abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147232442
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ik zie hoe winkelpersoneel over hygiene denkt dan heb ik liever verpakt.
Dat komt omdat ze allemaal vijftienjarige kwijlende pubers aannemen die van toeten noch blazen weten. Ouder en wijzer, wellicht beter voorgelicht personeel zal uiteindelijk wel iets duurder zijn. Maar ik vind dat dat mag, we zijn alles veel te goedkoop gewend en gaan klagen als de producten duurder zijn, maar ondertussen verwachten we wel perfecte service.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:53:22 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147232553
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:47 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Gelukkig wouden ze amandelen :+
Nee, true, dat zal sommige mensen afschrikken maar ik zie er wel een nobele zaak in en ik zal daarom wel een uurtje eerder naar de winkel gaan zodat mijn amandelen er nog zijn. En ik denk de doelgroep van dit soort supermarkt met mij.
we hebben in NL nogal hoge luchtvochtigheid, hier door kunnen noten gaan schimmelen. Heb je een idee van hoe giftig notenschimmels zijn? Behoren tot de meest toxische
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:54:34 #103
45206 Pietverdriet
pi_147232591
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:50 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Dat komt omdat ze allemaal vijftienjarige kwijlende pubers aannemen die van toeten noch blazen weten. Ouder en wijzer, wellicht beter voorgelicht personeel zal uiteindelijk wel iets duurder zijn. Maar ik vind dat dat mag, we zijn alles veel te goedkoop gewend en gaan klagen als de producten duurder zijn, maar ondertussen verwachten we wel perfecte service.
Realiteit is wat anders dan levensmiddelen winkels met goed opgeleid en kundig personeel.
pi_147232605
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

we hebben in NL nogal hoge luchtvochtigheid, hier door kunnen noten gaan schimmelen. Heb je een idee van hoe giftig notenschimmels zijn? Behoren tot de meest toxische
Je punt is duidelijk Piet, noten zijn vatbaar voor schimmel en dat is gevaarlijk. Maar dat wil niet zeggen dat het hele idee van een verpakkingsvrije winkel meteen maar afgeschaft moet worden. Er zijn nog heel veel manieren om op een veilige en prettige manier afvalproductie te verminderen door middel van zo'n winkel.
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:56:35 #105
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_147232659
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij mag niet meer spreken van 'we' als het over ons kikkerlandje gaat! :+
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:57:03 #106
45206 Pietverdriet
pi_147232674
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:54 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Je punt is duidelijk Piet, noten zijn vatbaar voor schimmel en dat is gevaarlijk. Maar dat wil niet zeggen dat het hele idee van een verpakkingsvrije winkel meteen maar afgeschaft moet worden. Er zijn nog heel veel manieren om op een veilige en prettige manier afvalproductie te verminderen door middel van zo'n winkel.
Ik denk dat het een illusie is.
pi_147232708
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Realiteit is wat anders dan levensmiddelen winkels met goed opgeleid en kundig personeel.
We bepalen zelf de realiteit. Als we met zijn allen liever meer betalen voor beter personeel dan gebeurt dat. Bovendien zijn er al MBO retailopleidingen.
Mensen snappen niet dat een kilo kipfilets geen 5 euro hoort te kosten, dat de tomaten allemaal perfect en rond moeten zijn en dat ze zomer en winter goedkoop moeten zijn. We hebben onszelf dusdanig willen verwennen dat er onmogelijke compromissen worden gemaakt die weer omgedraaid moeten worden. Maar dat gaat ten koste van ons gemak dus keren we de échte realiteit liever de rug toe.
  dinsdag 2 december 2014 @ 22:00:34 #108
267651 Klaploper
pi_147232801
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:58 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

We bepalen zelf de realiteit. Als we met zijn allen liever meer betalen voor beter personeel dan gebeurt dat. Bovendien zijn er al MBO retailopleidingen.
Mensen snappen niet dat een kilo kipfilets geen 5 euro hoort te kosten, dat de tomaten allemaal perfect en rond moeten zijn en dat ze zomer en winter goedkoop moeten zijn. We hebben onszelf dusdanig willen verwennen dat er onmogelijke compromissen worden gemaakt die weer omgedraaid moeten worden. Maar dat gaat ten koste van ons gemak dus keren we de échte realiteit liever de rug toe.
Perfecte vorm van groenten komt voor een groot deel door de EU. Niet perfect? Dan wordt het vernietigd.
Prijs kunstmatig hooghouden. Dat komt echt niet alleen door de consument.
  dinsdag 2 december 2014 @ 22:01:55 #109
267651 Klaploper
pi_147232850
Je hebt trouwens natuurlijk gelijk dat mensen vaak niet bereid zijn te betalen voor kwaliteit.
pi_147233119
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:58 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Het is nog best lastig om een nette prijs voor vlees te betalen in de supermarkt. Ik heb namelijk geen zin om naar allemaal losse winkels te gaan, maar wil wel kwaliteit & dierenwelzijn. Bij gebrek aan beter koop ik dan maar biologisch vlees (niet altijd beter voor t beest en krap assortiment).
Professioneel gifmenger.
pi_147233592
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2014 22:00 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Perfecte vorm van groenten komt voor een groot deel door de EU. Niet perfect? Dan wordt het vernietigd.
Prijs kunstmatig hooghouden. Dat komt echt niet alleen door de consument.
Ik denk dat een groot deel hiervan naar de diervoederindustrie gaat. Vernietigen kost geld. Diervoeder levert wat oo
pi_147234704
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:54 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Het zou heel leuk zijn, maar in de praktijk gaat het gewoon niet zomaar werken.

Niet alleen plagen zoals kakkerlakken, muizen en andere beesten gaan laat geven. Ook micro organismen zullen zich erg thuis voelen en juist die combinatie is heel naar.
Whatever...
  vrijdag 5 december 2014 @ 00:34:16 #113
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147297986
Wel een interessante discussie dit.

In Californië heb ik soortgelijke supermarkten gezien, niet volledig verpakkingsloos maar bijv. dat je je eigen olijfolie, pindakaas en zelfs shampoo kon tappen. De noten en ander droog voer zat ook in van die dispensers en waren naar verhouding echt wel goedkoper dan wanneer je bijv. voorverpakte 300g zakjes zou kopen.

Of volledig verpakkingsloos milieuvriendelijker is dat weet ik niet, maar ik erger me sowieso aan "over"verpakking. Dat is gewoon echt niet nodig. Daarbij kan ik het alleen maar toejuichen als ik zelf de hoeveelheden kan bepalen. Zoals bijvoorbeeld die kuttige kleine kruidendoosjes in de supermarkt, één keer een curry koken en je potje komijn is bijkans leeg :') Om maar even een voorbeeld te noemen.

Persoonlijk ben ik niet zo huiverig voor ziektes en onhygiënisch, maar ik heb geen idee hoeveel er daadwerkelijk zou worden weggegooid vanwege schimmels in noten etc.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 5 december 2014 @ 08:22:24 #114
45206 Pietverdriet
pi_147300231
Een vriendinnetje van me werkte in een biologische winkel, daar verkocht men oa zuurkool uit een beukenhouten vat. Mensen prezen lof over smaak en milieu. Vriendinnetje trok iedere ochtend voor openingstijd blikken los om het vat te vullen. De Israëlische bleekselder werd ontdaan van zijn plastiekje en in een kist gelegd.
pi_147300618
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 22:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk ook aan meelmotten en andere insecten, schimmels.
Verpakken heeft ten onrechte een slechte naam.
Melen zou ik ook niet los willen, die kunnen wel weer prima in papier. Maar noten die uit grotere verpakkingen komen in dispensers doen, daar zie ik het probleem niet van. Dat scheelt toch een aardige berg plastic.
La derecha oprime, la izquierda libera
  vrijdag 5 december 2014 @ 08:59:42 #116
45206 Pietverdriet
pi_147300638
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 december 2014 08:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Melen zou ik ook niet los willen, die kunnen wel weer prima in papier. Maar noten die uit grotere verpakkingen komen in dispensers doen, daar zie ik het probleem niet van. Dat scheelt toch een aardige berg plastic.
Ook noten zijn gevoelig voor insecten, en niet te vergeten schimmels.
pi_147300648
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 08:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Een vriendinnetje van me werkte in een biologische winkel, daar verkocht men oa zuurkool uit een beukenhouten vat. Mensen prezen lof over smaak en milieu. Vriendinnetje trok iedere ochtend voor openingstijd blikken los om het vat te vullen. De Israëlische bleekselder werd ontdaan van zijn plastiekje en in een kist gelegd.
Als dat om bijvoorbeeld 5kg blikken gaat, en mensen gemiddeld 300 gram meenemen, dan zie ik daar het voordeel wel van in. Het plastificeren van groenten snap ik sowieso niet. Paprika's die eerst per stuk, en vervolgens per 3 in een folie gaan. Net als aardappels. Je kan bij de supermarkt geen grote verpakking kleine aardappels, of kleine verpakking grote aardappels krijgen. Leg aardappels los neer, en laat mensen ze afwegen. Als ik dan 2,8 kilo grote aardappels wil kopen, dan kan ik dat. En scheelt weer in plastic.
pi_147300655
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 08:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ook noten zijn gevoelig voor insecten, en niet te vergeten schimmels.
Ja, maar ik ga er vanuit dat zo'n dispenser wel in een dag leegverkoopt, en zo'n vaart loopt het nou ook weer niet.
  vrijdag 5 december 2014 @ 09:02:33 #119
45206 Pietverdriet
pi_147300674
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja, maar ik ga er vanuit dat zo'n dispenser wel in een dag leegverkoopt, en zo'n vaart loopt het nou ook weer niet.
Never Assume
;)
pi_147300805
Ik was laatst in een whole foods. Ze hebben daar ook allerlei containers, maar dat wel voor producten waarbij je nog kan denken aan houdbaarheid. Noten, cereals. De groenten waren voor een goed deel gewoon verpakt. Als je dat niet doet gooi je veel meer weg.

Reken maar dat dat geld kost.

Sowieso noemen ze die winkel ook wel 'whole paycheck', 2x tot 3x zo duur als gewoon voedsel.

Die noten worden hier steeds genoemd, maar juist die (alhoewel gevoelig voor schimmel) vallen wel mee. Denk even aan vlees, groenten, zaken als soepen, sauzen. Ofwel knettervol conserveermiddelen, of gevaarlijk.

Vergeet niet dat verpakking ook vaak helpt om minder te hoeven conserveren. Je zult in die winkel dan ook heel veel droge, zure, gepekelde of gekonfijte producten vinden.

Ga jij je vlees in een potjes meenemen? Is het vervoer van al die potten en afvoer niet veel crrvuilender dan een folietje?
Whatever...
pi_147300824
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:12 schreef Spanky78 het volgende:
Ik was laatst in een whole foods. Ze hebben daar ook allerlei containers, maar dat wel voor producten waarbij je nog kan denken aan houdbaarheid. Noten, cereals. De groenten waren voor een goed deel gewoon verpakt. Als je dat niet doet gooi je veel meer weg.

Reken maar dat dat geld kost.

Sowieso noemen ze die winkel ook wel 'whole paycheck', 2x tot 3x zo duur als gewoon voedsel.

Die noten worden hier steeds genoemd, maar juist die (alhoewel gevoelig voor schimmel) vallen wel mee. Denk even aan vlees, groenten, zaken als soepen, sauzen. Ofwel knettervol conserveermiddelen, of gevaarlijk.

Vergeet niet dat verpakking ook vaak helpt om minder te hoeven conserveren. Je zult in die winkel dan ook heel veel droge, zure, gepekelde of gekonfijte producten vinden.

Ga jij je vlees in een potjes meenemen? Is het vervoer van al die potten en afvoer niet veel crrvuilender dan een folietje?
De C1000 bij mijn ouders in het dorp heeft een tijdlang gewerkt met vleesschaaltjes met statiegeld. Dat was echt ideaal :)
  vrijdag 5 december 2014 @ 09:16:05 #122
45206 Pietverdriet
pi_147300839
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De C1000 bij mijn ouders in het dorp heeft een tijdlang gewerkt met vleesschaaltjes met statiegeld. Dat was echt ideaal :)
En die vleesschaaltjes, werden die dan weggegooid door de supermarkt?
pi_147300852
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En die vleesschaaltjes, werden die dan weggegooid door de supermarkt?
Nee, gewassen. Hard glad kunststof.

Het bedrijf er achter, dat de schaaltjes leverde en reinigde, is er mee gestopt omdat de schaaltjes vaak niet meer terugkwamen.
  vrijdag 5 december 2014 @ 09:22:06 #124
45206 Pietverdriet
pi_147300919
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nee, gewassen. Hard glad kunststof.

Het bedrijf er achter, dat de schaaltjes leverde en reinigde, is er mee gestopt omdat de schaaltjes vaak niet meer terugkwamen.
Doet mij een beetje denken aan de aardewerken beker versus de plastic koffie bekers. Je moet ze ongelofelijk vaak gebruiken voordat je milieuwinst boekt. Afwassen is milieubelastend, Een zwaardere meervoudig gebruik kwaliteit produceren kost ook meer grondstoffen en energie.
pi_147301185
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Doet mij een beetje denken aan de aardewerken beker versus de plastic koffie bekers. Je moet ze ongelofelijk vaak gebruiken voordat je milieuwinst boekt. Afwassen is milieubelastend, Een zwaardere meervoudig gebruik kwaliteit produceren kost ook meer grondstoffen en energie.
ik heb in mn hoofd dat ze in dat onderzoek tussen elke refill de beker afwassen. Als je een dagdeel met je koffebeker doet is de vergelijking weer anders. Maar wellicht bedoel jij wat anders of vind je langer met je beker doen voor viespeuken.

Grootverpakkingen opdelen (niet allen tegelijk openen), lijkt me wel prima en ook qua hygiene verdedigbaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')