere leerlingen, dan moet je daar iets mee. Dat kan vervolgens op verschillende manieren natuurlijk, maar ik wil niet aangeven dat je als docent maar permissief moet zijn. Het is belangrijk om te weten welke grenzen je hebt en om die te bewaken.
Als je wilt, kan ik je met die brief misschien helpen. Mijn nichtje is daar een ster in, en ze heeft me een paar tips gegeven. Aangezien ik, sinds ik die tips heb gebruikt, nog nooit niet ben uitgenodigd voor een gesprek, lijken ze te werken. Ik kan die hier uittypen (gaat wellicht wel lang worden, daarom alleen als er animo voor is).quote:Op woensdag 1 april 2015 10:57 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat klopt. En bedankt natuurlijk! Ik merk dat ik het ook wel lastig vind om een goede, persoonlijke sollicitatiebrief te schrijven. Ik heb nooit zoveel zin om persoonlijk te worden, terwijl je nu juist wel op je persoonlijkheid en op wie je bent wordt afgerekend.
Zo ben ik laatst eens op sollicitatiegesprek geweest en achteraf werd als feedback gegeven dat ik te weinig passie toonde. Ik moet erbij zeggen dat het een tijdelijke, parttime functie betrof van slechts zes weken. Een paar dagen later stond de vacature weer doodleuk online. Tsja, wat moet je ermee.
Ingrijpen bij het eerste teken van verslappende aandacht werkt ook niet. Mensen (jong of oud) kunnen nou eenmaal geen heel uur de de aandacht focussen op iets. Liever dat ze even verslappen als ze mee zijn, dan dat ze hun focus kwijt zijn tijdens belangrijke momenten.quote:Op woensdag 1 april 2015 11:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wil ook niet zeggen dat je nooit moet ingrijpen. Als geklets op de achterste rij storend is, voor jou of voor de andere leerlingen, dan moet je daar iets mee. Dat kan vervolgens op verschillende manieren natuurlijk, maar ik wil niet aangeven dat je als docent maar permissief moet zijn. Het is belangrijk om te weten welke grenzen je hebt en om die te bewaken.
Bedankt voor je reactie en ook van anderen met kinderen.quote:Op woensdag 1 april 2015 08:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoewel mijn werk verschilt van dat van jou, herken ik het wel. Voor een deel heeft het denk ik te maken met een nieuwe balans vinden als je een kind krijgt. Je kunt niet blijven doen wat je voorheen deed én er een kind bij nemen - iets moet wijken. Logisch eigenlijk, maar gevoelsmatig best lastig.
Voor een deel heeft het ook te maken met het hebben van een jong kind. Sommige vriendinnen van me met oudere kinderen zijn ervan overtuigd dat je leven drukker wordt naarmate je kinderen ouder worden, maar mijn ervaring is dat juist die eerste jaren veel tijd vragen. Het duurde voorheen tijden voor mijn kinderen dan eindelijk sliepen, maar nu is het avondritueel leuk en duurt het niet al te lang. Achteraf gezien heeft het bovendien best veel tijd gekost voor ik me fysiek weer de oude voelde; ik denk dat dat pas zo was toen ik geen borstvoeding meer gaf en langere tijd genoeg ononderbroken slaap had 's nachts. Daarnaast voel ik me nu de kinderen ouder zijn vrijer om meer voor mezelf te doen, bijvoorbeeld om naar conferenties in het buitenland te gaan. En ik heb nu één vrije dag in de week omdat beide kinderen naar school gaan; op die dag kan ik werken, maar ook uitrusten of iets leuks doen. Die dag maakt een enorm verschil, vind ik.
Kortom: er verandert de komende jaren nog zoveel. Tenzij je ernstige twijfels krijgt over het onderwijs, denk ik dat je met nee zeggen en bewust prioriteiten stellen al een eind komt. Het is minder erg om weinig tijd voor hobby's te hebben als dat een bewuste keuze is, vermoed ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |