abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6554106
bron: Vrij Nederland
quote:
Blijf lekker thuis
De kankeraars kunnen beter niet gaan stemmen

De kiezer krijgt altijd gelijk, maar dat wil niet zeggen dat hij het heeft. Beter een lage opkomst dan proteststemmen van mensen die alleen maar zeuren.

door Thomas von der Dunk

Het vormt het laatste politieke taboe van Nederland. En met de zogenaamde 'nieuwe politiek' heeft het nog aan kracht gewonnen: het gelijk van de kiezer. die kiezer is steeds boven elke twijfel verheven. Wie zijn wijsheid in twijfel trekt, getuigt volgens de heersende mores meteen van groot dédain voor 'de wil van het volk'. Deemoedig geven dus ook de post-Pimse politici van de gevestigde partijen aan 'het signaal te hebben begrepen'.
Of dat signaal duidelijk is, of zelfs maar verstandig, durft niemand tot punt van discussie te maken. Dat zou getuigen van te weinig respect. Maar soms is zulk respect voor de wil van de kiezer vooral respect voor de domheid van hem.
Helemaal nieuw is dit niet. Of ze nu winnen of verliezen, altijd zien we op de verkiezingsavond lijsttrekkers plechtig verklaren dat de kiezer nu eenmaal gelijk heeft. Dat is evenwel onzin. De afspraak in een democratie is dat de kiezer gelijk krijgt, niet dat hij het heeft. Men is gehouden de uitkomst te aanvaarden, niet om die te roemen.
Ook de afgelopen tijd was er steeds sprake van 'het gelijk van de kiezer'. Pim, nee, 'het volk' heeft het - lees de regeringsdeelname van de LPF - zo gewild. Afgelopen zondag verklaarde LPF-minister Nawijn in Buitenhof dat hij namens anderhalf miljoen kiezers een lijnpoging verlangde (dat hij die kiezers inmiddels vrijwel allemaal kwijt is, en dat de overige acht miljoen zo'n lijmpoging vermoedelijk juist niet verlangen, is eventjes irrelevant).
Laten we er niet omheen draaien: als 'het volk' op 15 mei het kabinet-Bentley 1 heeft gewild, dan heeft het op 15 mei in een vlaag van verstandsverbijstering gehandeld. Daar begint het, getuige de opiniepeilingen, ook zelf langzamerhand achter te komen.De LPF, product en veroorzaker van een half jaar politieke rommel, ziet haar kiezers alle kanten opvliegen, maar voornamelijk naar twee. Enerzijds naar serieuze partijen, waar zij ook voor een deel vandaan kwamen; en anderzijds naar huis, waar zij voor een deel ook vandaan kwamen: het kamp der duurzame niet-stemmers.

Als de meesten van die laatste groep in het vervolg weer thuisblijven, is dat helemaal niet zo erg. Zij hebben alle andere Nederlandse burgers een hoop gedoe bezorgd. Die meerderheid heeft recht op goed bestuur, ook als dat ten koste gaat van een megafoon voor een bepaalde minderheid. Het zijn voor een groot deel de slecht opgevoede kankeraars van kroeg en borreltafel, voor wie Den Haag alleen maar een zootje is en Pim 'het eindelijk eens gezegd heeft': kortom de klonen van ex-Lagerhuis-ster Henk Bres.
Waar de eerste groep LPF-kiezers - degenen die in de regel wel stemmen en nu uit teleurstelling naar de LPF zijn uitgeweken - wel aandacht waard is, bleek de tweede groep de afgelopen maanden geen aanwinst voor de politiek. Neem hun reële problemen serieus, maar niet hun irreële gezeur. Daarom liever in januari een lagere opkomst en een goede regering, dan een hogere en een slechte. Dat vinden sommigen ongetwijfeld arrogant. Maar misschien is arrogantie gewoon een vorm van intelligentie.

Het is een column en dus vrij zwart/wit, maar in grote lijn vind ik hem wel geslaagd. Het gros van de LPF-stemmers is klaarblijkelijk gewoon te dom om een afgewogen stem uit te brengen. Laat ze lekker thuisblijven of verder zeuren aan de toog en op verjaardagspartijtjes.
pi_6554164
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:44 schreef k_man het volgende:
[..]

Het is een column en dus vrij zwart/wit, maar in grote lijn vind ik hem wel geslaagd. Het gros van de LPF-stemmers is klaarblijkelijk gewoon te dom om een afgewogen stem uit te brengen. Laat ze lekker thuisblijven of verder zeuren aan de toog en op verjaardagspartijtjes.

Nou, wie na dit debacle nog op de LPF stemt heeft volgens mij niet goed opgelet maar om ze nou dom te noemen vind ik erg ver gaan
pi_6554173
Aangezien "het volk" nog steeds de hele BV Nederland door middel van belastingen bekostigt vind ik dat "het volk" zeker zijn stem mag uitbrengen, ook al zijn de politieke elite en de beroepmoralisten in dit land het er niet mee eens.

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 31-10-2002 14:10]

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  donderdag 31 oktober 2002 @ 13:50:33 #4
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_6554185
Neu. Ook domme mensen hebben recht om hun domheid te uiten.

Dat houdt de politiek ook wel vermakelijk.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_6554207
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:50 schreef I.R.Baboon het volgende:
En dat is het belangrijkste? Ze hebben inderdaad dat recht, maar het is voor sommigen toch beter er geen gebruik van te maken.

Deze chaos had voorkomen kunnen worden als het volk dat normaal gesproken thuis bleef dat ook deze keer had gedaan.

donderdag 31 oktober 2002 @ 13:54:20 #6
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_6554238
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:51 schreef k_man het volgende:

Deze chaos had voorkomen kunnen worden als het volk dat normaal gesproken thuis bleef dat ook deze keer had gedaan.

Dit zegt netzoveel over de domheid van "het volk" alswel over de starheid van de politiek.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6554258
De mensen in onze onvolprezen democratie zijn volgens velen te dom om te stemmen. Want ze hebben op de LPF gestemd. Nee, het is beter dat het volk niet meer stemt maar alleen de elite. Wat denkt het volk wel niet, dat het ook een stem heeft? Te belachelijk voor woorden. Ze moeten belasting betalen i.p.v. d.m.v. stemmen aangeven dat ze het niet eens zijn met het beleid van de regering. Lang leve de 'intelligente' elite.

Met een beetje massel heeft diezelfde intelligentia 1 of andere god aan hun kant. Winnen ze nog terecht ook.

Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 13:56:12 #8
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_6554264
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:49 schreef Strolie75 het volgende:
Aangezien "het volk" nog steeds de hele BV Nederland door middel van belastingen bekostigt vind ik dat "het volk" zeker zijn stem mag uitdraaien, ook al zijn de politieke elite en de beroepmoralisten in dit land het er niet mee eens.

Hier sluit ik mij bij aan!
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 13:57:18 #9
26025 habermas
niets van dat alles
pi_6554275
Oh, oke, nu snap ik 'em: er mag gewoon geen kritiek gegeven worden op de gevestigde politieke partijen, en hun op beleid van de afgelopen acht jaar aangaande immigratie, zorg en veiligheid...

Tjongejonge, hoe diep kan je je kop in het zand steken?

[b]Austin Powers[/b]: Come again?[br][b]Alotta Fagina[/b]: Alotta Fagina[br][b]Austin Powers[/b]: Ahh, I'm sorry, I'm just not getting it. It sounded like your name was a lot of, uhm, nevermind!
pi_6554290
goede column, ik ben het er wel mee eens...
quote:
Dat is zo, maar dat ontkent de schrijver van de column ook niet. Iedereen heeft recht op een stem, dat is zo en blijft zo.
Alleen soms hoef je er niet rouwig om te zijn, dat een bepaalde groep mensen dat recht niet uitoefent
pi_6554296
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:57 schreef habermas het volgende:
Als je dacht dat je met een stem op de LPF iets zou bereiken had je je kop inderdaad behoorlijk diep in het zand gestoken.
pi_6554301
De kiezer krijgt altijd gelijk, maar dat wil niet zeggen dat hij het heeft.

Iemand die iets krijgt, heeft het ook. Dus aangezien je al van een tegenstrijdig uitgangspunt vertrekt, is het niet de moeite je hele lap tekst te lezen.

Ik stem weer zo rechts mogelijk in januari, en wat jij daar van vindt kan me gestolen worden.

Als jij de ene stem meer waard vindt als de andere, dan ben jij hier de dommerik.

pi_6554315
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:59 schreef battlesickloner het volgende:

Iemand die iets krijgt, heeft het ook. Dus aangezien je al van een tegenstrijdig uitgangspunt vertrekt, is het niet de moeite je hele lap tekst te lezen.

Ik stem weer zo rechts mogelijk in januari, en wat jij daar van vindt kan me gestolen worden.

Als jij de ene stem meer waard vindt als de andere, dan ben jij hier de dommerik.

Als je nou eens wel de hele column zou lezen, zou je doorkrijgen dat dit niet het discussiepunt is.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 14:05:01 #14
26025 habermas
niets van dat alles
pi_6554378
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Als je dacht dat je met een stem op de LPF iets zou bereiken had je je kop inderdaad behoorlijk diep in het zand gestoken.

Makkelijk he, praten achteraf?

Fortuyn had wel degelijk iets kunnen betekenen in Den Haag, ware het niet dat...
En nogmaals, een groot deel van die stemmen was een kritiek op het gevoerde beleid, een duidelijke 'stem van het volk', die de schrijver maar even negeert...

[b]Austin Powers[/b]: Come again?[br][b]Alotta Fagina[/b]: Alotta Fagina[br][b]Austin Powers[/b]: Ahh, I'm sorry, I'm just not getting it. It sounded like your name was a lot of, uhm, nevermind!
  donderdag 31 oktober 2002 @ 14:07:06 #15
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_6554406
Dat de journalist in kwestie geen LPF fan is moge duidelijk zijn.

Maar de REDEN van de opkomst van LPF gaat'ie helemaal aan voorbij: namelijk dat de gevestigde orde problemen negeerde.

Dat de 'fatsoenlijke' partijen de boel hadden laten versloffen, hoor je hem niet over.

pi_6554414
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:05 schreef habermas het volgende:
Makkelijk he, praten achteraf?
Nee hoor, ik had vooraf al voorspeld dat de LPF in ruziende clubjes uiteen zou vallen, analoog aan wat eerder met de ouderenpartij is gebeurd.

Iedereen had het van tevoren aan kunnen zien komen. Degenen die toch op de LPF gestemd hebben kun je dus gerust een gebrek aan intelligentie verwijten.

donderdag 31 oktober 2002 @ 14:08:42 #17
11923 I.R.Baboon
pi_6554432
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:51 schreef k_man het volgende:

[..]

En dat is het belangrijkste? Ze hebben inderdaad dat recht, maar het is voor sommigen toch beter er geen gebruik van te maken.

Nee, objectief gezien niet het belangrijkste. Maar IK vind het wel boeiend. En natuurlijk is het soms beter voor een land wanneer niet iedereen gaat stemmen, maar zo werkt een democratie nou eenmaal niet. Dan moet je een ander systeem verzinnen waarbij de zwaarte van je stem afhangt van je IQ.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 14:08:56 #18
14627 deurmat
Best een leuke user.
pi_6554436
Ik zag laatst bij 'Man bijt hond' een vrouw die Groen Links de schuld gaf van de slechte situatie in Nederland. Die mag van mij best wel thuisblijven eigenlijk. Maar als ze heel veel drang heeft om te gaan stemmen, dan heeft ze dat recht.
Later word ik mijzelf in het groot.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 14:09:36 #19
11923 I.R.Baboon
pi_6554442
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:58 schreef Chao.Khao het volgende:

Alleen soms hoef je er niet rouwig om te zijn, dat een bepaalde groep mensen dat recht niet uitoefent

Nee, dat is zo. Maar toch is het de taak van de overheid om zo veel mogelijk mensen te laten stemmen. Ook al graven ze daar hun eigen graf mee.
pi_6554488
quote:
Het zijn voor een groot deel de slecht opgevoede kankeraars van kroeg en borreltafel, voor wie Den Haag alleen maar een zootje is en Pim 'het eindelijk eens gezegd heeft': kortom de klonen van ex-Lagerhuis-ster Henk Bres.
Over generaliseren gesproken zeg.
pi_6554519
quote:
[Nee hoor, ik had vooraf al voorspeld dat de LPF in ruziende clubjes uiteen zou vallen, analoog aan wat eerder met de ouderenpartij is gebeurd.

Iedereen had het van tevoren aan kunnen zien komen. Degenen die toch op de LPF gestemd hebben kun je dus gerust een gebrek aan intelligentie verwijten.

Jij bent echt intelligent zeg. Nee, nederland moet blij zijn dat het zulke knappe inwoners heeft. Waarom begin je geen eigen partij met je enorm goede visies op dit soort intelligente aangelegenheden. Kun je bij een volgende keer verkiezingen bepaalde partijen of standpunten met je vooruitziende blik gelijk verbieden. Want het wordt toch nix. Nee, het is beter om klachten van het volk maar te negeren en af te gaan op de blindhied van mensen zoals jij.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 14:16:58 #22
26025 habermas
niets van dat alles
pi_6554543
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:07 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee hoor, ik had vooraf al voorspeld dat de LPF in ruziende clubjes uiteen zou vallen, analoog aan wat eerder met de ouderenpartij is gebeurd.

Juist ja, kop in het zand steken dus. Reeele problemen negeren. De linkse 'politiek' van de afgelopen 8 jaar in een notedop. Je denkt toch niet dat omdat de LPF aan ruziende ego's ten onder is gegaan, de problemen opgelost zijn?

Ik was voor 6 mei van plan om Fortuyn te stemmen, omdat hij problemen aan de kaak stelde die de politiek niet wilde erkennen. En dan moet ik een paar dagen voor de verkiezingen toch maar weer op één van die partijen stemmen, en doen alsof er niets aan de hand is? Omdat één of andere linkse mongool hem overhoop knalt?

pi_6554548
quote:
Je kunt het ook zo zien. De gevestigde orde heeft het zo verkloot dat zelfs de mensen die hun eigen reet niet kunnen afvegen gaan stemmen omdat het een teringzooi is. Wie is er dan stom bezig?
  donderdag 31 oktober 2002 @ 14:17:39 #24
14627 deurmat
Best een leuke user.
pi_6554555
quote:

[..]

Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Later word ik mijzelf in het groot.
pi_6554580
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:17 schreef deurmat het volgende:

[..]

Dat vind ik wel heel kort door de bocht.

Want?
pi_6554601
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:09 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Nee, dat is zo. Maar toch is het de taak van de overheid om zo veel mogelijk mensen te laten stemmen. Ook al graven ze daar hun eigen graf mee.

Natuurlijk, geef je ook groot gelijk dat we vooral het huidige democratische (en non-discriminatoire) systeem van stemmen moeten handhaven en laten promoten door de overheid.

Het gaat er volgens mij meer om (als ik de columnist goed begrijp), dat een hoge opkomst niet zaligmakend is, en dat de toegevoegde waarde van sommige individuele stemmen laag/negatief is, omdat bijvoorbeeld die stemkeuzes meer op temporale emoties gebaseerd waren dan op rationele gronden. En dit laatste, zo betoogt de columnist, komt vaker voor bij "niet-stemmers" dan bij mensen die meestal wel stemmen.

In dat licht is het, vanuit het perspectief van een onafhankelijke maar subjectieve ("intellectuele") outsider, misschien niet erg als bepaalde groepen mensen weer thuisblijven op 22 januari, net zoals ze voor 15 mei ook deden...

pi_6554619
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:16 schreef habermas het volgende:
Je denkt toch niet dat omdat de LPF aan ruziende ego's ten onder is gegaan, de problemen opgelost zijn?
Nee, maar je draait de zaken om. Je had van tevoren kunnen voorzien dat de LPF door ruzies uiteen zou vallen.
pi_6554628
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:57 schreef habermas het volgende:
Oh, oke, nu snap ik 'em: er mag gewoon geen kritiek gegeven worden op de gevestigde politieke partijen, en hun op beleid van de afgelopen acht jaar aangaande immigratie, zorg en veiligheid...

quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:59 schreef battlesickloner het volgende:

Stem dan gewoon allebei SP , ongeveer 20 jaar geleden zagen zij de problemen met betrekking tot de immigratie al aankomen, bedachten er een oplossing voor, maar de PVDA en CDA e.d. vonden dat toen "Fascistisch".
Voor de rest vind ik eigelijk dat de schrijver van de column wel gelijk heeft. Met zeuren schieten we niet veel op. Btw, met het oog op de vernieuwingen in de politiek; ik dacht dat in de "nieuwe politiek" alles gezegd kon worden, maar als je zegt dat mensen die LPF hebben gestemd iets doms hebben gedaan, staat de "nieuwe politiek" gelijk op hun achterste poten dat je het volk niet mag beledigen enzovoort. Belachelijk, er zijn gewoon 1,6 miljoen mensen die mij hebben "beledigd" door op de LPF te stemmen. Tuurlijk deze mensen hebben het recht om te stemmen, maar het gaat hier om iets belangrijks - een land besturen - en dat doe je niet zonder daarbij na te denken.
DE ONTEMBARE LEEUWEN
WOPWOPWOP
pi_6554645
quote:
Over stompzinnige arrogantie gesproken. Mensen met dat soort standpunten zijn in staat om hele bevolkinsgroepen uit te moorden of op zijn minst te onderdrukken om diezelfde bevolking tegen 'zichzelf' te beschermen. Ik weet niet wat je stemt maar ik hoop dat het niet aan de macht komt en mocht dat wel zo zijn dat het dan niet jouw enge ideeën als intelligent stanpunt aanneemt.
pi_6554665
quote:
Ja, en dan mag jij tegenwoordig alle partijen een gebrek aan intelligentie verwijten, want blijkbaar worden de pijnpunten die die PF zo hard aanklaagde de inzet van de volgende verkiezingen. Kijk nog maar eens op de website van de PvdA, wat daat staat was twee jaar geleden door dezelfde PvdA nog als 'semi-fascistisch' bestempeld.

Blijkbaar hopen zowat alle partijen nog LPF-stemmers binnen te halen, dus dat zou dan betekenen dat er niet 1 intelligente partij is in Nederland.

pi_6554679
Erg democratisch is K_Man niet. Misschien is Irak een optie.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6554770
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:22 schreef CaMeRooN het volgende:
Btw, met het oog op de vernieuwingen in de politiek; ik dacht dat in de "nieuwe politiek" alles gezegd kon worden, maar als je zegt dat mensen die LPF hebben gestemd iets doms hebben gedaan, staat de "nieuwe politiek" gelijk op hun achterste poten dat je het volk niet mag beledigen enzovoort.
Oh please, nieuwe politiek as we know it speelde zich rond de LPF figuren af. Mensen die zo steeds over de LPF lullen, die vraag ik altijd: Noem 3 ministers (buiten Balkenende) die niet van de LPF zijn.

Bedroevend hoe slecht al die 'politiek bewuste' mensen toch op de hoogte zijn. Ook niet echt een kenmerk van intelligentie imo.

[Dit bericht is gewijzigd door battlesickloner op 31-10-2002 14:38]

donderdag 31 oktober 2002 @ 14:31:47 #33
26025 habermas
niets van dat alles
pi_6554804
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:22 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee, maar je draait de zaken om. Je had van tevoren kunnen voorzien dat de LPF door ruzies uiteen zou vallen.

Euhhmm, laten we aannemen dat jij dat met je vooruitziende blik hebt zien aankomen. Dan nog is toch niet reeel om 'terug te gaan' naar de oude partijen, een week voor de verkiezingen? Voor de derde keer: Fortuyn had een duidelijke, goed geformuleerde kritiek op Paars aangaande immigratie, zorg en veiligheid, drie speerpunten voor mij. Daarom bleef ik bij mijn keuze na 6 mei.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 14:34:07 #34
11923 I.R.Baboon
pi_6554841
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:21 schreef Chao.Khao het volgende:

In dat licht is het, vanuit het perspectief van een onafhankelijke maar subjectieve ("intellectuele") outsider, misschien niet erg als bepaalde groepen mensen weer thuisblijven op 22 januari, net zoals ze voor 15 mei ook deden...

Dat ben ik als onafhankelijke maar subjectieve intellectuele outsider helemaal met je eens. Maar goed, het zou niet moeten. En de columnist is net iets te fanatiek met zijn verhaal. Maar z'n bedoeling begrijp ik, en daar ben ik het ook wel mee eens.
pi_6554911
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:34 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Dat ben ik als onafhankelijke maar subjectieve intellectuele outsider helemaal met je eens.

Kijk das mooi
  donderdag 31 oktober 2002 @ 15:06:39 #36
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_6555360
Iedereen met stemrecht heeft gewoon het recht te stemmen op de partij die hij/zij wil. Als je dan bepaalde mensen graag thuis wilt houden getuigd van een nogal bekrompen wereldbeeld
er is een tijd van komen en gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen :+
pi_6555576
quote:

[..]

Racist.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 15:28:51 #38
16625 robh
pi_6555651
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:23 schreef Disorder het volgende:

Racist.

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6555688
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:28 schreef robh het volgende:

[..]

Zeg het maar.. Wat is er?
pi_6555797
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 13:49 schreef Strolie75 het volgende:
Aangezien "het volk" nog steeds de hele BV Nederland door middel van belastingen bekostigt vind ik dat "het volk" zeker zijn stem mag uitbrengen, ook al zijn de politieke elite en de beroepmoralisten in dit land het er niet mee eens.

Het is een column. Het gaat om de kern van het verhaal, je kan dan wel zeiken op de vorm maar hij stelt een taboe ter discussie. En het ter discussie stellen van taboes of andere maatschappelijk 'ondergesneeuwde' onderwerpen daar gaat niemand dood van. Ik vind het een goede column, lekker sterk gecontrasteerd om reacties uit te lokken die betrekking hebben op de vorm. Dus goed, ga jij maar rollebollen over de BV Nederland en het 'bekostigen' van een samenleving, dan hebben wij het wel over het feit dat een recht in een samenleving niet per se intrinsiek iets postiefs is.

Stemmen is een recht en behoort een recht te zijn, maar bij rechten horen ook verantwoordelijkheden en het is juist belangrijk om mensen te wijzen op de verantwoordelijkheden die ze hebben, nee, nemen bij het gebruikmaken van hun recht. Want als iemand stemt dan neemt hij, of hij wil of niet, al verantwoordelijkheid voor zijn daad. Maar dit dringt nog niet helemaal door en men ziet het stemrecht als iets vrijblijvends, als iets om te verkwanselen. Daarom kan je net zo goed zijn dat het de schuld van 1,6 miljoen stemmers is dat de politiek nu werkelijk een zooitje is. Laat deze mensen dáárvoor verantwoordelijkheid nemen. Maar nee, dat wordt niet van hun verlangd en daarvoor, door het gemis aan verantwoordelijkheid komt men in een neerwaartse spiraal van pathetisch gezeur.

pi_6555819
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:31 schreef Disorder het volgende:

[..]

Zeg het maar.. Wat is er?

Wat doet dat woord racist daar ?

Goede column overigens !

pi_6555860
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:39 schreef gelly het volgende:

[..]

Wat doet dat woord racist daar ?

Meneer zegt dat alle LPF-stemmers niet zo slim zijn. Dat is een discriminerend statement. Het heeft niks met rassen te maken, maar het woord wordt daar tegenwoordig ook voor gebruikt. Daarom dus..
  donderdag 31 oktober 2002 @ 15:42:21 #43
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6555865
quote:
Aristocratie dus?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 31 oktober 2002 @ 15:44:29 #44
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_6555892
Het jammere is dat een groot gedeelte van de LPF kiezers met een stem op de LPF destijds een stem tegen zichzelf hebben uitgebracht. Wat een hoop mensen in die zgn. mindere buurten namelijk niet beseffen is dat ze zelf de geen zijn die er toch voor zorgen dat die buurt minder wordt. Die kiezer is namelijk groot geworden in het PvdA tijdperk waar het normaal was om als er iets niet deugde in je buurt te wijzen naar de overheid en erbij te roepen dat ze er maar wat aan moeten doen omdat we toch niet voor niets belasting betalen. Dat mijn straatje vies is ligt niet aan mij maar dat ligt aan de overheid die het niet schoonveegt. Welnu, als Pim Fortuyn nog had geleefd dan hadden juist deze mensen het zwaar gehad want Pim was er vooral voor dat deze mensen zelf aan de slag zouden gaan om hun straatje schoon te vegen. Het enige wat Pim er voor wilde doen is ervoor te zorgen dat als het straatje eenmaal schoon was dat het dan ook schoon bleef.
pi_6555906
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:37 schreef zodiakk het volgende:
Daarom kan je net zo goed zijn dat het de schuld van 1,6 miljoen stemmers is dat de politiek nu werkelijk een zooitje is.
Moeten die miljoenen kiezers die in 1994 en 1998 D66, PvdA en VVD hebben gestemd dan ook hun verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat het zo'n zooitje is in dit land?
pi_6555923
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:45 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Moeten die miljoenen kiezers die in 1994 en 1998 D66, PvdA en VVD hebben gestemd dan ook hun verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat het zo'n zooitje is in dit land?

Waar denk je dat dat woordje werkelijk op slaat?
pi_6555959
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:42 schreef Disorder het volgende:
Meneer zegt dat alle LPF-stemmers niet zo slim zijn. Dat is een discriminerend statement. Het heeft niks met rassen te maken, maar het woord wordt daar tegenwoordig ook voor gebruikt. Daarom dus..
Waarvoor? Staat stemmen op de LPF gelijk aan een geloofsovertuiging oid?
  donderdag 31 oktober 2002 @ 15:50:16 #48
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6555962
Ach waarom eigenlijk geen aristocratie? Als leeftijd een criterium is om te kunnen stemmen (leeftijdsdiscriminatie, overtredinf van Art.1 GW) ,waarom dan IQ en politiek inzicht niet?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 31 oktober 2002 @ 15:51:19 #49
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6555967
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:49 schreef k_man het volgende:
Discrimineren kan ook op grond van IQ (bv. bij een sollicitatie)
pi_6555988
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:37 schreef zodiakk het volgende:
Het is een column. Het gaat om de kern van het verhaal, je kan dan wel zeiken op de vorm maar hij stelt een taboe ter discussie. En het ter discussie stellen van taboes of andere maatschappelijk 'ondergesneeuwde' onderwerpen daar gaat niemand dood van.
Als het taboe is dat men vind dat sommige mensen beter hun stemrecht af te staan, kan je beter gewoon keihard roepen dat je vind dat politiek iets is voor een zelfverklaarde elite.

En dat we dus, zoals ene Pim enige tijd geleden nog vertelde, helemaal niet in een democratie leven.

pi_6556001
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:51 schreef Kaalhei het volgende:
Discrimineren kan ook op grond van IQ (bv. bij een sollicitatie)
Tuurlijk. Als je de ene sollicitant verkiest boven de andere, omdat de ene nou eenmaal een stuk slimmer is, is dat discriminatie...
pi_6556029
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:46 schreef Substitute het volgende:
Waar denk je dat dat woordje werkelijk op slaat?
Oh please, denk je nu werkelijk dat bij andere partijen geen problemen zijn?

Kwestie van stijl, maar liever openlijke ruzie dan elkaar sussen met mooie postjes, he Ad.

donderdag 31 oktober 2002 @ 15:57:56 #53
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6556063
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:54 schreef k_man het volgende:
Tuurlijk. Als je de ene sollicitant verkiest boven de andere, omdat de ene nou eenmaal een stuk slimmer is, is dat discriminatie...
Exact: Discrimineren is onderscheid maken
[www.vandale.nl is off-line dus ik kan het zo snel niet opzoeken]
  donderdag 31 oktober 2002 @ 15:59:01 #54
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_6556082
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:49 schreef k_man het volgende:

[..]

Het is in een bepaalde mate wel een levensovertuiging
er is een tijd van komen en gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen :+
  donderdag 31 oktober 2002 @ 16:00:43 #55
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6556114
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:59 schreef amnesiac het volgende:
Het is in een bepaalde mate wel een levensovertuiging
Neenee, volgens de wet is het dat alleen als het uit een 100-en jaren oud sprookjesboek komt. [Het 'Jedi-geloof' wordt ook door geen enkele regering erkend, puur en alleen omdat het tot grote problemen kan leiden.
pi_6556198
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:54 schreef k_man het volgende:

[..]

quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:57 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Een bank is er voor geldzaken.
Een bank is om lekker op te zitten.

ergo een definitie-kwestie, ligt eraan in welke context het woord discrimineren gebruikt wordt.

donderdag 31 oktober 2002 @ 16:09:57 #57
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6556268
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:05 schreef Chao.Khao het volgende:
Een bank is er voor geldzaken.
Een bank is om lekker op te zitten.

ergo een definitie-kwestie, ligt eraan in welke context het woord discrimineren gebruikt wordt.

Nou nee, 'discrimineren' betekent gewoon onderscheid maken, het heeft de laatste jaren gewoon een zeer negatieve bijklank gekregen. Maar wat maakt het uit waarop je mensen veroordeelt? Waarom mag wel op leeftijd en inkomen en niet op IQ. Of zijn hier bepaalde politiek correcte lijstjes voor die ik niet in mijn bezit heb?
  donderdag 31 oktober 2002 @ 16:10:17 #58
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6556274
quote:
[..]

Een echte democraat, dat zie ik al.

Lang leve de aristocratie he? .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_6556275
quote:

[..]

Los daarvan heeft LPF-stemmers dom noemen niks met racisme te maken. Maar we dwalen af.
pi_6556290
quote:

[..]

Ja haalt alweer dingen door elkaar, het gaat mij om het zooitje in de politiek. En Kok I en Kok II hebben zich tenminste beziggehouden met regeren, of dat verkeerd of goed is gegaan doet niks af aan het feit dat ze er wel mee bezig zijn geweest. Ik heb de LPF dat niet zien doen en ze hebben vrijwel niks bijgedragen aan de politiek in ons land. Ik vind dat je wel iemand ter verantwoording zou moeten kunnen roepen als hij of zij voor een partij heeft gekozen die zich in de kern al niet bezighoudt met onderwerpen waar ze zich mee zouden moeten bezighouden (ongeacht hoe ze dat aanpakken), namelijk het zich richten op maatschappelijke problematiek, iets waar hun hele bestaansrecht op is gestoeld. Als een politieke partij in de Kamer propjes gaat schieten dan vind ik dat de mensen die vertegenwoordigt worden door deze lapzwansen ter verantwoording geroepen zou moeten kunnen worden. Als een politieke partij zich wèl bezighouidt met de onderwerpen, maar het verkeerd aanpakken, of het contact met de burger verliezen dan hoeft dat niet, immers dáár is het mechaniek van de verkiezingen voor ingesteld! Je moet je gewoon met politiek en regeren bezighouden, niet met ruzietjes, propjesschieten of anaalneukerij.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 16:13:15 #61
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6556326
quote:

[..]

Aha, ik zag al ruim van te voren aankomen dat PaarsII zou vallen (2 maal notabene). Degenen die toch op de paarse partijen hebben gestemd kun je dus gerust een gebrek aan intelligentie verwijten.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6556392
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:09 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nou nee, 'discrimineren' betekent gewoon onderscheid maken, het heeft de laatste jaren gewoon een zeer negatieve bijklank gekregen.

verander dat woord "bijklank" door "betekenis" en je begrijpt wat ik bedoel.

Als ergens staat geschreven, "Discriminatie van marokanen in wijk zuid-oost neemt toe", dan begrijpt iedereen dat de betekenis van het woord "discriminatie" in deze context, niet alleen "onderscheid maken" is maar een veel bredere betekenis heeft.

Taal is niet iets statisch, en dus ook de betekenis van woorden verandert door de tijd heen.

pi_6556518
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:13 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Aha, ik zag al ruim van te voren aankomen dat PaarsII zou vallen (2 maal notabene). Degenen die toch op de paarse partijen hebben gestemd kun je dus gerust een gebrek aan intelligentie verwijten.

De vergelijking gaat nogal mank. Los van of je het inhoudelijk goed of slecht vond, hebben de paarse kabinetten er niet zo'n kermis van gemaakt als de LPF. Zie ook de reactie van zodiakk.

Overigens heb ik zelf niet op een 'paarse partij' gestemd.

donderdag 31 oktober 2002 @ 16:29:42 #64
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6556625
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:23 schreef k_man het volgende:

[..]

De vergelijking gaat nogal mank. Los van of je het inhoudelijk goed of slecht vond, hebben de paarse kabinetten er niet zo'n kermis van gemaakt als de LPF. Zie ook de reactie van zodiakk.

Overigens heb ik zelf niet op een 'paarse partij' gestemd.

Het maken van een kermis kan wel eens nodig zijn. Als Fortuyn trouwens niet vermoord was, was het mi nooit zo'n zooitje geworden. Alle rellen gingen om 1 ding: het leiderschap. Dat was helemaal niet aan de orde geweest als Fortuyn nog had geleefd.

Het enige wat ik verwijtbaar vind, is dat de verkiezingen niet uitgesteld werden.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 31 oktober 2002 @ 16:31:37 #65
26025 habermas
niets van dat alles
pi_6556662
Het gaat hier niet om het wel of niet discrimineren (alhoewel dat in deze context best een interessante discussie is), maar om het feit dat de columnist, door te zeggen dat LPF-stemmers beter thuis kunnen blijven, z'n kop in het zand steekt, en problemen bij bepaalde "bevolkingsgroepen" (alhoewel ik daar als student niet bijhoor) volledig negeert. Dit topictitel zegt het al: "Laat de kakeraars thuis blijven" oftwel: "We kunnen niet zo goed tegen kritiek, er er is niets fout in Nederland, hou gewoon jullie mond dicht..."
pi_6556741
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:31 schreef habermas het volgende:
Het gaat hier niet om het wel of niet discrimineren (alhoewel dat in deze context best een interessante discussie is), maar om het feit dat de columnist, door te zeggen dat LPF-stemmers beter thuis kunnen blijven, z'n kop in het zand steekt, en problemen bij bepaalde "bevolkingsgroepen" (alhoewel ik daar als student niet bijhoor) volledig negeert. Dit topictitel zegt het al: "Laat de kakeraars thuis blijven" oftwel: "We kunnen niet zo goed tegen kritiek, er er is niets fout in Nederland, hou gewoon jullie mond dicht..."
De columnist zegt:
quote:
Neem hun reële problemen serieus, maar niet hun irreële gezeur.
Need I say more...

Als jij eerst een hele verkeerde voorstelling maakt van de mening/bedoeling/boodschap van de colunist, is het wel heel makkelijk om die vervolgens af te zeiken...

pi_6556818
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:29 schreef X-Ray het volgende:
Het maken van een kermis kan wel eens nodig zijn. Als Fortuyn trouwens niet vermoord was, was het mi nooit zo'n zooitje geworden.
Dat is een hypothetische discussie en bezijden het punt. Fortuyn is bovendien voor de verkiezingen vermoord, dus stellen dat het onder Fortuyn niet zo erg geweest zou zijn is geen excuss om LPF-stemmen te rechtvaardigen.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 16:47:36 #68
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6556907
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:42 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat is een hypothetische discussie en bezijden het punt.

Nee dat is helemaal niet bezijden het punt, het is juist de kern. Jij verwijt mensen een gebrek aan intelligentie vanwege het stemmen op de LPF (over generaliseren en discrimineren gesproken) omdat ze hadden moeten zien aankomen dat de LPF zou blunderen. Alleen was dat waarschijnlijk niet gebeurd met PF in leven.
quote:
Fortuyn is bovendien voor de verkiezingen vermoord, dus stellen dat het onder Fortuyn niet zo erg geweest zou zijn is geen excuss om LPF-stemmen te rechtvaardigen.
En hoe lang voor de verkiezingen? Juist.
De verkiezingen hadden uitgesteld moeten worden.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6557000
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:47 schreef X-Ray het volgende:

[..]

En hoe lang voor de verkiezingen? Juist.
De verkiezingen hadden uitgesteld moeten worden.

En vlak na de moord riep je nog dat ze door moesten gaan In jouw ogen was Kok immers de kwade genius die mensen er van probeerde te weerhouden een zogenaamde emotiestem uit te brengen. Nee, er moest en zou gestemd worden, mensen zouden puur rationeel stemmen na de moord. Dat wilde overigens ook alleen de LPF, dat de verkiezingen doorgingen.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 16:54:46 #70
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6557030
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:53 schreef gelly het volgende:

[..]

En vlak na de moord riep je nog dat ze door moesten gaan

.
Dat zal toch wel niet. Lul niet zo man. Verspreid je onzinverhaaltjes elders.
quote:
In jouw ogen was Kok immers de kwade genius die mensen er van probeerde te weerhouden een zogenaamde emotiestem uit te brengen. Nee, er moest en zou gestemd worden, mensen zouden puur rationeel stemmen na de moord. Dat wilde overigens ook alleen de LPF, dat de verkiezingen doorgingen.
. Weer aan de GHB gezeten?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6557058
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:54 schreef X-Ray het volgende:

[..]

.
Dat zal toch wel niet. Lul niet zo man. Verspreid je onzinverhaaltjes elders.
[..]

. Weer aan de GHB gezeten?

Het is jammer dat de search het nu niet doet, maar ik zoek het nog even voor je op.
pi_6557313
quote:
pi_6557686
quote:
[..]

Fantastische column. Nu is het nog een kwestie van het hele probleem handen en voeten geven.

Ik stel voor om de anonimiteit van het stemmen op te heffen, en mensen die LPF of straks Heinsbroek gestemd hebben een beleefd briefje te sturen met het verzoek om volgende keer niet meer te gaan stemmen.
Gaan ze daarna toch weer de fout in, dan kun je overwegen ze het stemrecht te ontnemen.

Ik denk inderdaad dat dat de enige manier is om de democratie gezond en vitaal te houden.

De groeten van Ben
  donderdag 31 oktober 2002 @ 18:15:41 #74
26025 habermas
niets van dat alles
pi_6558215
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:38 schreef Chao.Khao het volgende:
De columnist zegt:
[Neem hun reële problemen serieus, maar niet hun irreële gezeur.]

Need I say more...

Als jij eerst een hele verkeerde voorstelling maakt van de mening/bedoeling/boodschap van de colunist, is het wel heel makkelijk om die vervolgens af te zeiken...

Waar ligt dan de grens tussen "reële problemen" en "gezeur"?
  donderdag 31 oktober 2002 @ 18:44:42 #75
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_6558604
De gemiddelde bejaarde die op het CDA stemt omdat die Christenlijk zijn, heeft die wel stemrecht?

De dombo die Pvda stemt omdat ze links zijn en dat het enigste argument is wat die kan aandragen, heeft die wel recht?

Die allochtoon die geen Nederlands spreekt maar wel op Groen Links stemt omdat hij dat hoorde in de moskee, mag dat?

De patser die VVD stemt omdat hij 60.000 euro per jaar pakt en niet wil delen en nog nooit gesproken heeft met iemand die minder dan modaal krijgt, mag dat?

Iemand die op de pvda stemt vanwege de melkert banen maar niet weet wat het doel ervan is en wat ze kosten, mag dat?

Ik walg een beetje van de arogantie achter de column "Ik en mijn mening zijn beter dan die van de LPF stemmer". Dezelfde arogantie, maar dan in een ander jasje, waardoor je vroeger niets over buitenlanders mocht zeggen want dan was je een naargeestige racist.

Ik denk, nee weet, dat de LPF stemmers op 15 Mei een beter idee hadden van wat ze wilden dan de stemmers op de andere partijen.

quote:
Dat vinden sommigen ongetwijfeld arrogant. Maar misschien is arrogantie gewoon een vorm van intelligentie.
Bah, walgelijke kwal. Ik zou best een IQ test (of wat dat betreft een haagse beleidskwestie test) willen doen met deze eikel en er veel op inzetten dat ik flink hoger scoor.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_6560091
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 18:44 schreef Napalm het volgende:
Ik denk, nee weet, dat de LPF stemmers op 15 Mei een beter idee hadden van wat ze wilden dan de stemmers op de andere partijen.
En is dat wat ze kregen?
pi_6560557
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 19:59 schreef k_man het volgende:
En is dat wat ze kregen?
En dat is dus de schuld van die kiezers?

Imo zijn die kiezers eerder slachtoffer als dader.

pi_6560577
quote:

[..]

En is dat wat ze kregen?

Nee, maar is dat hun schuld?

Ik heb ook wel eens college van von der Dunk gehad. Ik verwachtte een scherp en boeiend betoog, met enkele vermakelijke klinkslagen.

Maar het omgekeerde bleek waar.
Lag dit soms aan mij?

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 oktober 2002 @ 21:04:14 #79
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6561410
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:44 schreef marky het volgende:
Het jammere is dat een groot gedeelte van de LPF kiezers met een stem op de LPF destijds een stem tegen zichzelf hebben uitgebracht. Wat een hoop mensen in die zgn. mindere buurten namelijk niet beseffen is dat ze zelf de geen zijn die er toch voor zorgen dat die buurt minder wordt. Die kiezer is namelijk groot geworden in het PvdA tijdperk waar het normaal was om als er iets niet deugde in je buurt te wijzen naar de overheid en erbij te roepen dat ze er maar wat aan moeten doen omdat we toch niet voor niets belasting betalen. Dat mijn straatje vies is ligt niet aan mij maar dat ligt aan de overheid die het niet schoonveegt. Welnu, als Pim Fortuyn nog had geleefd dan hadden juist deze mensen het zwaar gehad want Pim was er vooral voor dat deze mensen zelf aan de slag zouden gaan om hun straatje schoon te vegen. Het enige wat Pim er voor wilde doen is ervoor te zorgen dat als het straatje eenmaal schoon was dat het dan ook schoon bleef.
Goed stuk!
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 oktober 2002 @ 21:07:20 #80
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6561489
quote:

[..]

Heb jij toevallig in 1994 en misschien zelfs ook 1998 niet op een van deze drie partije gestemd?

Ik vind overigens dat deze partijen afgelopen 8 jaar prima werk geleverd hebben (lang leve het verminderen van de staatsschuld), en ben er dan ook trots op een van deze 3 gestemd te hebben.

FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 oktober 2002 @ 21:10:06 #81
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6561565
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:10 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Een echte democraat, dat zie ik al.

Lang leve de aristocratie he? .

En wat is er mis met de aristocratie, zolang er maar aan de belangrijke stelregel 'no taxation without representation' voldaan wordt?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 oktober 2002 @ 21:12:04 #82
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6561620
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 16:29 schreef X-Ray het volgende:
... als Fortuyn nog had geleefd.
...als Pim nog geleefd had scheten we iedere dag gouden dukaten.
  donderdag 31 oktober 2002 @ 22:54:01 #83
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_6563883
quote:
En is dat wat ze kregen?
Toch, op gebied van veiligheid en immigratie veranderen er wel zaken. Dat waren de 2 speerpunten voor de meesten. En m.i. de twee grootste beweegredenen.
En wat was het alternatief? Paars, CDA die hebben hun kans gehad en laten liggen.
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 15:44 schreef marky het volgende:
Veiligheid en immigratie. 2 punten die zich in de minder buurten juist lieten gelden. Een schone straat staat daar echt niet op 1.
In mijn woonplaats haalde de LPF 29,x% van de stemmen waarvoorheen de VVD zo scoorde. Er zijn hier uberhaupt geen achterstandswijken en het aantal niet westerse allochtonen is <1%. De gemeente veegt braaf de straten met zo`n karretje en toch zo`n hoge score voor de LPF. Niet iedereen die LPF stemt woont in Rotterdam-Noord.

[Dit bericht is gewijzigd door Napalm op 31-10-2002 22:59]

You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 1 november 2002 @ 10:02:51 #84
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6567114
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 21:10 schreef Doc het volgende:

[..]

En wat is er mis met de aristocratie

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 november 2002 @ 12:28:28 #85
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6568909
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 10:02 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Niet halve zinnen quoten, boefje.
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 21:10 schreef Doc het volgende:

[..]

En wat is er mis met de aristocratie, zolang er maar aan de belangrijke stelregel 'no taxation without representation' voldaan wordt?

Leg maar uit.
  vrijdag 1 november 2002 @ 13:55:00 #86
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6570011
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 12:28 schreef Doc het volgende:

[..]

Niet halve zinnen quoten, boefje.
[..]

Leg maar uit.

aris to?craat
de aristocraat (mannelijk); de aristocraten

1lid van een regerende klasse van aanzienlijken
2iemand die door geest en karakter behoort tot de
hoogste klasse van beschaving
3aanhanger van het denkbeeld dat de aanzienlijksten in
een staat de leiding moeten hebben

Alleen de upperclass mag dan stemmen. Fout dus.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:10:54 #87
15717 Festen
or is just me?
pi_6570294
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 17:34 schreef BenKetting het volgende:

[..]

Fantastische column. Nu is het nog een kwestie van het hele probleem handen en voeten geven.

Ik stel voor om de anonimiteit van het stemmen op te heffen, en mensen die LPF of straks Heinsbroek gestemd hebben een beleefd briefje te sturen met het verzoek om volgende keer niet meer te gaan stemmen.
Gaan ze daarna toch weer de fout in, dan kun je overwegen ze het stemrecht te ontnemen.

Ik denk inderdaad dat dat de enige manier is om de democratie gezond en vitaal te houden.

Jammer dat je in zo'n milde bui bent. Ik stel voor om alle LPF-stemmers met een paarse ster op hun jas te markeren, zodat ze nog makkelijker herkenbaar zijn voor jouw privé-pogrommetje.

Jouw briljante idee is trouwens al in communistische landen toegepast: daar had bij verkiezingen de oppostie partij een apart stemhokje, zodat iedereen kon zien wie niet op de zaligmakende CP stemde. De communisten vonden anonimiteit ook maar een overbodige luxe.

De opkomst van Fortuyn toonde weer eens haarfijn het gelijk van echte democratie aan.
Het "volk" voelde al jarenlang aan wat de echt belangrijke onderwerpen waren, wat er scheef was gegroeid in de polder, terwijl een ingesukkelde elite in Den Haag zichzelf zat op te geilen met macro-economische cijfertjes en werkverschaffingsprojecten (betekenen Melkertbanen niet gewoon verborgen werkloosheid naar beste socialistische traditie?). Tijdens werkbezoeken van kamerleden werd altijd de lokale witte raaf getoond: een niet-criminele junk die was afgekickt, een efficiënte afdeling in het ziekenhuis, een voorbeeldig ingeburgerde allochtoon. De dorpen van Potemkin zijn er niks bij.

Fortuyn stond voor verandering op een paar essentiële onderwerpen, en helaas had zijn partij niet de sterke benen om de weelde van zijn erfenis te dragen. Maar dat doet niks af aan het gelijk van zijn ideëen.
Politiek moet zich concentreren op wat er beter kan, dus het wordt tijd dat we het "mopperen" serieus nemen, en stoppen door goed beleid. Niet door mopperaars te marginaliseren: een zielig trucje dat elke dictatuur toepast.

Zelf hou ik van dissidente geluiden, zeker als (een deel van) de maatschappij schreeuwt om verandering. Gelukkig is de geschiedenis niet mild voor mensen met een kruiperige mentaliteit tegenover de elite/macht.

[Dit bericht is gewijzigd door Festen op 01-11-2002 18:18]

"Gentlemen! You can't fight in here, this is the War Room!"
  vrijdag 1 november 2002 @ 14:18:46 #88
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6570418
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:10 schreef Festen het volgende:

[..]

Jammer dat je in z'n milde bui bent. Ik stel voor om alle LPF-stemmers met een paarse ster op hun jas te markeren, zodat ze nog makkelijker herkenbaar zijn voor jouw privé-pogrommetje.

Jouw briljante idee is trouwens al in communistische landen toegepast: daar had bij verkiezingen de oppostie partij een apart stemhokje, zodat iedereen kon zien wie niet op de zaligmakende CP stemde. De communisten vonden anonimiteit ook maar een overbodige luxe.

De opkomst van Fortuyn toonde weer eens haarfijn het gelijk van echte democratie aan.
Het "volk" voelde al jarenlang aan wat de echt belangerijke onderwerpen waren, wat er scheef was gegroeid in de polder, terwijl een ingesukkelde elite in Den Haag zichzelf zat op te geilen met macro-economische cijfertjes en werkverschaffingsprojecten (betekenen Melkertbanen niet gewoon verborgen werkloosheid naar beste socialistische traditie?). Tijdens werkbezoeken van kamerleden werd altijd de lokale witte raaf getoond: een niet-criminele junk die was afgekickt, een efficiënte afdeling in het ziekenhuis, een voorbeeldig ingeburgerde allochtoon. De dorpen van Potemkin zijn er niks bij.

Fortuyn stond voor verandering op een paar essentiële onderwerpen, en helaas had zijn partij niet de sterke benen om de weelde van zijn erfenis te dragen. Maar dat doet niks af aan het gelijk van zijn ideëen.
Politiek moet zich concentreren op wat er beter kan, dus het wordt tijd dat we het "mopperen" serieus nemen, en stoppen door goed beleid. Niet door mopperaars te marginaliseren: een zielig trucje dat elke dictatuur toepast.

Zelf hou ik van dissidente geluiden, zeker als (een deel van) de maatschappij schreeuwt om verandering. Gelukkig is de geschiedenis niet mild voor mensen met een kruiperige mentaliteit tegenover de elite/macht.

Wat weet je het toch altijd goed te zeggen .
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6570468
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:18 schreef X-Ray het volgende:
pi_6570604
quote:

[..]

Inderdaad, 2e wereldoorlog vergelijkingen doen het altijd goed. Of mag het nu wel ? Ik snap er niks meer van ..
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 november 2002 @ 14:29:30 #91
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6570615
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 13:55 schreef X-Ray het volgende:

[..]

aris to?craat
de aristocraat (mannelijk); de aristocraten

1lid van een regerende klasse van aanzienlijken
2iemand die door geest en karakter behoort tot de
hoogste klasse van beschaving
3aanhanger van het denkbeeld dat de aanzienlijksten in
een staat de leiding moeten hebben

Alleen de upperclass mag dan stemmen. Fout dus.

Dus ik zou zeggen: prima dus!

Volg definitie 2) en 3):

2) iemand die door geest en karakter behoort tot de hoogste klasse van beschaving

3) aanhanger van het denkbeeld dat de aanzienlijksten in een staat de leiding moeten hebben

Precies de mensen aan wie je een dergelijke gewichte taak over kan laten.

Prima dus !

Dus, hoezo: fout dus?

Het belangrijkste wat er fout aan is, is dat het gevaar bestaat dat eventueel niet iedereen die belasting betaalt invloed heeft op wat er mee gebeurt: VANDAAR mijn niet onbelangrijke maardoor jou nu andermaal genegeerde uitspraak, dat de stelregel "no taxation without representation" niet geschonden mag worden.

Aristocratie in combinatie met de stelregel "no taxation without representation" dus (zeg ik maar eens voor de derde maal).

Nu mag jij uitleggen wat daar zo fout aan is.

vrijdag 1 november 2002 @ 15:08:20 #92
15717 Festen
or is just me?
pi_6571323
quote:
Tja, sommige opmerkingen op dit forum vragen gewoon om een duidelijke reactie.

En dan te bedenken dat ik helaas niet gefrustreerd ben, op Fortuyn heb gestemd, en ook nog een moeder uit Midden-Europa heb (zelf allochtoon ben volgens de officiële definitie). Nobody's perfect, zullen we maar zeggen.

Fortuyn verdiende in de eerste plaats als vermoorde dissident veel stemmen, om zijn ideëen die Paars wel erg grijs maakten, om de mensen die van "onze Pim" spraken over een Daimler rijdende hoogleraar (en eindelijk weer ging stemmen).
Zijn partij kende toen eigenlijk nog niemand, maar iedereen die niet helemaal blind was, wist dat het een risico vormde.

Opvallend genoeg kijken migranten zelf vaak realistischer en internationaler naar een fenomeen als Fortuyn, dan veel lokale politiek-correcten. Behalve een clubje dat altijd al "moord en discriminatie" roept bij iedere autochtoon, maar hun vocabulaire gaat niet veel verder.

Het is bijna lachwekkend hoe iedere columnist, redacteur of Fokker mag leeglopen over hoe dom de LPF-stemmers wel niet zijn, en hoe patserig de Bentleyboys in de ministerraad zitten.
Als Tineke Netelenbos onder ede liegt, als mislukte politici altijd weer hoogbetaalde baantjes krijgen in de provincie (Simons, Wallage), is dat dan niet patserig? Alles went blijkbaar, ook deze "bescheidenheid" van de Haagse elite. Zolang niemand maar een steentje in de Haagse hofvijver gooit, want dan is het einde van de democratie in zicht.

vrijdag 1 november 2002 @ 15:11:35 #93
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6571381
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:28 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik snap er niks meer van ..

Dat weten we toch.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6571384
quote:
Inderdaad, 2e wereldoorlog vergelijkingen doen het altijd goed. Of mag het nu wel ? Ik snap er niks meer van ..
Waar zie jij een 2e Wereldoorlog vergelijking?
pi_6571409
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:11 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Waar zie jij een 2e Wereldoorlog vergelijking?

quote:
Jammer dat je in z'n milde bui bent. Ik stel voor om alle LPF-stemmers met een paarse ster op hun jas te markeren, zodat ze nog makkelijker herkenbaar zijn voor jouw privé-pogrommetje.
  vrijdag 1 november 2002 @ 15:14:05 #96
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6571426
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:29 schreef Doc het volgende:

[..]

Dus ik zou zeggen: prima dus!

Volg definitie 2) en 3):

2) iemand die door geest en karakter behoort tot de hoogste klasse van beschaving

3) aanhanger van het denkbeeld dat de aanzienlijksten in een staat de leiding moeten hebben

Precies de mensen aan wie je een dergelijke gewichte taak over kan laten.

Prima dus !

Dus, hoezo: fout dus?

Het belangrijkste wat er fout aan is, is dat het gevaar bestaat dat eventueel niet iedereen die belasting betaalt invloed heeft op wat er mee gebeurt: VANDAAR mijn niet onbelangrijke maardoor jou nu andermaal genegeerde uitspraak, dat de stelregel "no taxation without representation" niet geschonden mag worden.

Aristocratie in combinatie met de stelregel "no taxation without representation" dus (zeg ik maar eens voor de derde maal).

Nu mag jij uitleggen wat daar zo fout aan is.

Je creeert tweederangsburgers. Mensen die wel in hetzelfde gebied/land wonen maar geen enkele invloed op de besturing hebben. Apartheid, wel te verstaan.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 1 november 2002 @ 15:14:56 #97
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6571446
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:13 schreef gelly het volgende:

[..]

[..]

Heb je ook nog een inhoudelijke reactie op de betogen van Festen, of houd je het hierbij?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 1 november 2002 @ 15:15:22 #98
15717 Festen
or is just me?
pi_6571467
quote:
Ik snap er niks meer van ..
Dat had ik nou ook toen jij jezelf communist ging noemen.

Het was een domme vergelijking, volgend op een domme opmerking (afschaffen anonimiteit bij stemmen).

pi_6571510
quote:
De afspraak in een democratie is dat de kiezer gelijk krijgt, niet dat hij het heeft.
Hulde.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_6571534
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 14:10 schreef Festen het volgende:
Ik dacht dat we zo allergisch waren voor WO2-vergelijkingen...
pi_6571728
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:15 schreef Festen het volgende:

[..]

Dat had ik nou ook toen jij jezelf communist ging noemen.

Dat deed X-ray
  vrijdag 1 november 2002 @ 15:39:01 #102
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6571877
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:18 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Die was in reactie op de eerdere debiele stelling om de annonimiteit van de stemmers op te heffen. Topicstarter begon er dus zelf mee, en kreeg even een koekje van eigen deeg.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 november 2002 @ 15:40:16 #103
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6571898
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:14 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Je creeert tweederangsburgers. Mensen die wel in hetzelfde gebied/land wonen maar geen enkele invloed op de besturing hebben. Apartheid, wel te verstaan.

Sorry, maar dat je nu "apartheid!" roept is even suf als een allochtoon die bij iedere opmerking die hij naar z'n kop geslingerd krijgt "discriminatie" roept als-ie het moet afleggen in een sollicitatie gesprek tegen een autochtoon. Ik zalhet uitleggen.

Apartheid is op basis van een niet relevant kenmerk: huidskleur. Dit terwijl de tweedeling op basis van een relevant kenmerk is: geschiktheid (volgens definitie 2: iemand die door geest en karakter behoort tot de hoogste klasse van beschaving, hetgeen je een relevant kenmerk is om een land te regeren of te mogen stemmen).

Je kan met jouw argument ook wel op een verongelijkd Femke Halsemaa toontje roepen dat het een stuitend staaltje apartheid/discriminatie is dat mensen jonger dan 18 niet mogen stemmen. Maar het is terecht gesteld dat een bepaalde leeftijd hebben relevant is om een goede beslissing te nemen. Zo kan je dat verder uitbreiden naar andere relevant kenmerken, zoals het door geest en karakter behoren tot de hoogste klasse van beschaving.

Mits voldaan aan de stelregel "no taxation without representation".

FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 november 2002 @ 15:42:06 #104
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6571934
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:39 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Die was in reactie op de eerdere debiele stelling om de annonimiteit van de stemmers op te heffen. Topicstarter begon er dus zelf mee, en kreeg even een koekje van eigen deeg.

Beetje kort door de bocht he?
  vrijdag 1 november 2002 @ 15:44:37 #105
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6571976
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:40 schreef Doc het volgende:

[..]

Sorry, maar dat je nu "apartheid!" roept is even suf als een allochtoon die bij iedere opmerking die hij naar z'n kop geslingerd krijgt "discriminatie" roept als-ie het moet afleggen in een sollicitatie gesprek tegen een autochtoon. Ik zalhet uitleggen.

Nee dat is het niet.
quote:
Apartheid is op basis van een niet relevant kenmerk: huidskleur. Dit terwijl de tweedeling op basis van een relevant kenmerk is: geschiktheid (volgens definitie 2: iemand die door geest en karakter behoort tot de hoogste klasse van beschaving, hetgeen je een relevant kenmerk is om een land te regeren of te mogen stemmen).
De hoogste klasse is nogal een rekbaar begrip, is het niet. Hoe wens je het te testen? Door studieresultaten? Ik ken MAVO-ers die vele malen intelligenter en maatschappelijk betrokkener zijn dan Drs.-en. Het is onmogelijk een objectief oordeel daar over te vellen, het zal resulteren in een 1 partijstelsel die de dienst uit zal gaan maken, en een ieder ander zal 'niet intelligent genoeg zijn om onze fantastische verheven standpunten en visies te begrijpen'. Ergo: het wordt een dictatuur.
quote:

Je kan met jouw argument ook wel op een verongelijkd Femke Halsemaa toontje roepen dat het een stuitend staaltje apartheid/discriminatie is dat mensen jonger dan 18 niet mogen stemmen. Maar het is terecht gesteld dat een bepaalde leeftijd hebben relevant is om een goede beslissing te nemen. Zo kan je dat verder uitbreiden naar andere relevant kenmerken, zoals het door geest en karakter behoren tot de hoogste klasse van beschaving.
De leeftijdsklassering is begrijpek en tijdelijk. Een ieder zal die ontgroeien. Een intelligentie-niveau niet.
Er wordt trouwens al gekeken naar een intelligentie-niveau, want zwakbegaafden hebben geen zelfbeschikkingsrecht en mogen ook niet stemmen.
En wie gaat dit controleren?
quote:
Hoe denk jij dat te regelen mbt gemeenschappelijke voorzieningen? Totale kolder dit .

[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 01-11-2002 15:47]

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 1 november 2002 @ 15:44:57 #106
1169 BigDick
size DOES matter
pi_6571983
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:40 schreef Doc het volgende:

[..]

Maar het is terecht gesteld dat een bepaalde leeftijd hebben relevant is om een goede beslissing te nemen. Zo kan je dat verder uitbreiden naar andere relevant kenmerken, zoals het door geest en karakter behoren tot de hoogste klasse van beschaving.

volledig juist geredeneerd, maar moeilijk verkoopbaar.
er was ooit een tijd dat vrouwen niet mochten stemmen, immers wie nooit een krant leest en slechts achter het fornuis staat, kan zich ook geen goede mening vormen.
Aan allochtonen wordt een inburgeringscurus voorgelegd. Misschien dat een cursus stemmen voor beginners, aangevuld met een lesje geschiedenis niet slecht zou zijn voor de Nederlandse democratie.
de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
  vrijdag 1 november 2002 @ 15:45:19 #107
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_6571989
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 22:54 schreef Napalm het volgende:
Veiligheid en immigratie. 2 punten die zich in de minder buurten juist lieten gelden. Een schone straat staat daar echt niet op 1.
In mijn woonplaats haalde de LPF 29,x% van de stemmen waarvoorheen de VVD zo scoorde. Er zijn hier uberhaupt geen achterstandswijken en het aantal niet westerse allochtonen is <1%. De gemeente veegt braaf de straten met zo`n karretje en toch zo`n hoge score voor de LPF. Niet iedereen die LPF stemt woont in Rotterdam-Noord.
Het schone straatje moet je ruim zien.

De aanhang die voorheen VVD stemde is de aanhang die Bolkesteijn gewonnen heeft. Dat is vooral de aanhang die had gehoopt dat Bolkesteijn het parlement achter zich zou krijgen en daarmee de buitenlander/alsielpolitiek zou kunnen aanpakken en zijn dus zeker niet de vaste kern van de VVD want dat is de groep die de VVD nu vertegenwoordigd wel (de groep waartoe ik mijzelf reken). Ik durf zelfs de stelling aan dat Bolkesteijn een deel van de vroegere PvdA stemmers naar zich toe heeft getrokken met zijn stellingname t.a.v de buitenlanders en de asielpolitiek.
En daar komt dan ook het bewuste wijzen naar anderen van deze groep weer. Want zij zijn het niet die de boel in het 100 laten lopen maar dat zijn de lui in Den Haag die al die asielzoekers hier maar binnen laten.

vrijdag 1 november 2002 @ 15:46:11 #108
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6572009
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:42 schreef Doc het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht he?

Nee.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 1 november 2002 @ 15:51:49 #109
15717 Festen
or is just me?
pi_6572109
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:18 schreef Meneer_Aart het volgende:
Helaas is dat gebruik niet zo tijdgebonden. Al in de middeleeuwen werden Joden in sommige steden gedwongen (door de Katholieke kerk) om een ster op hun kleding te dragen. Het gaat dus niet zozeer om de Holocaust of Anne Frank, maar om discriminatie van een bevolkingsgroep.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 november 2002 @ 16:17:52 #110
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6572570
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:44 schreef X-Ray het volgende:

Nee dat is het niet.

Dat is het zeker wel: je roept volslagen uit het niets "apartheid".
quote:
De hoogste klasse is nogal een rekbaar begrip, is het niet. Hoe wens je het te testen? Door studieresultaten? Ik ken MAVO-ers die vele malen intelligenter en maatschappelijk betrokkener zijn dan Drs.-en. Het is onmogelijk een objectief oordeel daar over te vellen, het zal resulteren in een 1 partijstelsel die de dienst uit zal gaan maken, en een ieder ander zal 'niet intelligent genoeg zijn om onze fantastische verheven standpunten en visies te begrijpen'. Ergo: het wordt een dictatuur.
Dat test je dus niet door studieresultaten, om de reden die je al aangaf. Zaken als algemene ontwikkeling, logisch kunnen redeneren, abstract kunnen denken, kennis van politiek zijn bijvoorbeeld kenmerken die veel relevanter zijn. Als je ergens over mee wil beslissen moet je zorgen dat je er ook wat van af weet. Net zoals je een rijexamn moet doen voordat je mag autorijden : anders maak je brokken.

En je ergo is onjuist: het moet zijn. Ergo: het wordt een aristocratie.

quote:
De leeftijdsklassering is begrijpek en tijdelijk. Een ieder zal die ontgroeien. Een intelligentie-niveau niet.
Er wordt trouwens al gekeken naar een intelligentie-niveau, want zwakbegaafden hebben geen zelfbeschikkingsrecht en mogen ook niet stemmen.
En wie gaat dit controleren?
De onthouding van stem recht kan ook tijdelijk van aard zijn: je mag gerust herexamens doen, eens in de zoveel tijd.

Zie het maar als een politieke inburgerings toets.

quote:

Hoe denk jij dat te regelen mbt gemeenschappelijke voorzieningen?

Door mensen die meer belasting betalen meer gelegenheid te geven tot de aristocratische klasse te behoren bijvoorbeeld.

In wezen komt het neer op het oude Griekse democratisch bestel: alleen de vrije mannen die belasting betaalden (dus niet de slaven en de vrouwen) hadden stemrecht.

Ik snap je aversie tegen de de aristocratie niet zo eigenlijk? Het komt zo socialistisch groen linkserig over om ook domme mensen zonder enig politiek benul die geen belasting betalen te laten stemmen "omdat die ook rechten hebben, en het anders zo zielig voor ze is en een stuitend oneerlijke tweedeling in de maatschappij oplevert, schande, apartheid, discriminatie!".

[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 01-11-2002 16:21]

pi_6572577
Anyway. Von der Dunk heeft natuurlijk geen gelijk dat je mensen niet serieus moet nemen vanwege hun stemkeuze, of met het absurde idee de anonimiteit van stemmers op te heffen (vanzelfsprekend geopperd om reacties uit te lokken, wat hem dan ook lukt). Wat zo goed is aan dit artikel is dat hij idd een taboe aan de kaak stelt van de laatste tijd, nl. dat de kiezer altijd gelijk heeft (bullshit), of dat 'het volk' gesproken heeft (gelul). De heiligverklaring van de 'verontwaardigde burger in de oude wijken'. Voor een (niet klein) deel zijn LPF-stemmers gewoon domme kankeraars, dat mag wel eens gezegd worden. De mensen die uit frustratie bij een traditionele partij zijn weggelopen en met serieuze, oprechte klachten moet je serieus nemen, niet de figuren die altijd al liepen te blaten over Haagse zakkenvullers.
pi_6573394
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 16:18 schreef Meneer_Aart het volgende:
Anyway. Von der Dunk heeft natuurlijk geen gelijk dat je mensen niet serieus moet nemen vanwege hun stemkeuze, of met het absurde idee de anonimiteit van stemmers op te heffen (vanzelfsprekend geopperd om reacties uit te lokken, wat hem dan ook lukt).
Hij geeft ook niet aan dat je de problemen van die mensen niet serieus moet nemen, maar wel zorgen dat het buitenproportionele borreltafel gezeur niet de politiek gaat beheersen. Ik haal uit de column ook niet dat hij de anonimiteit bij het stemmen op zou willen heffen.
quote:
Voor een (niet klein) deel zijn LPF-stemmers gewoon domme kankeraars, dat mag wel eens gezegd worden. De mensen die uit frustratie bij een traditionele partij zijn weggelopen en met serieuze, oprechte klachten moet je serieus nemen, niet de figuren die altijd al liepen te blaten over Haagse zakkenvullers.
Dat is dus wat ook vrijwel letterlijk in de column staat.
pi_6573407
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 15:39 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Geef even aan waar ik er voor pleit de anonimiteit bij het stemmen op te heffen.
  vrijdag 1 november 2002 @ 17:07:19 #114
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6573538
Dat was idd BenKetting ipv jij, maar de tomeloze arrogantie en onkunde blijkt uit deze zin
quote:
Het gros van de LPF-stemmers is klaarblijkelijk gewoon te dom om een afgewogen stem uit te brengen. Laat ze lekker thuisblijven of verder zeuren aan de toog en op verjaardagspartijtjes.
Het lijkt Melkert wel. Vertel me eens, op welke gronden ben jij zo verheven dat jij wel weet hoe het zal moeten he? Ben je hoger opgeleid dan mij(dus Drs.?). Of denk je zelf dat je zoveel slimmer bent?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6573628
Intelligentie van de kiezers heeft hier niks mee te maken. Als mensen emotie boven verstand verkiezen kun je nooit verwachten dat ze een weloverwogen keuze maken. Dit laatste is dus gebeurd en de rest zag het als entertainment in de politiek.

Het is pas dom als je er nu nog een keer op ga stemmen.

pi_6573825
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 17:07 schreef X-Ray het volgende:
Dat was idd BenKetting ipv jij, maar de tomeloze arrogantie en onkunde blijkt uit deze zin

Het lijkt Melkert wel. Vertel me eens, op welke gronden ben jij zo verheven dat jij wel weet hoe het zal moeten he? Ben je hoger opgeleid dan mij ik(dus Drs.?). Of denk je zelf dat je zoveel slimmer bent?

Wat betreft de vermeende arrogantie: zie de laatste twee zinnen van de aangehaalde column.

Ik ben inderdaad hoger opgeleid dan jij. Geen drs, maar ir. Al wil ik daar niet direct een superieure intelligentie aan verbinden.

vrijdag 1 november 2002 @ 17:34:11 #117
15717 Festen
or is just me?
pi_6574010
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 16:18 schreef Meneer_Aart het volgende:
Anyway. Von der Dunk heeft natuurlijk geen gelijk dat je mensen niet serieus moet nemen vanwege hun stemkeuze, of met het absurde idee de anonimiteit van stemmers op te heffen (vanzelfsprekend geopperd om reacties uit te lokken, wat hem dan ook lukt).
Ja ja, mijn vergelijking lokte ook weer reacties uit, en niet eens van de eerste de beste Fokkers. Is blijkbaar niet zo moelijk wat Von der Dunk doet, misschien wel een beetje dom.
quote:
Wat zo goed is aan dit artikel is dat hij idd een taboe aan de kaak stelt van de laatste tijd, nl. dat de kiezer altijd gelijk heeft (bullshit), of dat 'het volk' gesproken heeft (gelul).
In een democratie hééft de kiezer altijd gelijk. Er is gewoon geen andere referentie om dat gelijk te bepalen, behalve bij megalomane figuren die beter denken te weten wat goed is voor het land.

Als je van dat principe afwijkt, kunnen nijvere ambtenaren in Den Haag verkiezingen ongeldig gaan verklaren, kunnen ze kranten volschrijven om het volk te beschermen "tegen zichzelf", moeten we à la Melkert onze taboes bewaren.

quote:
De heiligverklaring van de 'verontwaardigde burger in de oude wijken'. Voor een (niet klein) deel zijn LPF-stemmers gewoon domme kankeraars, dat mag wel eens gezegd worden.
En met zulke zinnetjes wordt de discussie weer handig afgeleid van de argumenten en feiten. Andere partijen graaien nu al regelmatig in Fortuyns ideëenbak, en over 10 jaar zal het gelijk van Fortuyn alleen maar groter blijken.

Bovendien voegt het benoemen van LPF-stemmer als "domme kankeraars" niks toe aan de discussie. Als op polinco Marokkanen worden afgeschilderd als "criminele geiten*******", "mag dat ook eens gezegd worden"? Allebei feitelijk net zo juist/onjuist.

quote:
De mensen die uit frustratie bij een traditionele partij zijn weggelopen en met serieuze, oprechte klachten moet je serieus nemen, niet de figuren die altijd al liepen te blaten over Haagse zakkenvullers.
Helaas wordt bij de LPF altijd de nadruk gelegd op het protest, alleen omdat hun oplossingen net even buiten de gebaande wegen van Den Haag liggen. Goede politiek doet niks anders dan problemen oplossen, en voor een oplossing moeten problemen eerst benoemd zijn.

In Nederland werden bepaalde problemen onbespreekbaar gemaakt, en dus bestonden ze niet. Zodat Zalm weer de wave kon doen met zijn koffertje op Prinsjesdag. Zelfgenoegzaamheid is altijd slecht, zoals de Duitsers het zo mooi zeggen: "het Goede is een vijand van het Beste".

pi_6574102
Heel aardig aan de column is overigens ook dat dat zou betekenen dat de kankeraars van 20, 30 jaar geleden ook maar liever niet hadden moeten gaan stemmen. Ook een tijd van onvrede en proteststemmen, alleen dan ter linkerzijde.

Het vreemde is alleen dat ik denk dat dát niet de bedoeling is van de gerespecteerde columnist.

De groeten van Ben
  vrijdag 1 november 2002 @ 18:58:42 #119
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6574993
quote:
[..]

Dat is de rest van de kiezers ook en over de politici zullen we het dan maar helemaal niet gaan hebben.
quote:

[..]

Dus?

PvdA heeft er ook een zooi van gemaakt en wel langer dan 6 maanden LPF, die mensen die daarop hebben gestemd mogen dan ook niet meer stemmen nu.
Dat GL en SP het land gaan verkloten kan ik je nu ook al voorspellen.

Neem al die linkse mensen dan alvast ook maar hun stemrecht af.

Tsja .....
pi_6575586
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 18:58 schreef ghettoman het volgende:

[..]

Dat is de rest van de kiezers ook en over de politici zullen we het dan maar helemaal niet gaan hebben.
[..]

Dus?

PvdA heeft er ook een zooi van gemaakt en wel langer dan 6 maanden LPF, die mensen die daarop hebben gestemd mogen dan ook niet meer stemmen nu.
Dat GL en SP het land gaan verkloten kan ik je nu ook al voorspellen.

Neem al die linkse mensen dan alvast ook maar hun stemrecht af.

Is dit een poging de essentie van de column te bevestigen?
pi_6575638
Von der Dunk heeft dus eigenlijk een proefballoon opgelaten?
pi_6575739
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 19:35 schreef Strolie75 het volgende:
Von der Dunk heeft dus eigenlijk een proefballoon opgelaten?
Nee, een column geschreven.
pi_6575751
Al die LPF stemmers met hun morelen, de maatschappelijke normen en waarden gaan verloren en weet ik nog wat meer... DAT zijn de mensen die jou met 150 op de snelweg passeren, DAT zijn de mensen die het vuil 3 dagen voor het vuil word opgehaald op de stoep zetten.

En DAT zijn de mensen die stemmen verwerven over lijken, om er vervolgens een pijnhoop van te maken.

Inderdaad geweldig column.

Een beter "miljeu" begint bij jezelf.

pi_6576242
Het is dan de taak van de andere 'serieuze partijen' om te laten zien dat het wijzer is om op hen te stemmen, dan op een 'domme' partij als de LPF..

"de kiezer krijgt altijd gelijk, maar dat wil niet zeggen dat hij het heeft", wat een enorm domme opmerking! Net alsof er één gelijk bestaat!

En BTW, Henk Bres is kewl!

pi_6576278
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 19:41 schreef Aneurism het volgende:
DAT zijn de mensen die jou met 150 op de snelweg passeren, DAT zijn de mensen die het vuil 3 dagen voor het vuil word opgehaald op de stoep zetten.
Heus? Bron?
De groeten van Ben
pi_6584084
quote:

Het gros van de LPF-stemmers is klaarblijkelijk gewoon te dom om een afgewogen stem uit te brengen. Laat ze lekker thuisblijven of verder zeuren aan de toog en op verjaardagspartijtjes.

Heerlijk om eindelijk eens iemand uit te zien komen voor zijn zeer ondemocratische houding. Jammergenoeg gebruik je het als vergoeilijking om een minderheid over íedereen te laten beslissen. Hoe valt dit te verdedigen?

Toch krijg je wat mij betreft je zin. Ik zal als domme LPF-stemmer thuisblijven. Het cynisme zal zegevieren. Interpreteer het als onverschilligheid. En wees er vooral blij mee.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_6584099
quote:

We lopen hopeloos achter, Kaalhei. De inhoud is reeds veranderd. Discriminatie is het maken van onderscheid op basis van kenmerken die niet relevant zijn.
pi_6584148
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 19:41 schreef Aneurism het volgende:
Al die LPF stemmers
Al die?
quote:
DAT zijn de mensen die jou met 150 op de snelweg passeren
Ik heb geen auto.
quote:
DAT zijn de mensen die het vuil 3 dagen voor het vuil word opgehaald op de stoep zetten.
Ik zet mijn vuil op de ochtend zelf pas langs de weg, en betaal overigens afvalstoffenheffing voor 3 personen terwijl ons huishouden uit 2 personen bestaat.
quote:
En DAT zijn de mensen die stemmen verwerven over lijken, om er vervolgens een pijnhoop van te maken.
Heb je het nog over de LPF-stemmers?
quote:
Inderdaad geweldig column.
Wat geeft jou meer recht dan mij om over allen te beslissen?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 november 2002 @ 13:11:27 #129
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6584951
Heeft 'het volk' (de kiezer) ook gelijk als over 10 jaar de Islamitische Volkspartij zo'n 26 zetels haalt?

Is het een signaal dat de politiek serieus moet gaan nemen en allemaal gaan roepen dat de Burka niet eens zo'n slecht is idee is. Wat een waanzin.

(En gelijk krijgen en gelijk hebben is werkelijk iets verschillends of draaide de zon plots om de aarde toen Gallilei Gallieo Paus Pius alsnog gelijk gaf?)

pi_6585160
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 13:11 schreef Doc het volgende:
Heeft 'het volk' (de kiezer) ook gelijk als over 10 jaar de Islamitische Volkspartij zo'n 26 zetels haalt?

Is het een signaal dat de politiek serieus moet gaan nemen en allemaal gaan roepen dat de Burka niet eens zo'n slecht is idee is. Wat een waanzin.

(En gelijk krijgen en gelijk hebben is werkelijk iets verschillends of draaide de zon plots om de aarde toen Gallilei Gallieo Paus Pius alsnog gelijk gaf?)

Of draaide de aarde plots om de zon, toen Johannes Paulus Galilei alsnog gelijk gaf?!

Dit vind ik overigens best een goed voorbeeld.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 2 november 2002 @ 13:43:14 #131
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_6585351
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 13:11 schreef Doc het volgende:

Volgens mij draait een samenleving nog altijd rond de dominante cultuur. Als die op een bepaald moment bestaat uit het islam geloof (zoals voorheen christendom), dan zal de maatschappij er niet over zeuren. Omdat het de meerderheid is. Maar we leven in een land waar, in vergelijking met het buitenland, nogal een breed 'kleurenpalet' bestaat in de politiek. Er zullen dus altijd partijen moeten samenwerken.
pi_6585561
quote:
[..]

Eenzelfde BEWERING zou ik kunnen doen voor het gros van de SP stemmers.
Ik ken ze niet allemaal, ik ben niet op alle patijvergaderingen geweest. Ik ken niet alle beweegredenen van zowel SP als LPF stemmers. Een dergelijke bewering dan loslaten alsof jij die wijsheid in pacht hebt komt op mij bijzonder dom over.

Ieder kent eigen redenen om op een bepaalde partij te stemmen. De ene weegt ideologische argumenten zwaarder dan persoonlijke argumenten, een ander stemt op een charismatische persoon, een ander stemt per definitie tegen de gevestigde orde en weer een ander probeert via de partijen die aan de macht zijn van binnenuit wat te hervormen.

Wij leven gelukkig in een vrij land. Iemand even afkammen werkt volgens mij averechts als je een beroep wilt doen op zijn of haar gezonde verstand.

Ik stem tegen bevoogding

salva cum reverentia
  zondag 3 november 2002 @ 01:34:42 #133
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6595260
quote:
Op vrijdag 1 november 2002 19:32 schreef k_man het volgende:

[..]

Is dit een poging de essentie van de column te bevestigen?

Alleen geldt die niet alleen voor de LPF-stemmers.
Tsja .....
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 november 2002 @ 15:03:57 #134
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6599719
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 13:43 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Volgens mij draait een samenleving nog altijd rond de dominante cultuur. Als die op een bepaald moment bestaat uit het islam geloof (zoals voorheen christendom), dan zal de maatschappij er niet over zeuren. Omdat het de meerderheid is. Maar we leven in een land waar, in vergelijking met het buitenland, nogal een breed 'kleurenpalet' bestaat in de politiek. Er zullen dus altijd partijen moeten samenwerken.

De LPF/Pim-had ook zeker geen meerderheid, toch wordt er nu gedaan alsof DAT de mening van de Nederlandse burger is.

Maar ALS in de Islam onder de burgers de dominate cultuur wordt en de Islamitische Voljkspartij meer dan 50% van de stemmen behaald heeft 'het volk' in mijn ogen NOG STEEDS niet gelijk in het verplicht stellen van de Burka. Mij gaat het er om dat 'het volk' niet per definitie gelijk heeft, ook al krijgt-ie het gelijk wel in een democratie.

pi_6600196
quote:

Mjah, dan wordt het land geregeerd op hun niveau, om et maar ff neerbuigend te zeggen, en daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_6618782
quote:
Op zondag 3 november 2002 15:40 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Mjah, dan wordt het land geregeerd op hun niveau, om et maar ff neerbuigend te zeggen, en daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.

Stuur je een kaartje?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6621965
quote:
Op donderdag 31 oktober 2002 14:16 schreef habermas het volgende:

[..]

Juist ja, kop in het zand steken dus. Reeele problemen negeren. De linkse 'politiek' van de afgelopen 8 jaar in een notedop. Je denkt toch niet dat omdat de LPF aan ruziende ego's ten onder is gegaan, de problemen opgelost zijn?

Ik was voor 6 mei van plan om Fortuyn te stemmen, omdat hij problemen aan de kaak stelde die de politiek niet wilde erkennen. En dan moet ik een paar dagen voor de verkiezingen toch maar weer op één van die partijen stemmen, en doen alsof er niets aan de hand is? Omdat één of andere linkse mongool hem overhoop knalt?

Met Fortuyn was het ook fout gegaan, misschien zelfs nog wel eerder. En we kunnen het oude verhaaltje wel weer van stal halen, problemen aan de kaak stellen is iets anders dan ze op lossen. Feit blijft dat heel veel LPF stemmers keihard op hun bek zijn gegaan. En of dat naieviteit is of een gebrek aan intelligentie/kennis dat laat ik in het midden.
  maandag 4 november 2002 @ 18:06:57 #138
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_6621983
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:04 schreef dazzle123 het volgende:
Feit blijft dat heel veel LPF stemmers keihard op hun bek zijn gegaan.
Hoezo dan..??
pi_6621999
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:04 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Met Fortuyn was het ook fout gegaan, misschien zelfs nog wel eerder. En we kunnen het oude verhaaltje wel weer van stal halen, problemen aan de kaak stellen is iets anders dan ze op lossen. Feit blijft dat heel veel LPF stemmers keihard op hun bek zijn gegaan. En of dat naieviteit is of een gebrek aan intelligentie/kennis dat laat ik in het midden.

Zo lust ik er nog wel eentje. Zeiken op de LPF en af en toe iets roepen in de trant van 'populisme' is heel wat anders dan een zinnige bijdrage leveren.
[url=http://www.schandknaapje.nl]Farzin[/url]
pi_6622044
Ik vind dat deze foto wel goed bij dit topic past...

Het is mijn goed recht om te stemmen op wie ik wil.
Al stem ik op een partij om de meest achterlijke reden, dan mag dat. Dat heet namelijk ook democratie.

pi_6622062
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 11:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heerlijk om eindelijk eens iemand uit te zien komen voor zijn zeer ondemocratische houding. Jammergenoeg gebruik je het als vergoeilijking om een minderheid over íedereen te laten beslissen. Hoe valt dit te verdedigen?

Toch krijg je wat mij betreft je zin. Ik zal als domme LPF-stemmer thuisblijven. Het cynisme zal zegevieren. Interpreteer het als onverschilligheid. En wees er vooral blij mee.

Het heeft niks met anti democratisch te maken. De man legt gewoon heel duidelijk bloot dat democratie een grote keerzijde heeft. De meeste mensen in een samenleving hebben gewoon niet de kennis/intelligentie om de juiste beslissingen te nemen.

En dat "het volk" meestal geen gelijk heeft dat is al duizenden keren aangetoond. Hitler is gekozen, Lenin genoot grote steun onder de bevolking, de islamitische revolutie in Iran heeft plaats gevonden dankzij de bevolking etc etc. Mensen zijn nou eenmaal snel geneigd om achter charismatische leiders aan te lopen die mooie boodschappen verkondigen. Na 2000 jaar zijn er nog steeds idioten die achter Jezus Christus aan lopen. Dat zegt allemaal genoeg dacht ik zo.

maandag 4 november 2002 @ 18:12:34 #142
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6622066
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:11 schreef Refragmental het volgende:
Het is mijn goed recht om te stemmen op wie ik wil.
Al stem ik op een partij om de meest achterlijke reden, dan mag dat. Dat heet namelijk ook democratie.
En er zijn dus zat mensen die daar gewoon tegen zijn. Zeggen dat de democratie moet blijven omdat het democratie is, is natuurlijk gewoon bullshit.
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_6622071
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:06 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Hoezo dan..??

Dat hoef ik je toch niet uit te leggen of wel?
  maandag 4 november 2002 @ 18:13:32 #144
16625 robh
pi_6622080
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:12 schreef dazzle123 het volgende:

Het heeft niks met anti democratisch te maken. De man legt gewoon heel duidelijk bloot dat democratie een grote keerzijde heeft. De meeste mensen in een samenleving hebben gewoon niet de kennis/intelligentie om de juiste beslissingen te nemen.

En dat "het volk" meestal geen gelijk heeft dat is al duizenden keren aangetoond. Hitler is gekozen, Lenin genoot grote steun onder de bevolking, de islamitische revolutie in Iran heeft plaats gevonden dankzij de bevolking etc etc. Mensen zijn nou eenmaal snel geneigd om achter charismatische leiders aan te lopen die mooie boodschappen verkondigen. Na 2000 jaar zijn er nog steeds idioten die achter Jezus Christus aan lopen. Dat zegt allemaal genoeg dacht ik zo.

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6622100
quote:

[..]

Wat jij in feite bedoeld is gewoon dat we toe moeten naar een communistische heilstaat. En staat waarin slechts partijtjes zullen zijn als NCPN, PPR, GL en de SP.
Een leider kiezen hoeft niet, het volk bestaat immers toch maar uit domme boeren. We wijzen zelf wel iemand aan.
Een 2e-kamer kiezen hoeft dan eigenlijk ook niet. Het volk is immers toch dom (jouw woorden: Iedereen die niet links stemt is dom).
Ik vind je een eng mannetje. Je lijkt meer op Hitler, dan de meest extreme LPF-ers op hem lijken.
pi_6622108
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:08 schreef BugsySiegel het volgende:

[..]

Zo lust ik er nog wel eentje. Zeiken op de LPF en af en toe iets roepen in de trant van 'populisme' is heel wat anders dan een zinnige bijdrage leveren.

Over wie heb je het nou? Volgens mij zijn er gewoon veel mensen geweest die voor de verkiezingen hebben geroepen dat het met Fortuyn en de LPF niks zou worden. En daar waren inhoudelijke argumenten bij waarom het gedachtengoed van Fortuyn niet deugde en argumenten waarom een protestpartij nooit gaat werken. En met name bij dat laatste hebben die mensen gelijk gekregen. Alleen blijft dat voor LPF stemmers altijd heel moeilijk om toe te geven.
  maandag 4 november 2002 @ 18:17:30 #147
16625 robh
pi_6622131
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:15 schreef BugsySiegel het volgende:

Ik vind je een eng mannetje. Je lijkt meer op Hitler, dan de meest extreme LPF-ers op hem lijken.

En jij hebt het wiel ook niet uitgevonden, maar daarom hoef je niet iemand met hitler te gaan vergelijken.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6622187
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:16 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Over wie heb je het nou? Volgens mij zijn er gewoon veel mensen geweest die voor de verkiezingen hebben geroepen dat het met Fortuyn en de LPF niks zou worden. En daar waren inhoudelijke argumenten bij waarom het gedachtengoed van Fortuyn niet deugde en argumenten waarom een protestpartij nooit gaat werken. En met name bij dat laatste hebben die mensen gelijk gekregen. Alleen blijft dat voor LPF stemmers altijd heel moeilijk om toe te geven.

Is het fout gelopen op het gedachtengoed? Volgens mij niet. Het is fout gegaan doordat enkele mensen totaal niet door één deur konden met elkaar, en elkaar op elke gelegenheid probeerden te pakken.
Ben geen LPF-stemmer, maar wel zo realistisch om de werkelijkheid in te zien, en me er niet van af te maken door mijn hoofd in het zand te steken en te roepen dat het gedachtengoed van PF totale onzin was.
pi_6622196
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:15 schreef BugsySiegel het volgende:

[..]

Wat jij in feite bedoeld is gewoon dat we toe moeten naar een communistische heilstaat. En staat waarin slechts partijtjes zullen zijn als NCPN, PPR, GL en de SP.
Een leider kiezen hoeft niet, het volk bestaat immers toch maar uit domme boeren. We wijzen zelf wel iemand aan.
Een 2e-kamer kiezen hoeft dan eigenlijk ook niet. Het volk is immers toch dom (jouw woorden: Iedereen die niet links stemt is dom).

Het leuke van LPF stemmers is dat ze altijd klagen over demoniseren, nou lees het stukje hierboven en je ziet een klassiek voorbeeld van demonisering.

Verder roep ik niet dat democratie afgeschaft moet worden en al helemaal niet dat links het enige juiste zou zijn. Sterker nog ik haal nog voorbeelden aan van linkse politieke stromingen waarbij het ook goed fout ging. Het enige wat ik zeg is dat democratie ook nadelen heeft. En dat heeft niks met links of rechts te maken.

pi_6622204
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:12 schreef Kennyman het volgende:

[..]

En er zijn dus zat mensen die daar gewoon tegen zijn. Zeggen dat de democratie moet blijven omdat het democratie is, is natuurlijk gewoon bullshit.

Ik ben er ook tegen, maar het valt op geen enkele manier goed te praten.

Zijn zat mensen die al jaren op hetzelfde stemmen zonder ook maar eigenlijk erbij na te denken. *kuch* pvda *kuch*.
Heh, als iedereen ECHT lang na zou denken over hun stem dan zag de 2de kamer er TOTAAL anders uit. Dan hadden we waarschijnlijk niet eens de partijen die we nu hebben, want die zouden dan nog allemaal met elkaar nog geen 2 zetels halen.

pi_6622223
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:20 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Het leuke van LPF stemmers is dat ze altijd klagen over demoniseren, nou lees het stukje hierboven en je ziet een klassiek voorbeeld van demonisering.

Verder roep ik niet dat democratie afgeschaft moet worden en al helemaal niet dat links het enige juiste zou zijn. Sterker nog ik haal nog voorbeelden aan van linkse politieke stromingen waarbij het ook goed fout ging. Het enige wat ik zeg is dat democratie ook nadelen heeft. En dat heeft niks met links of rechts te maken.

Dat de democratie nadelen heeft was al bekend sinds de invoering daarvan.
Geen enkele methode is nadeel-vrij, maar de democratie benadert de meest eerlijke methode.
pi_6622238
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:20 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft democratie zijn nadelen, maar non-democratie betekent dat het volk helemaal geen inspraak meer heeft. Dat lijkt me niet echt de bedoeling. Voorbeelden genoeg waaruit blijkt dat het dan helemaal fout gaat.
pi_6622242
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:20 schreef BugsySiegel het volgende:

[..]

Is het fout gelopen op het gedachtengoed? Volgens mij niet. Het is fout gegaan doordat enkele mensen totaal niet door één deur konden met elkaar, en elkaar op elke gelegenheid probeerden te pakken.
Ben geen LPF-stemmer, maar wel zo realistisch om de werkelijkheid in te zien, en me er niet van af te maken door mijn hoofd in het zand te steken en te roepen dat het gedachtengoed van PF totale onzin was.

Als je goed had gelezen dat zei ik ook dat met name op dat laatste punt het fout is gelopen. En ook dat hadden veel mensen voorspeld. Maar ook op het gedachtengoed was nog wel wat aan te merken. Wat ook te merken is aan het feit dat vrijwel niks van Pim zijn geweldige ideeen is terug te vinden in het regeerakkoord. .
pi_6622298
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:23 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Als je goed had gelezen dat zei ik ook dat met name op dat laatste punt het fout is gelopen. En ook dat hadden veel mensen voorspeld. Maar ook op het gedachtengoed was nog wel wat aan te merken. Wat ook te merken is aan het feit dat vrijwel niks van Pim zijn geweldige ideeen is terug te vinden in het regeerakkoord. .

Op elk partijprogramma of gedachtengoed is wel wat aan te merken. Daarom is het maar goed dat we hier een democratie hebben en geen eenpartijstelsel.
Het gedachtengoed van de SP is ook genoeg op aan te merken, evenals op het gedachtengoed van de SGP, D'66, etc....
  maandag 4 november 2002 @ 18:30:11 #155
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6622380
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:21 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Ik ben er ook tegen, maar het valt op geen enkele manier goed te praten.

Bedoel je niet want ipv maar?
  maandag 4 november 2002 @ 18:30:57 #156
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6622404
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:23 schreef BugsySiegel het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft democratie zijn nadelen, maar non-democratie betekent dat het volk helemaal geen inspraak meer heeft. Dat lijkt me niet echt de bedoeling. Voorbeelden genoeg waaruit blijkt dat het dan helemaal fout gaat.

Je hoeft toch niet helemaal of tegen of voor te zijn? Kan toch ook dmv een stembewijs ofzo, dat je krijgt na een soort tentamen-achtig iets.
pi_6622445
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:30 schreef Kennyman het volgende:

[..]

Je hoeft toch niet helemaal of tegen of voor te zijn? Kan toch ook dmv een stembewijs ofzo, dat je krijgt na een soort tentamen-achtig iets.

Vraag me af of dat haalbaar is. In feite deel je mensen dan in twee klassen op. Klasse 1: De 'slimme' mensen, zij mogen stemmen. Klasse 2: De 'domme' mensen, gebleken is dat ze te dom zijn en ze mogen niet stemmen.
Wat voor tentamen had je in gedachten? Elk voorstel is het overwegen waard, maar een tentamen lijkt me onhaalbaar. Zeker als je moet bekijken wie de vragen verzint. Dat moet een objectief persoon zijn in ieder geval.
pi_6622540
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:30 schreef Kennyman het volgende:

[..]

Bedoel je niet want ipv maar?

Nee, zin was niet echt helemaal goed leesbaar.

Beter was...

Ik ben er ook tegen (stomme mensen die gewoon wat stemmen), maar het valt op geen enkele manier goed te praten om de "minder slimme" mensen hun stem af te pakken.

Hoop dat het nu wat duidelijker is

maandag 4 november 2002 @ 18:42:24 #159
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6622628
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:38 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Nee, zin was niet echt helemaal goed leesbaar.

Beter was...

Ik ben er ook tegen (stomme mensen die gewoon wat stemmen), maar het valt op geen enkele manier goed te praten om de "minder slimme" mensen hun stem af te pakken.

Waarom valt dat niet goed te praten? Een test is toch heel eerlijk? Mogen ze van mij best eens in de drie maanden doen ofzo hoor, niet een keer voor het hele leven en dan pass or fail.
  maandag 4 november 2002 @ 18:46:07 #160
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6622705
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:32 schreef BugsySiegel het volgende:

[..]

Vraag me af of dat haalbaar is. In feite deel je mensen dan in twee klassen op. Klasse 1: De 'slimme' mensen, zij mogen stemmen. Klasse 2: De 'domme' mensen, gebleken is dat ze te dom zijn en ze mogen niet stemmen.
Wat voor tentamen had je in gedachten? Elk voorstel is het overwegen waard, maar een tentamen lijkt me onhaalbaar. Zeker als je moet bekijken wie de vragen verzint. Dat moet een objectief persoon zijn in ieder geval.

We hebben tig universiteiten hier. Stel een zooitje onderwijskundigen samen met wat specialisten enzo. De praktische uitvoering lijkt me goed te doen. Het niveau hoeft ook niet extreem hoog te zijn, maar gewoon om zoiets als dit te vermijden. Een uitspraak van mijn 15-jarige broertje:
Communisme is best wel goed, want als de overheid alle winst afpakt kunnen ze het dan besteden aan nuttige doelen.
Het getuigt van 0% realiteitszin, nauwelijks een onderbouwing, gewoon te simpel gedacht. Nu zal hij het wel leren, hij doet VWO, maar er zullen zat mensen zijn die ook zo denken en die wel mogen stemmen. Ik vind dat domweg niet kunnen, omdat hun mening NIET KLOPT. Wat zij in gedachten hebben is niet conform de werkelijkheid en dat wil ik proberen uit te bannen. Ik wil geen meningen verbannen, maar gewoon proberen de dommen eruit te halen. Het zooitje dat na de test stug door blijft geloven is hopelijk verwaarloosbaar.
  dinsdag 5 november 2002 @ 10:27:53 #161
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_6632091
quote:
Dat hoef ik je toch niet uit te leggen of wel?
jawel. want wat kan je er als stemgerechtigde aan doen dat de partijmijnheren niet doen wat ze beloven..??

Juist, in hetr vervolg niet meer op ze stemmen. Maar goed jij denkt de wijsheid in pacht te hebben.

dinsdag 5 november 2002 @ 15:03:01 #162
15717 Festen
or is just me?
pi_6637151
quote:
En helaas hebben ook weinigen het talent om verstandige bijdrages op Fok te plaatsen, maar toch blijft iedereen hier welkom (binnen de grenzen van het fatsoen). Vreemd hè?

Laten we dan trouwens wel consequent zijn: domme mensen die in het verleden links van de PvdA hebben gestemd, kunnen ook beter thuisblijven, en een jaartje boete doen in een verlaten Goelagkamp. Waarbij voormalig maoïsten van de SP ook in de kolenmijnen van China aan de slag kunnen.
Tijdens de Koude Oorlog waren ze te blind en te doof om de dagelijkse praktijken in communistische heilstaten te zien en te veroordelen, en na de val van het ijzeren gordijn wordt dat hoofdstuk vakkundig doodgezwegen (op enkelingen na, zoals Gijs Schreuders). Het geschreeuw over de LPF klinkt dan wel erg hypocriet: hoe "fout" waren Nederlanders tijdens de Koude Oorlog, welke consequenties zijn daaruit getrokken?

quote:
En dat "het volk" meestal geen gelijk heeft dat is al duizenden keren aangetoond. Hitler is gekozen,
maar kreeg nooit een meerderheid in stemmen.
quote:
Lenin genoot grote steun onder de bevolking,
Dankzij leugens en propaganda. Daarnaast had Lenin vanaf het begin de Cheka nodig om die "steun" veilig te stellen. Objectief geïnformeerde burgers weten veel meer dan jij en ik, en alle Centrale Committees bij elkaar.
quote:
de islamitische revolutie in Iran heeft plaats gevonden dankzij de bevolking etc etc.
De Sjah vormde inderdaad een corrupt regime. Revoluties kunnen goed uitpakken (Oost-Europa na de val van de muur) of slecht (Iran, Afghanistan onder Taliban).

Maar goed, de laag-opgeleide autochtonen in achterstandswijken moeten hun mond houden, dat is de moraal van het verhaal. Met hetzelfde enthousiasme waarmee iedere Marokkaanse analfabeet of Antilliaanse werkloze in Nederland werd gepresenteerd als een verrijking voor de samenleving, wordt neergekeken op de achtergestelde autochtoon. Waarbij het stemrecht nu alweer tot gunst wordt verheven.

Als we nou iedere mening gewoon serieus zouden nemen, zou het al een goed democratisch begin zijn.

dinsdag 5 november 2002 @ 15:06:00 #163
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_6637211
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:03 schreef Festen het volgende:
Als we nou iedere mening gewoon serieus zouden nemen, zou het al een goed democratisch begin zijn.
exact!

En ik denk dat iedereen die er hier op FOK! voor pleit om stemrecht enkel aan bepaalde groepen toe te wijzen, van zich zelf vind dat zij WEL mogen stemmen.
Arogantie van de bovenste plank

dinsdag 5 november 2002 @ 15:21:08 #164
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6637525
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:03 schreef Festen het volgende:
Een goed geinformeerde burger kan een goed overwogen stem uitbrengen. Maar wat als ze niet goed geinformeerd zijn? Dan gaat je verhaaltje niet op.

Ik denk dat als mensen werkelijk goed geinformeerd zouden zijn, protestpartijtjes veel minder stemmen zouden krijgen.

dinsdag 5 november 2002 @ 15:21:51 #165
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6637551
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:06 schreef Frenkie het volgende:

[..]

exact!

En ik denk dat iedereen die er hier op FOK! voor pleit om stemrecht enkel aan bepaalde groepen toe te wijzen, van zich zelf vind dat zij WEL mogen stemmen.
Arogantie van de bovenste plank

Nee hoor. Ik ben ook Nederlands burger dus ik moet die test ook maken.
pi_6637564
Kankeraars .
Wittgenstein
  dinsdag 5 november 2002 @ 15:24:49 #167
15717 Festen
or is just me?
pi_6637608
quote:
Op maandag 4 november 2002 18:46 schreef Kennyman het volgende:

[..]

We hebben tig universiteiten hier. Stel een zooitje onderwijskundigen samen met wat specialisten enzo. De praktische uitvoering lijkt me goed te doen. Het niveau hoeft ook niet extreem hoog te zijn, maar gewoon om zoiets als dit te vermijden. Een uitspraak van mijn 15-jarige broertje:
Communisme is best wel goed, want als de overheid alle winst afpakt kunnen ze het dan besteden aan nuttige doelen.
Het getuigt van 0% realiteitszin, nauwelijks een onderbouwing, gewoon te simpel gedacht. Nu zal hij het wel leren, hij doet VWO, maar er zullen zat mensen zijn die ook zo denken en die wel mogen stemmen. Ik vind dat domweg niet kunnen, omdat hun mening NIET KLOPT. Wat zij in gedachten hebben is niet conform de werkelijkheid en dat wil ik proberen uit te bannen. Ik wil geen meningen verbannen, maar gewoon proberen de dommen eruit te halen. Het zooitje dat na de test stug door blijft geloven is hopelijk verwaarloosbaar.

Je broertje bewijst gewoon dat de leeftijdsgrens voor stemmen niet voor niets 18 jaar is.

Jij vindt zijn mening niet kloppen, dat zegt niet over de absolute juistheid. MIljoenen volwassenen met goede opleidingen (dat was socialistische landen wel goed geregeld) liepen achter rode vaandels aan.

Bovendien wordt Groenlinks erg benadeeld als de test in het Nederlands wordt gehouden. Of is juist een staatsexamen Nederlands een goede drempel?

pi_6637618
quote:
Na 2000 jaar zijn er nog steeds idioten die achter Jezus Christus aan lopen.
Of Mohammed, nog erger.
  dinsdag 5 november 2002 @ 15:35:31 #169
15717 Festen
or is just me?
pi_6637872
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:21 schreef Kennyman het volgende:
Een goed geinformeerde burger kan een goed overwogen stem uitbrengen. Maar wat als ze niet goed geinformeerd zijn? Dan gaat je verhaaltje niet op.

Ik denk dat als mensen werkelijk goed geinformeerd zouden zijn, protestpartijtjes veel minder stemmen zouden krijgen.

Nieuws blijft uiteindelijk altijd een selectie uit een grote berg feiten, dus de hele waarheid krijgen jij en ik ook niet te zien. Zijn we daarom slecht geïnformeerd? Een rapport over sterfgevallen op wachtlijsten bijv. werd door minister Borst ook handig over de verkiezingen getild. Terwijl Fortuyn werd tegelijkertijd weggehoond om zijn claim dat er mensen op wachtlijsten stierven.

Maar misschien had de LPF inderdaad minder stemmen gekregen als Job Frieszo niet met het partijprogramma van de CD had gewapperd. Hopelijk zorgt het journaille de volgende keer voor wat objectievere informatie.

dinsdag 5 november 2002 @ 15:36:29 #170
15717 Festen
or is just me?
pi_6637895
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:21 schreef Kennyman het volgende:
Nee hoor. Ik ben ook Nederlands burger dus ik moet die test ook maken.
En als je dan zakt, mag je dan een herexamen aanvragen?
  dinsdag 5 november 2002 @ 15:56:51 #171
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6638390
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:36 schreef Festen het volgende:

[..]

En als je dan zakt, mag je dan een herexamen aanvragen?

Ja hoor, net als iedereen?

Maar, zeg maar, niet iedere week. Men moet niet gaan lopen gokken op de antwoorden (daarom ook GEEN multiplegok).

quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:35 schreef Festen het volgende:

[..]

Nieuws blijft uiteindelijk altijd een selectie uit een grote berg feiten, dus de hele waarheid krijgen jij en ik ook niet te zien. Zijn we daarom slecht geïnformeerd? Een rapport over sterfgevallen op wachtlijsten bijv. werd door minister Borst ook handig over de verkiezingen getild. Terwijl Fortuyn werd tegelijkertijd weggehoond om zijn claim dat er mensen op wachtlijsten stierven.

Maar misschien had de LPF inderdaad minder stemmen gekregen als Job Frieszo niet met het partijprogramma van de CD had gewapperd. Hopelijk zorgt het journaille de volgende keer voor wat objectievere informatie.

Ja, maar wij kijken het nieuws en actualiteitenprogramma's. Daarnaast weten we gewoon wat algemene dingen. Maar er zullen zat mensen zijn die gewoon nauwelijks nieuws kijken of de belangrijke dingen ervan niet oppikken. Maar heb jij in het nieuws ooit eens uitgelegd gezien wat er gebeurt wanneer men alle bedrijven zouden worden genationaliseerd? Nee. Dus mensen gaan daar zelf over nadenken en soms te simpel. Ik wil de simpelheid uit de mensen halen.

Overigens, dat zwaaien met het partijprogramma met het CD vind ik ook een mooi voorbeeld van simpelheid die eruit gehaald moet worden. Wat is er mis mee met een test?

dinsdag 5 november 2002 @ 16:00:56 #172
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6638481
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:24 schreef Festen het volgende:

[..]

Je broertje bewijst gewoon dat de leeftijdsgrens voor stemmen niet voor niets 18 jaar is.

Jij vindt zijn mening niet kloppen, dat zegt niet over de absolute juistheid.

En dat is dus niet waar. Dit voorbeeld is gewoon een voorbeeld waarin duidelijk is dat de mening stoelt op onjuiste feiten. Hetzelfde als iemand zegt dat we volgens de rechten van de mens homo's af zouden moeten schieten omdat dat in die rechten zou staan. Het staat er niet en is zijn mening dus incorrect, daar die mening stoelt op die aanname. Hij mag die mening wel hebben, maar ik wil voorkomen dat mensen meningen gaan vormen op verkeerde gronden.
quote:
MIljoenen volwassenen met goede opleidingen (dat was socialistische landen wel goed geregeld) liepen achter rode vaandels aan.
So be it. Maar dat wil niet zeggen dat een test niet kan verhelpen dat het nog een keer gebeurt, alleen dan met het niet opgeleide volk. Want daar genoten communisten ook mooi veel aanzien. En nog veel meer dan bij de opgeleiden.
quote:
Bovendien wordt Groenlinks erg benadeeld als de test in het Nederlands wordt gehouden. Of is juist een staatsexamen Nederlands een goede drempel?
Hele mooie drempel.
  dinsdag 5 november 2002 @ 18:00:06 #173
15717 Festen
or is just me?
pi_6640956
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 15:56 schreef Kennyman het volgende:
Ja, maar wij kijken het nieuws en actualiteitenprogramma's. Daarnaast weten we gewoon wat algemene dingen. Maar er zullen zat mensen zijn die gewoon nauwelijks nieuws kijken of de belangrijke dingen ervan niet oppikken.
Ik heb in m'n leven net iets te veel belezen intellectuelen politieke misdaden horen verdedigen, om algemene ontwikkeling als goede indicatie te vertrouwen. Kijk naar de jaren 70: grote denkers als Mulisch, Etty en Sartre liepen blind achter het communisme aan, zelfs de Grote Sprong Voorwaarts in China was geweldig. Terwijl de krant van het "gewone" volk, de Telegraaf, deed aan gezonde anti-propaganda. De Telegraaf is niet mijn lijfblad, maar wie heeft er achteraf gezien meer gelijk?

Het probleem is dat wat we nu als politieke intelligentie zien, over een paar decennia misschien erg dom en naïef is.
Omgekeerd kunnen stemmers/politici ondanks hun vermeende "simpelheid" veel dichter bij het gelijk zitten. In Nederland lijkt het zeer intelligent als een politicus beweert dat een probleem zo complex zijn, en dus niet op te lossen. Volgens mij eerder een teken van zwakte (en gebrek aan intelligentie).

quote:
Maar heb jij in het nieuws ooit eens uitgelegd gezien wat er gebeurt wanneer men alle bedrijven zouden worden genationaliseerd? Nee. Dus mensen gaan daar zelf over nadenken en soms te simpel. Ik wil de simpelheid uit de mensen halen.
Educate the masses, of zoiets? In tegenstelling tot IQ, is politieke intelligentie niet meetbaar. En politieke intelligentie niet aan te leren als een rekensommetje.
  dinsdag 5 november 2002 @ 18:10:37 #174
15717 Festen
or is just me?
pi_6641088
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 16:00 schreef Kennyman het volgende:
Hij mag die mening wel hebben,
...maar niet uiten, door bijvoorbeeld te stemmen? Voor een liberaal verkondig je hier wel een wel erg ondemocratische opvatting.
quote:
So be it. Maar dat wil niet zeggen dat een test niet kan verhelpen dat het nog een keer gebeurt, alleen dan met het niet opgeleide volk.
Omkering van bewijslast: zolang niet is bewezen dat zo'n test niet werkt, moeten we hem maar toepassen. Afgezien van alle praktische problemen (miljoenen mensen zouden op examen moeten), kunnen we de politieke problemen wel beter en makkelijker oplossen.
quote:
Hele mooie drempel.
Maar aangezien jij of ik niet de Grote Roerganger zijn, zal de hele Tweede Kamer erover eens moeten zijn. En bepaalde partijen zullen er zeker niet mee instemmen.
  dinsdag 5 november 2002 @ 18:11:49 #175
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_6641110
wat wil je eigenlijk testen bij zo'n politieke test? Feitenkennis, intelligentie, beargumentatie of abstract denkvermogen? Het kan allemaal. Maar met enkel feitenkennis heb je nog niet het inzicht in het geheel, en met enkel intelligentie red je het ook niet.
Nee hoor dat testen dat werkt niet. En komt er gelukkig niet.
Trends in de politieke keuze van kiezers geven juist aan waar speerpunten zouden moeten zijn van de traditionele partijen. Het is bijvoorbeeld schandelijk dat de PvdA niet weet wat er onder zijn "doelgroep" speelt!
  dinsdag 5 november 2002 @ 18:16:16 #176
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6641184
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 18:00 schreef Festen het volgende:

[..]

Ik heb in m'n leven net iets te veel belezen intellectuelen politieke misdaden horen verdedigen, om algemene ontwikkeling als goede indicatie te vertrouwen. Kijk naar de jaren 70: grote denkers als Mulisch, Etty en Sartre liepen blind achter het communisme aan, zelfs de Grote Sprong Voorwaarts in China was geweldig. Terwijl de krant van het "gewone" volk, de Telegraaf, deed aan gezonde anti-propaganda. De Telegraaf is niet mijn lijfblad, maar wie heeft er achteraf gezien meer gelijk?

Het probleem is dat wat we nu als politieke intelligentie zien, over een paar decennia misschien erg dom en naïef is.
Omgekeerd kunnen stemmers/politici ondanks hun vermeende "simpelheid" veel dichter bij het gelijk zitten. In Nederland lijkt het zeer intelligent als een politicus beweert dat een probleem zo complex zijn, en dus niet op te lossen. Volgens mij eerder een teken van zwakte (en gebrek aan intelligentie).

Educate the masses, of zoiets? In tegenstelling tot IQ, is politieke intelligentie niet meetbaar. En politieke intelligentie niet aan te leren als een rekensommetje.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld of moeilijk. Ik wil gewoon mensen verplichten een aantal feitjes en processen te leren.

Jij doet of ik alleen de intellectuelen wil laten stemmen, zo erg hoeft het allemaal niet. Maar gewoon, feiten en processen over onderwerpen als milieu, veiligheid, economie e.d. Niets echt moeilijks, maar om mensen enige achtergrond te geven.

dinsdag 5 november 2002 @ 18:21:05 #177
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6641272
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 18:10 schreef Festen het volgende:

[..]

...maar niet uiten, door bijvoorbeeld te stemmen? Voor een liberaal verkondig je hier wel een wel erg ondemocratische opvatting.

Hangt ervan af hoe je het interpreteert. Want eigen verantwoordelijkheid is ook belangrijk bij liberalen. En democratie op zich is het nemen van verantwoordelijkheid voor de ander. Zijn stem beslist namelijk ook mijn toekomst. Je kan zeggen dat dat niet in het verantwoordelijkheidsdenken past en daar een invulling aangeven. Ik doe dat op deze manier.
quote:
Omkering van bewijslast: zolang niet is bewezen dat zo'n test niet werkt, moeten we hem maar toepassen. Afgezien van alle praktische problemen (miljoenen mensen zouden op examen moeten), kunnen we de politieke problemen wel beter en makkelijker oplossen.
Tja, het is geen concreet plan van me, maar een doorbreking van een taboe. ALs het praktisch niet doen blijkt, so be it. En nee, ik denk dat bepaalde ideeen die in de huidige samenleving aanwezig zijn het oplossen van een hoop problemen in de weg staat. Als bijv iedereen zoals me broertje zou denken, zouden we toch een groot probleem hebben.
quote:
Maar aangezien jij of ik niet de Grote Roerganger zijn, zal de hele Tweede Kamer erover eens moeten zijn. En bepaalde partijen zullen er zeker niet mee instemmen.
Klopt, praktische haalbaarheid is vooral nu 0. Maar ja, in 1850 zal men wel niet gedacht hebben dat uiteindelijk iedereen mocht stemmen. En in 1918 niet dat er uiteindelijk weer mensen zouden zijn met de mening die ik nu heb.
  dinsdag 5 november 2002 @ 18:46:23 #178
15717 Festen
or is just me?
pi_6641798
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 18:16 schreef Kennyman het volgende:
Jij doet of ik alleen de intellectuelen wil laten stemmen, zo erg hoeft het allemaal niet. Maar gewoon, feiten en processen over onderwerpen als milieu, veiligheid, economie e.d. Niets echt moeilijks, maar om mensen enige achtergrond te geven.
Nee, ik wilde alleen maar aangeven dat je op grond van de recente geschiedenis net zo goed alle linkse intellectuelen kan verbieden om te stemmen. Bovendien toont het voorbeeld van Sartre aan dat lezen over feiten niet alles zegt, op papier was het socialisme geweldig.

En als je alleen basiskennis controleert, is die test volledig overbodig. Mensen die zich niet interesseren voor basale politieke issues, zullen uit zichzelf niet gaan stemmen. Het probleem lost zichzelf dus al op. Voor die paar duizend stemmers die geen enkele lijsttrekker bij naam kennen en toch willen stemmen, is een miljoenen kostende test een beetje als het beroemde kanonschot op een mug.

dinsdag 5 november 2002 @ 18:48:44 #179
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6641860
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 18:46 schreef Festen het volgende:
En als je alleen basiskennis controleert, is die test volledig overbodig. Mensen die zich niet interesseren voor basale politieke issues, zullen uit zichzelf niet gaan stemmen. Het probleem lost zichzelf dus al op. Voor die paar duizend stemmers die geen enkele lijsttrekker bij naam kennen en toch willen stemmen, is een miljoenen kostende test een beetje als het beroemde kanonschot op een mug.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de kop van Marijnissen een hoop doet. Ik hoop dat mensen door die test te maken ook aan het nadenken worden gezet en een beetje erdoorheen prikken. Maar ja, het kan idd een kanonschot op een mug zijn, maar zoals ik al eerder zei, het taboe moet doorbroken worden. De kiezer heeft niet altijd gelijk.
  dinsdag 5 november 2002 @ 19:06:12 #180
15717 Festen
or is just me?
pi_6642282
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 18:48 schreef Kennyman het volgende:
De kiezer heeft niet altijd gelijk.
Volgens wie? Jouw bescheiden mening? Het uitgangspunt van de parlementaire democratie is dat de kiezer wèl altijd gelijk heeft, al is het om de volgende keer dezelfde fout niet te maken. Dat jij of ik het er niet mee eens zijn, is een ander verhaal.

Op deze pagina's is al eerder de vergelijking gemaakt met de ontdekking dat de aarde rond de zon draaide sinds Galileï. Maar politiek gaat niet om fysische regels, het gaat om subjectieve inzichten. En dus is het politieke gelijk/ongelijk niet zo makkelijk te bewijzen.

dinsdag 5 november 2002 @ 19:09:44 #181
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_6642361
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 19:06 schreef Festen het volgende:

[..]

Volgens wie? Jouw bescheiden mening? Het uitgangspunt van de parlementaire democratie is dat de kiezer wèl altijd gelijk heeft, al is het om de volgende keer dezelfde fout niet te maken. Dat jij of ik het er niet mee eens zijn, is een ander verhaal.

Op deze pagina's is al eerder de vergelijking gemaakt met de ontdekking dat de aarde rond de zon draaide sinds Galileï. Maar politiek gaat niet om fysische regels, het gaat om subjectieve inzichten. En dus is het politieke gelijk/ongelijk niet zo makkelijk te bewijzen.

Als een kiezer iets wil bereiken, maar direct aanwijsbare middelen waartoe hij die wil bereiken zijn niet toereikend, irrelevant op of een andere manier onjuist, dan heeft desbetreffende kiezer geen gelijk.

Als ik stel dat ik de werkgelegenheid wil verkleinen en ik neem hiertoe als middel het verhogen van de werklozenuitkeringen, ben ik FOUT bezig. Als ik sociaal wil zijn en ik verhoog de werklozenuitkeringen ben ik goed bezig, als je tenminste de term sociaal interpreteert op de manier van de linkse partijen.

woensdag 6 november 2002 @ 12:56:41 #182
15717 Festen
or is just me?
pi_6654499
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 19:09 schreef Kennyman het volgende:
Als een kiezer iets wil bereiken, maar direct aanwijsbare middelen waartoe hij die wil bereiken zijn niet toereikend, irrelevant op of een andere manier onjuist, dan heeft desbetreffende kiezer geen gelijk.

Als ik stel dat ik de werkgelegenheid wil verkleinen en ik neem hiertoe als middel het verhogen van de werklozenuitkeringen, ben ik FOUT bezig. Als ik sociaal wil zijn en ik verhoog de werklozenuitkeringen ben ik goed bezig, als je tenminste de term sociaal interpreteert op de manier van de linkse partijen.

Helaas liggen niet alle voorbeelden zo voor de hand.
Met vragen als

U wilt de kleine criminaliteit verminderen door:
a) de politie en het justitiële apparaat af te schaffen
b) meer geld aan politie en justitie te besteden, en duidelijke doelen voor deze organisaties te definiëren.
c) ik wil juist meer criminaliteit, mijn boterham moet ook belegd worden.

getuigt antwoord a) in ieder geval van de meeste originaliteit. Het aantal mensen dat serieus antwoord a) opschrijft zal verwaarloosbaar zijn.
Dit soort vragen gaat meer over logisch nadenken, en dus het wordt het een verholen IQ test. We kunnen dan meteen beter afspreken dat alleen mensen met een IQ boven de 110 mogen stemmen.

Bij echt politieke vragen is er geen "goed" antwoord:
Ik ben voor een rechtvaardige maatschappij en dus
a) voor het communisme (beetje naïef en dom, maar er zijn nog gelovigen)
b) tegen het communisme

En wat betreft je broertje: die zal over een paar jaar wel wijzer zijn geworden. Niet direct een reden om alle volwassenen in Nederland een stemexamen te laten afleggen.

pi_6662514
Je bent nu al meer aan de praktische kant bezig en dat is iets wat ik dus niet kant en klaar zo heb liggen. Ik denk dat het de moeite is om de mogelijkheden voor zo'n stembewijs te bekijken. Misschien dat ik zelf eens een voorbeeldje maak ofzo, maar iig niet zoals jij hierboven beschrijft. Ik wil open vragen.
  woensdag 6 november 2002 @ 19:32:57 #184
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6662676
De leeftijdsdiscriminatie op het gebied van stemrecht is m.i. ook gewoon een vorm van aristocratie. De motiven ter verdedigen hiervan zullen hetzelfde zijn als aristocratie op het gebied van IQ. Het enige voordeel van leeftijdsdisciminatie is een zeer objectieve meting (geboorteregister) i.t.t. een IQ-meting die nooit volledig objectief kan zijn.
pi_6663897
NOOIT THUISBLIJVEN.
De "oude partijen" zien dat niet als protest.
Ze zeggen van wel , maar ze hebben er geen last van.
Mij lijkt het beter om b.v. alle proteststemmers op te roepen om op de partij van Johan Vlemmix te stemmen.
Hij wil o.a. een minister van feest, en loopt er bij als een nar.
De oude politiek schaamt zich volgens mij wel als er zo`n soort nar in de 2e kamer verschijnt.

MAAR HOE DAN OOK ALTIJD STEMMEN.
THUISBLIJVEN IS EEN ZWAKTE BOD.

woensdag 6 november 2002 @ 21:48:33 #186
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6665220
quote:
Op woensdag 6 november 2002 20:35 schreef gtotep het volgende:
NOOIT THUISBLIJVEN.
Mij lijkt het beter om b.v. alle proteststemmers op te roepen om op de partij van Johan Vlemmix te stemmen.
De oude politiek schaamt zich volgens mij wel als er zo`n soort nar in de 2e kamer verschijnt.

En hier kan ik ook wel iets van begrijpen....ik denk er zelf ook af en toe aan.
pi_6666362
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 19:06 schreef Festen het volgende:

[..]

Niet zo makkelijk, maar het kan wel. Mensen kunnen ideeën hebben die niet blijken te kloppen, simple as that. Je haalt zelf het voorbeeld aan van linkse intellectuelen die achteraf gezien fout zaten in hun waardering voor het communisme. Volgens jouw redenering hadden die mensen echter wel gelijk toen ze links stemden.

In the end zijn politieke meningsverschillen idd subjectief, bijv. gebaseerd op de solidariteitsgedachte, of gebaseerd op persoonlijke vrijheden, waarvan je niet kunt zeggen of iemand gelijk heeft of niet, objectief. Maar wbt de praktijk, waar uiteindelijk alle politiek op gebaseerd is, is wel te zeggen of iemand gelijk heeft of niet. In jouw voorbeeld van communisme, of in het geval van fascisme, of noem maar op.

Het uitgangspunt is dat mensen gelijk krijgen. Niet dat ze het hebben. Het is eigenlijk ontzettend relativistisch wat je doet.

donderdag 7 november 2002 @ 14:26:52 #188
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6675982
quote:
Op woensdag 6 november 2002 20:35 schreef gtotep het volgende:
NOOIT THUISBLIJVEN.

Een vriend van mij stemt altijd op de allerlaatste persoon op de laatste lijst als protest.

Ik denk dat zoiets VEEL beter werkt dan blanco of niet gaan stemmen om je ongenoegen duidelijk te maken. Want zoals je zelf ook al zei, van niet en blanco stemmen merken de partijen toch niks en zolang er geen tweede Pim komt kost ze dat toch geen zetels.

Tsja .....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')