28-11-2014
Nieuwe games vaak vol fouten![864x486.jpg]()
Wegvallende gezichten is één van de vele fouten in Assassin's Creed Unity.
Wegvallende gezichten, personages die na een sprong in de lucht blijven hangen of computerspellen die bij het moment van uitkomen zelfs helemaal niet te spelen zijn. De game-industrie staat er al langer om bekend om spellen met grote fouten op de markt te brengen, maar dit jaar maakt de industrie het wel heel bont.
De grote games die dit najaar verschijnen lijken vrijwel allemaal vol fouten te zitten.
Voor één van de grootste titels van dit najaar, Assassin's Creed Unity van Ubisoft, zijn inmiddels al drie updates uitgegeven die de problemen moeten verhelpen. Spelers meldden honderden fouten, zoals personages die door de grond zakken, verdwijnende gezichten en wegvallende online-verbindingen.
Fouten in Assassin's Creed Unity
Ook Microsoft is niet foutloos. Het bedrijf bracht deze maand Halo: The Master Chief Collection op de markt, een spel dat voor een groot deel draait om online gaming. In de eerste week konden spelers maar moeizaam online.
Vaak moeten gebruikers na enkele dagen of weken grote updates downloaden, van soms wel 20 gigabyte, om de problemen op te lossen.
Te complex
Game-uitgevers willen hun spel per se in november op de markt hebben. Vanwege Thanksgiving en Kerst is dat goed voor de verkopen. Maar spellen worden steeds complexer en door de tijdsdruk sluipen er grote fouten in.
Volgens Sony zijn problemen zoals bij DriveClub niet te voorkomen. "Je kunt niet testen hoe je spel het houdt met 50.000, 100.000 of 200.000 gebruikers", zegt Shawn Layden van Sony Entertainment Amerika. "We hebben geprobeerd om het beste racespel ooit te maken, maar we kwamen een hobbel tegen."
Dat games vaak onder grote tijdsdruk tot stand komen, is niet nieuw. In 1983 werd in vijf weken tijd het spel E.T. gemaakt, omdat het per se tegelijkertijd met de film moest verschijnen. Het spel bleek zo slecht dat de maker Atari met miljoenen exemplaren bleef zitten en zelfs een deel van de voorraad heeft begraven.
Bewust
"Het is steeds meer gebruik om een spel dat niet af is in de winkels te leggen", zegt gamesjournalist Niels 't Hooft. "Bij spellen als Assassin's Creed Unity moeten de makers hebben geweten dat er fouten in het spel zaten toen ze het op de markt brachten. Er werken honderden mensen aan zo'n spel, ze hebben zo veel testers."
"Ze hadden moeten wachten tot volgend jaar om het spel op de markt te brengen en niet moeten denken: Het waait wel over."
Excuses
Ubisoft, het bedrijf achter Assassin's Creed Unity, heeft inmiddels excuses aangeboden. Klanten kunnen een gratis computerspel krijgen ter compensatie.
(nos.nl)