Als mijn ouders niet meer voor zichzelf kunnen zorgen, dan zal ik professionelen zorg voor hun regelen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, daar gaat het wel naar toe inderdaad. Als je ouders fatsoenlijke mensen zijn geweest die jou minimaal 18 jaar verzorgd hebben, bescherming hebben geboden, voor onderdak en eten hebben gezorgd, mag daar iets tegenover staan. Al is het maar het BETALEN van goede verzorging door anderen.
Maar ja... 'betalen? wat levert het mij dan op?'
Je laat ze in ieder geval niet aan hun lot over.
Dan ben je het toch met me eens?quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als mijn ouders niet meer voor zichzelf kunnen zorgen, dan zal ik professionelen zorg voor hun regelen.
Nee, want ik zie het niet als een morele verplichting. Jij lijkt mijn zin "ik zie het niet als een morele verplichting" te lezen als "ik laat mijn ouders stikken"quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan ben je het toch met me eens?
Geloof jij uberhaupt in morele verplichtingen?quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, want ik zie het niet als een morele verplichting. Jij lijkt mijn zin "ik zie het niet als een morele verplichting" te lezen als "ik laat mijn ouders stikken"
Niet echt, alles is subjectief/relatief.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geloof jij uberhaupt in morele verplichtingen?
Prima. Vind ik persoonlijk doodeng, dat relativisme.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet echt, alles is subjectief/relatief.
Dat wil alleen niet zeggen dat ik iemand geen immorele hufter kan vinden.
Waarom?quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Prima. Vind ik persoonlijk doodeng, dat relativisme.
Omdat je dan in feite werkt zonder (moreel) kompas. 'Anything goes'.quote:
Mwau, ik denk dat je dat anders moet zien. Ik leef zelf wel met een moreel kompas, alleen ik erken dat anders mensen een ander moraal hebben en dat er zelfs mensen zijn die immoreel tot amoreel zijn.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat je dan in feite werkt zonder (moreel) kompas. 'Anything goes'.
Op het punt van die babyboomers en wat andere (kleinere) dingetjes na, ben ik het juist met je eens dat we als twintiger/dertiger met een kortzichtige, materialistische, domme generatie van doen hebben. Ook op het gebied van zorg voor je ouders (en anderen), dus ga vooral ook tegen mij tekeer hier.quote:Op zaterdag 29 november 2014 16:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
Even doorredenerend op Underdog...
Het valt mij op dat het gros van de harde, kille zogenaamde 'realpolitik' die vaak gebezigd wordt in dit land m.b.t. de verzorgingsstaat als zodanig en de ouderen in het algemeen vooral afkomstig is uit de mondjes van twintigers en dertigers, doorgaans hoogopgeleid en alleenstaand.
Ofwel, lidmaten van een generatie die voor het eerst een samenleving binnentrad die dankzij de inspanningen van hun ouders en voorouders op haast alle fronten perfect geregeld was. Zelden heeft een generatie zoveel op een presenteerblaadje gekregen: waar de generatie van voor de Tweede Oorlog nog daadwerkelijk zaken als armoede en ongeletterdheid heeft meegemaakt, en de zo verachte babyboomgeneratie - in tegenstelling tot de zo lekker bekkende mythe dat zij alles opgemaakt hebben - alles in het werk heeft gesteld om de maatschappij zo te vormen dat hun kinderen het nog beter zouden krijgen dan zijzelf (wie dat tegen wil spreken: leg me even uit waarom de oh zo egoïstische babyboomers kennelijk meer nut zagen in het tot stand brengen van zaken als universele gezondheidszorg en studiefinanciering dan in het 'opmaken' van hun salaris aan verre vakanties, dure huizen en dito auto's), heeft de generatie daarna grofweg gezegd nooit hoeven knokken voor dak en voeding, voor recht op zorg, voor recht op onderwijs. Dat was er allemaal.
Dan komt de crisis, en de generatie die zelf alles op een zilveren dienblad gekregen heeft, begint direct te sputteren. Niet het materialisme en individualisme dat zij ZELF hebben gekweekt en tot religie hebben verheven is oorzaak van de malaise, nee, het zijn de contraproductieve bejaarden die teveel geld kosten, en boven alles de babyboomers (hun eigen ouders) die kennelijk niets anders gedaan hebben dan luieren in luxe.
Het is ondankbaarheid, niets anders.
En boven alles: korte termijndenken. De twintigers en dertigers van nu geloven kennelijk twee dingen als absolute feiten:
A) Dat bejaarden en babyboomers nimmer zullen sterven;
B) Dat zijzelf nimmer bejaard of hulpbehoevend zullen zijn.
En op die fundamenten is die hele walgelijke 'realpolitische' ideeënwereld van de chronisch ontevreden twintiger/dertiger met carrièredrift gebouwd.
Helaas behoor ik tot die generatie. De meest kortzichtige, materialistische, domme generatie ooit.
Generaliserend, uiteraard... Maar wie de schoen past.
Alleen ik heb, zoals ik óók al schreef, dan ook wel een goede band met mijn ouders. Genoeg kinderen die dat niet hebben en dan wordt het al een heel ander verhaal...quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, want ik zie het niet als een morele verplichting. Jij lijkt mijn zin "ik zie het niet als een morele verplichting" te lezen als "ik laat mijn ouders stikken"
Ook op dit punt redeneer ik op dezelfde manier. In mijn leven staat -subjectieve- moraal juist enorm centraal, maar desondanks geloof ik niet echt (volledig) in óbjectieve moraliteit.quote:Op zaterdag 29 november 2014 17:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau, ik denk dat je dat anders moet zien. Ik leef zelf wel met een moreel kompas, alleen ik erken dat anders mensen een ander moraal hebben en dat er zelfs mensen zijn die immoreel tot amoreel zijn.
(...)
Awwwquote:Op zaterdag 29 november 2014 18:57 schreef Forbry het volgende:
Nou, het is dat het nu gaat om FOK!kers die niets van mij(n leven) afweten, want -op zich- raakt dit onderwerp mij best behoorlijk
Zullen we dan maar weer eens gezellig in OUD gaan posten?quote:Op zaterdag 29 november 2014 18:57 schreef Forbry het volgende:
Nou, het is dat het nu gaat om FOK!kers die niets van mij(n leven) afweten, want -op zich- raakt dit onderwerp mij best behoorlijk
Dat was eens en nooit weerquote:Op zaterdag 29 november 2014 19:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zullen we dan maar weer eens gezellig in OUD gaan posten?
Niemand heeft het over heilig verklaren, maar je hebt gelijk dat er andere economische omstandigheden waren. Geen cent om je reet te krabben, suiker op de bon en gewoon vanaf je veertiende werken en ook op zaterdag uiteraard. Nul luxe en 1 keer in de week vlees eten. Geen telefoon was ook een topshow.quote:Op zaterdag 29 november 2014 19:04 schreef Samson het volgende:
O ja, en flikker nu toch eindelijk eens een keer op over dat mensen dit land hebben opgebouwd, daar word ik spontaan misselijk van. Het waren gewoon andere economische omstandigheden. Laten we die mensen nu niet meteen heilig verklaren.
Ik profiteer daar helemaal niet van. Ik werk ook keihard voor mn centen. Juist omdat het andere tijden zijn gaat werk ook gewoon in het weekend door. En wat zou er mis zijn met helemaal geen suiker? en 1x per week vlees is beter dan elke dag. Beide al lang bewezen. Dus op dat vlak miste men niets. Meer luxe is niet per definitie een aangenamer leven. En het is van alle tijden dat de mensen die het hardste piepen het het minst slecht hebben, en de mensen die het hardste piepen dat ze het zo druk hebben per definitie de mensen zijn die het minste doen..... O ja, en zaten ze vroeger ook constant door te studeren? Als mijn werkdag erop zit begint mijn studieavond en nee, ik heb geen baan waarvan ik zeker weet dat ik er op mijn 65e nog zit. Oh, maar wacht, ik moet nog door tot mn 67e of zoiets. Dat was vroeger ook ongehoord. Het is dus nogal beperkt denken dat vroeger harder gewerkt werd........quote:Op zaterdag 29 november 2014 19:18 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Niemand heeft het over heilig verklaren, maar je hebt gelijk dat er andere economische omstandigheden waren. Geen cent om je reet te krabben, suiker op de bon en gewoon vanaf je veertiende werken en ook op zaterdag uiteraard. Nul luxe en 1 keer in de week vlees eten. Geen telefoon was ook een topshow.
Dat jij daarvan profiteert is helemaal niet erg, maar om er misselijk van te worden en jouw welvaart als normaal verklaart is wel een tikje decadent. Tenzij je graag zou willen ruilen offcourse en een beetje jaloers bent op die economische omstandigheden. Dat zou ook nog kunnen.
Wel grappig dat je dit aankaart trouwens (weet niet of je dat (ook) om die reden doet?), want dit heeft voor mij (idd?) best een beetje met dat andere toen in OUD te maken.quote:Op zaterdag 29 november 2014 19:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zullen we dan maar weer eens gezellig in OUD gaan posten?
Net als al die andere FOK!kers die jou niet kennenquote:Op zaterdag 29 november 2014 19:36 schreef Forbry het volgende:
Wel grappig dat je dit aankaart trouwens (weet niet of je dat (ook) om die reden doet?), wat dit heeft voor mij (idd?) best een beetje met dat andere toen in OUD te maken.
Ik waardeer dit inzichtquote:Op zaterdag 29 november 2014 19:43 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Net als al die andere FOK!kers die jou niet kennen, heb ook ik een beeld bij de persoon achter de postings en het was dus idd geen toeval dat ik daar naar refereerde.
Had namelijk het vermoeden dat het 1 niet helemaal los zou staan van het ander, gezien je betrokken- en persoonlijke manier van posten in beide topics en de afwegingen/motieven die je daar ook al noemde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |