abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6557710
Omdat ik merk, dat vele mensen wel eens van Borderline gehoord hebben,
maar eigenlijk niet weten wat het inhoudt, dacht ik, dat het misschien
een idee was om informatie bij elkaar te zoeken, voor wat duidelijkheid.

Dus bij deze:

WAT IS EEN BORDERLINE PERSOONLIJKHEIDSSTOORNIS?

Een borderline persoonlijkheidsstoornis is een psychiatrische aandoening die verschillende vormen kan aannemen en ook verschillende gradaties in ernst. De diagnose kan alleen door een psychiater met zekerheid gesteld worden. Schattingen lopen uiteen van ca. 150.000 tot 200.000 Nederlanders.

Een opvallend grote meerderheid van de patiënten is vrouw, vermoedelijk ook omdat zij vaker slachtoffer worden van seksueel misbruik wat een mede-veroorzaker kan zijn van de stoornis. Bij mannen wordt de diagnose vaak niet gesteld omdat deze zich bij hen niet uit in agressie die zich naar binnen richt (zelfverwonding, eetstoornissen) maar agressie naar buiten toe. Mannen met borderline stoornissen komen dan ook vaker in de criminaliteit terecht.

De stoornis openbaart zich meestal in de adolescentie (17 - 25 jaar) maar kenmerken kunnen ook bij kinderen in een bepaalde vorm al voorkomen. Omdat kinderen nog niet uitontwikkeld zijn stelt men de diagnose niet vaak gedurende de kindertijd, maar wel later, als het jonge volwassenen zijn.

Ook is het ziektebeeld bij kinderen en bij adolescenten verschillend. Kinderen met borderline symptomen hebben vaak meer angsten en neurosen tegelijkertijd (in tegenstelling tot neurotische kinderen). Als borderline-kinderen de adolescentie bereiken, hebben zij vaak gedragsproblemen die om een andere diagnose vragen.

OORZAKEN

Hoewel de borderline diagnose veel vaker gesteld wordt dan enige tijd geleden, is over de oorzaak van de aandoening nog niet zo veel bekend. Meestal gaat het om een combinatie van factoren: een aanleg voor impulsiviteit en stemmingswisselingen in combinatie met een heden of verleden waarin zich ingrijpende psychologische en/of maatschappelijke problemen hebben voorgedaan, vaak op zeer jonge leeftijd.

Het kenmerkende impulsieve gedrag van patiënten is iets wat waarschijnlijk al voor een deel bij de geboorte is bepaald. De oorzaak hiervoor zou kunnen zijn dat de prikkeloverdracht in de hersenen verstoord is; een stoornis in de serotoninehuishouding, die ook wordt verdacht iets met anorexia en bulimia te maken te hebben.

Veel mensen met borderline hebben een verleden waarin zich traumatische gebeurtenissen hebben voorgedaan, zoals het opgroeien in een instabiele gezinssituatie, emotionele verwaarlozing, agressie, seksueel misbruik. Dit bemoeilijkt nadien het kunnen aangaan van (langdurige) relaties. Hoewel de patiënt juist sterk behoefte heeft aan goed contact met anderen, is zij of hij erg bang om gekwetst te worden of in de steek te worden gelaten. Door de hooggespannen verwachtingen, gebeurt dit ook vaak.

Andere oorzaken zijn mogelijk het wegvallen van maatschappelijke zekerheden (familie-, buurt- en kerkleven bijvoorbeeld). Dit vergroot de eenzaamheid van de patiënt, die op zichzelf teruggeworpen raakt en zich minder veilig voelt, net als wanneer een relatie teleurstellend afloopt.

VERSCHIJNSELEN

De ziekte kan zich in verschillende vormen manifesteren, die vaak moeilijk te vergelijken zijn. Juist omdat de stoornis zoveel verschillende vormen kent om zich te manifesteren, is het voor hulpverleners en betrokkenen een ingewikkelde aandoening.

Als men een aantal van onderstaande kenmerken heeft, kan worden gedacht aan een borderline stoornis:

- identiteitsproblemen: patiënten hebben problemen met hun identiteit, vaak ook seksueel. Ze zijn vaak onzeker en verdragen kritiek slecht. Ze weten niet goed wat ze met hun leven aan moeten en hebben een 'leeg gevoel' van binnen. Ze hebben moeite om alleen te zijn en voelen zich snel eenzaam en in de steek gelaten.

- stemmingswisselingen: de stemming kan sterk en snel wisselen, soms na voor buitenstaanders triviale gebeurtenissen. De patiënt reageert (in de ogen van anderen) overgevoelig en/of hevig. Ze kunnen heel boos of driftig worden en hebben deze gevoelens vaak slecht onder controle.

- in uitersten denken: mensen en situaties zijn helemaal goed of helemaal fout. Tussenwegen bestaan niet, dus als iemand niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoet, kan de mening van de patiënt zeer sterk omslaan. Dit kan problemen geven op het werk en in relaties. Ze hebben de neiging om bepaalde mensen erg over te waarderen en anderen juist volledig te vernederen.

- impulsiviteit: mensen met een borderline stoornis nemen beslissingen zonder er eerst goed over na te denken. Dit kan zich ook uiten in eetstoornissen, wisselende seksuele relaties, geldverkwisting en alcohol- of drugsmisbruik, en suïcidepogingen.

- geestelijke spanningen: de spanningen kunnen ontladen in automutilatie (opzettelijke zelfverwonding) bijvoorbeeld krassen in de onderarmen en gedachten aan of pogingen tot zelfmoord.

- psychotische symptomen: psychische verwardheid met wanen en/of hallucinaties, het horen van stemmen. Ze zijn bijvoorbeeld overmatig achterdochtig en ervaren de wereld om hen heen als onwerkelijk. Meestal duren deze verschijnselen slechts enkele uren maar zijn voor de patiënt erg beangstigend. Ze treden vaak op in periodes van stress.

BEHANDELING

Voor een behandeling van mensen met een borderline stoornis bestaan verschillende mogelijkheden: volledige opname in een psychiatrisch ziekenhuis of afdeling, als ook ambulante behandeling (geen opname maar behandeling overdag). De gewenste behandeling verschilt per patiënt.

Bij opname in het ziekenhuis kunnen de symptomen verergeren. Automutilatie (zelfverwonding) kan dan beginnen op te treden of kan toenemen. Vooral bij ernstige depressiviteit of ernstige suïcidale neigingen is opname in het ziekenhuis gewenst. Veel borderliners dreigen met zelfdoding en voeren dit niet uit, maar het is wel zaak om dit zeer serieus te nemen. Hoewel patiënten vaak dreigen met zelfdoding en het vervolgens niet doen, verdient dit wel veel aandacht. Het percentage borderliners dat zelfmoord pleegt, is wel geschat op 9%.

De behandeling bestaat afhankelijk van de plaats en intensiteit van behandeling vaak uit gesprekstherapie en medicijnen. Gesprekstherapie is een langdurig proces. De relatie patiënt-hulpverlener kan ingewikkeld zijn (vertrouwen versus angst) en de patiënt vindt het vaak moeilijk de behandeling af te maken. In de gesprekstherapie ligt nadruk op verlatingsangst, gebrek aan zelfvertrouwen, relatieproblemen. Doel is de patiënt (en eventueel de partner) te leren hiermee om te gaan.

De medicijnen die onderdeel van de behandeling kunnen zijn, zijn vaak antidepressiva, antipsychotica, stemmingsregulerende middelen, en/of kalmeringsmiddelen. De middelen worden voorgeschreven afhankelijk van de ernst en aard van de borderline stoornis. Voorzichtigheid is geboden vanwege een verslavingsgevaar en de kans om andere symptomen te verergeren.

Behandeling van de stoornis kan moeilijk zijn en kent een uiterst grillig verloop met veel ups en downs. Tijdens de langdurige behandeling kunnen zich ernstige crises voordoen, niet zelden gepaard gaand met een zelfmoordpoging. Maar vanaf het dertigste of veertigste levensjaar gaat het met ruim de helft van de patiënten veel beter. Men spreekt dan vaak niet meer over een stoornis, alleen van een kwetsbaarheid. Alsof de stoornis is uitgedoofd.

Verwante sites:
www.annetje.nl
www.stichtingborderline.nl
http://borderline.startkabel.nl

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben..

Wolkje

[Dit bericht is gewijzigd door Wolkje op 31-10-2002 18:05]

pi_6557817
Dank je . Wolkje hoe weet jij zoveel over Borderline ??
We are the weirdo's mr - The Craft
pi_6557843
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 17:43 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dank je . Wolkje hoe weet jij zoveel over Borderline ??
Mijn liefste vriendinnetje heeft ook borderline,
sindsdien ben ik erover gaan lezen.. vandaar.

Wolkje

[Dit bericht is gewijzigd door Wolkje op 31-10-2002 18:07]

pi_6557929
mijn ex ook

IK heb haar geadviseerd hulp te zoeken, maar ze denkt het eerst zelf wel te kunnen oplossen. 't zo moeilijke situatie, omdat het niet zo lang uit is. Bijna al die dingen hierboven zijn bijna van toepassing.

[Dit bericht is gewijzigd door KonnieKipke op 31-10-2002 18:04]

pi_6557942
Voor meer informatie kun je altijd kijken op http://borderline.pagina.nl.

"Ik ook van jou" van Giphard (?) is een goede lees/film tip.

pi_6558011
Klopt , heel herkenbaar voor mij . Vond dat de film goed inging op de Borderlinekant .
Was trouwens net alsof ik mezelf zag af en toe .
Ik heb de jas uit de film trouwens .
  donderdag 31 oktober 2002 @ 17:59:11 #7
26092 DeWaarheid
*auw* *oef* *auw*
pi_6558024
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 17:52 schreef Navelpluisje het volgende:
Voor meer informatie kun je altijd kijken op http://borderline.pagina.nl.

"Ik ook van jou" van Giphard (?) is een goede lees/film tip.

jah lekker veel sex
  donderdag 31 oktober 2002 @ 18:07:17 #8
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_6558116
Dankuh, veel info, zelf ook veel gevonden, maar je legt het wel erg mooi uit
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_6558738
Nog even een klein, maar simpeler stukje:

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die ernstige beperkingen kan geven aan degene die hieraan lijdt. Mensen met Borderline hebben vaak last van een reeks symptomen. Voor velen is het leven erg onaangenaam. Officiële symptomen zijn; -zwart-wit denken, -stemmingswisselingen, - impulsiviteit, -moeilijk contact kunnen leggen, -moeilijk alleen kunnen zijn, -woede uitbarstingen, -dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koop verslaving, dissociatieve- en psychotische verschijnselen. Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat reageert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie. De binnenwereld ziet er anders uit; -angst, soms door agressie bedekt, -eenzaamheid, zelfs in gezelschap, -leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt, -een kloof tussen gevoel en verstand, -overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn, -relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk, -periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

*Korte toevoeging*

Wolkje

pi_6558786
Weer duidelijker . Wolkje er is een heel goed zelfhulpboek van Meekren , schrijf die naam maar op , dat boek helpt mij veel .
Meer in stukjes hoor , niet alles tegelijk maar alleen de hoofdstukken waar ik op dat moment iets mee kan .
pi_6558964
het probleem alleen is dat mijn ex niet geholpen wil worden voordat ze zichzelf weer 100% voelt en haar borderline trekken een beetje ontkent... Heb net dat boek besteld, maar of ik haar daarmee durf te confronteren... ze zal het als een belediging opvatten

[Dit bericht is gewijzigd door KonnieKipke op 31-10-2002 19:20]

pi_6559050
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 19:07 schreef KonnieKipke het volgende:
het probleem alleen is dat mijn ex niet geholpen wil worden en haar borderline trekken een beetje ontkent... Heb net dat boek besteld, maar of ik haar daarmee durf te confronteren... ze zal het als een belediging opvatten
Wel haar blijven steunen he..
Ondanks dat dat zo moeilijk kan zijn,
omdat 'borderliners' mensen, die ze liefhebben, vaak afstoten.
Ik heb het wel meegemaakt zo met een vriendin van me..
*Never give up!*

Oh, addicted to jellybeans,
ik kan m'n openingpost niet meer veranderen,
anders had ik hem daar bij gezet ..

Wolkje

pi_6559094
Misschien is het voor jezelf heel goed , want het kan veel van haar gedrag verklaren .
Borderliners zijn niet echt de makkelijkste mensen .
pi_6559166
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 19:12 schreef Wolkje het volgende:

[..]

*Never give up!*

Wolkje

tja, dat is ook waarom onze relatie eigenlijk stukspatte.. Ze was zo onzeker en was zo hypergevoelig dat alles wat er gezegd werd escaleerde en ontaarde in heftige ruzies. Het rampzalige is dat ik haar graag wil steunen, maar het op deze manier niet makkelijk maak voor mezelf omdat ik nog stapelgek op dr ben en zij haar eigen dingen doet, waar ik soms heel jaloers door word...

[Dit bericht is gewijzigd door KonnieKipke op 31-10-2002 19:25]

pi_6559233
quote:

[..]

*Never give up!*

Wolkje

erg herkenbaar dat afstoten. Bij ons was het zo dat ze me af en toe niet in mijn waarde liet of opmerkingen maakte die best hard waren soms. Velen zouden misschien zoiets hebben gehad van: Doei! Desondanks heb ik een hoop geslikt..
pi_6559275
Ik heb er zelf ook een handje van dat afstoten . Begrijp ook dat het voor mensen heel vermoeiend is .
pi_6562058
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 19:23 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ik heb er zelf ook een handje van dat afstoten . Begrijp ook dat het voor mensen heel vermoeiend is .
Heeft die vriendin van mij nu ook last van..
Ik probeerde dr al drie dagen te bereiken,
want het laatste wat ik had gehoord (in een sms),
was dat het niet goed met haar ging..
Ze neemt dr telefoon niet op, smst niet terug.. niks.

Wolkje

pi_6563159
Tijdens mijn therapie heb ik heel veel inzichten verworven in mijn eigen emoties en gedrag. Ik wil daarvan graag wat toevoegen aan bovenstaande (overigens duidelijke, maar in mijn visie zakelijke) tekst.

Borderline is vooral een stoornis op emotioneel vlak. Er is geen goede balans tussen ratio en emotie, waardoor er vaak geen adequaat gedrag wordt vertoond.

Door traumatische ervaringen kan de emotionele ontwikkeling van een kind stil komen te staan of een scheefgroei vertonen. Het gedrag van mensen met borderline kun je ook vaak wel met dat van een jong kind vergelijken.

Het impulsieve, gewoon doen, zonder eerst allerlei consequenties af te wegen. Dingen zeggen, eruit flappen zonder erover na te denken. Jonge kinderen zijn ook zelden tactisch.

Het zwart/wit denken. Kinderen kunnen moeilijk met ambivalenties omgaan. Als mama boos is is het: "Stomme mama."
Dat iemand die van je houdt ook wel eens lullig (of chagrijnig, whatever) tegen je kan doen, is in de beleving van een borderlinepatient niet mogelijk. Diegene houdt dan niet meer van je, anders zou hij niet lullig doen
Andersom geldt dat ook: Als iemand stom is, dan kan daar ook niets leuks aan ontdekt worden. Of iemand die je juist (waanzinnig) bewondert , die kan niets fout doen.
Nuanceren is voor kinderen ook vaak moeilijk.

Stemmingswisselingen: Bij kinderen (en bij mensen met borderline)is het vaak Jantje lacht , Jantje huilt . En dat kan soms best snel op en neer gaan.
Ook kan iemand met borderline overspoeld worden door zijn/haar emoties. Vergelijk het met kinderen, die kunnen om iets kleins een onbedaarlijk verdriet hebben, maar dat kan ook weer snel over zijn. Van de andere kant kan er ook sprake zijn van een tomeloos enthousiasme, een ontembare vrolijkheid.

Verlatingsangst: Een klein kind kan niet bevatten dat als mama even boodschappen doen is , dat ze dan ook echt weer terug komt. Een kind moet daarop leren vertrouwen door ervaring.
Hetzelfde bij een bordelinepatient. Het is heel moeilijk om in een relatie erop te vertrouwen dat iemand echt bij je wil blijven, dat iemand nog steeds van je houdt , je heus niet zal verlaten, ook al heeft hij/zij ook zo zijn/haar eigen bezigheden.
Ook in vriendschappen werkt het zo. Het is bv moeilijk te accepteren dat je beste vriendin ook andere vriendinnen heeft.

Je kunt je mss voorstellen dat emotioneel gedrag op het niveau van een jong kind, voor zowel degene met borderline als ook voor de omgeving, voor veel problemen kan zorgen. Immers, je bent toch volwassen, je kunt je toch wel bedenken dat je je in een bepaalde situatie niet zus of zo kunt gedragen. Je bent toch oud en wijs genoeg om je emoties onder controle te houden

Maar dat is nou juist het lastige als je borderline hebt. Je kunt wel bedeneren dat bepaalde zaken niet kloppen, of dat jij anders reageert dan anderen, maar omdat je emotionele ontwikkeling niet parallel loopt met je rationele ontwikkeling kun je je vaak niet adequaat gedragen. En dat zorgt voor heel veel interne frustratie, waardoor weer afwijkend gedrag kan ontstaan (dissociatie, automutilatie, eetstoornissen, depressie etc).

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 22:29:18 #19
19105 Noayla_
Love me tender
pi_6563387
quote:

[..]

*Never give up!*

Wolkje

Maar soms kun je niet anders meer dan voor jezelf kiezen...

Ik heb mijn man (ook Borderliner), na 6 jaar relatie moeten laten gaan omdat hij niet alleen zichzelf maar ook mij volledig ten gronde richtte.

Ik zie het verbreken van onze relatie puur als daad van zelfbescherming.

For every graveyard in the moonlight, there's a junkyard in the sun...
pi_6563763
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 22:29 schreef Noayla_ het volgende:

[..]

Ik heb mijn man (ook Borderliner), na 6 jaar relatie moeten laten gaan omdat hij niet alleen zichzelf maar ook mij volledig ten gronde richtte.

Lomp gezegd misschien, maar heel verstandig. Vooral op latere leeftijd is de kans op genezing minimaal. En als jouw huid niet dik genoeg is om ermee om te gaan vind ik zeker dat je er goed aan hebt gedaan.

Voor de omgeving is het vaak net zo moeilijk als voor de patient zelf imho.

pi_6563884
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 22:47 schreef Navelpluisje het volgende:
Vooral op latere leeftijd is de kans op genezing minimaal.
Huh
Borderline schijnt juist minder te worden tussen je 30e en je 40e.
pi_6563970
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 22:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Huh
Borderline schijnt juist minder te worden tussen je 30e en je 40e.

Dan hebben wij onze informatie uit verschillende bronnen Misschien is het zo dat het wel minder wordt, maar dat behandeling minder aanslaat ofzo. Ik ben nu wel benieuwd hoe het zit ei'k.
pi_6564800
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 22:19 schreef Moonah het volgende:
Tijdens mijn therapie heb ik heel veel inzichten verworven in mijn eigen emoties en gedrag. Ik wil daarvan graag wat toevoegen aan bovenstaande (overigens duidelijke, maar in mijn visie zakelijke) tekst.

......

Vooral de combinatie tussen stemmingswisselingen en verlatingsangst is het naarst... naar mijn ervaring dan... Maar wie ben ik...
I chose not to choose life, I choose something else. And the reasons? There are no reasons, who needs reasons when you've got heroin?
  vrijdag 1 november 2002 @ 00:27:53 #24
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_6565259
zo herkenbaar allemaal...

Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_6565415
Goed gedaan Wolkje

Kan hier ook een sticky topic van gemaakt worden??

#geen
  vrijdag 1 november 2002 @ 01:40:16 #26
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6565806
Mooie toevoeging nog door Moonah, waarin ik mijzelf heel erg herken
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_6566377
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 23:47 schreef neverendingpain het volgende:

[..]

Vooral de combinatie tussen stemmingswisselingen en verlatingsangst is het naarst... naar mijn ervaring dan... Maar wie ben ik...

Dat heb ik ook allebei, maar heb geen borderline..
Is wel heel naar inderdaad.

Wolkje

vrijdag 1 november 2002 @ 10:04:34 #28
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6567133
Ik vind het lastig om nou echt het grote verschil te zien tussen diverse stoornissen en ziektes. Ik ben twee jaar depressief geweest, maar herken toch ook heel veel klachten van borderline. Maar daarnaast herken ik mezelf ook wel in het klachtenprofiel van een burnout.

Weet iemand misschien wat "het grote verschil" is???

vrijdag 1 november 2002 @ 10:34:14 #29
35633 scope-online
poogt een waging..
pi_6567441
Als je niet al die symptomen hebt, maar wel enkele, en misschien ook niet zo heel dramatisch als er beschreven wordt, is er dan ook de mogelijkheid dat je borderline hebt?

Stemmingswisselingen ken ik, verlatingsangst had ik, nu nog wel af en toe, maar ik heb er minder last van. Maar ik pieker veel: "wat als...." (wat betreft de relatie....) en daar wordt ik ook niet goed van... toch gebeurd het...

scientists tell us that the fastest animal on earth, with a top speed of 120 ft/sec, is a cow that has been dropped out of a helicopter..[br][br][url=http://www.scope-online.tk]website[/url], check m'n eigengemaakte producties!
pi_6568081
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 10:34 schreef scope-online het volgende:

Stemmingswisselingen ken ik, verlatingsangst had ik, nu nog wel af en toe, maar ik heb er minder last van. Maar ik pieker veel: "wat als...." (wat betreft de relatie....) en daar wordt ik ook niet goed van... toch gebeurd het...

Heb ik ook.. extremer dan..
Maar ik heb volgens mij geen borderline..

Wolkje

vrijdag 1 november 2002 @ 11:39:16 #31
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6568263
Ook in borderline heb je gradaties...
Dat is niet zwart of wit. Daar zit een heel grijs gebied tussen.

Maar borderline blijft altijd moeilijk voor de persoon zelf, maar ook zeer zeker voor de personen erom heen. Ik heb ook borderline trekken.
En had een vriendin die heel erg borderline is. Dat ging dus niet goed tussen ons tweeen, ondanks dat we al 14 jaar vriendinnen waren. We hebben nu dan ook al 3 jaar geen kontakt meer met elkaar en soms doet dat nog steeds pijn. Maar ik kan het niet meer opbrengen. Het is de derde keer dat ze kontakt verbroken had. En voor mij ook de laatste keer. Met pijn in mijn hart.

vrijdag 1 november 2002 @ 11:58:25 #32
19105 Noayla_
Love me tender
pi_6568508
quote:
Als je niet al die symptomen hebt, maar wel enkele, en misschien ook niet zo heel dramatisch als er beschreven wordt, is er dan ook de mogelijkheid dat je borderline hebt?

Lieve schat,

Iedereen, ook doorgaans evenwichtige mensen, herkent zichzelf wel in een paar van die punten. Maar dat wil niet zeggen dat je een Borderline persoonlijkheidsstoornis hebt.

Pas als je voldoet aan (bijna) alle 12 kenmerken en het je hele leven in al zijn facetten ernstig en chronisch beinvloedt kun je wellicht spreken van Borderline.

Het probleem is vaak dat mensen veel te snel denken "ik ben een beetje wisselvallig" of "ik heb wel eens aan zelfmoord gedacht" dus lijd ik aan deze persoonlijkheidsstoornis.
Troost je; van bovenstaande hebben we allemaal wel eens last (gehad).

Af en toe vind ik het wel een beetje ergerlijk dat door de komst van het internet mensen zich tegenwoordig vaak onterecht allerlei ziektebeelden toedichten.

vrijdag 1 november 2002 @ 12:09:05 #33
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_6568640
Ik herken mezelf in bijna alle punten. Alleen niet in dissociatie en psychoses enzow.
Als ik die dingen lees is het opeens alsof ik mezelf snap, stukjes vallen op hun plaats. Het is alsof ik mezelf uitgelegd zie..

edit: ik heb het overigens indertijd ook aan m'n psychiater verteld, en die begon ook al meteen dat iedereen er wel eens last van had en dat dat niks hoefde te betekenen, en dat wist ik natuurlijk ook al, maar ze wilde er verder niet eens naar kijken, niet eens onderzoeken of het misschien zo zou kunnen zijn..
Toen voelde ik me dus echt niet serieus genomen, en da's ook één van de redenen dat ik daar niet meer naar toe wilde. Het was namelijk best moeilijk voor mij om dat te vertellen, oa. omdat ik bang was dat ik niet serieus genomen zou worden...

[Dit bericht is gewijzigd door texelonia op 01-11-2002 12:16]

©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_6568718
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 22:29 schreef Noayla_ het volgende:

[..]

tja, 't is triest maar waar. Wat zal dat een pijnlijke keuze zijn geweest omdat jij veel van hem hield
  vrijdag 1 november 2002 @ 12:16:02 #35
19105 Noayla_
Love me tender
pi_6568743
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 12:13 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

tja, 't is triest maar waar. Wat zal dat een pijnlijke keuze zijn geweest omdat jij veel van hem hield

Erger nog; ik hou nog steeds van hem....
Het is de moeilijkste en meest pijnlijke beslissing geweest die ik ooit heb moeten nemen.
pi_6568934
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 12:16 schreef Noayla_ het volgende:

[..]

Erger nog; ik hou nog steeds van hem....
Het is de moeilijkste en meest pijnlijke beslissing geweest die ik ooit heb moeten nemen.

tja, ik zit nu in de situatie dat het na 9 maanden met een hele lieve meid uit is, omdat zij het niet meer trok. Zij heeft aardig wat kenmerken van borderline met zelfs soms stemmen horen. In die afgelopen periode ben ik zo bezig geweest met haar onzekerheid wegnemen en botsingen te voorkomen. Het kwam er zelfs toe dat ik mezelf op een gegeven moment niet meer was en dat zij zich daaraan weer ging ergeren. We hadden op het laatst zoveel ruzie; alles leek verkeerd te vallen. Dit kostte zoveel energie bijderzijds dat zij besloot de stekker eruit te trekken. Nogsteeds houden we erg veel van elkaar en mijn wens is ook weer bijelkaar te komen, maar ik weet niet goed hoe. Haar rust geven is 1 ding, maar ik zou gek worden als zij iemand anders tegen kwam.
  vrijdag 1 november 2002 @ 12:43:49 #37
19105 Noayla_
Love me tender
pi_6569068
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 12:30 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

tja, ik zit nu in de situatie dat het na 9 maanden met een hele lieve meid uit is, omdat zij het niet meer trok. Zij heeft aardig wat kenmerken van borderline met zelfs soms stemmen horen. In die afgelopen periode ben ik zo bezig geweest met haar onzekerheid wegnemen en botsingen te voorkomen. Het kwam er zelfs toe dat ik mezelf op een gegeven moment niet meer was en dat zij zich daaraan weer ging ergeren. We hadden op het laatst zoveel ruzie; alles leek verkeerd te vallen. Dit kostte zoveel energie bijderzijds dat zij besloot de stekker eruit te trekken. Nogsteeds houden we erg veel van elkaar en mijn wens is ook weer bijelkaar te komen, maar ik weet niet goed hoe. Haar rust geven is 1 ding, maar ik zou gek worden als zij iemand anders tegen kwam.

Het enige dat ik je kan adviseren is: hou je eigen grenzen scherp in de gaten. In mijn geval waren zijn psychische problemen zo ontzettend ernstig dat voor mij gevaarlijke situaties ontstonden.

Ik ben veel te lang doorgegaan en ondervind hiervan nog steeds de negatieve gevolgen.

Probeer in ieder geval niet jezelf "kwijt te raken" in je relatie met haar. Het mag niet zo zijn dat jij niet meer aan bod komt doordat haar problemen overheersen.

Mijn verhaal wil natuurlijk niet zeggen dat iedere relatie met een borderliner gedoemd is om te mislukken natuurlijk; ik beschrijf slechts mijn persoonlijke ervaring.

vrijdag 1 november 2002 @ 13:46:16 #38
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_6569878
Wat me opvalt is dat heel veel mensen zichzelf herkennen in borderline, en dus ook iedereen denkt dat ie het zomaar heeft. Is dit een modeverschijnsel of is borderline gewoon te breed gedefninieerd?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 1 november 2002 @ 13:54:57 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6570009
quote:
Nee
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 1 november 2002 @ 13:56:53 #40
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_6570038
ik geloof dat je een bepaald aantal van die symptomen moest hebben voordat je borderline hebt zegmaar vaststaand aantal is dat, je hoeft ze niet allemaal te hebben.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:00:21 #41
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6570095
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 13:46 schreef Maanvis het volgende:
Wat me opvalt is dat heel veel mensen zichzelf herkennen in borderline, en dus ook iedereen denkt dat ie het zomaar heeft. Is dit een modeverschijnsel of is borderline gewoon te breed gedefninieerd?
Ik wilde even melden dat ik niet zomaar neergezet heb dat ik het stukje herken, ik BEN borderliner geweest, heb er 2 jaar voor in therapie gezeten, maar ben nu flink afgezwakt. Ik zeg niet ZOMAAR dat ik er wat in herken. Het is bij mij gediagnosticeerd door therapeuten van het RIAGG (en Quenda, ik heb het dus niet 'van internet gehaald' nav jouw linkjes: ik wist het toen allang al. Heb ik dat misselijke verhaal ook weer 's uit de wereld geholpen) en na een jaar dagbehandeling en een jaar nabehandeling (1 a 2 keer in de maand checken hoe het gaat) kan ik nu gerust zeggen dat mn leven weer op de rails is, dat ik er weer zin in heb en dat ik mezelf onder controle heb. En ja, er valt dus AF te komen. Als je aan genoeg symptomen werkt, raak je die kwijt (als je niet een te ernstig ontspoorde borderliners bent) en als je niet meer aan genoeg symptomen lijdt, hoef je jezelf dus geen borderliner te noemen.
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:00:41 #42
22259 Fogerty
slapende account
pi_6570105
Post een lijstje met de symptomen van verschillende persoonlijkheidsstoornissen en iedereen heeft alles. Zelfde verhaal met lichamelijke kwalen, trouwens. Internet schijnt een hel te zijn voor huisartsen, omdat er om de haverklap mensen komen met printjes die zeggen: 'dit heb ik ook'

Ook ik herken best wel wat in de omschrijvingen van borderline, en vrienden hebben me er wel van 'beschuldigd' dat ik het had. Als ik echter kijk naar de twee borderliners die ik ken, en die momenteel allebei opgenomen zijn en zichzelf om de haverklap een bloedarmoede aandoen door al dat gesnij in henzelf, en dan af en toe nog eens een zelfmoordpoging erbij....dan denk ik dat vrijwel iedereen die gewoon in redelijk gezonde toestand achter de PC zit en wat symptomen bij zichzelf herkent, niet hoeft te vrezen dat ie het echt heeft.

En mocht je nou toch vrezen dat het bij jou wel raak is, ga dan naar een arts die het met zekerheid vast kan stellen. Ik heb de dames en heren bij het RIAGG op een gegeven moment ook gevraagd wat mijn diagnose nou eigenlijk was, en toen ze dat niet echt wisten zei ik dat ik vreesde voor borderline. De reactie was: nee, je hebt er wel wat trekken van, maar de stoornis zelf heb je niet. Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt die zich in de symptomen herkennen. Een paar borderline-achtige trekjes heeft iedereen.

Hieperdepiep hoera!
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:05:10 #43
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6570189
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:00 schreef Fogerty het volgende:
Ook ik herken best wel wat in de omschrijvingen van borderline, en vrienden hebben me er wel van 'beschuldigd' dat ik het had. Als ik echter kijk naar de twee borderliners die ik ken, en die momenteel allebei opgenomen zijn en zichzelf om de haverklap een bloedarmoede aandoen door al dat gesnij in henzelf, en dan af en toe nog eens een zelfmoordpoging erbij....dan denk ik dat vrijwel iedereen die gewoon in redelijk gezonde toestand achter de PC zit en wat symptomen bij zichzelf herkent, niet hoeft te vrezen dat ie het echt heeft.
Hier moet ik je dus echt ZWAAR ongelijk in geven. Je hebt nl. ook nog zoiets als gradaties in borderline, dat kun je overal lezen. De mensen aar jij het over hebt zijn rasechte borderliners, maar ook mensen die zichzelf niet zo toetakelen kunnen borderline hebben. Zulke mensen noemen ze highlevel borderliners: ze kunnen hun leven nog enigszins in normale banen leiden en hebben grote kans op uiteindelijk herstel. Ik erger me dus nogal aan je verhaal, vind eht een beetje een 'depressief? de kindjes in afrika hebben pas recht om depressief te zijn'-verhaal

en

quote:
En mocht je nou toch vrezen dat het bij jou wel raak is, ga dan naar een arts die het met zekerheid vast kan stellen. Ik heb de dames en heren bij het RIAGG op een gegeven moment ook gevraagd wat mijn diagnose nou eigenlijk was, en toen ze dat niet echt wisten zei ik dat ik vreesde voor borderline. De reactie was: nee, je hebt er wel wat trekken van, maar de stoornis zelf heb je niet. Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt die zich in de symptomen herkennen. Een paar borderline-achtige trekjes heeft iedereen.
Ik heb WEL die diagnose gekregen en idd; ga aub naar een RIAGG of GGZ als je het vermoedt en baseer het niet alleen op internet, maar het is ECHT niet zo dat alleen mensen die zich zwaar beschadigen aan borderline lijden.

[Dit bericht is gewijzigd door SEMTEX op 01-11-2002 14:06]

vrijdag 1 november 2002 @ 14:05:57 #44
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_6570201
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:00 schreef SEMTEX het volgende:
verhaal
Heej Semtex, ik bedoelde mijn post niet denigrerend tov borderliners. Ik maak echter vaak mee dat mensen denken dat ze het hebben, en dat is begrijpelijk want eigenlijk herkent iedereen zich wel in een bepaald aantal symptomen ervan.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:06:21 #45
22259 Fogerty
slapende account
pi_6570207
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:05 schreef SEMTEX het volgende:
Ik erger me dus nogal aan je verhaal, vind eht een beetje een 'depressief? de kindjes in afrika hebben pas recht om depressief te zijn'-verhaal
Het was bedoeld om mensen gerust te stellen, maar als jij je daaraan wilt ergeren moet je dat vooral doen
Hieperdepiep hoera!
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:07:37 #46
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6570226
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:06 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Het was bedoeld om mensen gerust te stellen, maar als jij je daaraan wilt ergeren moet je dat vooral doen

Hey fogerty, als je niet lekker in je vel zit (want dat is duidelijk te merken), zou ik voorstellen dat je iets fijns voor jezelf gaat doen, want je afreageren op internet is niet de manier, lijkt me.
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:08:23 #47
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6570237
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Heej Semtex, ik bedoelde mijn post niet denigrerend tov borderliners. Ik maak echter vaak mee dat mensen denken dat ze het hebben, en dat is begrijpelijk want eigenlijk herkent iedereen zich wel in een bepaald aantal symptomen ervan.

Ik vond je post niet denigrerend, maar ik kon t begrijpen als mensen dachten dat ik ook 'wel wat symptomen herkende' en met de diagnose aan de haal wilde gaan. Niet dus.
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:08:44 #48
22259 Fogerty
slapende account
pi_6570244
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:07 schreef SEMTEX het volgende:
Hey fogerty, als je niet lekker in je vel zit (want dat is duidelijk te merken), zou ik voorstellen dat je iets fijns voor jezelf gaat doen, want je afreageren op internet is niet de manier, lijkt me.
Da's een bijzonder aardig advies, waarvan ik hoop dat je het ook voor jezelf ter harte neemt, gezien je reactie op de postings van Maanvis en nu ook weer op die van mij
Hieperdepiep hoera!
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:10:59 #49
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6570297
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:08 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Da's een bijzonder aardig advies, waarvan ik hoop dat je het ook voor jezelf ter harte neemt, gezien je reactie op de postings van Maanvis en nu ook weer op die van mij

Wat een onzin, ik voel me prima. Ik voel me ook helemaal niet aangevallen, echter: ik wil wel even wat onwaarheden uit de wereld helpen en onderbouw mijn stellingen ook. Jij bent degene die nogal heftig op mijn post reageert. je voelt je echt onterecht aangevallen, ik kom gewoon voor mezelf op, maar voel me echt niet offended.
  vrijdag 1 november 2002 @ 18:15:38 #50
22259 Fogerty
slapende account
pi_6574462
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:10 schreef SEMTEX het volgende:
Ik voel me ook helemaal niet aangevallen, echter: ik wil wel even wat onwaarheden uit de wereld helpen en onderbouw mijn stellingen ook. Jij bent degene die nogal heftig op mijn post reageert. je voelt je echt onterecht aangevallen, ik kom gewoon voor mezelf op, maar voel me echt niet offended.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat dit een grapje is
Hieperdepiep hoera!
pi_6574548
Weet je eigenlijk moet ik Semtex wel gelijk geven , er zijn gewoon gauw mensen die zo'n lijst zien en denken he dat heb ik ook en dat dan ook bij zichzelf vaststellen .
Zoiets kan alleen door een professioneel gedaan worden , bij mij is het Riagg in de Zaanstreek geweest en heb er juist goede ervaringen aan over gehouden , omdat toen ze eenmaal de diagnose hadden ik linea recta naar de dagtherapie kon , waar ik gisteren overigens voor het laatst was .
En inderdaad je hebt Borderline in verschillende gradaties , bij de overheerst de ene punt meer als de ander .
Door de therapie ben ik wel naar mijn stoornis gaan kijken en heb er mee om leren gaan .
Zowieso heb ik het krassen afgeleerd en dat vind al heel belangrijk en hoe ik nu met dingen omga is heel anders dan vroeger .
  vrijdag 1 november 2002 @ 18:27:27 #52
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6574574
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 18:15 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat dit een grapje is

pi_6575105
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 22:19 schreef Moonah het volgende:

Borderline is vooral een stoornis op emotioneel vlak. Er is geen goede balans tussen ratio en emotie, waardoor er vaak geen adequaat gedrag wordt vertoond.

Door traumatische ervaringen kan de emotionele ontwikkeling van een kind stil komen te staan of een scheefgroei vertonen. Het gedrag van mensen met borderline kun je ook vaak wel met dat van een jong kind vergelijken.

Het impulsieve, gewoon doen, zonder eerst allerlei consequenties af te wegen. Dingen zeggen, eruit flappen zonder erover na te denken. Jonge kinderen zijn ook zelden tactisch.

Het zwart/wit denken. Kinderen kunnen moeilijk met ambivalenties omgaan. Als mama boos is is het: "Stomme mama."
Dat iemand die van je houdt ook wel eens lullig (of chagrijnig, whatever) tegen je kan doen, is in de beleving van een borderlinepatient niet mogelijk. Diegene houdt dan niet meer van je, anders zou hij niet lullig doen
Andersom geldt dat ook: Als iemand stom is, dan kan daar ook niets leuks aan ontdekt worden. Of iemand die je juist (waanzinnig) bewondert , die kan niets fout doen.

Stemmingswisselingen: Bij kinderen (en bij mensen met borderline)is het vaak Jantje lacht , Jantje huilt . En dat kan soms best snel op en neer gaan.
Ook kan iemand met borderline overspoeld worden door zijn/haar emoties. Vergelijk het met kinderen, die kunnen om iets kleins een onbedaarlijk verdriet hebben, maar dat kan ook weer snel over zijn. Van de andere kant kan er ook sprake zijn van een tomeloos enthousiasme, een ontembare vrolijkheid.

Verlatingsangst: Een klein kind kan niet bevatten dat als mama even boodschappen doen is , dat ze dan ook echt weer terug komt. Een kind moet daarop leren vertrouwen door ervaring.
Hetzelfde bij een bordelinepatient. Het is heel moeilijk om in een relatie erop te vertrouwen dat iemand echt bij je wil blijven, dat iemand nog steeds van je houdt , je heus niet zal verlaten, ook al heeft hij/zij ook zo zijn/haar eigen bezigheden.
Ook in vriendschappen werkt het zo. Het is bv moeilijk te accepteren dat je beste vriendin ook andere vriendinnen heeft.

Je kunt je mss voorstellen dat emotioneel gedrag op het niveau van een jong kind, voor zowel degene met borderline als ook voor de omgeving, voor veel problemen kan zorgen. Immers, je bent toch volwassen, je kunt je toch wel bedenken dat je je in een bepaalde situatie niet zus of zo kunt gedragen. Je bent toch oud en wijs genoeg om je emoties onder controle te houden

Maar dat is nou juist het lastige als je borderline hebt. Je kunt wel bedeneren dat bepaalde zaken niet kloppen, of dat jij anders reageert dan anderen, maar omdat je emotionele ontwikkeling niet parallel loopt met je rationele ontwikkeling kun je je vaak niet adequaat gedragen. En dat zorgt voor heel veel interne frustratie, waardoor weer afwijkend gedrag kan ontstaan (dissociatie, automutilatie, eetstoornissen, depressie etc).

Ik heb nooit eerder info gelezen over bordeline.. niet eens tijdens mijn studie,wat zo duidelijk omgeschreven is.
Ik wil alleen even zeggen dat je het ontzettend goed verwoord hebt,en waarschijnlijk hiermee mensen met en zonder borderline een hoop duidelijk kunt maken.
Deze info geeft mij weer wat meer inzicht, of het gedrag van iemand die ik ken past bij deze persoonlijkheidsstoornis.Bedankt.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_6575150
heb je dan een studie psychologie gedaan ?? Wat raar dan dat het niet uitgebreid aan bod kwam .
pi_6575306
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 19:09 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
heb je dan een studie psychologie gedaan ?? Wat raar dan dat het niet uitgebreid aan bod kwam .
Studie verpleegkundige.. .Tijdens deze studie kreeg ik ook psychologie,pedagogiek en psychopathologie.Alle psychiatrische ziektebeelden zijn in zijn algemeenheid aan bod gekomen. Maar niet " diep".
Ik weet wel redelijk wat van borderline.. ik vond echter dat Moonah in het kort goed,duidelijk omschreven heeft wat borderline onder andere omvat.. duidelijker als wat ik op internet en in de boeken lees.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_6575354
aha op die manier .
Ik zelf heb dan Borderline , en als mensen me vragen wat het is , dan is het voor mij heel moeilijk uit te leggen , juist omdat er zoveel verschillende aspecten bij komen kijken en het ook nog eens heel gevarieerd is .
  vrijdag 1 november 2002 @ 19:23:12 #57
18679 syndr0me
Breaking FFL!
pi_6575400
Sjah.. zoiets heb ik ook, maar volgens mij is het meer schizofrenie, of psychose..
Tis namelijk niet leuk meer
-=** You're about to witness to power of fucking VDR **=-
  vrijdag 1 november 2002 @ 19:25:10 #58
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6575436
Zoals in dit topic (en ook oudere topics waarin borderline ter sprake komt), herkennen veel mensen diverse symptomen. Dat is logisch, want iedereen is wel eens buitensporig kwaad, doet wel soms iets impulsiefs. Niemand vindt afwijzing leuk, of wordt graag gekwetst. We flappen er allemaal wel eens iets ontactisch uit; wisselende stemmingen, ach, ook dat komt bij velen wel eens voor. Ook het gevoel dat je geliefde je wil verlaten zullen velen angstig vinden, en een negatief zelfbeeld komt ook bij veel mensen in een bepaalde periode voor. Kortom, borderline heeft verschijnselen die iedereen wel bij zich kan herkennen.

Toch wil dat absoluut niet zeggen dat je ook borderline hebt. Gelukkig maar, want het is een psychiatrische stoornis waar geen lol aan te beleven valt. In mijn eerdere post in dit topic heb ik de vergelijking gemaakt met het emotionele gedrag van een jong kind, en dan bedoel ik een kind van nog geen 4 jaar. Er is dus sprake van een stagnatie in de emotionele ontwikkeling.

Een huisarts kan waarschijnlijk de diagnose niet stellen en veel therapeuten herkennen het ziektebeeld ook niet zomaar. Meestal moet er echt een gespecialiseerd onderzoek gedaan worden om de diagnose te krijgen. En dat is niet iets waar je blij van wordt of trots op bent. Toch kan het helpen in het herstelproces, omdat een diagnose je een kader kan bieden. Je kunt gerichter therapie zoeken, en doordat je meer inzichten verwerft in je stoornis, kun je er meestal beter mee om leren gaan.

Therapie kan varieren van gesprekken bij een therapeut tot een klinische opname in een gespecialiseerd instituut (24/7). En therapie zal in veel gevallen echt nodig zijn, want leven met borderline is zwaar. De eerder in dit topic genoemde verschijnselen manifesteren zich in een zodanig heftige mate dat van normaal functioneren nauwelijks meer sprake is.

pi_6575492
Moet ik wel melden dat opname ze liever willen voorkomen , maar als iemand een gevaar voor zichzelf of de omgeving is dan word er vaak aan opname gedacht .
  vrijdag 1 november 2002 @ 19:32:27 #60
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6575585
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 01:40 schreef SEMTEX het volgende:
Mooie toevoeging nog door Moonah, waarin ik mijzelf heel erg herken
Tnx .
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 19:18 schreef Brennie het volgende:
Ik weet wel redelijk wat van borderline.. ik vond echter dat Moonah in het kort goed,duidelijk omschreven heeft wat borderline onder andere omvat.. duidelijker als wat ik op internet en in de boeken lees.
Nou, dank je wel voor het compliment .

Tijdens mijn opname van drie maanden heb ik veel geleerd over borderline op theoretisch vlak. Maar momenteel heb ik een therapeute die werkelijk geweldig is. Door haar heb ik ingezien dat bepaald gedrag kindergedrag is. Emoties die vastzitten aan mijn (traumatische) verleden. Het helpt me enorm om emoties uit het hier en nu te kunnen plaatsen en los te koppelen van vroeger.

Ik ben blij dat mijn post wat meer inzicht geeft, daarmee hopelijk ook wat meer begrip .

vrijdag 1 november 2002 @ 23:28:20 #61
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6580193
Wat erg jammer is hier in het oosten (Enschede) dat de behandeling voor mensen met borderline, een enorme wachtlijst heeft. Ik sta daar dus al 3 jaar op. En nog is er geen einde in zicht !

Het gaat om de Dialectische Gedrags Therapie. (DGT)
Op basis van boeken van M.M Lineham.
Het is eigenlijk dieptriest, dat er zo'n wachtlijst is. Ze kunnen
de mensen er niet voor vinden. Dat hoor ik al 3 jaar. Omdat het zwaar werk is. Je moet namelijk als hulpverlener 1 jaar lang 24 uur per dag 7 dagen per week voor iemand klaar staan. Altijd telefonisch bereikbaar zijn. Je hulpverlener krijgt een contract. Maar jij ook. 2 x niet op komen dagen is exit als ik het goed begrepen heb.

Ik heb momenteel zelf gelukkig medicijnen die redelijk goed aanslaan en daarnaast een erg goede casemanager.

Ik vind het erg vaak moeilijk uit te leggen wat Borderline is, vooral door die gradaties. De mensen die er iets van weten gaan vaak van het ergste uit. Met een beetje pech word je absoluut niet serieus genomen door de hulpverlening. Ik ondertussen gelukkig wel. Maar ik geef het de mensen te doen, die dan ook nog eens de verkeerde hulpverlener tegen komen.

Waaaah... ik wil hier eigenlijk een heel verhaal neertypen maar krijg het mijn vinders niet uit. (Het chaotische in mij) Het is wel een heel verhaal geworden, dat niet. Maar nog steeds niet wat ik nu eigenlijk wil zeggen.

Ene kant ben ik niet top borderline, aan andere kant ben ik niet gewoon.
Borderline is in mijn dossier gelukkig veranderd naar trekken van een borderliner. Waarom dat belangrijk was voor mij?

Omdat toen ik opgenomen was niet serieus werd genomen.
Ik moest niet zoveel aandacht vragen. Terwijl ik tegen de muren aanknalde van paniek. En niet wist welke kant ik op moest.
Ik wou graag praten, ik wou van mijn paniek af. Maar tijdens de opnames werden mijn paniek aanvallen alleen maar erger.

Nare tijd, ik voel heel veel dingen nu weer, wat er toen door mij heen ging. En geen idee had wat er allemaal met mij gebeurde. Er gebeurde zoveel. Ik was geknakt.

Submit knop gaat nu erg moeilijk voor mij worden. Ik post pas sinds een paar dagen wat meer op het forum. Dank zij de mensen van het Enschede Topic. Ik heb nooit zo goed durfen posten op FOK!

Sorrie voor het lange verhaal.

zaterdag 2 november 2002 @ 00:30:49 #62
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6581224
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 23:28 schreef Funnie het volgende:
Wat erg jammer is hier in het oosten (Enschede) dat de behandeling voor mensen met borderline, een enorme wachtlijst heeft. Ik sta daar dus al 3 jaar op. En nog is er geen einde in zicht !

Het gaat om de Dialectische Gedrags Therapie. (DGT)
Op basis van boeken van M.M Lineham.
Het is eigenlijk dieptriest, dat er zo'n wachtlijst is. Ze kunnen
de mensen er niet voor vinden. Dat hoor ik al 3 jaar. Omdat het zwaar werk is. Je moet namelijk als hulpverlener 1 jaar lang 24 uur per dag 7 dagen per week voor iemand klaar staan. Altijd telefonisch bereikbaar zijn. Je hulpverlener krijgt een contract. Maar jij ook. 2 x niet op komen dagen is exit als ik het goed begrepen heb.

Ik heb therapie gevolgd die daarop leek. De stof was iig ook van Marsha Linehan en ik kan alvast zeggen dat hij werkt! Als je ook echt de stof in je opneemt tenminste.
pi_6581469
waarom herken ik mezelf hier zo in ik wil geen problemen met mezelf hebben etc.. waarom
  zaterdag 2 november 2002 @ 01:07:41 #64
18679 syndr0me
Breaking FFL!
pi_6581672
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 00:49 schreef Scrummie het volgende:
waarom herken ik mezelf hier zo in ik wil geen problemen met mezelf hebben etc.. waarom
Omdat je teveel smoked
-=** You're about to witness to power of fucking VDR **=-
pi_6583377
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 00:30 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik heb therapie gevolgd die daarop leek. De stof was iig ook van Marsha Linehan en ik kan alvast zeggen dat hij werkt! Als je ook echt de stof in je opneemt tenminste.

Ondanks dat het aardig goed met mij gaat, kan ik niet erg veel onthouden. En neem dus erg weinig in mij op.

Maar ik ga er gewoon voor.

zaterdag 2 november 2002 @ 19:49:08 #66
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_6589713
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 10:13 schreef Funnie het volgende:

[..]

Ondanks dat het aardig goed met mij gaat, kan ik niet erg veel onthouden. En neem dus erg weinig in mij op.

Maar ik ga er gewoon voor.

Het gaat er meer om dat je volgens bepaalde manieren gaat leven: door Marsha Linehan's stof leer je manieren om beter met jezelf om te gaan. Het is dus niet een soort 'studie' , wel een soort boek waardoor je meer handvaten krijgt om om te gaan met bep. zaken
pi_6592185
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 19:49 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Het gaat er meer om dat je volgens bepaalde manieren gaat leven: door Marsha Linehan's stof leer je manieren om beter met jezelf om te gaan. Het is dus niet een soort 'studie' , wel een soort boek waardoor je meer handvaten krijgt om om te gaan met bep. zaken

Ja, dat had ik inderdaad begrepen ervan. Ik heb hier wel een groene boek liggen. Het dingen thuis doen. Daar zal ik me dan echt heel erg in moeten veranderen,. Omdat het chaotische in mij er erg vaak voor zorgt dat ik al moe ben voor ik aan iets begin.. Herkent iemand van jullie dat?
Ik ben dan gewoon al 24 uur bezig met het feit dat ik moet gaan stofzuigen. Pak hem ook de hele tijd in mijn gedachten , maar doe het niet echt. De rest heb ik gelukkig al erg op orde. Maar dat chaotische zit me zo in de weg. Als ik smorgens vroeg moet opstaan slaap ik die die nacht slecht tot bijna niet. Zo onrustig ben ik dan.

Ik hoop echt dat het me gaat helpen om de laatste restjes op te ruimen van mijn borderline zijn.
SEMTEX bedankt voor je reacties !

pi_6592618
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 22:50 schreef Funnie het volgende:
Omdat het chaotische in mij er erg vaak voor zorgt dat ik al moe ben voor ik aan iets begin.. Herkent iemand van jullie dat?
Ik ben dan gewoon al 24 uur bezig met het feit dat ik moet gaan stofzuigen.
Yep, herken ik. Maar ik moet zeggen dat het huishouden me tegenwoordig redelijk goed afgaat . Ik voel me ook veel prettiger in een opgeruimd huis.
Maar op een dag als vandaag (kut dus ) kan het me weer geen moer schelen.

Ik maak heel veel lijstjes van dingen die ik nog moet doen. Ik heb er een handje van om de vervelende dingen uit stellen. En vaak maak ik zaken niet af, doe ik de afwas voor de helft bv, omdat ik dan ineens aan iets anders denk (planten water geven ofzo), en dan vergeet ik de rest van de afwas.

Maar die lijstjes werken goed om het overzicht te bewaren .
En afstrepen wat je gedaan hebt voelt goed!

pi_6601839
Ja dat herken ik ook en begin ook aan iets in vlagen . Dan stort ik me daarop en dan weer daarop .
Een jongen waar ik vroeger mee omging die zei ook eens, waar jij bent is chaos .
Bij mij is de therapie meer de structuur-therapie geweest , ze hebben mij de linehan behandeling afgeraden omdat ik me misschien te veel voor me was .
Ik woon zelf in de Zaanstreek en daar hadden ze die cursus en die hebben ze toen stop moeten zetten omdat het totaal uit de klauwen liep .
  maandag 4 november 2002 @ 09:54:38 #70
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_6614062
quote:
Op zondag 3 november 2002 17:12 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ja dat herken ik ook en begin ook aan iets in vlagen . Dan stort ik me daarop en dan weer daarop .
Een jongen waar ik vroeger mee omging die zei ook eens, waar jij bent is chaos .
wow die hoor ik nou nooit
  maandag 4 november 2002 @ 12:54:02 #71
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6616436
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 23:14 schreef Moonah het volgende:

[..]

Yep, herken ik. Maar ik moet zeggen dat het huishouden me tegenwoordig redelijk goed afgaat . Ik voel me ook veel prettiger in een opgeruimd huis.
Maar op een dag als vandaag (kut dus ) kan het me weer geen moer schelen.

Ik maak heel veel lijstjes van dingen die ik nog moet doen. Ik heb er een handje van om de vervelende dingen uit stellen. En vaak maak ik zaken niet af, doe ik de afwas voor de helft bv, omdat ik dan ineens aan iets anders denk (planten water geven ofzo), en dan vergeet ik de rest van de afwas.

Het rottige is dat ookdie briefjes mij niet helpen. Omdat er dan een druk op komt te staan. En ik me nog ellendiger voel als ik het niet gedaan heb, wat ik wel had opgeschreven. Toen kwam ik alleen maar verder in de problemen in mijzelf. Dus van werkbriefjes/notes zijn we afgestapt hier.

En ja. Chaos alom hier in huis. Ik kan me maar op 1 ding concentreren (niet te lang) en begin dan weer aan het andere. Dan heeft mijn was weer een voorsprong bij mij. dan de huiskamer weer dan de badkamer weer..
maar dan is alleen dat ene netjes maar de rest een zooitje. Ik probeer me er iets minder van aan te trekken.

En ja, weg moeten van huis. Een ramp soms. Morgen naar dierenarst. Hechtingen verwijderen van ons hondje. Ben ik nu al mee bezig. Overmorgen naar de Orthodontist met mijn dochter. Donderdag ergens intake gesprek. Bijna elke dag wat. En dat is eng. Beangstigt mij heel erg. Terwijl normaal iemand elke dag gewoon alles doet en voor elkaar heeft en er nog plezier in heeft ook. *gevoel van jaloezie* bekruipt mij dan toch wel. Het wensen kon ik dat maar. Zonder er zo tegen op te zien enzo.

pi_6618628
quote:
Het lukt me niet om erg veel te onthouden. En neem dus erg weinig in mij op.

Ik maak heel veel lijstjes van dingen die ik nog moet doen. Ik heb er een handje van om de vervelende dingen uit stellen. En vaak maak ik zaken niet af.

Hoewel ik volgens mij geen borderliner ben,
herken ik mezelf wel in veel dingen.
De verlatingsangst, wat Moonah zo mooi beschreef,
Moeite met alleen zijn, snel heel erg alleen voelen.
quote:

Hier heb ikzelf ook wel behoorlijk last van..
Maar voor mij is het niet te plaatsen, gezien ik (waarschijnlijk)
geen borderline heb, terwijl ik wel al deze dingen heb..

(Sorry voor mijn warrige verhaal)

Wolkje

maandag 4 november 2002 @ 15:00:56 #73
22259 Fogerty
slapende account
pi_6618709
quote:
Op maandag 4 november 2002 14:56 schreef Wolkje het volgende:
Hier heb ikzelf ook wel behoorlijk last van..
Maar voor mij is het niet te plaatsen, gezien ik (waarschijnlijk)
geen borderline heb, terwijl ik wel al deze dingen heb..
Same here. Bij mij ging het zelfs zover dat vrienden me 'verdachten' van borderline. Dus ik bij het RIAGG maar eens gevraagd van hoe zit het nou? Daar zeiden ze: je hebt trekken van borderline, maar je hebt het niet. Misschien geldt voor jou hetzelfde?

Daar schiet je inderdaad verder niet zoveel mee op, soms geeft het opluchting om het beestje eindelijk een naam te kunnen geven, en dat kun jij (en ik) nu nog steeds niet. Aan de andere kant is het geen pretje om een borderliner te zijn als ik de verhalen hier zo lees, dus...

Hieperdepiep hoera!
pi_6618786
quote:
Op maandag 4 november 2002 15:00 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Daar schiet je inderdaad verder niet zoveel mee op, soms geeft het opluchting om het beestje eindelijk een naam te kunnen geven, en dat kun jij (en ik) nu nog steeds niet. Aan de andere kant is het geen pretje om een borderliner te zijn als ik de verhalen hier zo lees, dus...

Het is ook geen pretje om mij te zijn, dus tsjah
Nee, ik heb bij de RIAGG gelopen, maar ik ben helemaal niet goed in
'Nou, vertel maar.. ' en open vragen, dus dat was niet echt iets voor mij.
Misschien ben ik ook wel gewoon 'depressief' , maar toch heb ik ook
dingen in borderline, die ik herken..
Mede een vriendin van mij heeft het, en ik herken de laatste tijd,
zoveel in haar emoties, en gevoelens..
Maar ik weet het dus niet..

Wolkje

maandag 4 november 2002 @ 19:46:28 #75
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6623804
Dames Wolkje en Fogerty,
Ik kan me voorstellen dat het lastig is als je niet weet 'wat je hebt.'

Van de ene kant zou je denken: "Wat maakt zo'n label nou uit?" Elk mens is tenslotte uniek, bladibla. Dus ook jij met jouw problemen (al dan niet trekken van borderline). Het gaat er uiteindelijk om hoe je ermee om leert gaan, ongeacht het stempel (en daarmee ook stigma... ).

Van de andere kant, ik heb zelf nooit aan borderline gedacht, toen ik nog niet was gediagnosticeerd. Ik dacht heel lang dat het vrij normaal was hoe ik functioneerde . En ja, ik deed wel eens 'raar' (dissociatie).Toen ik begon met therapie was ik hoogst verbaasd dat ik 'depressief' zou zijn. Voelt niet iedereen zich bij tijd en wijlen zo vreselijk ellendig? (Vergelijk het maar weer met het perspectief van een kind: Zoals jij eea ervaart, beleeft, voelt, zo voelt iedereen zich toch?? ).
Toen ik in een later stadium de diagnose borderline en het advies 'opname' kreeg, was ik zelfs verontwaardigd . Maar het weten dat ik borderline heb (en geen borderliner 'ben'!!), heeft mij veel opgeleverd. Duidelijkheid. Puzzelstukjes vielen op hun plaats. Ik had een kader waarbinnen ik mijn gedrag kon plaatsen. Allerlei verbanden werden mij steeds helderder.

Ik ben blij dat ik weet wat ik heb, al had ik het natuurlijk veeeeeel liever niet gehad... .

maandag 4 november 2002 @ 19:48:58 #76
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6623837
quote:
Op maandag 4 november 2002 12:54 schreef Funnie het volgende:
Rottig verhaal nav 'werkbriefjes'
Funnie, heb jij nog helemaal geen therapie gehad?
Want ik herken wel dingen van je verhaal zoals het bij mij vroeger ging, maar sinds ik goede therapie heb gaat het veel beter.
  maandag 4 november 2002 @ 19:56:00 #77
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6623958
Overigens merk ik dat ik het prettig vindt dat dit topic loopt. Ik heb heel lang niets verteld over borderline, alleen mijn meest naasten wisten 'het label'. Momenteel ben ik er al een heel eind vanaf (van borderline) en merk ik ook dat mijn schaamte wegvloeit.
Ja, het is zwaar kut, ja het is gestoord gedrag dat ik heb vertoond. Maar hey, ik heb er niet voor gekozen. Ik had ook wel liever anders gewild. Ik doe mijn best om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Ik accepteer mijn (soms nog steeds wat overdreven emotionele) gedrag.

Het voelt wel prettig om er open over te zijn. En tevens hoop ik op meer begrip van mensen die zoooooo snel kunnen (ver)oordelen.

pi_6624261
Ja daar baal ik soms ook van dat onbegrip . Ik weet dat ik een fel wijffie ben maar als ik te keer ga dan zitten ze aan de grond genageld bij wijze van spreken en dan word ik helemaal razend .
Ik merk dat ik ook liever met felle mensen omga , maar ik weet ook zelf dat als iemand gewoon lief is , ik daarover heen dender en dan is het einde zoek .
  maandag 4 november 2002 @ 20:12:00 #79
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6624316
quote:
Op maandag 4 november 2002 19:48 schreef Moonah het volgende:

[..]

Funnie, heb jij nog helemaal geen therapie gehad?
Want ik herken wel dingen van je verhaal zoals het bij mij vroeger ging, maar sinds ik goede therapie heb gaat het veel beter.

Ik heb wel eens dagbehandeling gehad, maar dat was niet hiervoor.
Maar meer voor de depressie. De therapie waar ik nu op wacht is echt voor Borderline. Ik sta er ook al veel verder vanaf dan 5 jaar geleden.
Toen zat ik ook midden in de crisis en opnames enzo.
Ik loop als sinds mijn 13de bij het riagg. Ze konden toen maar weinig voor mij doen. Omdat ik mijn verleden niet serieus nam/kon nemen.

Helemaal geen besef van wat er met mij gebeurd was. Dat is pas gekomen toen ik 17 was en op een internaat zat. Toen kon het allemaal loskomen bij mij. Waarschijnlijk ook door de afstand tussen mij en mijn moeder toen. Doordat ik niet meer bij haar woonde kreeg ik adem voor mijn eigen problemen. Ik heb altijd hard voor alles gewerkt. Verwerking van alles wat er gebeurt was. Ik dacht toen mijn vriend en ik aan kinderen begonnen, dat ik alles ook zeer goed verwerkt had en alles ook weer lekker ging. Het is ook een tijd lang goed gegaan.
Tot inderdaad een jaar of 5 geleden. Ik was zo in de grond getrapt door meiden waarvan ik dacht dat het mijn vriendinnen waren. Ze hebben me zo vreselijk genaait. Zo geestelijk uitgeknepen. Dat ik totaal ben gaan flippen. En sindsdien heb ik het niet meer zo goed gekregen als wat ik daarvoor was.

quote:
Op maandag 4 november 2002 19:56 schreef Moonah het volgende:
Overigens merk ik dat ik het prettig vindt dat dit topic loopt. Ik heb heel lang niets verteld over borderline, alleen mijn meest naasten wisten 'het label'. Momenteel ben ik er al een heel eind vanaf (van borderline) en merk ik ook dat mijn schaamte wegvloeit.
Ja, het is zwaar kut, ja het is gestoord gedrag dat ik heb vertoond. Maar hey, ik heb er niet voor gekozen. Ik had ook wel liever anders gewild. Ik doe mijn best om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Ik accepteer mijn (soms nog steeds wat overdreven emotionele) gedrag.

Het voelt wel prettig om er open over te zijn. En tevens hoop ik op meer begrip van mensen die zoooooo snel kunnen (ver)oordelen.

Ik kom eigenlijk best al wel lang op FOK! Ik heb nooit over dit soort dingen durven hebben. Nog niet eens om het prive gevoel maar eerder door de negatieve stempel van het borderline zijn of trekken ervan hebbend. Het bang zijn dat als 1 iemand dit op FOK! van je weet dat je daarna nooit meer serieus genomen wordt.En nee niemand kiest hiervoor. Voor Borderline of wat dan ook. Je hebt te leven wat je meegegeven wordt. Elk mens heeft zijn eigen rugzak. Soms zou ik alleen graag willen dat iemand mijn rugzak even overneemt. Zodat ik wat rechterop kan lopen. Want hij is gewoon nog te zwaar.

sorrie als het te warrig allemaal is..

maandag 4 november 2002 @ 20:16:29 #80
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6624424
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:10 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ja daar baal ik soms ook van dat onbegrip . Ik weet dat ik een fel wijffie ben maar als ik te keer ga dan zitten ze aan de grond genageld bij wijze van spreken en dan word ik helemaal razend .
Ik merk dat ik ook liever met felle mensen omga , maar ik weet ook zelf dat als iemand gewoon lief is , ik daarover heen dender en dan is het einde zoek .
Ik ben het tegen over gekeerde.
Een stille, niet eens echt verlegen. Ja verlegen om woorden.
Ik zou niet durven om tegen iemand in te gaan. En ALS het gebeurt ben ik zo'n persoon ook kwijt.:?
Want daar kunnen ze dan weer niet tegen. (en geloof me, ik doe dat echt niet snel. Ik wou dat ik wat rapper was qua gebektheid)
Maar ze kunnen er wel tegen om jaren lang over mij heen te lopen. En misbruik van mijn gastvrijheid te maken.
pi_6624560
Dat heeft een vriendin van mij ook die ook borderliner is , en ondertussen de raarste mensen aantrekt . En het blijft doorgaan tot ze ploft . Ik plof daarentegen echt snel , maar leer er beter mee om te gaan door sommige situaties te verlaten en ff een time-out te nemen .
Ik geef dan ook aan de omgeving dat ik er ff uit ben , en raad ze aan me met rust te laten omdat anders het einde zoek is .
  maandag 4 november 2002 @ 20:27:18 #82
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6624634
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:22 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dat heeft een vriendin van mij ook die ook borderliner is , en ondertussen de raarste mensen aantrekt . En het blijft doorgaan tot ze ploft . Ik plof daarentegen echt snel , maar leer er beter mee om te gaan door sommige situaties te verlaten en ff een time-out te nemen .
Ik geef dan ook aan de omgeving dat ik er ff uit ben , en raad ze aan me met rust te laten omdat anders het einde zoek is .
Ik ben wat dat betreft heel naief en wil al het goede in een mens zien denk ik. Vandaar dat ik mijn hoofd dan blijf stoten.. Sja een ezel.. zeggen ze wel eens...stoot zich niet 2x nou, ja je kent het wel. Nou ik dus wel. Wil gewoon het goede in een mens zien. Maar ik denk dat het wel meespeelt in het feit dat ik niet zo snel meer contact zoek met iemand. Want ik wil daar niet elke keer door heen gaan.
pi_6624728
Dat herken ik ook het moeite hebben met vertrouwen , ik stoot vaak al mensen af voordat ze de kans krijgen , omdat ik er bij voorbaat al van uit ga dat ze me gaan kwetsen .
Ook al roepen ze zo hard dat dat niet zo is .
  maandag 4 november 2002 @ 20:33:52 #84
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6624782
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:31 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dat herken ik ook het moeite hebben met vertrouwen , ik stoot vaak al mensen af voordat ze de kans krijgen , omdat ik er bij voorbaat al van uit ga dat ze me gaan kwetsen .
Ook al roepen ze zo hard dat dat niet zo is .
Uhuh!
Mijn ex zei: "Jij jaagt mensen weg."
Deed ik ook. Was veel te eng als ze dichterbij kwamen.
pi_6624812
Precies , stel dat ze achter mijn echte ik zouden komen dan gaan ze toch weg en kan ik ze beter voor zijn .
Heel vermoeiend zo'n instelling .
  maandag 4 november 2002 @ 20:36:25 #86
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6624826
Je kunt beter zelf mensen wegjagen, dan dat je het risico loopt dat ze je evt niet zo aardig vinden. Of dat je het risico loopt dat je gekwetst wordt.
En ik moet zeggen, nu ik wel risico durf te lopen, blijken de meeste mensen zoooo veel aardiger en betrouwbaarder dan ik ooit had gedacht .
  maandag 4 november 2002 @ 20:37:03 #87
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6624840
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:35 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Precies , stel dat ze achter mijn echte ik zouden komen dan gaan ze toch weg en kan ik ze beter voor zijn .
Heel vermoeiend zo'n instelling .
nou zo'n instelling zou mij behoeden voor meer tegenslagen eigenlijk?

Ach hoe je het ook went of keert.. Alles heeft zijn voor en nadelen.

pi_6624898
Ja , ik ben mezelf ook aan het aanleren , om contacten die ik heb te houden .
Ik ben er meester in dat als iemand iets fout doet , meteen keihard weg te rennen , en nooit iets van me te laten horen .
Ben nu een beetje dat cirkeltje aan het doorbreken door met mensen waar ik ruzie mee heb het uit te praten en tot een compromis te komen , want uiteindelijk heb je jezelf er alleen mee .
  maandag 4 november 2002 @ 20:43:40 #89
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6624991
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:39 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ik ben er meester in dat als iemand iets fout doet , meteen keihard weg te rennen , en nooit iets van me te laten horen .
pi_6625051
Wat ik wel grappig vind dat later dan via hoor dat mensen zich af gaan vragen , hoe het met me is en toch wel behoorlijke gesprekstof oplever bij anderen .
Ik ben dan alleen ook te schijterig om het contact weer op te pakken .
Enfin ik word erg moe van mezelf en anderen worden het ook van mij .
  maandag 4 november 2002 @ 20:50:44 #91
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6625113
Had een heel verhaal weer getypt maar sloeg nergens op denk ik...
  maandag 4 november 2002 @ 20:51:44 #92
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6625130
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:47 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:

Enfin ik word erg moe van mezelf en anderen worden het ook van mij .
ja dat herken ik weer wel.
  maandag 4 november 2002 @ 20:53:23 #93
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6625165
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:50 schreef Funnie het volgende:
Had een heel verhaal weer getypt maar sloeg nergens op denk ik...

Nee. Sloeg vast he-le-maal nergens op...
Vertel nou maar .
pi_6625212
Vertel !!! Vertel!!!
pi_6625242
.. vertel Funnie
  maandag 4 november 2002 @ 20:58:47 #96
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6625256
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:53 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nee. Sloeg vast he-le-maal nergens op...
Vertel nou maar .

Ik vroeg me af hoe jullie het hebben zitten met normen en waarden..

Omdat ik het blijkbaar heel hoog heb zitten dat gevoel. En me niet kan voorstellen dat mensen anderen zo disrespectabel kunnen behandelen.
pfffttt.. Ik krijg het er echt niet uit wat ik eigenlijk precies bedoel.

Ik ben geen hittepetit ofzo..Verre van dat eigenlijk. Maar vind wel dat je iedereen met respect moet behandelen.

Ze zeggen wel eens bij borderline is het of het ene of het andere...
de 1 heeft wel een "grote bek" de ander "niet"
de 1 denkt erg veel aan een ander de ander weer niet
de 1 houdt rekening met zijn omgeving de ander weer niet.

Er blijken wel nuances te zitten in een borderline op zich, maar vaak weer niet in de trekken waar die geen last van heeft.
Ik wil bv met iedereen rekening houden, en iedereen helpen waar ik maar kan. Ook al val ik er zelf haast bij neer.

Een ander kan dat juist weer niet en eist alle aandacht op van een ander en zuigt die helemaal leeg..

snappen jullie nog wat ik bedoel?

pi_6625411
Ik heb normen en waarden erg hoog zitten , te hoog voor mezelf eigenlijk.
Zet mensen eerst op een voetstuk waar ze zich niet aan kunnen voldoen , en wee als diegene een verkeerde move maakt dan breekt gewoon bij mij de hel los .
Ik ben zelf ook zo dat ik gedachten voor anderen in ga vullen , van ik kan het ze niet aandoen om met mij om te gaan , want ik zorg toch voor alleen ellende .
Die mensen balen dan bij voorbaat al , want ze moeten zich dubbel zo hard bewijzen .
Ik kan met recht zeggen dat ik nogal perfectionistisch ben , nooit gauw tevreden en gewoon geen rust daarin heb .
Ik ben wat mezelf betreft ook heel dubbel , anderen zouden dingen niet mogen doen , terwijl ik ze zelf wel doe .
  maandag 4 november 2002 @ 21:16:10 #98
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6625570
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:58 schreef Funnie het volgende:
snappen jullie nog wat ik bedoel?
Ja hoor, ik snap heel goed wat je bedoelt .
Ik was vroeger vreselijk principieel. Hechtte overdreven zwaar aan normen en waarden. Ik vond dat mijn manier van met mensen omgaan, de enige juiste was. Maar ondertussen zat ik zo ontzettend klem in mijn zelfontworpen principiele harnas. Nu weet ik dat ik er houvast aan had. Het gaf me structuur in een voor mij heel chaotische, onzekere, bedreigende wereld. Ik gedroeg me zoals ik dacht dat dat hoorde, en dat verwachtte ik ook van anderen. Smetteloos. Iedereen die afweek van mijn normen en waarden was imo fout .

Over dat opofferen.
Crosspost uit ander topic:

quote:
Op maandag 4 november 2002 20:26 schreef Moonah het volgende:
Ik heb daar in mijn therapie heel veel over na moeten denken. Uitkomst: Ik zorgde zo veel voor mensen, omdat ik hoopte dat ze me daardoor uiteindelijk toch wel aardig zouden vinden. Ik ontleende er mijn (zeer geringe) gevoel van eigenwaarde aan. Het was dus niet onbaatzuchtig (ook al was ik ervan overtuigd van wel...). En op deze manier maakte ik mezelf ook erg afhankelijk van anderen.
Edit typo
pi_6625660
Ik heb zelf wel dat ik voor anderen zorg maar ook niet te . Wel als het vrienden zijn , dan ga ik er gewoon helemaal voor .
Wel kreeg ik laatst van de jongen die zo leuk vind te horen dat ik lief ben , toen had ik echt zoiets van . Ik zie mezelf totaal niet als lief , ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dat vind .
Meestal word er wel van mezelf gezegd dat ik hard ben , en daar kan ik me meer in vinden .
  maandag 4 november 2002 @ 21:23:29 #100
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6625702
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja hoor, ik snap heel goed wat je bedoelt .
Ik was vroeger vreselijk principieel. Hechtte overdreven zwaar aan normen en waarden. Ik vond dat mijn manier van met mensen omgaan, de enige juiste was. Maar ondertussen zat ik zo ontzettend klem in mijn zelfontworpen principiele harnas. Nu weet ik dat ik er houvast aan had. Het gaf me structuur in een voor mij heel chaotische, onzekere, bedreigende wereld. Ik me gedroeg me, en verwachtte dat ook van anderen, zoals ik dacht dat dat hoorde. Smetteloos. Iedereen die afweek van mijn normen en waarden was imo fout .

Over dat opofferen.
Crosspost uit ander topic:
[..]Op maandag 4 november 2002 20:26 schreef Moonah het volgende:
Ik heb daar in mijn therapie heel veel over na moeten denken. Uitkomst: Ik zorgde zo veel voor mensen, omdat ik hoopte dat ze me daardoor uiteindelijk toch wel aardig zouden vinden. Ik ontleende er mijn (zeer geringe) gevoel van eigenwaarde aan. Het was dus niet onbaatzuchtig (ook al was ik ervan overtuigd van wel...). En op deze manier maakte ik mezelf ook erg afhankelijk van anderen.

Ja, de grote boze wereld.
Zo voelt het wel vaak.
Men zegt vaak. Een borderliner heeft vaak ruzies door eigen schuld. Nu kan ik alleen maar zeggen dat van 90% van de ruzies die ik uberhaupt heb, voor mijn gevoel echt niet mijn schuld waren. Maar dan krijg je weer te horen. Ja dat zeggen alle borderliners

Ik vind het soms zo verwarrend, ondanks dat ik er al een stuk uit ben.

en die laatste quote (crosspost) Daar ga ik denk ik eens even goed over nadenken. Herken er wel wat in.

maandag 4 november 2002 @ 21:26:06 #101
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6625747
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:21 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ik heb zelf wel dat ik voor anderen zorg maar ook niet te .
Ik heb nog steeds de neiging om voor anderen te zorgen (old habits never die die slowly ), mijn postgedrag hier op het forum is daar wel tekenend voor... .

Maar, niet onbelangrijk detail, nu zorg ik eerst en heeeeeel goed voor mezelf, en pas daarna voor anderen .

pi_6625806
Bij mij herken ik dat stukje ruzies wel , ben daar mee om leren gaan , in het heetst van de strijd blaas ik alles gewoon op en heeft de ander zoiets van Vooral ook omdat ik zo plots ben . Dan heb ik alles eruitgegooit en dan ga ik nadenken en kijk ik hoe de situatie echt was en stel ik hem bij .
Ik had heel vaak het gevoel van waarom doet men me zoveel onrecht aan , en had vaak het idee dat iemand me gewoon opzettelijk wilde kwetsen , achteraf bleek dan vaak dat mijn beeld van de situatie veel groter was dan die werkelijk was en dan kon ik het weer rechtbreien .
  maandag 4 november 2002 @ 21:32:12 #103
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6625856
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:16 schreef Moonah het volgende:
Ik zorgde zo veel voor mensen, omdat ik hoopte dat ze me daardoor uiteindelijk toch wel aardig zouden vinden. Ik ontleende er mijn (zeer geringe) gevoel van eigenwaarde aan. Het was dus niet onbaatzuchtig (ook al was ik ervan overtuigd van wel...).
Weet je hoe ik daar achter kwam?
Ik hielp mensen, of gaf ze (ongevraagd) advies. En als mensen dan in mijn ogen niet voldoende dankbaarheid toonden (=erkenning van mijn 'belangrijkheid') dan werd ik ongelooflijk pissig op ze. Niet dat ik dat zei hoor. Nee, dat liet ik ze wel voelen. Heel gemeen en misselijk. Ik werd dan wrokkig en zuur.
En waarom?
Omdat ik me dus vreselijk voelde afgewezen .

[Dit bericht is gewijzigd door Moonah op 04-11-2002 21:33]

pi_6625866
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:26 schreef Moonah het volgende:

[..]

Maar, niet onbelangrijk detail, nu zorg ik eerst en heeeeeel goed voor mezelf, en pas daarna voor anderen .

Ja.. heel goed Moonah,

Ik heb daar moeite mee, met twee vriendinnen van mij gaat
het ook niet goed, en ik wil ze zo graag helpen, maar het lukt me niet
ik kan mezelf niet eens helpen.. en het is zo verdomde frustrerend

Wolkje

pi_6625930
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:32 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik hielp mensen, of gaf ze (ongevraagd) advies. En als mensen dan in mijn ogen niet voldoende dankbaarheid toonden (=erkenning van mijn 'belangrijkheid') dan werd ik ongelooflijk pissig op ze. Niet dat ik dat zei hoor. Nee, dat liet ik ze wel voelen. Heel gemeen en misselijk. Ik werd dan wrokkig en zuur.
En waarom?

Dat heb ik dus niet gehad , alleen met goede vrienden van me maar daar was het wederzijds van .
Ik ben wel heel wantrouwig als iemand me wil helpen , dan ga ik op zoek naar het addertje om zo maar te spreken .
Niemand doet wat zonder reden dacht ik dan , daar moet iets achter zitten .
  maandag 4 november 2002 @ 21:42:36 #106
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6626032
oke, nu ik toch bezig ben, nog een ander balletje opgooien.

Gevoel. Mijn gevoel is ook erg dubbel.

Ik kan heeel iets ergs lezen, vind het wel heel erg voor die persoon enzo. Maar voel er niets bij.

Ik merk dat de laatste jaren steeds vaker. Geen gevoel hebben naar anderen toe. Afgevlakt. Stomp. Vooral bij lezen van dingen.
TV daar in tegen kan ik enorm janken
Misschien omdat je er dan beeld bij hebt?

Nee, dat denk ik ook weer niet. Ik ben gewoon
Maar ik vind het wel erg dat ik bij veel dingen geen gevoel meer kan hebben. Dingen die ik zelf bv heb meegemaakt. Ik weet dat het erg is, maar kan het niet als zodanig voelen. Ik ben verder totaaaaal een gevoelsmens. Doe bijna alles op gevoel. Kan vaak dingen niet in woorden omschrijven omdat het juist een gevoel is.. dat is dan weer het dubbele wat ik in het begin bedoelde.

Op gevoel leven, maar niet meer kunnen (mee)voelen.
pfft kweet het niet meer.. heb jullie volgende reply's alweer gelezen. kom er zo op terug.

pi_6626074
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:42 schreef Funnie het volgende:

. Dingen die ik zelf bv heb meegemaakt. Ik weet dat het erg is, maar kan het niet als zodanig voelen. Ik ben verder totaaaaal een gevoelsmens. Doe bijna alles op gevoel. Kan vaak dingen niet in woorden omschrijven omdat het juist een gevoel is.. dat is dan weer het dubbele wat ik in het begin bedoelde.

.. dit heb ik inderdaad ook,
ik kan over mezelf praten, over mijn verleden,
dingen die ik heb meegemaakt, maar het gevoel hebben of het niet over
mij gaat, maar over iemand die ik totaal niet ken ofzo..
alsof ik droog iets uit een boekje vertel ..

Wolkje

maandag 4 november 2002 @ 21:47:54 #108
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6626104
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:32 schreef Moonah het volgende:

[..]

En waarom?

Nee, hier herken ik dus weer dingen niet echt in.
Vraag mij dan ook af of de hulpverlening er gelijk in heeft , met de stelling niet teveel borderliners bij elkaar te zetten want dat gaat hartstikke fout. Omdat het zulke tegen polen van elkaar kunnen zijn.
pi_6626105
Dat is dissociatie , je eigen gevoel dus uitvlakken . Op momenten dat iets te pijnlijk is zet je lichaam uit . Heel frustrerend want op dat moment wil je juist de pijn voelen , het frustreerd je dat je niks voelt .
  maandag 4 november 2002 @ 21:50:13 #110
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6626144
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:46 schreef Wolkje het volgende:

[..]

.. dit heb ik inderdaad ook,
ik kan over mezelf praten, over mijn verleden,
dingen die ik heb meegemaakt, maar het gevoel hebben of het niet over
mij gaat, maar over iemand die ik totaal niet ken ofzo..
alsof ik droog iets uit een boekje vertel ..

Wolkje

inderdaad als ik mijn leven aan iemand vertel is dat een zeer droog verhaal, met een vaste prik erin.. Ik heb het verwerkt.

Soms denk ik.. Heb ik het wel verwerkt?
En dan weer realistisch proberen te denken. Ja, ik heb er hard voor geknokt, maar heb het verwerkt..

maandag 4 november 2002 @ 21:53:46 #111
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6626209
he hallo.
ik ben kim en ben 16 jaar. bij mijm is dit jaar het syndroom borderline vastgesteld.ik doe nog geen therapie ervoor. ik sta nog op een wachtlijst voor dagbehandeling. graag zou ik met mensen in contact komen die ook borderline hebben.zou graag willen weten hoe mensen ermee omgaan.zelf heb ik geen medicijnen ervoor ofzo.. dat mag niet?!
als er mensen zijn die ook borderline hebben(die het zeker weten) zouden die dan met mij in contact willen komen??je kunt dan een mailtje naar me sturen.ik zit nu onder een vriend zijn nam. mar mijn eigen email is: flexmeid@freemail.nl al heel erg bedankt alvast.
en verder wens ik iedereen veel sterkte. en hoop dat ik racties zal krijge op mijn mail. groetjes kim
Lekker hoor zo een spijker in je neus......moet je ook maar is proberen :)
pi_6626224
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:47 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dat is dissociatie , je eigen gevoel dus uitvlakken . Op momenten dat iets te pijnlijk is zet je lichaam uit . Heel frustrerend want op dat moment wil je juist de pijn voelen , het frustreerd je dat je niks voelt .
Ja, soms voel ik me wel eens, soort van schuldig,
dat ik op zo'n moment dan geen pijn voel..
Dan ga ik twijfelen aan mezelf? is het niet een bedacht verhaaltje,
ben ik niet gewoon echt gek?
Echt heel frustrerend

Wolkje

pi_6626412
quote:
Zelf heb ik geen medicijnen ervoor ofzo.. dat mag niet?!

Misschien een hele stomme vraag hoor,
maar van wie en hoezo mag dat niet?
En wat voor medicijnen bedoel je precies?

Wolkje

maandag 4 november 2002 @ 22:05:05 #114
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6626415
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:42 schreef Funnie het volgende:
Dingen die ik zelf bv heb meegemaakt. Ik weet dat het erg is, maar kan het niet als zodanig voelen. Ik ben verder totaaaaal een gevoelsmens. Doe bijna alles op gevoel.
Het lijkt me dat eea te pijnlijk voor je zou worden als je jezelf toestaat mee te voelen met die ander. Dus sluit je je gevoel af. Zelfbescherming.
En dat is imo juist omdat je zo gevoelig bent .
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:47 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Jelly, ik dacht dat dit nog geen dissociatie is. Maar dat het wel kan uitmonden in dissociatie.
pi_6626458
Dan is het de beginfase waarschijnlijk . Dat zijn ook bij mij de buien waarop het krassen begon . Ben blij dat ik daar van af ben .
  maandag 4 november 2002 @ 22:09:10 #116
33952 racoon2002
Hope to feel good, sometimes
pi_6626480
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:54 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Ja, soms voel ik me wel eens, soort van schuldig,
dat ik op zo'n moment dan geen pijn voel..
Dan ga ik twijfelen aan mezelf? is het niet een bedacht verhaaltje,
ben ik niet gewoon echt gek?
Echt heel frustrerend

Wolkje

*meld*
Ik heb hetzelfde, en dat is duidelijk heel erg vervelend!!
dan vertel je mensen bepaalde verhalen, je toont duidelijk geen emotie, en dan kijken mensen je heel raar aan, terwijl je later in je bed ligt te huilen van de pijn..(dat heb ik dan weer)
I wanted to see you walking away from me, without the sensation of you leaving me alone.
  maandag 4 november 2002 @ 22:10:08 #117
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6626496
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:08 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dan is het de beginfase waarschijnlijk . Dat zijn ook bij mij de buien waarop het krassen begon . Ben blij dat ik daar van af ben .
Ik godzijdank ook. Daardoor weet ik dat ik al veel overwonnen heb.
dissociatie heb ik naar mijn weten nog nooit gehad.
pi_6626519
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:09 schreef racoon2002 het volgende:

[..]

*meld*
Ik heb hetzelfde, en dat is duidelijk heel erg vervelend!!
dan vertel je mensen bepaalde verhalen, je toont duidelijk geen emotie, en dan kijken mensen je heel raar aan, terwijl je later in je bed ligt te huilen van de pijn..(dat heb ik dan weer)

.. heb k ook inderdaad,
maar je merkt, dat mensen die vaker met problemen omgaan,
niet echt raar ervan opkijken.. het is dus warschijnlijk een logische reaktie
ofzo ..

Wolkje

maandag 4 november 2002 @ 22:11:42 #119
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6626526
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:08 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Oke, next dus: automutilatie...
Dat is voor mij nog wel een beetje taboe .
Ik heb nooit gekrast. Maar als ik dissocieerde, trok ik het eelt van mijn voeten, tot bloedens toe. Of ik ging tegen een radiator zitten tot ik brandplekken had.
  maandag 4 november 2002 @ 22:12:59 #120
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6626541
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:11 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oke, next dus: automutilatie...
Dat is voor mij nog wel een beetje taboe .
Ik heb nooit gekrast. Maar als ik dissocieerde, trok ik het eelt van mijn voeten, tot bloedens toe. Of ik ging tegen een radiator zitten tot ik brandplekken had.

Even zoeken..moment..
Daar loopt nu nog een topic over dacht ik.
Daar heb ik al 1 en ander geschreven

Zelfverminking/

maandag 4 november 2002 @ 22:14:25 #121
33952 racoon2002
pi_6626561
maar het is toch raar??
als ik ff voorbeeld mag plaatsen, misschien dat jullie daar ff op kunnen reageren, zit er echt mee...
Een van mn beste vrienden, weet nu een beetje wat er met me aan de hand is, ik kan er tot nu toe alleen via msn en sms heel goed met hem over praten, door reacties van hem voel ik wel heel veel, ik heb daardoor duidelijk heel veel huilbuien enzovoorts, maar nu weet ik dat er een tijd komt dat ik er waarschijnlijk ook face to face met hem over ga praten, ik vertrouw hem volledig, maar ik weet nu al, dat ook ik idd het verhaal zonder ook maar enige emotie kan vertellen, zonder ook maar een spier te vertrekken, dit zal voor hem heel raar zijn, hoe kan ik hem dat het beste uitleggen?
I wanted to see you walking away from me, without the sensation of you leaving me alone.
  maandag 4 november 2002 @ 22:14:27 #122
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6626563
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:12 schreef Funnie het volgende:

[..]

Even zoeken..moment..
Daar loopt nu nog een topic over dacht ik.
Daar heb ik al 1 en ander geschreven

Zelfverminking/

Heb ik gelezen, niet in gereageerd, schaamte.
pi_6626575
Ik ging krassen met een veiligheidspeld tot ik bloed zag . Dan had ik zoiets van mooi ik bloed dus ik ben er nog .
Door de therapie ben ik een boel daaruit gaan herkennen en zo heb ik het leren stoppen .
pi_6626618
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:14 schreef racoon2002 het volgende:
maar het is toch raar??
als ik ff voorbeeld mag plaatsen, misschien dat jullie daar ff op kunnen reageren, zit er echt mee...
Een van mn beste vrienden, weet nu een beetje wat er met me aan de hand is, ik kan er tot nu toe alleen via msn en sms heel goed met hem over praten, door reacties van hem voel ik wel heel veel, ik heb daardoor duidelijk heel veel huilbuien enzovoorts, maar nu weet ik dat er een tijd komt dat ik er waarschijnlijk ook face to face met hem over ga praten, ik vertrouw hem volledig, maar ik weet nu al, dat ook ik idd het verhaal zonder ook maar enige emotie kan vertellen, zonder ook maar een spier te vertrekken, dit zal voor hem heel raar zijn, hoe kan ik hem dat het beste uitleggen?
Leg hem uit dat je gevoel op het moment dat je het verteld uitschakeld , omdat je zo niet meer naar dat moment terug gaat , voor hem kan het heel ingrijpend zijn , maar leg uit dat je er luchtiger over verteld uit zelfverdediging tegenover jezelf .
  maandag 4 november 2002 @ 22:18:08 #125
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6626628
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:14 schreef racoon2002 het volgende:
ik vertrouw hem volledig, maar ik weet nu al, dat ook ik idd het verhaal zonder ook maar enige emotie kan vertellen, zonder ook maar een spier te vertrekken, dit zal voor hem heel raar zijn, hoe kan ik hem dat het beste uitleggen?
Leg hem uit dat het te pijnlijk voor je is om er emoties bij te voelen. Dat je ze daarom (onbewust) afsluit.
  maandag 4 november 2002 @ 22:20:05 #126
33952 racoon2002
pi_6626670
mmm, dat kan ik idd het beste doen, bedankt allebei, wel fijn dat ik het ff kon vragen, zoals jullie weten heb ik heel veel aan de topics van wolkje en jelly, daarom vraag ik mijn vragen en dingen maar zo ff tussendoor hoor hoop dat dat niet erg is,

Maar idd ik zal hem dat op die manier ook vertellen, ik weet zeker dat hij dat zal begrijpen,

bedankt hoor...

maandag 4 november 2002 @ 22:21:53 #127
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6626702
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:20 schreef racoon2002 het volgende:
daarom vraag ik mijn vragen en dingen maar zo ff tussendoor hoor hoop dat dat niet erg is,

Succes hoor
Ps Doe je hem de groeten, als we het over dezelfde hebben .
pi_6626704
Nee hoor dat is prima
  maandag 4 november 2002 @ 22:23:05 #129
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6626727
Gaan we weer verder?

Eetstoornissen.
Ik heb erg lang geneigd naar anorexia.

maandag 4 november 2002 @ 22:23:29 #130
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6626738
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:14 schreef Moonah het volgende:

[..]

Heb ik gelezen, niet in gereageerd, schaamte.

Oke, gaan we gewoon hier verder. Want het hoort hier gewoon echt bij...
voor Moonah... Maar het is blijkbaar heel "normaal" als je het doet als borderliner zijnde..

Ik zet dat normaal tussen aanhalingstekens. Want ja, zeg nou zelf.. Vind je het zelf normaal? Nee, want dat is de reden ook van "onze"schaamte.

Constant bezig zijn om je armer te verbergen in de zomer allemaal lange mouwen aan doen. enz enz.
Maar ja dan kom je bij je vent in bed.. En wat dan?
diep onder de dekens wegkruipen van ohjee. lamp altijd snel uitdoen
eerder of later naar bed gaan Niet tegerlijkertijd. Douchen badderen altijd deur op slot. enz enz enz...

Wat ik ook al in het andere topic schreef is dat het erg moeilijk is om precies aan te geven waarom je het doet. Bij mij luchte het bijvoorbeeld enorm op als ik het gedaan had. Viel de spanning bij mij ff weg.
Het was net of ik die rugtas waaar ik het net over had. Even kon afdoen.

Maar ja daarna komt de pijn (niet op dat moment)
En dan krijg je weer het tegen over gestelde gevoel. En hoppa daar is die rugzak terug alleen weer 5 kilo zwaarder.

quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:03 schreef Funnie het volgende:
Het is vaak een ontlasting op spanning en of pijn die je dan geestelijk niet meer aan kan. En je dan lichamelijk pijn gaat aandoen.
Want dan voel je die pijn, niet je andere pijn.
Ook kan het je helpen om je een gevoel te geven dat je er nog bent.
En niet alleen maar in die roes leeft
Dat lucht erg vaak op. En werkt ook nog eens erg verslavend omdat te doen.

Dit is hoe ik het ervaren heb. Ik doe het gelukkig erg lang al niet meer.
Maar hou mijzelf ook tegen op de momenten dat ik het wel graag zou willen doen. Omdat ik dan het verslavende stukje , mezelf voor ogen hou.

Misschien komt het allemaal krom over, maar het is vaak moeilijk uitleggen.

pi_6626749
Ik word er zo uitgeschopt zit bij mijn ouders op het moment , heb zelf geen internet . Ga straks naar mijn eigen huisje .
  maandag 4 november 2002 @ 22:24:20 #132
33952 racoon2002
pi_6626760
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:23 schreef Moonah het volgende:
Gaan we weer verder?

Eetstoornissen.

*meld*

heb nog steeds last van (vr)eetbuien.

Offtopic: nee we hebben het niet over dezelfde, das een heel lang verhaal maar spreek hem nog veel en ik zal hem de groeten doen

maandag 4 november 2002 @ 22:25:11 #133
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6626781
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:23 schreef Moonah het volgende:
Gaan we weer verder?

Eetstoornissen.

Ik heb vetzucht. Zo noemen ze het bij mijn gewicht van wat ik nu heb.
  maandag 4 november 2002 @ 22:27:03 #134
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6626821
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:23 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ik word er zo uitgeschopt zit bij mijn ouders op het moment , heb zelf geen internet . Ga straks naar mijn eigen huisje .
Oke, tot de volgende keer .
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:24 schreef racoon2002 het volgende:
Offtopic: nee we hebben het niet over dezelfde, das een heel lang verhaal maar spreek hem nog veel en ik zal hem de groeten doen
Oke .
  maandag 4 november 2002 @ 22:27:34 #135
33952 racoon2002
pi_6626833
quote:
idd.. slaap lekker..!!
knuffel
  maandag 4 november 2002 @ 22:28:14 #136
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6626846
quote:
Tot andere keer dan maar !
pi_6626881
Doei allemaal tot de volgende keer
  maandag 4 november 2002 @ 22:30:15 #138
33952 racoon2002
pi_6626887
maar anorexia zei je?
Wat voel je dan als ik het zo mag vragen, voel je dan niet precies het omgekeerde als iemand met boulimia?
dat vraag ik me wel af,
als je anorexia hebt, heb je toch extreme "controle" over je lichaam, terwijl als je boulimia hebt, je juist toch de controle verliest?
  maandag 4 november 2002 @ 22:33:02 #139
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6626940
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:23 schreef Funnie het volgende:
Oke, gaan we gewoon hier verder. Want het hoort hier gewoon echt bij...
voor Moonah... Maar het is blijkbaar heel "normaal" als je het doet als borderliner zijnde..

Tja, ik merk dat ik er niet meer over kwijt wil. Nog niet echt geaccepteerd dus. Doe het eigenlijk nooit meer.

Maar mijn eetprobleem heb ik wel erkend. Sinds een half jaar ben ik aan het aankomen, al 5 kilo. Heel dubbel gevoel. Maar langzaamaan vind ik mijn mini-buikje steeds liever, en eerlijk gezegd voelt het ook erg zacht .
Bovendien blijkt nu dat ik eten errug lekker vind .

maandag 4 november 2002 @ 22:36:49 #140
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6627006
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:33 schreef Moonah het volgende:

[..]

Tja, ik merk dat ik er niet meer over kwijt wil. Nog niet echt geaccepteerd dus. Doe het eigenlijk nooit meer.

Maar mijn eetprobleem heb ik wel erkend. Sinds een half jaar ben ik aan het aankomen, al 5 kilo. Heel dubbel gevoel. Maar langzaamaan vind ik mijn mini-buikje steeds liever, en eerlijk gezegd voelt het ook erg zacht .
Bovendien blijkt nu dat ik eten errug lekker vind .

Ja, dan hebben we het er niet over , kan het wel begrijpen. Bij mij is het meer het eten wat niet goed gaat.
  maandag 4 november 2002 @ 22:37:55 #141
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6627034
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:30 schreef racoon2002 het volgende:
maar anorexia zei je?
Wat voel je dan als ik het zo mag vragen, voel je dan niet precies het omgekeerde als iemand met boulimia?
dat vraag ik me wel af,
als je anorexia hebt, heb je toch extreme "controle" over je lichaam, terwijl als je boulimia hebt, je juist toch de controle verliest?
Ik heb ernaar geneigd. Bij mij had het te maken met opgekropte woede. Die richtte ik op die manier tegen mezelf . Is al als kind begonnen dat ik nauwelijks at. Bovendien interesseerde mijn welzijn me niet, waarom zou ik eten? Honger ging vanzelf over.

Btw. Ik merk nu dus dat ik dit een beetje emotieloos vertel. Waar we het eerder over hadden. Vind het ook best moeilijk om dit neer te schrijven. Is toch wel heel erg van mezelf.

maandag 4 november 2002 @ 22:39:32 #142
33952 racoon2002
pi_6627084
Maar die eetproblemen is toch niet essentieel voor borderline??
Het komt toch omdat je je niet goed voelt op wat voor manier dan ook?
Dit is niet dom bedoeld ofzo, maar het is toch niet zo dat als je borderline hebt> eetprobleem, of andersom,
heeft toch puur te maken met jezelf niet onder controle hebben op wat voor manier dan ook?
Of juist iets wel onder controle willen hebben?
  maandag 4 november 2002 @ 22:41:28 #143
33952 racoon2002
pi_6627129
mmm, ik vind het ook duidelijk vreemd van mezelf, dat ik nu toegeef en dus ook aan mezelf dat ik last heb van vreetbuien vooral als het niet goed gaat me, heb dat nog nooit gezegd tegen iemand of hulp voor gezocht, is de eerste x,
en idd, ik voel dr ook nix bij,
het is meer zo van ik vertel dat gewoon ff...
damn.... dat is vreemd..
  maandag 4 november 2002 @ 22:42:12 #144
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6627152
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:39 schreef racoon2002 het volgende:
Maar die eetproblemen is toch niet essentieel voor borderline??
Een eetprobleem kan een symptoom zijn van borderline. Maar het wil niet zeggen dat eetprobleem=borderline en andersom.

Maar waarom klink je zo bezorgd Racoon?

maandag 4 november 2002 @ 22:43:00 #145
33952 racoon2002
pi_6627176
hoe bedoel je dat?
  maandag 4 november 2002 @ 22:44:01 #146
33952 racoon2002
pi_6627199
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:42 schreef Moonah het volgende:

[..]

Een eetprobleem kan een symptoom zijn van borderline. Maar het wil niet zeggen dat eetprobleem=borderline en andersom.

Maar waarom klink je zo bezorgd Racoon?

Hoe bedoel je dat precies, klink ik onbewust misschien bezorgd, ik weet niet, kom ik raar op je over nu?
  maandag 4 november 2002 @ 22:45:14 #147
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_6627225
Gaat zich er ook ff mee bemoeien....

Het komt wel vaak voor dat mensen met borderline eetproblemen hebben en andersom....

Als ik me klote voel dan heb ik ook dagenlang geen trek en dan eet ik ook niks maar da's weer een ander verhaal dan niet eten om je zelfbeeld etc...

maandag 4 november 2002 @ 22:45:26 #148
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6627229
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:41 schreef racoon2002 het volgende:
mmm, ik vind het ook duidelijk vreemd van mezelf, dat ik nu toegeef en dus ook aan mezelf dat ik last heb van vreetbuien vooral als het niet goed gaat me, heb dat nog nooit gezegd tegen iemand of hulp voor gezocht, is de eerste x,
Meis, goed dat je het durft toe te geven . Heel veel mensen eten hun onvrede weg. Ga er maar eens wat over lezen.
Maak jezelf niet gek door nu allerlei conclusies te gaan trekken. Laat dat aan deskundigen over.
  maandag 4 november 2002 @ 22:47:18 #149
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6627265
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:44 schreef racoon2002 het volgende:
Hoe bedoel je dat precies, klink ik onbewust misschien bezorgd, ik weet niet, kom ik raar op je over nu?
Nee hoor , je komt niet raar op me over.
Ik vond het alleen opvallend dat je zo door vroeg naar die eetproblemen.
  maandag 4 november 2002 @ 22:48:27 #150
33952 racoon2002
pi_6627293
nee, wees niet bang, ik ga echt geen rare conclusies trekken hoor, maar ik herken mezelf in veel dingen, maar dat zou ik never nooit doen, ben misschien wel een beetje gek, maar kan er wel nuchter over nadenken hoor,
maar het is idd je onvrede wegeten ja,
En ik heb er ooit al eens heel veel over gelezen, daarom dacht ik ook ff van he dat klopt niet in de zin van borderline>eetstoornis en andersom maar idd, het KAN natuurlijk wel....

maar idd...
ik ga dr is ff over nadenken, waarom ik dit nu weer s gepost heb....

maandag 4 november 2002 @ 22:52:23 #151
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6627399
Dames, voor mij genoeg openbaringen voor vandaag .
Ik vond het prettig om zo met jullie ervaringen uit te wisselen. Ik ben nu wel moe, was stiekem toch wel intensief.
Doei .
  maandag 4 november 2002 @ 22:53:23 #152
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6627423
Ja, ik nok hem ook.. Ook hier was het intensief.
Mijn hoofd zegt dat.. Ik ga ook zo mijn bed maar eens opzoeken..bye
  maandag 4 november 2002 @ 22:53:47 #153
33952 racoon2002
pi_6627436
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:52 schreef Moonah het volgende:
Dames, voor mij genoeg openbaringen voor vandaag .
Ik vond het prettig om zo met jullie ervaringen uit te wisselen. Ik ben nu wel moe, was stiekem toch wel intensief.
Doei .
*meld*
same here!
slaap lekker!!
  maandag 4 november 2002 @ 23:10:32 #154
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_6627772
Ik herken echt zó veel, maar durf niet te reageren omdat bij mij de diagnose niet is gesteld..
©Dumbo
  maandag 4 november 2002 @ 23:12:21 #155
33952 racoon2002
pi_6627804
maar je kunt er toch altijd hier over proberen te praten, nou moet ik wel zeggen dat ik geen borderline heb hoor...
maar veel hier wel, dan kun je er tenminste over praten?
  dinsdag 5 november 2002 @ 08:30:34 #156
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_6631108
Ik heb al snel het idee dan dat mensen me een aansteller zullen vinden of zoiets. Komt ook door m'n vroegere post-gedrag denk ik, toen vond iedereen dat ook namelijk.

Toen de film Ik Ook Van Jou in de bioscoop uit kwam las ik voor het eerst wat over Borderline in een tijdschrift, daar stond wat uitleg erover, en wat links naar internet sites. Ik ben toen gaan lezen en vond het heel veel dingen heel herkenbaar. M'n toenmalige vriendje had meteen zoiets van, kom op zeg, jíj hebt geen borderline! Had niemand anders om erover te praten verder, bleef wel in m'n achterhoofd, maar liet het rusten. Toen kwam ik bijna een jaar geleden bij een psychiater terecht, toen heb ik een stuk tekst over borderline uitgeprint en aangegeven welke dingen voor mij heel herkenbaar waren (ook van ADHD trouwens). Maar zij reageerde meteen zo van dat bijna iedereen er wel dingen in herkent en dat het ook aan karakter kan liggen, etc. Dat snapte ik natuurlijk ook wel, maar ze wilde verder niet eens onderzoeken of het zo kon zijn misschien. Ze kende me er niet goed genoeg voor om dat te beoordelene. Maar jah, ik zag haar maar één uurtje in de 4 weken, dus dat schiet niet echt op. En dat ging sowieso niet zo geweldig, want zoals Wolkje ook ergens vertelde, ben ik net als haar niet echt goed in van die open vragen en dat je maar moet vertellen enzow. Je moet echt gericht vragen stellen bij mij, zeker in het begin als ik iemand nog niet zo vertrouw.

Toen heb ik er een hele tijd niks meer mee gedaan, en het ging ook veel beter met me. Laatste weken gaat het weer veeel slechter... En dan denk ik weer van, het kan zo niet langer, ik kan het niet alleen.. Ongeacht of ik nou borderline heb of niet, er gaatiets niet goed met me, maar kweenie hoe of wat ik nu verder zou moeten...

Ik heb ook dat boek besteld trouwens dat addicted_to_jellybeans in het begin van het topic noemde. Misschien dat ik daar wat aan heb...

©Dumbo
  dinsdag 5 november 2002 @ 09:37:40 #157
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6631654
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 08:30 schreef texelonia het volgende:
Ongeacht of ik nou borderline heb of niet, er gaatiets niet goed met me, maar kweenie hoe of wat ik nu verder zou moeten...
Ik kan me voorstellen dat je graag 'erkenning' wil van hetgeen je mankeert. Dat je niet gezien wordt als aansteller.
quote:
Ik heb ook dat boek besteld trouwens dat addicted_to_jellybeans in het begin van het topic noemde. Misschien dat ik daar wat aan heb...
Dat zelfhulpboek kan je zeker handvatten bieden. Als jij gedrag herkent zoals dat in dat boek beschreven is (ongeacht of je nou gediagnosticeerd bent of niet) dan heb je ook wel iets aan de tips denk ik .
pi_6631710
Ondanks dat diagnoses stempeltjes zijn biedt het je wel de mogelijkheid te begrijpen wat er met je is en wat je ermee kan in de toekomst.

Het verklaart een hoop van al je gevoelens en hoe je bent en reageert, nu en vroeger en op de een of andere manier geeft het toch een soort van rust.

je weet wat het is, dat kun je gaan verwerken en verder leven.

Succes Tex.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_6635630
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 18:52 schreef Wolkje het volgende:
Nog even een klein, maar simpeler stukje:

Officiële symptomen zijn; -zwart-wit denken, -stemmingswisselingen, - impulsiviteit, -moeilijk contact kunnen leggen, -moeilijk alleen kunnen zijn, dissociatieve verschijnselen.

Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat reageert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie. De binnenwereld ziet er anders uit; -angst, soms door agressie bedekt, -eenzaamheid, zelfs in gezelschap, -leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt, -een kloof tussen gevoel en verstand, -overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn, -relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk, -periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

Wolkje

Als ik dit zo lees.. heb ik (is het niet ben ik ??) ook borderline..

Alleen vind ik dat een beetje heel erg zwaar klinken..

Ok.. ik kan moeilijk alleen zijn.. ik heb moeite met mensen ontmoeten... ik kan ineens helemaal omslaan.. (stemmings wisselingen..) Zoals iedereen om mij heen al weet.. ik denk heel erg zwart-wit..

maar om het dan gelijk borderline te noemen.. sorry... beetje ver gezocht..

Ik denk (omdat ik het van mijzelf weet dat ik zo ben) dat het tussen je oren zit.. en dat er wat aan te doen is.. maar je moet er wat aan willen doen.. Je kan ook leren vrede te hebben met hoe en wie je bent..

Borderline.. sorry dat ik het zeg.. maar geef het beestje een naampje.. en iedereen heeft er gelijk last van..

Ik weet dat ik zo ben.. zo ben ik en iedereen neemt me maar zoals ik ben.. moet je me niet ? dan tog niet.. das jou verlies..

sorry.. maar dit is toch echt mijn mening...

dinsdag 5 november 2002 @ 14:08:55 #160
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6636175
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 13:41 schreef Phreak het volgende:
Ik denk (omdat ik het van mijzelf weet dat ik zo ben) dat het tussen je oren zit.. en dat er wat aan te doen is.. maar je moet er wat aan willen doen..
Ja, natuurlijk zit het tussen je oren. Het is een psychiatrische stoornis
quote:
Borderline.. sorry dat ik het zeg.. maar geef het beestje een naampje.. en iedereen heeft er gelijk last van..

Ik weet dat ik zo ben.. zo ben ik en iedereen neemt me maar zoals ik ben.. moet je me niet ? dan tog niet.. das jou verlies..

GRMBL

Als je de moeite neemt om iets verder te lezen dan alleen de openingspost, dan had je je mening wat meer kunnen nuanceren.
Juist bekrompen, kortzichtige oordelen als die van jou maken het mensen die dus wel borderline hebben extra moeilijk.

Alsof we gewoon maar aanstellers zijn .

Ik moet nu weg, heb dus geen tijd meer om te reageren, en da's mss maar goed ook, want ik baal van dergelijke reacties.

pi_6636253
Ik zou zeggen.. baal er maar flink van..

Ik vind dit soort gezeik van mensen, dat ze zo erg aan de rand van de afgrond staan, zwaar overtrokken..

ok iemand kan het moeilijk hebben.. ben ik helemaal met iedereen eens... maar borderline.. das een term, bedacht door de psygologen, om maar aan het werk te blijven..

Rot toch op met dat zielige gedoe..

pi_6636349
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 14:13 schreef Phreak het volgende:

Ik vind dit soort gezeik van mensen, dat ze zo erg aan de rand van de afgrond staan, zwaar overtrokken..

ok iemand kan het moeilijk hebben.. ben ik helemaal met iedereen eens... maar borderline.. das een term, bedacht door de psygologen, om maar aan het werk te blijven..

Idd en jij weet er gelukkig alles van.

je kent natuurlijk ook precies de gevoelens die mensen hebben die een psychiatrsiche ziekte hebben?

Fijn voor je al die kennis en wijsheid in pacht hebben.

Weet je alles is overdreven, is de wereld een stuk makkelijker zeker he?

niemand heeft echte problemen alles is aanstellerij en dus hoef je er niet bij stil te staan dat er mensen zijn die geestelijk lijden.

wat zeg je? Jij kan je er niets bij voorstellen? gelukkig voor jou, gefeliciteerd met je gezondheid, helaas is niet iedereen zo gezond als jij bent, jammer voor hen zeker?

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_6636825
dat zeg ik helemaal niet..

het is rot voor mensen die zich niet tof voelen, of een of andere ziekte hebben.. maar omdat we nu een naam ervoor hebben, zie je gelijk dat iedereen er last van heeft.. Gelijk hoor je om je heen.. dat die en die heeft borderline.. en die en die heeft borderline...

Dat bedoel ik met dat zielige gedoe.. Zelf een diagnose stellen.. het vervolgens Borderline noemen.. en je rete aan gaan stellen... want je hebt tog al borderline... dus je kan er niks aan doen...

en ik denk dat je mijn eerste post in dit topic ook niet gelezen hebt.. daarin schrijf ik dat ik mezelf ook herken in die symptomen.. alleen zeg ik dat ik het belachelijk vind, het gelijk borderline te noemen..

Er zullen inderdaad mensen zijn.. die geestelijk in de knoop zitten.. Dat er dan dingen gebeuren met een persoon.. (stemmings veranderingen.. zwart-wit denken.. en noem maar op) vind ik niet meer dan logisch.

De hersenen zijn een vaag stuk funcionerend vlees in je hoofd, waar de wetenschapers het nog niet helemaal over eens zijn.. Dat er dan ook mensen zijn, waarbij er (lullig gezegt) even iets verkeerd zit, dat snap ik ook nog.

Maar om nou vervolgens als je je ff klote voelt, je zelf gelijk borderline te noemen.. daar heb ik een hekel aan.. maar dat geld ook voor mensen die rond aan het spuien zijn, dat ze een of andere ziekte hebben, alleen om aandacht te krijgen.

Ik zeg niet dat iedereen hier zich aansteld. Ik zeg ook niet dat iedereen hier aandacht wil hebben. Ik zeg alleen, dat ik het een soort van vaag vind klinken allemaal..

Dat iemand zich rot voelt is kut en ik wil ook met alle macht helpen om het te verbeteren. Echt ik meen het serieus, maar die mensen (en ja.. die bestaan..) die zichzelf borderline noemen voor de aandacht.. daar heb ik een tering hekel aan.

Dat bedoel ik met "Geef het beestje een naampje en we hebben er allemaal ineens last van.."

pi_6636867
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 14:46 schreef Phreak het volgende:

het is rot voor mensen die zich niet tof voelen, of een of andere ziekte hebben.. maar omdat we nu een naam ervoor hebben, zie je gelijk dat iedereen er last van heeft.. Gelijk hoor je om je heen.. dat die en die heeft borderline.. en die en die heeft borderline...

Dat bedoel ik met dat zielige gedoe.. Zelf een diagnose stellen.. het vervolgens Borderline noemen.. en je rete aan gaan stellen... want je hebt tog al borderline... dus je kan er niks aan doen...

en ik denk dat je mijn eerste post in dit topic ook niet gelezen hebt.. daarin schrijf ik dat ik mezelf ook herken in die symptomen.. alleen zeg ik dat ik het belachelijk vind, het gelijk borderline te noemen..

Er zullen inderdaad mensen zijn.. die geestelijk in de knoop zitten.. Dat er dan dingen gebeuren met een persoon.. (stemmings veranderingen.. zwart-wit denken.. en noem maar op) vind ik niet meer dan logisch.

De hersenen zijn een vaag stuk funcionerend vlees in je hoofd, waar de wetenschapers het nog niet helemaal over eens zijn.. Dat er dan ook mensen zijn, waarbij er (lullig gezegt) even iets verkeerd zit, dat snap ik ook nog.

Maar om nou vervolgens als je je ff klote voelt, je zelf gelijk borderline te noemen.. daar heb ik een hekel aan.. maar dat geld ook voor mensen die rond aan het spuien zijn, dat ze een of andere ziekte hebben, alleen om aandacht te krijgen.

Ik zeg niet dat iedereen hier zich aansteld. Ik zeg ook niet dat iedereen hier aandacht wil hebben. Ik zeg alleen, dat ik het een soort van vaag vind klinken allemaal..

Dat iemand zich rot voelt is kut en ik wil ook met alle macht helpen om het te verbeteren. Echt ik meen het serieus, maar die mensen (en ja.. die bestaan..) die zichzelf borderline noemen voor de aandacht.. daar heb ik een tering hekel aan.

Dat bedoel ik met "Geef het beestje een naampje en we hebben er allemaal ineens last van.."

Ok klinkt logisch
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 5 november 2002 @ 15:10:55 #165
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6637302
quote:
Zelf een diagnose stellen.. het vervolgens Borderline noemen.. en je rete aan gaan stellen... want je hebt tog al borderline... dus je kan er niks aan doen...
Waarschijnlijk heb je dit topic verder helemaal niet gelezen, want mensen die borderline hebben, hebben deze diagnose NIET zelf gesteld. Was het maar zo, dan konden ze zomaar van de een op de andere dag genezen.

In dit topic heb ik alleen maar verhalen gehoord van mensen die actief aan een genezing werken, en dat is toch wat anders dan je "rete aan gaan stellen"

En zoals al gezegd; vaak kan iedereen wel iets herkennen in borderline, iedereen kan wel in elke ziekte iets herkennen, maar dat betekent niet dat je er meteen ook last van hebt.

pi_6637458
quote:

Ik wilde ff duidelijk stellen dat bij mij uitgebreid onderzoek is gedaan en daaruit is uitgekomen dat ik Borderline heb .
Ik heb er 1 jaar en 2 maanden voor in dagtherapie gezeten , heb zelf niet het gevoel aan de rand van de afgrond te zitten , maar weet wel dat ik door Borderline heftiger reageer dan de "normale mens".
Ik heb gewoon geleerd om te gaan met Borderline .
pi_6637867
ken er genoeg die zich aanstellen.. waar eigelijk niks mee aan de hand is..

en dat de mensen hier er actief mee bezig zijn te genezen, of met welk proces dan ook, want in je zelf gaan geloven is ook een heel proces.. vind ik geweldig. Ik zou zeggen.. vooral doorgaan.. juist doorgaan.. uit eindelijk zal je gaan zien dat iedere stap je een stuk beter maakt.

Kijk.. dat er mensen zijn die in de knoop zitten.. ben ik helemaal met je eens.. maar borderline.. dat woord vind ik gewoon te zwaar..

Bij borderline denk ik aan iemand die niet meer te helpen is. Die meer achter de streep staat, dan er nog een klein beetje voor.. iemand waar geen beginnen meer aan is.. DAT noem ik borderline..

De rest noem ik gewoon, en daar val ik zelf ook onder, oudhollands "in de knoop"..

Maar goed.. we moeten tegenwoordig voor alles een engelse naam hebben.. (Ook dat valt bij mij onder de noemer "onzin"

pi_6638053
Nee , Borderline is eigenlijk de naam ontstaan dat het een grensgeval was tussen neurose en psychose .
Later zijn ze het ziektebeeld verder uitgaan zoeken en bleek dat het meer was , het is pas later in het boek van de diagnosen gekomen en daarmee dus eindelijk officieel erkend .
Ik ben wel er mee eens dat het soms lijkt alsof het een modeverschijnsel is omdat er nu ineens veel meer publiciteit over is , maar aan de andere kant is het juist goed .
En natuurlijk zijn er mensen die het lezen en zelf de diagnoses stellen , maar dat zegt meer over die mensen dan over het de stoornis .
pi_6638430
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:18 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:

[..]

Ik wilde ff duidelijk stellen dat bij mij uitgebreid onderzoek is gedaan en daaruit is uitgekomen dat ik Borderline heb .
Ik heb er 1 jaar en 2 maanden voor in dagtherapie gezeten , heb zelf niet het gevoel aan de rand van de afgrond te zitten , maar weet wel dat ik door Borderline heftiger reageer dan de "normale mens".
Ik heb gewoon geleerd om te gaan met Borderline .

aangezien ik aan de meeste symptomen lijd, hoef ik daar geen uitgebreid onderzoek aan te spenderen..

Laat ik vooropstellen dat er denk ik niemand is, die zo erg zwart-wit kan denken als ik..

Laat ik een voorbeeld noemen.. Ik haat mijn ouders voor het feit dat ze zo egoistisch zijn dat ze mij 24 jaar geleden op de wereld hebben gezet.. Toen was het ook allemaal ramp, spoed en ellende.. nu is het alleen nog maar veel erger geworden..

Ik haat kerst.. lekker hypocriet bij elkaar zitten.. Verjaardagen.. komen de mensen die je maar 1 keer per jaar ziet.. alles wat ik wil mislukt.. ik zie er niet uit.. ik heb nooit geluk.. Mijn zus is bezig met een of ander zalfje met glitters.. als ik ergens een hekel aan heb, dan is het die troep op mijn gezicht.. Ik was in een vrolijke bui.. alleen toen ze dat toch, ondanks mijn waarschuwingen, op mijn gezicht smeerde, was het huis te klein.. en dan bedoel ik ook echt te klein... Zo kan ik nog wel een half uurtje doorgaan..

Bedoel.. ik heb er ook last van ja.. ik denk bijna alleen maar negatief.. tussenwegen zijn er bij mij bijna niet..

Maar dan nog.. hoe erg het ook is.. ik noem mezelf niet borderline..

Ik haat het als mensen alles in hokjes stoppen...

pi_6638583
Ja hallo !!!!!!!!! Zo bedoel ik dat dus niet . Bij mij ging het steeds slechter , ging mezelf verwonden , raakte totaal geisoleerd , hele heftige uitbarstingen , en bij wijze van spreke was een scherp voorwerp niet veilig meer bij in de buurt .
Als je zo ver gaat dan moet je wel weten wat je wel degelijk hebt , om er mee om te gaan .
Trouwens by the way , je zit nu zelf te doen waar je anderen van beschuldigd in dit topic .
Borderline is niet iets wat je bij jezelf kan diagnosticeren dat kunnen alleen mensen doen die er voor geleerd hebben en de stoornis uitgebreid kennen .
  dinsdag 5 november 2002 @ 16:05:33 #171
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6638594
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:58 schreef Phreak het volgende:

[..]

aangezien ik aan de meeste symptomen lijd, hoef ik daar geen uitgebreid onderzoek aan te spenderen..

Laat ik vooropstellen dat er denk ik niemand is, die zo erg zwart-wit kan denken als ik..

Laat ik een voorbeeld noemen.. Ik haat mijn ouders voor het feit dat ze zo egoistisch zijn dat ze mij 24 jaar geleden op de wereld hebben gezet.. Toen was het ook allemaal ramp, spoed en ellende.. nu is het alleen nog maar veel erger geworden..

Ik haat kerst.. lekker hypocriet bij elkaar zitten.. Verjaardagen.. komen de mensen die je maar 1 keer per jaar ziet.. alles wat ik wil mislukt.. ik zie er niet uit.. ik heb nooit geluk.. Mijn zus is bezig met een of ander zalfje met glitters.. als ik ergens een hekel aan heb, dan is het die troep op mijn gezicht.. Ik was in een vrolijke bui.. alleen toen ze dat toch, ondanks mijn waarschuwingen, op mijn gezicht smeerde, was het huis te klein.. en dan bedoel ik ook echt te klein... Zo kan ik nog wel een half uurtje doorgaan..

Bedoel.. ik heb er ook last van ja.. ik denk bijna alleen maar negatief.. tussenwegen zijn er bij mij bijna niet..

Maar dan nog.. hoe erg het ook is.. ik noem mezelf niet borderline..

Ik haat het als mensen alles in hokjes stoppen...

Ik krijg het idee. Dat jij nu van jouw probleem ons probleem wil maken?

Fijn dat jij er zo over denkt. Ik ben blij dat ik gelukkig wel wat genuanceerder kan denken.

Hokjesplaatsen gebeurt bij alles en niet alleen hier in..

Jij plaats nu een borderliner in een hokje als zijnde , Iemand die op het randje van de afgrond leeft. Borderline is niet zwart wit. Het heeft een heel groot grijs gebied.

Ja en het oud hollands in de knoop zitten dat is meer de dip die iemand wel eens kan hebben.

dinsdag 5 november 2002 @ 16:09:34 #172
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6638680
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:04 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Misschien een hele stomme vraag hoor,
maar van wie en hoezo mag dat niet?
En wat voor medicijnen bedoel je precies?

Wolkje

hoi.een psycholoog en psychiator( mensen waar ik zelf een hekel al aan heb) hebben besloten dat ze mij geen medicijnen willen geven. waarom weet ik niet. waarschjnlijk omdat ze dat niet nodig vinden omdat het in me karakter zit.dus ik heb het al lang.aleen is het nu erger..en wat voor medicijnen vraag je... nou ik zelf wil liever medicijnen die de syptonen tegen houden(verzachten) maar dat mag niet..ik moet daarvoor dagbehandeling gaan doen.medicijnen die ik eventueel zou kunnen krijgen(wat dus niet mag) zijn b.v antidepresiva..medicijnen tegen krassen...tegen stemmingswisselingen..en ga zo maar door... maar ik mag dus dat niet. vinsd ik zwaar jammer..groetjs kim
pi_6638805
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 16:05 schreef Funnie het volgende:

[..]

Ik krijg het idee. Dat jij nu van jouw probleem ons probleem wil maken?

Jij plaats nu een borderliner in een hokje als zijnde , Iemand die op het randje van de afgrond leeft. Borderline is niet zwart wit. Het heeft een heel groot grijs gebied.

quote:
Officiële symptomen zijn; -zwart-wit denken, -stemmingswisselingen, - impulsiviteit, -moeilijk contact kunnen leggen, -moeilijk alleen kunnen zijn, dissociatieve verschijnselen.
waar zie jij daar grijs gebied staan ????? ik zie toch echt.. ZWART-WIT......

en nee.. ik maak van mijn probleem niet jullie probleem.. in welk opzicht zou ik dat doen ?????? waaruit blijkt voor jou dat ik van mijn probleem jullie probleem wil maken ???? Staat er dan misschien dat ik een oplossing voor "Mijn Probleem" moet hebben ???

Ik gaf alleen aan dat ik die symptomen heb.. maar ik noem het niet gelijk borderline..

lijkt wel alsof er hier niet goed gelezen wordt.....

pi_6638934
Zie jij in de lijst alleen zwart-wit staan??.
In feite als je borderline hebt moet je aan minstens 5 van de 9 voldoen .
Anders zijn het borderliner-trekken .
Bij Borderline moet je ook zien dat die eigenschappen uitvergroot zijn .
Ondertussen zit jij ons verwijten te maken dat we moeten lezen maar heb jij dit topic wel goed doorgelezen ?
pi_6639303
nee.. ik heb niet alle 7 pagina's gelezen.. maar wel genoeg..
pi_6639351
Dus in feite denk jij dat borderline alleen zwart-wit denken is ??
Beetje kortzichtig beeld .
pi_6639580
zucht......

NEE... NIET ALLEEN ZWART-WIT......... sjees.. dat is een van de dingen..

nee.. ik heb niet alles gelezen.. maar wat ik lees.. lees ik goed..

Ongelovelijk.. je zegt hier vanalles.. en iedereen pakt er EEN ding uit.. en daar paken ze je op..

ongelovelijk....

En dan noemen jullie MIJ kortzichtig.....

pi_6639658
Nee , dat doe je zelf . Denk je nou echt dat ik zelf een labeltje op mezelf plak , dat labeltje was nodig om keihard met mezelf aan de slag te gaan .
Ik weet niet of je het doorhebt maar ondertussen zat je wel de mensen in dit topic te beledigen hoor .
pi_6639674
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 14:13 schreef Phreak het volgende:

En bedankt .
Sorry, maar je snapt er dus duidelijk helemaal niks van.
.. Ik zou je echt een heleboel willen schrijven,
want ik vind dit echt een belachelijke post..
Maar het lukt me niet..

Niks lukt me vandaag.. ik heb zo'n tekort aan energie..

Wolkje

dinsdag 5 november 2002 @ 17:05:21 #180
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6639948
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 16:15 schreef Phreak het volgende:
en nee.. ik maak van mijn probleem niet jullie probleem.. in welk opzicht zou ik dat doen ?????? waaruit blijkt voor jou dat ik van mijn probleem jullie probleem wil maken ???? Staat er dan misschien dat ik een oplossing voor "Mijn Probleem" moet hebben ???

Ik gaf alleen aan dat ik die symptomen heb.. maar ik noem het niet gelijk borderline..

lijkt wel alsof er hier niet goed gelezen wordt.....

Phreak, ik snap niet goed waarom je deze info in dit topic post. Wat hebben mensen die dit topic lezen eraan om informatie te horen in de trand van "ik heb dit ook, maar noem het geen borderline"?

De reden waarom dit topic gestart is, is omdat er veel vooroordelen zijn over psychische aandoeningen. Mensen met psychische problemen stuiten vaak tegen een muur van onbegrip, vooral omdat psychische aandoeningen door veel mensen niet worden begrepen of erkend.

Het is nou eenmaal een feit; er bestaan zowel lichamelijke als geestelijke aandoeningen, ik neem maar even als voorbeeld een maagzweer en depressie.

Als je last hebt van je maag, en je gaat naar de dokter, dan onderzoekt hij je, en trekt de diagnose "maagzweer". Je krijgt medicijnen mee, moet een bepaald dieet volgen, en na een tijdje wordt je weer beter. Mensen in je omgeving die dit horen, zeggen "Oh wat rot zeg, vandaar dus dat je zo'n maagpijn had. Nou, je moet maar even zeggen wat je wel en niet mag eten, dan hou ik rekening met je."

Als je last hebt van diverse geestelijke problemen, en je gaat naar de dokter, dan onderzoekt hij je, en trekt de diagnose "depressie". Je krijgt medicijnen mee, moet een bepaalde therapie volgen, en na een tijdje wordt je weer beter. Mensen in je omgeving die dit horen, zeggen "Tsssk, jij moet ook altijd weer de aandacht naar jezelf toetrekken. Depressie? Dat betekent toch gewoon dat je een dikke aansteller bent? Volgens mij moet jij eens een schop onder je kont hebben, en niet zo zeuren."

Helaas zijn er veel kortzichtige mensen, die niet begrijpen dat een geestelijke aandoening wat anders is dan een potje aanstelleritus. En ik moet je gelijk geven als je zegt; post een lijstje symptomen, en iedereen herkent er wel iets in.

Maar dat vind ik nog geen reden om te oordelen over mensen mensen die wél de diagnose borderline gekregen hebben. Dat vind ik hetzelfde als het kind met het badwater weggooien. Je ontneemt op die manier mensen het "recht" om ziek te zijn. En helaas zal je daarin niet de enige zijn...

dinsdag 5 november 2002 @ 17:06:43 #181
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6639976
Ik laat het hierbij. Ik heb hier ook niet echt zin in...

Ik ga mijzelf hier niet verder lopen uitleggen.
Dat ik het uberhaupt probeerde

pi_6640049
Dat vind heel jammer funnie , er zijn er hier genoeg die hetzelfde doormaken .
We laten ons niet van de wijs brengen van iemand die er toch geen snars van begrijpt .
pi_6640092
waarom denkt iedereen nou dat ik er niks van snap ?

om het feit dat ik ermee heb leren leven dat ik zo ben en daarvoor niet naar een psyg ben geweest ?

Omdat ik heb geleerd het hele zooitje te relativeren.. op mun eigen houtje ? omdat ik geleerd heb mezelf maar gewoon te accepteren zoals ik ben ?

sjees.. en ik ben kortzichtig.. ongelovelijk..

er zijn ook mensen die alles zelf op kunnen lossen.. mensen die weten dat er iets mis is.. maar zelf naar een oplossing zoeken.. op wat voor manier dan ook..

[Dit bericht is gewijzigd door Phreak op 05-11-2002 17:15]

pi_6640144
Hallooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!
Borderline kan je niet zelf oplossen . Als jij je problemen zelf heb opgelost dan is het duidelijk geen Borderline !!!!!!!!!!
Borderline is iets wat erin sluipt , en als je er niets aan laat doen dan gaat het van kwaad tot erger .
pi_6640187
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:13 schreef Phreak het volgende:
Zijn dat niet de mensen die denken het te begrijpen en ontertussen mensen met een 'net' wat erger probleem frustreren door te zeggen dat je dat best zelf kunt oplossen?
"sja, als je ZO ongeduldig bent houdt 't een beetje op natuurlijk..." - post van 'Danny' die waarschijnlijk zelf ook vaak na ruim 2 maanden pas antwoord krijgt.
  dinsdag 5 november 2002 @ 17:19:32 #186
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6640223
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:13 schreef Phreak het volgende:
er zijn ook mensen die alles zelf op kunnen lossen.. mensen die weten dat er iets mis is.. maar zelf naar een oplossing zoeken.. op wat voor manier dan ook..
Natuurlijk zijn die mensen er ook, en vind het heel knap als mensen hun problemen alleen op kunnen lossen, zonder hulp. Maar ik zie hulp zoeken niet als een teken van zwakte. Er is niets mis met het zoeken van professionele hulp, en zoals jij het zegt veroordeel je dat indirect wel. Misschien is dat niet je bedoeling, maar er zijn mensen die het niet alleen kunnen oplossen. Deze mensen voelen zich door jouw woorden in dit topic daarom beledigd.

Zie jij hulp zoeken als een teken van zwakte? Ik zie het juist zo, dat mensen die eindelijk een diagnose krijgen, eindelijk weten waar ze aan toe zijn, en waar ze aan kunnen werken.

pi_6640309
ik zeg niet dat je alles op kan lossen.. ik zeg ook niet dat mijn probleem erger of minder erg is als die van een ander.. je hoort mij ook niet zeggen dat iedereen hier zich aanstelt, je hoort mij ook niet zeggen, dat iedereen zijn eigen problemen op moet lossen..

waar het mij om gaat, is het feit dat alles maar gewoon een naam moet hebben..

iemand die geestelijk problemen heeft en naar een psyg gaat om geholpen te worden (of wat voor persoon dan ook die je erdoor heen helpt) vind ik al een heel eind op de goede weg.

Iemand die alleen maar hier loopt te zeiken dat ze het zo rot hebben en er voor de rest niks aan doet., noem ik een meeloper.. en die zijn er helaas teveel..

Ik begrijp heel erg goed hoe iemand met borderline is.. Helaas bestaat ze niet meer.. Ze heeft zichzelf verhangen.. jaren geleden, toen het woord borderline nog niet eens bestond.. Plus dat ik ook naar mijzelf kijk....

Dus ga mij nou niet vertellen dat ik NIET weet wat het is..

Nogmaals.. het gaat mij om het feit, dat nu alles borderline genoemd wordt... daar maak ik een probleem van.... en niet dat iemand het moeilijk heeft...

pi_6640356
Ok . Nu zal ik ff heel duidelijk zijn bij Borderline is wel degelijk professionele hulp nodig .
Bij Borderline valt niet het zelf uit te dokteren , omdat de stoornis erin sluipt en steeds groter en groter word .
En voor je het weet eindig je in het ziekenhuis , want bij Borderline speel je wel degelijk met eigen leven .
En dan zul je zelfs gedwongen psychische hulp krijgen .
pi_6640467
goed.. als we het dan tog een naam moeten geven..

hoe noem je mij dan ??

Ik heb last van:

Alles zwart-wit zien, een tussenweg is er niet.
Ik haat alles om me heen
De dood interesseert me niet.. ben ik dood, ook goed..
ik zak heel erg snel weg in gedachtes en schijn daarbij ook dingen uit te kunnen kramen.. wat heel on samenhangend is.
slapeloosheid
onrustig.. niet stil kunnen zitten..
te veel energie.. maar tog te moe om iets te gaan doen..
heel erg snel van stemming kunnen wisselen..
niet door hebben dat je al 15 minuten naar het zelfde punt zit te staren.. totdat het je verteld word en je absoluut niet herinneren waar je met je gedachten zat (en dat zonder drugs..)
consentreren lukt ongeveer een minuut of 3..

geef daar eens een naam aan dan ?

[Dit bericht is gewijzigd door Phreak op 05-11-2002 17:32]

pi_6640505
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:30 schreef Phreak het volgende:

geef daar eens een naam aan dan ?

Een users die zeurposts doet.
"sja, als je ZO ongeduldig bent houdt 't een beetje op natuurlijk..." - post van 'Danny' die waarschijnlijk zelf ook vaak na ruim 2 maanden pas antwoord krijgt.
pi_6640513
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:32 schreef ED2 het volgende:

[..]

Een users die zeurposts doet.

zeg dan niks...
pi_6640525
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:32 schreef Phreak het volgende:

[..]

zeg dan niks...

Dat wild ik idd eerst reply-en
  dinsdag 5 november 2002 @ 17:33:26 #193
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6640526
Als jij daar een naam voor wilt hebben, moet je eens naar de psychiater gaan misschien

Die kunnen zoiets beoordelen..wij niet

pi_6640549
Ik geef daar geen naam aan omdat ik daar niet professioneel voor geleerd heb .
Wil je er echt een naam voor hebben zoek dan maar degelijk wel professionele hulp , die zullen er meer over vertellen .
Ik weet voor mezelf hoe Borderline is en welke manier het mijn leven beinvloed , dus meer wat ik wel en niet kan doen .
Maar ik kan niet voor een ander zeggen dat het Borderline is , vooral omdat er nog veel meer andere psychische stoornissen zijn , die elkaar overlappen .
Ik weet die andere stoornissen niet allemaal uit mijn hoofd dus kan ook daar geen oordeel over geven .
pi_6640577
ik dacht dat jullie het zo goed wisten ?? en dat ik van niks wist ???....
pi_6640582
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:36 schreef Phreak het volgende:

En dan geef ik antwoord, en dan is het weer niet goed
pi_6640584
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:33 schreef ED2 het volgende:

[..]

Dat wild ik idd eerst reply-en

dinsdag 5 november 2002 @ 17:37:11 #198
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6640587
-edit-

[Dit bericht is gewijzigd door Funnie op 05-11-2002 17:40]

pi_6640594
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:36 schreef ED2 het volgende:

[..]

En dan geef ik antwoord, en dan is het weer niet goed

en weer..
pi_6640602
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:37 schreef Funnie het volgende:
Oke ik geef het op...
Ga naar de psychiater.. En laat je eens nakijken !
Tegen suf posten helpt niets, trust me

[edit] kan een mod ff de voorgaande zooi wegeditten ?

[Dit bericht is gewijzigd door ED2 op 05-11-2002 17:38]

dinsdag 5 november 2002 @ 17:38:14 #201
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6640606
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:23 schreef Phreak het volgende:
Iemand die alleen maar hier loopt te zeiken dat ze het zo rot hebben en er voor de rest niks aan doet., noem ik een meeloper.. en die zijn er helaas teveel..

[knip]

Nogmaals.. het gaat mij om het feit, dat nu alles borderline genoemd wordt... daar maak ik een probleem van.... en niet dat iemand het moeilijk heeft...

Het is inderdaad zo, dat er mensen zijn die alleen maar op een forum gaan zeuren dat ze er ook last van hebben, zonder iets eraan te doen. Dat kun je niet voorkomen...

Maar er zijn ook mensen die hier op het forum komen om over hun ervaringen te praten, en tegelijkertijd wél iets eraan doen. Daar heb ik respect voor.

Misschien lijkt het voor jou dat alles maar borderline genoemd wordt, tegenwoordig? Ikzelf had er voordat ik mijn vriend ontmoette, nog nooit van gehoord. En buiten dit topic hoor ik er nog steeds bijna niets over.

Wat ik goed vindt aan een topic als deze, is dat er mensen zijn die zich erin herkennen, en voor wie dit topic misschien een laatste duwtje in de rug zal zijn, om toch maar hulp te gaan zoeken. Je hebt zelf ervaren dat iemand onderdoor kan gaan aan een ziekte als borderline. Als er nou één persoon zou zijn, die door dit topic hulp is gaan zoeken, en die daardoor geholpen is, dan is dit voor mij al geslaagd. Dat zul je misschien met me eens zijn.

Daarnaast heb ik in dit topic een aantal mensen gezien, die steun hebben gevonden aan elkaar. Zij hebben heel open en eerlijk hun situatie beschreven, en elkaar gesteund en geholpen. Daar heb ik veel bewondering voor...!!!

pi_6640665
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:36 schreef Phreak het volgende:
Ik weet het voor mezelf heel goed wat Borderline is , maar van een ander weet ik dat niet .
Iedere borderliner is ook verschillend . De een is heel introvert , de ander extravert .
Maar zoals ik al zei ik heb geen opleiding psychologie gedaan , weet wel dat er stoornissen zijn die elkaar overlappen en ik ga zeker geen diagnose doen over iemand die ik nooit ontmoet heb , en van een stukje tekst een diagnose zou moeten vormen .
Dan weet je voor jezelf niet eens hoe diagnose stellen in elkaar zit , een tijd dat dat uitgetest word is maanden , met uitgebreid onderzoek naar je verleden , heden , je karakter etc.
Geloof zelf maar niet dat je uit een post een diagnose kan stellen .
pi_6640724
Mag ik in de tussentijd wat vragen? Ben ik nu de enige die te lam is een lap tekst te tiepen in antwoord op een post die duidelijk niet echt heel serieus/verveeld is?
pi_6640756
Nee hoor maar dan weet die wel degelijk dat diagnose niet iets is van hup ff bezoekje bij hulpverlener en k-tsjing daar is je diagnose .
Daar zit gewoon veel meer tijd in .
pi_6640769
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:46 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Nee hoor maar dan weet die wel degelijk dat diagnose niet iets is van hup ff bezoekje bij hulpverlener en k-tsjing daar is je diagnose .
Daar zit gewoon veel meer tijd in .
Ik denk dat ie dat wel weet maar gewoon zit te zeuren.
pi_6640796
Sja zeurpieten moeten er ook zijn he Maar ik ga van mezelf ook keihard tegen zeurpieten in .
pi_6640814
kan ik met iemand van hier een keer praten ofzo ? op msn ofzo of irc.. advies nodig i guess..
pi_6640853
ed..

waarom noem je mijn posts "zeuren" ??? Ik geef hier mijn mening.. en naar mijn idee woon ik in nederland, een land waar je voor je mening uit mag komen..

Als dat niet meer zou mogen, dan moet er in het FAQ komen te staan, dat iedereen die een andere mening heeft dan de topic starter, dus niet mag reageren.

Nogmaals.. eenieder die hier hulp heeft gevonden in dit topic, of toch dat duwtje in de rug nodig had en gekregen heeft, heel erg veel suc6 en dat meen ik echt.

pi_6640855
Je kan mijn icq adden en zeggen dat je me via dit topic ken , maar ben niet altijd online , want ik internet alleen bij mijn ouders , ben thuis internetloos .
pi_6640886
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:52 schreef Phreak het volgende:
ed..

waarom noem je mijn posts "zeuren" ??? Ik geef hier mijn mening.. en naar mijn idee woon ik in nederland, een land waar je voor je mening uit mag komen..

Ik geef toe dat 'zeuren' een slechte omschrijving is, maar ik bedoel meer "ik weet al welke kant je op gaat, dus post dan niets.. "

Nouja, net toch iets anders, maar ik weet ff geen beter woord dan 'zeuren'.

pi_6640892
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:52 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Je kan mijn icq adden en zeggen dat je me via dit topic ken , maar ben niet altijd online , want ik internet alleen bij mijn ouders , ben thuis internetloos .
heb geen icq.. iemand anders ? anders install ik et wel ff
pi_6640909
aha.. dus als iemand weet hoe ik denk, dan moet ik maar stoppen met posten..

kee dan.. denk dat ik dan maar helemaal stop met Fok!, want blijkbaar mag je hier niet meer vertellen wat je denkt..

ongelovelijk wat een gedachten gang heb jij zeg...

pi_6640922
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:56 schreef Phreak het volgende:
ongelovelijk wat een gedachten gang heb jij zeg...
I know, daar ben ik voor onder behandeling, maar het helpt nix, zoals je ziet.

Doei!

pi_6640949
Maar Ed is bij jou dan ook Borderline gediagnotiseerd (pffffffff wat een woord )
pi_6640964
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:59 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Maar Ed is bij jou dan ook Borderline gediagnotiseerd (pffffffff wat een woord )
Neu, maar ik weet ondertussen wel hoe mensen reageren op mensen met bijv. een 'psychisch' probleem.

*zoekt*

dit gaat over mij (EGO! )
Hulp zoeken
(ThE_ED is mijn oude nick )

pi_6641007
He , ik heb borderline met een mengeling van add . Add is de concentratie versie van Adhd maar dan zonder de hyper . Bevalt de therapie je ?? Ik heb heel veel aan mijn therapie gehad .
pi_6641038
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 18:04 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Add is de concentratie versie van Adhd maar dan zonder de hyper .
I know, dat hebben ze bij mij ook vastgesteld. Een samenvatting van de conclusie:

depressieve neigingen
vrij hoog IQ (154)

ADD
of
misschien een autistische stoornis (asperger oid..)

Alleen nu is de vraag zeg maar of het dat ADD is dat op Asperger lijkt of juist omgekeerd.
Het gaat nu wel beter, maar nog niet 'goed'. Ik zie ook niet echt verdere verbetering. Maar misschien verwacht ik wel te veel van 'het leven'

pi_6641073
Concentratie kun je trouwens trainen . Dat weet je toch hoop ik ?
Bij mij ben ik het steeds meer gaan opbouwen , ik las veel maar kon niet meer lezen , en toen ben ik elke dag gaan lezen in luchtige boeken en steeds meer gaan lezen .
Uiteindelijk kan ik nu weer de dikke fantasy-pillen lezen .
pi_6641095
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 18:09 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Bij mij is de wil gewoon sowieso weg. Denk ik. Ik weetut ook niet zeker, veel dingen lukken 'gewoon' niet.
pi_6641105
Ken het gevoel is erg frustrerend .
  dinsdag 5 november 2002 @ 18:39:44 #221
39444 LilSweety
>>LilSweety<<
pi_6641664
Tja.. ik weet het, ik heb ook borderline en ga binnenkort aan de medicijnen.. Der is inderdaad heel erg weinig over bekent, alles is heel erg vaag en onduidelijk..
Lots Of Kisses
pi_6644849
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:52 schreef Phreak het volgende:

Als dat niet meer zou mogen, dan moet er in het FAQ komen te staan, dat iedereen die een andere mening heeft dan de topic starter, dus niet mag reageren.

quote:
Omdat ik merk, dat vele mensen wel eens van Borderline gehoord hebben,
maar eigenlijk niet weten wat het inhoudt, dacht ik, dat het misschien
een idee was om informatie bij elkaar te zoeken, voor wat duidelijkheid.
Topic was niet gestart om mijn mening duidelijk te maken .
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:50 schreef Scrummie het volgende:
kan ik met iemand van hier een keer praten ofzo ? op msn ofzo of irc.. advies nodig i guess..
Wat is er, Scrummie? Voeg me maar toe, of stuur maar een mailtje eigenlijk,
want ik denk niet dat ik lang online ben..
Naar: Sannie09@hotmail.com ..

Wolkje

dinsdag 5 november 2002 @ 20:52:51 #223
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_6645033
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:55 schreef Scrummie het volgende:

[..]

heb geen icq.. iemand anders ? anders install ik et wel ff

Hoi scrummie,

Ik weet niet of ik je kan helpen. Maar je kan mij emailen voor mijn msn adres. (is namelijk ander adres dan wat in profiel staat)

Groetjes Funnie

(sorrie voor late reactie ik was weg namelijk)

pi_6647022
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 20:44 schreef Wolkje het volgende:

Topic was niet gestart om mijn mening duidelijk te maken .

Wolkje

weet ik.. weet ik.. maar ik zei topic starter, omdat er ook vaak stellingen worden gestart..

had beter kunnen schrijven:

Als dat niet meer zou mogen, dan moet er in het FAQ komen te staan, dat iedereen die een andere mening heeft dan de personen die het allemaal wel weten (yeah right..), dus niet mag reageren.

dinsdag 5 november 2002 @ 23:17:34 #225
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6648121
Nou, ik ben weer thuis en heb dit topic weer bijgelezen.
Ik vind het werkelijk bijzonder jammer dat de sfeer zo is veranderd.

In eerste instantie was het puur informatief.
Daarna zijn we met een aantal mensen echt SUPERpersoonlijk geworden. Ik heb erover getwijfeld om zoveel van mezelf bloot te geven. Maar ik hoopte (en hoop nog steeds ) dat het enigszins zou kunnen bijdragen aan begripvorming. En ik denk ook zeker dat dat bij een aantal mensen gelukt is.

Ik vind het jammer Phreak dat je niet alle pagina's hebt gelezen. Ik wil je vragen om dat alsnog te doen. Want dan zul je lezen dat er idd heel veel symptomen door heel veel mensen herkend worden. En dat dus niet iedereen borderline heeft (gelukkig).

Jij neemt jouw positie, jouw problemen, jouw manier van oplossen als referentiekader. Dat is ook logisch. Maar feit dat jij (veel) symptomen herkent, wil toch nog niet zeggen dat jouw situatie vergelijkbaar is met die van anderen? Dat jij jouw dingen in je eentje oplost, wil toch niet zeggen dat iedereen dat kan?

Vergelijk: Als je een gekneusde vinger hebt doet dat vast heel veel pijn. Je kunt je vinger niet bewegen, het duurt een poos voordat het weer beter is. Als je een gebroken vinger hebt, doet dat ook veel pijn, en duurt het ook lang voordat het genezen is. Toch heb je voor die kneuzing geen gips nodig (denk ik... ) en voor die gebroken vinger wel. Als jij die gekneusde vinger hebt, kun je zeggen: "Ach joh, ik doe het toch ook zonder gips, en ik heb ook veel pijn hoor."

En ik vind dat jij dat in dit topic doet. Je stelt jouw situatie gelijk aan die van anderen zonder dat je achtergronden weet en zonder dat je uberhaupt het hele topic hebt gelezen.

Waarom ik zo uitgebreid reageer?
Omdat het me raakt.
Ik heb zelf 31 jaar lang alles waar ik mee zat gebagatelliseerd. Hup, doorgaan, niet aanstellen, leef nu, denk niet aan vroeger, dat is voorbij, gezeur levert niets op.
En na 31 jaar klapte ik in elkaar. En ben ik uiteindelijk gediagnosticeerd. En werd me eindelijk duidelijk dat er wel degelijk iets met me aan de hand is. En kon ik eindelijk gericht gaan werken aan mezelf. En kon ik eindelijk mijn trauma's gaan verwerken (want die erkenning heb ik gelukkig ook gekregen, dat het heel erg is wat ik op zeer jonge leeftijd en daarna heb meegemaakt). En kon ik eindelijk accepteren dat het NIET flauw of zielig is om mij daar waanzinnig boos en verdrietig over te voelen. En kan ik eindelijk gelukkig worden.

Dus daarom was ik boos over je eerste post in dit topic

Ik wil nog speciaal ff Christine bedanken voor haar posts in dit topic .

pi_6662209
Kan me eigenlijk wel aansluiten bij wat Moonah zei .
Bij mij is het op 27 jarige leeftijd vastgesteld en toen was ik in feite blij dat het beestje een naampje had .
Al die tijd ervoor was ik altijd een buitenstaander , en heb me gefrustreerd af lopen vragen wat het was , toen ik het eindelijk wist was het een openbaring voor me en inderdaad aan gaan werken .
  woensdag 6 november 2002 @ 20:00:44 #227
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_6663249
Mag ik vragen hoe bij iedereen het balletje is gaan rollen?
Ik overweeg zelf nu om toch weer hulp te gaan zoeken, omdat het toch weer heel erg mis gaat. Jaar geleden werd ik doorgestuurd naar de psychiatrische afdeling van het AMC. Maar daar werken de mensen allemaal maar tijdelijk ofzow, en voor langdurige behandeling zouden ze me dus doorsturen naar Riagg. Ze hebben toen intakegesprek gehad, en daarna moest ik eens in de 4 weken komen en dan moest ik maar gewoon praten over wat ik wilde. Dat werkte dus totaal niet voor mij eigenlijk. Ik heb toen ook verteld dat ik heel veel in borderline (en AD(H)D) herkende, maar daar werd verder niks mee gedaan.
Wat kan ik verwachten als ik naar het Riagg ga?
Ik vind het doodeng eigenlijk, maar zie hoe langer hoe meer in dat ik zo niet verder kan. Ik wil niet dat m'n ouders het weten, en heb verder eigenlijk niemand. Wordt het eigenlijk wel vergoed door het ziekenfonds?
©Dumbo
pi_6663430
Ik ben bij het Riagg getest . Ik ging er eigenlijk heen omdat ik dacht dat het best eens adhd kon zijn op dat moment .
Toen ben ik getest en dat was echt wekelijks en echt persoonlijke dingen werden opgegraven . In die tijd inderdaad toen Ik ook van jou gezien en was alsof ik naar spiegelbeeld zat te kijken .
De test waren nog steeds bezig en erg zwaar , er zat te veel in me wat er niet uit kwam en juist door die vragen kwam weer heel veel boven .
Ik kan eerlijk zeggen dat ik in die tijd kapot was van al die testen .
Toen kreeg ik een gedeelte van de diagnose , toen was het Add , maar ze vermoedde dat ik ook nog iets anders had , en toen ik vroeg of het borderline zou kunnen zijn bevestigden ze dit .
Daarna weer gesprekken weer verder testen , toen is ook de zelfverwonding begonnen en heb ik meteen naar een crisislijn gebeld , wat een slimme zet was achteraf .
Daarna uiteindelijk de diagnose Borderline ook officieel gehad en toen hebben ze uitgelegd dat ik aan gewone gesprekken niet genoeg had en dat ik in aanmerking moest komen voor dagtherapie .
Ik kreeg ook een begeleider bij Riagg die gespecialiseerd was in Borderline en me veel dingen over mezelf uitlegde en over Borderline .
Mijn ouders hebben ook veel hulp gehad aan haar , mijn vader is toen nog naar een speciale cursus geweest voor ouders van Borderliners en die werd toen ook begeleid door mijn begeleider .
Van de dagtherapie ben ik nu net af en dat is voor mij heel erg wennen .
Maar weer tijd om dat zelfhulpboek erbij te pakken .
pi_6663699
quote:
Wat kan ik verwachten als ik naar het Riagg ga?

Methode van de RIAGG..
Hier een paar reakties, waaronder mijn eigen
Hoop dat je er iets aan hebt.
En hoop dat jij andere ervaringen krijgt bij de Riagg.

Edit: topic vergeten erbij te zetten

Wolkje

[Dit bericht is gewijzigd door Wolkje op 06-11-2002 21:04]

pi_6664354
By the way ga eerst gewoon naar dokter geef dit aan en dan gaat het versneld naar Riagg .
Ik hoop dat je positieve ervaringen krijgt met Riagg , want ik hoor veel negatiefs erover , terwijl ik heel goed geholpen ben bij het Riagg .
pi_6664391
En ja het word vergoed door het ziekenfonds , maar kan ik je een tip geven , als je gaat testen ligt dan wel je omgeving in .
Juist in de tijd dat je getest word zul je alle steun nodig hebben . Want zodra er aan gewerkt gaat worden gaan er veel veranderingen komen veel voor jou maar ook je familie .
pi_6664396
quote:
Op woensdag 6 november 2002 21:02 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:

Ik hoop dat je positieve ervaringen krijgt met Riagg , want ik hoor veel negatiefs erover , terwijl ik heel goed geholpen ben bij het Riagg .

Ik hoop het ook voor je Tex, ik ben toevallig ook iemand die wel goede ervaringen heeftermee.

En tex?

Ik hoop dat je hier nog iets mee kan:

quote:
Op dinsdag 5 november 2002 09:44 schreef DarkElf het volgende:
Ondanks dat diagnoses stempeltjes zijn biedt het je wel de mogelijkheid te begrijpen wat er met je is en wat je ermee kan in de toekomst.

Het verklaart een hoop van al je gevoelens en hoe je bent en reageert, nu en vroeger en op de een of andere manier geeft het toch een soort van rust.

je weet wat het is, dat kun je gaan verwerken en verder leven.

Succes Tex.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_6664627
quote:
Op woensdag 6 november 2002 20:00 schreef texelonia het volgende:
Ik wil niet dat m'n ouders het weten, en heb verder eigenlijk niemand.
Persoonlijke vraag waarom wil je niet dat je ouders het weten ?? Het zou voor hun misschien ook een hoop verklaren , en je zou hele goede steun aan hun kunnen hebben .
  donderdag 7 november 2002 @ 01:53:28 #234
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6669994
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 13:41 schreef Phreak het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees.. heb ik (is het niet ben ik ??) ook borderline..

Alleen vind ik dat een beetje heel erg zwaar klinken..

Ok.. ik kan moeilijk alleen zijn.. ik heb moeite met mensen ontmoeten... ik kan ineens helemaal omslaan.. (stemmings wisselingen..) Zoals iedereen om mij heen al weet.. ik denk heel erg zwart-wit..

maar om het dan gelijk borderline te noemen.. sorry... beetje ver gezocht..

Ik denk (omdat ik het van mijzelf weet dat ik zo ben) dat het tussen je oren zit.. en dat er wat aan te doen is.. maar je moet er wat aan willen doen.. Je kan ook leren vrede te hebben met hoe en wie je bent..

sorry maar voor mij vind ik dit best wel hard aankomen...wil je beweren dat het tussen je oren zit?? oke mag misschien wel zo zijn.... maar mensen (ik) kies er niet voor om het te hebben.Als ik het kon weg geven zou ik dat met alle plezier doen. Ik vond dit erg "hard"aan komen... misschien komt dat ook omdat ik vandaag niet zo''n beste dag hebt... maar goed.... dit ben ik al weer kwijt (een beetje) als jij wilt weten of je borderline hebtzou ik naar de dokter gaan en bij hem vragen hoe of wat! Het kan best dat je dingen herkent en dan hoef je het niet te hebben... maar vond het erg hard op mijnzelf (als persoontje) aan komen. groetjes kim

[Dit bericht is gewijzigd door pinkeltje0912 op 07-11-2002 12:22]

donderdag 7 november 2002 @ 02:10:37 #235
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6670191
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 17:50 schreef Scrummie het volgende:
hoi scrummie (zo geloof) Ik wil best met je praten. Weet niet waar je het over wilt hebben maar neem aan borderline. Wil best met je op msn er over praten. Ik ben namelijk ook nog op zoek naar mensen die met mij willen praten over borderline....als je wilt babbelen moet je me maar ff een mailtje sturen naar: flexmeid@freemail.nl (dit is niet me msn) . Ik zie je mail wel.

ook andere die dit lezen en misschien willen praten (helpen mij) mogen mij mailen.

groetjes kim

[Dit bericht is gewijzigd door pinkeltje0912 op 07-11-2002 12:28]

donderdag 7 november 2002 @ 09:12:36 #236
3566 micha
Sankt Nimmerlein
pi_6671104
Het is niet fijn om te lezen dat er zoveel mensen zijn die hier last van hebben, het raakt me best wel, vooral ook omdat ik er in m'n omgeving mee te maken heb en heb gehad. Ik hoop voor iedereen hier dat ze er toch mee kunnen leren omgaan. Ik durf te wedden dat jullie stuk voor stuk mensen zijn die van binnen gewone lieve mensen zijn die het zo verdienen om een 'normaal' leven te leiden. Dikke knuff voor allen!
  donderdag 7 november 2002 @ 18:14:20 #237
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6681344
quote:
Op donderdag 7 november 2002 09:12 schreef micha het volgende:
Het is niet fijn om te lezen dat er zoveel mensen zijn die hier last van hebben, het raakt me best wel, vooral ook omdat ik er in m'n omgeving mee te maken heb en heb gehad. Ik hoop voor iedereen hier dat ze er toch mee kunnen leren omgaan. Ik durf te wedden dat jullie stuk voor stuk mensen zijn die van binnen gewone lieve mensen zijn die het zo verdienen om een 'normaal' leven te leiden. Dikke knuff voor allen!
hoi... ik weet ook zeker dat wij(borderline mensen) zeker lief zijn van binnen.ook jij ,micha, een dikke knuf terug van kim( een meisje met borderline)
pi_6681386
quote:
Op donderdag 7 november 2002 18:14 schreef pinkeltje0912 het volgende:

[..]

hoi... ik weet ook zeker dat wij(borderline mensen) zeker lief zijn van binnen.ook jij ,micha, een dikke knuf terug van kim( een meisje met borderline):'(

Kim, een meisje met borderline?
Profiel:
pinkeltje0912
kasper
robbers

Aantal posts op forum 13
Gem. aantal posts/dag 1
Frontpage reacties 10
Geregistreerd op 20 oktober 2002
Homepage http://www.kaspersfunpage.com
ICQ Nummer -
Woonplaats Leiden
Geboortedatum 18 juli 1982
Geslacht Man
Beroep algemeen winkelmedewerker
Studierichting electrotechniek
Hobbies en interesses internet
Signature kaspersfunpage.com, voor als je je verveelt
Ondertitel visit kaspersfunpage.com

Snap ik nou iets niet?

Wolkje

donderdag 7 november 2002 @ 18:20:33 #239
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6681432
quote:
Op donderdag 7 november 2002 18:17 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Kim, een meisje met borderline?
Profiel:
pinkeltje0912
kasper
robbers

Aantal posts op forum 13
Gem. aantal posts/dag 1
Frontpage reacties 10
Geregistreerd op 20 oktober 2002
Homepage http://www.kaspersfunpage.com
ICQ Nummer -
Woonplaats Leiden
Geboortedatum 18 juli 1982
Geslacht Man
Beroep algemeen winkelmedewerker
Studierichting electrotechniek
Hobbies en interesses internet
Signature kaspersfunpage.com, voor als je je verveelt
Ondertitel visit kaspersfunpage.com

Snap ik nou iets niet?

Wolkje

hoi wolkje. ja ik zit onder een vriend zijn naam. omdat ik zelf hier nooit van had gehoort toen zij hij dat ik wel onder zijn naam erop mog. dus dat doe ik nu.. vandaar dat je het denk ff niet snapt. geeft niet... ben best ingelwikkeld ik(soms) maar hoop dat je het zo een beetje snapt?! knuf en groet kim
  donderdag 7 november 2002 @ 18:22:01 #240
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6681470
Wolkje, ik citeer even uit de eerste post van pinkeltje in dit topic:
quote:
Op maandag 4 november 2002 21:53 schreef pinkeltje0912 het volgende:
je kunt dan een mailtje naar me sturen.ik zit nu onder een vriend zijn nam. mar mijn eigen email is: flexmeid@freemail.nl al heel erg bedankt alvast.
Kim gebruikt fok dus onder een account van een vriend.
pi_6681496
Ohw.. Sorry Pinkeltje..
Wist ik niet, had er overheen gelezen.

Wolkje

donderdag 7 november 2002 @ 18:37:35 #242
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6681734
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 10:04 schreef Christine het volgende:
Ik vind het lastig om nou echt het grote verschil te zien tussen diverse stoornissen en ziektes. Ik ben twee jaar depressief geweest, maar herken toch ook heel veel klachten van borderline. Maar daarnaast herken ik mezelf ook wel in het klachtenprofiel van een burnout.

Weet iemand misschien wat "het grote verschil" is???

Iemand???
pi_6681784
quote:
Op donderdag 7 november 2002 18:37 schreef Christine het volgende:

[..]

Iemand???

Ik herken mezelf ook in vanalles ,
maar: nee, helaas ik weet het ook niet.

Wolkje

donderdag 7 november 2002 @ 18:42:03 #244
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6681817
quote:
Op donderdag 7 november 2002 18:23 schreef Wolkje het volgende:
Ohw.. Sorry Pinkeltje..
Wist ik niet, had er overheen gelezen.

Wolkje

hoi.. geeft niet... kan gebeuren..
ik weet zelf niet hoe alles hier werkt dus ik qoute aleen maar... maargoed. hoop dat je het nu beetje begrijpt wolkje en het geeft nix. christine(geloof dat je naam was) bedankt voor respons naar wolkje...
phoe ik ken niemand hier he... best eng wel..groet en knuf kim
pi_6681843
quote:
Op donderdag 7 november 2002 18:42 schreef pinkeltje0912 het volgende:

[..]

hoi.. geeft niet... kan gebeuren..
ik weet zelf niet hoe alles hier werkt dus ik qoute aleen maar... maargoed. hoop dat je het nu beetje begrijpt wolkje en het geeft nix. christine(geloof dat je naam was) bedankt voor respons naar wolkje...
phoe ik ken niemand hier he... best eng wel..groet en knuf kim

Zijn wij eng?
Ben ik eng?

Wolkje

donderdag 7 november 2002 @ 18:53:40 #246
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6682039
quote:
Op donderdag 7 november 2002 18:43 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Zijn wij eng?
Ben ik eng?

Wolkje

hoi weet niet of jullie eng zijn maar denk het niet hoor. mee maar met eng bedoel ik dat ik niet weet hoe alles werkt en dat ik jullie helemaal niet ken enzo... ik denk dat jullie best aardig zijn voor zover ik deze tipic heb gelezen komt(bijna) iedereen aardig over. kuss
  donderdag 7 november 2002 @ 19:20:24 #247
33952 racoon2002
pi_6682555
Ik denk dat er maar weinig mensen hier elkaar echt "kennen"hoor,
maar aan de andere kant, misschien wel juist weer beter als mensen irl, gek eigenlijk of niet????
  donderdag 7 november 2002 @ 19:28:12 #248
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6682719
quote:
Op donderdag 7 november 2002 19:20 schreef racoon2002 het volgende:
Ik denk dat er maar weinig mensen hier elkaar echt "kennen"hoor,
maar aan de andere kant, misschien wel juist weer beter als mensen irl, gek eigenlijk of niet????
hoi.. nee,oke je hebt wel gelijk... maar ik ben hier "nieuw" ken hier nog niemand,en andere kennen elklaar al en praten denk ook makkelijker over hun borderline enzo(denk ik).. ik vind het bets moeilijk van gevoel uiten?!! no way!! nooit gedaan ben er wel mee bezig is aleen zo moeillijk... groet kim
  donderdag 7 november 2002 @ 20:15:43 #249
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_6683657
Ik zie hier een aantal mensen posten met borderline (verleden).
Heb zelf een collega die ik heel erg mag die ook op de grenslijn zit, en hoewel ik denk dat ik heel aardig met haar overweg kan, zou ik graag van jullie horen wat ik kan doen om haar te helpen, of wat ik beslist niet moet doen.
Ik weet best dat iedereen anders is, maar laat eens horen alsjeblieft.
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_6683730
quote:
Op donderdag 7 november 2002 20:15 schreef Nightwulf het volgende:
Heb zelf een collega die ik heel erg mag die ook op de grenslijn zit, en hoewel ik denk dat ik heel aardig met haar overweg kan, zou ik graag van jullie horen wat ik kan doen om haar te helpen, of wat ik beslist niet moet doen.
Moeilijk om je zo te vertellen..
Een hele goede vriendin van me, heeft ook borderline.
Ik kan haar dagen achter elkaar spreken, en dan weer opeens een
paar weken niet (aantrekken en afstoten) ..
Ja, wat kan ik zeggen..: afstand houden, maar niet teveel..
Ehm.. ik ga er nog even over nadenken.
Je kan trouwens ook even op de sites kijken (zie openingspost).

Succes,

Wolkje

donderdag 7 november 2002 @ 21:02:59 #251
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6684603
quote:
hoi. ik heb zelf borderline en weet van mezelf dat ik mensen(onbewust) afstoot.voorals op momenten dat ik de mensen die er voor mij zijn JUIST nodig heb. heel veel verlaten mij dan ook gelijk en voel ik me nog kl#teriger.ik zou je adviseren om haar je hulp te geven en als ze je afstoot(onbewust) of bewust.. toch te blijven aan houden.hoe moeilijk dat ook is en kan zijn voor jou en of andere buitenstaanders.uit eigen ervaring weet ik dat het me goed doet dat er mensen toch bij me blijven ondanks dat ik ze afstoot( de gene die willen blijven en de moet ervoor hebben) het is heel frustrerend zowel voor jou als die vriendin van je.
als het voor jou te moelijk woord...zou ik wat meer afstand nemen en dat ook eerlijk tegen die persoon zeggen. of afstand nemen..maar niet zo laten over komen zo van: je kwetst me dus de mazzol.
een borderliner kwetst (vaak) mensen bewust of onbewust.. maar zo bedoelen ze het niet( ik spreek nu in mijn vorm...maar denk dat er meerdere zo reageren) suc6 ermee en als je wilt kan je babbelen met me. groetjes kim
  donderdag 7 november 2002 @ 22:26:27 #252
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_6686128
Dank je voor je reaktie Kim, ik kan als dat nodig is aardig afstand nemen, maar ik zie inderdaad dat anderen daar meer moeite mee hebben, waarschijnlijk uit onbegrip.
Dalai Lama
  donderdag 7 november 2002 @ 22:31:17 #253
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_6686215
quote:
Op donderdag 7 november 2002 22:26 schreef Nightwulf het volgende:
Dank je voor je reaktie Kim, ik kan als dat nodig is aardig afstand nemen, maar ik zie inderdaad dat anderen daar meer moeite mee hebben, waarschijnlijk uit onbegrip.
hoi.
ja denk dan dat het ook wel uit onbegrip komt.. die andere weten wel dat ze borderline heeft?? want als ze het niet weten is het best wel logisch dat ze zo reageren... en het is ook erg moeilijk om met een borderliner om te gaan( hoor ik dan van andere in mijn omgeving over mij) in ieder geval veel suc6 en als er wat is kan je vragen. of me mailen doe dat dan op deze mail: flexmeid@freemail.nl deze is van me zelf. zit hier op een vriend zijn naam namelijk. groetjes kim!

ps: ook andere kunnen mij mailen.. zou ik ook leuk vinden om ervaringen en gebeurtenissen uit te wisselen en dingen opsteken van hoe mensen ermee omgaan met dingen.

donderdag 7 november 2002 @ 23:03:11 #254
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_6686852
Kim,
De andere collega's weten wel dat ze pillen slikt en bij een psych loopt,
maar zoals jij misschien ook wel weet, kunnen meiden (collega's) ook wel heel hard zijn tegenover elkaar.Ze zien dat ik een zwak heb voor die "lastige " collega en ze lijken toch een tikkeltje jaloers op de aandacht die zij krijgt.
Ik moet even nadenken of ik met je wil mailen, ene kant wil ik graag meer weten om haar beter te kunnen begrijpen, andere kant weet ik niet of ik haar dan niet teveel met jou ga vergelijken.
Dalai Lama
  donderdag 7 november 2002 @ 23:15:06 #255
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6687158
quote:
Op donderdag 7 november 2002 09:12 schreef micha het volgende:
Ik durf te wedden dat jullie stuk voor stuk mensen zijn die van binnen gewone lieve mensen zijn die het zo verdienen om een 'normaal' leven te leiden. Dikke knuff voor allen!
Dag Micha .

Ik ben niet alleen van binnen lief, maar ik ben tegenwoordig ook naar buiten toe lief .

donderdag 7 november 2002 @ 23:22:56 #256
11682 Moonah
Jolie femme
pi_6687372
quote:
Heb zelf een collega die ik heel erg mag die ook op de grenslijn zit,
Waarom noem je het zo? Heeft ze borderline?
quote:
en hoewel ik denk dat ik heel aardig met haar overweg kan, zou ik graag van jullie horen wat ik kan doen om haar te helpen, of wat ik beslist niet moet doen.
Heeft ze je gevraagd haar te helpen?
Als je gewoon aardig met haar overweg kunt is het toch goed? Wat wil je dan nog veranderen?
Een mens is zoals die is, of die nou een stoornis, handicap, ziekte of whatever heeft. En je kunt met iemand omgaan of je kunt het niet, ongeacht het 'stempel' dat iemand heeft.
Iemand zonder zo'n stempel heeft ook eigenaardigheden die lastig in de omgang kunnen zijn.
En ik ben ook absoluut van mening dat een stoornis nooit een excuus mag zijn om naar gedrag van iemand te accepteren. Wat je ook mankeert, je blijft verantwoordelijk voor je eigen gedrag .
pi_6690545
Omdat ik merk, dat er behoefte is,
om te praten over dit onderwerp, zal ik een deel 2 aanmaken.
Tot in het volgende deel

Wolkje

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')