Het opbouwen duurt even ja, de eerste 8 maanden vanaf de 1e inleg verliepen echt langzaam maar nu inmiddels bijna 2 jaar onderweg en nu loopt het volop. Hoef nu nu ook niet meer zozeer op te bouwen maar meer te handhaven dus laat nu wat meer projecten lopen dan in het begin.quote:Op woensdag 3 december 2014 07:56 schreef Piet__Piraat het volgende:
Herkenbaar. En het wordt al helemaal leuk als ik dadelijk de maandelijkse returns ga krijgen, want op dit moment heb ik nog vooral geïnvesteerd maar niets terug. Als je maandelijks een leuk bedrag terug krijgt (wat meer dan een tientje), dan krijg je tenminste het idee dat het opschiet
Die boombelegingen zijn volgens mij stuk voor stuk mislukt, ging hopelijk niet om een te hoog bedrag?quote:Op woensdag 3 december 2014 14:23 schreef Rosite het volgende:
Heb me verdiept in Kapitaal op Maat, lijkt me een betrouwbare club, ook investeringen gedaan nu vandaag in projecten daar. Bij Geld voor elkaar investeerde ik al (net er mee begonnen, in november). Spannend hoor, in het verleden meegedaan met boombeleggingen, is allemaal mislukt, kijken wat crowdfunding me op gaat leveren....................!!
Inderdaad. Met een gode spreiding kan je deze problemen voorkomen. Ik heb nu 100 projecten lopen en ik heb tot nu toe een default. Maar gezien de kwaliteit van de projecten van de laatste tijd verwacht ik wel dat de gemiddelde defaultrate van GvEprojecten op 5% komt te liggen.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:36 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Lijkt me heel lastig en alleen mogelijk als je alles in 1 project steekt die ook nog eens vlot over de kop gaat.
Struikelen wil nog weleens gebeuren, maar goed op je bek gaan is vrijwel onmogelijk.
En toch blijf ik het een lastig verhaal vinden, spreiden of juist meer in de betere projecten investerenquote:Op woensdag 3 december 2014 20:26 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Inderdaad. Met een gode spreiding kan je deze problemen voorkomen. Ik heb nu 100 projecten lopen en ik heb tot nu toe een default. Maar gezien de kwaliteit van de projecten van de laatste tijd verwacht ik wel dat de gemiddelde defaultrate van GvEprojecten op 5% komt te liggen.
Horeca zou ik zelf niet zo snel meer aan beginnen; horeca heeft namelijk een ongezond hoog aandeel in de defaults van GvE.
Dat is zeker zo. Maar er gaat ongetwijfeld nog wel iets gebeuren. Volgend jaar lopen er maar 2 projecten af voor mij. In de lange tijd die we nog te gaan hebben moet er haast wel een keer iets mis gaan zou je zeggen, zeker als je blijft investeren.quote:Op woensdag 3 december 2014 21:02 schreef Piet__Piraat het volgende:
Natuurlijk gun je het de investeerders niet, maar een paar defaults zouden wel goed zijn om de potentiële investeerders te leren goed kritisch te zijn. En het 'dwingt' de nieuwe leners om wel met fatsoenlijke rentepercentages te komen.
Almetal een veel te hoog bedrag voor die boombeleggingen kwijt, bij elkaar 7500 euro. Kijken of ik het via crowdfunding terug kan verdienen. Maar goed, er zijn er ook die voor 20.000 of meer het schip in zijn gegaan. Ik hanteer nu hier bij crowdfunding maximaal 500 euro voor een project en spreid wel, en doe maximaal 5 jaar voor een project, langere laat ik lopen.quote:Op woensdag 3 december 2014 19:39 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Die boombelegingen zijn volgens mij stuk voor stuk mislukt, ging hopelijk niet om een te hoog bedrag?
Mooie van Crowdfunding is wel dat je het met kleine bedragen kan doen, ik hanteer meestal 500,- als ondergrens per projecte terwijl bij aandelen of obligaties die grens op 5000,- ligt per bedrijf en neem aan bij zo'n specifieke belegging dat die nog hoger ligt.
Klopt, maar zelfs al defaulten er een paar, dan blijft je rendement hoger dan bij een banklening. Het wordt pas vervelend als je 20% default ofzoquote:Op woensdag 3 december 2014 23:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is zeker zo. Maar er gaat ongetwijfeld nog wel iets gebeuren. Volgend jaar lopen er maar 2 projecten af voor mij. In de lange tijd die we nog te gaan hebben moet er haast wel een keer iets mis gaan zou je zeggen, zeker als je blijft investeren.
Net de maandelijkse uitkeringen opgeteld, inclusief laatste investeringen: Eur 375,-
Toch wel leuk
Wow nice...quote:Op woensdag 3 december 2014 23:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is zeker zo. Maar er gaat ongetwijfeld nog wel iets gebeuren. Volgend jaar lopen er maar 2 projecten af voor mij. In de lange tijd die we nog te gaan hebben moet er haast wel een keer iets mis gaan zou je zeggen, zeker als je blijft investeren.
Net de maandelijkse uitkeringen opgeteld, inclusief laatste investeringen: Eur 375,-
Toch wel leuk
Ik zit inmiddels ook aan een vergelijkbaar bedrag. Bij mij gaat het geld gewoon terug naar de lopende/spaarrekening. Ik zit nog in de opbouwfase en wil uiteindelijk uitkomen op ongeveer 700 euro per maand aan retourbetalingen.quote:Op donderdag 4 december 2014 11:02 schreef nikao het volgende:
[..]
Wow nice...
wat is je aanpak ten aanzien van die uitkeringen? Herbeleg je dat in Crowdfunding om je uitstaand bedrag constant te houden of stop je het in andere zaken?
Dat varieert nogal. In tegenstelling tot anderen hier komen de bedragen gewoon binnen op mijn lopende rekening en zie ik het als een grote hoop. Salaris en variabel inkomen worden er ook op gestort, en alle uitgaven gaan van die rekening af. Geen maand is hetzelfde, dus mijn besteedbare ruimte ook niet.quote:Op donderdag 4 december 2014 11:02 schreef nikao het volgende:
[..]
Wow nice...
wat is je aanpak ten aanzien van die uitkeringen? Herbeleg je dat in Crowdfunding om je uitstaand bedrag constant te houden of stop je het in andere zaken?
Zit nu op 340,- maandelijks terug en als ik dat weer ongeveer kan in leggen per maand is het goed. Wel heb ik nu redelijk veel korte er nog tussen zitten dus over een jaar is dat bedrag weer stuk lager maar daarom probeer ik het wel aan de gang te houden.quote:Op woensdag 3 december 2014 23:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Toch wel leuk
Hier in juli begonnen en zit nu op 55 terug per maand. Heb in het begin doelen gesteld, maar die heb ik maar laten varen qua omvang in ¤'s.quote:Op donderdag 4 december 2014 11:02 schreef nikao het volgende:
[..]
Wow nice...
Mynheer007, dat ongezond aandeel in defaults, hoe kom je aan die info. Ik zou graag weten hoeveel projecten van GVE er nu al default zijn, maar dat is nergens te vinden toch?quote:Op woensdag 3 december 2014 20:26 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Horeca zou ik zelf niet zo snel meer aan beginnen; horeca heeft namelijk een ongezond hoog aandeel in de defaults van GvE.
Calex, Indexbeleggen kan simpeler zijn dan je denkt. Maar uiteraard kun je het ook ingewikkeld maken.quote:Op donderdag 4 december 2014 12:55 schreef CaLeX het volgende:
[..]
In augustus 2017 loopt de eerste pas af, tegen die tijd hoop ik wel op een flink hoger bedrag te zittenMaar het kan net zo goed zijn dat ik dan meer geld in andere dingen heb zitten (indexbeleggen wat hier regelmatig genoemd wordt trekt me wel, maar op een of andere manier heb ik niet het idee dat ik het allemaal snap
) ipv crowdfunding
Tot nu toe 3 meen ik waarvan 2 x horeca.quote:Op donderdag 4 december 2014 13:35 schreef NB1908 het volgende:
[..]
Mynheer007, dat ongezond aandeel in defaults, hoe kom je aan die info. Ik zou graag weten hoeveel projecten van GVE er nu al default zijn, maar dat is nergens te vinden toch?
En is het dan ook per categorie te vinden?
Volgens mij ook, waarbij horeca dus wat meer richting de "normale" default percentages komt, maar nog niet bij de 3-5%. Er zijn echt wel meer dan zeg maar 50 horeca-projecten voorbij gekomen op gvequote:Op donderdag 4 december 2014 13:49 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Tot nu toe 3 meen ik waarvan 2 x horeca.
Ik ben de mening toegedaan dat het de kunst is een goede spreiding te hebben, stenen (huis), aandelen, edelmetalen, spaargeld w.o. deposito's, Crowdfunding enz. Wat betreft de aandelen heb ik los van een paar individuele aandelen ook Think ETF's.quote:Op donderdag 4 december 2014 13:41 schreef NB1908 het volgende:
[..]
Calex, Indexbeleggen kan simpeler zijn dan je denkt. Maar uiteraard kun je het ook ingewikkeld maken.
Ik vind persoonlijk dat ThinkETF's het wel duidelijk uiteen zet en duidelijke producten aanbied. Zij bieden ook cursussen e.d. aan. Zie https://thinketfs.nl/
(heb zelf enkele trackers van hen aangeschaft en ben van plan dat uit te breiden)
Zij hebben ook het voordeel van het voorkomen van de 15% dividendlekkage (zie site).
Volgens mij is het slim om je beleggingen te spreiden over actief (GVE/beleggingsfonden) en passief (indexbeleggen).
Maar wellicht dat anderen hier ook een mening over hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |