abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146869923
Hallo allemaal,

Tijdens mijn verhuizing heb ik per ongeluk een stopcontact kapotgemaakt. Deze zou ik graag zelf willen repareren, maar aangezien ik weinig klus ervaring heb en deze missie het liefst levend afrond heb ik jullie hulp nodig. Het liefste in de vorm van een To Do lijstje en benodigde materialen (nieuw stopcontact frontje sowieso) + gereedschap.

Dit is hoe het stopcontact er nu uit ziet:

En dit is hoe het er uit hoort te zien, een foto van het stopcontact op de muur er tegenover:

Ik woon in de buurt van een vestiging van de Praxis, dus zou ideaal zijn als ik gewezen kan worden op materialen die daar beschikbaar zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat ik snel weer een toonbare muur heb :)

Groeten van een aspirant-klusser!
pi_146870013
Mijn advies in jouw geval: bel een klusjesman
pi_146870041
Dankjewel voor je advies! Die optie stond inderdaad op de lijst voor als ik zelf het klusje niet zou kunnen klaren :)
pi_146870049
*knip*

Geen flauw idee waar dit over gaat; maar het is behoorlijk offtopic.

[ Bericht 99% gewijzigd door Vonkenboer op 30-11-2014 18:19:45 ]
Universitas Trolliana
Bachelor of Science in Trolling
Summa Cum Laude
pi_146870176
Die is niet te repareren, het stopcontact zelf is namelijk ook gebroken. Je moet dus vervangen.

Koop het volgende (bij de praxis bijvoorbeeld)
• Spanningszoeker (schroevendraaier met lampje erin)
• Nieuw stopcontact
• Nieuwe voorplaat

1. Zet de groep uit waar het stopcontact op zit (schakelaar in groepenkast omzetten)

2. Controleer of spanning van stopcontact af is
2a. Steek spanningzoeker schroevendraaier in linkergat
2b. maak met je duim contact met metalen bovenlant van schroevendraaier
2c. Check of lampje niet brandt (ja betekend stroom)
2d. 2a maar dan met rechtergat
2e. zie 2b
2f. zie 2c
2g. beide kanten geen stroom dan verder

Check ook direct op de bruine draad (en voor de zekerheid ook de blauwe)

Alternatief voor 2: doe een lamp in het bovenste stopcontact, zet deze aan en zet dan de groepenschakelaar om, check of lamp uit is.

3. Draai schroeven van stopcontact los (de kleine buitenste)
4. Haal stopcontact uit inbouwdoos
5. Maak stroomdraden los

6. Maak stroomdraden vast in nieuw stopcontact
7. Plaats stopcontact terug in inbouwdoos
8. Plaats afdekplaatje

9. Zet groep weer aan
10. Test of stroom op stopcontact zit (zie 2)

11. Beloon jezelf voor een "job well done"
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_146870414
Thanks Deetch! Daar kan ik wat mee, fijn zo'n helder stappenplan :)

De boodschappenlijst is inmiddels gevormd:

- Baseline stopcontact ongeaard tweevoudig wit inbouw: https://www.praxis.nl/ger(...)g-wit-inbouw/5219230
- Sencys spanningtester 100-250V 19cm: https://www.praxis.nl/ger(...)00-250v-19cm/5229056

Enige wat ik me afvraag is of ik nog apart die 'inbouwdoos' moet aanschaffen of dat die deel uitmaakt van het stopcontact dat ik ga kopen.
pi_146870416
Als je een huurhuis hebt kan je gewoon de woningstichting bellen.
pi_146870512
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 15:19 schreef FARBEN het volgende:
Thanks Deetch! Daar kan ik wat mee, fijn zo'n helder stappenplan :)

De boodschappenlijst is inmiddels gevormd:

- Baseline stopcontact ongeaard tweevoudig wit inbouw: https://www.praxis.nl/ger(...)g-wit-inbouw/5219230
- Sencys spanningtester 100-250V 19cm: https://www.praxis.nl/ger(...)00-250v-19cm/5229056

Enige wat ik me afvraag is of ik nog apart die 'inbouwdoos' moet aanschaffen of dat die deel uitmaakt van het stopcontact dat ik ga kopen.
Ik zou dat baseline spul lekker links laten liggen, dat is echt goedkope troep. Het is wel electra waar je mee bezig bent. Het stopcontact wat je zoekt is deze: https://www.praxis.nl/ger(...)act-2-voudig/1252444

Wel duurder maar veel betere kwaliteit en exact hetzelfde als je ander stopcontact.

De inbouwdoos zit al in je muur, daar zitten die 2 kleine schroefjes in.
Supra Groningam Nihil
pi_146870532
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 november 2014 15:19 schreef DjeDje het volgende:
Als je een huurhuis hebt kan je gewoon de woningstichting bellen.
:N kleine reparaties wordt je (meestal) geacht zelf te doen. Kan me voorstellen dat de woningstichting dit als kleine reparatie aanmerkt.
Supra Groningam Nihil
pi_146871262
Thanks voor die tip Deetch, ik volg je advies en koop die Busch en Jaeger Reflex-SI. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang. Nogmaals dank :)
pi_147154599
@Deetch:

Het is me dankzij jouw advies gelukt het stopcontact veilig te vervangen! Ik heb naast jouw stappenplan ook deze handige PDF gebruikt als leidraad: http://www.energieveilig.nl/data/docs/stopcontact_vervangen.pdf

Het Busch en Jaeger Reflex-SI stopcontact was helaas uitverkocht, dus ik heb eindstand een simpel stopcontact van een paar euro gekocht wat prima leek te werken en intern precies op de voorganger leek.

Het resultaat:

Moderator zondag 30 november 2014 @ 18:20:40 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_147155433
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Je hebt toch wel het gehele stopcontact vervangen ?
Ook al is het cheapass. Je ziet toch wel het verschil? Een schroef twee schroeven.
pi_147155813
Yes, volledige binnenkant ook vervangen @Vonkenboer.
pi_147219252
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 18:30 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Ook al is het cheapass. Je ziet toch wel het verschil? Een schroef twee schroeven.
Vorige had ook twee schroeven, alleen is bij de kapotte de onderste schroefdraad uitgebroken.
pi_147227336
Klopt! Onderste gedeelte van het interne stopcontact was afgebroken. Ik heb dat element volledig vervangen en verbonden aan de blauwe en bruine stroomdraden.
pi_147232736
Goed werk!
Laat die handjes wapperen!
pi_147251489
Kan je meteen dat andere stopcontact loshalen, en bij schilderen, veel mooier.
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
pi_147302440
Persoonlijk zou ik nooit een andere stijl stopcontact hebben gekocht maar even naar een andere bouwmarkt gereden.

Wel goed gedaan trouwens, ben je trots op jezelf? :D
Supra Groningam Nihil
pi_147354502
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 15:25 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Vorige had ook twee schroeven, alleen is bij de kapotte de onderste schroefdraad uitgebroken.
Een schroef dus ^O^
pi_147550490
@DeetchDeetch: Haha, ik snap je wel hoor, maar aangezien het huis niet mijn eigendom is en er verschillende stopcontacten worden gebruikt door het hele huis maakt het mij weinig uit.

Thanks! Ben zeker trots! Vandaag ook een ander stopcontact gerepareerd in de slaapkamer waarvan het frontje onbrak. Mijn volgende missie is om een vreemde lange lamp in de gang te vervangen, die is op een rare manier afgebroken.
  maandag 15 december 2014 @ 09:44:50 #22
102912 crv
Screwed up
pi_147594805
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 20:24 schreef FARBEN het volgende:
@DeetchDeetch: Haha, ik snap je wel hoor, maar aangezien het huis niet mijn eigendom is en er verschillende stopcontacten worden gebruikt door het hele huis maakt het mij weinig uit.

Thanks! Ben zeker trots! Vandaag ook een ander stopcontact gerepareerd in de slaapkamer waarvan het frontje onbrak. Mijn volgende missie is om een vreemde lange lamp in de gang te vervangen, die is op een rare manier afgebroken.
job well done ^O^

heb je een ruig feestje gehad dat alles is afgebroken ?
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')