quote:Ik denk dat Nederlanders het aanpassen en accepteren moe zijn. Daarbij heeft zwarte Piet wat de meeste mensen betreft ook geen racistische inslag. Allochtonen moeten wel hun eigen cultuur mogen behouden (ook ten koste van autochtonen) maar autochtonen moeten dus kennelijk wel hun cultuur opgeven.
bronquote:Dear Mr Ambassador
It has come to our attention that the Netherlands Embassy in Stockholm will be hosting a Sinterklaas party on 30 November. Sinterklaas will be arriving at Skeppsbron with his slave-servant “Zwarte Piet” who is dressed like a renaissance minstrel with “blackface”, painted red lips and an afro wig. From what we have learned the character typically speak Dutch with a stupid accent, and acts childlike and mischievous when performing making him more akin to a child than an adult. This of course is part of European racist generalizations applied to black people that used to be widespread but can no longer be made explicitly.
You don't have to have a degree in psychology or sociology to work out that the figure of Zwarte Piet ensure the continued internalisation of ideas of superiority of white people, and of inferiority and marginalisation of black people. Nor do you need it to understand the associate power of symbols like Zwarte Piet.
But instead of debating the racist nature of Zwarte Piet we would rather remind you of your former foreign minister, Frans Timmerman’s, words when interviewed by Swedish radio 28 November 2013. He stated that the Netherlands Embassies only parade Zwarte Piet characters in select countries of the world because of public opinion. For this reason you do not have Zwarte Piet characters in New York to name one example. This leads us to believe that you have misjudged Swedish public sentiment. Sweden has a large and vocal Afro-Swedish community and we are every bit as sensitive to racist affronts as African-Americans. Should you go ahead with parading Zwarte Piet characters in Stockholm this year we will of course make our sentiments heard.
We trust, Your Excellency, that we can attribute this to a misjudgement about Sweden on your part and we urge you to reconsider this year’s Sinterklaas-party in Stockholm so as not to offend the Afroswedish community and other Swedish people who take issues of racism seriously.
Yours sincerely
Zakaria Zouhir
Chair Person, The Afro-Swedish National Association in Stockholm
Kitimbwa Sabuni
Secretary general, The Afro-Swedish National Association
Tja, bij "In Zweden" gaat het al fout hè.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:38 schreef karton2 het volgende:
In Zweden heeft een subsidieclub ook Zwarte Piet ontdekt. De NLse ambassade in Stockholm krijg ook Sinterklaas en ZP op bezoek en dat mág niet.
Duidelijk dat ze zijn getipt door NLse subsidieslurpers gezien wat ze zeggen over het zgn. accent van ZP.
[..]
bron
Dat en dat het gewoon een centenkwestie is. Daar draait het al tijden om; 'financiële genoegdoening'. Mensen die de slavernij nooit hebben meegemaakt, raap me op.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:37 schreef DustPuppy het volgende:
Een vriendin van me zei net wel iets slims. En ik denk dat ze gelijk heeft.
De discussie gaat eigenlijk helemaal niet om Zwarte Piet:
[..]
Nee.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:41 schreef WhateverWhatever het volgende:
Waren er eigenlijk problemen met de intocht in Belgie?
Ik heb een donkerbruin (hihi) vermoeden dat niet alleen de NLse ambassade in Zweden zo'n zeurbrief krijgt. Al is Zweden inderdaad het eerste land waar je aan denkt als je anti-'racisme' zeurders nodig hebt.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Tja, bij "In Zweden" gaat het al fout hè.
Kan je een concreet voorbeeld geven waarin er van het bovenstaande sprake is?quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:37 schreef DustPuppy het volgende:
Allochtonen moeten wel hun eigen cultuur mogen behouden (ook ten koste van autochtonen)
Mee eensch, dit was de druppelquote:Op dinsdag 18 november 2014 10:37 schreef DustPuppy het volgende:
Een vriendin van me zei net wel iets slims. En ik denk dat ze gelijk heeft.
De discussie gaat eigenlijk helemaal niet om Zwarte Piet:
[..]
Nu ik het artikel even helemaal lees, hebben ze misschien wel een punt dat BuZa de publieke opinie in Zweden verkeerd heeft ingeschat. Maar ook dan is het nog maar de vraag of dat nou tegen Zwarte Piet of tegen Zweden spreekt.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:44 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik heb een donkerbruin (hihi) vermoeden dat niet alleen de NLse ambassade in Zweden zo'n zeurbrief krijgt. Al is Zweden inderdaad het eerste land waar je aan denkt als je anti-'racisme' zeurders nodig hebt.
Belgen zijn in de regel ook een stuk beleefder tegen elkaar dan Nederlanders.quote:
Anders gaan alle Zeurpieten lekker daar wonen....quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:45 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Belgen zijn in de regel ook een stuk beleefder tegen elkaar dan Nederlanders.
Ik ben wel benieuwd in welke landen Nederland bewust Zwarte Piet achterwege laat. Amerika is geen verrassing voor mij, maar is er ook ergens een volledige lijst te vinden?quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:38 schreef karton2 het volgende:
But instead of debating the racist nature of Zwarte Piet we would rather remind you of your former foreign minister, Frans Timmerman’s, words when interviewed by Swedish radio 28 November 2013. He stated that the Netherlands Embassies only parade Zwarte Piet characters in select countries of the world because of public opinion. For this reason you do not have Zwarte Piet characters in New York to name one example.
Ja.quote:
Zoals altijd wordt de ZPdiscussie heel erg zwart/wit (...) gevoerd. Niet elke pro-piet is blank, niet elke anti-piet is donker.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Nu ik het artikel even helemaal lees, hebben ze misschien wel een punt dat BuZa de publieke opinie in Zweden verkeerd heeft ingeschat. Maar ook dan is het nog maar de vraag of dat nou tegen Zwarte Piet of tegen Zweden spreekt.
Er werd gevraagd of er tijdens de intocht iets gebeurde, zoals in Gouda.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Abou Jahjah met de dood bedreigd na actie tegen Zwarte Piet
Ook wel weer vreemd waarom je je als hoofd van de Arabisch-Europese Liga nou weer zou moeten inzetten in de strijd tegen Zwarte Piet. Dat lijkt me vooral trollen en aandachttrekken. En Belgen happen daar blijkbaar ook gretig op.
Je kan je als blanke niet gediscrimineerd voelen door Zwarte Piet. Bij de rechtszaak in Nederland waren daarom ook alle blanke eisers niet-ontvankelijk verklaard.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:51 schreef karton2 het volgende:
[..]
Zoals altijd wordt de ZPdiscussie heel erg zwart/wit (...) gevoerd. Niet elke pro-piet is blank, niet elke anti-piet is donker.
Al gaat die brief wel van uit gezien ze zich beroepen op hun etnisch/culturele achtergrond.
Door Zwarte Piet, ja.quote:Op dinsdag 18 november 2014 11:04 schreef WhateverWhatever het volgende:
Een blanke wordt nooit gediscrimineerd...
Je wordt dan alleen wel meteen door (enkele?) Pro-Pieten voor landverrader uitgemaakt.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:55 schreef Igen het volgende:
Je kan als blanke natuurlijk wel in het maatschappelijk debat opkomen voor de zwarte medemens, maar je moet wel uitkijken dat je dan niet voorop gaat lopen en beter denkt te weten wat goed is voor zwarte mensen dan die zwarte mensen zelf.
Klopt. Net zoals die zwarte mevrouw die op TV zwarte mensen die niks tegen Zwarte Piet hebben voor landverraders (welk land?) uitmaakte.quote:Op dinsdag 18 november 2014 11:18 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Je wordt dan alleen wel meteen door (enkele?) Pro-Pieten voor landverrader uitgemaakt.
Dat dan weer wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |