Een neger met wit haar? Ok...quote:Op maandag 1 december 2014 17:37 schreef LTVDK het volgende:
De AH heeft onze grote vriend schijnbaar toch niet in de ban gedaan
[ afbeelding ]
Hartstikke leuk! Ben na zin 1 gestopt met lezenquote:Op maandag 1 december 2014 18:05 schreef ZetaOS het volgende:
[De geschiedenis van Epaminondas]
[ afbeelding ]
Er was eens een kleine neger jongen, die Epaminondas heette. Op zekeren dag gaf zijn Grootmoeder hem twee heerlijke krentekoeken voor zijn Moeder mee. Epaminondas hield ze stijf in zijn handen vast, en liep er op een draf mee naar huis. Toen hij thuis kwam waren de koeken geheel verkruimeld en bedorven.
‘Wat heb je daar?’ zei zijn Moeder.
‘Koek, Mamma,’ zei Epaminondas.
‘Domme jongen, is dat nu een manier om koek te dragen? Je hadt de koek netjes in een papier moeten parken en in je hoed moeten doen.
[ afbeelding ]
Hoor je Epaminondas?’
‘Ja, Mamma,’ zei Epaminondas.
DEn volgenden dag gaf zijn Grootmoeder hem een pond boter mee. Epaminondas pakte de boter in een papier en stopte ze in zijn hoed, zette de hoed op zijn hoofd en ging naar huis. Maar het was een warme dag en al gauw begon de boter te smelten. Ze liep over zijn gezicht, langs zijn nek en over zijn kleeren. Toen zijn Moeder hem zag zei ze: ‘Lieve help! Epaminondas, wat heb je nou in je hoed?’
[ afbeelding ]
‘Boter Mamma,’ zei Epaminondas.
‘Het lijkt wel dat je heelemaal geen verstand hebt, Epaminondas,’ zei zijn Moeder. ‘Je moet boter in een papier doen en eerst in koud water houden om af te koelen, en heel voorzichtig in je handen dragen. Hoor je Epaminondas?’
‘Ja Mamma,’ zei Epaminondas.
Den volgenden keer toen Epaminondas bij zijn Grootmoeder kwam, gaf ze
[ afbeelding ]
hem een jong hondje voor zijn Moeder mee.
Epaminondas pakte het in een papier en hield het zoolang in de waschtobbe onder water, tot dat hij dacht dat het diertje koel genoeg was.
Toen hij thuis kwam was het dood. ‘Goeie genade!’ zei zijn Moeder toen ze hem zag. ‘Wat heb je daar, Epaminondas?’
‘Een jonge hond, Mamma,’ zei Epaminondas.
[ afbeelding ]
‘Nare jongen,’ zei zijn Moeder, ‘waarom heb je hem verdronken? Je hadt hem een touw om den nek moeten binden en hem zoetjes naar huis moeten leiden.
Dat is de manier om honden thuis te brengen. Hoor je, Epaminondas?’
Den volgenden dag, toen hij bij zijn Grootmoeder was gaf ze hem een mooi versch gebakken brood voor zijn Moeder mee.
Epaminondas bond een touw om het brood en sleepte het holderdebolder, den geheelen weg langs naar zijn huis.
[ afbeelding ]
Toen zijn moeder het stoffige, vuile brood zag, werd ze heel boos.
‘Je hebt geen greintje verstand Epaminondas,’ zei ze ‘en ik zal je nooit meer zeggen hoe je de dingen thuis moet brengen.
Zie je deze vier puddingen, die ik gemaakt heb?
Ik zet ze buiten voor de deur om koud te worden en ga onderwijl zelf even bij Grootmoeder kijken.
Nu pas je goed op hoor Epaminondas, en vooral heel voorzichtig over de puddingen heenstappen!
Hoor je Epaminondas?’
[ afbeelding ]
En Epaminondas paste werkelijk goed op.
Zoodra zijn Moeder weg was, ging hij heel voorzichtig precies in 't midden van elke pudding staan.
En niemand weet wat er nog verder met Negertje Epaminondas gebeurde.
Op de servetjes gelukkig nog welquote:Op maandag 1 december 2014 17:49 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Een neger met wit haar? Ok...
Zwarte Piet is ZWARTDit is geen Zwarte Piet.
Mwoa, dat is imo ook geen Zwarte Pietquote:Op maandag 1 december 2014 18:24 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Op de servetjes gelukkig nog wel
[ afbeelding ]
Ja, zometeen.quote:Op maandag 1 december 2014 13:24 schreef Specularium het volgende:
2Doc: Zwart als roet
Sunny Bergman heeft een duidelijk standpunt in de Zwarte Piet-discussie: afschaffen die donkere knecht. In de documentaire Zwart als roet luistert ze naar alle meningen en onderzoekt ze waarom dit debat zoveel emoties oproept.
Vanavond om 20:25 op 2.
Mijn gedachte inderdaad.quote:Op maandag 1 december 2014 20:51 schreef Specularium het volgende:
Ja leuk, dit heeft allemaal geen reet meer met Zwarte Piet te maken.
Slap.quote:Op maandag 1 december 2014 20:51 schreef SuicideErrorist het volgende:
Ik heb 3 min gekeken en toen maar afgezet
Kan zij wel als blanke een docu maken zonder in te gaan over racisme?quote:Op maandag 1 december 2014 20:53 schreef luxerobots het volgende:
Kunnen vier witte rechters hier wel over oordelen.
Je punt?quote:Op maandag 1 december 2014 20:56 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ja, heel vervelend voor deze mensen hoor, maar laat ze inderdaad eens Opsporing verzocht kijken.
Nah, ik ga me alleen maar ergeren als ik deze docu nu afkijk. Veel te subjectief en gekleurd (no pun intented).quote:
Ik had ook wel een donkere vrouw een fiets willen zien stelen, of een Aziaat. Want Marokkanen en Afrikanen zijn oververtegenwoordigd als het gaat om diefstal. Nogal wiedes dat mensen dan sneller gadeslaan.quote:Op maandag 1 december 2014 20:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat het een logisch gevolg is dat mensen argwanend tegenover jonge getinte mannen staan.
Vrouwen krijgen natuurlijk ook het voordeel van de twijfelquote:Op maandag 1 december 2014 20:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat het een logisch gevolg is dat mensen argwanend tegenover jonge getinte mannen staan.
Sluit helemaal niet aan, Antoine.quote:Op maandag 1 december 2014 20:59 schreef Webschip het volgende:
Mooie doc op 2.
Sluit helemaal aan op het onderwerp.
Fietsenstelen is nou eenmaal niet echt een bezigheid waar veel vrouwen mee bezig zijn.quote:Op maandag 1 december 2014 20:59 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Vrouwen krijgen natuurlijk ook het voordeel van de twijfel
Dacht je het meer algemeen bedoelde. Fietsenjatters komen wel bij OV?quote:Op maandag 1 december 2014 21:01 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Fietsenstelen is nou eenmaal niet echt een bezigheid waar veel vrouwen mee bezig zijn.
Dan kijk je scheef en heb je het begin kennelijk gemist.quote:Op maandag 1 december 2014 21:00 schreef Specularium het volgende:
[..]
Sluit helemaal niet aan, Antoine.
Dat zag ik ook, toen ging het nog over Zwarte Piet in Engeland.quote:Op maandag 1 december 2014 21:07 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dan kijk je scheef en heb je het begin kennelijk gemist.
Gaza toevallig ook al?quote:
Gario doet er toch ook in mee, dus dat zal welquote:
Het gaat om vooroordelen en blank vs . zwart en de omgang met vice versa en hoe eea zich in de loop van de geschiedenis heeft ontwikkeld. Racisme etc.quote:Op maandag 1 december 2014 21:07 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat zag ik ook, toen ging het nog over Zwarte Piet in Engeland.
Nu gaat het nergens meer over.
Nee, dit is randzaken erbij halen om er een algemeen racismedebat van te maken.quote:Op maandag 1 december 2014 21:13 schreef Webschip het volgende:
[..]
Het gaat om vooroordelen en blank vs . zwart en de omgang met vice versa en hoe eea zich in de loop van de geschiedenis heeft ontwikkeld. Racisme etc.
Dat lijkt me toch aardig de kern van dit debat raken.
Weet niet hoe snel ze zijn, staat meestal een paar uur na de uitzending online.quote:Op maandag 1 december 2014 21:20 schreef LTVDK het volgende:
Kan ik het straks ook gewoon op uitzendinggemist terugkijken?
Nee, er werd eigenlijk meteen aangenomen dat zwarte piet racisme is.quote:Op maandag 1 december 2014 21:28 schreef SuicideErrorist het volgende:
Voor de mensen die de gehele docu hebben gezien: Ging Sunny eigenlijk nog wel in op de geschiedenis en oorsprong van Zwarte Piet?
Totaal niet.quote:Op maandag 1 december 2014 21:28 schreef SuicideErrorist het volgende:
Voor de mensen die de gehele docu hebben gezien: Ging Sunny eigenlijk nog wel in op de geschiedenis en oorsprong van Zwarte Piet?
Nja de reactie van die mensen in Londen geeft toch eigenlijk wel aan dat het een vreemde traditie is ?quote:Op maandag 1 december 2014 21:32 schreef luxerobots het volgende:
Er is echt alles bijgehaald, Zwarte Piet in Londen, Wilders, het Nederlands elftal, fietsendiefstal door acteurs, een objectieve test die aantoont dat iedereen (licht) racistisch is.
Quinsy Gario mocht zijn zegje doen als iemand die allemaal bedreigingen over zich heen krijgt. De jongens van Pietitie alleen heel kort over 'zwart als roet, maar meen het toch goed', waar ze eigenlijk geen antwoord op hadden.
Sunny heeft willen bewijzen dat er racisme in Nederland is en dat we af kunnen en eigenlijk moeten stappen van Zwarte Piet. Vooral het voorbeeld van Zwarte Piet en Sinterklaas in Londen was opvallend. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Je gaat ook niet in minirok naar Afghanistan of met Indiase swastika's naar Israël. Want agressieve Afghanen of Israëli zeggen natuurlijk niets over respectievelijk de minirok of de swastika.
Kortom, eenzijdige belichting. Het is dat deze documentaire een rommeltje was. Want qua objectiviteit is dit goed te vergelijken met het werk van naziminister Jozef Goebbels.
quote:Op maandag 1 december 2014 21:29 schreef Fascination het volgende:
[..]
Nee, er werd eigenlijk meteen aangenomen dat zwarte piet racisme is.
Dat vind ik best wel typisch eigenlijkquote:Op maandag 1 december 2014 21:30 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Totaal niet.
Er werd wat gezegd over slaven. Kennelijk waren de slavernijschepen hetzelfde als het stoomschip en waren alleen negers slaaf.
Logisch als je bruin geschminkt ten tonele verschijnt, de mensen totaal niet weten waar het op slaat of vandaan komt en ze dan gaat vragen of ze het vreemd vinden.quote:Op maandag 1 december 2014 21:34 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nja de reactie van die mensen in Londen geeft toch eigenlijk wel aan dat het een vreemde traditie is ?
Het was duidelijk dat zij het beledigend vonden. Dat zegt toch wel iets.quote:Op maandag 1 december 2014 21:35 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Logisch als je bruin geschminkt ten tonele verschijnt, de mensen totaal niet weten waar het op slaat of vandaan komt en ze dan gaat vragen of ze het vreemd vinden.
Het geeft aan dat dingen lokaal zijn.quote:Op maandag 1 december 2014 21:34 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nja de reactie van die mensen in Londen geeft toch eigenlijk wel aan dat het een vreemde traditie is ?
Ja, heel veel tradities komen vreemd over als je er als buitenstaander geen verstand van hebt.quote:Op maandag 1 december 2014 21:36 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Het was duidelijk dat zij het beledigend vonden. Dat zegt toch wel iets.
Beledigend is zo subjectief dat het niet relevant is.quote:Op maandag 1 december 2014 21:39 schreef Yasmin23 het volgende:
Beledigend. Dat is iets anders dan vreemd.
Nja nog een paar dagen en het is weer voorbij gelukkig
Het is wel relevant. Het kan namelijk geen kwaad om met andere mensen rekening te houden.quote:Op maandag 1 december 2014 21:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Beledigend is zo subjectief dat het niet relevant is.
Wat voor jou beledigend is, hoeft niet voor iemand anders beledigend te zijn.
Als je "beledigend" gaan aanhouden bij alles, mag je niks meer doen of zeggen.
Je wil niet weten hoeveel kleinzielige mensen er zijn. Je kunt dan niet meer normaal functioneren zonder bepaalde mensen beledigd te hebben.quote:Op maandag 1 december 2014 21:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Het is wel relevant. Het kan namelijk geen kwaad om met andere mensen rekening te houden.
quote:Op maandag 1 december 2014 21:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Het is wel relevant. Het kan namelijk geen kwaad om met andere mensen rekening te houden.
Dat staat er niet, maar ga er verder vooral niet op in.quote:Op maandag 1 december 2014 21:51 schreef Yasmin23 het volgende:
Hoezo zijn mensen die zich beledigd voelen door zwarte piet debiel ?
Mongool dan ?quote:Op maandag 1 december 2014 21:52 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dat staat er niet, maar ga er verder vooral niet op in.
De docu heet 'Zwart als roet'. Het is duidelijk - gezien wat er nu allemaal speelt - wat de docu behelst. Het twistpunt is nu net het vermeende racisme als argument van de tegenstanders van zwarte piet. Het is niet raar als in de docu op dat thema inzoomt om te kijken waar die gevoelens van de tegenstanders precies vandaan komen.quote:Op maandag 1 december 2014 21:24 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, dit is randzaken erbij halen om er een algemeen racismedebat van te maken.
Dan moet ze daar een docu over maken.
omdat het iets zegt over de persoon zelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen zelfbeeld naar de wereld toe. Als je dat laat afhangen van sprookjes en fabels dan heb je een slecht beeld over jezelfquote:Op maandag 1 december 2014 21:51 schreef Yasmin23 het volgende:
Hoezo zijn mensen die zich beledigd voelen door zwarte piet debiel ?
Ze zijn donker. hebben kroeshaar. En dan zijn er mensen die zich zo verkleden en zich op een bepaalde manier gedragen....quote:Op maandag 1 december 2014 21:53 schreef Evertjan het volgende:
[..]
omdat het iets zegt over de persoon zelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen zelfbeeld naar de wereld toe. Als je dat laat afhangen van sprookjes en fabels dan heb je een slecht beeld over jezelf
Als Engelse een docu maken in welk Europees land dan ook over Border Morris dan krijgt het ook de label racisme.quote:Op maandag 1 december 2014 21:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
dan nog zijn het blanken mensen met schmink op hun gezicht die niemand kwaad doen en niet oproepen tot haat of geweld.quote:Op maandag 1 december 2014 21:54 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ze zijn donker. hebben kroeshaar. En dan zijn er mensen die zich zo verkleden en zich op een bepaalde manier gedragen....
Even doen.quote:Op maandag 1 december 2014 21:52 schreef Yasmin23 het volgende:
Volgens mij is dit trouwens die test uit die docu.
www.onderhuids.nl
Ik ben neutraal
Nee, je beledigd voelen is een zwaktebod, en daarboven uitermate zielig.quote:
Ja blanke mensen die zich zwart schminken, bepaalde rollen vervullen en de knechten zijn van een blanke man.quote:Op maandag 1 december 2014 21:58 schreef Evertjan het volgende:
[..]
dan nog zijn het blanken mensen met schmink op hun gezicht die niemand kwaad doen en niet oproepen tot haat of geweld.
Aan beide kanten zitten verschrikkelijke idioten. Als mensen zich beledigt voelen is dit niet altijd onzin.quote:Op maandag 1 december 2014 21:58 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Even doen.
[..]
Nee, je beledigd voelen is een zwaktebod, en daarboven uitermate zielig.
Er zitten er bij, zoals Gario die oproept tot geweld en iedereen voor racist uitmaakt, die zich als een debiel gedragen omdat ze zich beledigd voelen.
dat van die knechten is allang niet meer zoquote:Op maandag 1 december 2014 22:00 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja blanke mensen die zich zwart schminken, bepaalde rollen vervullen en de knechten zijn van een blanke man.
Het zijn toch knechten ? Ze zijn niet gelijk aan Sinterklaas.quote:Op maandag 1 december 2014 22:02 schreef Evertjan het volgende:
[..]
dat van die knechten is allang niet meer zo
ik ben ook niet gelijk aan mijn leidinggevende op mijn werk qua salaris en werk. Ben ik nu ook slaaf?quote:Op maandag 1 december 2014 22:03 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Het zijn toch knechten ? Ze zijn niet gelijk aan Sinterklaas.
In loondienst ben je toch ook niet gelijk aan de CEO?quote:Op maandag 1 december 2014 22:03 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Het zijn toch knechten ? Ze zijn niet gelijk aan Sinterklaas.
Alleen als je zwart bentquote:Op maandag 1 december 2014 22:04 schreef Evertjan het volgende:
[..]
ik ben ook niet gelijk aan mijn leidinggevende op mijn werk qua salaris en werk. Ben ik nu ook slaaf?
Nee maar ze krijgen dus betaald ?quote:Op maandag 1 december 2014 22:04 schreef Evertjan het volgende:
[..]
ik ben ook niet gelijk aan mijn leidinggevende op mijn werk qua salaris en werk. Ben ik nu ook slaaf?
Dan is hij gehersenspoeld, heb ik me door anti-pieten laten vertellen.quote:Op maandag 1 december 2014 22:05 schreef Evertjan het volgende:
[..]
en als je leidinggevende een kleurtje heeft? wat dan?
Sinterklaas doet aan positieve discriminatie door kansarme allochtone Pieten een kans te geven en ze een baan aan te bieden.quote:Op maandag 1 december 2014 22:05 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nee maar ze krijgen dus betaald ?![]()
Maar dan kan Sinterklaas dus ook blanke werknemers in dienst nemen toch ?
Heb jij je ooit in de geschiedenis van Sinterklaas en Zwarte Piet verdiept van vóór 1850? Dat zou je eens moeten doenquote:Op maandag 1 december 2014 22:05 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nee maar ze krijgen dus betaald ?![]()
Maar dan kan Sinterklaas dus ook blanke werknemers in dienst nemen toch ?
Ja er gaan inmiddels zoveel verhalen dat ik het niet meer weet. Is dit de versie dat die kindslaven kocht om ze te redden van slavernij ?quote:Op maandag 1 december 2014 22:08 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Heb jij je ooit in de geschiedenis van Sinterklaas en Zwarte Piet verdiept van vóór 1850? Dat zou je eens moeten doen
Maar het was toch een fictief figuur ?quote:Op maandag 1 december 2014 22:08 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Sinterklaas doet aan positieve discriminatie door kansarme allochtone Pieten een kans te geven en ze een baan aan te bieden.
Nee, ik heb het nu echt over de oudere oorsprong van de traditie, het feest en etc. (wat bijv. verklaart waarom mensen zich zwart schminken, waarom o.a. ZP eerst een roe had of ooit kettingen droeg).quote:Op maandag 1 december 2014 22:09 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja er gaan inmiddels zoveel verhalen dat ik het niet meer weet. Is dit de versie dat die kindslaven kocht om ze te redden van slavernij ?
En die dan weer niet op tv word uitgezondenquote:Op maandag 1 december 2014 22:14 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Nee, ik heb het nu echt over de oudere oorsprong van de traditie, het feest en etc. (wat bijv. verklaart waarom mensen zich zwart schminken, waarom o.a. ZP eerst een roe had of ooit kettingen droeg).
Er komt deze maand nog een documentaire uit die daar dieper op ingaat.
Je bedoeld Jan Schenkman ?quote:Op maandag 1 december 2014 22:14 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Nee, ik heb het nu echt over de oudere oorsprong van de traditie, het feest en etc. (wat bijv. verklaart waarom mensen zich zwart schminken, waarom o.a. ZP eerst een roe had of ooit kettingen droeg).
Er komt deze maand nog een documentaire uit die daar dieper op ingaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |