abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147058508
Rellen na dood zwarte jongen VS

In een buitenwijk van de Amerikaanse stad St. Louis zijn gisteravond rellen uitgebroken na een wake voor een zwarte jongen die door de politie was doodgeschoten. De 18-jarige Michael Brown was ongewapend toen een blanke politieagent hem onder vuur nam. Duizenden mensen kwamen op de herdenking af.

Later op de avond sloegen mensen autoramen in en werden winkels geplunderd. Inwoners van de wijk liepen met zakken eten en wc-rollen over straat. Op tv was te zien hoe sommige demonstranten drank meenamen uit een slijterij. Ook stonden mensen boven op politieauto's. Volgens persbureau AP stonden agenten in wapenuitrusting toe te kijken. Niemand raakte gewond.

FBI

Burgerrechtenactivisten vergelijken de dood van Michael Brown met de zaak van de 17-jarige Trayvon Martin. Hij werd in 2012 doodgeschoten door de voormalige burgerwacht George Zimmerman. Die zaak deed veel stof opwaaien in de VS, onder meer vanwege vermoedens van een racistisch motief. Zimmerman werd uiteindelijk vrijgesproken.

"We zijn woedend", zegt een bestuurslid van de NAACP. "Opnieuw is een jonge man met een donkere huidskleur gedood door iemand die de wet moet handhaven." De NAACP is een van de belangrijkse burgerrechtenbewegingen in de VS. De organisatie wil dat de FBI de zaak onderzoekt. De lokale autoriteiten hebben bevestigd dat ze een verzoek zullen indienen.

De burgemeester van Ferguson, waar het incident zich afspeelde, zei gisteravond na de rellen dat hij denkt dat de chaos niemand helpt. "We begrijpen dat mensen hun frustraties willen uiten, maar we vragen ze om kalm te blijven."

De politie in St. Louis onderzoekt wat er voorafging aan de schietpartij. Volgens de plaatselijke politiechef kwam de agent Brown en een andere jongen zaterdag tegen op straat. Een van hen zou de agent in zijn politiewagen hebben geduwd. Dat leidde tot een worsteling. Het is onduidelijk wie de agent aanviel. In de auto is een schot gelost.

Geslaagd

Toen de agent en de twee jongemannen weer op straat waren beland, schoot de agent meerdere keren op Brown. De politie onderzoekt nog waarom hij dat deed. De tweede jongen is niet gearresteerd en wordt ook niet vervolgd. Het is onduidelijk of hij een wapen bij zich droeg.

Volgens de moeder van Brown was haar zoon net geslaagd en zou hij binnenkort beginnen met zijn vervolgopleiding. Ze begrijpt niet waarom de agent geen knuppel of taser gebruikte. "Ik hoop dat hij de doodstraf krijgt."

http://nos.nl/artikel/685051-rellen-na-dood-zwarte-jongen-vs.html

UPDATE:

Neergeschoten tiener overviel supermarkt

Michael Brown, de zwarte tiener die vorige week zaterdag in Ferguson in de Amerikaanse staat Missouri werd doodgeschoten, was mogelijk betrokken bij een overval enkele minuten voor de schietpartij.

Volgens de politie van Ferguson was de 18-jarige Brown één van de twee verdachten voor een overval op een supermarkt enkele minuten eerder. Hij werd, volgens de officiële versie, neergeschoten na een strubbeling in een politiewagen. Maar volgens ooggetuigen was er helemaal geen sprake van een strubbeling en hield Brown de handen boven het hoofd.
Gouverneur Jay Nixon zei dat het onderzoek naar de schietpartij en naar de daaropvolgende botsingen met de politie wordt voortgezet. "Niets zal ons ervan weerhouden uit te zoeken hoe en waarom Michael Brown werd doodgeschoten", zei hij.

Vrijdag gaf de politie beelden van een bewakingscamera vrij waarop te zien zou zijn hoe Brown samen met zijn vriend Dorian Johnson de supermarkt overvalt. Brown en zijn vriend Dorian Johnson zouden sigaren gestolen hebben uit de winkel. Brown duwde vervolgens een winkelbediende opzij die hen probeerde tegen te houden, zo staat in een politieverslag. Een politieofficier bevestigde dat de verdachte op de beelden van de bewakingscamera van de winkel Brown was.

Bijna een week na het drama heeft de politie de identiteit bekend gemaakt van de agent die Brown neerschoot. Agent Darren Wilson is al zes jaar in dienst en zou nog nooit in opspraak zijn gekomen.

Sinds de schietpartij was het onrustig in het Amerikaanse stadje. Ondanks de oproep van president Barack Obama en de familie van de 18-jarige Michael Brown hield de onrust aan. Intussen wordt er vooral vreedzaam geprotesteerd.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140815_01218259

Michael Brown:
  donderdag 27 november 2014 @ 16:27:46 #2
430880 mig72
De Professional
pi_147058615
Waarom open je een nieuwe? Deze kwestie speelt zich niet in Nederland af.
pi_147058645
Nieuwe informatie van MSNBC:

http://www.msnbc.com/the-(...)nd-jury-364273731666

De jury is dus voorgelogen over de geldende wet; de jury heeft een wet overhandigd gekregen waarin staat dat de politie op vluchtende verdachten mag schieten. Die wet is alleen in 1985! al ongrondwettelijk verklaard.
pi_147058685
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 16:27 schreef mig72 het volgende:
Waarom open je een nieuwe? Deze kwestie speelt zich niet in Nederland af.
Waarom reageer jij dan al een paar delen lang met alleen maar onzin?
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
  donderdag 27 november 2014 @ 16:32:28 #5
430880 mig72
De Professional
pi_147058743
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 16:30 schreef OMG het volgende:

[..]

Waarom reageer jij dan al een paar delen lang met alleen maar onzin?
Als het hier staat dan reageer ik. Lijkt me echter sensatie- en ophitstopic.

En het is net onzin maar de waarheid. Ik snap datvhe dat moeilijk kunt accepteren.
pi_147059117
Er zit weinig waarheid in jouw bijdragen. Voornamelijk vooroordelen en onderbuik gerommel.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_147059147
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 16:32 schreef mig72 het volgende:

[..]

Als het hier staat dan reageer ik.
Als er alleen maar racistische troep uit je toetsenbord komt hoef je niet perse te reageren.
  donderdag 27 november 2014 @ 16:56:20 #8
430880 mig72
De Professional
pi_147059424
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 16:46 schreef Specularium het volgende:

[..]

Als er alleen maar racistische troep uit je toetsenbord komt hoef je niet perse te reageren.
Racistisch is een subjectief begrip.
pi_147060265
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 16:56 schreef mig72 het volgende:

[..]

Racistisch is een subjectief begrip.
Nee
  donderdag 27 november 2014 @ 17:38:28 #10
430880 mig72
De Professional
pi_147060498
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee
Welles.

Zie je wel hoe dit een doodlopend topic is? Beter sluiten.

Ik snap sowieso niet wat het doel om het ene kamp dat zich snel op zn piemel getrapt voelt en alles op racisme gooit en het andere kamp dat van alles schreeuwt dat mogelijk beledigend is tegen elkaar op te zetten.

Onnodige ophitserij. Sluit het maar.
pi_147060619
Is dit evenement nog steeds bezig? En zo ja, kan iemand mij dan op de hoogte brengen van de nieuwste grappige plaatjes en filmpjes?
pi_147061509
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:38 schreef mig72 het volgende:

[..]

Welles.

Zie je wel hoe dit een doodlopend topic is? Beter sluiten.

Ik snap sowieso niet wat het doel om het ene kamp dat zich snel op zn piemel getrapt voelt en alles op racisme gooit en het andere kamp dat van alles schreeuwt dat mogelijk beledigend is tegen elkaar op te zetten.

Onnodige ophitserij. Sluit het maar.
Zegt degene die het over "zwartjes" heeft en roept dat je bang moet zijn voor de "gemiddelde Afrikaan". Racistisch en hypocriet.
  donderdag 27 november 2014 @ 18:40:00 #13
430880 mig72
De Professional
pi_147062015
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 18:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Zegt degene die het over "zwartjes" heeft en roept dat je bang moet zijn voor de "gemiddelde Afrikaan". Racistisch en hypocriet.
Ik zeg dat het gewoon de waarheid is dat ontzettend veel mensen bang zijn voor die lui, vooral in die vuilniswijken. Niemand kiest ervoor om bang te zijn. Of dat terecht is of niet het is gewoon waar, en dat kan ook politiegedrag verklaren. Los van of dit specifiek geval wel of niet buitensporig geweld was.

De rest van je betoog sla ik in de wind want je moet ook makkelijk het argument winnen, met je cliche opmerkingen.
pi_147062644
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 18:40 schreef mig72 het volgende:

[..]

Ik zeg dat het gewoon de waarheid is dat ontzettend veel mensen bang zijn voor die lui, vooral in die vuilniswijken. Niemand kiest ervoor om bang te zijn.
Nou niet terugkrabbelen. Dit schreef je:
quote:
Waarom zijn Afrikanen zo gewelddadig en waarom hebben ze een walgelijke reputatie gebouwd van vrees en terreur op de straten? Waarom moet je bang zijn dat de gemiddelde Afrikaan jou gaat slaan, steken, of schieten?
Objectieve racistische kul. En nu lopen jammeren dat anderen het altijd op racisme gooien? Als het niet zo treurig zou zijn zou ik er om lachen.
  donderdag 27 november 2014 @ 19:09:27 #15
430880 mig72
De Professional
pi_147062989
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Nou niet terugkrabbelen. Dit schreef je:

[..]

Objectieve racistische kul. En nu lopen jammeren dat anderen het altijd op racisme gooien? Als het niet zo treurig zou zijn zou ik er om lachen.
Terugkrabbelen? :') Tja, ik wist al dat je kinderachtig aankeek tegen de discussie als iets dat gewonnen of verloren moet worden maar goed

Dat citaat wat je quote is precies in overeenstemming met mijn laatste reactie. Dus ik weet niet wat voor punt je wilt maken, je hebt gewoon gefaald. :W
pi_147063067
Ik vraag me af waar mig72 z'n uitspraken op baseert. In ieder geval niet de werkelijkheid.
  donderdag 27 november 2014 @ 19:16:47 #17
430880 mig72
De Professional
pi_147063279
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:11 schreef OMG het volgende:
Ik vraag me af waar mig72 z'n uitspraken op baseert. In ieder geval niet de werkelijkheid.
De criminaliteitscijfers en de reputatie van straatterreur.
pi_147063511
Da's al de zoveelste keer dat je het woord "cijfers" gebruikt zonder daadwerkelijke cijfers en bronnen te geven.

Hier trouwens een mooi stuk over hoe die cijfers trouwens verdraait en misbruikt worden; http://www.timwise.org/20(...)ear-with-bogus-data/
pi_147063598
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 16:28 schreef kipknots het volgende:
Nieuwe informatie van MSNBC:

http://www.msnbc.com/the-(...)nd-jury-364273731666

De jury is dus voorgelogen over de geldende wet; de jury heeft een wet overhandigd gekregen waarin staat dat de politie op vluchtende verdachten mag schieten. Die wet is alleen in 1985! al ongrondwettelijk verklaard.
Wat het Supreme Court in 1985 besloten heeft is dat de politie niet zonder meer op vluchtende criminelen mag schieten. Echter, als ze genoeg reden hebben om redelijkerwijs te kunnen aannemen dat het een "violent felon" is die een gevaar voor de samenleving vormt, dan mogen ze wel schieten.
En iemand die net een politieagent heeft aangevallen is zeer zeker een violent felon.
  donderdag 27 november 2014 @ 19:27:19 #20
430880 mig72
De Professional
pi_147063677
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:22 schreef OMG het volgende:
Da's al de zoveelste keer dat je het woord "cijfers" gebruikt zonder daadwerkelijke cijfers en bronnen te geven.

Hier trouwens een mooi stuk over hoe die cijfers trouwens verdraait en misbruikt worden; http://www.timwise.org/20(...)ear-with-bogus-data/
TJa, als men de zoveelste keer 'racist' en 'hypocriet' gebruikt zonder dat te kunnen staven of hard te maken, doe ik dat ook.

Kijk maar eens naar de relatieve aantallen, niet absoluut, van de gevangenispopulatie in de VS onder diverse bevolkingsgroepen. Mocht je dat verschil wel snappen.

En een iemand hier probeerde het vervolgens op armoede te gooien, maar dat had ik helemaal ontkracht en nooit weer gehoord van diegene.
pi_147063911
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:27 schreef mig72 het volgende:

[..]

Kijk maar eens naar de relatieve aantallen, niet absoluut, van de gevangenispopulatie in de VS onder diverse bevolkingsgroepen. Mocht je dat verschil wel snappen.
Waarom zitten er dan 5 keer zoveel donkere mensen vast dan blanke, voor bijvoorbeeld het bezitten van marijuana terwijl het aantal gebruikers niet 5 keer zo hoog ligt? Dat hele gevangenis verhaal bewijst helemaal niks, alleen dat jij met racistische vooroordelen alles denkt te weten.
  donderdag 27 november 2014 @ 19:42:22 #22
430880 mig72
De Professional
pi_147064278
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:33 schreef OMG het volgende:

[..]

Waarom zitten er dan 5 keer zoveel donkere mensen vast dan blanke, voor bijvoorbeeld het bezitten van marijuana terwijl het aantal gebruikers niet 5 keer zo hoog ligt? Dat hele gevangenis verhaal bewijst helemaal niks, alleen dat jij met racistische vooroordelen alles denkt te weten.
Als je bang moet zijn als politieagent voor je eigen hachje, ga je wel iets eerders aan dat trekkertje trekken.

Das een natuurwet.
pi_147064608
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:42 schreef mig72 het volgende:

[..]

Als je bang moet zijn als politieagent voor je eigen hachje, ga je wel iets eerders aan dat trekkertje trekken.

Das een natuurwet.
Als je er als agent niet mee om kunt gaan, dan moet je niet bij de politie gaan werken.
  donderdag 27 november 2014 @ 19:52:13 #24
430880 mig72
De Professional
pi_147064704
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:50 schreef OMG het volgende:

[..]

Als je er als agent niet mee om kunt gaan, dan moet je niet bij de politie gaan werken.
Dus de politie moeten zich helemaal kapot laten slaan, omdat het een zwarte is en daarom racisme?

Goed argument. Dat is pas racistisch want je praat hiermee zwarte superioriteit aan, en zegt dat ze alles mogen.
pi_147064830
quote:
300 arrestaties in Los Angeles bij rellen om Ferguson

In Ferguson verliep de afgelopen nacht relatief rustig, maar in met name Los Angeles was dat bepaald niet het geval. Volgens de Los Angeles Times zijn er alleen in die nacht al 130 mensen opgepakt, waardoor het totale aantal arrestanten in die stad de driehonderd overstijgt......

http://www.volkskrant.nl/(...)m-ferguson~a3799684/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')