abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146764178
De schoorsteenpiet is uiteraard de oudste.
pi_146764188
Dan heb je nog de strooipiet, de stalpiet, de magazijnpiet en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
  dinsdag 18 november 2014 @ 02:19:14 #43
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_146764202
Gezien de historische achtergrond, de middeleeuwse oorsprong, en andere Sint Nicolaas-vieringen in Europa met een zwart karakter, vind ik het van de pot gerukt en geschiedvervalsing als Zwarte Piet zijn zwarte kleur verliest.

Überhaupt betwijfel ik of het stereotype van de donkere medemens zoals ZP tegenwoordig gemodelleerd is echt zo slecht is, als talloze mensen hem positieve eigenschappen toekennen. Maar als er kennelijk problemen blijven met dit rolmodel, zeg ik: maak hem pikzwart, de kroespruik weg en alles wat verder direct aan de Afrikaanse medemens te koppelen is, meer zoals Ruprecht of Krampusch, en we zijn klaar. Als zelfs dat problematisch is, wat mag dan nog wel zwart afgebeeld worden in de maatschappij? Ik ga me straks nog gediscrimineerd voelen door het woord 'lelieblank'.

het zou een gezaghebbende BN'er sieren als dit standpunt eens naar voren werd gebracht, in plaats van het meeloperige policor.

Daarmee zeg ik absoluut niet dat er geen racisme in de samenleving is. Dat blijkt er wel degelijk te zijn, naar aanleiding van deze discussie. ik blijf er echter bij dat Zwarte Piet zelf niet racistisch is, en dat het op racisme aanspreken van dit symbool een geval klok/klepel is. Pak het echte probleem aan. Quincy, Rutte, wie dan ook: heb die moed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Andromache op 18-11-2014 02:41:35 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_146764203
Overigens vond ik die sinterklaas met zijn pieten maar een lamlul.
pi_146764220
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 november 2014 02:11 schreef sig000 het volgende:
De schoorsteenpiet is uiteraard de oudste.
Oh ja? Ik opteer eerder voor de zwarte piet vanuit de hel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_146764235
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 02:24 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Oh ja? Ik opteer eerder voor de zwarte piet vanuit de hel.
De meeste kinderen weten nog niet zoveel van geschiedenis.
pi_146764347
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:30 schreef Igen het volgende:
Zag net dit artikel langskomen, is al van vorig jaar, over die vrouw die op het Malieveld werd lastiggevallen: https://decorrespondent.n(...)at/40587668-70079528

Aangrijpend verhaal wel. En een mooi anekdotisch voorbeeld van hoe de discussie over de kleur van Zwarte Piet in wezen contraproductief is en het zowat onmogelijk maakt om het serieus over daadwerkelijke problemen te hebben.
Dit is wel weer extreem aandoenlijk zeg, godsklere. Ga je naar het Malieveld om een totaal kansloze situatie aan te kaarten, wordt je uitgejouwd door een stel suffe eikels die boos zijn over iets heel anders.
  dinsdag 18 november 2014 @ 07:43:39 #48
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_146765050
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 03:00 schreef Krunsj het volgende:

[..]

Dit is wel weer extreem aandoenlijk zeg, godsklere. Ga je naar het Malieveld om een totaal kansloze situatie aan te kaarten, wordt je uitgejouwd door een stel suffe eikels die boos zijn over iets heel anders.
Dit soort 'incidenten' zorgt er mede voor dat ik voor noch tegen Zwarte Piet kan zijn.

Ik vind beide partijen een stel klootmongolen pur sang!

Dus het kan mij werkelijk aan mijn aars oxideren wat de uiteindelijke vorm van 'zwarte' Piet wordt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_146765108
Afijn, inmiddels is al wel gedegen onderbouwd door met name SuicideErrorist waarom het typetje Zwarte Piet zwart was, zwart is en zwart moet blijven. Maar dan wel, zoals ik ook al herhaaldelijk aangeef, minimaal gitzwart en niet bruin. De zwarte kleur IS een essentieel onderdeel van deze traditie.

Kunnen die ontstaan postings van SE niet in de OP? Dan hoeven we niet elke keer uit te leggen waarom Zwarte Piet zwart moet zijn. Daarbij moet hij ook Piet (of Pieter) blijven heten als referentie naar het duivelse.

Verder zou ik nou (nog steeds) eenzelfde gedegen onderbouwing willen zien voor het feit dat Zwarte Piet racisme IS.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 18 november 2014 @ 08:02:11 #50
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_146765174
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 07:53 schreef Montagui het volgende:
Afijn, inmiddels is al wel gedegen onderbouwd door met name SuicideErrorist waarom het typetje Zwarte Piet zwart was, zwart is en zwart moet blijven. Maar dan wel, zoals ik ook al herhaaldelijk aangeef, minimaal gitzwart en niet bruin. De zwarte kleur IS een essentieel onderdeel van deze traditie.

Kunnen die ontstaan postings van SE niet in de OP? Dan hoeven we niet elke keer uit te leggen waarom Zwarte Piet zwart moet zijn. Daarbij moet hij ook Piet (of Pieter) blijven heten als referentie naar het duivelse.

Verder zou ik nou (nog steeds) eenzelfde gedegen onderbouwing willen zien voor het feit dat Zwarte Piet racisme IS.
Waarom is 'blackface' racistisch is dan eigenlijk de vraag. Behoeft dat echt nog een antwoord?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_146765194
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 07:53 schreef Montagui het volgende:
De zwarte kleur IS een essentieel onderdeel van deze traditie.

Het is de vraag in hoeverre kinderen dat gelul van sinterklaas, zijn paard en pieten nog geloven?
pi_146765204
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:02 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Waarom is 'blackface' racistisch is dan eigenlijk de vraag. Behoeft dat echt nog een antwoord?
Omdat Zwarte Piet geen 'blackface' is graag wel ja.
pi_146765209
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:06 schreef sig000 het volgende:

[..]

Het is de vraag in hoeverre kinderen dat gelul van sinterklaas, zijn paard en pieten nog geloven?
Dat is niet van belang voor wat betreft de traditie zelf.
pi_146765213
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:07 schreef Montagui het volgende:

[..]

Waarom steeds dat zwarte ervoor? Hij heet Piet en is zwart als roet.
pi_146765227
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat is niet van belang voor wat betreft de traditie zelf.
Ah, de ouders nemen het over, niet iedereen ziet dat belachelijke feest als een verrijking.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2014 08:11:49 ]
pi_146765238
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:09 schreef sig000 het volgende:

[..]

Waarom steeds dat zwarte ervoor? Hij heet Piet en is zwart als roet.
Omdat het een 'zwarte' Piet is? Gewoon als benadrukking dat deze Piet zwart is. Hoef je niets achter te zoeken.
pi_146765258
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Omdat het een 'zwarte' Piet is? Gewoon als benadrukking dat deze Piet zwart is. Hoef je niets achter te zoeken.
Het is toch Sint en Piet? Dat zwarte is volslagen overbodig.
pi_146765270
Wie heeft er nog een schoorsteen tegenwoordig?
pi_146765301
Stoomboten wordt ook steeds lastiger te regelen en een makke schimmel is helemaal lastig.
  dinsdag 18 november 2014 @ 08:20:28 #60
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_146765314
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:07 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik denk dat daar in ieder geval een deel van het meningsverschil ligt.

Ik vind het bijvoorbeeld wel een vorm van blackface.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')